Rabu, 20 Jun 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Radioaktif: TV3 putar belit kenyataan MP Pembangkang

Posted: 20 Jun 2012 04:43 AM PDT

(Oleh Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 20 Jun: Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat berkata, TV3 telah memutar belit kenyataan kononnya beliau berpuas hati dengan pembentangan Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) mengenai projek Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Dewan Rakyat.

"Semalam apabila (TV3) tanya saya adakah TOL (Lesen Pengendalian Sementara) itu perlu diberi, saya sebut saya tak boleh komen apa-apa, sebab kalau boleh Lynas perlu melaksanakan lab untuk menunjukkan berapa sebenarnya sisa, tahap radiasi luaran dan sebagainya.

"Bila dia (Lynas) buat ekstrak, maka dia ada sisa, kemudian sisa air...bagaimana dia buat rawatan dan akhirnya dia kata yang bersih itu masuk ke dalam Sungai Balong.
"Sebab itu saya sebut lab bukan TOL," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Turut serta Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad.

Menurut Che Rosli, laporan PSC yang dibentang Parlimen semalam, ada memuatkan masalah yang disuarakan masyarakat dan NGO, bagaimanapun ia tidak mencukupi.

"Jawapan ini tidak cukup dengan statistiknya. Umpamanya mengenai kebimbangan kesan sinaran di Bukit Merah. Kena ada statistiknya...barulah kita terangkan kepada masyarakat tidak ada radiasi.

"Tapi masalahnya, saya difahamkan di Bukit Merah itu masih tersimpan ekstrak nadir bumi yang mengandungi aktiviti yang agak tinggi," katanya.

Beliau berkata, PSC terlalu cepat memutuskan Lynas perlu diberi TOL sebelum Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Negara (AELB) mengesahkannya.

Tambah beliau lagi, walaupun PSC mendakwa radiasi Lynas adalah rendah, namun ia tidak bermakna projek itu selamat kerana banyak lagi aspek-aspek yang perlu dikaji.

Murad diugut diugut ejen BN, dakwa Saifuddin

Posted: 20 Jun 2012 04:40 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Machang, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendedahkan, bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Datuk Abdul Murad Khalid telah diugut untuk membuat akuan bersumpah mengaitkan Anwar Ibrahim dengan tuduhan RM3 bilion, lapor KeadilanDaily.

"Murad ini kita tahu, dua tiga hari lepas telah didatangi oleh ejen-ejen kerajaan, ugut dia lagi. Kita tahu nama pegawai ini, ugut dia jangan sesekali membuat kenyataan penafian.

"Walaupun dia (Murad) telah mengunjungi Permatang Pauh (Anwar) ketika menerima rawatan di Munich dan minta maaf kerana dia telah dipaksa, keluarganya diugut..kita tahu semuanya. Tapi tak mengapa, teruskan permainan," kata Saifuddin.

Beliau berkata demikian dalam Dewan Rakyat ketika memohon laluan semasa perbahasan oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh di Parlimen hari ini.

"Saya minta izin kepada Permatang Pauh, terima kasih. Oleh kerana sebelah sana (Ahli Parlimen BN MP BN) tak berani bangun, maka saya bangun. Kerana ia cabaran terbuka," katanya selepas MP BN gagal berdiri apabila dicabar Anwar membangkitkan isu tersebut.

"Saya berpendapat, kita harus tunggu cabaran daripada Pekan (Datuk Seri Najib Razak) dan Pagoh (Tan Sri Muhyiddin Yassin) untuk kita dedahkan pula. Berani tak mereka membuat cabaran terbuka seperti ini?" soal Saifuddin.

Terdahulu, Anwar yang juga Ketua Pembangkang mencabar MP BN berdiri membangkitkan isu tuduhan kononnya beliau menyorokkan RM3 bilion.

Berikutan kegagalan kesemua MP BN menyambut cabaran Anwar itu menyebabkan Saifuddin yang juga Setiausaha Agung KEADILAN menyambung hujah menangkis tuduhan tersebut dengan membacakan pengakuan bersumpah bekas Pengarah Siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR), kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Abdul Razak Idris.

'Jangan biar kejadian malang Kedah berulang'

Posted: 19 Jun 2012 09:20 PM PDT

ULASAN Melihat kepada keadaan semasa yang kurang 'menyenangkan khayalak ramai' ekoran beberapa kenyataan berhubung isu Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor Faekah Husin yang mempertikai kepimpinan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebagai pengarah jawatankuasa pilihan raya pusat (JPRP), saya berasa bertanggungjawap untuk menyatakan ketegasan parti.

Semua kepimpinan dalam organisasi negeri, baik dari kedudukan menteri besar, anggota exco apatah lagi setiausaha politik hendaklah menghormati pendirian mahupun keputusan kepimpinan tertinggi parti.

Tiap perbezaan pendapat perlu diselesaikan dalam semangat organisasi parti yang dipimpin Majlis Pimpinan Pusat.

PKR Selangor memandang serius jikalau benar adanya dakwaan terdapat individu tertentu mempertikai kepimpinan tertinggi parti secara terbuka dan tidak akan sekali kali berkompromi kerana dengan jelas ia melanggar etika parti.

Dalam keadaan saya menghormati kuasa prerogatif menteri besar untuk melantik setiausaha politik, pandangan dan keputusan pimpinan parti jangan sekali kali dipinggirkan kerana kerajaan negeri tertubuh atas penat lelah, jasa dan keringat akar umbi PKR yang berjuang bersama sama rakyat lain untuk kemenangan rakyat.

Kenyataan Twitter saya yang memohon supaya pihak tertentu yang mengecam Kerajaan negeri Selangor - melalui tag #kamisayangpkr - agar berhenti.

Tak matang

Ia langkah yang difikir perlu supaya isu ini dapat ditangani dengan berhemah dan tertutup sambil tidak membuka ruang kepada kejadian 'malang' yang berlaku di Kedah.

Kritikan membina dan pandangan kritis hendaklah dilahirkan dalam bilik mesyuarat dan diselesaikan mengikut saluran yang betul.

Perbuatan 'menyerang' kepimpinan secara terbuka adalah satu tindakan amat tidak matang, tidak bijak dan penuh emosi.

Saya nyatakan bahawa saya sedia mengatur pertemuan semuka untuk mengenalpasti apakah masalah dan saranan akar umbi PKR bagi memperbaiki lagi perjalanan pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor yang mungkin tidak sesempurna pada pandangan mata kepimpinan parti.

Jika ada kekurangan dan perlukan pembaikan, hatta sehinga perlu melantik pegawai lain bagi membantu tugasan menteri besar, maka kerajaan negeri yang tertubuh atas lingkaran parti, mestilah akur dan mengambil tindakan pembetulan dengan segera.

Jika benar ada satu dua pegawai parti yang jelas mengkhianati mandat dan tidak menghayati kehalusan perjuangan parti, tindakan keras wajar diambil bagi memelihara keutuhan parti.

Masa ketua umum melihat

Saya mengharap rakan-rakan perjuangan dalam PKR dan Pakatan Rakyat umumnya berjiwa besar dalam mendepani percubaan Umno yang senantiasa mengambil peluang dengan 'sedikit perbezaan pendapat' yang mungkin wujud di kalangan kita.

Setakat hari ini, visi ke Putrajaya dipandu dengan cukup baik oleh Pengarah JPRP Azmin dan acuan keikhlasan Tan Sri Khalid Ibrahim dalam mentadbir negeri wajar digabungkan menjadi satu 'gerombolan meriam' ampuh untuk mara ke Putrajaya.

Namun jika dalam perjalanan ini, ada satu dua meriam yang dirasakan sudah uzur oleh kepimpinan, rosak dan hilang kekuatan semangat kebersamaan, elok sahaja digantikan dengan meriam baru supaya matlamat menakluki Putrajaya tidak tersadai di sempadan.

Tiba masanya untuk ketua umum melihat perkara ini.

Kepada semua pihak saya seru agar memberikan tumpuan bagi menghadapi pilihan raya umum yang akan diadakan pada bila bila masa sahaja.

Ayuh, tekadkan semangat, bulatkan matlamat dan nampakkan muafakat dalam perjuangan kita untuk menumbangkan Umno BN!
SHUHAIMI SHAFIEI adalah ketua penerangan PKR Selangor dan ahli dewan undangan negeri Sri Muda. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Tiada ulasan: