Sabtu, 21 Julai 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Fajar Baru Di Mesir, Malaysia Bila ?

Posted: 20 Jul 2012 11:11 PM PDT

Mereka sudah cukup lama menderita. Diskriminasi terhadap wanita berpakaian burga kini diberikan perhatian. Mesir yang berani merubah kepimpinan kini terbukti semakin berubah demi Islam membuktikan generasi gemilang umat Islam akan lebih bersinar

Wanita berpakaian burqa membaca berita - saluran TV baru yang dikendalikan sepenuhnya oleh wanita yang memakai tudung yang hanya menampakan mata.

Pelancaran stesen hujung minggu ini di Kaherah Mesir, di mana wanita memakai burqa mendakwa mereka didiskriminasi.

Ketua mereka berkata ia mahu stesen itu membuktikan bahawa wanita yang memakai burqa dan niqab boleh juga berjaya dalam kerjaya mereka.

Jurukamera berburga membuktikan kemampuan mereka

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka." (Ar-Ra'd: 11)

Mesir telah terlalu lama dan hampir rosak jahanam angkara perbuatan pemerintah sekular yang lalu. Mesir memerlukan masa untuk bangkit semula. Berilah peluang kepada rakyat Mesir dan pemimpin mereka.

Kemenangan Dr Morsy sebagai presiden pertama Mesir selepas revolusi 25 Januari. Sudah semestinya perkara tersebut membawa sinaran fajar baru bagi warga Mesir.

Bilakah fajar baru akan muncul di bumi Malaysia? Rakyat Malaysia perlu mencontohi keberanian rakyat Mesir dalam melakukan perubahan.

Awal Ramadhan Jatuh Pada Jumaat 20 Julai - Misbahul Munir

Posted: 20 Jul 2012 04:11 PM PDT

Misbahul Munir menyatakan awal puasa Ramadhan 1433 H jatuh pada Jumat, 20 Juli 2012.

Selain itu, ahli ilmu Falak (Lajnah Falakiyyah) yang ditunjuk oleh Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (PBNU) menyebut, umur bulan puasa tahun ini adalah 30 hari. Untuk 1 Syawal 1433 H jatuh pada Ahad, 19 Agustus 2012.

"Kalau ada yang menetapkan 21 Juli ya monggo, silakan saja. Hanya saja, kalau saya menetapkan tetap tanggal 20 Juli 2012," ujarnya.

Mbah Munir menjelaskan perbedaan penetapan awal Ramadhan dan Syawal memang sudah terjadi sejak dulu dan tidak perlu dibesar-besarkan.

Mbah Munir sendiri adalah salah satu unsur ahli ilmu Falak (Lajnah Falakiyyah) yang ditunjuk oleh Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (PBNU).

Mbah Munir sudah menekuni ilmu falak sejak tahun 1960 yang dipelajarinya dari almarhum ayahnya KH Yasin asal Tegalrejo, Magelang. Setelah itu, Mbah Munir memperdalam ilmu falak dan thib di Ponpes Azzuhdiah, Kampung Kemaduh Kertosono, Nganjuk, Jawa Timur selama dua tahun. Baca di sini

Sementara itu dilaporkan juga bahawa Di Jakarta, hilal terlihat di Cakung dan Cilincing, tetapi pemerintah mengabaikannya!

Menteri Agama menutup sidang dan menetapkan awal Ramadhan jatuh pada hari Sabtu tanggal 21 Juli 2012. Sama sekali mengabaikan Tim yang sudah melihat hilal.

Dilaporkan , Masjidil Haram dan Masjid An Nabawi laksanakan shalat tarawih pada malam Jumaat kelmarin.Beberapa kalangan umat Muslim di Indonesia juga sudah melaksanakan shalat tarawih kemarin (Jumaat) berpegangan pada hasil rukyatul hilal di Cakung yang melihat hilal pada ketinggian 3,5 derajat dengan mata telanjang. Lihat di sini

"Telah diambil sumpah empat orang oleh pengadilan Agama Jakarta Timur," kata Ustadz Abu Jibriel mewakili tim rukyatul hilal MMI. Menolak kesaksian Tim yang sudah jelas-jelas melihat hilal– dan disumpah pula oleh Hakim Pengadilan Agama Kementerian Agama setempat–apakah artinya Kementerian Agama dan sidang itsbat yang dipimpin oleh Menteri Agama itu lebih hebat dari Nabi? Baca di sini

Tiada ulasan: