Isnin, 9 April 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib Lebih Baik Jaga Lembu

Posted: 09 Apr 2012 09:02 AM PDT

Sangat meragukan. Bagaimana Najib boleh melantik dirinya sebagai Menteri Kewangan? Rakyat mula hilang kepercayaan dan bertanya tentang kemampuan sebenar Najib menghendalikan urusan kewangan negara.

Jumlah keseluruhan pinjaman bagi 1.9 juta orang yang dikeluarkan sejak ia mula dikeluarkan sehingga akhir 2012 hanya berjumlah RM28 bilion sahaja. Bukan RM43 bilion seperti disebut-sebut Najib.

Kenyataan perdana menteri bahawa negara tidak mampu menjelaskan hutang itu juga menunjukkan bahawa Najib tidak memahami mekanisme kewangan yang lazim diamalkan – termasuk dalam soal memberi perjanjian dan menjadual semula pinjaman.

Kalau jadi PM dan Menteri Kewangan pun haprak, buat apa duk pi ngada-ngada nak mangku tempat Shahrizat sebagai Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat ?

Lebih baik tolong jaga lembu Shahrizat selepas PRU-13 ni nanti! Baca di sini

Vale - Mengapa Tanjung Hantu?

Posted: 09 Apr 2012 03:34 AM PDT

Nizar menyatakan, sebagai seorang jurutera, beliau dididik supaya tidak merosakan alam sekitar; maka beliau mencadangkan pada awal-awalnya supaya Vale pergi ke Tanjung Hantu – 45 kilometer daripada Teluk Rubiah.

Nizar turut memperincikan faktor-faktor mengapa Tanjung Hantu dicadangkan bagi menempatkan projek Vale tersebut.

  • Sebab pertama, ialah bakau-bakau disana sudah habis kena tebang.
  • Yang keduanya, tidak ada penempatan perumahan di situ.
  • Yang ketiganya ianya tidak akan menjejaskan industri nelayan.
  • Yang keempatnya kerana berjauhan dari Generation TNB.
  • Dan yang kelimanya, ianya berjauhan dengan naval force.

  • Menurut Nizar, beliau telah memberikan ransangan dan arahan kepada Perak Invest, supaya berhubung dengan Kementerian Pertahanan; mempastikan betul-betul samada penempatan di Teluk Rubiah ini akan menjejaskan keselamatan negara kerana kedudukan naval base disitu.

    Dedahkan syarat-syarat Perjanjian

    Nizar menegaskan, setelah usul dibuat oleh Perak Invest, Pakatan Rakyat, bersama-sama dengan rakyat, telah tidak membenarkan di Teluk Rubiah.

    Nizar minta Zambry mendedahkan surat kelulusan yang membolehkan Vale meruskan operasi perniagaan mereka di Teluk Rubiah.

    "Saya minta didedahkan surat , kami nak lihat perjanjiannya, syarat-syarat yang terkandung dalam surat yang diluluskan oleh Pangkor kepada Vale. Saya cabar!

    "Saya tidak pernah memberikan kelulusan kepada Vale kerana ada syarat-syarat yang tertentu," kata Nizar yang mahu meneruskan ucapannya, namun disuruh berhenti dan diperintahkan duduk oleh Speaker kerana masa untuknya sudah habis.

    Tiada ulasan: