Khamis, 7 Jun 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


BERSIH 2.0 : Polis Mengaku Tangkap Pemimpin Pas Di Luar Kawasan Larangan

Posted: 07 Jun 2012 06:23 AM PDT





KUALA LUMPUR : Seorang pegawai kanan polis mengaku telah menangkap dua pemimpin Pas pada hari perhimpunan BERSIH 2.0 tahun lalu di luar kawasan larangan yang ditetapkan Mahkamah Majistret.

Inspektor Mohd Zaidi Mad Zizat juga mengaku naib presiden Pas Datuk Mahfuz Omar dan dan Salahuddin Ayub tidak terdiri daripada peserta perhimpunan itu.

Dalam keterangannya di mahkamah tinggi sivil Kuala Lumpur hari ini, Zaidi juga mengaku tangkapan dibuat berdasarkan alasan untuk mencegah Mahfuz dan Salahuddin daripada menyertai himpunan itu.

Mahfuz, Ahli Parlimen Pokok Sena dan Salahuddin, Ahli Parlimen Kubang Kerian memfailkan saman pada 8 Ogos tahun lalu berhubung penahanan mereka semasa Bersih 2.0.

Saman itu difailkan terhadap Zaidi, Ketua Polis Daerah Brickfields ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dan Kerajaan Pusat.

Zaidi merupakan lima individu yang menjadi saksi bagi pihak defendan hari ini, selain Supritenden Aida Abdul Hamid, ASP R.Muthusamy, ASP Zulkifli Osman dan Jurugambar Polis Ganeson.

Beliau mengaku melakukan perkara terbabit ketika menjawab pertanyaan peguam plaintif, Abdul Aziz Hamzah.

Zaidi turut bersetuju yang kedua-dua plantif hanya mengatakan hendak ke Hotel Hilton yang terletak berhampiran Kuala Lumpur Sentral (KL Sentral).

KL Sentral berada di luar kawasan larangan yang ditetapkan Mahkamah Majistreet pada 6 Julai 2011.

Perbicaraan hari ini dilakukan di depan Prasad Sandosham Abraham.



Kedua-dua plantif diwakili peguam Zulhasme Sharif, Muhammad Faiz Fadzil, Abdul Aziz Hamzah, Surya Putra Taulan.

Di dalam saman itu, Mahfuz dan Salahuddin mendakwa tangkapan dan penahanan mereka adalah salah, tidak sah dan menyalahi undang-undang.

Mereka turut menuntut ganti rugi teladan, ganti rugi am dan kos lain-lain.

Pada 9 Julai lalu, Mahfuz dan Salahuddin ditahan di KL Sentral pada pukul 11.50 pagi dan dibawa ke Balai Polis Jinjang.

Mereka dibebaskan kira-kira pukul 11.30 malam dan sepanjang tempoh penahanan mereka tidak dibenarkan untuk menghubungi sesiapa termasuk peguam.

Mahfuz yang hadir pada sesi pendengaran itu berkata tangkapan tersebut menjatuhkan imej beliau sebagai seorang wakil rakyat.



"Kami juga tidak dinyatakan mengapa kami ditahan dan polis juga tidak mengambil apa-apa keterangan kami sepanjang ditahan di Balai Polis Jinjang.

"Kami ditahan selepas menaiki escalator di KL Sentral untuk ke Hotel Hilton. Tindakan mereka adalah satu peringatan kepada pihak berkuasa agar bertindak mengikut undang-undang yang ditetapkan."

Sementara itu, Faiz berkata saman itu dituntut kerana defenden melanggar hak perlembagaan plantif yang berhak bergerak bebas di mana-mana tempat.

Mahkamah telah menetap 3 Sept untuk keputusan.

Skandal Scorpene: Wartawan antarabangsa dedah pertemuan Najib-Razak Baginda di Itali

Posted: 07 Jun 2012 06:14 AM PDT

KEADILAN DAILY

Sesuatu keputusan yang dibuat di Paris bulan lepas bermakna bahawa salah satu episod yang paling sensasi di rantau ini akan timbul kembali dengan sepenuh hati.



Ia bermula belasan tahun yang lalu apabila Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak memegang portfolio pertahanan dan mengarahkan dua kapal selam Scorpene dari pembuat kapal Perancis, DCNS, kira-kira AS $ 400 juta setiap satu.

Perjanjian itu telah ditaja oleh Razak Baginda, yang berkerja sebagai pengarah Institut Penyelidikan Strategik Malaysia, yang dibiayai oleh Najib dan direka untuk melanjutkan kerjaya politiknya.

Demi kepentingan pendedahan sepenuhnya, biarlah saya mendedahkan bahawa saya bertemu Razak kerap semasa posting saya di Kuala Lumpur (KL) pada tahun 1990-an dan terus melihat dia setiap kali saya melawat Malaysia.

Apabila dia menjadi pointman untuk pembelian Scorpene, bagaimanapun, saya telah meninggalkan KL dan tidak bertemu dengannya sekali lagi sehingga kita bertemu di Venice, Itali, pada persidangan 2002 Asean-Eropah.

Razak menghadiri hanya untuk seketika sahaja dan apabila saya bertanya mengapa dia telah bergegas, beliau berkata beliau diperlukan di Paris bagi perjanjian pertahanan penting.

Kemudian, ia telah didedahkan di Parlimen Malaysia bahawa "komisen" bagi kontrak sub adalah 114 juta euro, atau kira-kira $ 160 juta pada masa itu.

Wang itu dibayar ke dalam akaun bank KL Perimekar, sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Razak sejurus sebelum kontrak telah ditandatangani dan yang tidak mempunyai rekod mengendalikan pemerolehan pertahanan. Ia adalah dikatakan bahawa $ 160 juta telah berpecah antara Razak, Najib dan tokoh-tokoh lain dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, parti dominan dalam Barisan Nasional yang memerintah Malaysia.



Berdasarkan dakwaan ini, polis Perancis menyerbu pejabat DCNS dan merampas sebuah timbunan dokumen yang menunjukkan bayaran rasuah besar-besaran. Bulan lepas, selepas memeriksa dokumen, Hakim Roger Le Loire mengarahkan penyiasatan jenayah yang akan dilancarkan. Ia hampir pasti akan melibatkan sepina pemfailan untuk kedua-dua Razak dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib untuk hadir di mahkamah.

Bagaimanapun, sebelum menimbangkan bahawa prospek dramatik, kita mesti ingat bahawa apabila merundingkan kontrak, sesuatu yang menakjubkan berlaku kepada Razak. Beliau jatuh cinta. Sekarang walaupun Razak, seorang yang berkeluarga dengan imej yang berprofil tinggi awam, sudah lama dicontohi reputasi philandering mentornya Najib, ini urusan terkini adalah berbeza.

Dia jatuh cinta, garis dan batu ladung bagi wanita – model Mongolia yang menarik dan cantik bernama Altantuya "Tuya" Shaaribu. Sejurus selepas mengadakan pertemuan dengan beliau di Hong Kong, Razak membawanya ke Eropah pelancongan dengan Ferrari merah beliau, yang memenangi dan makan bersama di semua tempat terbaik dan akhirnya berakhir di Paris di mana mereka bertemu dengan Najib.

Tuya yang berbilang bahasa, dan mati jatuh cantik, juga pintar dan cepat belajar mengenai rasuah besar bagi perjanjian sub dan sudah pasti dijangka potongan kacak untuk dirinya.Tetapi tunduk kepada "sindrom tarikan maut", dia berpaut lumus Razak, dan dia, takut bahawa indiscretions beliau boleh menjatuhkan karier, cuba untuk menamatkan urusan.

Dia tidak akan ia, dan dalam keadaan terdesak, dia bercakap dengan Najib dan polis telah dipanggil untuk memelihara anak itu.Dua agresif pegawai Cawangan Khas telah mengambil tugasan mereka secara literal dan menculik dia.Kemudian mereka dirogol, ditembak di kepala dan meletupkan tubuhnya dengan bahan letupan C4 dari kementerian pertahanan Najib – dan langkah yang baik, dipadam masuk ke Malaysia dari rekod imigresen. Kesannya, dia terus hilang.

Tetapi terima kasih kepada tekanan berterusan daripada keluarga yang disambungkan dan Kedutaan Mongolia, jenayah itu akhirnya terbongkar dan mereka yang terlibat telah ditangkap – semua kecuali Najib, sudah tentu.Selepas perbicaraan yang panjang, yg mendebarkan dan electrifying, kedua-dua polis telah dihukum mati dan Razak telah dibebaskan.



Sekarang, bagaimanapun, dengan pelancaran penyiasatan Hakim Le Loire di Paris, ternyata beliau tidak lama lagi mungkin kembali di mahkamah. PM Najib mungkin tidak terlepas dengan begitu mudah sama ada, sejak isu itu akan dibangkitkan di parlimen minggu depan dan akan memberi kesan kepada pilihan raya umum akan datang. Jika ya, kematian mengerikan Tuya tidak akan menjadi sia-sia.

(Terjemahan dari berita Roger Mitton dari Regional Insider – The Phnom Penh Post)
Berita asal di sini

Pembelian Scorpene Malaysia: Ahli Parlimen Malta akui perunding kewangan Perancis disiasat

Posted: 07 Jun 2012 06:10 AM PDT

Oleh Asia Sentinel


Skandal kapal selam Scorpene Malaysia nampaknya telah melebar ke kepulauan Mediterranean Malta, di mana seorang anggota parlimen pembangkangnya mendakwa bahawa perunding kewangan yang berpangkalan di Malta milik Perancis, sedang disiasat kerana peranannya dalam pembelian kontroversi dua kapal selam itu pada  berharga AS$1 (RM3.1 bilion) oleh kerajaan Malaysia.



Menurut portal berita – Malta Today – MP Evarist Bartolo memberitahu Parlimen Malta bahawa perunding kewangan milik Perancis, Gifen, sedang disiasat oleh pegawai Perancis berhubung dakwaan sebahagian daripada 114 juta euro (RM457 juta) komisen yang dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, yang dimiliki sepenuhnya oleh Abdul Razak Baginda, rakan rapat Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak, telah 'dibersihkan' melalui Malta.

Komisen Perimekar telah dikritik sebagai satu dalih untuk sogokan kepada tokoh politik.

Laporan lain dari Malta mendakwa bahawa Gifen telah ditubuhkan oleh Jean-Marie Bouvin, yang juga banyak terlibat dalam penjualan kapal selam dari syarikat pertahanan milik Perancis, DCN, kepada Pakistan dan kapal frigat kepada Taiwan.

Pendakwa Perancis dikatakan telah menemui kaitan Gifen selepas mereka meneliti dokumen dan laporan sulit dalaman DCN dan Kementerian Pertahanan Perancis serta menemuduga pegawai DCNS (dahulunya dikenali sebagai DCN) dan syarikat-syarikat yang berkaitan seperti Thales serta pegawai di kementerian berkenaan.

Bartolo mendakwa, syarikat-syarikat lain yang didakwa digunakan untuk tujuan yang sama ialah Eurolux, yang berpangkalan di Luxembourg, dan Technomar, yang berpejabat di Belgium.

Bartolo seterusnya mendakwa Gifen, yang diasaskan pada tahun 2001 oleh Bouvin, mempunyai kaitan rapat dengan perkhidmatan perisikan Perancis, dan mempunyai hubungan rapat dengan bekas Presiden Perancis Nicolas Sarkozy dan Perdana Menteri Dominic de Villepin.

Malta Today melaporkan, selepas Perancis menandatangani Konvensyen PBB Menentang Rasuah, Bouvin didakwa mula beroperasi melalui saluran lain – menubuhkan syarikat di Ireland, Switzerland, Mauritius, Isle of Man dan Malta.

Nama Sarkozy telah disebut berkaitan dengan rasuah besar-besaran yang dijanjikan kepada para jeneral Pakistan bagi pembelian kapal selam SSK Scorpene dari Armaris, yang kini menjadi sebuah unit pertahanan DCNS di Perancis.

Sebelas juruteknik Perancis telah diletupkan dengan bom kereta yang pada mulanya dipersalahkan kepada Al-Qaeda.

Bagaimanapun, cerita berikutnya di Perancis, yang dipanggil "L'Affaire Karachi," mendakwa jeneral Pakistan meletupkan van tersebut sebagai membalas dendam ekoran pembatalan bayaran sogokan oleh presiden ketika itu, Jacques Chirac.

Sarkozy menafikan sebarang penglibatan dalam skim sogokan tersebut. Bagaimanapun, berikutan dia kehilangan jawatan presiden Perancis kepada Francois Hollande, penyiasat mungkin meneliti semula aktivitinya.

Berita asal di sini  (Terjemahan oleh Malaysiakini)

Penyenaraian FGVH: Anak isytihar ‘perang’, rancang himpunan besar

Posted: 07 Jun 2012 06:05 AM PDT

Oleh Aedi Asri


KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mengisytiharkan 'perang' kepada kerajaan Umno BN dan Felda Global Venture Holdings (FGVH) kerana kedegilan mereka meneruskan penyenaraian di Bursa Malaysia.



Pengerusi Anak, Mazlan Aliman berkata, ia berikutan keengganan mereka berbincang dan mendengar pendapat mereka yang membantah penyenaraian itu.

"Ini adalah kenyataan ekstrem, dan saya bertanggungjawab sepenuhnya," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, di ibu negara hari ini.

Menurut Mazlan, pelbagai usaha mengikut saluran undang-undang dibuat seperti memohon injunksi mahkamah, menghantar memorandum dan surat rasmi, namun tidak mendapat sebarang maklum balas dari pihak terlibat.

"Mereka begitu angkuh dan tidak berminat untuk berbincang, atau sekurang-kurangnya dengar (pendapat kami).

"(Justeru) kita akan jalankan kempen yang lebih radikal termasuk anjurkan perhimpunan besar seperti perhimpunan anti-PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) dan anti-ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri).

"Kita tiada pilihan lain kerana penyenaraian akan dimuktamadkan dalam masa tiga minggu lagi (28 Jun)," katanya lagi.

Pada 31 Mei lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melancarkan prospektus FGVH di Bursa Malaysia, walaupun Suruhanjaya Sekuriti belum memuktamadkan penyenaraian FGVH.

Dua hari lepas, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri berkata, Tan Sri Isa Samad dikecualikan undang-undang kecil Koperasi Permodalan Felda (KPF) untuk menjadi anggota KPF.

KPF mensyaratkan anggotanya dari kalangan pekerja atau anggota peneroka.

Hadir sama dalam sidang media itu, Timbalan Gabenor Bank Negara, Dr Rosli Yaakob dan mantan Naib Presiden Kanan Felcra, Datuk Ramli Buyung.

Harga petrol RON95 (kuning) mesti diturunkan sekarang

Posted: 07 Jun 2012 05:59 AM PDT

Roketkini.com




PETALING JAYA: DAP mahu kerajaan persekutuan menurunkan harga runcit minyak petrol RON95 serta-merta berikutan dengan kejatuhan harga minyak mentah antarabangsa.

Setiausaha Organisasi DAP Selangor, Lau Weng San, berkata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah telah mengumumkan harga petrol RON97diturunkan 10 sen seliter, menjadikan harga runcit menjadi RM2.80 seliter mulai hari ini.

Katanya, Husni mengatakan bahawa kejatuhan harga runcit petrol berkenaan adalah disebabkan oleh harga minyak mentah antarabangsa yang jatuh di bawah paras USD100 satu tan. "Apa yang mengecewakan rakyat Malaysia ialah harga minyak RON95 tidak diturunkan serentak dengan kejatuhan harga minyak mentah anatarabangsa," katanya, merujuk kepada jenis petrol yang digunakan oleh majoriti pengguna kenderaan di negara ini.

Menurutnya, RON97 pula merupakan bahan api yang ditentukan oleh "sistem apungan
terurus", iaitu  harganya akan turun naik mengikut harga minyak mentah antarabangsa di mana kerajaan persekutuan tidak akan memberi sebarang bentuk subsidi dan pelepasan cukai kepada petrol ini.

Malah, mulai 1 Ogos 2010, kerajaan persekutuan telah melarang kenderaan asing daripada membeli petrol RON95 kerana petrol ini diberi subsidi oleh kerajaan. Kenderaan asing hanya dibenarkan untuk menggunakan petrol RON97 yang lebih mahal.

Mengikut apa yang dipaparkan di kebanyakan stesen minyak seluruh negara, harga sebenar minyak RON95 termasuk cukai ialah RM3.53 seliter, manakala harga sebenar diesel termasuk cukai ialah RM3.26 seliter.

Harga runcit RON95 dan diesel masing-masing ialah RM1.90 seliter dan RM1.80 seliter, dimana kerajaan memberi pelepasan cukai dan subsidi sebanyak RM1.63 seliter dan RM1.46 masing-masing kepada RON95 dan diesel.

"Masalahnya, adakah harga runcil petrol RON97 dijual betul-betul mengikut harga pasaran antarabangsa?
Jika betul RON97 dijual mengikut harga pasaran antarabangsa, mengapakah harga jualannya pada masa sekarang (RM2.80 seliter) jauh lebih murah daripada harga petrol
RON95, iaitu RM3.53 seliter?

"Malah harga RON97 yang berada di tahap RM2.80 seliter ini juga jauh lebih rendah daripada harga jualan diesel tanpa subsidi (RM3.26 seliter). Oleh itu, adalah kerajaan persekutuan benar-benar menetapkan haraga runcil RON97 mengikut harga pasaran antarabangsa?" soal Lau yang juga ADUN Kampung Tunku.

Beliau mempersoalkan sama ada kerajaan Barisan Nasional sebenarnya masih memberi subsidi kepada minyak RON97 tetapi ini tidak diterangkan kepada rakyat kerana rata-rata pengguna-pengguna minyak RON97 ialah warga asing dan pemilik-pemilik kereta mewah.

"Mengapakah subsidi yang diberi kepada RON97 tidak dihapuskan sama sekali dan diberi kepada RON95 agar harga runcitnya boleh diturunkan lagi?

"Lebih-lebih lagi, harga RON95 dan diesel seharusnya diturunkan lagi berikutan kemerosotan harga minyak mentah antarabangsa," ujar beliau. – Roketkini.com

Begitu terdesaknya Najib…

Posted: 07 Jun 2012 05:53 AM PDT

 Oleh Adil Mat Selamat




Seperti biasa apabila ada sahaja pemimpin luar negara yang memuji-muji pentadbiran Najib Razak, maka bercananglah media-media kawalan UMNO-BN. Pada ketika ini mereka menjadi media paling waras dalam dunia bila mana isi ungkapan atau kenyataan memuji itu diangkat melangkaui penilaian terhadap nilai individu atau sumber yang mengeluarkan kenyataan tersebut.

Namun kewarasan itu hilang apabila rakyat Malaysia turun padang menyokong gerakan aman BERSIH kerana media yang dikawal UMNO-BN menggembargemburkannya sebagai yang ganas. Putar-belit media ini ialah mahu melupakan tentang ratusan ribu rakyat bersama BERSIH kerana mahu diheboh-hebohkan beberapa samseng yang memecah kereta polis.

Beginilah propagandis UMNO memutar bahan dan fakta menjadi sejarah yang akan dikenang dalam arkib politik Malaysia. Benarlah teori yang mengatakan bahawa sejarah ditulis oleh mereka yang berkuasa, dalam kes Malaysia maka UMNOlah yang menjadi Tun Sri Lanangnya.

Bila McCain memuji Najib

Maka propagandis itu juga cuba menunjukkan dunia memuji Najib. Soal Senator John McCain memuji Najib dengan menganggapnya sebagai reformis ulung atau melihat Najib seorang yang bersih dan tidak korup, itu soal tanggapan John McCain sendiri.

Beliau sebagai tetamu negara, bodohlah jika dia menghina Najib dan akan nampak sangat kedangkalan ahli politik yang tewas di tangan Obama untuk menjadi Presiden Amerika Syarikat ini jika mengeluarkan kenyataan sedemikian. Maka, apabila beliau memuji Najib, itu bukanlah perkara luar biasa, sebaliknya hanya biasa-biasa saja.

Malah, kita sebagai demokrat yang meraikan kepelbagaian dan perbezaan pendapat, kita tetap menyambut baik kenyataan ini kerana, siapa pun Najib, beliau tetap Perdana Menteri Malaysia yakni PM kepada seluruh rakyat Malaysia. Soal siapa yang suka atau tidak, atau parti mana yang mengangkatnya menjadi PM, itu soal lain.

Justeru itu, siapa Najib di mata senator John McCain hanya akan tinggal sebagai satu nilai yang tidak memberi apa-apa manfaat kepada rakyat dan politik Malaysia amnya. Malah reputasi Najib yang sanggup membayar puluhan juta wang rakyat kepada APCO International untuk menggilap imejnya tidak akan mengejutkan kita dengan kenyataan senator dari Amerika ini menerusi akaun 'twitter'nya.

Analisa ini akan menjelaskan lagi bagaimana terdesaknya pentadbiran Najib apabila pujian John McCain menerusi akaun percuma 'twitter'nya diambil, dipuja dan dijulang seolah-olah ia merupakan satu kenyataan rasmi dari pentadbiran Amerika Syarikat!

Mengapa Najib terdesak?

Soalannya, jika benar Najib seorang yang tidak korup, reformis ulung dengan imej dan reputasi politik yang bersih lagi suci, mengapakah beliau kelihatan begitu terdesak untuk menggilap imejnya di mata rakyat?
Atau jika benarlah pujian John McCain ini begitu memberi impak positif, mengapa tidak dibubar sahaja Parlimen untuk diadakan pilihan raya umum sekarang?

Atau, jika kenyataan John McCain ini benar-benar mencerminkan keunggulan pentadbiran Najib, mengapa kesemua lapan tuntutan BERSIH masih gagal ditunaikan? Kita yakin, John McCain sendiri tidak akan 'tweet' jawapan ini.

McCain pula tidak datang ke Malaysia berseorangan. Beliau ditemani oleh Senator Joe Lieberman, pembela Israel yang tegas dengan pendiriannya mendesak kerajaan Amerika mengebom Iran jika republik Islam itu enggan menghentikan usaha menghasilkan bom nuklear.

Terpampang di wajah media senyum lebar Najib bertemu dengan dua pemimpin politik Amerika ini yang tegas dengan sokongan mereka kepada Israel. – Roketkini.com

BERSIH 3.0 Haram, Himpunan Sejuta Belia Ada K-Pop ‘Halal’?

Posted: 07 Jun 2012 05:47 AM PDT


Wartawan Buletin  

KUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta  Majlis Fatwa Kebangsaan (Majlis Fatwa) mengeluarkan fatwa secara adil dalam menentukan 'halal dan haram' yang membabitkan umat Islam di negera ini.

Ketua Penerangannya, Ustaz Riduan Mohd Nor berkata, Majlis Fatwa tidak boleh 'membisu seribu bahasa'dengan kemungkaran yang melibatkan pemimpin Negara.

"DPPM meminta Majlis fatwa berlaku adil, dengan turut melihat sama kepada program Himpunan Jutaan Belia anjuran kerajaan Malaysia di Putrajaya baru-baru ini yang mengundang kumpulan K-Pop dari Korea

"bukti bergambar jelas memaparkan aksi menjolok mata dari artis-artis tersebut, disambut pula dengan meriah oleh pemimpin-pemimpin negara, Majlis Fatwa Kebangsaan diharapkan tidak membisu seribu bahasa dan menutup mata melihat kemungkaran yang lebih terang di depan mata,"jelasnya.

Oleh itu, dalam kenyataan medianya yang diedarkan semalam, beliau menegaskan DPPM menyokong keputusan Majlis syura Ulama PAS yang menolak pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan yang berpandangan negatif pada perhimpunan Bersih pada 28 April lalu.

Beliau berkata, pendirian Majlis Syura Ulama' PAS adalah jelas iaitu perhimpunan aman Bersih adalah sebahagian daripada usaha mencegah kemungkaran dan kezaliman yang dilakukan oleh pemerintah dalam negara ini.

"tidak ada insiden pelanggaran syariat dalam perhimpunan Bersih, peserta yang hadir amat beradab dan menjaga tatasusila semasa berhimpun,

"mereka sepakat menyatakan sistem pilihanraya di Malaysia masih kotor dan dipenuhi dengan unsur penipuan dan tidak rela membiarkan kemungkaran dalam sistem pilihanraya di negara ini,"ujarnya.

Himpun dan Ingat; Polis Janji Beri Kerjasama

Posted: 07 Jun 2012 05:44 AM PDT




Wartawan Buletin


 KUALA TERENGGANU – Polis berjanji akan memberikan kerjasama menjayakan perhimpunan sempena memperingati 3 tahun runtuhnya bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang akan diadakan di perkarangan stadium tersebut pada Jumaat 8 Jun 2012.

Menurut Setiausaha Dewan Pemuda PAS Terengganu, Zaidah Abdullah, perkara tersebut dinyatakan dalam perbincangannya dengan pihak polis semalam, Rabu 6 Jun.

"Saya dan Ustaz Saiful Ambiya (Pengarah Amal) telah berjumpa (dengan) OCPD Kuala Terengganu ASP Zamri dan DSP Hairudin bagi berbincang perjalanan program (Himpun dan Ingat).

"Polis janji bagi kerjasama penuh dengan meminta kita mematuhi beberapa peraturan, pihak polis juga sudah berunding dengan pihak stadium untuk benarkan himpunan,"ujarnya melalui system pesanan ringkas yang dihantar kepada buletinonline.

Katanya, pihak polis akan memberikan kerjasama mengawal lalu lintas manakala Unit Amal dipertanggungjawabkan menjaga keselamatan peserta Himpun dan Ingat.

Oleh itu, beliau berharap semua pihak yang prihatin dapat beramai-ramai hadir dan menyertai Himpun dan Ingat, tragedi yang memalukan rakyat negeri Terengganu dan Negara umumnya.

Menurutnya, penyertaan semua pihak ke himpunan tersebut amat penting kerana tragedi bumbung stadium runtuh merupakan lambang pembaziran, rasuah, salah guna dan kerakusan pemimpin Umno Terengganu

Justeru, katanya, para peserta yang berhasrat bersama-sama 'Himpun dan Ingat' yang bermula pada jam 5 petang itu dapat hadir secara tertib dan menunjukkan disiplin yang tinggi.

"Himpun dan Ingat amat penting kepada semua rakyat Terengganu dan Malaysia kerana ia merupakan lambang pembaziran, rasuah, salah guna dan kerakusan pemimpin Umno Terengganu,

"kepada semua yang ingin bersama-sama dengan 'Himpun dan Ingat', dapat hadir secara teratur, tertib dan berdisiplin,

"para peserta boleh hadir melalui pintu masuk bertentangan sekolah memandu PSM (pintu belakang kompleks sukan),"tambahnya.

Jumlah pengundi Sabah cecah 1 juta

Posted: 07 Jun 2012 05:39 AM PDT

 

K TODAY

Pengundi berdaftar di Sabah kini berjumlah 926,638 orang, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar hari ini.Bagaimanapun, seramai 258,943 rakyat Sabah berumur 21 tahun ke atas belum mendaftarkan diri sebagai pengundi."SPR menganggap jumlah ini besar, walaupun tidak sebesar di negeri-negeri lain. 

Tetapi kita mintalah rakyat yang layak mengundi supaya mendaftar," katanya kepada pemberita selepas perjumpaan SPR dengan wakil parti-parti politik di Sabah mengenai Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya di sini.

Wan Ahmad juga berkata semakan daftar pemilih di Sabah kini boleh dilakukan selama sebulan sejak 1 Jun lepas melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip nombor kad pengenalan dan menghantar ke 15888 atau dengan menghubungi talian SPR Negeri iaitu 088-488588.

Mengenai perjumpaan itu yang disertai komponen parti Barisan Nasional dan pembangkang, beliau berkata 31 pasukan ditubuhkan bagi mewakili setiap kawasan Parlimen di negeri ini termasuk Labuan.

Menurutnya setiap kawasan Parlimen diwakili satu pasukan, manakala Kota Kinabalu dan Sandakan masing-masing mempunyai dua pasukan setelah mengambil kira keluasan kawasan dan jumlah pengundi.
Katanya pasukan itu berperanan memantau aktiviti parti atau calon ketika tempoh rasmi berkempen.

"Pasukan ini boleh menurunkan atau menanggalkan poster atau alat-alat kempen yang mempamerkan unsur-unsur fitnah, yang boleh memalukan calon, perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti hal peribadi seseorang, agama dan kaum serta mencetuskan kemarahan masyarakat," katanya.

Wan Ahmad berkata setiap pasukan diwakili seorang pegawai SPR, anggota polis berpangkat Inspektor atau lebih tinggi, pihak berkuasa tempatan dan wakil parti atau calon bertanding.

ABIM kesal tindakan politik PTPTN

Posted: 07 Jun 2012 05:35 AM PDT


 

KL TODAY


Abim Negeri Selangor memandang serius dengan dakwaan Pihak Perbadanan Tabung Pendidikan tinggi Nasional (PTPTN) menggantung bantuan pinjaman pendidikan kepada pelajar Universiti Industri Selangor (Unisel).Jika benar dakwaan ini, ia amat merugikan dan  sekaligus meletakkan masa depan pelajar terbabit dalam keadaan yang tidak menentu.Demikian kata Khairuddin Bin Abas, Yang Di Pertua Abim Negeri Selangor dalam satu kenyataannya hari ini.

Menurut beliau, Abim Negeri Selangor berpandangan pihak PTPTN tidak wajar bertindak sedemikian, memandangkan ia menafikan hak para pelajar pembiayaan yang layak untuk mengikuti pengajian di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) sepertimana yang termaktub dalam objektif penubuhan badan tersebut iaitu:-

"Memastikan pembiayaan yang efisien disediakan kepada pelajar-pelajar yang layak mengikuti pengajian di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) selaras dengan hasrat Kerajaan bahawa tidak ada pelajar-pelajar yang gagal memasuki IPT atas sebab-sebab kewangan."

ABIM Negeri Selangor berpandangan selaku IPTS yang menawarkan kursus yang diiktiraf dan mendapat perakuan akreditasi daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Unisel pasti telah memenuhi syarat asas menerima pembiayaan PTPTN dari badan berkenaan.

Bahkan, katanya, Abim Negeri Selangor juga berkeyakinan para pelajar yang ingin memohon telahpun memenuhi pra-syarat mengikuti pengajian di Unisel.

Menilai implikasi besar (jika pembiayaan ditarik balik) terhadap masa depan sistem pendidikan di negara ini, Abim Negeri mendesak penyelesaian segera dicapai oleh pihak-pihak terbabit.

Abim Negeri Selangor juga memuji tindakan pentadbiran UNISEL yang berbincang dengan pihak PTPTN serta menilainya sebagai satu tindakan yang wajar.

Dalam hal ini masa depan serta kebajikan pelajar mesti diletakkan sebagai keutamaan penting, katanya.
Adalah amat mendukacitakan sekiranya polemik ini terjadi akibat dari amalan budaya politik tidak matang serta menggambarkan mentaliti politik yang rendah serta memualkan.

Oleh yang demikian, Abim Negeri Selangor menggesa pihak PTPTN agar mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung dengan dakwaan penggantungan dan menyatakan dengan jelas sebab munasabah di sebalik isu ini.

"Kami juga mendesak pihak-pihak berkenaan untuk mencari jalan penyelesaian untuk memelihara kebajikan dan masa depan pelajar di masa depan," desak beliau.

Mengambil kesempatan ini, Abim Negeri Selangor juga menyeru agar Kerajaan Negeri Selangor agar mengambil langkah sewajarnya untuk menangani isu ini daripada berlarutan.

Ini kerana, ia menyentuh secara langsung imej Unisel selaku IPT utama di negeri Selangor di samping menyentuh secara langsung kesinambungan masa depan para pelajar.

Parti baru IKATAN ditubuhkan

Posted: 07 Jun 2012 05:29 AM PDT

KL TODAY

 


Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir pada Khamis, menubuhkan sebuah parti politk baru dikenali Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan). Katanya, parti baru ini akan memberi tumpuan sepenuhnya kepada mewujudkan perpaduan rakyat Malaysia berpaksikan amanat Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

"Kita hanya sambung usaha pemimpin-pemimpin Umno terdahulu seperti Bapa Merdeka Malaysia yang amat pentingkan perpaduan.

"Sekarang saya tengok perpaduan sudah jadi benda kecil dengan timbulnya banyak isu perkauman dan keagamaan," katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran Parti Ikatan yang diadakan dekat sini, Khamis.

Tidak menjadikan jawatan dan pangkat sebagai agenda utama, Abdul Kadir selaku protem presiden parti ini juga menegaskan tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang yang bakal diadakan pada bila-bila masa.

"Masih terlalu awal untuk cakap fasal bertanding.

"Kita beri tumpuan kepada perpaduan dulu, bawa balik rakyat Malaysia ke pangkal jalan supaya mereka bersatu dalam sebuah negara," tegasnya.

Walau bagaimanapun beliau berkata Ikatan akan meletakkan calon untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-14.

Malah beliau turut meletakkan keyakinan menjadi parti terbesar di Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Saya menyasarkan keahlian sebanyak 500,000 hingga satu juta dalam tempoh setahun.

"Saya yakin parti ini akan menjadi parti terbesar di negara ini, bukan sekarang tetapi selepas pilihan raya umum akan datang," katanya.

Mengulas lanjut mengenai Ikatan, Abdul Kadir berkata pihaknya telah menghantar borang kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada 5 Jun lalu.

2 rangka pontianak 800 tahun ditemui

Posted: 07 Jun 2012 05:25 AM PDT

KL TODAY

 


BULGARIA:-Pasukan arkeologi Bulgaria menemui dua rangka manusia berusia 800 tahun dalam keadaan misteri dengan serpihan logam tertanam di bahagian dadanya.

Berdasarkan legenda, logam merupakan satu-satunya senjata yang dapat menghalang pertukaran seorang manusia itu kepada benda ghaib.

"Dua rangka berkenaan dicucuk dengan logam. Keadaan ini sama seperti yang dipraktikkan oleh penduduk kampung di Bulgaria pada abad ke-20 bagi menghalang seseorang itu bertukar menjadi pontianak,'' kata akhbar The Daily Mail.

Penemuan itu penting bagi menunjukkan bagaimana masyarakat pada zaman berkenaan percaya dengan kewujudan pontianak, iaitu makhluk penghisap darah.

Bagaimanapun ia hanya penemuan kecil berbanding beberapa penemuan di tengah Eropah, yang menunjukkan kepercayaan kepada kewujudan pontianak berlaku di kalangan penduduk di sesetengah kawasan Eropah.

Berdasarkan mitos, masyarakat dahulu percaya, manusia yang berperangai buruk akan bertukar menjadi pontianak selepas meninggal dunia.

Mereka juga percaya, hanya logam dan kayu yang ditebuk di bahagian dada dapat menghalang kebangkitan makhluk berkenaan.

Atas sebab itu, benda tersebut digunakan bagi menghalang makhluk itu bangun pada waktu malam dan mengganggu manusia .

Sebulan lalu, rangka wanita telah ditemui di Venice dengan batu bata telah disumbat di bahagian tulang rahangnya.

Ia dipercayai dilakukan bagi menghalang mangsa daripada menghisap darah dan ketika kematiannya, seluruh Eropah diselubungi dengan ketakutan susulan kebimbangan wujudnya pontianak.

Waris Mahsuri kini sudah berkahwin

Posted: 07 Jun 2012 05:21 AM PDT

KL TODAY

 


Ini adalah wajah terbaru keturunan ketujuh Mahsuri, Wan Aishah NawawiWan Aishah masih nampak cantik walaupun mengenakan solekan tipis dan dia kini jua bertudung.Dia berkahwin dengan jejaka pilihannya, Alee Tongyon kira-kira dua tahun lepas.Alee adalah seorang usahawan muda industri pelancongan.Alee merupakan rakan sekampung Wan Aishah sejak kecil.Pasangan ini bagaimanapun mula rapat sejak Wan Aishah memasuki universiti dan mengikat tali pertunangan.

Wan Aishah, adalah anak sulung daripada dua beradik kepada pasangan Wan Nawawi Wan Hashim seorang pemandu tut-tut dan Sumaini Karim, pekerja hotel.Wan Aishah menjadi idola rakyat Malaysia sekitar awal 90-an apabila kisahnya berjaya dijejak Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah yang kemudian disusuli Ekspedisi Melawat Phuket anjuran majalah Al-Islam pada 1998.

Ketika itu Wan Aishah baru berusia 12 tahun. Sejak itu berita mengenai penemuan waris generasi ketujuh Mahsuri itu tersebar luas terutama di Thailand dan Malaysia.

Penemuan Wan Aishah menamatkan sumpah Mahsuri ke atas Pulau Langkawi yang menjadi padang jarak padang tekukur sejak tujuh keturunan Mahsuri yang silam.Ekoran penemuan itu, Utusan Melayu (M) Berhad mengambil daya usaha menjadikan Wan Aishah sebagai anak angkat dan mengatur beberapa program berkaitan sejarah moyangnya Mahsuri di Malaysia.

Antara yang paling menarik ialah Minggu Pengisahan Mahsuri di Pulau Langkawi yang mendapat sambutan hangat pelancong dalam dan luar negara.Wan Aishah pernah melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) tetapi cuma untuk tempoh setahun dan kembali menyambung pelajarannya di University of Bangkok dalam jurusan komunikasi.

Siapakah akan memantau pembaharuan pilihanraya?

Posted: 06 Jun 2012 11:03 PM PDT

  Viktor Wong, Malaysia Chronicle



Ada beberapa pihak yang mengemukakan cadangan mereka agar Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) bagi Pembaharuan Pilihanraya dinaiktarf menjadi satu PSC yang tetap bagi memerhati dan mengawalselia pembaharuan sistem pilihanraya di negara ini dalam semua aspek dan jadual perlaksanaan, dan pada masa yang sama PSC itu juga boleh bertindak sebagai satu badan pemantau dan penasihat kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Di pihak SPR pula, menurutnya mereka telahpun mengumumkan dengan begitu cepat sekali bahawa mereka telah bersiap sedia untuk menghadapi pilihanraya umum ke-13 (PRU13) yang akan datang pada bila-bila masa. Persoalannya adalah bagaimana dengan 32 cadangan pembaharuan yang telah dikemukakan oleh PSC bagi Pembaharuan Pilihanraya sebelum ini?

Apakah perkembangan terbaru mengenai hasil perlaksanaan 32 cadangan yang diketengahkan oleh PSC itu? Adakah SPR betul-betul telah menjalankan tanggungjawabnya dengan perlaksanaan 32 cadangan tersebut? Siapakah yang akan memantau perlaksanaan pembaharuan tersebut? Inilah persoalan yang masih tidak dapat dijawap oleh SPR sehingga ke hari ini. Sama ada pihak pengurusan SPR itu degil atau hanya tunduk kepada arahan para pemimpin Umno dan BN, itu kita tidak dapat pasti.

Pada bulan Februari 2012 yang lalu, kerajaan pusat BN telah memberi arahan perlaksanaan agar dakwat kekal itu digunakan pada PRU13 yang akan datang bagi memastikan agar para pengundi tidak mengundi lebih daripada sekali. Pada hujung April 2912 pula, SPR telah mengumumkan bahawa pihaknya telah berjaya mengurangkan bilangan pengundi yang tidak dapat dikenalpasti, tersalah senarai, tidak wujud, nama palsu dan sebagainya daripada senarai daftar pemilih kepada 40,803 daripada jumlah sebelum ini iaitu pada 42,000 pada Januari 2012 yang lalu.

Walaubagaimanapun, sejauah manakah pembaharuan pilihanraya itu telah dilaksanakan dan bagaimanakah ianya dijalankan masih menjadi tanda tanya dan dipersoal banyak pihak akan kesahihannya.

Selain daripada itu, SPR juga didapati tidak serius di dalam menangani masalah senarai daftar pemilih yang mempunyai ramai pengundi yang tidak dapat dikenalpasti, tersalah senarai, tidak wujud, nama palsu dan kes-kes terlalu ramai pengundi yang bermastautin di dalam satu alamat rumah. Ekoran daripada itu, PSC juga telah mencadangkan agar MIMOS Berhad dipertanggungjawabkan memantau masalah tersebut dan melaksanakan proses mengemaskinikan senarai daftar pemilih. Namun begitu, cadangan tetap cadangan dan ianya masih belum dilaksanakan sehingga ke hari ini.

PSC sebelum ini juga telah mengesyorkan agar SPR segera mempamerkan senarai daftar pemilih kepada umum dalam masa 45 hari sebagai salah satu daripada langkah awal untuk mengemaskinikan senarai tersebut. Setelah lebih daripada 7 minggu cadangan PSC itu dikemukakan, SPR masih gagal mengambil langkah tersebut yang disifatkan rakyat jelata sebagai keterlaluan dan kurang ajar.

Saranan jadikan PSC badan tetap

Oleh keraa SPR tidak prihatin dan sehingga pada hari ini gagal mengambil langkah-langkah pembaharuan yang sewajarnya seperti yang telah disyorkan oleh PSC, jawatankuasa bertaraf parlimen tersebut seharusnya dilantik semula dan dinaiktarafkan sebagai sebuah badan tetap bagi memantau pembaharuan-pembaharuan yang perlu dilaksanakan, menjalankan kerja-kerja mengaudit perlaksanaan di dalam SPR, memeriksa sistem dan pengurusan dari masa ke semasa dan sebagainya.

Walaupun PSC itu tidak mempunyai kuasa untuk mengarah SPR untuk melaksanakan beberapa siri pembaharuan tersebut, namum PSC seperti yang telah disebut tadi dapat memainkan peranan mereka dari segi pemantauan, sebagai juruaudit atau pemeriksa urus dan pada masa yang sama memberikan penekanan yang berterusan melalui sidang parlimen agar ianya dapat diajukan kepada SPR sebagai arahan untuk perlaksanaan tersebut dijalankan.

Selain daripada itu, hasil usaha dan pengalaman ahli-ahli PSC yang lalu tidak seharusnya disiar-siarkan dengan begitu sahaja dan peranan mereka wajar diteruskan bagi memastikan agar perlaksanaan pembaharuan pilihanraya tersebut dijalankan dengan sepenuhnya.

Kurangnya usaha dan pendekatan politik

Kenapa apabila ahli-ahli parlimen daripada Pakatan Rakyat mengemukakan beberapa usul agar SPR dipantau mengenai cadang pembaharuan tersebut, ahli-ahli daripada BN pula yang menentang keras dengan mengatakan bahawa perlaksanaan pembaharuan di dalam SPR itu tidak memerlukan campurtangan politik?
Bukankah telah disahkan baru-baru ini yang pengerusi dan timbalan pengerusi SPR adalah juga ahli-ahli Umno? Akibat daripada itu, SPR jelas telah diUmnokan.

Dan jikalau pembaharuan tersebut tidak dipantau dengan desakan-desakan politik, yakinkah pembaharuan tersebut akan dilaksanakan dengan sepenuhnya? Jawapannya adalah tidak, kerana sekiranya rakyat biasa atau NGO yang akan memberikan penekanan tersebut, adakah ianya akan berkesan? Tidak! Kerana SPR akan menjawab balas dengan mengatakan rakyat jelata dan NGO tidak dapat berbuat demikian kerana pengurusan dalam SPR adalah tertakluk pada Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Walaupun ada cadangan agar PSC bagi Pembaharuan Pilihanraya harus dikekalkan dan dijadikan sebagai sebuah badan tetap, terdapat perbezaan pendapat di kalangan umum yang mengatakan PSC itu tidak mempunyai pendekatan politik yang berkesan bagi memastikan agar cadangan dan usulnya digunapakai dengan sepenuhnya.

Oleh kerana tidak ada undang-undang yang memperuntukan PSC itu untuk menguasai proses dan perlaksanaan, kerajaan tidak semestinya akan mengikuti segala cadangan dan usul yang dikemukakan PSC tersebut.

Selain daripada itu, jumlah keahlian yang terbahagi di antara ahli-ahli parlimen BN, Pakatan dan Bebas itu juga didapati tidak seimbang. Oleh kerana bilangan ahli-ahli BN adalah lebih ramai, BN juga dapat mengambil kesempatan dengan menggunakan majoriti mereka untuk menolak sebarang cadangan dan pendapat yang dikemukakn oleh ahli-ahli Pakatan dan Bebas.

Dalam pada itu, secara teknikal, sesebuah PSC itu adalah di bawah parlimen dan jika sekiranya parlimen dibubarkan, maka PSC itu akan juga terbubar secara automatik.

Negara kita ini telahpun mempunyai pelbagai institusi-institusi dan ianya sudah mencukupi untuk menggerakkan sesuatu perlaksanaan dasar pada umumnya. Namun, kelemahan pada sistem yang ada sekarang adalah kerana kurangnya pendekatan politik terhadap usaha-usaha tersebut. Kelemahan tersebut adalah disebabkan kerajaan BN yang mempnyai majoriti di dalam parlimen tidak dan enggan menghormati sepenuhnya proses demokrasi tulen dan konsep perkongsian kuasa di negara ini dengan amalan ketelusan, kejujuran, kecekapan dan akauntabiliti bagi membolehkan sistem perkhidmatan awam negara ini menjadi sebuah badan profesional.

Oleh yang demikian, kita tidak mempunyai pilihan lagi, walaupun rakyat jelata dan para NGO tidak mempnyai kuasa untuk memantau, namum, rakyat jelata dan para NGO yang begitu ramai masih mempunyai kekuatan yang tidak terbilang jumlahnya melalui Bersih 2.0 dan 3.0 dapat berkumpul dan berhimpun secara beramai-ramai di seluruh negara bagi membantah ketidakprihatinan dan kediktatoran kerajaan BN yang cuba menyekat dan mengekang amalan demokrasi.

Bagi mendidik dan memastikan rakyat jelata sedar dan faham akan hak asasi mereka, Jawatankuasa Pengelola Bersih seharusnya meneruskan beberapa siri program murni mereka ke seluruh pelusuk tanahair bagi menjelaskan kepada rakyat jelata mengenai perlunya pembaharuan di dalam pilihanraya itu dilaksanakan dengan segera bagi memastikan hak mengundi rakyat kita terjamin dan kedudukan politik
negara kita ini tidak terus dicerobohi oleh pendatang asing tanpa izin (PATI) yang kebanyakannya telah berjaya menyusup masuk ke dalam senarai daftar pemilih..Malaysia Chronicle

JAWI terima surat peguam penerbit buku Irshad Manji

Posted: 06 Jun 2012 10:59 PM PDT

MALAYSIA KINI
 
 
 
Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) semalam menerima surat dari peguam ZI Publications, penerbit buku bertajuk "Allah Liberty & Love - Courage To Reconcile Faith & Freedom," karya penulis kontroversi, Irshad Manji.
  
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom ketika bercakap kepada pemberita di Putrajaya bagaimanapun enggan mendedahkan isi kandungan surat itu dan menyerahkan kepada Jawi untuk tindakan selanjutnya.
  
Surat itu dipercayai ada kaitan dengan rampasan buku berkenaan oleh JAWI di sebuah kedai buku di ibu negara pada 23 Mei lepas.
   
Berikutan itu, portal berita melaporkan penerbit itu menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas JAWI kerana dikatakan 'bertindak tanpa mengikut lunas undang-undang'.
  
"Kalau perlu untuk dibawa ke bahagian undang-undang dan sebagainya, ia akan diuruskan sendiri oleh JAWI," kata Jamil Khir.
  
Sehubungan itu Jamil Khir berkata apa juga cabaran dan tindakan yang akan diterima, ia tidak harus mematahkan semangat JAWI untuk terus memantapkan Islam.

Beliau berkata penerbit buku itu seharusnya maklum mengenai keperluan mendapatkan permit untuk penerbitan khususnya untuk buku agama.
  
"Ini kerana sebarang buku terutamanya buku-buku agama yang tidak mendapat permit itu secara automatik akan diharamkan penerbitannya. Jadi tidak perlu timbul soal dirampas Jawi atau diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN)," katanya.
  
KDN sebelum ini mengharamkan buku berkenaan kerana dikata mengelirukan orang awam dan menyalahi syariah sebagaimana menurut Al-Quran dan Hadis.
  
Terdahulu, Jamil Khir menyerahkan RM700,000 wang zakat kepada 27 badan bukan kerajaan (NGO) Islam untuk menampung sebahagian daripada aktiviti dan program kebajikan dan dakwah.
  
"Sumbangan ini untuk membantu NGO Islam yang bergerak aktif di Wilayah Persekutuan berkongsi dana. Lebih-lebih lagi tinggal beberapa bulan lagi menjelang bulan Ramadan. Jadi mereka boleh menggerakkan lebih banyak aktiviti," katanya. - Bernama

Rais: Parti politik boleh bentang manifesto di RTM

Posted: 06 Jun 2012 10:58 PM PDT

Koh Jun Lin


 
Kabinet telah meluluskan cadangan Kementerian Penerangan untuk memberi akses media yang sama rata kepada parti-parti politik untuk membentangkan manifesto mereka, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

Katanya, sebaik sahaja Parlimen dibubarkan atau kempen pilihan raya bermula, parti politik daripada kedua-dua belah pihak, akan dapat mengemukakan manifesto mereka melalui RTM dan penyiar lain.

Bagaimanapun, katanya, had masa dan syarat akan ditetapkan oleh pihak berkuasa, sambil menambah bahawa beliau tidak perlu menghuraikannya sekarang.

Mengenai peranan stesen penyiar swasta pula, Rais berkata ia akan dibuat melalui keputusan kerajaan dan hak-hak yang diberikan oleh undang-undang yang sedang dikemaskini.

Menurutnya, isu tersebut akan dihuraikan dengan cara yang telus dan boleh difahami oleh semua pihak.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat selaras dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan bersuara, dan selaras dengan 22 syor jawatankuasa pilihan parlimen (PSC) untuk reformasi sistem pilihan raya.

PSC dalam cadangannya, dan BERSIH dalam tuntutan kelapannya, meminta liputan media yang adil bagi semua parti politik sebagai salah satu langkah yang diperlukan untuk memastikan pilihanraya yang adil.

Di samping itu, katanya, kabinet telah mengambil kira amalan Komanwel dan negara-negara maju berhubung perkara ini, seperti stesen penyiar British, BBC yang memperuntukkan 10 hingga 15 minit untuk pembentangan manifesto semasa pilihan raya, tertakluk kepada terma dan syarat.

Ini juga diamalkan di Singapura, Thailand dan Burma, dan diterima oleh banyak pihak, kata Rais di majlis perasmian bangunan baru enam tingkat RTM - 'Wisma Berita' - yang akan menempatkan kira-kira 600 petugas Bahagian Berita Hal Ehwal Semasa di ibupejabatnya di Bukit  Angkasapuri.

Bagaimanapun, sebagai stesen penyiar kerajaan, katanya, RTM akan memberi keutamaan kepada kerajaan, tetapi ia masih perlu memberi ruang kepada rakyat dan pihak berkepentingan yang lain, dan membenarkan parti-parti politik membentangkan manifesto mereka adalah salah satu cara untuk mencapainya.

'Harga petrol RON95 juga harus diturunkan...'

Posted: 06 Jun 2012 10:52 PM PDT





 
ULASAN Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengumumkan bahawa harga petrol RON97 akan diturunkan 10 sen seliter kepada RM2.80 seliter mulai hari ini.

Beliau mengatakan bahawa penurunan harga runcit petrol berkenaan adalah disebabkan harga minyak mentah antarabangsa yang jatuh di bawah paras USD100 setong.

Apa yang mengecewakan rakyat Malaysia ialah harga minyak RON95 tidak diturunkan serentak dengan kejatuhan harga minyak mentah anatarabangsa.

RON97 merupakan bahan api yang ditentukan oleh "sistem apungan terurus", iaitu  harganya akan turun naik mengikut harga minyak mentah antarabangsa di mana kerajaan persekutuan tidak akan memberi sebarang bentuk subsidi dan pelepasan cukai kepada petrol ini.

Malahan, mulai 1 Ogos 2010, kerajaan persekutuan telah melarang kenderaan asing daripada membeli petrol RON95 kerana petrol ini diberi subsidi oleh kerajaan. Kenderaan asing hanya dibenar mengguna petrol RON97 yang lebih mahal.

Mengikut apa yang dipaparkan di kebanyakan stesen minyak seluruh negara, harga sebenar RON95 termasuk cukai ialah RM3.53 seliter, manakala harga sebenar diesel termasuk cukai ialah RM3.26 seliter.

Harga runcit RON95 dan diesel ialah masing-masing RM1.90 seliter dan RM1.80 seliter, di mana kerajaan memberi pelepasan cukai dan subsidi masing-masing RM1.63 seliter dan RM1.46 untuk RON95 dan diesel.

Masalahnya, adakah harga runcit RON97 dijual betul-betul mengikut harga pasaran antarabangsa? Jika betul RON97 dijual mengikut harga pasaran antarabangsa, mengapakah harga jualannya pada masa sekarang (RM2.80 seliter) jauh lebih murah daripada harga petrol RON95, iaitu RM3.53 seliter?

Malahan harga RON97 yang berada di tahap RM2.80 seliter ini juga jauh lebih rendah daripada harga jualan diesel tanpa subsidi (RM3.26 seliter). Oleh itu, adalah kerajaan persekutuan benar-benar menetapkan harga runcil RON97 mengikut harga pasaran antarabangsa?

Jika ya, mengapakah RON97 boleh dijual dengan harga yang lebih murah daripada RON95 dan diesel?
Jika tidak, apakah jenis "sistem apungan terurus" yang diguna kerajaan persekutuan sehingga RON97 dijual dengan harga yang jauh lebih murah berbanding RON95 dan diesel?

Ataupun kerajaan persekutuan sebenarnya masih memberi subsidi kepada minyak RON97 tetapi ini tidak diterangkan kepada rakyat?
Jika benar, apakah rasionalnya untuk kerajaan persekutuan berbuat demikian kerana rata-ratanya, pengguna minyak RON97 adalah warga asing atau pemilik kereta mewah?

Mengapakah subsidi yang diberi kepada RON97 tidak dihapuskan sama sekali dan diberi kepada RON95 agar harga runcitnya boleh diturunkan lagi? Lebih-lebih lagi, harga RON95 dan diesel seharusnya diturunkan lagi berikutan kejatuhan harga minyak mentah antarabangsa.

Justeru itu, saya mencabar kerajaan persekutuan untuk berterus-terang kepada rakyat dan seterusnya menurunkan harga runcit RON95 berikutan berikutan kejatuhan harga minyak mentah antarabangsa.

LAU WENG SAN adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP KAMPUNG Tunku. Tulisan ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Skandal Scorpene merebak ke Malta

Posted: 06 Jun 2012 10:44 PM PDT

Asia Sentinel


 
Skandal kapal selam Scorpene Malaysia nampaknya telah melebar ke kepulauan Mediterranean Malta, di mana seorang anggota parlimen pembangkangnya mendakwa bahawa perunding kewangan yang berpangkalan di Malta milik Perancis, sedang disiasat kerana peranannya dalam pembelian kontroversi dua kapal selam itu pada  berharga AS$1 (RM3.1 bilion) oleh kerajaan Malaysia.

Mazlanenurut portal berita - Malta Today - MP Evarist Bartolo memberitahu parlimen Malta bahawa perunding kewangan milik Perancis, Gifen, sedang disiasat oleh pegawai Perancis berhubung dakwaan sebahagian daripada 114 juta euro (RM457 juta) komisen yang dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, yang dimiliki sepenuhnya oleh Abdul Razak Baginda, rakan rapat Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, telah 'dibersihkan' melalui Malta.

Komisen Perimekar telah dikritik sebagai satu dalih untuk sogokan kepada tokoh politik.

Laporan lain dari Malta mendakwa bahawa Gifen telah ditubuhkan oleh Jean-Marie Bouvin, yang juga banyak terlibat dalam penjualan kapal selam dari syarikat pertahanan milik Perancis, DCN, kepada Pakistan dan kapal frigat kepada Taiwan (kanan).

Pendakwa Perancis dikatakan telah menemui kaitan Gifen selepas mereka meneliti dokumen dan laporan sulit dalaman DCN dan Kementerian Pertahanan Perancis serta menemuduga pegawai DCNS (dahulunya dikenali sebagai DCN) dan syarikat-syarikat yang berkaitan seperti Thales serta pegawai di kementerian berkenaan.

Bartolo mendakwa, syarikat-syarikat lain yang didakwa digunakan untuk tujuan yang sama ialah Eurolux, yang berpangkalan di Luxembourg, dan Technomar, yang berpejabat di Belgium.

Bartolo seterusnya mendakwa Gifen, yang diasaskan pada tahun 2001 oleh Bouvin, mempunyai kaitan rapat dengan perkhidmatan perisikan Perancis, dan mempunyai hubungan rapat dengan bekas Presiden Perancis Nicolas Sarkozy dan Perdana Menteri Dominic de Villepin.

NONEMalta Today melaporkan, selepas Perancis menandatangani Konvensyen PBB Menentang Rasuah, Bouvin didakwa mula beroperasi melalui saluran lain - menubuhkan syarikat di Ireland, Switzerland, Mauritius, Isle of Man dan Malta.

Nama Sarkozy (kiri) telah disebut berkaitan dengan rasuah besar-besaran yang dijanjikan kepada para jeneral Pakistan bagi pembelian kapal selam SSK Scorpene dari Armaris, yang kini menjadi sebuah unit pertahanan DCNS di Perancis.

Sebelas juruteknik Perancis telah diletupkan dengan bom kereta yang pada mulanya dipersalahkan kepada Al-Qaeda.

Bagaimanapun, cerita berikutnya di Perancis, yang dipanggil "L'Affaire Karachi," mendakwa jeneral Pakistan meletupkan van tersebut sebagai membalas dendam ekoran pembatalan bayaran sogokan oleh presiden ketika itu, Jacques Chirac.

Sarkozy  menafikan sebarang penglibatan dalam skim sogokan tersebut. Bagaimanapun, berikutan dia kehilangan jawatan presiden Perancis kepada Francois Hollande, penyiasat mungkin meneliti semula aktivitinya. - Asia Sentinel

Menteri sahkan PTPTN beku pinjaman siswa Unisel

Posted: 06 Jun 2012 10:42 PM PDT


MALAYSIA KINI
 
 
 
Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengesahkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membekukan pinjaman kepada mahasiswa baru Universiti Industri Selangor (Unisel) milik kerajaan Selangor.

NONEPembekuan itu bertujuan memberi peluang kepada Pakatan Rakyat membuktikan mereka mampu memberikan pendidikan percuma di negeri itu, lapor Utusan Malaysia.

Mohamed Khaled (kiri) dipetik sebagai berkata, pihaknya beranggapan Unisel bersedia memberikan pendidikan percuma kepada para pelajar, sekali gus menolak PTPTN.

"Kita percaya kesungguhan kerajaan Selangor yang dikuasai PKR untuk melaksanakan pendidikan percuma, maka ia dilihat pinjaman PTPTN tidak diperlukan.

"Sehubungan itu, PTPTN menangguhkan buat sementara waktu kepada para pelajar baru Unisel. Bagaimanapun, ia tidak termasuk kepada pelajar yang sedang menuntut kerana masih terikat dengan perjanjian," beliau dipetik sebagai berkata kepada akhbar Umno itu.

Malaysiakini semalam melaporkan permohonan mahasiswa baru Unisel mndapatkan PTPTN dibekukan dan difahamkan ia dimaklumkan secara dalaman tanpa sebarang pekeliling.

Tinjauan Malaysiakini di laman forum PTPTN turut mendapati terdapat jawapan bahawa pinjaman itu "ditangguhkan buat sementara waktu".

ANAK rancang himpunan besar bantah penyenaraian FGVH

Posted: 06 Jun 2012 10:40 PM PDT

Salhan K Ahmad


 
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) merancang untuk menghimpunkan 20,000 orang di Kuala Lumpur untuk membantah penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia.

Pengerusi ANAK Mazlan Aliman berkata persatuan itu tiada pilihan selain menjalankan kempen radikal seperti itu memandangkan pengapungan FGVH yang bakal dimuktamadkan pada 28 Jun itu diteruskan tanpa mendengar pandangan mereka.

Surat dan memorandum yang dihantar kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, menteri bertanggungjawab ke atas Felda Datuk Ahmad Maslan dan juga pengerusi lembaga tersebut Tan Sri Isa Samad sebelum ini juga tidak dilayan.

"Sebelum ini kita ikut saluran undang-undang tapi mereka ini angkuh, tidak mahu dengar pandangan kami," katanya lagi dalam satu sidang media hari ini.

Katanya lagi, tarikh dan lokasi perhimpunan, dijangka disertai sehingga 50 NGO itu akan diumumkan pada minggu depan.

Bekas presiden Majlis Peguam sertai pimpinan IKATAN

Posted: 06 Jun 2012 10:36 PM PDT

Abdul Rahim Sabri
 
 


 
 
Bekas Menteri Kabinet Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir hari ini melancarkan penubuhan parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) di mana beliau dilantik menjadi presiden sementara bagi parti tersebut.

Beliau merasmikan penubuhan parti tersebut di sebuah dewan di Hotel Palace of The Golden Houses di Seri Kembangan, pagi ini.

Kira-kira 200 hadirin hadir dalam majlis perasmian penubuhan IKATAN.

IKATAN dipimpin tiga timbalan presiden daripada pelbagai latar belakang antaranya bekas timbalan menteri pelajaran daripada Sarawak Datuk Bujang Ulis, ahli bank Ong Hock Swee dan bekas presiden Majlis Peguam Regunath Kesavan.

Manakala Presiden Uruskop Datuk Seri Mustafa Kamal Maulud dilantik menjadi setiausaha agung parti ini. Sebanyak enam orang dilantik menjadi ahli Majlis Tertinggi.

Beliau mengibarkan bendera IKATAN -- yang memaparkan gambar dua tangan yang bersalaman dan berlatarbelakangkan warna biru dan kuning -- sebagai tanda perasmian penubuhan parti berkenaan.

Sebelum itu dalam ucapannya, Kadir berkata antara visi dan misi penubuhan IKATAN adalah berpaksikan kepada "amanat merdeka bapa Malaysia" Tunku Abdul Rahman serta isi kandungan dan roh Perlembagaan Malaysia.

Antara isi kandungan amanah tersebut adalah rakyat berbilang kaum dan agama - Melayu, Cina, India, Kadazandusun, Siam, Islam , Buddha, Hindu, Kristian dan lain-lain mesti ikhlas satu sama lain, jika mahu hidup satu keluarga.

Malah, setiap mereka, tidak boleh kata atau berbuat sesuatu yang menyakitkan hati atau menyusahkan hati setiap kaum.

"Sebagai ahli keluarga yang ikhlas kita mesti selalu tolong menolong sesama kita. Yang kaya tolong yang miskin.

"Yang maju tolong yang kurang maju. Dengan cara itu barulah kita akan jadi satu bangsa dan negara yang bersatu padu kuat. Semua orang akan bahagia. Barulah Malaysia dihormati oleh dunia," kata Kadir yang membaca petikan amanah tersebut.

Perniagaan Melayu Bukit Bintang terancam dengan mulanya kerja MRT

Posted: 06 Jun 2012 10:33 PM PDT


Pandangan di stesen MRT BB Timur yang dibatalkan oleh pelan baru untuk membuat satu stesen sahaja. — Gambar oleh Choo Choy May
 
 
KUALA LUMPUR — Pendapatan peniaga-peniaga Melayu di daerah membeli-belah utama, Bukit Bintang, dijangka terjejas dengan mulanya kerja di atas projek My Rapid Transit (MRT) bernilai berbilion ringgit, berdekatan Plaza Bukit Bintang (BBP) pada tahun 2013. Ia akan bermula di ruang legar bangunan tersebut dan bangunan Yayasan Selangor yang bersebelahan dari 1 Julai bagi kerja-kerja persediaan untuk membina stesen bawah tanah.

The Malaysian Insider
difahamkan bahawa pemilik projek  MRT Corporation Bhd telah memutuskan untuk memulakan projek dari sebelah BBP Jalan Bukit Bintang kerana rundingan dengan pemilik bangunan di seluruh kompleks membeli-belah terhenti dan masa kian suntuk untuk melengkapkan sistem MRT menjelang 2017.

BBP menempatkan majoriti peniaga Melayu manakala ahli perniagaan Cina menjalankan syarikat mereka di Plaza Sungei Wang yang bersebelahan dan rumah kedai berdekatan.

Keputusan untuk meneruskan kerja dengan mengambil alih bidang hadapan BBP dan Yayasan Selangor telah dibuat semalam pada mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan (Dasar), Datuk Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dan dihadiri oleh pegawai dari MRT Corp, pemilik BBP UDA Holdings Bhd, pengurus Yayasan Selangor .

"MRT Corp mengambil alih kawasan di hadapan kedua-dua bangunan dahulu, kemudian kawasan bawah tanah mereka untuk stesen bawah tanah, dan menjelang pertengahan 2013, semua orang akan terpaksa berpindah," sumber memberitahu The Malaysian Insider.

Walaupun terpapar notis pembangunan tentang kerja-kerja untuk penyewa BBP, The Malaysian Insider difahamkan peniaga masih belum jelas tentang pampasan untuk meninggalkan kawasan itu sebelum pajakan mereka tamat tempoh kerana UDA Holdings mahu Perbendaharaan atau MRTCorp untuk menjamin bayaran.

"Setakat ini tidak berlakunya rundingan tentang pampasan bagi UDA Holdings, Yayasan Selangor atau penyewa mereka tetapi Perbendaharaan telah berjanji untuk mengkaji perkara ini. Mungkin MRT Corp akan memberi pampasan," tambah sumber itu.

Perbendaharaan memiliki MRT Corp, yang mengambil alih projek MRT dari Syarikat Prasarana Negara Bhd tahun lalu selepas kerajaan memutuskan bahawa usahasama MMC-Gamuda akan menguruskan pembangunan landasan kereta api 51km antara Sungai Buloh dan Kajang sebagai rakan pengedaran projek (PDP).

MRT Corp telah berunding tetang pengambilalihan tanah bagi projek itu tetapi rundingan dengan pemilik tanah di Jalan Sultan dan Jalan Bukit Bintang terhenti, namun ia dijangka menandatangani perjanjian dengan beberapa pemilik harta di Jalan Imbi.

The Malaysian Insider telah melaporkan pada 21 Mei bahawa kelewatan dalam memperoleh tanah di Jalan Bukit Bintang telah mendorong Kementerian Kewangan untuk memanggil MRT Corp dan pihak lain untuk mesyuarat segera bagi menimbangkan pilihan untuk memastikan infrastruktur projek paling mahal negara ini menepati tarikh akhir 2017 untuk memulakan operasi.

Peniaga Bukit Bintang memulakan kempen mengumpulkan tandatangan Oktober lepas untuk memberi tekanan kepada Putrajaya kembali kepada pelan asal untuk dua stesen MRT di kawasan itu. Stesen tersebut, BB Barat dan Timur BB, asalnya bertujuan untuk melingkungi daerah membeli-belah utama tetapi cadangan itu kemudiannya bertukar kepada satu stesen di bawah persimpangan sibuk Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail.

Untuk memastikan pembinaan berjalan seperti yang dirancang, MRT Corp perlu memperolehi tanah yang berdekatan sebagai limbungan untuk peralatan dan bekalan. Tetapi peniaga-peniaga di sana enggan untuk berurusan dengan pemilik projek.

Stesen sentral BB dijangka akan menjadi stesen terbesar dengan laluan bawah tanah sepanjang 9.5km dari keseluruhan jajaran sejauh 51km dari Sungai Buloh ke Kajang.

The Malaysian Insider difahamkan banyak perniagaan mungkin terlibat termasuk dua restoran makanan segera, bilik pameran Porsche, galeri batik, kelab swasta, pejabat dan harta kediaman. Pemilik-pemilik tanah berkata hartanah mereka tidak termasuk dalam paparan awam selama tiga bulan projek itu apabila ia telah diletakkan pada bulan Februari 2011.

Ketua Eksekutif MRT Corp, Datuk Azhar Abdul Hamid berkata pada bulan Oktober lalu bahawa pemilik projek tidak mempunyai niat untuk mengambil alih lot-lot yang terlibat dan berjanji untuk meletakkan kembali "bata-bata" mana-mana bangunan yang akan dirobohkan semasa pembinaan.

Tetapi pertikaian yang berterusan dengan peniaga-peniaga Chinatown di Jalan Sultan telah ditolak Perbendaharaan yang juga mempertimbangkan opsyen di Jalan Bukit Bintang.

Pertikaian ke atas pengambilan tanah bermula tidak lama lagi selepas pemilik tanah di Chinatown, Imbi dan Bukit Bintang telah dimaklumkan pada pertengahan 2011 bahawa kerajaan akan memperoleh tanah yang banyak di atas terowong MRT kerana hak pemilik merangkumi kawasan hingga ke pusat bumi di bawah undang-undang.

Ketua eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Mohd Kamal Nur telah berkata pemilik tanah boleh memohon untuk stratum tetapi berkata tiada jaminan Putrajaya akan memberi tanah permukaan kembali kepada mereka.

Pengkritik telah mempersoalkan keperluan bagi pengambilalihan wajib kedua-dua permukaan dan tanah bawah tanah kerana Kanun Tanah Negara 1965 telah dipinda pada tahun 1990 untuk membenarkan tanah bawah tanah boleh diambil tanpa menjejaskan hak permukaan.

Pemilik tanah yang tidak berpuas hati telah memulakan kempen berprofil tinggi yang melibatkan protes, kempen tandatangan dan tuntutan bahawa Putrajaya telah menjalankan "land grab"(penyambaran tanah) untuk membiayai kos projek.

Pilihan raya berkemungkinan selepas musim Haji, BN perlu tarik belia, Cina

Posted: 06 Jun 2012 10:24 PM PDT

 
 
KUALA LUMPUR — Sumber Barisan Nasional (BN) menjangka pilihan raya mungkin akan dilaksanakan selepas musim Haji pada 26 Oktober depan, ekoran BN perlu menarik kembali sokongan daripada kumpulan belia dan juga pengundi Cina. 
 
Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga masih lagi sedang meneliti senarai nama calon bagi memastikan kemenangan majoriti dalam pilihan raya umum akan datang.

The Malaysian Insider pada 28 May telah melaporkan pilihan raya mungkin diadakan pada September namun Najib telah mengumumkan Bajet 2013 akan dibentang pada 28 September dan mendesak strategi parti mencari tarikh yang sesuai untuk memastikan bajet gula-gula diterima rakyat.

"Musim Haji mungkin akan melambatkan pilihan raya kerana BN mahu rakyat merasakan manfaat Bajet 2013. Kami sedang meneliti kemungkinan November," kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Sumber Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata, badan bebas itu telah bersedia untuk pilihan raya namun sentiasa berjaga-jaga untuk pilihan raya mengejut bagi 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi negeri, kecuali Sarawak yang telah mengadakan pilihan raya tahun lepas.

"Kemungkinan pilihan raya pada Julai kerana bulan Ramadhan bermula hujung bulan, kemudian Hari Raya Aidil Fitri. Mungkin pilihan raya selepas Bajet dan Haji," kata sumber SPR.

Pegawai yang memahami strategi BN berkata Najib mahukan BN menguasai semula kawasan bandar selepas pengundi Cina majoritinya mengundi Pakanatan Rakyat (PR) dalam pilihan raya 2008.

"Najib mahu sokongan belia dan pengundi Cina, beberapa bulan ini akan jadi saat sukar," kata sumber kerajaan itu lagi kepada The Malaysian Insider.

Beliau menjelaskan pengerusi BN itu akan menghadiri perhinpunan TwtupKami di Bukit Jalil Sabtu ini, apabila pengguna Twitter dijangka akan berhimpun dan mengadakan aktiviti di sana. Penganjur juga sudah menjemput Najib untuk bermain ukelele pada majlis itu, yang dikatakan telah diadakan dengan bantuan kerajaan.

"Konsep TwtupKami lebih kurang konsert Suara Kami tahun lalu, yang mana PM turut hadir. Beliau bekerja keras untuk meraih sokongan pengundi muda," tambah sumber.

Perlantikan Setiausaha Agung Gerakan Teng Chang Yeow (gambar) sebagai Pengerusi BN Pulau Pinang turut dilihat sebagai usaha menarik sokongan pengundi Cina yang mewakili 23 peratus populasi di negara ini.

Peningkatan rating penerimaan daripada Cina dan India menurun selepas perhimpunan 28 April Bersih 3.0, kata kaji selidik Merdeka Center namun kaji selidik terbaru mendapati rating Najib menurun kepada 65 peratus, penurunan empat peratus daripada kaji selidik sebelumnya. Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini menerima rating 71 peratus apabila melaksanakan pilihan raya pada Mac 2008.

Sumber BN berkata kaji selidik mendapati BN perlu bekerja keras untuk meyakinkan pengundi dengan terutamanya kepada 2.2 juta pengundi baru. Pilihan raya perlu dilaksanakan sebelum April 2013 apabila mandat BN berakhir.

Turut difahamkan kaji selidik sebelum ini mendapati BN mampu untuk memenangi 146 kerusi Parlimen dengan 80 pasti menang, lebih daripada 140 yang dikuasai pada pilihan raya 2008.

Sumber itu berkata, kaji selidik dijalankan pada Jun dan strategi BN akan mengumpul hasil kajian pada bulan Ramadan dan Syawal.

Sumber berkata kepada The Malaysian Insider pilihan raya Julai adalah satu kemungkinan kerana barangan pilihan raya telah mula diagihkan ke setiap bahagian. Beberapa bahagian Umno juga mula memasang bendera di pusat bandar dan menimbulkan spekulasi pilihan raya semakin hampir. Kerajaan menguasai 138 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat dan semua kecuali empat negeri yang jatuh kepada Pakatan Rakyat (PR).

Pentadbiran Najib memberikan fokus utama terhadap beberapa demografi berbeza, namun cadangan pemansuhan pembiayaan pendidikan oleh PR menyebabkan kehilangan sokongan belia, kunci utama dalam daftar pemilih dangan 20 peratus daripada 12 juta daftar pengundi. Hampir 60 peratus daripada pengundi baru adalah Melayu, komuniti dominan di negara ini.

Perhimpunan Bersih 3.0 menuntut pilihan raya dan daftar pemilih yang bersih turut mengurangkan sokongan kepada kerajaan dengan hampir 200,000 peserta di Kuala Lumpur, bandar-bandar di seluruh Malaysia, dan juga seluruh negara.

Najib telah mengetepikan spekulasi pilihan raya akan dilanjutkan kerana Bersih 3.0, menegaskan ia akan dilakukan berdasarkan pendapat rakyat. " Tarikh pilihan raya tidak terjejas dengan perkara itu," katanya.

"Ia terpulang kepada rakyat. Kami akan menentukan berdasarkan pandangan rakyat kepada kerajaan," kata Najib lagi.

Bersih, gabungan 84 kumpulan NGO telah menolak daftar pemilih SPR dan menuntut pilihan raya adil dan bersih, telah mengadakan tiga perhimpunan bermula pada 2007, dan kali terakhir pada 28 April.

Najib telah membentuk Jawatankuasa Khas Pilihan Parlimen (PSC) dan telah mengemukakan 22 syor, namun Bersih masih lagi menegaskan daftar pemilih masih lagi kotor.

Rafizi: Menteri 'sangat gembira' siswa tak dapat pinjaman

Posted: 06 Jun 2012 05:22 PM PDT

Aidila Razak
 


 
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata menteri pengajian tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin perlu meletak jawatan sekiranya terbukti benar bahawa menteri tersebut mengarahkan supaya Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menghentikan pinjaman kepada siswa Universiti Selangor.

Katanya, beliau mengesyaki demikian kerana Khaled menurutnya "sangat gembira apabila pelajar kita tidak dapat wang (pinjaman PTPTN)."

"Di sini kita ada seorang menteri, bila ada keputusan diambil untuk hentikan pinjaman senyap-senyap kepada seribu pelajar, (bukannya) menunjukkan keprihatinan kepada kebajikan pelajar (tetapi) meraikan dan bermegah-megah mengenainya.

"Ini jelas satu perbuatan dendam," katanya lagi mengulas kenyataan Khaled di Twitter semalam.

Katanya lagi, Khaled selaku menteri pengajian tinggi seharusnya bersikap matang dan bukannya "sikap kebudak-budakan untuk berdendam dan hukum pelajar."

"(Khaled) patut matang dan bukan salah guna kuasa untuk arahkan PTPTN terjerumus dalam politik murahan Umno," katanya lagi.

Rafizi turut mempertahan tawaran Pakatan untuk memberi pendidikan percuma sekiranya berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13.

Jelasnya, usaha berkenaan merupakan bidang kuasa kerajaan pusat kerana perkara itu perlu dibiayai dana pusat.

"Maka perubahan hanya dilaksanakan secara bersepadu oleh pusat... Seorang menteri yg jaga menara gading mesti faham bidang kuasa kerajaan negeri," katanya lagi.   Khaled dalam tulisannya itu berkata Unisel sepatutnya membatalkan yuran untuk memenuhi kempen untuk memberikan pendidikan percuma.

Khaled menulis demikian malam tadi susulan laporan Malaysiakini bahawa PTPTN membekukan pinjaman untuk siswa baru Unisel.

Janji PKR: RM5,000 setahun untuk siswa

Posted: 06 Jun 2012 05:17 PM PDT

Jonathan Yong


 
Rancangan PKR untuk membiaya pendidikan tinggi percuma melibatkan dana berjumlah RM2.5 bilion setahun bagi menyediakan elaun RM5,000 kepada setiap 500,000 penuntut universiti setiap tahun.

Pengarah strategi parti itu Rafizi Ramli berkata jumlah tersebut akan dapat menampung perbelanjaann asas pelajar, manakala yuran pengajian pula akan diberikan percuma.

Katanya, elaun sebanyak RM5,000 itu boleh digunakan untuk mengimbangi yuran pengajian.

Rafizi berkongsi tawaran Pakatan Rakyat kepada sekumpulan siswa di Shah Alam.

Katanya, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional yang menyediakan pinjaman murah kepada siswa tidak dapat dilestarikan.

Katanya, hutang siswa sebanyak RM24 bilion kepada PTPTN itu akhirnya perlu ditampung oleh kerajaan.

Rafizi bagaimanapun enggan mendedahkan butiran rancangan berkenaan.

Tiada ulasan: