Selasa, 4 September 2012

.

.


KTM Pula Hendak Dijual?

Posted: 04 Sep 2012 01:58 AM PDT

KENYATAAN

Naib Presiden Keadilan, Nurul Izzah Anwar telah mengeluarkan kenyataan akhbar yang meminta diberhentikan pemusatan harta rakyat kepada kroni. Kenyataan ini ada sangkutan dengan cadangan untuk menjual KTM kepada Syed Al Bukhary. Berikut kenyataan penuh Nurul Izah yang dikirim baru sejak tadi.

KEADILAN memberi amaran kepada pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak supaya membekukan segala rancangan untuk menswastakan operasi KTMB kepada MMC Corp Berhad yang dikawal oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.
 
KEADILAN difahamkan bahawa MMC telah mengemukakan pelan operasi dan pengambilalihan pada awal tahun ini dan pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak sedang dalam proses untuk meluluskan pelan pengambilalihan tersebut.

Ada beberapa perkara pokok yang perlu dipertimbangkan sebelum kerajaan menswastakan KTMB buat kali yang kedua selepas penswastaan kali pertama di bawah syarikat Marak Unggul Sdn Bhd gagal, iaitu:
1.      Apakah syarat-syarat yang dikenakan oleh kerajaan bagi memastikan aset dan pegangan tanah KTMB yang dianggarkan berjumlah RM50 bilion tidak jatuh ke tangan pihak swasta atau persendirian?
2.      Apakah jaminan kerajaan bahawa kebajikan kakitangan KTMB akan dilindungi seadilnya apabila mandat diberikan kepada MMC Corp Berhad untuk mengendalikan pekerja?
3.      Apakah bentuk bantuan kewangan yang ditawarkan oleh kerajaan kepada MMC Corp Berhad untuk mengelakkan satu lagi projek swasta dibiayai oleh wang rakyat?

Saya juga melahirkan rasa kesal kerana sekali lagi pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak mengingkari janjinya bahawa semua tender akan dikendalikan secara terus dan melalui tender terbuka.

Seperti juga projek MRT yang kini menimbulkan kemarahan kumpulan-kumpulan yang rapat dengan Umno sendiri, penswastaan KTMB dibuat melalui satu kertas cadangan yang dikemukakan oleh MMC Corp Berhad.
Sekiranya syarat pengambilalihan hanyalah melibatkan peningkatan kecekapan operasi dan kos (dan tidak menanggung hutang KTMB yang berjumlah RM1 bilion), adalah lebih wajar jika kerajaan menjemput seberapa ramai usahawan dan konsortium untuk menyertai satu tender terbuka memandangkan pakej suntikan kewangan oleh pengendali baru tidak termasuk tanggungan hutang sedia ada.

Sikap Dato' Seri Najib Tun Razak yang memusatkan operasi dan kontrak melibatkan infrastruktur dan harta utama negara di tangan beberapa kroni utama beliau semakin memuncak.

Kini pun, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary telah menguasai operasi dan aset-aset pelabuhan di negara ini. Konsortium beliau juga dianugerahkan tender pembinaan MRT yang kosnya dijangka melampaui RM100 bilion.

Dengan anugerah penswastaan KTMB pula, bermakna syarikat-syarikat yang dikawal oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary akan menguasai pengangkutan keretapi yang merupakan alternatif terpenting kepada sistem pengangkutan awam darat di masa hadapan. Ini bermakna, sebarang usaha untuk menaiktaraf sistem pengangkutan awam sudah tentu akan melibatkan beliau kerana monopoli yang dipegangnya.

KEADILAN menentang sepenuhnya cubaan untuk mewujudkan monopoli pengangkutan keretapi dengan anugerah penswastaan baru kepada MMC Corp Berhad untuk mengambilalih operasi KTMB.

Berdasarkan projek-projek penswastaan dan kerjasama swasta yang telah gagal sebelum ini seperti penswastaan kali pertama KTMB dan kerjasama MAS-AirAsia, KEADILAN yakin tindakan menswastakan KTMB juga bermotifkan keuntungan semata-mata yang membelakangkan kepentingan nasional

YB NURUL IZZAH ANWAR
NAIB PRESIDEN KEADILAN
RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN
4 SEPTEMBER 2012

Rasanya Masjid Lebih Mulia Dari Najib..

Posted: 04 Sep 2012 01:23 AM PDT

ULASAN SORE

Polis Di Raja Malaysia (PDRM) menerusi unit khasnya telah berjaya menangkap seorang pelajar kolej berusia 19 tahun berhubung insiden memijak gambar perdana menteri. Syabas kepada polis atas kejayaan dan kecekapan itu. Bagaimana pun polis masih belum berjaya menangkap penjahat yang melontar batu sehingga cermin hadapan bas milik PKR di Kota Bharu tiga malam lalu.

Polis juga bertindak apa-apa kepada pengacau di masjid Pumpong Kedah malam kelmarin. 

Kita percaya dengan kecekapan polis dan bantuan peralatan mengesan penjahat yang canggih polis akan berjaya memberkas penjahat yang mengkhianati bas berkenaan dan membuat kacau di masjid itu. Saya kira polis tidak akan bersikap senget sebelah di dalam hal ini, kerana apa juga jenayah berlaku ke atas siapa juga perlu diambil tindakan.

Sesuai dengan kalimah yang tertera di topi polis berbunyi "Allah - Muhammad" polis sepatutnya mengutamakan memberkas mereka yang membuat kacau di masjid. Rasanya kedudukan masjid dalam konteks agama lebih mulia dan suci dari gambar seorang perdana menteri. Tidak tahulah kalau kita bersikap sama dengan Zionis Yahudi yang bersikap tidak peduli kepada masjid!

Dalam pada itu polis juga patut menubuhkan unit khas sama untuk menangkap tiga lelaki yang sedang menunjukkan aksi sedang mengencing ke atas gambar Abdul Hadi Awang dan Nik Aziz seperti mana yang tersebar di wall Facebooks. Apakah siasatan sudah dibuat atau laporan tidak dibuat oleh Pas? Kalau pun tiada laporan tetapi polis boleh bertindak dengan maklumat yang ada. Di ukur dari mana-mana sudut pun perbuatan itu sungguh keji.

Kalau Pas tidak membuat laporan ke atas aksi tiga orang pemuda itu, ini bermakna ahli dan penyokong Pas jauh lebih rasional berbanding dengan mereka yang membuat laporan berhubung gambar Najib dipijak. Ahli Pas tidak memandang berat kejadian itu mungkin menganggapnya satu perbuatan nakal dari budak-budak yang drop dalam pengajian atau pemakan tegar pil kuda.

Sebenarnya kejadian kencing ataupun pijak gambar itu tidak merupakan kes jenayah sehingga ia boleh dihukum penjara atau pun disula. Polis juga tidak perlu sampai membuat kenyataan menunjukkan ia mustahak. Untuk menangkap pelakunya tidak pun perlu sampai menubuhkan unit khas. Nampaknya perdana menteri diistimewakan begitu rupa. Daripada mengejar pemijak gambar Najib itu lebih baik mengejar penjenayah masih banyak berkeliaran di negara ini. Kadangkala fungsi dan peranan polis menjadi songsang dan tungging terbalik.

Adapun desakan agar polis mengambil tindakan terhadap pemijak gambar itu bukan atas kepentingan negara tetapi kepentingan orang membuat laporan. Mereka mahu menunjukkan kepada Najib yang mereka begitu mengambil berat kepada perdana menteri. Itu sahaja. Polis sepatutnya memahami keadaan ini dan tidak perlu bertindak atas matlamat dan kepentingan peribadi mana-mana pihak.

Cadangan Pakatan Rakyat untuk meningkatkan mutu PDRM mungkin boleh mengambil kira apa yang saya sebutkan ini. Eloklah perningkatan fungsi dan darjatnya jagan pula polis menjadi pengawal peribadi kepada mana-mana individu. Bagaimana pun terima kasih kerana dalam kenyataan menubuhkan unik khas itu polis tidak menyebut ianya untuk membela dan menjaga maruah Rosmah binti Mansor tetapi hanya setakat perdana menteri saja. [wm.kl.4:21 pm 04/09/12]

Filem Klasik Melayu - Arab Di Tayang Di Kedah Pula

Posted: 03 Sep 2012 10:23 AM PDT

CATATAN TENGAH MALAM

Saya baru lepas menyaksikan klik video mengenai serangan dan gangguan sekumpulan manusia terhadap Anwar Ibrahim yang sedang memberi tazkirah di dalam sebuah masjid atau surau di Kedah. Peristiwa ini berlaku malam semalam semasa Anwar ke negeri itu dalam rangka jelajah merdeka dan berhari raya dengan rakyat. Jangka hayat kilik video lebih kurang 20 minit.

Menarik dan mendebarkan. Itu apa yang dapat saya simpulkan apabila sesudah menyaksikan klik video berkenaan. Ia ada iras-iras dengan sebuah filem Melayu klasik yang dilakukan oleh Haji Mahadi kalau tidak salah judulnya, Isi Neraka.

Dalam filem itu Haji Mahadi menjadi seorang lebai yang datang dari Arab dan mengajar agama kepada penduduk kampung di Melaka yang jahil. Kemunculannya tidak disukai oleh penduduk kampung. Mereka memerangi Haji Mahadi. Pada satu hari ketika Haji Mahadi sedang mengajar beliau dilontar telur busuk oleh budak-budak nakal kampung berkenaan.

Puak pengacau melaung mengutuk Anwar.
Klik video itu juga mengingatkan saya kepada filem klasik Arab mengisahkan mengenai kesabaran dan mehnaj dihadapi Nabi Muhammad s.a.w. semasa menjalankan dakwah. Beliau diserang dan dikecam oleh Arab jahiliah. Setiap kali cuba menyampaikan risalah Allah baginda dihina, dikutuk dan dikata dengan berbagai-bagai kata-kata nesta. Muhammad penipu, Muhammad pembohong, Muhammad pereka cerita dan sebagainya.

Mereka cuba hendak redah masuk tetapi dihalang.
Jadi apabila saya melihat kilik video itu fikiran saya terhimbau kepada peristiwa di dalam filem klasik Melayu dan Arab itu. Saya merasakan filem itu kini dilakonkan semula dengan wajah-wajah dan watak baru yang lebih realistik. Bezanya lokasinya di Kedah bukan di Arab atau Melaka di zaman dahulu. Apa yang berlaku di surau di Kedah itu bukan filem lagi tetapi sebuah peristiwa yang benar-benar berlaku.

Anwar terus memberi tazkirah tanpa peduli gangguan.
Di sini saya ucapkan terima kasih banyak kepada sekumpulan orang yang memakai baju hitam yang menjadi atau memegang watak-watak hidup dalam filem klasik itu. Tentu terima kasih juga kepada pengarah dan penulis skripnya.

Ia dramatik dan realistik sekali. Apa tidaknya sewaktu Anwar membaca ayat-ayat Qur'an golongan baju hitam dan bertopi kuning itu melaung-laungkan kata-kata nesta dan buruk ke atas Anwar. Terdengar ada yang menjeri ... Anwar penipu...bohong... dan ada juga yang meminta Anwar berhenti.

Itu perempuan bertudung merah minta Anwar balik,
Bahkan perkataan paling memalukan untuk saya sebutkan di sini pun dihembur juga oleh puak pengacau itu. Mendebarkan apabila sesekali mereka membuat acahan untuk menyerbu masuk ke dalam surau atau masjid itu tetapi dihalang oleh hadirin didalam.

Seorang peserta yang bergaul dengan pengacau itu berpakaian tudung merah melaungkan - "baliklah tak usah jual minyak angin...." Manakala yang lain pula melaung, baiki diri sendiri dulu baru boleh ajar orang lain.

Anwar diiringi balik selepas selesai tazkirah.
Namun di celah-celah sorak sorai dan asakan untuk memasuki ke masjid itu ada juga yang menyilang kata meyenangkan dengan berkata; mereka syarah agama, biarkan. Kalau mereka cakap politik baru kita bertindak. Ah rupanya dalam kumpulan itu ada juga yang masih berfikiran rasional.

Yang bagusnya hadirin di dalam masjid yang sedang mendengar tazkirah Anwar berjumlah sama ramai dengan pepuak itu tenang sahaja. Mereka seakan tidak pedulikan dengan jerit pekik diluar. Seolah-olah sudah faham dengan gelagat kumpulan berkenaan. Melihat kepada galagat  dan sling cakap mereka, mereka adalah dari kampung berhamnpiran masjid berkenaan.

Tenang dan syukur saya, debaran dada saya berhenti setelah selesai menonton kilik video berkenaan dan tiada berlaku apa-apa kejadian yang buruk terjadi. Bahkan lontaran selipar atau kasut ke dalam masjid yang dibesar-besarkan sebelum ini tidak pun ternampak di dalam video berkenaan.

Saya percaya kalau mereka yang berada di dalam masjid ikut bertindak mengikut perasaan dan retak serta iramal dipalu di luar masjid mungkin kejadian buruk akan berlaku. Mungkin ada yang bengkak muka dan darah akan menitis. Sebaik tazkirah selesai yang diringi dengan salawat ke atas nabi, puak pengacau pun perlahan-lahan berundur sama. Walaupun awalnya mereka memberi amaran keras (tetapi tidak dipatuhi) berundur secara aman. Melihat cara mereka berundur seperti berundurnya jemlang dan syaitan tatkala azan dibunyikan.

Ternampak juga ada anggota kumpulan itu turut sama bersalaman dengan Anwar sebaik Anwar diiringi keluar dari surau atau masjid itu.

Yang menghairankan saya, kenapa gangguan itu dibiarkan berlaku. Apakah peranan anggota polis? Saya nampak ada mereka yang memakai uniform polis berada dalam kumpulan itu. Kenapa merka tidak bertindak menyuraikan keadaan? Ini menganihkan saya.

Meyimpulkan apa yang berlaku menerusi klik video berkenaan, ia adalah gangguan biasa yang belum sadis dan lasak lagi. Tetapi laungan kata-kata kesat dilempar ke atas orang yang berada di dalam masjid oleh orang berada di luar masjid sesuatu yang tidak wajar. Sudah tentu orang akan membuat kesimpulan orang diluar masjid itu sebagai jahat dan pengecut. Perbuatan mereka juga menyalahi adat agama dan juga ajuaran Islam.

Kalau saya menjadi pemimpin Umno Kedah saya akan merasa malu dengan kejadian itu. Umno Kedah perlu bertanggungjawab atas insiden berkenaan. Kerana walaupun mereka mengakui diri mereka adalah ahli pertubuhan sebuah Ngo, tetapi mereka adalah penyokong dan ahli Umno. Saya cukup yakin hakikat  itu.

Kalau saya jadi Mukhriz, atau Ahmad Bashah atau sesiapa pemimpin Umno Kedah akan merasa malu yang amat dan akan mengambil tanggung jawab berhenti menjadi ahli pertubuhan Umno serta merta. Ini kerana apa yang terjadi itu ia mencerminkan begitulah sifat dan fiil ahli Umno. Tetapi apakah pemimpin Umno ada muka? Muka mungkin ada tetapi air muka tidak ada. [wm.kl.1:06 t/malam 03/09/12]

Siasat Ketua-Ketua Bahagian Umno Kelantan

Posted: 03 Sep 2012 03:56 AM PDT

RESPONS

Seorang yang mengakui dirinya sebagai ahli veteran Umno telah menghubungi saya apabila beliau membaca posting blog ini lewat malam tadi berhubung cerita pegawai SPRM sedang 'menyiasat' kedudukan akauan salah seorang ketua Umno bahagian di Kelantan yang dikatakan berjumlah RM10 juta.

Menurut veteran itu beliau tidak merasa harian kalau ada ketua-ketua bahagian yang memiliki wang jutaan ringgit kerana mereka hari ini terdedah dengan pelbagai sumber kewangan mudah. "Ti saya tidak hairan dengan apa yang you tulis itu," katanya menerusi telefon.

Katanya peruntukan diberikan oleh parti menerusi ketua-ketua bahagian adalah antara sumber yang mudah dieksploitasikan untuk kemudahan sendiri dan peluang melakukan penyelewengan begitu besar. Semua peruntukan parti bagi tujuan kegiatan parti disalurkan menerusi ketua-ketua bahagian. Ketua bahagian pula katanya diberikan kuasa besar tanpa pemantauan untuk mengagihkan peruntukan berkenaan.

Pemberian tander atau kontrak kepada sesama ahli Umno tanpa diadakan tander terbuka memudahkan lagi penyelwengan itu dilakukan tanpa diketahui oleh mana-mana pihak. Di dalam Umno hari ini wujud seakan-akan penyangak dengan penyamun, ujarnya.

Beliau juga tidak pelik kalau sesebuah bahagian disalurkan peruntukan berjuta-juta dalam tempoh tertentu tetapi peruntukan itu tidak merata kepada rakyat. Kerana Umno tidak pernah menghitung soal kewangan dan disalurkan berapa saja asalkan ada janji peluang Umno menang cerah di kawasan-kawasan berkenaan.

Sehubungan itu beliau berharap Umno memperbetulkan semula kaedah penyaluran peruntukan ini untuk memastikan ia telus dan memberi kesan kepada ahli. Beliau lantas memberi contoh bagaimana teknik berlaku penyewelengan terhadap peruntukan diberikan itu.

Katanya kebanyakan projek atau pembelian untuk diberikan kepada rakyat tidak dibuat secara tander terbuka dan kontrak dianugerahkan begitu saja. Selalunya ketua bahagian akan memilih kroni untuk menerima kontrak berkenaan.

Keadaan ini memudahkan berlaku penyelewengan. Bayangkan untuk membeli sebuah mesen jahit harganya tidak sampai RM3,000 tetapi ditambah sehingga RM10,000. Begitu juga dengan pembelian lembu untuk korban harganya ditambah sehingga mencecah RM8,000 hingga RM10,000 seekor sedangkan harga dan proses penghantarannya hanya sekitar RM5,000 dan RM6,000 sahaja. Itu boleh tahan lagi ujarnya ada juga tuntutan-tuntutu dibuat tanpa melakukan kerja dan invois kosong saja.

Kejadian ini semua diketahui oleh pemimpin atasan Umno tetapi didiamkan sahaja kononya untuk menjaga maruah dan air muka Umno. Tetapi katanya Tuhan kita Allah tahu akan dosa-dosa ini semua.

Dalam pada itu beliau berharap untuk membenteraskan perkara ini sudah sampai masanya pihak berkuasa dalam Umno membuka pintu Umno untuk disiasat oleh SPRM. Atau pun Umno mengadakan odit khas ke atas semua peruntukan yang diberikan.  Setiap pembelian dan perbelanjaan hendaklah dipantau oleh odit khas.

"Saya bukan dengki mengenai peruntukan ini, tetapi saya mahu peruntukan itu dibelanjakan dengan telus dan rakyat memperolehinya serta ketua bahagian tidak berkuasa penuh," katanya.

Dalam perbualan selama lebih 20 minit itu veteran itu juga sempat menyebut bagaimana wang untuk diberikan kepada pengundi luar dalam tahun 2008 itu tidak sampai ke sasarannya. Berjuat-juta wang diperuntukan Umno yang dipunggah dari pelbagai sumber menjadi rebutan kalangan pemimpin Umno manakala pengundi luar pula tidak diberikan peruntukan itu.

"Seorang pemimpin Umno yang berkuasa ketika itu, dia sendiri telah ambil RM4 juta untuk dirinya sendiri tanpa dicatat... manakala selebihnya dibahagi-bahagikan kalangan ketua Umno," katanya.

Beliau sangat percaya kenapa sesetengah ketua bahagian berhempas pulas untuk tidak melepaskan jawatan itu walaupun mereka tahu kapasiti dan kebolehana mereka kerana ingin kaya mudah dengan jawatan itu. Sekiranya sistem menyalurkan peruntukan ini diubah - tidak memberi kuasa penuh kepada ketua bahagian sudah pasti penyelewengan ini dapat diatasi.
Tentang perangai ketua-ketua bahagian katanya, mereka kadang kala sudah ditolak oleh ahli bahagian tetapi kerana segala tektik, politik wang mereka akhirnya dipilih. Mereka sanggup membelanjakan seberapa banyak untuk menang jadi ketua bahagian dan itu tidak merugikan mereka kerana dengan berkedudukan sebagai bahagian mereka akan mendapat balik wang rasuah dibelanjakan itu.

Caranya ialah mereka songlap peruntukan yang disalurkan menerusi mereka di peringkat bahagian.

Ahli veteran itu yang mengakui sudah 54 tahun menjadi ahli Umno sangat berharap Umno mengizinkan seluas-luasnya untuk SPRM membuat penyiasatan ke atas semua ketua-ketua bahagian Umno di Kelantan khasnya mereka yang tidak ada sumber pendapatan tetap atau pun kedudukan di tahap menjadi menteri atau timbalan menteri.

Mana-mana ketua bahagian yang sebelum ini pernah diintip oleh SPRM termasuk yang pernah ditahan dan harta beruba kereta disita haruslah dibenarkan SPRM menyiasat membersihkan mereka seluas-luasnya. Kalau perlu katanya Umno juga perlu meminta mereka menyenairkan harta milik mereka.

"Melihat kepada corak dan stail kehidupan mereka meragukan kerana sesetengahnya memiliki rumah lebih dari satu begitu juga dengan kereta mewah dan hartanah lainnya." Sambungnya.

Sekali katanya dia mengungkitkan ini bukan kerana dengki dan irihati tetapi demi untuk menyelamatkan Umno. Ujarnya lagi sambil menambah kenapa sesetengah ketua Umno Kelantan tidak dihormati rakyat ialah kerana sikap mempamerkan kemewahan hidup melampau.

"You tulis dan ceritalah apa yang I laporkan ini kerana niat I adalah ikhlas," katanya penuh berharap agar saya membuat catatan mengenai isi hatinya ini. Beliau tetap yakin Umno tidak akan menjadi kemegahan rakyat kalau masalah penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa ini terus berlaku. [wm.kl.6:42 pm 03/09/12]


Tiada ulasan: