Selasa, 22 Mei 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Khairy Dan Rafizi Tengah Menjamu Selera.

Posted: 22 May 2012 09:39 AM PDT

Debat dah lepas sekarang tiba giliran mereka nak isi perut.

Syabas buat Rafizi dan Khairy.

Yusof 'kembali ke pangkal jalan' - Dr Mohd Nor

Posted: 22 May 2012 02:15 AM PDT


May 22 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 22 Mei: Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Mohd Nor Manuty menyifatkan bekas Peguam Cara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden telah 'kembali ke pangkal jalan' apabila mengetuai kumpulan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes perbicaraan Bersih 3.0.

Beliau berkata, sudah sampai masanya Yusof berjuang bersama-sama Ketua Pembangkang itu untuk menegakkan perkara yang benar dan menolak perkara batil.

"Saya yakin penyertaan Yusof atas kerelaan beliau sendiri, bukan atas paksaan daripada mana- mana pihak. Beliau hadir bagi menuntut keadilan kebebasan bersuara yang dijamin Perlembagaan," katanya ketika dihubungi Keadilan Daily.

Yusof merupakan ketua pasukan pendakwa dalam kes Fitnah II terhadap Anwar sebelum ini.

Beliau meletak jawatan dari Jabatan Peguam Negara pada akhir perbicaraan kes Fitnah II selepas menyaksikan Anwar bebas daripada sebarang sabitan.

Kali ini beliau bersama peguam kanan, Karpal Singh dalam pasukan peguambela Anwar dalam perbicaraan tuduhan menyertai Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Yusof memutuskan untuk menyertai Anwar setelah menerima tawaran melalui panggilan talifon daripada Anwar.

Anwar dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4 (2)(c), Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(3) Akta yang sama.

Selain beliau, Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali dan Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin turut dituduh di bawah akta yang sama.

Mohd Nor berkata, Yusof yang mempunyai pengalaman luas sebagai pendakwaraya dalam kes- kes berprofil tinggi sebelum ini bakal membuka mata rakyat mengenai perjalanan kehakiman negara ini.

"Kontradiksi akan berlaku apabila beliau kali ini menyertai pasukan Pembangkang dan ia bakal membuka mata semua rakyat Malaysia. Keadilan pasti akan terjamin," katanya.

Anwar: Ramai lagi di Pejabat AG akan sertai saya

Posted: 22 May 2012 12:34 AM PDT

Hafiz Yatim & Ahmad Fadli KC

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas peguam cara negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tentu mempunyai alasan kuat untuk mewakili beliau dalam kes berhubung perhimpunan BERSIH 3.0.

Anwar berkata tindakan tersebut membawa makna besar kepadanya kerana Yusof merupakan bekas pegawai kanan di Pejabat Peguam Negara.

"Tentu beliau ada alasan kuat dan kekuatan moral. Belum pernah dalam sejarah, ketua pendakwa selesai kes terus 'menyeberang'. Tentu ini memberi kekuatan kepada kes.

"Orang dalam kerajaan sedar bahawa kekotoran dalam kerajaan dia tidak ingin pertahan semua," kata Anwar ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Jalan Duta hari ini.

Anwar juga berkata, ramai lagi rakan Yusof di Pejabat Peguam Negara yang mempunyai sikap yang sama.

Golongan berkenaan kini "menunggu masa untuk bersama saya," kata Anwar lagi.

Mohd Yusof hari ini mewakil Anwar yang didakwa mengikut mengikut Seksyen 4(2) (c) Akta Perhimpunan Aman kerana didakwa mengambil bahagian dalam yang perhimpunan BERSIH 3.0.

Tuduhan sama turut dibacakan ke atas dua lagi pemimpin PKR – timbalan presiden Azmin Ali dan bekas ahli majlis pimpinan pusat, Badrul Hisham Shaharin – atas dakwaan melanggar perintah Majistret Zaki Asyraf Zubir, bertarikh 26 April yang melarang perhimpunan di Dataran Merdeka dan kawasan yang bersempadan dengan Jalan Sultan Hishamuddin, Jalan Raja dan Jalan Kelab.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara jam 2.30 petang dan 3 petang pada 28 April.

Mereka juga menghadapi satu lagi tuduhan di bawah Kanun Keseksaan, iaitu bersama penyokong BERSIH 3.0 yang melebihi lima orang yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, telah bersubahat dengan Tangam a/l Raju, Rajesh Kumar a/l Gejinder dan Farhan bin Ibrahim @ Alias, telah mengingkari perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April.

Orang Melayu tinggalkan Pulau Pinang?

Posted: 21 May 2012 11:29 PM PDT


GEORGE TOWN, 22 MEI: Pertambahan hampir 35,000 pengundi Melayu dari tahun 2008 sehingga 2011 menyangkal kajian PReCISE yang mendakwa ramai orang Melayu berhijrah meninggalkan Pulau Pinang.

PReCISE merupakan sebuah unit yang ditubuhkan oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Malaysia cawangan Pulau Pinang (DPMMPP).

Menurut Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari, bilangan pengundi Melayu di Pulau Pinang telah bertambah daripada 247,131 orang pada tahun 2008 kepada 282,062 pada tahun 2011, iaitu pertambahan sebanyak 34,931 orang.

Katanya, pertambahan itu adalah hampir dua kali ganda daripada angka 18,154 orang Melayu didakwa oleh PReCISE telah didakwa meninggalkan Pulau Pinang.

"Jika diteliti lagi, kita mendapati bahawa bilangan pengundi Melayu juga telah meningkat dengan banyak di kawasan-kawasan pulau seperti Balik Pulau dan Bayan Baru, iaitu peningkatan sebanyak 5,120 dan 4,093 orang masing-masing.

"Ini bermakna bahawa masyarakat Melayu masih lagi komited untuk memperkukuhkan suara dan penyertaan mereka dalam pembangunan sosio-politik negeri Pulau Pinang." ujarnya lagi.

Laporan itu antara lain ia menyatakan sebab orang Melayu Pulau Pinang berhijrah ke negeri lain di antara adalah akibat tidak mampu menampung kos sara hidup yang terlalu tinggi di negeri tersebut.

Menurut Zairil lagi, kesahihan dakwaan tersebut amat diragui kerana ia bercanggah dengan perangkaan dalam daftar pengundi Pulau Pinang sejak tahun 2008 hingga 2011, yang jelas membuktikan bahawa bilangan pengundi Melayu di Pulau Pinang telah bertambah dengan begitu banyak sekali.

"Bagaimanakah begitu ramai orang Melayu telah berhijrah keluar sedangkan bilangan pengundi Melayu telah bertambah dengan begitu banyak, malah dua kali ganda angka yang didakwa oleh kajian tersebut?

"Saya tidak tahu apa niat sebenar Mohammad Fairus, tetapi adalah jelas bahawa nada yang digunakannya berunsur perkauman." katanya lagi.

Zairi turut membidas sekiranya logik Fairus yang mengaitkan penghijrahan orang dengan penindasan kaum.

"Adakah ianya bermaksud bahawa jika terdapat pengurangan atau penghijrahan kaum bukan Melayu di negeri-negeri lain, maka mereka telah dipinggirkan oleh kerajaan negeri masing-masing?"

Beliau menyifatkan dakwaan Mohammad Fairus tersebut sekadar mengguna pakai logik yang tidak berasas untuk memainkan sentimen perkauman.

"Pendirian yang berbaur perkauman ini adalah amat tidak bertanggungjawab dan hanya mendedahkan belangnya sebagai seorang hipokrit kerana menyerang kerajaan yang pernah disertainya, setelah dia sendiri gagal menjalankan tugasnya sebagai timbalan ketua menteri dengan baik.

"Umum mengetahui bahawa semua dasar kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang adalah dasar-dasar yang bersifat adil kepada semua tanpa mengira warna kulit atau agama," tambah beliau.

Katanya, pelbagai rancangan dan program telah dilaksanakan untuk membantu warga Pulau Pinang untuk menampung kos kehidupan termasuk bantuan-bantuan kebajikan dan tabung perumahan mampu milik berjumlah RM500 juta yang akan digunakan untuk menyediakan perumahan mampu milik di seluruh negeri Pulau Pinang. – Roketkini.com

Anwar cabar Najib debat umum

Posted: 21 May 2012 11:18 PM PDT

Oleh: NURUL AINI MOHAMED ALI
FAKHRURRAZI USULDIN

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang didakwa di mahkamah hari ini, mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak agar berdebat secara umum dengannya mengenai isu pilihan raya yang adil dan bersih.

Ketua Umum PKR ini berkata, Najib perlu berdepan dengannya bagi menjelaskan perkara itu kepada rakyat dan jangan menggunakan mahkamah bagi cubaan menghalangnya daripada berkempen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Anwar, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Ketua PKR Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin masing-masing mengaku tidak bersalah atas pertuduhan berkaitan dengan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Mereka juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan bersubahat dengan mengingkari perintah mahkamah majistret dan menghasut penyokong demontrasi membuka sekatan besi halangan.

Anwar, Azmin dan Badrul didakwa secara berasingan menyertai suatu protes jalanan bagi maksud membantah perintah Mahkamah Majistret di bawah Seksyen 98 Kanun Tatacara jenayah yang dibuat oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April 2012.

"Mereka tidak boleh menggunakan tuduhan ini bagi menghalang dan memalukan kami dan kami akan melawan tuduhan itu," kata Anwar kepada pemberita pada sidang media di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, hari ini.

Anwar berkata dakwaan itu seolah-olah menyalahkan semua yang menyertai perhimpunan Bersih 3.0 lalu dan menganggap semua yang terlibat merupakan penjenayah dan dakwaan itu jelas berunsurkan politik.

"Ini membuktikan dendam kesumat beliau (Najib) dengan menggunakan tuduhan ini bagi membataskan pergerakan kami pada PRU13 nanti," katanya.

Anwar juga berpendapat tuduhan itu juga bagi mengelak daripada membincangkan mengenai isu menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Rais: Hanya 22,270 sertai Bersih 3.0

Posted: 21 May 2012 07:12 PM PDT

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.6812.1335958741!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg
Datuk Seri Rais Yatim
KUALA LUMPUR - Perhimpunan Bersih 3.0 di ibu negara bulan lepas disertai oleh 22,270 orang dan bukan ratusan ribu seperti yang didakwa pembangkang, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini.

Beliau berkata, rumusan tentang jumlah mereka yang menyertai perhimpunan pada 28 April itu dibuat oleh Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) dengan menggunakan sistem blok fotografi.

"Jumlahnya 22,270, agak hampir dengan konfigurasi British Broadcasting Corporation (BBC) (25,000), tetapi, yang pasti ia jauh daripada (jumlah) yang diumumkan (penasihat PKR dan Ketua Pembangkang) Datuk Seri Anwar Ibrahim ke seluruh dunia.

"Sehubungan itu, kami ingin berkata begini: "Bersikap jujurlah tentang jumlah orang yang menghadiri sebarang majlis.

"Dan idea untuk menjadikannya gah hingga mencapai beratus ribu bukan saja sesuatu yang agak nakal, tetapi juga menyatakan sesuatu yang begitu tidak benar kepada rakyat Malaysia dan kepada seluruh dunia," katanya selepas merasmikan kursus asas mengenai media baharu untuk anggota Mubarak (Majlis Bekas-bekas Wakil Rakyat) dan veteran Umno di sini.

Rais mempelawa mereka yang begitu berminat untuk mengetahui bagaimana jumlah itu dikira, melihat cara Bernama melakukannya.

"Kami sebenarnya boleh mengira jumlah kepala bagi setiap sentimeter graf pada sesuatu gambar.

"Kami lebih cenderung menerima cara anggaran itu dibuat daripada cara mencari gah yang kami dapat daripada puak PKR," katanya.

Ditanya adakah jumlah itu merupakan angka rasmi kerajaan, beliau berkata, junmlah yang dicapai Bernama adalah lebih logik dan hampir dengan anggaran BBC.

Rais berkata, beliau tidak keberatan sekiranya sebuah badan bebas diwujudkan untuk mengesahkan jumlah itu jika ada pihak yang mahukan demikian agar ia boleh dijadikan ukuran pada masa akan datang.

"Saya ingin mengesyorkan agar setiap kali ada perhimpunan besar, kaedah ini digunakan agar orang ramai boleh mendapat maklumat secara adil tentang jumlah hadirin," kata beliau. - Bernama

Gambar TG Nik Aziz Di Masjid At Taqwa KESEDAR Gua Musang Pagi Ini

Posted: 21 May 2012 06:36 PM PDT

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/45321_10150817510652592_358919387591_10122827_2130569892_n.jpg

Alhamdulillah, pagi ini solat subuh dan berkuliah di Masjid At-Taqwa RPT Kesedar Sungai Terah, Gua Musang. Sempat mentahnik beberapa orang bayi sebelum melawat beberapa rumah penduduk sekitar Gua Musang. Hari ini lawatan kerja sehari di Jajahan Gua Musang

Tiada ulasan: