Selasa, 28 Ogos 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Bila Mat Sabu bercakap dengan orang yang tak reti bahasa.. inilah hasilnya...

Posted: 28 Aug 2012 02:21 AM PDT


Menurut Mat Sabu beliau enggan mengulas panjang mengenai hudud bila disoal mengenainya oleh wartawan Sin Chew Daily.

"Wartawan tersebut menelefon saya, pertuturan bahasa Malaysia beliau pun tidak berapa elok, sebab itu saya cakap lain, dia tulis lain.."

Mat Sabu cakap.. beliau enggan mengulas mengenai Hudud..

Tapi wartawan Sin Chew Daily tulis..PAS akan membentangkan cadangan atau usul di Parlimen bagi meminda Perlembagaan untuk dilaksanakan hudud..

Aduss.. semakin dekat dengan PRU semakin haru biru dunia wartawan di Malaysia ni.. semuanya terpaksa menulis mengikut acuan Najib.. hasilnya macam itulah..

Sin Chew putar belit kenyataan saya - Mohd Sabu

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu kesal dengan sikap tidak beretika wartawan Sin Chew Daily yang memuatkan berita kononnya PAS akan membentangkan cadangan atau usul di Parlimen bagi meminda Perlembagaan untuk dilaksanakan hudud.

Tegas Mohamad, beliau ditanya mengenai hudud oleh wartawan berkenaan, tetapi beliau enggan mengulas panjang mengenai hudud.

"Saya katakan kepada wartawan tersebut, jangan sentuh soal hudud berulangkali. Saya tegaskan kepada beliau, pada saya sebarang perubahan yang hendak dilakukan dalam negara, mestilah melalui Parlimen, dibuat secara demokrasi dan dengan mengikut permuafakatan dalam Pakatan Rakyat," tegasnya kepada Harakahdaily.

Star Online hari ini melaporkan:

Mat Sabu: PAS will seek to use hudud law if Pakatan wins

KUALA LUMPUR: PAS will propose Constitutional amendments in Parliament to implement hudud law if it forms the government, said its deputy president Mohamad Sabu.

This was PAS' stand and MPs from DAP or other parties, and non-Muslim MPs, could then raise their objections in Parliament, he said.

Better known as Mat Sabu, he said in an interview with Sin Chew Daily that the party had not discussed the matter as action would only be taken only after Pakatan Rakyat had formed the federal government.

The daily ran the front page story on its evening edition yesterday. Mat Sabu was commenting on PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang's statement that the party would seek to implement hudud law through democratic means.
"Wartawan tersebut menelefon saya, pertuturan bahasa Malaysia beliau pun tidak berapa elok, sebab itu saya cakap lain, dia tulis lain.

"Malangnya kesilapan Sin Chew Daily tersebut dipetik Star Online," ujar beliau

Kakitangan DBKL dikerah ke ‘Himpunan Janji Ditepati’.. Surat menjadi bukti..

Posted: 27 Aug 2012 09:45 PM PDT

Bagi meramaikan hadirin yang menyertai 'Himpunan Janji Ditepati' sempena sambutan hari kemerdekaan ke 55 ini, berbagai cara digunakan kerajaan UMNO/BN.

Selain dari ribuan SMS yang dihantar secara rawak kepada nombor HP yang pemiliknya diyakini berada disekitar Kuala Lumpur dan juga Selangor.. kerahan tenaga juga dilakukan.

Jika sebelum ini Mahasiswa yang dikerah dijanjikan dengan RM100 untuk menghadiri himpunan ini .. sila baca di ( SINI ).

Kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur juga tidak terlepas dari menjadi mangsa kerajaan UMNO/BN.

Dengan ini adalah dimaklumkan bahawa semua Pegawai dan Kakitangan DBKL adalah dikerahkan untuk hadir ke 'Himpunan Janji Ditepati' sempena sambutan hari kemerdekaan ke 55 ini.

Kehadiran anda adalah diwajibkan dan akan direkodkan.. kalau berani tak datang, pangkat dan gaji anda dijamin tidak akan naik..


Ha..ha..ha.. apa cerita ni?

Terdesak sangat ke nak tunjukkan kepada rakyat bahawa sokongan rakyat terhadap Kerajaan Barisan Nasional masih kuat?

Nak kesian tak kat depa ni? maksud aku Penguatkuasa yang gila nak belasah orang masa BERSIH 3 hari tu..

Nak tunjukkan puluhan ribu hadir kerumah terbuka Najib, Bernama edit gambar?

Posted: 27 Aug 2012 07:30 PM PDT


Seorang pemimpin DAP telah mempersoalkan kesahihan gambar yang kononnya menunjukkan puluhan ribu orang yang berkumpul di kediaman Perdana Menteri Najib Altantuya sewaktu Hari Raya Aidilfitri kedua pada 20 Ogos lalu.

Merujuk kepada laporan The Star pada 21 Ogos lalu, Senator S Ramakrishnan menganggap gambar muka depan harian berbahasa Inggeris tersebut sebagai satu lagi "pembohongan terang-terangan".

Mengukuhkan testimoni beliau, seorang belia tanpa nama yang hadir di sana, beliau berkata bahawa saksi tersebut tidak melihat puluhan ribu orang seperti yang dilaporkan dalam akhbar berkenaan.

Ini membawa kepada mengapa Ramakrishnan membuat tuduhan bahawa gambar, yang telah diambil oleh agensi berita nasional Bernama, telah ditokok-tambah.

Ramakrishnan mendakwa bahawa kediaman Sri Perdana di Putrajaya tidak akan mampu untuk menampung kebanjiran puluhan ribu orang ramai.

Beliau mendakwa bahawa gambar yang berbeza telah "dijajar dan ditindan" dari gambar asal untuk mewujudkan tanggapan bahawa orang ramai telah berkumpul di sana.

Pemimpin DAP juga tertanya-tanya mengapa imej tersebut tidak menunjukkan Najib Altantuya di sana, dan bertanya mengapa ia hanya menunjukkan orang-orang di sana kebanyakkannya memegang kamera.

"Gambar kini telah ditokok-tambah dan dipinda oleh seorang artis amatur grafik ... Hari ini kanak-kanak pun boleh menggunakan Photoshop (perisian gambar) dan mudah memanipulasi gambar-gambar," katanya dalam satu kenyataan.

Bercakap kepada FMT kemudiannya, Ramakrishnan mendakwa bahawa dia telah bertemu dengan beberapa wartawan yang berkata bahawa gambar tersebut sebenarnya telah dipinda.

'Biarkan pembaca membuat keputusan'

Ditanya apakah sebab dakwaannya di sebalik isu itu, beliau berkata Bernama tidak seharusnya digunakan untuk projek menaikkan populariti Najib Altantuya dengan cara yang memalukan dirinya sendiri.

"Saya fikir Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), saya berfikir untuk meminta pihak polis ... Ini adalah pelanggaran yang jelas kod etika bagi Bernama lakukan," katanya.

Beliau juga menggesa Penerangan, Komunikasi dan Kementerian Kebudayaan untuk teguran Bernama.

FMT juga bercakap untuk belia yang Ramakrishnan dipetik. Meminta namanya disiarkan, "belia" yang dikenal pasti dirinya sebagai seorang lelaki dalam lingkungan 30-an

"Terdapat ramai, mungkin kira-kira 30,000 hingga 40,000. Tetapi ia pasti tidak apa yang anda boleh lihat [dalam akhbar itu] ... Ia tidak menunjukkan realiti seperti imej yang digambarkan, "katanya.

Menegaskan dakwaannya lagi, beliau menambah bahawa separuh daripada orang ramai kononnya terdiri "warga asing", yang dia dikenalpasti sebagai kerakyatan Iran dan Mesir.

Ketika dihubungi Bernama enggan mengulas.

Walau bagaimanapun, agensi berita berkata bahawa pembaca bebas untuk memeriksa laman web mereka dan bandingkan gambar mereka dengan imej yang dipersoalkan, tanpa memberikan gambar asal untuk dibuktikan bahawa gambar tersebut tidak dipinda - Jalan Pulang

Persatuan Automotif Malaysia sokong harga kereta diturunkan..

Posted: 27 Aug 2012 05:58 PM PDT


Berbeza dengan pencacai-pencacai UMNO yang menentang kempen ini, biarpun ramai diantara mereka hanya mampu memiliki kereta secondhand yang dah buruk..  Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) turut menyokong cadangan ini..

"Jika harga dikurangkan secara beransur-ansur dan tidak menyebabkan gangguan, maka ia adalah baik," kata veteran industri kereta ini..

Jadi.. buat yang diluar sana yang masih punya pemikiran yang waras, fikirkanlah pihak mana yang wajar diberikan sokongan..

UMNO/BN yang sudah 55 tahun membebankan rakyat Malaysia dengan cukai kereta yang tinggi ini iaitu 65 dan 105 peratus  atau PR yang sedang berusaha untuk menurunkan cukai sekaligus harga kereta ini..

Harga kereta harus diturunkan perlahan-lahan, kata industry

KUALA LUMPUR, 28 Ogos — Industri kereta Malaysia telah menyokong untuk harga kereta yang lebih murah dengan mengurangkan duti eksais beransur-ansur dilihat sebagai memberi tekanan kepada Putrajaya untuk meringankan beban memiliki kenderaandalam salah satu pasaran terbesar di Asia Tenggara.

Sokongan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) datang selepas pembangkang persekutuan berkata mahu mengurangkan beban rakyat Malaysia untuk membayar harga kereta tertinggi di dunia dan akan mengurangkan harga secara beransur-ansur dalam duti eksais yang kini dikendalikan antara 65 dan 105 setiap peratus.

Putrajaya juga telah menunjukkan tidak lama lagi, harga kenderaan akan dipotong secara beransur-ansur adalah, kira-kira sebulan selepas pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli, berjanji untuk mengurangkan harga cukai kenderaan menjadi lebih rendah.
 Akhbar harian The Star juga memetik sumber industri yang mengatakan bahawa Dasar Automotif Negara (NAP) akan menangani pengurangan harga kereta secara beransur-ansur di negara ini, di mana lebih daripada 600,000 kenderaan dijual setiap tahun kepada penduduk yang hanya 28 juta orang.

Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad, berkata harga lebih rendah melalui cukai yang lebih rendah akan dialu-alukan.

"Jika harga dikurangkan secara beransur-ansur dan tidak menyebabkan gangguan, maka ia adalah baik," kata veteran industri yang mengetuai persatuan utama mewakili industri kenderaan di negara ini.

Aishah bagaimanapun menambah bahawa dia tidak berfikir harga patut dikurangkan pada "satu pukulan" kerana ia boleh menyebabkan membeli kereta untuk terhenti kerana orang menunggu harga jatuh.

Rakyat Malaysia kini dikenakan cukai di antara 65 dan 105 peratus dalam duti eksais bergantung kepada kapasiti enjin kereta yang mereka beli, membentuk aliran hasil lumayan bagi kerajaan.

Ini bermakna bahawa jika pengguna membeli kereta berharga RM100, 000, sebanyak RM55, 000 pergi kepada kerajaan sebagai duti eksais.

Ini adalah di atas cukai jualan sebanyak 10 peratus yang mereka perlu bayar. Mereka yang membeli kereta import juga perlu membayar permit inport (AP) diluluskan yang ironinya diberikan secara percuma kepada kumpulan ahli perniagaan terpilih.

Cukai yang lebih tinggi juga datang selepas Malaysia mula memasuki perindustrian pada 1980-an dengan pembuat kereta nasional, Proton, kini tidak lagi dimiliki oleh kerajaan.

Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai banyak pilihan tetapi terpaksa membeli kereta untuk bergerak kerana merasakan tidak boleh bergantung kepada sistem pengangkutan awam dan kereta harga yang tinggi telah menyebabkan hutang isi rumah lebih daripada 75 peratus daripada KDNK, yang kedua tertinggi di Asia.

Kira-kira 20 peratus daripada jumlah hutang RM581 bilion isi rumah dalam negara tahun lepas sedang adalah daripada kereta, aset yang menurun nilainya secara ketara dari masa ke masa.

Ramai rakyat Malaysia juga mengambil sembilan tahun pinjaman dalam usaha untuk membeli sebuah kereta, tempoh panjang yang tidak pernah di dengari di negara-negara lain di mana tempoh 2-5 tahun adalah norma.

Duti eksais yang tinggi dilihat oleh ramai ahli ekonomi sebagai salah satu gangguan utama dalam ekonomi dan mereka mengatakan penurunan harga boleh membantu merangsang ekonomi dengan meningkatkan pendapatan boleh guna dan mengurangkan beban hutang isi rumah.

The Malaysian Insider

Alasan bodoh dari Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan untuk halang 'Janji BERSIH'..

Posted: 27 Aug 2012 09:32 AM PDT


Ini adalah alasan paling bodoh yang dicipta untuk menghalang rakyat Malaysia dari menyertai himpunan 'Janji BERSIH' @ 'Janji Demokrasi' yang akan diadakan pada jam 10 malam 30 Ogos ini di Dataran Merdeka.

Alasan bodoh ini telah disediakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi (KPKK, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf.

Alasannya ialah 'Janji BERSIH' @ 'Janji Demokrasi' akan mengganggu sistem siar raya sambutan Hari Merdeka.

"Tadi pagi pun kita dah menghadapi masalah. PA system tidak beberapa berfungsi dengan baik.

"Tambahan, kalau dikacau nanti saya khuatir," katanya.

Awatlah semakin bodoh pencacai UMNO ni?? PA system dia tidak berfungsi dengan baik dia nak halang rakyat dari sertai 'Janji BERSIH' @ 'Janji Demokrasi' pula..

Sound Technician dan Sound Engineer dah tak ada ke?

Kementerian: Janji Bersih kacau sistem siar raya kami

Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi (KPKK) menggesa polis tidak membenarkan himpunan 'Janji Bersih' pada 30 Ogos ini atas alasan ia akan mengganggu sistem siar raya sambutan Hari Merdeka.

Ketua Setiausaha KPKK, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf berkata peralatan untuk sistem siar raya itu telah dipasang di Dataran Merdeka dan polis mesti menghalang sebarang bentuk himpunan di tempat sama.

NONE"Kita akan maklum polis untuk tak benarkan perhimpunan berlangsung.

"Kerana peralatan kita, kita sudah pasang dengan sempurna di situ dan harus diingat, di mana-mana acara, sistem siar raya sangat penting.

"Saya nak jaga sistem siar raya saya. Kalau ada apa-apa yang diusik nanti, akan menyukarkan kita," katanya kepada pemberita.

Katanya, KPKK memaklumkan polis untuk tidak membenarkan pihak lain mengadakan himpunan di Dataran Merdeka kerana mereka telah menggunakan Dataran Merdeka sejak hari ini lagi.

"Tadi pagi pun kita dah menghadapi masalah. PA system tidak beberapa berfungsi dengan baik.

"Tambahan, kalau dikacau nanti saya khuatir," katanya.

Janji Bersih - perhimpunan bagi menuntut janji kerajaan membersihkan sistem pilihan raya - dijadual bermula dariapda jam 10 hingga ke tengah malam di Dataran Merdeka - Malaysiakini

Tiada ulasan: