Nuffnang

Pengikut

ALHUSSEYN

sumber :-

ALHUSSEYN


Kering idea atau idea kering....

Posted: 31 Aug 2012 11:20 AM PDT


Geram betullah aku malam nih! Berkali-kali aku ajar budak Faeez tu supaya sebut betol-betol perkataan tu...Tapi dia asyik tersasul sahaja bila menyebutnya!

Bila aku kata, "Aku gerrram ni, Faeez...." Dia pun ajuk cakap aku tu dan dia kata, "Aku Gelaaammm!" Ha! ha! ha! Faeezz! Faeez!

Aku tanya budak Faeez tu tadi, "Faeez , tajuk berita kat media Perak Todi ni sepatutnya "Kering idea atau idea kering?"

"Apa? Keling idea atau Idea Keling?" Faeez tanya aku balik.

"Sebut betul-betul Faeez...." Itulah yang aku mampu nasihatkan budak tu. Nak marah macam mana. Lidah dia tak boleh sebut huruf 'R'.

Apa kena dengan lidah budak Faeez nih! Emak bapak dia, setahu aku bukan keturunan orang Cina.Tapi apa pasal pelat sangat lidah dia tak boleh nak sebut huruf 'R' tu! Dia sebut bunyai 'L' sahaja!

Mungkin kalau hantar dia berkursus ke Jepun boleh betulkan keadaan dia nih!

Baca puisi pun salah?

Posted: 31 Aug 2012 06:24 AM PDT

Malaysia ni sudah semakin bercelaru dan mengarut! Bukan sahaja pakai baju kuning merupakan satu kesalahan, orang tua baca puisi pun tak boleh?

Yang peliknya, rogol kanak-kanak bawah umur boleh lepas bebas dan hanya dikenakan ikat jamin berkelakuan baik sahaja.

Nak suruk Pak Samad menari tiang macam Rosmah tu mana dia larat.....biolah betol.

Berhimpun diambang Merdeka pun kena minta permit? Siapa penganjurnya kalau bukan Rais Yatim dan kerajaan Malaysia sendiri?

Rais dah ajak orang ramai datang ke dataran. Orangramai pun dah penuhi undangan Rais tersebut.

Semua rakyat boleh hadir ke tempat itu pada malam ambang merdeka tetapi mereka diingatkan tidak "buat jahat", kata Rais di sini

Hishammudin yang melahirkan rasa puas hati kerana tiada insiden tidak diingini berlaku ketika perhimpunan Janji Demokrasi yang dianjur oleh badan bukan kerajaan semalam, kini terpaksa menjilat kahaknya semula bila 10,000 rakyat hadir untuk menyahut cabaran yang dia buat di sini

10,000 orang sudah pun memenuhi undangan Menteri Kebudayaan yang cakap itu warna kuning bukan milik parti pembangkang kerana sesiapa pun boleh memakainya pada bila-bila masa. Menteri Dalam Negeri cakap, dia pun dah puas hati sebab tidak ada apa-apa kekacauan.

Tapi yang peliknya apasal polis sibuk sangat nak siasat orang baca puisi? Polis kita ni dah macam tidak ada kerja lain lagi dah nampaknya...

Suasana menyambut perayaan Hari Merdeka di Ipoh hambar

Posted: 31 Aug 2012 03:13 AM PDT

Hari ini selepas solat Jumaat, aku ajak anak aku pusing bandar Ipoh sekecap untuk ambil gambar sebagai kenangan suasana menyambut Ulangtahun Hari Kemerdekaan Negara di bandar Ipoh.

Berikut adalah shot pertama aku kat masjid tadi. Tengok tak ada sebiji keta pun yang pasang bendera sebagaimana yang sudah-sudah....

Ini semasa aku parking keta kat Masjid Jalan Dairy, Ipoh

Masuk ke Jalan Tiger Lane...aku tak berapa ingat apa nama barunya.Aku lebih mesra dengan nama yang aku sebut tu sebab dah biasa dari budak-budak dulu.

Anak aku pandu keta, aku snap ajer...budak ni pula kalau bawa keta macam orang gila, entah apa yang dia nak kejor... aku merungut sebab nak ambil gambar! Tapi sempatlah juga aku rakamkan sambil lalu ...

Memang patutlah pun....

Melintasi sebuah kediaman yang besar megah tersergam indah....tapi aku rasa memang patut pun. Korang tahu ceritanya tak? Ha! ha! Mungkin uncle Seekers anak Pak Belalang Modern tu boleh cerita satu masa nanti.Tapi aku rasa, bila PR perintah nanti mesti pasang punya!

Di kedua-dua gate masuk keluar tak mandang pun

Kediaman seorang kerabat diraja

Masuk pekan, tengok pejabat Utusan Meloya tak pasang bendera.Cuma tumpang bendera MBI yang dipasang pada tiang leterik sepanjang jalan.Rasa kesian, ungkin nak jimat duit sebab nak bayar saman.Masih lagi menunggu berapa juta nak kena bayar kat Nizar.Dengar-dengar 50 juta? Entahlah, Ringgit Malaysia atau Rupiah?

Kesian...hanya mampu menumpang bendera MBI sahaja...

Kemudian belok ke Cowan Street...errr aku minta maaflah kat korang. Aku orang tua! Aku cuma tau nama hok lama tu juga... aku tak berapa nak kisah pasal nama baru. Maksud aku jalan ini yang kat Pasar Bulat lama tu.Tentu korang tau bila sebut Pasar Bulat kan? Aku ambil gambar sekitar tempat itulah gambar-gambar yang di bawah nih!

Deretan kedai setentang Jubilee Park Lama tu

Kena saman pasal tak pasang bendera kah?
Kalau boleh memang Umno nak buat macam tu!

Kemudian kami lalu kat Pasar Besar Ipoh dan meluncur terus sambil aku merakamkan gambar-gambar berikut.

kat panggung lama Lido


Macam tak caya, hari ini kita nyambut Hari Merdeka kan?

Kemudian kami terus pergi ke Little India kat pekan lama.

suasana sunyi sepi tengahari ni...


Samy Vellu tentu tak tekata bila lihat orang
India dan tak sokong MIC lagi dah...

Sampai rumah aku snap gambar ikan aku kat dalam kolam tu.Ikan-ikan nampak lebih meriah berenang dalam kolam.Sempat dengar depa bersembang ...


Sambutan kali ini hambar di mana-mana sekali pun, bukan hanya di Ipoh. Biarlah Pakatan Rakyat yang uruskan samabutan perayaan ini mulai tahun-tahun tyang akan mendatang; boleh tak?

Ha! ha! Najib dan Rosmah khabarnya dah banyak hari tak masuk tandas sebab marah asyik keluar yang kuning ajer... diaorang nak yang biru juga! Ha! ha!ha!

Mahathir gerun berdepan dengan Karpal

Posted: 30 Aug 2012 08:15 PM PDT

Rupa-rupanya Mahathir ini adalah manusia yang penakut.Dia tidak berani berdepan dengan Karpal Singh di Mahkamah bila di sapina.

Dia lari dan menyorok di belakang bontot peguam negara yang diberikan kuasa Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan, yang membolehkannya "memulakan atau menghentikan apa-apa prosiding jenayah", ikut budi bicaranya!

Mulanya nampak garang bila dia cabar Karpal tunjukan bukti bahawa dia ada membuat kenyatan menghasut ke atas Raja-Raja Melayu.

Bila Karpal buktikan dengan mengeluarkan kenyataannya yang terkandung dalam hansurd Dewan Rakyat pada 18 Januari 1993, dia terus menikus tak terkata apa pun!

Karpal cabar Mahathir supaya menjelaskan kenyataannya seperti yang terkandung dalam hansurd itu. Mahathir terus menyepi. Bikin malu. Mana nak sorok muka kamu tu?

Antara yang dicakap oleh Mahathir ialah :

"Sebelum ini terdapat banyak insiden dimana Raja menganiaya rakyat, Raja menyalahi undang-undang civil dan criminal, Raja menyalahgunakan wang serta harta Kerajaan dan Negara, Raja menekan dan menganiaya pegawai-pegawai" [Hansard, 18 Januari, 1993, halaman 26] Lihat sini

Dahsyat ke tidak apa yang dia katakan itu? Cer bandingkan dengan apa yang Karpal ucapkan dalam satu sidang media pada 6 Februari 2009 :

"Bahawa tindakan undang-undang boleh diambil ke atas Sultan Perak atas peranan dalam krisis perlembagaan di negeri itu pada tahun berkenaan."

Karpal kata itu sahaja namun dia dikenakan tuduhan sebagai menghasut! SUMBER

Janji Bersih di Ipoh - bergambar

Posted: 30 Aug 2012 05:14 PM PDT


Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT