Ahad, 9 Disember 2012

PENOREH GETAH

PENOREH GETAH


KITA MASIH MEREMPAT DITANAH AIR SENDIRI

Posted: 08 Dec 2012 03:14 PM PST


Beribu2 org rupanya org Melayu, Cina & India mencari rezeki membawa teksi di KLIA. Di LCCT ada lebih 2ribu & diKLIA kira2 seribu. Seorg pemandu teksi bercrita yg dia memilih membwa teksi kerana tiada pilihan, kerjaya beliau sejak 28 tahun lalu dan terpaksa menyara keluarga. Dia dpat teksi jenis perdana bawa penumpang KLIA dan diikat kontrak dgn sebuah sykt & membayar sewa rm180sehari. Yg bawak kete waja rm150 sehari.
DiLCCT sewa rm80 sehari. Kalau dari pagi hingga mlm, purata bole bwak 5-6 trip saja sekitar lembah klang. Nak byar sewa kena dpatkan 3-4 trip baru lepas duit sewa. Trip ke 5-6 adalah pendaptan hariannya. Kalau dpt trip lebih kira durian luruh, tapi jarang2 luruh. Kalau di musim kurang penumpng, lg perit. Nak sara keluarga payah. Byar sewa beli antara 6-8 tahun. Sehari perjlnan teksi purata 700-800 km. Tayar, maintenance & service dll adalah sendiri. Tayar kena ganti setiap 3 bln. ????

Dlm sumur hidup tahun ni lah sekali dpat subsidi tayar jenis dunlop. Agak2 cuba kira pendptan bersih pemandu ni dan untung sykt limo.... pemandu teksi ni nampak redha & tiada pilihan. Dia tau taukeh adalah org besar yg diberi konsesi teksi.. semua org tahu taukeh sorang ketua bahagian... Seblum ini ada pemandu teksi yg mengadu tidak puas hati sewa terlalu tinggi dan akhirnya teksi ditarik. Jadi nak mengadu tak boleh. ?????

Cerita MAS pun sama jugak.... kontrak bekalan mknan 25 tahun diberi kpd sebuah sykt terlalu tinggi dan tak bole review. MAS akhirnya byak tanggong rugi. Cerita di Felda sama jugak. Perjanjian tanah Felda dgn FGV, 99tahun dan sewa yg termurah di dunia... pulak hanya bole review setiap 20 thun. Guthrie sebelum merge dgn Sime Darby byar sewa rm3 ribu/hektar. Maknenya FGV enjoy sewa tanah Felda 10 kali lebih murah dari Felda. Kira adil lah tu sbb pengarah besar diberi kata dua - sain atau tidak..!! Lebih kurang paksa la.. Ini baru satu saja contoh drpd berpuluh2 syarat dlm perjanjian felda dgn FGV. Byak lagi yg berat222 sebelah. Kepada siapa Felda nak mengadu dlm hal2 berat sebelah ni? Kpd siapa Felda nak bergantung harap ?????

Sama lah jugak dgn kisah pemandu teksi KLIA. Pemandu teksi terima seadanya kerana tiada pilihan.
Di akhir penceritaan pemandu teksi, dia dgn keluhan, mengharap ada pihak yg perjuangkan nasib seribu pemandu teksi di KLIA. Ada pihak yg menolong semua pemandu teksi satu hari nanti. Hanya satu pilihan yg diharapkan iaitu pertukaran kerajaan???? Cerita pemandu teksi utk renungan... Wallahualam

Tiada ulasan: