Khamis, 16 Ogos 2012

.

.


Nik Aziz Betulkan Pembohongan Sebuah Blog

Posted: 15 Aug 2012 10:32 PM PDT

LINTAS TENGAHARI

Seperti saya duga Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak memberi apa-apa komen berhubung tindakan tidak profesional Nasharudin Mat Isa sebagai ahli Pas dan bekas pemimpin tertinggi parti berkenaan yang ralik mengekori punggung perdana menteri Ha Najib Razak sekaligus menjadi jurualih bahasa dalam pertemuan Najib dengan orang Arab berjanggut lebat di sebuah hotel di Makkah beberapa hari lalu.

Nik Aziz - malas komen fasal Nasharudin.
Menurut MB Keantan itu beliau tidak perlu membuat apa-apa komentar kerana sikapnya sebelum ini terhadap bekas timbalan presiden Pas itu sudah jelas. Sewaktu kemuncak Nasharudin berusaha untuk membawa Pas berkerjasama dengan Umno, Nik Aziz pernah 'menggesa' Nasharudin keluar Pas sekiranya dia terus berhajat untuk membawa Pas bekerjasama dengan Umno.

Nik Aziz menyifatkan mereka yang cuba mengaturkan kerjasama Pas dengan Umno sebagai sampah.

 Kenyataan Nik Aziz ketika itu dikira keras dan tegas.  Gara-gara kenyataan itu juga saya membuat catatan supaya Nasharudin meletak jawatan sebagai ahli parlimen Bachok kerana kemarahan itu bakal menjadi ketulaan kepada Nasharudin.

Bagaimana pun 'pertelagahan' itu reda semula apabila Nasharudin memohon maaf bersalaman dan mencium tangan Nik Aziz selepas satu mesyuarat di Kuala Lumpur.

Dalam catatan semalam saya sudah menjangkakan Tok Guru Nik tidak akan membuat apa-apa komen terhadap sikap cuba meremehkan parti dilakukan Nasharudin di bulan Ramadhan ini dengan menggesa Pas keluar dari Pakatan Rakyat kerana bersahabat dengan DAP.

Saya ramalkan kalau pun Tok Guru itu hendak bercakap beliau mungkin akan kata 'no komen' saja. Ternyata Tok Guru no comment apabila dia tidak mahu ,mengulas. 'No komen daari segi mantik politik Tok Guru yang difahami menggambarkan kemarahannya yang berat.

Dalam hubungan ini Nik Aziz telah mengeluarkan kenyataan rengkas mengenai satu pemanipulasi (fitnah) sebuah blog yang melaporkan beliau sebagai berkata meminta Nasharudin keluar parti. Nik Aziz menafikan laporan berkenaan kerana beliau tidak pernah meminta mana-mana pemimpin keluar parti dan menerima tindakan berpaling tanda begitu hak seseorang.

Kenyataan beliau seperti berikut:

"Bismillah, saya tidak pernah mengeluarkan kenyataan menggesa sesiapa keluar dari parti seperti yang dilaporkan oleh portal-portal tertentu.
"Soal keluar parti bergantung kepada individu itu sendiri atau keputusan Pas Pusat.
"Apa yang saya nyatakan hanyalah saya tidak hairan jika mana-mana tokoh mengambil keputusan untuk keluar dari parti.
"Dalam hal kontroversi yang melibatkan pemimpin Pas yang dikatakan bersama-sama pemimpin Umno di Mekah, saya tidak mahu membuat apa-apa komen.
"Pada saya, sikap saya sudah jelas dan semua pihak sudah memahaminya...." [wm.kl.1:32 t/hari 16/08/12]

Tiada ulasan: