Selasa, 17 April 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Besi Oksida - Kesan Bahaya Mengancam Kehidupan

Posted: 17 Apr 2012 09:01 AM PDT

Oleh Roland Hulme

Karat mungkin bentuk yang paling biasa besi oksida. Besi oksida adalah salah satu daripada 16 sebatian kimia yang terdiri daripada besi dan oksigen, atau besi, oksigen dan hidrogen.

Kebanyakan sebatian ini berlaku secara semulajadi, sebagai contoh, karat adalah hasil daripada besi bertindak balas dengan air, yang terdiri daripada molekul hidrogen dan oksigen. Lain-lain dibuat dengan sengaja untuk tujuan industri.

Syiling Penny, sebagai contoh, dibuat daripada logam berpigmen dengan sebatian besi oksida. Besi oksida juga digunakan untuk sifat magnet. Walaupun pada amnya dianggap tanpa toksik, sebatian oksida besi telah disiasat kerana kemungkinan kesan berbahaya kepada manusia.

Nanotoxicity

Terdapat pelbagai kegunaan perubatan untuk besi dan besi oksida, kerana kedua-duanya berlaku secara semulajadi dan penting untuk tubuh manusia.

Walau bagaimanapun, penyelidikan terkini oleh UC San Diego telah menyarankan bahawa besi oksida yang biasa digunakan dalam rawatan perubatan mungkin menyebabkan ketoksikan dalam beberapa jenis sel apabila berpasangan dengan salutan khas dibangunkan bertujuan untuk mengikat zarah besi oksida kepada jenis sel tertentu seperti sel-sel kanser.

Dalam kertas kerja yang diterbitkan oleh bio, pengarang kanan Sungho Jin mencadangkan bahawa sementara bukan besi oksida atau salutan individu berbahaya, dalam gabungan mereka menyebabkan reaksi yang tidak diduga dalam sel-sel yang mereka mengikat.

Kesan ekologi

Sistem pengangkutan yang tidak ikut
prosedur yang dibenarkan


Dalam jumlah yang besar besi oksida boleh menyebabkan isu-isu alam sekitar yang serius. Dalam perlombongan seperti di Pennsylvania, lombong besi dibanjiri dengan tumpahan bergelen-gelen air besi oksida ke dalam kolam, sungai dan tasik; ini boleh meracuni ikan dan mencemarkan alam sekitar.

Molekul besi bertindak balas dengan oksigen untuk mewujudkan besi oksida pepejal yang dikenali sebagai "Budak Kuning," yang tenggelam ke dasar sungai dan peparitan untuk mencemarkan mereka. "Budak Kuning " memusnahkan kehidupan akuatik , membunuh ikan dan tumbuh-tumbuhan.

Kerosakan pernafasan

Di Australia, ribut yang menerbangkan habuk besi oksida merah ke pusat bandar telah mendedahkan bahawa besi oksida boleh menyebabkan masalah pernafasan dan boleh memburukkan lagi asma, alahan dan jangkitan sinus. Besi oksida itu sendiri tidak begitu berbahaya seperti debunga tumbuhan dan bahan-bahan yang boleh melekap kepadanya; bahan ini boleh mengancam nyawa disebabkan reaksi alahan yang serius.

Ini bukan di Australia, tapi di Bukit Merah,
Lahad, Ipoh. Angin bebas menerbangkanya.

Bahaya Magnet

Besi oksida sering digunakan untuk membuat magnet, dan ini telah dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan. Bahaya kecil yang paling biasa magnet besi oksida adalah bahawa mereka mungkin akan ditelan.

Dua magnet di dalam saluran penghadaman boleh mengikat bersama antara dinding usus, mewujudkan tersumbat yang boleh mempunyai kesan perubatan yang serius bahkan maut. Ini terutamanya bahaya kepada bayi dan kanak-kanak kecil, yang dengan mudah boleh menelan magnet kecil. sumber asal

Terserempak Dengan Ketua Wanita Umno Sg. Rokam

Posted: 17 Apr 2012 05:32 AM PDT

Pagi ini aku agak sibuk sedikit. Jadual aku nak ke kilang Rare-Earth di Lahad tu terpaksa aku tunda ke hari entah bila, apabila Sukri Green-Man menalipon aku, "Cikgu tau tak depa pasang khemah kat rumah yang kita pasang speaker tu dulu?" Dia memulakan ceritanya.

"Tak tau, " jawab ku pendek."Hamidah dah siap pasang 7 khemah kat dewan tu. Khemah yang di rumah tu sama jenis dengan yang di dewan tu", Sukri menjelaskan.

"Biarlah dia!" Maksud aku biarkanlah Hamidah dengan kelaku kebudak-budakanya itu. Pendek sahaja jawapan aku.

Dalam hati ku terasa seronok. Aku tahu, Sukri juga seronok. Kami tidak panik dengan perkembangan tersebut.Kita akan lihat perkembangan seterusnya nanti.

Aku pun stat kereta lalu menuju ke markas kami. Memang dah siap terpasang 7 khemah di dewan dan ada juga satu khemah di rumah yang cuma selang dua rumah dengan markas kami.

Paking keta kat markas dan apabila aku melangkah keluar dari kereta, Amirul, anak bujang yang menginap di markas kami itu datang menghampiri aku lalu memaklumkan, "Depa tengah nganto barang Midah kat rumah hujung nun," ngadunya.

"Aku dah dapat kelmarin," balasku dengan tersenyum ke arahnya. Dia hanya memandang ku atas ke bawah,bawah ke atas.Kami sama-sama suka! Ha! ha! ha!

"Jom ikut aku," aku ngajak Amirul untuk berjumpa tuan rumah yang ada khemah tu."Biar aku saja yang cakap nanti,dengan orang tu," pesan ku siap-siap kat Amirul.

Jumpa tuan rumah lalu aku tanya, nak buat apa pasang khemah ni? Aku tanya baik-baik.Aku bukan jenis samseng.Aku dah bagi salam kat dia sebelum tu.

Aku tengok rumput di lamannya pun baru saja lepas di mesin! "Tak tahu, Kak Nah yang pasang'" jawabnya. Dia maksudkan jiran sebelah rumahnya yang namanya Maimunah, Kutua Wanita Umno Sungai Rokam.

"Oh gitu..." Kami memang sudah kenal lama dari sejak zaman persekolahan lagi. Abangnya satu kelas sejak di SMC One di Jalan Pasir Puteh Ipoh , hinggalah ke tingkatan Lima tahun 1979. Orang buat baik, kita pun buat baik.Begitulah kita mengolah hidup.

"Dia kata nak baca Yasin," sambung tuan rumah tadi.

"Oh gitu..." balas ku lagi."Tak ngapalah, kirim salam saya kat dia nanti", kata ku lalu bergegas pergi semula ke markas.

Aku berdiri dilaman markas dan berbual-dengan Amirul mengenai persiapan ceramah yang akan kami adakan pada 19 haribulan ni nanti. Tidak lama kemudian kami ternampak nun di hujung jalan tu, kelibat puan Maimunah sedang menuju pulang ke arah sini.

Aku pun mula membedek lensa kamera ku ke arah dua wanita Umno yang sedang melangkah semakin menghampiri ke arah kami.Berikut apa yang aku rakamkan.


Bolehkah Melayu Jadi Ketua Menteri Pulau Pinang?

Posted: 16 Apr 2012 11:11 PM PDT

Kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang sentiasa ditangan Cina. Mana pernah ada Melayu jadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Pernah seketika dulu Umno memperolehi 13 kerusi.Gerakan mendapat 12 kerusi dan MCA 10 kerusi.Tetapi Umno telah memberikan kerusi Ketua Menteri kepada Gerakan. Korang fikirlah sendiri betapa cerdiknya pemimpin-pemimpin Umno membuat congak ketika itu.

Pada 1959, walaupun kedudukan Umno kuat dan tidak ada siapa mensyaratkan yang Ketua Menteri mesti MCA, Umno pergi ke Bukit Mertajam menawarkan jawatan ketua menteri itu kepada seorang padri Wong Paw Nee (gambar sewaktu tua), seorang guru yang tidak berpolitik yang jika tidak ke sekolah, lebih banyak masanya di gereja dari kelab MCA.

Umno sendiri yang mahu ia dipegang oleh MCA dan mulai 1969, seterus oleh Gerakan. Umno tidah pernah marah Cina jadi KM di situ sebelumnya. Sebaliknya Umno menjadi pelopor situasi tersebut.

Tetapi apabila Lim Guan Eng naik jadi KM, maka mulalah Umno memainkan isu rasis anti Cina.

Mereka tidak suka LGE jadi KM kerana dia Cina. Kerana dia kafir, komunislah dan macam-macam lagi tuduhan semborono.

Apakah Umno mampu melantik Melayu jadi Ketua Menteri di Pulau Pinang? Siapa ? Nak lantik Shaik Hussein Mydin itu kah? Mamat ini Melayukah? Cuba cek DNA mamat nih - sah DKK punya!

Umno Pulau Pinang sebenarnya sudah ketandusan pemimpin Melayu yang berwibawa. Itu sebabnya, Ketua Perhubungan pun terpaksa diimport dari Perak, Zaid Hamidi, samseng Bagan Datoh.

Siapa yang tidak kenal samseng ini? Maka tidak heranlah anak-anak buahnya di Penang itu pun berlagak samseng hingga LGE terpaksa buat laporan polis kerana diancam mereka.

Umno jangan haraplah nak jadikan Melayu sebagai KM di Pulau Pinang itu! Sedangkan jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang pun Umno tidak mampu untuk mengambil alih dari Gerakan yang tidak memenangi sebarang kerusi dalam PRU-12 lalu. Lihatlah disini

Waima, kesemua kerusi BN yang berjumlah 11 itu kesemuanya disandang oleh Umno dan kesemuanya merupakan adun-adun Melayu.

Maka sudah tentulah Umno yang paling layak mempengerusikan BN Pulau Pinang. Tetapi kenapakah ianya masih disandang oleh Tan Soo Koon dari Gerakan yang kecundang teruk di situ?

Umno Pulau Pinang walaupun samseng macamana pun, adalah lembu kepada Gerakan. Jangan nak berlagaklah!

Tanpa sedar, Umno sendiri telah meminggirkan Melayu untuk naik di Pulau Pinang. Maka janganlah salahkan orang lain.

Tiada ulasan: