Sabtu, 4 Ogos 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Lagi bekas pegawai kanan polis akan sertai PAS

Posted: 04 Aug 2012 07:45 AM PDT

Ahmad Fadli KC


 
Bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Polis Datuk Ramli Yusuff akan menyertai PAS dalam masa terdekat, kata naib presiden parti itu Salahuddin Ayub.

Menurutnya, beberapa perbincangan telah berlangsung antara PAS dan Ramli berhubung perkara itu dan perkembangan terbarunya juga "sangat positif".

NONE"Dalam masa terdekat pengumuman akan dibuat pimpinan tertinggi parti atau beliau (Ramli) sendiri," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang semalam, Salahuddin (atas) berkata, PAS amat mengalu-alukan kemasukan Ramli yang dilihat mempunyai dorongan kuat untuk memperjuangkan kebenaran.

"Bukan mudah untuk seorang bekas pegawai polis berprofil tinggi seperti beliau membuat keputusan menyertai PAS," katanya.

Sebelum ini, bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Fauzi Shaari turut menyertai PAS, yang dilihat sebagai sebahagian daripada usaha parti Islam itu merekrut ahli daripada pelbagai latar.

Pengumuman dijangka Ogos atau September

PAS juga dilihat sedang aktif menerima kemasukan kumpulan selebriti seperti pelakon Abby Abadi, Hairie Othman dan penyanyi Aishah yang jarang-jarang berlaku sebelum ini.

NONESementara itu, Setiausaha PAS Kelantan Mohd Zaki Ibrahim (kiri) sewaktu dihubungi Malaysiakini turut membayangkan seorang lagi bekas penjawat awam tertinggi berasal dari Kelantan akan menyertai parti itu.

"Saya yakin dalam tempoh antara Ramadan dan Syawal, banyak lagi yang akan menyertai PAS dari kalangan bekas penjawat awam.

"Saya rasa sebelum Ogos (berakhir) atau September akan ada pengumuman dibuat berkenaan perkara ini," katanya.

Ramli sebelum ini mencuri perhatian apabila terdapat dakwaan beliau dianiaya ekoran konspirasi melibatkan peguam negara dan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan untuk melindungi tokoh kongsi gelap Johor Goh Cheng Poh atau Tengku Goh pada 2007.

Musa bagaimanapun menafikannya manakala perdana menteri pula menolak penubuhan tribunal untuk menyiasat perkara itu kerana berpendapat ia hanya dakwaan dan "Dakwaan perlu disahkan".

Kempen guna penulis blog 'konspirasi Kristian'

Posted: 04 Aug 2012 07:41 AM PDT

MALAYSIA KINI


Kempen misteri 'Saya Pilih Malaysia' di dada akhbar hari ini bertukar wajah apabila memaparkan penulis blog sebagai sensasi baru, termasuk dua orang yang pernah terlibat dalam kontroversi 'konspirasi Kristian' tahun lalu.

i choose malaysia bloggersBig Dog (Zakhir Mohamad) dan My Anger (Shamsul Yunos) tahun lalu memuatkan dakwaan DAP menganjurkan pertemuan dengan pemimpin Kristian di Pulau Pinang yang melibatkan ikrar menukar agama rasmi negara.

Kempen 'Saya Pilih Malaysia' bermula sejak dua minggu lalu, dipercayai berkaitan dengan pilihan raya yang akan datang tetapi menggunakan kaedah halus.

Sebelum ingin ia menggunakan ramai artis popular dengan slogan yang senada dengan retorik BN seperti "Kestabilan, Perpaduan, Kemajuan dan Keamanan".

Dua lagi personaliti dimuatkan dalam iklan yang tersiar di semua akhbar utama itu, penulis blog pro-BN Rockybru (Ahiruddin Attan) dan Apanama (Firdaus Abdullah).

Penulis lirik tawar bantuan untuk lagu merdeka baru

Posted: 04 Aug 2012 07:38 AM PDT

MALAYSIA KINI
 
 
 
Penulis lirik terkenal Buddhi Hekayat hari ini menawarkan diri untuk membantu kerajaan menggubah lagu dan lirik bertemakan kemerdekaan yang baru setelah lagu sedia ada "Janji Ditepati" dipertikaikan.

Malah, Buddhi Hekayat atau nama sebenarnya Hasmi Hashim bersedia terlibat dengan usaha itu walaupun tidak diberikan sebarang bayaran.

"Hendaknya niat ini tidaklah dipandang remeh dan serong oleh pihak menteri apabila beliau sendiri menyebutkan bahawa persoalan negara harus melampaui kepentingan mana-mana politik kepartian apatah lagi sekadar dasar kerajaan sekalipun," katanya.

Dalam kenyataannya hari ini, Buddhi Hekayat menegaskan keperluan mempunyai lagu kebangsaan dan kemerdekaan sendiri dan tulen, seperti dituntut generasi Malaysia hari ini.

"Kemelut berkaitan lagu berkenaan itu sama sekali tak pula membayangkan bahawa Malaysia kekurangan bakat dalam bidang muzik," kata penulis lirik yang terkenal dengan lagu "Awan Nano" nyanyian Hafiz AF.

"Saya percaya, di kalangan anak-anak bangsa kita, ramai sekali yang mempunyai bakat kemampuan untuk sama-sama menggubah lagu yang mengandungi semangat dan roh kemerdekaan tanah air tercinta ini."

Kritikan masyarakat ada asas
Sementara itu, menyentuh langkah kerajaan untuk menyiasat Janji Ditepati yang didakwa diciplak daripada lagu gereja Indonesia, Buddhi Hekayat berkata, beliau percaya rata-raya rakyat Malaysia menyambut baik.

"Selepas saya sendiri mendengar lagu dan meneliti liriknya, perlu diakui bahawa kritikan masyarakat, khususnya masyarakat di ruang siber memang berasas.

"Belum pernah dalam sejarah Malaysia, perlunya sebuah panel penyiasat diwujudkan hanya untuk menyiasat sebuah lagu," kata pemenang Anugerah Juara Lagu (AJL) dan Anugerah Planet Muzik (APM) Singapura itu.

Beliau bagaimanapun menolak kenyataan komposer Jasnie Mohd Yaakub yang mendakwa Janji Ditepati belum dimuktamadkan.

"Selepas mendapat kritikan hebat, adalah aneh dan tidak munasabah bagi lagu "Janji Ditepati" yang sudah diperdengarkan-juga sepertimana logo kemerdekaan tahun ini-dikatakan masih tak muktamad dan tetap berada dalam proses penyediaan.

"Jawapan ini terdengar sebagai jawapan politik semata-mata," katanya yang juga aktivis parti pembangkang.

Rakyat diajak cipta logo Merdeka alternatif pula

Posted: 04 Aug 2012 07:31 AM PDT

Harakahdaily,   

KUALA LUMPUR: Selepas mengemukakan tema alternatif Hari Merdeka, 'Sebangsa, Senegara, Sejiwa', Pakatan Rakyat kini sedang berusaha pula untuk mengumpul cadangan logo alternatif dari rakyat.

Mereka hari ini melancarkan satu akaun laman peminat di Facebook atas nama '101 Cadangan Logo Merdeka - Sebangsa, Senegara, Sejiwa' untuk memudahkan rakyat negara ini menghantar cadangan rekabentuk logo itu.

Selain di Facebook, rakyat Malaysia yang mempunyai kreativiti, boleh juga menghantar logo ciptaan mereka ke emel sekretariatpakatan@gmail.com.

Menurut maklumat posting terbaru di wall Facebook itu, penganjur juga menyediakan hadiah saguhati kepada sesiapa yang logonya terpilih untuk dijadikan logo alternatif itu nanti.

"Hantarkan logo Merdeka yang anda impikan! Hadiah saguhati disediakan bagi logo yang ter-cool, ter-hot, ter-pilih... walaupun taklah sebanyak kontrak lembu RM250 juta, tapi sumbernya halal, insyaAllah!," tulis admin.

Setakat berita ini ditulis, sudah terdapat satu cadangan logo pertama yang dihantar oleh www.ilusenidesign.com.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat juga mengutip cadangan dari rakyat berhubung tema Merdeka yang lebih sesuai menggantikan tema 'Janji Ditepati' kerajaan yang dikritik banyak pihak sebagai tema politik BN.

Hasilnya, mereka melalui Jawatan Kuasa Pemilihan Tema yang dipengerusikan Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said memilih tema 'Sebangsa, Senegara, Sejiwa'.

Sehubungan itu, Pakatan sekali mengajak rakyat untuk bersama mencadangkan logo alternatif atas tema alternatif itu bagi mengantikan logo pilihan kerajaan sedia.

Sebelum ini, selepas diserang kiri dan kanan akhirnya Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim tampil dengan kenyataan membayangkan akan menarik balik logo hari kemerdekaan negara yang ke 55.

Rais berhelah bahawa "Bahan hiasan (artwork) yang dipaparkan oleh sesetengah pihak setakat ini hanyalah paparan selingan bukan logo rasmi."

Beliau berkata, tiada logo rasmi digunakan bagi sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 tahun ini, melainkan logo 1Malaysia sepertimana sambutan pada tahun lepas.

Norman: Laporan saya dan Abby rujuk semula hanya spekulasi

Posted: 04 Aug 2012 07:24 AM PDT

SHARIFAH NOR FAZLINA SYED BAKRI

Ramadan satukan Norman, Abby dan Memey
Norman, Abby, Memey dan tiga anak mereka berbuka puasa bersama-sama
 
 
SHAH ALAM – Norman Hakim menafikan laporan blog bahawa beliau dan bekas isterinya, Abby Abadi akan merujuk semula ekoran pertemuan mereka dan isterinya, Memey Suhaiza baru-baru ini.

Ketika dihubungi Sinar Harian Online hari ini, Norman berkata, dia tidak mahu memberi apa-apa komen tentang isu tersebut.

Sebaliknya beliau menegaskan bahawa ia tidak benar dan hanya spekulasi semata-mata.

"Sepatutnya isu-isu sebegini perlu ditanya dahulu kepada tuan badan sendiri.

"Jangan terlalu percaya, selagi saya dan Abby tidak memberi apa-apa jawapan, anggap sahaja ia spekulasi daripada orang ramai dan ianya tidak benar sama sekali," kata beliau.

Norman menambah: "Saya hanya mahu melakukan yang terbaik dan melakukan yang terbaik untuk keluarga saya."

"Dan, saya akan sentiasa memastikan keluarga saya mempunyai hala tuju yang baik dalam memastikan keharmonian keluarga saya," katanya lagi.

Kelmarin, Sinar Harian Online membawa laporan bahawa bulan Ramadan mulia telah menyatukan keluarga Norman dan bekas isterinya.

Norman berkata, dia sangat gembira dengan perkembangan terbaru itu dan menyifatkan Ramadan tahun ini adalah yang paling manis buatnya keluarganya.

"Sekarang hubungan kedua Abby dan Memey sudah baik dan menjadi semakin mesra sejak 7 Ramadan lalu. Seperti ramai sedia maklum sebelum ini, hubungan kami tidak begitu baik dan jikalau bertemu pun hanya untuk
tujuan mengambil dan menghantar anak dan komunikasi terbatas di antara kami bertiga.

"Tetapi mungkin disebabkan berkat bulan Ramadan serta doa yang selama ini tidak putus-putus saya dan masyarakat sekeliling mendoakan, akhirnya tercapai juga impian itu," katanya yang mendirikan rumah tangga dengan Abby pada 8 Januari 2002 dan bercerai pada 2008.

Norman menambah: "Saya sendiri tidak menyangka perkara ini berlaku secara tiba-tiba dan kebetulan hari itu hari Jumaat, kami bertemu di sekitar Masjid (Negeri) Shah Alam kerana Abby ada program di sana sebelum saya bawa anak-anak balik ke Kuantan untuk berpuasa di kampung dan dengan tidak semena-mena Abby menarik Memey ke tepi lantas terus berpelukan dalam tempoh yang agak lama."

Sehari sebelum Norman bercakap kepada Sinar Harian, Abby, 35, telah memuatnaikkan dua gambar terbarunya menerusi akaun twitter menunjukkan dia dan Memey, 24, bergambar dalam keadaan mesra beserta mesej "doakan yang terbaik untuk kehidupan kami berdua dunia dan akhirat" dan satu gambar mereka sekeluarga berbuka bersama.

Selain itu, Abby, pelakon drama Gerak Khas turut memberitahu dia juga sempat bersembahyang Maghrib bersama berimamkan bekas suaminya itu.

Norman dan Abby sebelum ini disahkan bercerai talak satu di Mahkamah Syariah Gombak Timur pada 2008 selepas bercerai buat kali pertama pada 5 Mei 2006.

Norman berkahwin dengan Memey pada 24 September lalu.

Susulan isu Sabah, PR kini sasar 18 kerusi Parlimen Johor

Posted: 04 Aug 2012 07:22 AM PDT

NORSHIKIN MOHD SALLEH

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
 
 
JOHOR BAHRU – Pakatan Rakyat (PR) berkeyakinan mampu menambah bilangan kerusi Parlimen yang ditandingi di Johor dengan sasaran 18 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, keyakinan itu dilontarkan berdasarkan beberapa perkembangan menarik yang berlaku di negeri ini, termasuk  isu nasional seperti yang berlaku di Sabah.

"Sebelum ini PR mendedahkan 12 Parlimen di negeri ini menjadi sasaran, namun susulan perkembangan menarik di Sabah, biarpun ia berlaku di Sabah, tetapi ia memberi impak baru yang saya rasa membantu Johor. PR akan mencipta momentum baru di Johor.

"Terdapat tiga atau empat Parlimen baru kita yang akan kita fokuskan. Yang sebelum ini Gred B kita angkat jadi gred A untuk diberi fokus membawa harapan yang besar mencapai kemenangan," katanya.

Menurut Salahuddin, realitinya, PR telah mewujudkan senario baru politik di Johor dan ia menyumbang laluan cerah ke Putrajaya," katanya pada sidang media di Bilik Gerakan Parlimen Pulai, di sini,hari ini.

Katanya, berdasarkan respons terkini diterimanya, PR yakin mampu meruntuhkan kubu Barisan Nasional (BN) di Sabah, Sarawak dan Johor.

"Jika sebelum ini BN yakin kuasai tiga negeri tersebut, tetapi setelah melihat perkembangan politik terkini, saya rasa kita dapat runtuhkan kubu ini.

"Ini terbukti apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bercakap serius untuk jentera BN pertahankan Johor.

"Lebih mengejutkan kenyataan terkini beliau meminta untuk BN pertahankan Gelang Patah. Ia manifestasi seorang Timbalan Presiden Umno yang jelas bimbang akan perkembangan PR di Johor," katanya.

Salahuddin bagaimanapun enggan mendedahkan Parlimen yang menjadi sasaran PR,  dan sama ada ia ditandingi oleh DAP, PKR atau Pas.

Pas terbuka, tapi mahu komitmen PM

Posted: 04 Aug 2012 07:21 AM PDT

NURUL AINI MOHAMED ALI & RAZIATUL HANUM A RAJAK

Logo Isu Royalti
Isu Royalti Minyak
 
 
SHAH ALAM - Pas menerima secara terbuka kesediaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyatakan kesediaan berunding dengan Kelantan berhubung isu royalti minyak.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, pihaknya tiada  sebarang masalah untuk berbincang mengenai soal royalti minyak kerana pihaknya sendiri sudah lama berhasrat untuk memulakan sesi perbincangan secara rasmi, namun tidak disambut oleh Kerajaan Pusat satu ketika dahulu.

"Kami sedia dan menerima apabila Perdana Menteri sendiri sudah bersetuju untuk memulakan rundingan, tetapi kalau boleh tiada orang tengah atau sekadar menghantar wakil untuk melakukan perbincangan," kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Nik Aziz awal pagi tadi memberitahu yang Perdana Menteri menghantar surat kepada beliau semalam.

"Surat ini diterima oleh Setiausaha Sulit saya, Encik Rosdi (Mohamad). Tetapi kerana hari cuti, dia baru bagi kepada saya," kata Nik Aziz.

Sebelum menghantar wakil Kelantan untuk berunding, Nik Aziz berkata, beliau akan menghadap Sultan Kelantan untuk membincangkan perkara tersebut.

Sehubungan itu, Salahuddin berharap rundingan diadakan di antara Nik Aziz sendiri bersama Perdana Menteri sahaja.

"Saya juga berharap agar persetujuan Najib untuk mengadakan perbincangan ini, bukan bermotifkan politik semata-mata," ulas Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Beliau secara sinis turut menambah yang perbincangan ini harus secara jelas dan komited, bukan sekadar "sembang minum kopi" saja.

"Matlamat perbincangan harus jelas dan tepat," tambah beliau.

Tambah beliau, rundingan mestilah diadakan secara serius dan isu pemberian royalti ini harus diselesaikan secepat mungkin sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali turut menyambut baik hasrat Perdana Menteri yang sudah bersedia membuat rundingan berhubung pemberian royalti minyak kepada negeri Kelantan.

"Kami telah lama meminta rundingan secara rasmi dilakukan. Tetapi permintaan mendapat sambutan dingin daripada kerajaan pusat," kata Mustafa.

Menurutnya lagi, tindakan Perdana Menteri ini menggambarkan yang beliau telah sedar kesilapan lalu dan cuba untuk memperbaiki keadaan.

"Perbincangan mesti serius, jangan sekadar mahu mengambil hati rakyat Kelantan saja," tegas beliau.

Dalam pada itu, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihaknya menyambut baik keputusan Putrajaya dan menganggap ia sebagai satu langkah positif dalam rangka menyelesaikan kemelut antara kerajaan Kelantan dengan Kerajaan Pusat.

Menurut Tuan Ibrahim, tuntutan tersebut sudah merebak ke luar dari negeri Kelantan dan oleh itu, wajar Kerajaan Pusat melayan tuntutan berkenaan kerana pengabaian akan memberi kesan ketika PRU13.

"Tuntutan ini sudah menjadi satu fenomena di seluruh Kelantan dan saya percaya kesediaan Perdana Menteri untuk berbincang tentang pembayaran royalti itu berkait dengan tuntutan menyeluruh dari pelbagai pihak, antaranya Sultan Kelantan, Pas, rakyat Kelantan serta badan bukan kerajaan.

"Jika tuntutan royalti ini tidak dilayan, rakyat yang terbabit akan semakin marah dan kemungkinan Pakatan untuk menang dalam PRU13 ini lebih besar," katanya.

Tambahnya, usaha bersama itu berjaya menarik simpati rakyat kepada kerajaan negeri dan beliau turut mengucapkan tahniah kepada badan-badan bukan kerajaan yang turut sama memperjuangkan isu tuntutan royalti ini.

Pas senyum respons PM, BN menanti PRU

Posted: 04 Aug 2012 07:16 AM PDT

G MANIMARAN & JAMILAH HAMZAH

Pas senyum respons PM, BN menanti PRU
Kronologi Isu Royalti Minyak Kelantan
 
ANALISIS - "Hampir 37 tahun kita ditipu, kini mereka sudah mengaku. Dan kita rakyat Kelantan bukan tidak percaya tetapi kami tidak berapa nak percaya." Demikian entri satu blog yang mengulas perkembangan hari ini.
Kelantan sedar dan membawa pertikaian royalti minyak sejak lapan tahun lalu.

Pada Januari 2010, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengulangi pendiriannya - tindakan kerajaan pusat hanya mahu beri wang ihsan adalah satu pengkhianatan, dan tidak akan teragak-agak untuk meminta rakyat adakan doa musnah pemimpin pusat.

Hari ini beliau kelihatan gembira dengan berita menerima surat daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu berunding mengenai isu tersebut menerusi satu jawatankuasa khas.

Selepas satu siri 'tarik tali' sejak satu tempoh yang agak lama, perkembangan yang didengar banyak pihak hari ini sesuatu yang agak mengejutkan - lebih-lebih lagi ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semakin dekat.

Rata-rata penganalisis melihat persetujuan Putrajaya untuk membincangkan isu royalti minyak dengan Kerajaan Negeri Kelantan dengan lebih komprehensif dilihat sebagai satu cara terbaik mengukuhkan perpaduan orang Melayu semakin berpecah selain bertujuan melakukan pembangunan di negeri itu, sekali gus memancing pengundi atas pagar menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani dari Universiti Utara Malaysia berkata, rundingan yang akan dilakukan oleh Najib bersama kerajaan negeri Kelantan bakal membawa perubahan kepada rakyat negeri itu dari segi pembangunan dan sosioekonomi.

Menurutnya, Kelantan yang dilihat sedikit mundur berbanding dengan negeri lain di Malaysia akan lebih membangun sekiranya royalti minyak itu diberi secara betul kepada kerajaan negeri dan rakyat membuka ruang khususnya pengundi atas pagar memilih kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN).

"Jika rundingan itu berlaku dan perjanjian dibuat oleh kerajaan pusat dan negeri Kelantan mengenai isu royalti minyak, rakyat akan menerima tempias dalam ekonomi terutamanya pembangunan sekali gus membantu menarik pengundi atas pagar memilih BN.

"Serba sedikit rakyat akan buang perasaan tak senang yang anggap Umno lakukan penganiayaan serta penindasan dilakukan oleh kaum Melayu sendiri," katanya kepada Sinar Harian Online.

Dalam pengumumannya, Nik Abdul Aziz memberitahu bahawa Najib telah menghantar surat kepada beliau memintanya menghantar wakil untuk membincangkan pembayaran royalti minyak untuk Kelantan dan cadangan itu turut diterima baik oleh pemimpin Pas yang lain.

Berdasarkan kenyataan, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah jawatankuasa khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung yang akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai oleh pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.

"Jawatankuasa khas ini akan membuat satu kajian menyeluruh dalam tempoh masa enam bulan dari tarikh penubuhannya dengan mengambil kira semua aspek tuntutan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan persekutuan," kata Najib.
Ahli Majlis Profesor Negara, Prof Dr .Jayum Anak Jawan juga sependapat dengan Azizuddin.

Katanya, pemberian royalti minyak yang lebih komprenhensif kepada negeri Kelantan bakal menjana ekonomi negeri serta membantu dalam proses pembangunan.

Katanya, rundingan ini juga akan memberi kesan kepada rakyat Kelantan untuk lebih terbuka dan menerima parti politik yang lain selain Pas di negeri itu.

"Rundingan ini patut diteruskan supaya penerimaan royalti minyak di negeri-negeri pengeluar minyak lebih menerima pulangannya lebih komprehensif.

"Pulangan atau royalti bakal membangunkan ekonomi di Kelantan lantas membawa perubahan tanggapan sebahagian rakyat terhadap BN dan mungkin mereka akan lebih terbuka," katanya.

Prof Datuk Dr Zainal Kling, seorang lagi Ahli Majlis Profesor Negara berkata, rundingan yang bakal dilakukan oleh Presiden Umno itu adalah jalan terbaik menyelesaikan masalah perpecahan yang berlaku di kalangan orang Melayu yang semakin meruncing.

Menurutnya, perundingan antara kedua parti Pas dan Umno bakal membawa perubahan kepada masyarakat Melayu yang beragama Islam terutama institusi kesultanan yang menjadi liabiliti kaum Melayu untuk terus bersatu.

"Kalau betul rundingan itu akan dilakukan, saya yakin perpaduan kaum Melayu dapat diwujudkan kembali seperti dahulu dimana ada seorang pemimpin yang mengawal semua orang Melayu.

"Ia juga mendatangkan faedah kepada kedua-dua pihak dari segi kedudukan parti dan sokongan rakyat di Malaysia," katanya.

Zainal berkata perkara ini akan memberi sedikit kesan kepada kedudukan Umno di Kelantan yang dilihat rakyatnya lebih menyokong Pas.

Pas Kelantan telah mula membuat tuntutan royalti berdasarkan suratcara 1975 Kerajaan Negeri Kelantan dengan Petronas. Bagaimanapun ia tidak berhasil kerana peruntukan perundangan yang jelas menidakkan hak Kelantan.

Pemblog Kickdefella, yang pernah bertugas dengan Datuk Husam Musa, iaitu pengerusi jawatankuasa tuntutan royalti Kelantan, berkata, walaupun intipati surat Perdana Menter kepada Menteri Besar Kelantan itu masih belum diketahui dengan jelas, namun begitu berdasarkan kegembiraan Nik Aziz, penduduk negeri Kelantan keseluruhannya boleh merasa yakin bahawa kemelut ini akhirnya menampakkan titik penyelesaian.

"Pujian harus diberikan kepada anak-anak muda Kelantan, termasuklah pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan yang mesra Pas kerana terus menerus menghidupkan isu ini walaupun menerusi kaedah yang kurang sesuai.

"Seperti kata Nik Aziz, 'sedikit sebanyak ini adalah berkat doa rakyat Kelantan termasuk 40 ulama yang pergi ke Mekah sebelum ini untuk bermunajat kepada ALLAH agar (isu ini) diselesaikan segera'," katanya lagi.

Beliau juga berkata, diharap tidak ada pihak yang akan mengecilkan peranan sesiapa sekalipun di dalam soal ini.

Rata-rata pemimpin dan pengikut Pas khususnya dari Kelantan gembira dengan perkembangan hari ini. Pun begitu, BN khususnya Umno dilihat mengharapkan kegembiraan yang bersandarkan keputusan PRU13 kelak dengan pendirian Putrajaya khususnya pentadbiran Najib.

Bila BN akan gembira agaknya?

194,000 Pemilik Pangsapuri Kos Rendah Di Selangor Mula Nikmati Potongan Cukai

Posted: 04 Aug 2012 07:11 AM PDT





PANDAN JAYA  : Pemilik pangsapuri kos rendah di seluruh Selangor boleh menikmati pengurangan cukai taksiran sebanyak 25 peratus bermula sesi kedua pembayaran Julai-Disember 2012.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad berkata, berita baik ini melibatkan 194,000 pemilik pangsapuri kos rendah di negeri ini.

Syarat kelayakkan pengurangan cukai ini adalah pangsapuri tersebut didiami sendiri pemilik, pangsapuri yang didiami oleh waris pemilik, sama ada pemilik masih hidup atau meninggal dunia dan pemilik yang tidak mempunyai tunggakan.

Menurut Iskandar, meskipun perkara ini dimaklumkan pada awal Ogos, pemilik yang sudah membuat bayaran pada Julai turut merasai pengurangan berkenaan pada sesi pembayaran Januari- Jun 2013.

"Bagi yang  membuat bayaran untuk tempoh tersebut, pengurangan ini akan dibawa ke hadapan untuk Januari – Jun 2013. Oleh itu pemilik akan mendapat pengurangan 50 peratus untuk tempoh Januari – Jun 2013.

"Pengurangan akan diberikan 'on the spot' bila pemilik yang layak membuat bayaran di kaunter pembayaran Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dengan mengemukakan borang khas yang telah disahkan," katanya yang juga Adun Cempaka.

Borang pengurangan cukai taksiran ini boleh didapati melalui pihak PBT, dimuat turun daripada laman web rasmi Kerajaan Negeri Selangor dan dicetak di dalam akhbar Selangor Kini dan Selangor Times sebelum 15 September 2012.

Borang ini juga akan turut diletakkan di pusat khidmat masyarakat di semua DUN Selangor.

Jelas Iskandar lagi, sepatutnya tempoh akhir bayaran perlu dibuat pada 31 Ogos 2012 namun pihaknya akan melanjutkan tempoh berkenaan kepada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak bagi memberi peluang semua pemilik menikmati pengurangan ini.

Pengesahan borang ini boleh dibuat oleh Ahli Jawatankuasa JMB, Ahli Majlis MC, Pesuruhjaya Bangunan PBT (COD) atau Ahli Majlis PBT setempat.

Menurutnya lagi, kadar bayaran cukai taksiran di Selangor dalam anggaran RM90 hingga RM120 setiap setengah tahun.

"Melalui pengurangan cukai ini, Kerajaan Negeri akan mengalami defisit sebanyak RM20 juta untuk PBT setahun. Sebagai contoh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) memperolehi penjimatan sebanyak RM11 juta hasil pengurusan sisa pepejal.

"Mereka memperuntukkan RM6 juta untuk penurunan cukai taksiran ini namun masih memperoleh keuntungan sebanyak RM5 juta," jelas Iskandar.

Di Selangor, Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) mempunyai pangsapuri terbanyak dengan 38, 296 unit diikuti Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dengan jumlah 36, 620 unit dan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dengan 32, 332 unit.

Dalam pada itu, Gabungan Wakil Penduduk Flat Pandan Jaya berterima kasih diatas langkah kerajaan negeri menurunkan cukai taksiran sebanyak 25 peratus sekaligus meringankan beban mereka selama ini.

Penduduk Pangsapuri L38A, Roziah A. Aziz berkata, keprihatinan kerajaan negeri ini jelas membuktikan pentadbiran yang diketuai oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid mengutamakan rakyat dalam setiap tindakan.

"Sebelum ini kami terpaksa menampung kos yang agak tinggi untuk menjelaskan cukai taksiran setiap tahun.

"Tetapi dengan penurunan yang dilakukan oleh kerajaan negeri ini dapatlah kami menampung perbelanjaan yang lain seperti bil elektrik dan telefon yang turut membebankan kami juga," katanya.

LGE Kesal Sikap Bermuka-muka Kerajaan Pusat Dalam Isu Penswastaan Pelabuhan

Posted: 04 Aug 2012 07:07 AM PDT





SHAH ALAM  : Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyelar sikap bermuka-muka Kerajaan Pusat dalam isu penswastaan pelabuhan di negeri itu.

Kerajaan Pusat yang sebelum ini lantang membantah penswastaan berkenaan bagaimanapun 'kantoi' apabila menghadiahkan Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd (Seaport).

Kebenaran untuk mengambil-alih pengurusan pelabuhan tersebut selewat-lewatnya Disember tahun ini.

"Lebih malang, penganugerahan ini dilakukan tanpa sebarang pendedahan maklumat yang berkaitan selain tiada jaminan kepada penduduk Pulau Pinang bahawa ia amalan telus.

"Persoalannya juga, mengapa Kerajaan Pusat membantah sebelum ini tetapi akhirnya menswastakan pelabuhan itu.

"Ternyata mereka bermuka-muka," tegas Guan Eng dalam satu kenyataan media.

Tambahnya lagi, rakyat Pulau Pinang berhak untuk mengetahui terma-terma perjanjian kerana ia melibatkan kepentingan awam.

"Sehingga kini, Pengarah Seaport, Datuk Mohd Sidik Shaik Osman enggan menyatakan jumlah suntikan modal oleh Seaport ke Pelabuhan Pulau Pinang.

"Namun berdasarkan kenyataan kabur beliau sebelum ini, suntikan modal dijangka mencapai RM 1 billion menjelang 2017 dan mencapai RM 4.7 billion menjelang 2022," jelas Guan Eng.

Dalam satu laporan media semalam, Pengarah Seaport, Datuk Mohd Sidik Shaik Osman mengesahkan Seaport menerima surat lantikan dan akan bertanggungjawab mengurus Pelabuhan Pulau Pinang akhir tahun ini.

Sementara itu, Presiden Transparency Antarabangsa, Datuk Paul Low dalam satu kenyataan hari ini turut mempertikaikan keputusan penswastaan ini yang dilakukan tanpa tender terbuka.

"Bukankah ini melanggar prinsip amalan tadbir urus baik dan ketelusan yang diuar-uarkan Kerajaan Pusat selama ini," ujarnya.

Beliau juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat dakwaan Dewan Pulau Pinang Cina bahawa pelupusan Pelabuhan Pulau Pinang itu melanggar Akta Anti-Pertandingan.

Isu Air : Penstrukturan Untuk Rakyat, Langat 2 Untuk Kroni

Posted: 04 Aug 2012 07:05 AM PDT





SEPANG : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyeru Kerajaan Pusat mengutamakan kepentingan dan keperluan rakyat dalam isu air Selangor.

Jelasnya, jika Kerajaan Pusat terus enggan membenarkan penstrukturan semula air seperti yang dicadangkan Kerajaan Negeri, ini bermakna mereka mengutamakan kepentingan individu berbanding rakyat.

"Itu adalah pilihan Kerajaan Pusat samada membuat keputusan untuk keutamaan rakyat atau terus berkeras meneruskan Langat 2 demi mengkayakan kroni mereka dan membebankan rakyat.

"Daripada keputusan itu juga, rakyat sudah tentu dapat menilai siapa yang lebih utama di mata Kerajaan Pusat," jelasnya dalam satu sidang media selepas Majlis Pemberian Hak Milik Individu kepada penduduk Taman Murni di sini pagi tadi.

Sebelum ini, Kerajaan Pusat menerusi menteri kabinet Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dan Datuk Seri Noh Omar mendakwa Selangor akan berhadapan dengan krisis air jika projek pemindahan air Langat 2 tidak diteruskan di Selangor.

Akan tetapi Kerajaan Selangor berpendirian bahawa masalah bekalan air terawat adalah berpunca daripada kegagalan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) menguruskan pembekalan dan pengagihan.

Kerajaan Negeri hanya akan meluluskan Langat 2 jika ia dapat mengambil alih operasi air terawat daripada Syabas.

Tetapi ini ditentang oleh Kerajaan Pusat yang mahukan Langat 2 walaupun ia akan menelan belanja RM 6 bilion.

Abdul Khalid juga mempelawa Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Datuk Seri Peter Chin Kah Fui kepada forum air Selangor bagi mendengar penerangan berkenaan status bekalan air.

"Saya menjemput Datuk Seri Peter Chin untuk memberi penerangan di dalam forum air yang Kerajaan Negeri anjurkan nanti.

"Kita sudah menghantar surat jemputan tapi setakat ini tiada sebarang balasan daripadanya dan itu memang itu sudah biasa berlaku," sindir beliau.

Kerajaan Negeri akan mengadakan forum di seluruh peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bermula Selasa ini khusus bagi menjelaskan kepada rakyat Selangor tentang isu air.

Syarikat kroni MIC buat tuntutan palsu terhadap AIMST

Posted: 04 Aug 2012 07:03 AM PDT

Oleh Mohd Martin Kahar


KUALA LUMPUR : Setiausaha Biro Polisi dan Strategi KEADILAN, S Gobi Krishnan mendedahkan, Jaya Cafe Holdings Sdn Bhd telah mengemukakan tuntutan palsu sebanyak RM90,000 kepada Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) dalam perkhidmatan kafeteria.

Menurut Gobi, berdasarkan laporan audit bertarikh 18 Mei 2009, tuntutan palsu itu dibuat sejak kampus AIMST dibuka mulai 2008.

"Ketika kampus ini dilancarkan, perkhidmatan katering dibekalkan oleh syarikat lain iaitu Eden Catering Sdn Bhd melalui syarikat pengurusan acara iaitu Scoop Event Sdn Bhd.

"Invois daripada Scoop Event dan invois tuntutan palsu Jaya Cafe akan didedahkan pada sidang media akan datang," katanya.

Gobi berkata, berdasarkan laporan audit lain bertarikh 18 Januari 2010, Jaya Cafe diberi layanan istimewa oleh Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dan AIMST dalam perkhidmatan kafeteria.

Jaya Cafe dibayar RM300 sebulan untuk membekalkan makanan tiga kali sehari kepada setiap pelajar, bagaimanapun pelajar hanya membayar RM240. Selebihnya disubsidi oleh MIED.

Jumlah subsidi yang diberikan MIED kepada Jaya Cafe berjumlah RM1,966,500 pada 2007, 2008 dan 2009.

"Mengapa perlu diberi subsidi kepada Jaya Cafe sedangkan keuntungan syarikat itu melebihi 60 peratus? Soalan ini saya tujukan kepada Naib Canselor AIMST, Prof Dr Charles Smales," katanya.

Gobi berkata, kerja-kerja pembersihan sepatutnya dilakukan oleh Jaya Cafe, tetapi ia dibuat Sunway Cleaners Sdn Bhd dan dibayar oleh MIED berjumlah RM192,000 pada 2008 dan 2009.

Menurut beliau, MIED juga membayar RM826,400 untuk pembinaan peralatan dapur komersial AIMST, tetapi ia digunakan oleh Jaya Cafe secara percuma.

Selain itu, pekerja syarikat tersebut menghuni kediaman pelajar secara percuma sejak 2007 hingga 2009 menyebabkan AIMST dan MIED kerugian RM111,825.

"Pengaudit juga mempersoalkan mengapa keistemewaan diberi kepada Jaya Cafe," kata Gobi.

Gobi pada 25 Julai lalu memberitahu, kontrak mengendalikan kafeteria berkenaan diberikan kepada Ketua Pemuda MIC Penang, J Dhinagaran iaitu pemilik Jaya Cafe Holding Sdn Bhd tanpa tender terbuka pada 2007 hingga membolehkan syarikat itu memperoleh keuntungan sehingga RM20 juta setahun.

Polis marah ditanya tindakan halang jurugambar rakam aksi

Posted: 04 Aug 2012 07:01 AM PDT

Oleh Aedi Asri


KUALA LUMPUR : Polis yang merupakan saksi ke 23 pendengaran awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) marah apabila panel siasatan menyentuh tindakan mereka menghalang media merakam gambar aksi anggota itu semasa bertugas pada Himpunan Bersih.

"Kalau ambil gambar saya, saya pun marah!" kata Assistan Superintenden (ASP) Zahari Yusof penuh emosi.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan peguam pemerhati berhubung tindakan polis menghalang pihak media daripada merakam, dan pada tahap merampas kad memori jurugambar ketika membuat liputan pada 28 April lalu.

Ditanya sama ada menjadi kesalahan untuk polis berbuat demikian, beliau menjawab ia bergantung kepada anggota yang berhadapan situasi berkenaan.

"Saya tidak tahu di atas undang-undang apa, tapi saya sebagai individu berhak untuk halang orang ambil gambar saya," katanya.

Beliau bagaimanapun menafikan wujudnya arahan pihak atasan untuk menghalang jurugambar merakam tindakan mereka sepanjang perhimpunan aman itu.

Dalam sesi pendengaran sebelumnya, jurugambar akhbar The Star, P Puspanathan berkata, beliau dikepung polis apabila cuba mengambil gambar polis membelasah peserta himpunan.

Sementara jurugambar Malay Mail, Muhammad Arif Kartono cedera di bibir akibat dibelasah enam polis dan kameranya sengaja dipecahkan.

Wartawan The Sun, Radzi Razak pula dimasukkan ke Hospital Besar Kuala Lumpur akibat kecederaan dalaman selepas diserang kira-kira tujuh anggota polis.

Senator BN isytihar keluar parti, sokong Pakatan Rakyat

Posted: 04 Aug 2012 06:56 AM PDT

Oleh Masdar Wahid

KUALA LUMPUR : Senator Datuk Maijol Mahap mengisytiharkan keluar Barisan Nasional (BN) hujung minggu lalu.

Maijol kanan sekali pada majlis penubuhan Angkatan Perubahan Sabah Ahad lalu.

Beliau turut menyertai Timbalan Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) yang juga Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing yang meletak jawatan dalam BN Ahad lepas.

Bekas Naib Presiden Upko itu berkata, antara punca beliau meninggalkan BN disebabkan isu kemiskinan rakyat Sabah, dasar kabotaj, royalti minyak, diskriminasi kaum, rampasan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dan peminggiran Sabah yang masih membelenggu.

Maijol yang sudah 14 tahun dalam BN berkata, semua masalah itu gagal diselesaikan termasuk di era pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

"Selepas mengambil kira masalah ini yang sudah lama tertangguh di Sabah dan gagal diselesaikan, maka saya terpaksa meninggalkan BN.

"Saya tidak lagi percaya bahawa kerajaan BN boleh atau akan menyelesaikan isu-isu kritikal di Sabah, termasuk PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin), tahap kemiskinan yang tinggi, meminggirkan KDM (Kadazan Dusun Murut), NCR, lima peratus royalti minyak dan dasar kabotaj," katanya pada kenyataan 31 Julai lalu.

Turut meninggalkan BN pada 29 Julai lalu ialah Pengerusi Tetap, Datuk Herman Tiongsoh serta Ahli Majlis Tertinggi Upko, Denis Gimpah, Lesaya Lopog dan Petrus Guriting.

Mereka mengikut langkah Wilfred menyertai Pakatan Rakyat melalui penubuhan Angkatan Perubahan Sabah (APS) pada majlis pelancaran pertubuhan itu Ahad lalu.

Penyertaan itu disaksikan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saham FGVH merudum: Peneroka rugi, tanah tergadai

Posted: 04 Aug 2012 06:53 AM PDT

Oleh Aisha Geoffrey


KUALA LUMPUR : Harga saham Felda Global Vantures Holdings (FGVH) Berhad terus mencatat penurunan sehingga mencecah RM 5.00 awal pagi semalam.

FGVH yang baru disenaraikan pada 28 Jun lalu diapungkan pada harga RM4.55 seunit, dan hanya pernah sekali mencecah RM5.50 pada minggu awal disenaraikan sebelum terus merudum sehingga hari ini.

Menurut Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said, penurunan harga saham itu secara berterusan akan memberi kesan jangka panjang yang buruk kepada peneroka Felda.

"Kesan jangka panjang jika saham berterusan merudum, peneroka menanggung risiko bakal kehilangan 850,000 ekar tanah yang telah digadaikan kepada FGVH.

"Seperti yang kita telah beritahu, penyenaraian ini bukan untuk kepentingan peneroka sebaliknya semata-mata untuk pemimpin Umno dan Felda mengaut keuntungan," katanya.

Menurut Suhaimi, sewaktu harga saham melonjak pada awal penyenaraian, Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad telah mengaut keuntungan berjuta ringgit.

"Isa ada syer sebanyak RM180,000, awal penyenaraian harga saham melonjak dari RM 4.45 mencecah RM5.39, bayangkan RM180,000 kali 80 sen berapa jumlah keuntungan dikaut Isa?

"Peneroka pula hanya ada 800 unit saham seorang, itupun dipegang oleh syarikat pemegang amanah, oleh itu mereka tak boleh jual saham jika mereka mahu sekalipun, belainan dengan Isa yang pada bila-bila masa boleh berbuat demikian, adilkah itu?" soalnya.

Suhaimi turut mempersoal 800 unit saham berharga RM3,640 kepunyaan peneroka yang dibeli melalui pinjaman bank dan dibayar balik selepas enam bulan. Katanya, sekiranya harga saham turun, maka peneroka akan rugi apabila membayar pinjaman.

"Dengan wang 'durian runtuh' RM5,000 yang mereka dapat ditambah keuntungan saham yang tidak seberapa, macam mana nak bayar balik kepada bank ? Akhirnya peneroka dapat apa?" sinisnya.

Jelas Suhaimi, FGVH sebenarnya hanya bergantung kepada Tabung Haji, Tabung Angkatan Tentera dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Kalau bukan kerana sokongan tiga badan ini, pasti FGVH sudah runtuh seperti Amanah Saham Johor yang kini hanya bernilai 20 sen seunit.

"Sebab itu dalam Buku Jingga kita akan mansuhkan Felda Holdings sekiranya menang PRU dan bahagikan 850,000 ekar tanah itu kepada anak-anak peneroka, tapi jika tanah dah tergadai apa harapan mereka untuk dapat semula tanah itu?"  soal beliau lagi.

Mengikut maklumat di BSKL, setakat jam 12 tengahari tadi, saham FGVH direkodkan pada RM5.10 seunit.

Jadi kempen politik BN, k’jaan didesak tukar lagu tema Merdeka

Posted: 04 Aug 2012 06:51 AM PDT

Oleh Aliff Fikri


KUALA LUMPUR: Pertama kali dalam sejarah negara, lagu tema Hari Kebangsaan dijadikan kempen untuk menyampaikan agenda parti politik.



Mengecam tindakan itu, Angkatan Muda KEADILAN (AMK) mendesak kerajaan Umno Barisan Nasional menarik balik lagu tema 'Janji Ditepati' yang disalahguna sebagai medium untuk kempen politik mereka.

"Tidak pernah berlaku dalam mana-mana lagu patriotik khususnya untuk sambutan Hari Kebangsaan, gubahan liriknya secara langsung mengaitkan dasar 'one-off' kerajaan seperti yang dilakukan sekarang dengan menyebut perihal BR1M, KR1M dan Klinik 1Malaysia.

"AMK mendesak kerajaan tanpa sebarang kompromi menalik balik lagu tema tersebut dan memanggil karyawan muzik negara untuk kembali mengubah lagu baru yang lebih menepati jiwa dan semangat kemerdekaan tulen," kata Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Kerajaan kata Shamsul, harus berhenti mempropagandakan segala perkara di bawah kawalan mereka kerana selagi tabiat jelek ini diteruskan, rakyat akan menolaknya tanpa kompromi.

"Ini menunjukkan sindrom 'hilang idea' sehingga terpaksa mencedok isu-isu yang tidak berkait dengan Hari Kebangsaan," katanya dalam kenyataan.

Beliau turut menempelak Umno BN kerana meniru melodinya dari Indonesia.

"Pendedahan terbaru di ruang maya yang menyaksikan wujudnya persamaan melodi lagu tersebut dengan lagu sambutan keagamaan gereja di Indonesia, maka ini memperkuatkan lagi dakwaan bahawa kerajaan bukan sekadar semberono mempropagandakan lagu tema tetapi turut menciplak karya orang lain," kata Shamsul.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim turut dibidas kerana mengenepikan karyawan dengan membuat keputusan sendiri berhubung Hari Kebangsaan tahun ini.

"Jika diteliti, saban tahun terdahulu, kelompok karyawan diraikan melalui pertandingan mencipta logo ataupun lagu tema bagi sambutan Hari Kebangsaan. Tetapi Rais Yatim terbukti tidak meletakkan dirinya di era moden ini dengan membuat keputusan sehala tanpa mengambil kira pandangan khalayak," tegas beliau.

Inisiatif kerajaan tahun ini melalui Kementerian Penerangan bagi meraikan Hari Kebangsaan mencetuskan kontroversi dan mendapat kecaman pelbagai pihak kerana menjadikannya agenda politik parti pemerintah.

Dalam perkembangan berkaitan, Rais mengumumkan penubuhan panel siasatan bagi menyiasat lagu kemerdekaan yang didakwa menciplak lagu gereja Indonesia.

Kehadiran PM tak mampu atasi gelombang perubahan Sabah

Posted: 04 Aug 2012 06:45 AM PDT


KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR: Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar mendakwa perdana menteri takut dengan peralihan sokongan di Sabah apabila mahu melawat negeri itu selepas dua anggota parlimen BN beralih arah kepada Pakatan Rakyat.

"Beliau takutkah? Saya ingatkan sebelum ini beliau cakap semuanya baik-baik sahaja dalam BN," kata Nurul Izzah sinis, merujuk kepada lawatan Datuk Seri Najib Razak ke Sabah hari ini.

Najib semalam mengumumkan yang lawatannya ke Sabah bertujuan mengukuhkan kedudukan BN di negeri itu.

Lawatan itu berlangsung selepas ahli Parlimen Tuaran Wilfred Bumburing dan ahli Parlimen Beaufort Lajim Ukin menyatakan sokongan mereka secara terbuka kepada Pakatan minggu lepas.

Pada masa sama, beliau tidak yakin lawatan Najib ke Sabah akan membawa sebarang perubahan baik secara langsung kepada penduduk negeri itu.

"Saya tak rasa dia ada keberanian yang diperlukan untuk melakukan perubahan," katanya lagi.

Pada masa sama, pengumuman terma rujukan suruhanjaya diraja (RCI) berkenaan pendatang asing di Sabah yang akan dibuat Najib juga tidak mengganggu momentum sokongan Pakatan Rakyat di negeri itu, katanya petik MalaysiaKini.

"Saya harap semua pimpinan dari parti mana sekali pun teruskan agenda perubahan di Sabah.

"Kalau Najib hendak tawar insentif apa-apa sekali pun, kami tidak akan berganjak dengan agenda perubahan kami.

"Kami sendiri pun sudah lama berikrar mahu menubuhkan RCI, dan memberikan royalti sebanyak 20 peratus kepada Sabah," katanya.

Pada masa sama, beliau turut menggesa Najib meluaskan terma RCI untuk menyiasat dakwaan pemberian kewarganegaraan kepada warga asing untuk memenangkan BN dalam pilihan raya umum.

"Kita tidak mahu RCI fokus kepada Sabah sahaja tetapi juga turut fokus kepada seluruh Malaysia.

"Kita tak mahu kewarganegaraan dijual tanpa rasa tanggungjawab," katanya.

Tabik buat MerdekaReview

Posted: 04 Aug 2012 06:38 AM PDT

 Oleh Hafiz Zainuddin



Ia bukanlah sebuah medium maklumat semberono yang memuntahkan segala caci maki dan fitnah. 
Jauh sekali untuk melagakan antara kaum dan agama.  Sifatnya murni, menjadi sebuah medium perantara yang bebas, agar rakyat Malaysia dapat membuat penilaian dan pemerhatian yang tidak canggung terhadap Malaysia dan pemain-pemain politiknya.

Ditubuhkan pada 31 Ogos 2005, MerdekaReview genap berusia 8 tahun pada 31 Ogos nanti di mana ia akan menamatkan seluruh operasinya.

Kita akan kehilangan sebuah media bebas yang berintegriti dan mulai hari ini, 2 Ogos 2012, secara rasmi laman web Merdeka Review berbahasa Malaysia menamatkan operasi mereka. Tidak lain, penamatan operasi ini atas sebaba mengalami masalah kewangan dan dana untuk membiayai operasi.

MerdekaReview bukalah sebuah media milik mana-mana parti politik. Mereka juga tidak dibiayai oleh orang politik tertentu yang berkepentingan. Pernah dituduh dimiliki MCA, dan pernah juga dicop sebagai lidah DAP. Walhal, MerdekaReview bukanlah di antara kedua-duanya. Mereka berada di  tengah, melaporkan berita, memuatkan rencana-rencana berkualiti untuk tatapan kita seluruh warga Malaysia.

Justeru, kes penamatan operasi MerdekaReview bukanlah yang pertama kali kita pernah dengar. Dalam proses pematangan demokrasi dan politik Malaysia, medium maklumat online merupakan antara medium terbaik, murah dan pantas memberi laporan. Penamatan operasi Merdekareview adalah sesuatu yang amat mendukacitakan.

Media bebas dan berintegriti

Kehadiran media yang melabelkan diri sebagai 'bebas' sering menimbulkan persepsi negatif sebahagian masyarakat. "Bebas tu bebaslah, tapi pro mana?" Soalan begini biasa saja muncul dan dialami sendiri oleh saya.

Beginilah kita di Malaysia. Budaya media, pergaulan dan pemahaman kita sering terjerumus dalam lembah hitam putih. Kita distrukturkan dalam kotak tertentu sehinggakan pola fikiran dan pemahaman kita sendiri tertambat.

Selain dari persoalan 'bebas', seperkara lagi yang penting adalah apakah maklumat yang diberikan tersebut benar, tepat dan berintegriti? Jadi, sama ada ia medium bebas yang tidak berproksikan mana-mana pertubuhan atau parti politik, kebenaran laporan dan fakta itu sangat penting. Lainlah kalau ada pihak yang menghalalkan sendiri 'putarbelit' seperti Utusan dan cybertroopers UMNO-BN.

Sokongan dan dokongan ke atas media bebas

Secara peribadi, MerdekaReview telah banyak memberi peluang dan tunjuk ajar kepada saya sendiri sebelum melangkah lebih jauh sebagai wartawan di Roketkini.com. Ingin saya merakamkan jutaan terima kasih dan penghargaan atas tunjuk ajar yang diberikan oleh saudara Lim Hong Siang selaku Editor MerdekaReview Bahasa Malaysia yang tidak jemu memberi tunjuk ajar dan panduan ke atas tulisan-tulisan saya.

Kita mengharapkan, agar semangat dan khidmat yang telah diberikan bukan sahaja oleh MerdekaReview tetapi juga media bebas dan berintegriti yang lain agar mendapat sokongan dan terus berkembang mencorak pemikiran masyarakat yang matang.

Media bebas seperti MerdekaReview harus diberi galakan dan sokongan oleh semua lapisan masyarakat termasuklah kalangan masyarakat sivik dan NGO. Bukan demi kepentingan politik tertentu tetapi agar ia mampu membuahkan sebuah manifestasi matang rakyat dalam menilai kearah Malaysia yang lebih bersih, adil dan progresif.

Selamat tinggal dan tabik buat MerdekaReview. – Roketkini.com

Kerajaan Akan Pastikan Tarif Air Tidak Bebankan Rakyat - Noh Omar

Posted: 04 Aug 2012 06:35 AM PDT

MSTAR ONLINE
 
KAJANG: Kerajaan akan memastikan tarif air tidak membebankan rakyat selepas pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 siap, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor itu berkata sehubungan itu, kerajaan negeri tidak sepatutnya membuat kesimpulan melulu dan mempunyai tanggapan retorik sebelum projek tersebut bermula.

"Jangan kerana projek itu bernilai berbilion ringgit, pembangkang buat tanggapan retorik yang rakyat terpaksa membayar harga amat tinggi untuk khidmatnya. Kerajaan Barisan Nasional (BN) sudah fikir 10 tapak ke hadapan daripada pembangkang untuk senangkan rakyat.

"Benda belum buat dah tembak sana sini, Sabtu. Soalnya sekarang, air mesti ada di Selangor, dan saya percaya kerajaan BN akan ambil kira pandangan rakyat bagi tentukan tarif air ini nanti," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Forum Krisis Air Di Selangor anjuran Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS) di Beranang.

Pensyarah Kolej Poly-Tech Mara Dr Wan Sabri Wan Hussin bertindak sebagai moderator forum itu yang disertai dua anggota panel iaitu aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Mohd Mustafa Hamzah dan pesara Jurutera Tenaga Nasional Berhad Mohamad Fuad Omar.

Pada 26 Julai lepas, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan Persekutuan akan melaksanakan projek bernilai RM8.65 bilion itu secara tender terbuka.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini dilaporkan berkata tarif air lebih tinggi merupakan alasan kenapa kerajaan negeri membantah projek itu.

Noh berkata kerajaan negeri Selangor sepatutnya memberi kerjasama bagi menyelesaikan isu itu, bukan mengambil sikap menuding jari kepada kerajaan Persekutuan dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

"Mereka mahu menjadi wira dalam segala isu, mahu menjadi popular dengan mengorbankan kepentingan rakyat. Kerajaan BN mahu berusaha untuk rakyat sebaliknya kerajaan Selangor mahu bermain politik sahaja, itu yang sukar.

"Jadi, lebih mudah bagi BN mengambil alih kerajaan negeri Selangor kemudian buat kerja atasi masalah ini sendiri," katanya sambil menasihatkan rakyat Selangor agar jangan terpedaya dengan sandiwara air percuma kerana air yang dikatakan percuma itu sebenarnya dibayar menggunakan wang rakyat.


"Kerajaan negeri Selangor membayar jumlah tertentu kepada Syabas bagi membekalkan 'air percuma' itu kepada rakyat Selangor, jadi wang itu datang dari mana? Wang rakyat Selangor sendiri.

"Cara beri air percumapun tidak betul, semua kaya dan miskin dapat. Sepatutnya air itu diberi kepada golongan yang kurang berkemampuan, tetapi golongan ini, yang duduk di pangsapuri, pakai meter pukal, tak dapat," katanya.

Sementara itu, Mohamad Fuad yang pernah terlibat dalam kajian projek Langat 2 pada tahun 80-an, berkata satu penyelesaian berdasarkan kemampuan rakyat juga mapan dan boleh diharap perlu dicari bagi mengatasi krisis air di Selangor.

"Masalah sekarang ini pada loji rawatan air di Selangor tidak dapat menampung permintaan pengguna.

Namun semua loji ini sudah beroperasi pada 120 peratus daripada kapasiti asal, 24 jam sehari setiap hari. Ini mengundang padah jika berterusan," katanya.

Beliau juga berkata berdasarkan kajian, kos menyalur air daripada empangan ke loji rawatan air Langat Dua berjumlah RM4 per kubik meter padu, namun di Pulau Pinang yang menjalankan projek serupa, rakyat hanya perlu membayar RM1.20 per kubik meter padu selepas dibantu kerajaan Persekutuan.-BERNAMA

Jangan Mudah Percaya Berita Disiarkan Di Internet - Syed Ali

Posted: 04 Aug 2012 06:29 AM PDT

MASTAR ONLINE
 
KUALA LUMPUR: Golongan belia di negara ini perlu berfikir secara matang dalam menilai setiap berita yang tersiar di Internet dan tidak terlalu mudah mempercayainya.

Ketua Umno Bahagian Cheras Datuk Syed Ali Alhabshee berkata ini kerana tuduhan dan fitnah yang tersebar di Internet semakin berleluasa dan membimbangkan.

"Saya berharap golongan remaja berfikiran terbuka apabila mendapat sesuatu maklumat dan jangan cepat percaya dengan berita yang disiar, terutama di media alternatif (blog). "Tolong guna akal fikiran untuk menilai satu-satu isu kerana kalau adik-adik (remaja) main ikut saja, boleh salah tafsir, dan yang akan jadi rugi adalah kita sendiri," katanya ketika merasmikan Program Rahmat Ramadan Siri Tiga, pada Sabtu.

Pada majlis itu, Syed Ali menyampaikan duit raya dan barangan keperluan harian kepada 30 penerima terdiri daripada golongan kurang berkemampuan, anak yatim, dan pelajar Sekolah Tahfiz Al Yamani Kampung Baru.

Beliau berkata tahun ini, Umno Bahagian Cheras memperuntukkan RM400,000 sebagai bantuan kepada 3,000 penerima.

Program anjuran Pergerakan Puteri Umno bahagian Cheras dengan kerjasama Kelab Perintis Muda itu dihadiri 300 pelajar dari Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernetics, Kolej Universiti Sains Kesihatan Masterskill, Kolej Segi, Kolej Profesional Baitulmal dan Kolej Polytech Mara.-BERNAMA

Konvoi royalti simbolik sambut Najib ke Kelantan

Posted: 03 Aug 2012 06:15 PM PDT

Harakahdaily,

 


KOTA BHARU: Selepas berjaya menganjurkan konvoi dari Kota Bharu ke Gua Musang, NGO Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti) hari ini pula meneruskan Konvoi Royalti dari Kota Bharu ke Pasir Puteh.

Menurut satu kenyataan NGO itu hari ini, pihaknya juga akan mengadakan sidang media jam 2.45 petang di Masjid Kubang Kerian.

Presidennya Nazri Deraman berkata, konvoi hari ini juga sebagai simbolik kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke Kelantan yang dijadual 5 Ogos ini.

"Kita mahu perdana menteri selesaikan isu tuntutan royalti Kelantan ini dengan cara baik mengikut apa yang termaktub dalam perjanjian antara Petronas dengan Kerajaan negeri," katanya.

Tambahnya lagi penyelesaian cara baik itu juga termasuk mengikut Akta Kemajuan Petroleum 1974, Perjanjian yang dimeterai pada 9 Mei 1975 antara Petronas dengan Kerajaan Negeri serta amanat Tun Razak sendiri.

Selain itu Sultan Kelantan juga telah menitahkan agar pendaratan Gas ke Kelantan serta telah menandatangani plak menuntut royalti pada 5 Jun 2012 lalu.

Pada 27 Julai lalu, Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri mengepalai Konvoi Royalti yang disertai lebih 200 kenderaan dari Kota Bharu ke Gua Musang.

Semalam, konvoi serupa turut diadakan bermula dari Kota Bharu ke Rantau Panjang.

ISA: Mengapa pembebasan terpilih, tidak semua

Posted: 03 Aug 2012 06:13 PM PDT

Harakahdaily,
KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mengalu-alukan tindakan Kementerian Dalam Negeri yang telah membebaskan tiga orang tahanan ISA pada minggu ketiga Julai yang lepas.

 "GMI  percaya ini adalah hasil daripada kempen berterusan GMI dan rakyat Malaysia untuk membebaskan 45 tahanan dan hasil daripada mogok lapar yang dibuat oleh tahanan di Kamunting," ujar Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh dalam satu kenyataan, hari ini.

Penyelaras Suaram yang juga Sekretariat GMI, Syukri Razab turut mengeluarkan kenyataan itu.

Menurut sumber GMI, katanya mereka yang dibebaskan ialah Loganthan a/l Sanmugam, warganegara Malaysia, ditahan pada 2010, P. Valentine Jayakumar, warganegara Sri Lanka ditahan 2010 dan kerana pemerdagangan Malik Rehmat Ali Syakir, warganegara Pakistan, ditahan 2010, semua kerana pemerdagangan manusia.

"Menurut maklumat yang GMI miliki, tempoh tahanan ketiga-tiga mereka sepatutnya hanya akan tamat pada bulan Ogos, September dan Disember ini," ujarnya.

Kini, kata Syed Ibrahim seramai 42 tahanan masih ditahan di Kem kamunting, 19 warganegara Malaysia, Indonesia (6), Sri Lanka (5), Pakistan (3), India (2), Bangladesh (1), Iraq (2) dan Filipina (3)


"Pembebasan ini juga telah disahkan oleh Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Keselamatan Dan Ketenteraman Awam, Kementerian Dalam Negeri, Aswanjaya Abd Karim.

"Menurut beliau, ketiga-tiga tahanan dibebaskan oleh Menteri Dalam Negeri hasil daripada laporan keselamatan yang diserahkan kepada pihak menteri," katanya.


Namun, GMI tegasnya tetap mengutuk tindakan menteri yang melakukan pembebasan yang terpilih.

"Persoalannya, bagaimana dengan tahanan yang lain? Bukankah mereka seharusnya dibebaskan sedangkan ISA sudahpun dimansuhkan?" tanya beliau.

Beliau juga mempersoalkan apakah motif pembebasan yang terpilih itu, justeru menteri harus membebaskan kesemua tahanan ISA yang lain dengan serta merta.

"Pembebasan awal ini menunjukkan tuntutan GMI yang mewakili suara rakyat Malaysia sememangnya berasas. Menteri Dalam Negeri memiliki kuasa penuh untuk membebaskan tahanan walaupun perintah tahanan belum tamat," ujarnya lagi.

Justeru, katanya GMI tidak melihat sebarang sebab yang rasional untuk Menteri Dalam Negeri tidak membebaskan kesemua tahanan yang lain.

Menurutnya, melalui perhubungan pihak GMI dengan keluarga tahanan, rata-rata tahanan ISA tidak mengetahui perkembangan siasatan yang dibuat ke atas mereka.

"Bahkan mereka seolah-olah hanya dikurung tanpa dijelaskan mengenai proses yang sedang dan akan mereka lalui. Mereka sekadar dikurung dan hanya menunggu tarikh tamat perintah tahanan," katanya.

Justeru, kata beliau GMI menggesa Menteri Dalam Negeri untuk membebaskan semua 42 tahanan yang lain.

GMI juga, ujarnya ingin mengetahui alasan pihak KDN mengapa tahanan yang lain tidak boleh dibebaskan lebih awal.

"Jawapan yang diberikan oleh menteri sebelum ini iaitu semua tahanan perlu mengikuti tempoh perintah tahanan sudah tidak lagi relevan.

"Jika alasan yang diberikan ialah risiko keselamatan, GMI tidak melihat perkara itu sebagai sesuatu yang logik memandang tahanan telah dikurung melebihi satu tahun dengan kawalan ketat daripada Kemta," katanya.

Syed Ibrahim berkata, GMI juga mencadangkan agar menteri membentangkan kepada umum mengenai kayu ukur dan kaedah yang digunakan KDN untuk menilai sama ada seseorang tahanan itu memberi risiko keselamatan atau tidak.

LRT-Ampang: George Kent bohong, kata Rafizi

Posted: 03 Aug 2012 06:11 PM PDT

Rafizi Ramli,

Saya memandang berat kenyataan En Cheong Thiam Fook, Pengarah Eksekutif George Kent yang mendakwa konsortium tersebut lulus penilaian teknikal dan kewangan dalam bidaannya.

Kenyataan itu terang-terang membelakangkan laporan penilaian rasmi yang digunapakai oleh kerajaan dalam menentukan kontraktor bagi kerja-kerja tambahan sistem LRT Laluan Ampang.

Malah, En Cheong Thiam Fook dan George Kent telah berbohong apabila beliau mengeluarkan kenyataan-kenyataan berikut:

1.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah LULUS penilaian kewangan

2.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah MEMATUHI semua syarat-syarat kontrak

3.      Bahawa Konsortium George Kent – Lion Pacific telah LULUS semua syarat teknikal

Pembohongan ini dibuat dengan tujuan untuk mengabui mata rakyat Malaysia. Konsortium George Kent dan rakan-rakan karib mereka dalam pentadbiran Umno/Barisan Nasional percaya dengan propaganda media yang berterusan, mereka dapat meyakinkan rakyat bahawa tidak ada unsur rasuah dan penyelewengan oleh Dato' Seri Najib Tun Razak dalam memastikan konsortium itu mendapat kontrak.

Saya sertakan fakta-fakta dan susur galur yang membuktikan bahawa Konsortium George Kent telah berbohong:

Dalam satu surat bertarikh 20 Januari 2012, Dato' Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana telah mengemukakan ringkasan penilaian keseluruhan bidaan (penilaian teknikal, penilaian kewangan dan pematuhan kepada syarat-syarat kontrak) kepada Kementerian Kewangan bersama-sama cadangan lantikan untuk diluluskan Kementerian Kewangan;

Bidaan oleh George Kent dibuat melalui Konsortium George Kent-Lion Pacific yang turut melibatkan syarikat-syarikat Wijet dan Thales dari luar negara. Bidaan ini dilabelkan sebagai bidaan 3 dari 8 pembida (3/8);

Ringkasan penilaian keseluruhan bidaan (salinannya disertakan bersama) dengan secara jelas menunjukkan bahawa Konsortium George Kent hanya mendapat markah 8.7 daripada 30 markah keseluruhan bagi penilaian kewangan. Oleh itu, Prasarana telah memutuskan bahawa George Kent GAGAL dalam penilaian kewangan;

Ringkasan penilaian keseluruhan bidaan juga menyatakan bahawa George Kent TIDAK MEMATUHI syarat-syarat kontrak. Malah, ia membuat permohonan agar beberapa syarat seperti "bayaran ganti rugi kerosakan akibat gangguan" (atau Agreed Disruption Damages) disemak kembali;

Pada markah teknikal 38.62 dari 70 markah keseluruhan, George Kent berada di tempat ketiga tercorot dalam penilaian teknikal. Malah, di dalam laporan penuhnya, Perunding Halcrow dengan secara jelas menyatakan bahawa ia tidak yakin Konsortium George Kent boleh melaksanakan projek itu.

Kesemua fakta ini adalah fakta yang sah dan diangkat ke peringkat tertinggi Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan yang dipengerusikan Dato' Seri Najib Tun Razak sendiri. Saya telah disiasat di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana mendedahkan dokumen yang sah ini.

Oleh itu, pembohongan yang dibuat oleh George Kent bahawa ia telah lulus semua penilaian dan mematuhi syarata-syarat menghina semua proses dan prosedur yang digunapakai di dalam sistem perolehan negara. Ia juga membayangkan bahawa proses dan prosedur ini tidaklah berfungsi dan berkesan sehingga ia langsung tidak dihormati oleh pembida.

Lebih merunsingkan, ia membayangkan 'lesen besar' yang dipunyai oleh George Kent untuk membuat kenyataan yang sewenang-wenangnya membelakangkan keputusan Kumpulan Prasarana. Ini menimbulkan persoalan dimanakah kemampuan Prasarana kelak untuk memantau dan memastikan George Kent akan mematuhi semua syarat dan jadual kerja seperti yang dipersetujui, apabila belum pun kerja-kerja bermula George Kent dengan bongkaknya membohongi keputusan bidaan yang diangkat oleh Prasarana.

Saya yakin kebongkakan George Kent ini berpunca dari sokongan padu Dato' Seri Najib kepada syarikat itu. George Kent tahu mereka kini sudah kebal dari undang-undang kerana dilindungi sepenuhnya oleh Perdana Menteri, sebab itulah mereka tidak segan silu berbohong walaupun ada fakta dan bukti yang sahih.

Kenyataan Najib melucukan, bercanggah realiti

Posted: 03 Aug 2012 06:09 PM PDT

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Pusat mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kini sedang berusaha menarik sokongan orang Melayu dengan menggunakan isu agama.

Terbaru Najib menyatakan falsafah dan prinsip beliau mengurus tadbir Negara adalah berpaksikan Al Quran dan Sunnah semasa berucap pada majlis berbuka puasa bersama rakyat di Masjid At Taqwa, Paroi  semalam.

Bagi Pengarah Jabatan Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS, Sany Hamzan, kenyataan terbaru Najib itu sangat lucu dan tidak berpijak kepada realiti yang sebenarnya.

"Adakah dengan menzalimi hak negeri Pakatan Rakyat boleh dianggap sebagai pemerintahan yang berpaksikan semangat berteraskan kepada agama?

"Adakah melaksanakan undang-undang yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti ISA, OSA dan sebagainya dituntut oleh Islam?

"Adakah tindakan 'menangkap dan menggari' orang yang mendedahkan penyelewengan dan salah laku pemimpin-pemimpin yang korup termasuk di dalam kategori orang yang memperjuangkan Al Quran di dalam pengurusan tadbir Negara," soalnya.

Bagi Sany, kenyataan Najib hanyalah cubaan untuk mempergunakaan isu agama bagi menarik kembali simpati rakyat khususnya pengundi Melayu Islam bagi menyokong Umno dan Barisan Nasional setelah cubaan menyogok dengan isu pembangunan, isu 'durian runtuh' serta pelbagai isu lagi masih tidak dapat menepati sokongan yang diperlukan oleh mereka bagi menghadapi pilihanraya umum ke 13.

"Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia cukup yakin permainan Najib untuk menggunakan isu agama ini akan memberi impak yang buruk terhadap sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional.

"Kita menasihatkan supaya Najib menarik balik kenyataan beliau sebelum ini kerana ianya amat mengelirukan dan boleh menyebabkan perpecahan di kalangan umat Islam di dalam negara ini," katanya.

Hasil audit daftar pemilih 2 minggu lagi - MB Selangor

Posted: 03 Aug 2012 06:06 PM PDT

Harakahdaily,


(MB Selangor menyampai sumbangan kepada anak yatim sambil mendukung cucunya di majlis berbuka puasa)


SUBANG JAYA: Kerajaan negeri Selangor dijangka akan mengumumkan hasil audit pendemokrasian daftar pemilih di negeri itu dua minggu lagi.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, sehingga kini lebih 78 peratus telah selesai diaudit dari 490,000 pengundi baru dan pengundi yang baru dimasukkan ke negeri itu.

"Dah 28 DUN yang selesai 100 peratus," kata Khalid ketika berucap di majlis berbuka puasa anjuran pejabat beliau di sebuah hotel malam tadi.

Selain para tetamu jemputan dan media, turut serta di majlis itu adalah anak-anak yatim dari sebuah rumah kebajikan dekat sini.

Dalam operasi itu, Selangor telah menggunakan geran Selangorku untuk membiayai proses pengauditan senarai pemilih di negeri Selangor yang bertambah dengan ketara menjelang pilihan raya umum akan datang ini.

Jentera kerajaan negeri termasuk ahli majlis kerajaan tempatan, ketua kampung dan ahli jawatankuasa kemajuan kampung digunakan untuk membuat kerja-kerja ini.

"Selepas dapat hasil kita akan buat perbincangan dan tentukan keputusannya," kata Khalid kepada media selepas majlis itu.

Khalid tidak menolak tindakan mahkamah jika ternyata daftar pemilih itu tidak bersih selepas mendapat bukti-bukti dari kajian itu.


Talam

Dalam sidang media yang sama Khalid memberitahu, lebih 10 juruodit dari firma audit yang dilantik kerajaan negeri sedang memeriksa perjanjian antara kerajaan negeri dengan Talam Coorporation.

Sehingga proses audit ini selesai, beliau tidak akan memberikan sebarang ulasan terhadap tuduhan mana-mana pihak.

"Tidak lama dah, ia akan selesai. Jadi saya rasa tidak payah bertengkar atau berkempen lah, kita tunggu hasil laporan audit ini," kata Khalid dalam ucapannya itu.

Beliau mengulas serangan-serangan yang disifatkan sebagai kebanyakannya fitnah terhadap pendekatan kerajaan negeri Selangor dalam menyelesaikan isu hutang Talam kepadanya.

Beliau mengambil positif terhadap semua serangan itu kerana, "Sekarang baru orang tahu cara nak kutip hutang," kata beliau sinis.

Talam, pemaju hartanah yang bermasalah, berhutang kepada kerajaan dan anak-anak syarikat kerajaan negeri Selangor sejak sekian lama.

Namun, tiada sebarang usaha yang konkrit dibuat untuk mengutip segala hutang itu.

Apabila Pakatan mengambil alih kerajaan negeri dan beliau menjadi Menteri Besar, Khalid berjaya mengutip hutang syarikat itu dengan mengambil alih hartanah yang dimilikinya.

"Selepas kita dapat kutip hutang, ramai yang mengulas pula," katanya.

Menurut Khalid, standard pengurusan telus ini akan diteruskan dan bakal menjadi nafas baru kepada pentadbiran yang terbuka.

"Ia dapat dinilai melalui keupayaan dan keikhlasan kita dalam membuat kerja," kata Khalid.

Namun, beliau berkata, banyak yang perlu diperbaiki lagi oleh pejawat awam dalam memberikan khidmat kepada rakyat.

Tiada ulasan: