Selasa, 14 Ogos 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerajaan Gagal Selesaikan Tuntutan Perintah Mahkamah- Ketua Polis Negara Diancam Muflis

Posted: 14 Aug 2012 09:02 AM PDT

KUALA LUMPUR: Satu notis muflis telah difailkan terhadap Ketua Polis Negara, Ketua polis Selangor dan pegawai polis Bukit Aman kerana kegagalan kerajaan untuk menyelesaikan tuntutan yang diperintah oleh Mahkamah Tinggi dalam kes yang melibatkan kematian dalam tahanan polis.

Peguam M Manoharan memfailkan notis itu bagi pihak tanggungan R Sundaraju, yang meninggal dunia pada November 2002 ketika dia berada di bawah reman polis.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada bulan Oktober 2010 mendapati pegawai polis bersalah kerana gagal untuk memastikan keselamatan Sundaraju, mengarahkan ganti rugi am dan ganti rugi khas berjumlah RM200,000 kepada R.Muthammal, ibunya dan saudaranya, R Dharmarajan.

Jumlah sekarang termasuk faedah, adalah RM311, 706,85.

Kerajaan telah kehilangan hak merayu terhadap taksiran ganti rugi pada April lepas dan terhadap penghakiman itu Jun lalu.

"Kerajaan telah hilang semua saluran undang-undang tetapi ia masih tidak mahu membayar," kata Manoharan, bercakap di pejabat beliau di Lembah Pantai pada petang ini.

"Hasil penghakiman tidak pernah dinikmati sehingga hari ini. Peguam Negara Abdul Gani Patail harus memastikan bahawa kerajaan menjelaskan bayaran. "

Beliau berkata kegagalan kerajaan untuk membayar sehingga dianggap sebagai menghina mahkamah. Beliau juga berkata, kelewatan selanjutnya akan meningkatkan beban faedah ke atas pembayar cukai.

Sundaraju dipukul hingga mati oleh sembilan tahanan di dalam sel di balai polis Klang, yang ketika itu di bawah kawalan Ketua Polis Daerah Paramasivam A. Paramasivam, sekarang berkhidmat sebagai penolong pesuruhjaya polis di Bukit Aman.

Sundaraju telah ditahan selepas isterinya, M Latha, membuat laporan polis yang mendakwa bahawa beliau telah dijadikan mangsa keganasan rumah tangga.

Latha meninggal dunia akibat kanser dua tahun lalu, meninggalkan anak tunggal dalam penjagaan Dharmarajan. SUMBER

Tiada ulasan: