Ahad, 1 April 2012

shalehudin

shalehudin


Aku suka stail Guan Eng nih... hehe...

Posted: 01 Apr 2012 11:00 AM PDT

Jumpa di Mahkamah

Oleh Lim Guan Eng
Saya tidak akan memberi komen mengenai fitnah Pemuda UMNO Pulau Pinang yang berulang-ulang tetapi akan mengambil tindakan mahkamah untuk mencegah UMNO, Utusan Malaysia dan akhbar-akhbar lain daripada mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama untuk melemahkan Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang

Saya telah cuba untuk sabar apabila UMNO menggunakan retorik perkauman dan agama untuk melemahkan kepimpinan saya dan juga Kerajaan Negeri PR. Tetapi, permainan yang bahaya ini sudah melintasi had dengan fitnah oleh Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang Shaik Hussein Mydin bahawa saya telah menjual tanah masjid.

Utusan Malaysia telah menyiarkan kata-kata tidak beradab yang menyerang saya dengan fitnah bahawa saya telah menggadai tanah masjid. Ini bukan kali pertama UMNO membuat dakwaan fitnah terhadap saya. Sebelum ini, Shaik Hussein dengan pemimpin-pemimpin UMNO lain telah menyerang saya dengan fitnah bahawa saya tidak menjual tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara melalui tender terbuka. Beliau terus memfitnah demikian walaupun Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan pihak pemaju sudah mengemukakan bukti bahawa tanah tersebut telah dijual melalui tender terbuka.

Shaik telah meneruskan fitnahnya dengan menuduh bahawa saya menyatakan tidak perlu sokongan kaum India. Apabila fitnahnya dibuktikan salah, Shaik bukan sahaja enggan memohon maaf seperti yang dijanjikan tetapi beralih kepada fitnah lain bahawa saya telah melenyapkan tanah masjid. Fitnah kali ini sangat bahaya kerana ia menyentuh sentimen agama dan bertujuan untuk menimbulkan kebencian orang Islam terhadap saya sebagai seorang pemimpin bukan Islam.

Apabila tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara telah dijual melalui tender terbuka, geran tanah tidak dipecah sempadan tetapi dijual secara menyeluruh. Pihak pemaju hanya akan memecah sempadan geran selepas pelan baru diserahkan kepada MPPP untuk kelulusan. Apabila pelan baru dan pemecahan sempadan geran belum lagi dibuat, bagaimana UMNO boleh mendakwa bahawa tanah masjid atau sekolah telah dijual atau dilenyapkan? UMNO mesti ingat bahawa syarat-syarat biasa untuk sekolah dan tempat-tempat beribadat seperti surau atau masjid yang diwajibkan oleh pihak berkuasa tempatan semestinya akan termasuk dalam apa-apa projek pembangunan.

UMNO hanya boleh mengatakan bahawa tanah masjid atau sekolah telah dijual atau dilenyapkan jika pelan baru oleh pemaju telah diluluskan oleh MPPP tanpa ada tanah masjid atau sekolah. Sebagai kerajaan berjiwa rakyat, PR Pulau Pinang selalu memegang kepada prinsip asas untuk TIDAK membenarkan tanah yang diperuntukkan untuk sekolah, tempat-tempat beribadat, masjid, surau, gereja, kuil Cina, Hindu atau Buddhist untuk hilang begitu sahaja.

Dengan mengulangi fitnah dan mengapi-apikan ketegangan kaum dan agama, UMNO ingin menimbulkan kebencian perkauman dan agama terhadap saya sebagai Ketua Menteri dan juga Kerajaan Negeri PR. Fitnah yang berasaskan kepalsuan ini terhadap seorang bukan Melayu dan bukan Islam menunjukkan bahawa 1Malaysia adalah slogan kosong yang bertujuan untuk menipu rakyat untuk mengundi parti-parti perkauman ekstrim BN dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Lim Guan Eng

Awat tak heret ja Anwar pi Mahkamah...

Posted: 01 Apr 2012 09:00 AM PDT

Utusan Malaysia Surat Khabar Jahat Dan Munafik

MEMANG KITA TAK BOLEH MENGHUKUM SESEORANG ITU KAFIR DAN MUNAFIK. STOP.

Namun surat khabar utusan malaysia memainkan isu kafir dan munafik tanpa berselindung dalam siarannya termasuk media tv milik pengampu umno termasuk tv3.

Isu yang hangat hari ini ialah kerjasama kerajaan atau individu pemimpin dengan negara Haram Israel

Kedua isu seks dan biseksual atau seks songsang yang dibuat oleh lelaki India bernama Nalakarupan bekas sahabat baik Anwar Ibrahim. Tajuk muka depan utama Utusan malaysia menyiarkan isu seks songsang atau biseksual terhadap Anwar ibrahim adalah satu tindakan yang biadab terhadap umat Islam malaysia.

Surat utusan Malaysia hanya mengambil berita atau sumber dari orang kafir dan perbuatan Anwar yang dikatakan suka kepada seks songsang hanya berita dari musuh Anwar Ibrahim sendiri. Jelas utusan malaysia telah memperbodohkan semua pembaca utusan dan umat Islam.

Begitu juga siaran berita utama tv3 menjadikan kepala berita isu seks songsang terhadap Anwar Ibrahim hanya dengan cerita karut dari Nalakarupan. Janganlah memperbodohkan penonton wahai penerbit berita tv3 dan tv sealiran dengannya.

Ingat utusan malaysia media tv pembodek bodoh UMNO, PM Malaysia bernama Najib Razak terlibat dengan seks dan pembunuhan mengapa tidak dijadikan berita utama seperti isu seks dan pembunuhan dan kematian wanita Monggolia bernama Altantuya?.

Jika betul berlaku seks songsang yang dikatakan oleh Nalakarupan, mengapa Utusan Malaysia dan Nalakaruapn sendiri tidak membuat lapaoran bertulis kepada Jabatan ugama Islam atau JAKIM untuk dibicarakan saja Anwar Ibrahim di mahkamah syariah atau mahkamah sivil?.

Amat malang surat khabar utusan dan media tv menyiarkan berita dari orang kafir seperti Nalakarupan sebagai berita utama yang boleh menjatuhkan Agama Islam. Sepatutnya media tersebut mencari bukti untuk dibawa pusat keadilan atau mahkamah dan membuat laporan bertulis serta lengkap dengan bukti dan diserahkan kepada pihak polis dan JAKIM untuk mengheret Anwar Ibrahim menentukan kesahihannya. "

Memang syok cerita pasai salah Mahathir nie... hehe...

Posted: 01 Apr 2012 08:12 AM PDT

Tiada apa: Dari Musa Hitam ke Ku Li ke Anwar, Dr M memaksa mereka keluar satu per satu

Biar ahli politik BN diingatkan bahawa mereka harus berhenti menyalahkan rakyat jika mereka mendapati diri mereka semakin jatuh dari perspektif populariti.

Mereka juga perlu berhenti menyalahkan peluang mereka yang berkurangan untuk menang besar dalam pilihanraya umum akan datang pada demografi. Begitu juga, mereka juga perlu berhenti menyalahkan rakan-rakan gabungan mereka untuk kegagalan dan kehilangan wilayah kepada pakatan pembangkang.

Sitz-im-laben BN yang tidak menentu tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kaum dan agama juga. Dan pendirian utama mereka ialah - bahawa Anwar Ibrahim, punca utama mereka semakin hilang penyokong juga bukan masalahnya.

Dr M yang menjatuhkan Umno, bukan Anwar

Kanser teras menyakitkan BN sehingga ke hari ini adalah hakikat bahawa mereka telah dilucutkan kepimpinan sebenar oleh ketua arkitek Tun Dr Mahathir. Ingat, dia memecat bukan satu pengganti yang berpotensi tetapi terlalu banyak.

BN tidak harus lupa bahawa Tun bukan sahaja mengalir keluar bakat-bakat yang berpotensi tetapi juga melakukan pembedahan besar ke atas UMNO dan seterusnya menetapkan jangkitan yang tidak boleh baik.

Mari kita mengingati sejarah. Negara adaMusa Hitam, seorang lelaki yang telah berjaya ke dalam halaman TIME sebagai seorang Asia yang berpotensi. Kemudian datang Anwar Ibrahim yang juga telah dipecat dari BN. Ingat bintang berpotensi Semangat 47? Semuanya dibuang keluar dan begitu juga Tengku Razaleigh Hamzah sehingga ke hari ini.

Kemudian BN menolak Pak Lah ke depan hanya untuk melihat BN digantikan oleh Datuk Seri Najib. Tetapi sebelum Najib memanaskan kerusi tingginya, kisah Altantuya membawa membawa langit gelap ke atas BN.

Hari ini, bolehkah sesiapa sahaja ditegur kerana memberitahu dan melihat bahawa terdapat tiada pemimpin yang berkarisma dalam BN?

Kami memerlukan personaliti, suara dan sinar harapan

Penduduk perlukan personaliti. Pengundi perlukan suara. Rakyat perlukan cahaya kekaguman dan harapan.

Adakah kita mempunyai satu personaliti tunggal dalam BN yang boleh berdiri sama tinggi dan dihormati, disokong dan mendapat kesetiaan tidak berbelah bahagi - seseorang yang rakyat boleh bersetuju tanpa bantahan sebagai seorang yang boleh meletakkan negara di landasan yang betul?

Adakah kita mempunyai satu suara di dalam Barisan Nasional yang boleh bercakap demi kepentingan semua rakyat Malaysia, negara dan Raja-Raja tanpa sesiapa pun dipinggirkan - kaya atau miskin; Melayu, Cina, India, Sabah atau Sarawak; Islam atau bukan Islam?

Adakah kita mempunyai satu sinar kekaguman dan harapan yang tunggal dalam BN yang boleh berdiri sama tinggi dan tidak tercemar dengan dakwaan dan rasuah atau hidup gaya hidup yang boleh diteladani dan bangga diiktiraf oleh semua rakyat Malaysia?

Suka atau tidak, rakyat menerima Anwar sebagai pemimpin

Jika anda melihat pakatan pembangkang, mereka tidak bebas daripada tuduhan. Tetapi apa yang sangat jelas ialah mereka mampu untuk mengetepikan perbezaan mereka dalam ideologi politik dan visi masa depan mereka dan bangkit untuk berjuang demi kepentingan rakyat terlebih dahulu.

Kem pembangkang telah berjaya dengan cepat mengenal pasti pemimpinnya dan meletakkan berat badan mereka di belakangnya walaupun terdapat banyak tuduhan tentang pilihan gaya hidup peribadi lelaki ini.

Dan sama ada kita suka atau tidak, sama ada Tun Dr Mahathir suka atau tidak, Anwar Ibrahim telah diiktiraf sebagai pemimpin bukan sahaja oleh kem parti itu tetapi juga oleh semua penyokong dan ahli-ahli mereka masing-masing.

Malah, walaupun BN boleh tidak setuju, koridor korporat pun, individu dari arena perniagaan global, pemimpin di negara-negara lain, dan ahli politik keras sejajar dengan kedudukan Anwar Ibrahim oleh kuasa Pakatan Rakyat.

Adakah sesiapa dalam BN yang boleh melakukan apa yang telah dicapai oleh DSAI, iaitu untuk memerintah dalam parti-parti pembangkang dan telah berjaya membuat mereka menerimanya sebagai pemimpin barisan hadapan mereka?

Kanser dalaman

Jadi BN tidak berjuang perang politik hari ini. Ia sebenarnya mengalami kekurangan tulang belakang, iaitu kekurangan kepimpinan.

Dan siapa yang kita salahkan kerana BN akan bankrap dalam kepimpinan selepas lima puluh tahun mendapat sokongan penuh daripada rakyat? Masih menyalahkan rakyat? Atau menyalahkan pembangkang? Atau cari korban seperti Anwar Ibrahim?

Rakyat memberikan BN setiap peluang yang ada setiap lima tahun, musim ke musim, untuk memimpin mereka dan negara. Tetapi BN hari ini berjuang untuk hayatnya untuk menang dengan kemenangan besar dari era silam mereka.

Malaysia Chronicle

Comelnya hidung Hassan Ali... hehe...

Posted: 01 Apr 2012 05:00 AM PDT


Orang Kristian menunggu video tergempar Hasan Ali: Satu lagi gimik politik

Dimana sahaja Hasan Ali pergi, dunia bagaikan berpusing. Bukan sahaja untuknya, tapi untuk semua disekelilingnya terutama sekali orang Kristian. Isnin hadapan, rakyat Malaysia akan menunggu dengan penuh debar untuk video yang dijanjikan oleh Hasan Ali, yang menunjukkan orang Kristian sedang cuba memurtadkan orang Islam.

"Saya sudah berjanji untuk menyiarkannya didalam video. Pada hari Isnin, kamu boleh saksikan sendiri," katanya pada sidang media semalam.

Menurutnya, ada video sepasang suami isteri yang mengaku telah dibaptis dan dimurtadkan untuk memeluk agama Kristian, adakah berkata sepasang suami isteri atau ribuan suami isteri? Jika hanya satu, dia tidak tahu perbezaan antara satu dan seribu. Jika diingatkan kembali, dia pernah berkata dahulu semasa kekecohan serbuan Pusat Methodis Damansara Utama ribuan orang Islam telah dimurtadkan oleh gereja Kristian dan untuk menjalankan kegiatan itu, mereka menggunakan alatan canggih seperti kitab injil yang dibekalkan tenaga solar.

Kenapa ambil masa yang lama?


Sekarang, dia hanya ada video yang menunjukkan sepasang suami isteri sahaja dan kenapa terlalu lama untuk dia menunjukkan bukti itu? Adakah dia terpaksa mengambil masa yang lama untuk memaksa mereka mengaku dosa itu dalam kes memalsukan bukti ala Umno? Jika terlalu lama masa diambil untuk membongkar cerita tentang sepasang suami isteri, bayangkan masa yang perlu diambil untuk membongkar kegiatan seribu orang Islam. Ia akan mengambil masa hamper 10 jangka hayat.

Ini sahaja telah membuktikan masalah menyesatkan orang Islam tidak berlaku sebenarnya, tidak sepertimana yang mahu dibuktikan oleh Hasan Ali. Kenapa orang Kristian begitu galak hendak menyesatkan orang Islam? Untuk kekal dalam politik, perlu ada agenda. Ibrahim Ali dan Perkasa sudah mengambil tanggungjawab mempertahankan ketuanan Melayu. Semua agenda Melayu yang lain sudah dijaga oleh Umno dan PM. Jadi, yang tinggal hanyalah mempertahankan orang Islam daripada orang Kristian. Tiada cara yang lebih baik daripada menakut-nakutkan orang Islam terhadap gerakan memurtadkan mereka oleh orang Kristian.

Menjadi begitu hina


Sudah tertipukah kita? Kekecohan 7 bulan yang lalu apabila JAIS menyerbu DUMC dimana kita sudah tahu didalanginya, ramai yang mula tahu apa yang boleh dilakukan oleh Hasan Ali. Sungguh menyedihkan bahawa Hasan Ali sanggup menjadi begitu keji dalam menjalankan agendanya untuk melindungi orang Islam dari Kristian.

Orang Islam yang takutkan Tuhan tahu ianya tidak mudah untuk mereka meninggalakan agama mereka dan memeluk Kristian dalam sekelip mata. Akan ada kes murtad dimana-mana dan bukan hanya orang Kristian yang memurtadkan orang Islam. Orang Islam juga menyebarkan dakwah untuk mengislamkan orang Kristian. Taksub adalah satu daripada sebabnya. Cintakan agama adalah satu lagi sebab. Di Malaysia, ada undang-undang yang menghalang agama lain dari berdakwah kepada umat Islam, jadi kemungkinan berlaku murtad adalah amat sedikit.

Lagipun, sungguh besar perbezaan antara sepasang suami isteri dengan 18 juta orang Islam di Malaysia. Adakah ini relevan? Adakah ini membuktikan kenyataan Hasan Ali tentang geraka anti Kristian yang berjumlah jutaan ringgit yang akhirnya akan memalukan orang Kristian yang terdiri daripada 10% dari 28 juta rakyat Malaysia yang juga haknya dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan.

Tiada kerja dan mencari agenda untuk memenangi kerusi


Sekarang, Hasan Ali yang tiada kerja setelah dilucutkan jawatan dari PAS dan majlis eksekutif Selangor sekarang sudah menjadi penyelamat orang Melayu dengan NGO yang baru ditubuhkannya, JATI, yang akan dibiayai oleh tahu-tahu sajalah! Hasan mengharapkan JATI untuk menjadi penyambung karier politiknya.

Melalui NGO ini, dia berharap agar Umno akan memberinya kerusi untuk dipertandingi pada PRU ke -13 nanti. Tapi, dengan Najib sebagai PM, presiden Umno, sudah kedengaran permintaan untuk member kerusi pada ahli yang senior, jadi ada harapankah Hasan Ali?

Untuk Najib dan Umno, mereka tidak kisah untuk memberinya dana untuk mengacau pembangkang kerana ini membantu Melayu untuk menyokong mereka. Tapi amat sukar untuk mempercayainya kerana dia merupakan ahli PAS yang telah dipecat yang ingin menjadi MB yang tidak mendapat sokongan akar umbi, dan salah satu kerusi Umno yang amat berharga.

Mungkin inilah yang menjelaskan kenapa JATI relevan pada Najib dan Umno. Dia mungkin boleh menipu mereka namun bukan rakyat yang mengundi nanti. Rakyat Malaysia sudah jemu pada katak yang tidak menghormati pengundi PRU ke 12 yang suka melompat parti. TIADA KATAK YANG AKAN MENANG PADA PRU KE-13!

Jadi, Hasan Ali, adakah anda telah membelanjakan RM 300,000 untuk mengubahsuai pejabat anda? Adakah ini cirri-ciri Islam? Apa sudah jadi pada semua ceramah motivasi dan moral anda tentang hidup berprinsip, adakah semua itu tipu belaka? Memang jenis pakar motivasi yang tidak tahu bagaimana untuk mengimbang keperluan sendiri!

Malaysia Chronicle

Najib hanya layak jadi Piem UMNO...

Posted: 01 Apr 2012 03:00 AM PDT


Di puncak sejarah: Anwar membawa harapan bagi M'sia yang tak tahan dgn rasuah BN

Jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dimana pegangannya ke atas negara seolah-olah semakin goyah, berharap untuk melemahkan semangat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan politik longkang yang dilancarkan melalui media arus perdana yang dikawal oleh pihak Umno, dia amat silap.

Anwar, yang dianggap sebagai pemimpin Melayu paling cemerlang yang muncul baru-baru ini, menunjukkan semangat juang pada syarahan ceramah atau politik di Bangi pada malam Khamis. Seorang pidato yang berkarisma, Anwar mengagumkan orang ramai di Bangi dengan ucapan yang tidak ditahan-tahan.

"Awak ingat saya macam Najib? Saya pergi ke penjara tetapi apabila mereka buka pintu, saya berjuang. Saya pergi ke penjara dan dibelasah tetapi selepas saya telah membetulkan belakang saya, saya berjuang. Lawan tetap Lawan!" Anwar memberitahu orang ramai yang gembira hampir 1,000 orang.

Reaksi dan tindak balas rakyat Bangi mencerminkan perhimpunan lain yang telah dianjurkan Anwar dan rakan-rakan Pakatan Rakyatnya di seluruh negara. Hampir setiap malam, merekaa bergerak antara negeri, kadang-kala beratus-ratus kilometer, untuk menyampaikan kepada rakyat mesej reformasi mereka. Dihalang oleh kerajaan tidak mesra yang memerintah dan pasukan polis, Anwar dan pasukannya telah bekerja keras bagi mendapatkan sokongan mereka, bukan seperti Najib dan BN yang mempunyai akses dan menggunakan sepenuhnya jentera kerajaan.

Di puncak sejarah


Seorang bekas pemimpin pelajar, Anwar adalah seorang aktivis Islam yang ghairah sebelum beliau dipujuk untuk menyertai Umno oleh bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Beliau telah dinaikkan pangkat dengan pantas dan sebelum penganiayaan beliau pada tahun 1998, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan. Bimbang akan pengaruh berkembang Anwar, Mahathir memenjarakannya dengan tuduhan liwat yang direka-cipta dan tuduhan rasuah, dan ia hanya selepas persaraan pemimpin kuku besi itu pada tahun 2003 barulah Mahkamah Persekutuan berani untuk membuang tuduhan dan membebaskan Anwar.

Hari ini, Anwar duduk di puncak sejarah. Ramai yang menjangka beliau akan bermula semula dari mana beliau berada 14 tahun lalu dan akhirnya menjadi Perdana Menteri negara - jawatan yang sehingga kini tidak mempunyai calon alternatif yang layak. Mahathir pun terpaksa mengakui bahawa Umno kini kekurangan bakat dan bahawa Pembangkang hari ini "tidak seperti masa lalu dan situasi semasa agak mengelirukan."

Malah, selepas pemecatan dan penahanan Anwar, Mahathir mencabut mereka semua yang berani untuk mencabar beliau, menggalakkan orang seperti Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak. Malah sebelum Anwar, Mahathir benci kepada persaingan dan telah merancangkan dan memplotkan kejatuhan pemimpin-pemimpin Melayu lain yang kukuh berkaliber seperti Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah.

Jelas sekali, keputusan Mahathir untumembiarkan merekk pergi untuk yang sederhana bagi melindungi kuasa sendiri telah menganiaya Umno dan Barisan Nasional yang diperintahnya. Abdullah terpaksa bersara awal pada 2009 selepas kehilangan 5 daripada 13 negeri di negara ini pada pilihan raya 2008 kepada Pakatan Rakyat pembangkang yang diketuai Anwar. Tempoh 6 tahun Abdullah tidak membawa perubahan dan suram.

Anwar vs Najib: Gaya yang amat berbeza


Lebih teruk lagi ialah pentadbiran Najib, yang capuk kerana beberapa masalah sosial paling teruk yang pernah dilihat negara ini. Dinasihatkan oleh pasukan strateginya untuk kuat melawan Anwar, penyelesaian Najib untuk mengubah sentimen umum terhadap saingan besar beliau adalah untuk mereka-reka kempen memburuk-burukkan pihak lawan yang dipimpin oleh tokoh kolot termasuk Senator S Nallakaruppan, Senator Ezam Mohd Noor dan Ummi Hafilda. Ia tidak berkesan dan berpaling balik kepada mereka dengan teruk, tetapi kerana terkenal dengan kesombongan beliau, Najib enggan mengakuinya dan menukar taktik.

Harus dipuji, kerana Anwar telah berjaya untuk tidak jatuh ke dalam politik longkang yang sama, sebaliknya mengeluarkan sekurang-kurangnya 3 cabaran rasmi kepada Najib untuk berdebat tentang ekonomi dan keadaan umum negara dalam perdebatan awam yang ditapis, dan disiarkan di televisyen. Setakat ini, Najib enggan menerima jemputan, dan pengecut ini telah jatuh lagi dalam pandangan orang ramai walaupun negara mengarah ke pilihanraya umum akan datang.

Mandat Najib akan berakhir pada bulan Mac 2013 dan beliau telah membayangkan bahawa dia akan memanggil PU-13 tidak lama lagi. Tetapi 'tidak lama lagi' kepada Najib telah menjadi sasaran peralihan, bertukar dari Julai 2011 hingga November 2011 dan kemudiannya kepada Mac-April 2012 dan kemudian Mei-Jun 2012. Dan sekarang, tarikh terbaru yang dispekulasi adalah September 2012.

Ini, seperti yang ditunjukkan Anwar, menekankan bahawa sebalik pembulian yang dibuat Najib, beliau tahu rakyat tidak menyokongnya dan Umno-BN berada dalam bahaya sebenar untuk kehilangan kerajaan persekutuan kepada pembangkang, perubahan rejim pertama yang dapat dilihat Malaysia dalam masa 55 tahun.

"Perdana Menteri tidak memahami penderitaan pegawai rendah yang berkhidmat dengan kerajaan. Saya tahu penderitaan, apa rasanya dihina dan dipukul setiap hari. Saya tahu," kata Anwar.

Semangat yang masih membakar


Kini berumur 64, Anwar seolah-olah tidak kehilangan apa-apa semangat di dalam dirinya yang membezakan beliau daripada pemimpin pelajar lain ketika zaman mudanya. Minatnya untuk menamatkan sistem feudal politik yang dimasyhurkan oleh Umno elit masih membakar kuat.

Beliau mengutuk rasuah yang membarah dalam Umno dan kerajaan BN, kekurangan kepimpinan dalam ekonomi dan memberi amaran kepada kesusahan kewangan yang teruk jika rakyat tidak mengundi untuk perubahan dan pembaharuan.

Khususnya, Anwar membidas Najib kerana menghilangkan tawaran mega terkini yang memihak kepada kroni BN yang telah didapatkan melalui Kementerian Kewangan, yang disangka membuat wang jika BN kalah kepada Pakatan Rakyat dalam PU-13.

"Seorang pemimpin mesti berani untuk mempertahankan kepimpinannya, jangan fokus untuk bermegah. Ia akan menyebabkan hilangnya pegangan kuasa. Anda adalah seorang pemimpin, jadi anda perlu bertanggungjawab bagi polisi anda dan menjawab soalan-soalan saya. Negara ini kaya tetapi jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin juga terus meningkat," kata Anwar.

Anwar mengulangi cabaran debat kepada Najib supaya rakyat Malaysia boleh mengimpikan dan menilai untuk diri mereka sendiri masa depan yang mereka mahu, dan apa yang boleh ditawarkan oleh Pakatan Rakyat dan BN masing-masing.

"Hadapi saya jika anda adalah seorang pejuang sebenar," kata Anwar, mencabar Najib sekali lagi.

Malaysia Chronicle

Anwar buatkan Rosmah histeria... kahkahkah...

Posted: 01 Apr 2012 01:00 AM PDT

Anwar dedah cara tangani PTPTN

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata, pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Nasional (PTPTN) bernilai RM43.6 bilion dapat dilepaskan dalam masa tiga tahun.

Jika kita dapat memperuntukkan beberapa bilion daripada RM150 bilion pendapatan negara setiap tahun, beban itu mampu dibersihkan dalam tiga tahun, kata Anwar dalam dialog bersama lebih 100 profesional muda di Putrajaya.

Dana itu, katanya, akan diperoleh daripada pemotongan perbelanjaan yang membazir seperti pembayaran untuk meningkatkan imej negara di mata dunia dan daripada syarikat kerajaan yang membuat keuntungan tinggi seperti Petronas.

Anwar mendedahkan, sebuah jawatankuasa ditubuhkan pembangkang untuk melihat persoalan sekitar isu itu, antaranya termasuk pendapatan keluarga peminjam.

Ditemui selepas itu, Anwar bagaimanapun enggan mendedahkan butiran lanjut berhubung perkara itu dan hanya akan memaklumkan sehingga penggubalan dasarnya siap.- Malaysiakini

Wajarkah puak-puak kristian ni terasa hati?

Posted: 01 Apr 2012 12:42 AM PDT

Orang Kristian merupakan korban untuk mengalih perhatian rakyat daripada Najib dan rasuah BN

Ia kelihatan seperti media selaras Umno bersungguh untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu-isu endemik rasuah yang melanda pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak, dan seperti biasa, orang Kristian sekali lagi telah dipilih menjadi korbannya dan gabungan Umno-BN beliau untuk membersihkan diri.

"Ini adalah isu yang sama berulang-ulang kali, menggunakan agama untuk politik. Bukti terdapat pada perlakuannya dan dengan begitu banyak undang-undang untuk melindungi umat Islam, mengapa terdapat ancaman Kristianisasi. Ini adalah perbuatan yang tidak selaras dengan jalan kesederhanaan seperti yang ditetapkan oleh Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak atau 1Malaysia beliau," kata Ramon Navaratnam, seorang pemimpin Kristian dan pemimpin terkemuka masyarakat sivil, kepada Malaysia Chronicle.

"Yang terbaik adalah untuk berurusan dengan bagaimana untuk menggerakkan negara ke hadapan, untuk melihat isu-isu ekonomi dan ketelusan. Penambahbaikan dalam perkara ini akan menunjukkan keputusan sebenar dan bukannya terlibat dalam politik negatif dan memanjangkan pertikaian etnik yang tiada gunanya."

Bangsa dan agama untuk menarik perhatian rakyat dari rasuah dan ekonomi yang semakin lemah


Malah, di bawah Najib, Malaysia telah melihat beberapa kumpulan pelampau memunculkan diri, Perkasa, dan kini Jati. Huru-hara terkini adalah berita bahawa guru-guru agama dari sekolah kebangsaan di Johor akan dipaksa untuk menghadiri seminar yang diwajibkan oleh kerajaan pada Sabtu ini untuk menyediakan mereka dalam menangkis "ancaman Kristianisasi".

Dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Johor dan Jabatan Mufti Johor, seminar bertajuk "Pemantapan Aqidah, Bahaya Liberalisme dan Pluralisme Serta Ancaman Kristianisasi Terhadap Umat Islam. Apa Peranan Guru? "Tiada maknanya hendak bersemangat mengenai perkara ini atau menuntut bahawa pentadbiran Najib mengehentikannya kerana dia tidak. PU-13 semakin menghampiri dan Johor adalah negeri yang terdedah. Yang pasti, UMNO akan bersungguh untuk mencuba dan mamanipulasi pengundi Melayu untuk takut akan orang Kristian supaya mereka akan kembali memilih UMNO sebagai pembela Islam," naib presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Tetapi realitinya, apa yang rakyat Johor perlu lakukan untuk akan politik kotor yang digunakan oleh Umno. Pakatan Rakyat membawa mesej pembaharuan, sebaliknya Umno-BN membawa mesej kebencian. Kepada orang Kristian, dengar kata saya, jangan gopoh. Jangan buang masa berfikir dan meluah emosi pada kelakuan yang murah. Ia menjatuhkan Kristian, dan pengundi Kristian di Johor perlu tahu apa yang perlu dilakukan. Agama lain dan umat Islam juga perlu mengambil perhatian bagaimana kejamnya UMNO dan BN. Mereka akan melakukan apa sahaja, walaupun menggunakan nama Tuhan dengan sia-sia, untuk melindungi kepentingan mereka supaya mereka boleh terus menceburkan diri dengan rasuah dan mencuri wang rakyat."

Perkasa, Anwar dan MCA


Sementara itu, Perkasa telah bertindak balas terhadap kritikan dari pelbagai kumpulan Kristian.

"Mengapa Chin begitu cemas? Adakah kerana seminar itu sebenarnya akan menjadikan sukar bagi pihak-pihak tertentu untuk mengkristianisasi umat Islam," kata Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali. Beliau merujuk kepada moderator Majlis Belia Gereja Malaysia, Chrisanne Chin yang berkata beliau "terkejut dan tidak percaya" mengenai "fakta bahawa... jabatan negeri memberi sokongan kepada pemikiran bahawa terdapat ancaman terhadap Islam."

Penganalisis politik menjangkakan kilang propaganda UMNO untuk bekerja lebih masa selama beberapa bulan akan datang kerana Najib bersedia untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya umum ke-13.

Selain daripada memerangkap orang Kristian, yang membentuk 10% penduduk 28 juta Malaysia, Umno-BN sudah mula berpolitik kotor menentang Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, manakala komponen MCA BN muncul menggunakan aktivisme yang semakin meningkat oleh kumpulan pendidikan Cina untuk menakutkan Melayu balik ke Umno.

Minggu depan, pemimpin PKR Rafizi Ramli akan mendedahkan lebih banyak skandal berkaitan dengan kejatuhan RM250juta rasuah NFC yang melibatkan pemimpin tertinggi Umno termasuk Najib sendiri, timbalannya dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ketua Wanita Shahrizat Jalil, bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin .

Malaysia Chronicle

Berita terhebat abad ini... hehe...

Posted: 31 Mar 2012 10:31 PM PDT

Scorpene: Peguam sudah akses kertas siasatan

KUALA LUMPUR 31 Mac: Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel berkata, peguam yang mewakili Suaram dalam kes perbicaraan rasuah kapal Selam Scorpene di Perancis, sudah mendapatkan akses kepada kertas siasatan.


Katanya, pihaknya masih menunggu pendedahan mengenai kandungan kertas siasatan berhubung pembelian Scorpene bernilai RM7.3 bilion itu.

"Paling penting, kertas siasatan telah sampai ke tangan peguam dan kita akan lihat apa kandungan dalam fail tersebut selepas mendapat nasihat dari mereka.

"Mahkamah sudah beri akses kepada peguam dan mereka sedang mengkaji dokumen tersebut mengikut undang-undang Perancis kerana ada beberapa had yang perlu dipatuhi mengenai apa yang boleh dan tidak boleh didedahkan," katanya yang menambah mengikut undang-undang Perancis, fail berkenaan tidak boleh dibawa masuk ke Malaysia.

Menurutnya lagi, Suaram juga akan cuba membawa peguam yang mewakili mereka iaitu Wiliam Bourdon atau Joseph Breham untuk datang ke Malaysia bagi memberikan taklimat.

Bagaimanapun, katanya, Suaram perlu mengkaji aspek keselamatan mereka terlebih dahulu, ekoran insiden pengusiran Bourdon oleh kerajaan Malaysia pada 2011.

Tambah beliau, wakil Suaram juga akan dimaklumkan oleh mahkamah mengenai tarikh yang sesuai untuk mereka hadir ke mahkamah Perancis bagi memberikan keterangan.

"Kita akan adakan mesyuarat mengenai informasi dari mahkamah, bilakah kita sepatutnya akan pergi ke sana. Namun kita jangkakan pada April nanti," ujarnya.

Mengenai saksi lain yang akan dipanggil, katanya, Suaram akan memberikan cadangan kepada hakim dilantik selepas memberikan keterangan di Mahkamah Pengadilan Tinggi Perancis (Tribunal de Grande Instance) itu nanti.

Najib membisu kerana takut

Dua kapal selam itu dibeli pada tahun 2002 oleh kerajaan Malaysia ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjadi menteri pertahanan.

Perimekar Sdn Bhd, syarikat yang dikaitkan dengan Abdul Razak Baginda iaitu kenalan rapat kepada Najib, dibayar 114 juta euro atau RM540 juta sebagai komisen.

Syarikat DCNS, yang membekalkan dua kapal selam itu sebelum ini didakwa membayar sogokan jutaan ringgit kepada pegawai dan pemimpin tertinggi Malaysia- yang menjadi kesalahan di bawah undang-undang Perancis.

Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah berkata, sikap membisu Najib menggambarkan ketakutan perdana menteri itu untuk memberikan penjelasan mengenai peranannya dalam skandal berkenaan.

"Najib tak beri apa-apa respon setakat ini dan masih membisu. Respon hanya datang dari menteri pertahanan walaupun isu ini cukup besar, penting dan serius melibatkan pembelian Scorpene bernilai RM7 bilion dan komisen RM540 juta.

"Dia mempunyai sejarah dalam kes ini sejak permulaan. Sebab itu dia dilihat tidak berani ke depan untuk memberi penjelasan secara terang dan telus tentang apa yang berlaku," tegasnya.

Dalam masa yang sama, katanya, Pejabat Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) enggan membuka kertas siasatan, sepertimana dilakukan pihak berkuasa Perancis.- KD

Berita fitnah dalam Harakah... kahkahkah...

Posted: 31 Mar 2012 08:43 PM PDT

21 penyokong kuat Umno Kg. Dodol sertai PAS

JELUTONG, 31 Mac: Sejak kebelakangan ini, berita ahli Umno masuk PAS di Pulau Pinang tidak putus-putus dilaporkan media alternatif termasuk blog politik.

Terbaru, 21 lagi remaja dan antaranya ahli Umno di Kampung Dodol di sini menyerahkan borang menyertai PAS.

Mereka menyerahkan borang kepada Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mujahid Yusuf Rawa yang disaksikan oleh Yang Dipertua PAS Jelutong, Ustaz Takiudin Hamzah.

Turut hadir pada program itu Ketua Pemuda PAS Jelutong, Mohd Faruk Abd Rahman, Ketua Pemuda PAS Kg Dodol, Mohd Zaki Othman serta Setiausaha Cabang Keadilan Jelutong, Mohd Khairil Kamarudin.

Ketika ditanya kenapa menyertai PAS, seorang daripada mereka Danial Ikhwan Roslan, 26, menyifatkan kemasukanya ke dalam PAS sebagai keluar daripada kegelapan kepada cahaya yang terang.

"Perjuangan dalam PAS lain berbanding dengan Umno. Dulu kami bergerak jika ada upah, " katanya lagi.

Rakanya, Mohd Khalid Mohd Ariffin pula berkata beliau dapat merasakan jiwanya lebih tenang dengan PAS kerana mendapat rakan yang baik dan berakhlak.

"Inilah kali pertama saya terlibat diri dengan parti. Sebelum ini tidak terfikir langsung untuk berparti lebih-lebih lagi dengan PAS, " jelasnya yang sebelum ini menjadi penyokong kuat Umno.

Bagi Mohd Farhan Habibulrahman pula, kemasukanya ke dalam PAS satu rahmat biarpun sebelum ini menaruh harapan pada Umno untuk baiki mutu kehidupan rakyat namun apa yang diharapkan tidak dilaksanakan.

"PAS satu-satunya parti pilihan terbaik setakat ini maka saya terus ambil borang dan tulis apa yang disyaratkan, " sambungnya.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Cawangan, Mohd Zaki Othman, perkembangan terbaru itu sekaligus menyaksikan kedudukan Umno di cawangan itu goyah.

"Kedudukan Umno Cawangan Kampung Dodol sudah goyang dengan tindakan sebahagian ahli dan penyokong setia parti itu sertai PAS. Tindakan tersebut benar-benar memberikan tamparan hebat terhadap Umno Jelutong, " terang beliau.- Harakahdaily

Mampuih hidup balik pun Najib tak percaya... kahkahkah...

Posted: 31 Mar 2012 05:53 PM PDT

Najib tidak didera selepas BN kecundang di Putrajaya

KOTA BHARU, 31 Mac: Datuk Seri Najib Razak usah risau Pakatan Rakyat tidak akan mendera atau membalas dendam terhadapnya sekiranya pembangkang menguasai Putrajaya selepas pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

"Kita tidak akan dera atau mengambil sikap untuk membalas dendam biar pun pelbagai perkara dan ancaman dihadapkan kepada saya dan rakan-rakan sekarang.

"Sama seperti saya lakukan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad biar pun menyebabkan saya dipenjarakan, namun selepas keluar saya tidak mengambil sikap membalas dendam terhadap perbuatannya," kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya kita akan tanya Najib dengan berhemah dan bersopan tidak kasar biar pun sekarang mereka melakukan pelbagai perbuatan agresif dan kebudakan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat.

Kata beliau semasa berceramah di Johor keretanya dilontar dan ditendang kumpulan yang disyaki diupah Umno, begitu juga ketika Nurul Izah berceramah di tempat lain hampir terkena tumbukan samseng.

"Malah ketika saya datang ke sini tadi ada kumpulan budak-budak samseng diupah melontar batu terhadap kereta saya. Di Kelantan pun mereka berani buat begitu. Ini kerja-kerja orang bodoh yang tidak tahu duit mereka dirompak pemimpin Umno.

"Kamu ingat saya takut ke.. Ingat biar pun saya dipenjara sekali pun saya tetap lawan. Lawan tetap lawan," katanya memulakan ucapan membakar emosi puluhan ribu rakyat Kelantan yang berhimpun di Padang Perdana malam tadi.

Ribuan anak-anak muda yang memenuhi setiap ruang padang menyahut cabaran sehingga ada yang menyebut kita akan lanyak mereka.

Difahamkan rombongan Anwar ketika melalui simpang tiga menghala ke Jalan Mahmood didatangi kumpulan pemuda samseng yang dipercayai diupah melontar batu terhdap kenderaannya.

Sebelum itu beliau berceramah di Pengkalan Kubur dan pada sebelah siang mengadakan perjumpaan dengan penduduk di Paloh, Gua Musang dan Guchil Kuala Krai.

Program ceramah perdana dan solat hajat di Padang Perdana bermula dengan solat Maghrib berjemaah diimamkan Adun Demit, Ustaz Mohamad Mustafa. Kemudian diikuti kuliah Maghrib oleh Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud. Selepas solat Isya' diadakan solat hajat.

Doa solat hajat yang dibaca Ustaz Mohamad begitu syahdu sehingga ramai yang sebak di dada. Malah orang ramai yang hadir ke pesta buku di Dewan Jubli Perak yang terletak bersebelah turut menadah tangan berdoa. Ruang padang tempat ceramah begitu padat sehingga melimpah ke jalan raya.

Hadir sama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden, Datuk Husam Musa, Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw dan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Sementara itu Timbalan Presiden PAS berkata, Kelantan menjadi pangkalan kepada kebangkitan rakyat di negara ini bagi menjejaki usaha menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13.

Katanya rakyat Kelantan membuktikan sejak 1959 mereka sudah berani memilih parti yang berlambang bulan bintang dan menolak parti kapal layar (Perikatan) hanya selepas dua tahun Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.- Harakahdaily

Cikgu Pa start mengajaq balik... kahkahkah...

Posted: 31 Mar 2012 03:00 PM PDT

Ramuan khas Cikgu Pa buat Najib banteras rasuah

KUALA TERENGGANU, 31 Mac: Terlupanya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk meletakkan ramuan paling utama dalam resipi membanteras rasuah negara merupakan sebab utama aktiviti rasuah di bawah pentadbirannya semakin meningkat, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar).

"Sebenarnya, tidaklah sukar sangat untuk membanteras rasuah. Ia mestilah dilakukan daripada atas ke bawah (topdown) dan bukannya bawah ke atas (bottom up). Atas ke bawah, bermaksud ia harus bermula daripada perdana menteri," kata Mustafa yang lebih dikenali dengan panggilan 'Cikgu Pa' kepada Harakahdaily hari ini.

Selain itu, pemimpin veteran PAS Terengganu itu berkata Najib juga memerlukan keberanian moral untuk bertindak untuk melepaskan kekuatan kuasa politiknya untuk membendung amalan rasuah dalam pentadbiran beliau.

"Dengan itu, segala rintangan yang berada di depan beliau akan runtuh. Beliau mungkin hanya memerlukan setahun saja untuk membersihkan rasuah di peringkat tertinggi," kata Cikgu Pa.

Berbicara mengenai cadangan supaya para menteri membuat deklarasi aset kepada perdana menteri sahaja, Cikgu Pa berpendapat cadangan tersebut tidak efektif kerana "apa ketakutan yang ada pada para menteri kerana masak bahawa orang yang mereka perlu membuat deklarasi aset sama-sama terlibat dengan aktiviti rasuah seperti mereka juga."

"Tiada jumlah deklarasi aset yang mencukupi untuk menghindarkan seseorang daripada melakukan dan makan rasuah. Perkara ini telah dilaksanakan sejak zaman Tun Abdul Razak. Untuk saya, benda ini hanyalah menyedapkan mata dan tidak efektif. Duit rasuah boleh diletakkan di bawah nama orang lain yang dipercayai," tambah Cikgu Pa.

Cikgu Pa, yang pernah berkhidmat di bawah pentadbiran Tun Abdul Razak selaku sebagai setiausaha parlimen Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Malaysia pada tahun 1974 sehingga tahun 1977 dan Tun Hussein Onn sebagai Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar pada awal tahun 1977 sehingga November 1977 berkata pada pengamatan beliau, pentadbiran tiga perdana menteri Malaysia terawal, iaitu Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussien Onn adalah lebih bersih berbanding dengan pengganti mereka.

Penyelesaian

Cikgu Pa berkata hanya cara spiritual sahaja boleh memerangi gejala rasuah.

"Menyemai ke dalam rakyat, nilai kepercayaan kepada Tuhan dan kehidupan akhirat. Akauntabiliti bukan sahaja di dunia ini tetapi akan dibawa ke dunia lain," kata Cikgu Pa, sambil menambah bahawa integriti tidak akan lengkap tanpa elemen 'Takut kepada Tuhan."

"Ini juga adalah asas kepada sistem spiritual dan nilai Islam," tambah beliau.

Di bawah Najib, kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) terus jatuh dari tangga 56 pada tahun 2010 ke tangga 60 pada 2011.

Menurut Transparency International Malaysia (TI-M), Malaysia hanya sekadar mencatatkan markah/skor hanya 4.3, rekod nilai terendah berbanding 5.32 pada 1996 dan sekaligus mencatatkan kejatuhan kali ketiga berturut-turut semenjak 2009.- Harakahdaily

Lelaki Nigeria cabul wanita maut dipukul

Posted: 31 Mar 2012 01:33 PM PDT

Akibat Cabul Wanita Tempatan, Lelaki Nigeria Mati Dipukul

KUALA LUMPUR: Kebimbangan penghuni Kondominium Venice Hills di Batu 9, Hulu Langat dekat sini terhadap kebanjiran pendatang asing dari Afrika sampai ke kemuncaknya hari ini apabila seorang lelaki warga Nigeria mati setelah dibelasah kerana mencabul seorang wanita tempatan.

Ketua Polis Daerah Kajang ACP Ab Rashid Ab Wahab berkata mangsa berusia 35 tahun merupakan seorang pelajar di sebuah kolej swasta telah mencabul kehormatan seorang tukang cuci wanita berusia 43 tahun di kondominium itu pada 11 pagi.

"Wanita tersebut telah dipeluk dan dicium dari belakang oleh lelaki Nigeria itu yang juga menunjukkan kemaluannya kepada wanita itu. "Wanita itu bagaimanapun berjaya melepaskan diri dan melaporkan kejadian itu kepada tujuh orang anggota Rela yang bertugas," katanya kepada pemberita di sini.

Ab Rashid berkata menyedari perbuatannya diketahui, lelaki Nigeria itu telah cuba melarikan diri ke kawasan lobi kondominium menggunakan lif namun dia berjaya ditahan oleh anggota Rela berkenaan. Beliau berkata anggota polis yang tiba ke tempat kejadian kemudian mendapati lelaki Nigeria itu yang diikat berada dalam keadaan tidak bermaya dan terus membawanya ke sebuah pusat perubatan terdekat namun disahkan mati sebaik tiba.

Katanya mayat mangsa kemudian telah dihantar ke Hospital Serdang untuk dibedah siasat.

Ab Rashid berkata kesemua tujuh anggota Rela itu yang berumur lingkungan 20-an telah ditahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Katanya polis masih menyiasat sama ada lelaki Nigeria tersebut mati akibat dipukul menggunakan senjata atau sebaliknya.

Beliau berkata ekoran kejadian itu beberapa lelaki Afrika telah berkumpul dan melahirkan rasa tidak puas hati mereka tetapi berjaya dileraikan oleh pihak polis. Sementara itu saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Abu berkata kira-kira 200 lelaki Afrika telah merusuh sebelum ketibaan pihak polis dan mereka telah merosakkan beberapa harta awam seperti pondok pengawal dan bilik gerakan Rela. "Saya nampak mereka telah merusuh apabila mendapat tahu rakan mereka telah mati dan kejadian ini telah menakutkan penduduk setempat," katanya.

Beliau berkata mangsa yang sering mabuk sebelum ini pernah menimbulkan masalah kepada penduduk di kawasan itu. -BERNAMA

Tiada ulasan: