Selasa, 22 Mei 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib mesti hadir di mahkamah Perancis atau ...

Posted: 22 May 2012 01:00 AM PDT

Oleh Joseph Tawie -Free Malaysia Today
(Alih bahasa-alhusseyn)
| 22 MEI 2012

Mengabaikan sepina mahkamah Perancis ke atas siasatan perjanjian Scorpene akan menjadi bahaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata, Suaram.


KUCHING: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan disapina untuk hadir di hadapan mahkamah Perancis untuk memberi keterangan dalam kes rasuah yang terlibat dalam pembelian kapal selam Scorpene.

Menurut peguam Suaram, Fadiah Nadwa Fikri, yang baru pulang dari Perancis di mana mereka bertemu hakim yang akan mempengerusikan pendengaran kes rasuah di mana RM500 juta yang didakwa dibayar sebagai komisyen kepada Perimekar, mahkamah Perancis mempunyai kuasa untuk supoena Najib untuk memberi keterangan.

Satu sepina juga akan dikeluarkan kepada Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi dan Abdul Razak Baginda untuk hadir di hadapan mahkamah Perancis, katanya.

Perimekar pada masa tersebut dimiliki sepenuhnya oleh Razak dan isterinya Mazalinda.

"Apabila kita bertemu hakim pada 16 Mac 2012, kami membekalkan senarai saksi yang akan disapina untuk memberikan keterangan di hadapan mahkamah.

"Kami telah memberikan kepadanya nama Datuk Seri Najib Tun Razak, Zahid Hamidi dan Razak Baginda," Fadiah berkata kepada tepukan lebih daripada 2,000 pada 'ceramah' di Bazaar Batu Tiga, Kuching pada malam Ahad.

Apabila kes itu telah difailkan di mahkamah di Perancis dua tahun lalu, Zahid berkata bahawa dia boleh pergi ke Perancis untuk memberi kenyataan dan akan memberi kerjasama.

Tetapi sejak kebelakangan ini, beliau berkata bahawa dia tidak mahu pergi kerana kekurangan dana dan bertanyakan siapa yang akan membayar untuk penerbangan dan penginapannya di Perancis.

Menurut Fadiah, rakyat Malaysia bersedia untuk membayar untuk penerbangan dan penginapan di Perancis selagi beliau bersedia untuk memberikan keterangan.

"Kenapa anda perlu takut jika anda tidak mempunyai apa-apa yang hendak disembunyikan?" Dia bertanya.

'Najib boleh ditangkap'

Fadiah berkata bahawa dalam kes rasuah ini mahkamah Perancis mempunyai kuasa untuk penyerahan sepina kepada saksi-saksi dan meminta mereka hadir di mahkamah untuk memberikan keterangan.

"Jika mereka gagal untuk menghadiri sepina yang telah dikeluarkan oleh mahkamah Perancis, mereka akan diberi notis sekali lagi untuk hadir untuk memberi kenyataan.

"Sekali lagi jika mereka gagal hadir lagi, mahkamah akan mengeluarkan waran tangkap untuk memaksa mereka hadir dan memberi kenyataan dan untuk membuktikan kebenaran bahawa kami sedang mencari.

"Dan jika mereka gagal lagi, Interpol (Polis Antarabangsa) boleh mengeluarkan amaran dan mereka boleh ditangkap dan diheret ke mahkamah Perancis," katanya.

Delegasi itu juga bertemu peguam Perancis mereka yang menunjukkan kepada mereka 153 dokumen yang polis Perancis telah dikumpulkan selepas dua tahun penyiasatan.

"Dokumen yang mereka tunjukkan kepada kami adalah bukti yang cukup untuk menunjukkan kerajaan Malaysia telah terlibat dalam pembayaran komisen kepada Perimekar, yang salah di sisi undang-undang," dakwanya.

"Apabila kita melihat ke dalam bukti kami mendapati ada banyak pembayaran telah dibuat dan kes rasuah ini adalah lebih besar daripada apa yang telah kita fikirkan," katanya, termasuk USD1 bilion (RM3 bilion) yang hendaklah dibayar sebagai syarat sebelum perbincangan mengenai pembelian kapal selam boleh berlaku.

Fadiah berkata bahawa mereka terpaksa pergi ke Perancis untuk membuka kes itu untuk mendapatkan kebenaran kerana mahkamah di Malaysia tidak bebas ; mereka (mahkamah) digunakan oleh kerajaan sebagai alat dan rakyat tidak mempunyai suara untuk menuntut kebenaran.

"Kita tidak boleh mendapatkan keadilan dan kesaksamaan kerana kerajaan begitu banyak terlibat dalam rasuah dan juga kerana Akta Rahsia Rasmi.

"Tetapi ini adalah wang kita, wang rakyat. Kami ingin tahu bagaimana wang kita dibelanjakan.

"Berapa banyak yang sedang digunakan? Berapa banyak wang rasuah masuk ke dalam poket menteri dan kroni-kroni mereka?" Dia bertanya, menyeru kepada rakyat untuk berdiri dan bersama mereka.

"Marilah kita mencari kebenaran dan kebenaran akan muncul tidak lama lagi.

"Marilah kita berdoa bahawa sepina itu akan dikeluarkan tidak lama lagi supaya mereka boleh diheret ke mahkamah untuk memberi kenyataan mereka," katanya.

Vandalism Menconteng Jalanraya - Tangkap dan Dakwa Mereka!

Posted: 21 May 2012 06:56 PM PDT

Perbuatan tersebut jelas merupakan perbuatan vandalism yang tidak bertanggung jawab kerana telah merosakkan harta benda awam dengan cat kuning. Mereka yang melakukannya patut ditangkap dan didakwa.

Sepasukan krew pembersih Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terpaksa bekerja lebih masa malam tadi apabila dikerahkan untuk membersihkan jalan berhadapan rumah Datuk Ambiga Sreenevasan, selepas sekumpulan peniaga kecil yang diketuai Datuk Jamal Md Yunus, menconteng dengan cat kuning. Sila lihat di sini

Kumpulan baru peniaga kecil ini tanpa mendapat kebenaran DBKL, telah membuat beberapa contengan tanda lot gerai malam di jalan tersebut dengan cat kuning.

Perbuatan tersebut jelas merupakan perbuatan vandalism yang tidak bertanggung jawab kerana telah merosakkan harta benda awam dengan cat kuning. Mereka yang melakukannya patut ditangkap dan didakwa.

Apakah DBKL sekadar mampu berkata, "Orang tidak dibenarkan menconteng di atas jalan dan oleh itu mereka (DBKL) membersihkannya," katanya.

Apa yang jelasnya ialah, sekumpulan peniaga kecil tersebut yang diketuai oleh tuan punya restoran 'Ikan Bakar Sekincan' Jamal itu telah melakukan satu kesalahan kerana jelas telah merosakan harta benda awam dengan sewenang-wenangnya dan perlu di hukum.

Merujuk kepada kes di sini, Jamal dan kumpulannya itu boleh didakwa mengikut Seksyen 15 (2) Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum setahun atau denda RM1,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Kita berharap pihak polis dan DBKL akan mengambil langkah yang sewajarnya supaya penularan perilaku biadab vandalism (merosakan harta benda awam) dapat dibendung.

Singapura bukan sahaja mengenakan hukuman penjara dan denda tetapi juga hukuman sebat di bawah Akta Prosedur jenayah dengan memperuntukkan tidak kurang tiga sebatan dan tidak melebihi lapan sebatan bagi kes serius.

Manakala di Thailand pula, pernah berlaku dimana seorang pesalah dikenakan hukuman penjara selama 75 tahun kerana merosakkan poster sambutan pemerintahan beraja negara berkenaan.
Gambar - Kredit kepada Malaysiakini

Tiada ulasan: