Jumaat, 3 Ogos 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Gambar Ustaz Azhar Semasa Majlis Berbuka Puasa Tadi

Posted: 03 Aug 2012 07:08 AM PDT

Alhamdulillah.

Dapat gambar Ustaz Azhar semasa berbuka puasa petang tadi.

Allahuakhbar!

Live! Ustaz Azhar Di Qariyah Ramadhan Kota Bharu

Posted: 03 Aug 2012 02:58 AM PDT

Yang berdekatan boleh ikut serta dalam majlis ini.

Ayuh kita ramaikan, biar orang kenal bahawa orang kelantan orang yang gilakan ilmu agama.

Keadaan Presiden PAS Selepas Jalani Pembedahan Mata

Posted: 03 Aug 2012 01:12 AM PDT

Alhamdulillah.

TG Haji Hadi menerima kunjungan SU politik beliau.

Kita sama-sama doakan semoga Tuan Guru Presiden semoga cepat sembuh.

Allahuakhbar!

Kedutaan Myammar Di Malaysia Biadap!

Posted: 03 Aug 2012 12:32 AM PDT

Gambar yang di ambil oleh sahabat edyes.

Mereka menyekat pergerakkan para pendemo untuk memberi surat bantahan kepada kedutaan Myammar di Malaysia.

Chegu Bard dan beberapa orang pemimpin sedang memberikan ucapan.

Kedutaan Myammar buat kurang ajar!

Maruah Rais Sudah Tercalar. Puak Umno Nak Bela Lagi?

Posted: 03 Aug 2012 12:21 AM PDT

Panel khas kaji keaslian lagu tema Merdeka

Oleh: Wartawan Sinar Harian
Tarikh: August 3, 2012

SHAH ALAM - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, sebuah panel khas ditubuh bagi menentukan keaslian lagu tema sambutan Hari Kemerdekaan.

Sehubungan itu, beliau meminta pembangkang supaya jangan membuat tuduhan secara sembarangan.

"Panel khas ditubuh bagi menentukan betulkah lagu Janji Ditepati (sempena sambutan) merdeka tu lagu tiruan. Pembangkang jangan pandai tuduh saja," kata beliau dalam satu mesej menerusi twitter pagi ini.

Dalam mesej twitter terdahulu, dihantar sekitar jam 7 pagi tadi, Rais menulis, "penggubah lagu Janji Ditepati menafikan mereka menciplak. Harap tiada isu lagi."

Di sebalik kontroversi berkenaan dengan lagu tema dan juga tema Hari Kemerdekaan, Rais berkata, semangat patriotik menyambut kemerdekaan seharusnya mengatasi kepentingan fahaman politik sempit.

Laporan Bernama semalam memetik penggubah lagu itu, Jasnie Mohd Yaakub berkata, lagu 'Janji Ditepati' masih dalam peringkat pengolahan dan belum dimuktamadkan untuk sambutan Hari Kemerdekaan
ke-55 pada 31 Ogos ini.

Beliau berkata, lagu itu merupakan karya asli beliau bersama dua komposer lain iaitu Arman E Six dan Aye.

Justeru, beliau menafikan persamaan lagu itu dengan sebuah lagu kerohanian dari Indonesia.

"Lagu ini belum finalise lagi. Kami olah dari peringkat ke peringkat sehingga ke tahap terakhir. Jika sudah diluluskan untuk ke peringkat final, baru kami akan muktamadkan.

"Ilham lagu ini datang secara tiba-tiba, (kami) tak ikut mana-mana lagu pun," katanya.

Jasnie, yang juga penerbit dan pengarah muzik di Erama Records, menjelaskan beliau hanya mengetahui kewujudan lagu yang didakwa sesetengah pihak sebagai hampir sama dengan lagu 'Janji Ditepati' kelmarin dan mendengar melodinya semalam.

Beliau menafikan terdapat sedikit persamaan kord dan rentak tetapi bukan dari sudut melodi lagu.

Kontroversi persamaan lagu tema Hari Kemerdekaan dengan lagu negara jiran itu dibangkitkan penulis blog beberapa hari lepas selain ia dimuat naik dalam 'Youtube'.

Jasnie menegaskan bukan mereka yang memuat naik lagu 'Janji Ditepati' di 'Youtube' kerana ia belum muktamad lagi.

Terkini! Isu Lagu Merdeka. Rais Nak Siasat Dakwaan.

Posted: 03 Aug 2012 12:18 AM PDT

Kementerian siasat dakwaan lagu ciplak lagu merdeka

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim mengumumkan penubuhan panel siasatan bagi menyiasat lagu kemerdekaan yang didakwa menciplak lagu gereja Indonesia.

Kelantan juga umum bonus Aidilfitri

Posted: 02 Aug 2012 10:44 PM PDT


MOHD ZAILANI ABD RAHMAN

KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan meluluskan bonus Aidilfitri setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 bagi kakitangan awam.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau bersetuju dengan pemberian bonus itu bagi menampung keperluan sempena hari raya.

"Saya baru sahaja bersetuju dan mendatangi surat tersebut," katanya ketika ditemui selepas kuliah Jumaat di Dataran Ilmu di sini pagi ini.

Bulan lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam dan bayaran khas RM500 untuk pesara kerajaan yang dibayar pada 9 0gos ini.

Subhanallah! Mayat Seorang Lelaki Di Pokok Sena Tidak Reput Selepas 17 Tahun Meninggal Dunia

Posted: 02 Aug 2012 06:09 PM PDT

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhc2PAfCu-jM24j2NfF56f6i7zt9h3XwKYBo2CPoceAHW0oNruqlL2i_qWuTZzpeKGt1GX7t2_ODJ1qrHZCh7XjxCfBy4TrECrEAPd25XUND6QvkmtMiatTwWmYEoIovqRo7jSlfXb60AjF/s1600/Mayat.jpg
Gambar mayat yang tidak reput ini diambil pada 28/4/2004 di Masjid Banggol, Pokok Sena, Kepala Batas, P. Pinang.

Mayat ini adalah mayat seorang lelaki (Haji Mohsin) yang meninggal dunia akibat strok pada tahun 1987 (17 tahun yang lalu). Arwah meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak perempuan yang ketika itu masih kecil lagi.

Alhamdulillah, kesemua anak-anak perempuannya berjaya (doktor, pharmacist dan lulusan Al-Azhar) dan isterinya, seorang surirumah, amat aktif dalam menjaga kebajikan dan hal ehwal pelajar-pelajar perempuan pondok Madrasah Khairiah Islamiah di Pokok Sena dan sering memberi kelas agama kepada kaum-kaum ibu. Arwah meninggal dunia dalam lingkungan umur lewat 40 tahun dan beliau adalah seorang pegawai JAKIM yang amat merendah diri dan sentiasa menjaga kata-katanya.

Sahabat penulis sempat menziarahi arwah setahun sebelum beliau meninggal dunia dan berkomunikasi dengannya menggunakan pen dan kertas. Kubur bersebelahan (di dalam gambar) yang telah dikorek itu adalah untuk ibu saudara sahabat penulis yang meninggal pada hari tersebut. Syukur Alhamdulillah, beliau berpeluang melihat mayat walaupun sekerat badan sahaja (sebahagian lagi ditimbus tanah).

Mayatnya seperti baru ditanam semalam dengan daging serta otot-otot tangan dan kaki kelihatan seolah masih 'segar' lagi. Disebabkan hujan lebat pada malam sebelumnya, kain kafan yang basah dan melekat pada tubuhnya memperlihatkan betapa kuasa Allah kadangkala melewati batasan logik akal manusia. Kain putih yang membaluti jasad juga seolah 'terpelihara'. Jika dilihat pada gambar yang dilampirkan, dibahagian atas itu ialah kepalanya yang dilapik dengan bantal tanah.

Kisah ini sewajarnya dijadikan renungan untuk semua... bagaimana pula keadaan kita di kubur nanti? Kala jasad bersendirian tanpa taulan selain amal jua... ingatlah, janji Allah tetap benar. Dia akan menjaga hamba-hambanya yang sabar, beriman, bertaqwa dan beramal salih.


أَوَلَمۡ نُعَمِّرۡكُم مَّا يَتَذَڪَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَجَآءَكُمُ ٱلنَّذِيرُ..؟

Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa yang suka berfikir dan beringat? Dan kamu pula telah didatangi oleh Rasul (Kami) yang memberi amaran (peringatan)...

http://maiag-menjalara.blogspot.com/2010/05/gambar-mayat-yang-tidak-reput-ini.html

Edaran Semasa: Sambutan Hari Belia Antarabangsa 2012 Selangor

Posted: 02 Aug 2012 05:37 PM PDT

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/313293_428640353841420_814976500_n.jpg

Tema Hari Kebangsaan ‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’ Seru Rakyat Bersatu

Posted: 02 Aug 2012 05:34 PM PDT

SHAH ALAM 3 OGOS: Tema Hari Kebangsaan 'Sebangsa, Senegara, Sejiwa' yang diumumkan Pakatan Rakyat(PR) merupakan sebuah tema yang mengajak semua rakyat bersatu dalam sebuah negara merdeka.

Demikian menurut Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang medianya di ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya semalam.

Selain itu beliau turut menganggap pengumuman tema Hari Kebangsaan oleh PR itu sebagai satu cabaran kepada pemimpin negara yang menggunakan pendekatan kepartisan mereka.

"Bagaimana kamu katakan moto kami yang menggesa ke arah satu negara, satu jiwa sebagai memecahbelahkan?

"Ini cabaran kepada pimpinan Umno-BN untuk mempertimbangkan kembali pendekatan partisan mereka," kata beliau.

Beliau juga berkata, bahawa beliau bersedia menasihati negeri di bawah pentadbiran PR agar menggunakan tema baru sekiranya kerajaan pusat memindanya.

Selain itu, Timbalan Presiden, Mohammad Sabu pula memberitahu TVS bahawa tema yang diumumkan oleh pengerusi bersama BERSIH, Datuk A Samad Said sebagai tema yang mampu dijiwai oleh rakyat negara ini.

"Saya dapat lihat, slogan baru yang diperkenalkan ini memiliki jiwa seperti mana usia 55 tahun kemerdekaan.

"Ia gambaran jelas menunjukan kemahuan rakyat kita yang mahu kekal bersama antara satu sama lain.

"Jauh lebih baik, slogan ini tak mencerminkan kempen mana-mana parti politik, tetapi kempen cintai negara," ujar beliau ketika dihubungi.

Sementara itu, Pengarah Publisiti DAP, Tony Pua pula mengiktiraf slogan yang diperkenalkan Pakatan Rakyat itu berbanding 'Janji Ditepati' yang dimumkan sebelum ini.

Bagaimanapun slogan tersebut mendapat reaksi kecaman dari pelbagai pihak yang mendakwa slogan tersebut juga merupakan slogan kempen pilihan raya BN.

"Tema yang diberikan ini baru betul menggambarkan sambutan Hari Kemerdekaan.

"Tema 'Janji Ditepati' bermakna bukanlah sambut Hari Kebangsaan tetapi BN mahu rakyat menyambut Hari BN," ujar Tony.

Tiada ulasan: