Khamis, 8 Mac 2012

Muslimeen United

Muslimeen United


Kenyataan Ini Yang Menyebabkan Najib Ketakutan..

Posted: 08 Mar 2012 08:33 AM PST


"Sepatutnya pemimpin BN perlu bertanya kenapa majoriti kakitangan kerajaan tidak bersama dengan BN?
"Apakah mereka ini jahil dan hilang pertimbangan sehingga menjadi penentang senyap kerajaan BN?" tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Ini, katanya sudah tentu ada perkara yang tidak betul, walaupun otak mereka dibasuh di dalam kursus Biro Tata Negara (BTN).

Baginya, jawapannya mudah kerana mereka adalah orang cerdik dan rakyat yang bermaklumat.
Justeru, kata beliau segala propaganda yang diberi oleh media perdana, penceramah pada kursus BTN tidak memberi apa-apa makna.

"Mereka hanya mendengar, ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri," ujarnya kepada Haralkahdaily.
Sehubungan itu, ujarnya kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said ketika program bersama Timbalan Perdana Menteri yang menggesa supaya kakitangan awam mesti menyokong kerajaan kerana banyak kemudahan yang diberi oleh kerajaan hanya sia-sia sahaja.

Katanya lagi, kakitangan kerajaan yang cerdik tidak akan rela negara diperintah oleh mereka yang korup, walaupun Presiden Umno memain taktik baru iaitu mengaku silap dan memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulangi lagi kesalahan itu.

Pada mereka, ujarnya lebih lima dekad diberi amanah untuk mentadbir negara bukan satu jangka masa yang singkat, sehingga negara menuju bankrap dan seluruh sistem negara habis rosak.

Tambahnya, tindakan pemimpin Umno hendak memaksa kakitangan kerajaan supaya jangan menentang BN bolehlah diibaratkan seperti pepatah Arab, 'kamu boleh paksa kuda pergi minum air, tetapi kamu tidak boleh paksa kuda supaya minum air'.

8 Mac bukti rakyat mampu tumbangkan kerajaan zalim

Posted: 08 Mar 2012 08:28 AM PST

KUALA LUMPUR : Tanggal 8 Mac, 2008 merupakan tarikh keramat dalam sejarah politik tanahair, apabila gabungan pembangkang, yang terdiri daripada KEADILAN, Pas dan Dap, memenangi lima negeri dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 12.

Buat kali pertama dalam sejarah, Pakatan Rakyat berjaya mengenepikan majoriti dua pertiga kerusi Barisan Nasional di parlimen, dengan menguasai 82 kerusi parlimen manakala BN pula hanya berjaya mempertahankan 140 kerusi.

Keputusan PRU pada ketika itu menyaksikan pembangkang menawan Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Kedah, selain mempertahankan Kelantan di bawah pentadbiran Pas.

Di Wilayah Persekutuan pula, pembangkang menyapu 10 daripada 11 kerusi parlimen yang dipertandingkan.

Selain Wilayah Persekutuan, lebih mengejutkan di kalangan penganalisis politik ialah kegagalan BN mempertahankan Selangor dan Pulau Pinang- dua negeri maju di Malaysia.

Kejutan keputusan PRU pada 8 Mac, yang dianggap oleh ramai pemerhati politik sebagai 'Tsunami politik' , memberikan tamparan hebat kepada Umno-BN.

Bagi Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar, tanggal 8 Mac telah mengubah lanskap politik negara dan membuktikan rakyat mampu untuk menumbangkan sesebuah kerajaan yang zalim.

Izzah merupakan calon KEADILAN yang pertama kali memenangi kerusi parlimen di Lembah Pantai, apabila berjaya menewaskan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam pilihan raya itu.

"Ulang tahun 8 Mac yang genap empat tahun hari ini membuktikan rakyat mampu mengubah dan menumbangkan kerajaan zalim yang menindas hak mereka.

"Malah, dengan kuasa mereka jugalah akhirnya tiga parti berbeza ideologi, namun memiliki keunikan bergabung membentuk Pakatan Rakyat sebagai kerajaan menunggu untuk memimpin Putrajaya selepas ini," katanya.

Manakala Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Malaysia, Dr Dzulkefly Ahmad pula berkata, meskipun baru memenangi beberapa negeri, BN sangat gelabah dengan dasar yang dilaksanakan Pakatan Rakyat.

"Pakatan melaksanakan pelbagai dasar kebajikan untuk rakyat, bukan setakat kita janji, malah sudah laksana di negeri yang kita tadbir.

"Misalnya Gaji minima RM1,500, kita laksana di Selangor, dalam keadaan kerajaan persekutuan pimpinan Datuk Seri Najib Razak terkial-kial menetapkannya," kata beliau.

Menurutnya, di Selangor, pentadbiran Pakatan Rakyat memperkenalkan Dasar Merakyatkan Ekonomi Selangor, dengan pemerintahan telus dan beramanah.

"Maksudnya, kami menghargai setiap sen wang rakyat.

"Semakin tinggi hasil negeri semakin banyak jugalah wang akan kita kembalikan terus kepada rakyat," katanya sambil menambah rizab tunai Selangor kini berjumlah RM1.9 bilion di bawah pentadbiran Pakatan.

Sementara itu, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua Kiam Wee berkata, Umno-BN tidak belajar dari Tsunami pada 8 Mac, apabila kerajaan Persekutuan yang kini dipimpin Najib masih mengekalkan pentadbiran korup.

Beliau memberikan contoh skandal Pusat Fidlot Kebangsaan yang dimiliki oleh keluarga menteri, Datuk Seri Shahrizat Jalil, menyalahgunakan dana RM250 juta yang sehingga kini gagal ditangani Najib.

"Malah Najib sendiri didakwa terlibat dalam skandal ini di mana beliau merupakan pengerusi jawatankuasa berimpak tinggi semasa projek ini diluluskan.

Justeru itu, katanya, beliau menyeru rakyat memastikan undi mereka hanya untuk Pakatan Rakyat pada PRU kali ini bagi menyelamatkan wang rakyat dari terus dibazirkan Umno BN yang sudahpun diberi peluang lebih 50 tahun memerintah.

Negeri Dikuasai Pakatan Terima Pelaburan Paling Tinggi, Kedah Tempat Ke 5

Posted: 08 Mar 2012 08:26 AM PST

Alor Setar – Bagi tahun 2011, Kedah menduduki tempat kelima di kalangan negeri-negeri di Malaysia menerima kemasukan pelaburan di sektor perkilangan.

Jumlah pelaburan yang diterima hingga Disember 2011 adalah sebanyak RM6.14 bilion yang melibatkan 42 projek yang diluluskan.

Prestasi ini menunjukkan peningkatan yang memberansangkan, berbanding bagi tahun 2010 yang hanya mencatat nilai pelaburan sebanyak RM1.96 bilion.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air, Tenaga, Industri dan Pelaburan, YB Dato' Ir Amiruddin Hamzah berkata, daripada jumlah projek tersebut, 23 adalah projek baru dan 19 adalah projek pembesaran.

Bagi projek baru, ia berjumlah RM4.7 bilion dan projek yang diperbesarkan sebanyak RM1.44 bilion.

"Kita menduduki tempat kelima di Malaysia dengan jumlah pelaburan adalah sebanyak RM6.14 bilion, 42 projek.

"23 adalah projek baru, iaitu mereka yang baru melabur dengan Kedah, 19 adalah projek pembesaran operasi yang sedia ada.

"Tempat pertama adalah Pulau Pinang dengan jumlah pelaburan RM9.106 bilion, diikuti Selangor dengan jumlah RM8.741 bilion, Sarawak dengan jumlah RM8.453 bilion dan tempat keempat adalah Johor dengan jumlah RM6.584 bilion," ujar beliau.

Tambah beliau, berikutan perkembangan pesat pembangunan Kulim Hi-Tech Park (KHTP) dan sambutan yang amat menggalakkan daripada pelabur, kerajaan telah bersedia dengan kelengkapan zon industri dan infrastuktur.

"Di KHTP, kita telah tambah kepada zon industri fasa empat kepada pelabur yang berminat.

"Kita dah beri maklumat kepada pengarah-pengarah MIDA di seluruh dunia bahawa kita ada lebihan tanah untuk pelabur, jadi jika mereka hendak ke sini, kita telah ada tanah, yang jadi masalah kepada pelabur, mereka dah minat, tapi dia kena tunggu dulu untuk penyediaan tanah," ujar beliau. -kedahla


KEDAH: Lagi pelaburan masuk sebanyak RM1.84 billion


KULIM, 4 Mac 2012 – Kini terbukti bahawa Kedah sedang menjadi pusat tumpuan pelabur-pelabur luar dari pelbagai negara dan industri apabila merima pelaburan sebanyak RM1.84 bilion daripada Syarikat Panasonic Energy Malaysia Sdn Bhd.

Syarikat tersebut telah melaksanakan majlis pecah tanah dan pertukaran perjanjian sewaan tanah dengan kerajaan negeri Kedah di Kulim Hi-Tech Park.

Panasonic memilih Malaysia dan khasnya Kedah sebagai pengkalan baru kerana sokongan dan kerjasama pelaburan kerajaan Malaysia serta infrastruktur yang baik dan kualiti tenaga kerja yang cemerlang

Sementara itu, produk yang akan dihasilkan adalah production of HIT solar modules (pengeluaran bersepadu bagi wafer, sel-sel dan modul).

Keluasan bangunan tersebut adalah seluas 70 ribu meter persegi dengan bilangan pekerja yang akan berkhidmat syarikat tersebut nanti adalah 1500 orang.

Pihak syarikat berhasrat untuk memulakan operasinya menjelang Disember 2012 dan ianya akan menghasilkan Panasonic HIT (Hiterojunction dengan lapisan nipis pada dasarnya).

Modul solar ini menawarkan kecekapan penukaran teratas tahap dunia dan cirri-ciri cemerlang bagi pergantungan suhu yang dapat memastikan lebih berkuasa walaupun semasa musim panas dan pada suhu tinggi.

Pengkalan baru ini akan melaksanakan penghasilan pengeluaran tahunan sebanyak 300W.

Hadir dalam majlis tersebut adalah Pengerusi Kulim Technology Park Corp Bhd, YB Dato' Ir Amiruddin Hamzah dan YB Dato' Mohamed Taulan Mat Rasul mewakili Menteri Besar. wartakedah




Penyelesaian Kemelut Pas Kedah,Kenyataan Tok Guru Nik Aziz

Posted: 08 Mar 2012 08:24 AM PST


1. Saya merakamkan syukur yang tidak terhingga kepada Allah SWT di atas penyelesaian yang telah berlaku di Kedah setelah melalui kemelut dalam isu perlantikan exco baru-baru ini. Kesediaan kedua-dua orang exco untuk menggalas tugas yang sebelum ini enggan menerima jawatan mereka saya kira merupakan satu titik noktah terhadap krisis yang melanda PAS Kedah ini.

2. Saya minta kepada semua pendokong perjuangan Islam agar dapat bangun pada malam ini untuk menunaikan qiyamullail dan mendirikan solat tanda syukur kepada Allah SWT terhadap penyelesaian yang sungguh bermakna ini.

3. Kemelut ini saya kira sungguh istimewa, yang biasa didengar khususnya berlaku dalam kelompok sekular ialah pihak-pihak bertelagah kerana inginkan jawatan, tapi di Kedah, kemelut berlaku apabila ada pihak yang menolak jawatan. Di dalam silibus pengajian sekular, jawatan ialah lubuk untuk mencari kekayaan, membina empayar perniagaan dan pengaruh, justeru mana mungkin ia boleh ditolak begitu sahaja. Bahkan jika terbukti melakukan penyelwengan sekalipun, masih enggan untuk meletakkan jawatan!

4. Saya simpati terhadap 'tupai-tupai' yang melompat keseronokan ketika kemelut ini berputik kerana mereka menjangka akan dapat 'menikmati buahnya'. Sayangnya, putik tidak menjadi masak, tupai pula jatuh kehampaan.

5. Alhamdulillah, inilah kaedah PAS melakukan penyelesaian. Krisis boleh ditangani dengan pertemuan dan mendengar luahan semua pihak. Di Kelantan, pernah beraku krisis melibatkan pertembungan antara Menteri Besar dan wakil rakyat kerajaan iaitu pada tahun 1978, jalan yang diambil bukannya perbincangan dan pertemuan, tetapi MAGERAN yang menjatuhkan kerajaan PAS Kelantan pada masa itu. Berbezanya antara dua penyelesaian membuktikan berbezanya dasar yang digunakan, satu dasar Islam dan satu lagi dasar sekular!



HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
al-Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

Umno bakal kalah 4 - 0 di Baling?

Posted: 08 Mar 2012 08:24 AM PST

Dalam dok semua orang sibuk bagi tumpuan kepada konflik yang berlaku di Kedah baru-baru ni, ramai yang tak perasan, PAS Kedah melalui PAS Kawasan Baling cipta rekod baru, berjaya tubuhkan cawangan PAS yang ke 156.

Dengan jumlah 156 cawangan tu aku rasa takdak Kawasan PAS yang boleh lawan PAS Kawasan Baling. Bukan setakat ada banyak cawangan tapi semua cawangan tu aktif.

Yang menariknya cawangan baru tu ditubuhkan di kawasan kubu kuat Umno di Kampung Seniyek dalam Dun Bayu, satu-satunya Dun yang masih dikuasai oleh Umno dalam Parlimen Baling. Katanya sebelum ni, PAS langsung tak boleh masuk kampung tu.

Selain Parlimen Baling 2 lagi Dun dalam Parlimen Baling iaitu Kupang dan Kuala Ketil juga dimenangi oleh calon PAS masa PRU12 dulu.
Yang lebih menarik lagi, cawangan baru tu dirasmikan oleh Ir. Amiruddin Hamzah, Timbalan Pesuruhjaya 3 PAS Kedah merangkap Exco Negeri Kedah. Dalam dok kalut pening masalah perlantikan Exco Kedah untuk tahun 2012 tu, Amiruddin masih boleh luangkan masa untuk rasmi cawangan baru tu.

Harakah cetak melaporkan:
[Sumber: e-Harakah]
Kalau ikut maklumat member di Baling, angka 156 tu takkan bertahan lama, pasainya akan ada lagi cawangan baru yang akan ditubuhkan tak lama lagi. Memang ada beberapa kampung lagi yang sebelum ni jadi kubu Umno dalam Dun Bayu yang akan ikut jejak langkah Kampung Seniyek tubuhkan cawangan PAS.

Nampak gayanya, peluang untuk YB Azmi Che Husin untuk pertahankan Dun Bayu di tangan BN semakin terancam, bunga-bunga untuk kalah semakin nampak. Masa PRU12 yang lepas, calon Umno tu cuma menang dengan majoriti 984 undi sahaja.

Selain usaha giat untuk tubuh cawangan baru di kawasan kubu kuat Umno, PAS Baling melalui Sekretariat Wakil Rakyat ada lagi satu gerak kerja yang lebih hebat untuk tawan Dun Bayu, tapi yang tu kita cerita lain kali.

Muhyiddin Buat Lawak.. Kalau Lawak Kat Afrika Orang Percaya Laa..

Posted: 07 Mar 2012 11:39 PM PST

Projek Lebuhraya Kinrara-Damansara bernilai RM2.2 bilion yang dianugerahkan kepada seorang peguam Umno adalah "berdasarkan merit", kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Projek berkenaan diberikan kepada Emrail Sdn Bhd dan dan Zabima Engineering Sdn Bhd.

Penasihat undang-undang Umno Datuk Mohd Hafarizam Harun adalah seorang pengarah dalam kedua-dua syarikat berkenaan.


"Ia berdasarkan penilaian yang sewajarnya berdasarkan kertas kerja yang dibuat oleh syarikat itu kepada kerajaan," kata Muhyiddin ketika ditanya wartawan.

Sebelum ini, penulis blog Raja Petra Kamaruddin mendakwa kerajaan persekutuan mengamalkan kronisme dalam penganugerahan projek itu dan dipercayai projek Lebuhraya Kinrara-Damansara itu adalah sebagai habuan atau ganjaran kerana peranannya membantu BN merampas Perak dari Pakatan Rakyat.

Namun Hafarizam ketika dihubungi Malaysiakini pada 21 Februari lalu berkata bahawa kedua-dua syarikat itu menghadapi "persaingan sengit" semasa proses tender.

Katanya, pengalaman mereka menyiapkan projek landasan berkembar keretapi dari Rawang ke Ipoh sepanjang 179 kilometer diambil kira dan mereka menang atas merit.

Raja Petra berkata Hafarizam adalah ahli lembaga pengarah di kedua-dua syarikat - Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd yang mendapat konsesi lebuh raya itu.

Selain penasihat undang-undang Umno itu, Raja Petra juga mendedahkan bahawa seorang lagi pengarah Emrail adalah Nik Sazlina Mohd Zain, isteri bekas Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi - M'kini


Baca pula apa ulasan Peguam UMNO itu..

Peguam UMNO yang dimaksudkan, Datuk Hafarizam Harun memberitahu Malaysian Insider bahawa sebarang tanggapan kononnya satu persetujuan dibuat berikutan peranan beliau dalam krisis perlembagaan negeri Perak pada 2009 telah 'dicemari dan bersifat mala fide (berniat buruk) serta bertujuan mencetuskan kebencian, skandal dan memburukkan nama mereka."

Hafarizam yang merupakan penasihat undang-undang UMNO, bagaimana pun menafikan konsesi pembinaan lebuh raya itu diberikan kepada beliau dan Tun Zaki kerana peranan mereka dalam krisis perlembagaan negeri Perak pada 2009. Dalam krisis tersebut kerajaan negeri bertukar tangan dari Pakatan Rakyat kepada Barisan Nasional (BN) yang dikuasai UMNO.

Usaha Malaysian Insider untuk mendapat penjelasan daripada Tun Zaki gagal kerana beliau enggan membuat sebarang komen.

Dalam satu pesanan ringkas yang dikatakan dihantar kepada Malaysian Insider, Hafarizam dilaporkan berkata,"Kontrak tersebut diberikan kepada kami setelah syarikat berkenaan terbukti mempunyai keupayaan berdasarkan rekod prestasinya."

Hari ini portal itu melaporkan pengesahan Hafarizam bahawa syarikat Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd dianugerahkan kontrak bernilai RM2.2 bil itu untuk membina Lebuh raya Kinrara-Damansara.

"Ya, saya pengarah kedua-dua syarikat Zabima dan Emrail," beliau memberitahu Malaysian Insider dalam jawapannya pagi tadi.

"Kedua-dua syarikat adalah berasingan dari segi pengkhususan, iaitu kepakaran dalam pembinaan landasan kereta api dan kontraktor Kelas A. Perkataan 'D' yang bermaksud 'deal' (urus janji) tidak tepat dan mengelabui fakta, selain dicemari niat buruk (mala fide) dan juga bertujuan mencetuskan kebencian, skandal dan memburukkan nama mereka," jawab beliau apabila diminta menjelaskan berhubung dakwaan oleh RPK pada Ahad.

Dalam artikel bertajuk "Episod 9: Ganjaran kerana memulangkan Perak kepada UMNO" yang disiarkan dalam Malaysia Today, RPK mendakwa Hafarizam dan Tun Zaki yang bersara pada 9 September tahun lalu, dianugerahkan kontrak pembinaan lebuh raya bertol, melalui syarikat Emrail.

"Secara kebetulan, apakah anda dapat mengesan sesuatu yang penting dalam hal ini? Ya, betul tu…Penasihat Undang-Undang UMNO sekarang ini, yang mewakili parti tersebut sepanjang Krisis Perlembagaan Negeri Perak, sementara Penasihat Undang-Undang UMNO sebelumnya (Ketua Hakim Negara) membuat keputusan untuk 'mengarahkan orang nombor dua beliau mengambil tempat di mahkamah sebagai menggantikan beliau.' Cuba teka siapa yang menang dalam kes tersebut? Semua dalam keluargalah, katakan…!"-sumber

Najib panik, batalkan SBPA menjelang pilihan raya

Posted: 07 Mar 2012 11:29 PM PST


KUALA LUMPUR, 8 Mac: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak disifatkan panik menghadapi tekanan kakitangan awam sehingga membatalkan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang dicadangkan sebelum ini.

Demikian kata ADUN Pantai Jerejak, Pulau Pinang, Sim Tze Tzin melalui twitternya hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan, kerajaan membatalkan rancangan untuk menggunakan SBPA berikutan bantahan kakitangan awam.

Najib berkata, kerajaan akan menggunakan skim yang ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM) dengan penambahbaikan.

Najib juga mengumumkan, satu suruhanjaya khas dibentuk bagi mengkaji perkhidmatan awam negara.

Langkah kerajaan untuk menangguhkan SBPA adalah kerana takut reaksi kakitangan awam yang mungkin memberontak dalam pilihan raya akan datang.

Namun dipercayai, ia akan kembali kepada skim ini selepas pilihan raya umum nanti jika Barisan Nasional (BN) kekalkan berkuasa.

"Ha ha ha...tiada keputusan sehinggalah pilihan raya," kata anggota Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong dalam Twitternya mengulas keputusan kerajaan mengenai hal ini.

Namun begitu, dengan pengumuman Najib, jurang gaji antara kakitangan awam akan terus meningkat dengan penyelarasan gaji yang diumumkan Najib.

Ini kerana, perbezaan peratus kenaikan gaji antara kakitangan awam peringkat rendah hanya sedikit sahaja berbanding dengan kakitangan peringkat atasan.

Najib berkata, kumpulan pengurusan dan profesional akan naik 13 peratus, kumpulan Utama dan khas A, B dan C 9 peratus, Turus 3 dan 2 8 peratus manakala Turus 1 dan KSN 7 peratus.

Walaupun peratusan kakitangan bawahan lebih tinggi tetapi oleh kerana gaji mereka hanya kecil sahaja, kenaikan ini rendah sahaja.

Misalnya jika kakitangan awam RM500, dengan kenaikan gaji 13 peratus, mereka akan mendapat kenaikan gaji sebanyak RM65 sahaja.

Namun untuk KSN dan Turus 1, oleh kerana gaji mereka tinggi misalnya RM12,000 sebulan, dengan kenaikan gaji 7 peratus, mereka mendapat kenaikan gaji sebanyak RM840 dalam pelarasan ini.

Kenaikan ini dilihat lebih baik berbanding SBPA yang dikatakan kakitangan paling rendah hanya mendapat kenaikan RM1.70 sahaja berbanding RM8,000 kakitangan paling tinggi.

Bagi Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin, Pakatan Rakyat mempunyai saham dalam perubahan ini kerana hasil desakan merekalah SBPA tidak jadi dilaksanakan.

"SBPA dibatalkan & Sistem Saraan Malaysia (SSM) ditambahbaik. Tentunya hasil desakan PR," katanya dalam Twitter. -Hrkh

Imam Hosnan Yang Baling Kasut Ke Arah Hakim Dipenjara Setahun

Posted: 07 Mar 2012 11:28 PM PST

Putrajaya, 8 Mac — Mahkamah Persekutuan hari ini menjatuhkan hukuman penjara setahun terhadap seorang imam yang membaling kasutnya ke arah hakim mahkamah sama bulan lalu, kerana telah menghina mahkamah.

Ketiga-tiga hakim yang sama menjelaskan "tindakan menghina mahkamah adalah sangat serius" dan "sekiranya tiada tindakan diambil, akan mencemarkan kuasa mahkamah."

Mereka sebelumnya membenarkan Hoslan Hussin membuat rayuan bagi meringankan hukuman selepas mendapati beliau bersalah atas kesalahan tersebut.

Hoslan, 46, berkata, "saya keliru" mengapa dibicarakan di mahkamah sivil dan bukannya mahkamah syariah. Beliau diwakili oleh Karpal Singh untuk tujusan itu.

"Saya keliru. Semuanya keliru. Sebagai seorang imam saya hanya menolong orang melakukan perkara yang baik.

"Disebabkan politik dalam agama, mereka mendakwa imam," katanya sebelum menangis.

Pada 22 Februari, Hoslan telah melemparkan kasutnya di Mahkamah Persekutuan apabila beliau cuba mencabar keputusan Masjid Kuala Lumpur pada 1999.

Tindakannya ketika itu mengejutkan hakim, peguam, dan pemerhati di kamar mahkamah.

Ketiga-tiga hakim yang sama, diketuai Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, membuat keputusan berkenaan "selepas menilai penjelasan" Hoslan.

"Mahkamah harus menjatuhkan hukuman yang bersesuaian," kata Zulkifli ketika perbicaraan.

Datuk Suriyadi Halim Omar turut berkata Hoslan adalah "ganas."

"Sesiapa yang alim akan dipandang tinggi. Tetapi kamu bersifat sebaliknya dan tidak menunjukkan tindakan yang sewajarnya," katanya.

Ketika membuat rayuan, Karpal menjelaskan bahawa mahkamah harus mengambil kira "aspek emosi" berikutan tempoh 13 tahun yang Hoslan dipaksa menunggu sebelum kes beliau didengarkan.

"Mahkamah harus mengambil kira sekiranya teguran lebih bermakna daripada hukuman. Teguran serius lebih bermakna," katanya.

Namun begitu, Ketua Hakim menjelaskan hukuman penjara adalah perlu sebagai pengajaran.

"Ini adalah kes menghina mahkamah yang serius, lebih-lebih lagi dia adalah kakitangan awam. perbuatannya itu telah mencemarkan nama baik mahkamah,"

"Hukuman ini adalah pengajaran ... untuk pentadbiran yang lebih adil," jelas peguam persekutuan Suzana Attan.

Hoslan kemudian mengaku menyesali perbuatannya dan memohon maaf daripada pihak kehakiman.

"Saya kecewa. Saya harap kita akan memaafkan satu sama lain," katanya. -TMI

KL Dilanda Banjir Kilat - Jalan Utama Sesak Teruk, Kereta Tenggelam

Posted: 07 Mar 2012 04:35 PM PST

Terkandas jalan tenggelam

KUALA LUMPUR: Ribuan kenderaan dan orang ramai terkandas di sekitar ibu kota akibat banjir kilat di beberapa jalan utama berikutan hujan lebat sejak lewat petang semalam.

TENGGELAM...seorang penduduk melihat keretanya yang ditenggelami banjir di Kampung Lembah Jaya Utara, malam tadi.

Selain beberapa jalan utama di pusat bandar, turut dilaporkan kejadian pokok tumbang dan kemalangan kecil membabitkan kenderaan ringan akibat jalan dinaiki air.

Tinjauan Harian Metro mendapati, antara kawasan terjejas ialah Jalan Pudu, Jalan Istana, Jalan Bukit Bintang, Jalan P Ramlee dan beberapa kawasan di Ampang terutama Bukit Belacan dan Lembah Jaya dinaiki air sehingga ke paras pinggang akibat hujan lebat tanpa henti sehingga jam 9 malam tadi.

SESAK...kenderaan yang terkandas di Jalan Tun Razak.

Jurucakap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berkata, antara jalan yang terjejas teruk dalam kejadian banjir kilat ialah Jalan Travers, Jalan Bangsar-Mahameru, Jalan Silang manakala beberapa kawasan di Ampang termasuk Desa Pahlawan, Hiliran Ampang serta jalan Hulu Langat dinaiki air sehingga ke paras lutut.

Menurutnya, sebuah kereta dan motosikal terbabit kemalangan sebelum terhumban ke dalam longkang di hadapan Balai Polis Travers, bagaimanapun tiada kejadian yang tidak diingini berlaku kerana kedua-dua pemandu dan penunggang motosikal diselamatkan.

Katanya, pihaknya sudah menghantar skuad bantuan ke semua kawasan termasuk meminta bantuan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk memutuskan bekalan elektrik di kawasan yang mengalami kejadian pokok tumbang seperti Jalan Silang bagi memudahkan proses pembersihan kawasan dijalankan.

Sementara itu, Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rusli Mohd Noor berkata, hujan lebat di ibu kota menyebabkan Jalan Sultan Ismail ditutup kepada kenderaan ringan, namun kembali dibuka sepenuhnya mulai jam 10 malam tadi.

Beliau berkata, empat jalan utama mengalami kesesakan teruk sejak petang semalam iaitu Jalan Raja Chulan, Jalan Naga Sari, Jalan Dato' Onn dan Jalan Sultan Ismail.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata, pihaknya sudah menggerakkan semua jentera bomba di kawasan terjejas teruk untuk menyalurkan bantuan bagaimanapun, sehingga kini tiada kemalangan jiwa dilaporkan akibat kejadian terbabit. -hm



Kredit Foto: NST, BH & HM








Tiada ulasan: