Ahad, 11 Mac 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Karpal Anti Islam Nak Tolong Imam Hina Mahkamah

Posted: 11 Mar 2012 12:11 AM PST

Peguam veteran, Karpal Singh akan memfailkan permohonan bagi Mahkamah Persekutuan menyemak semula keputusannya menjatuhkan hukuman setahun penjara ke atas imam Hoslan Hussain ekoran insiden melempar selipar.

Karpal, yang merupakan peguam yang mewakili Hoslan berkata hukuman Mahkamah Persekutuan itu adalah "nyata keterlaluan".

Karpal berkata, Hoslan tidak akan berpeluang untuk mengemukakan rayuan kerana hukuman itu dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan.


Bagaimanapun, katanya, dalam kes-kes terkecuali, mahkamah boleh menyemak keputusannya sendiri.

"Tidak syak lagi apa yang Hoslan lakukan adalah salah. Ia adalah tidak wajar dan tidak dapat dipertahankan, tetapi di sisi lain, Mahkamah Persekutuan perlu mengambil kira keadaan yang membawa kepada tindakan imam tersebut," kata Karpal kepada pemberita dalam satu sidang akhbar hari ini.

"Beliau telah dihalau keluar dari kuarters kediamannya di masjid di Kampung Pandan, dan kes itu berlarutan sejak tahun 1999.

"Beliau diberitahu rayuannya kepada Mahkamah Persekutuan telah
ditolak kerana ia melampaui masa, oleh itu dia bertindak dalam kekecewaan pada saat itu," tambah peguam veteran tersebut.

Pada tahun 2008, Jabatan Halehwal Agama Islam Wilayah Persekutuan mengeluarkan arahan mengusir imam tersebut yang tinggal di dalam kawasan Masjid Ar Rahimah, selepas dakwaan masalah tatatertib dibuat terhadapnya.

Hoslan, bapa kepada tujuh orang anak, melempas selipar ke arah panel tiga anggota mahkamah tertinggi itu, yang terdiri daripada Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Suriyadi Halim Omar, Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Zaleha Zahari dan Hakim Besar Malaya, Datuk Zulkifli Ahmad Makinuddin yang mengetuai panel tersebut.

Insiden melempas selipar itu berlaku pada 22 Februari. Dua minggu selepas itu, Hoslan dipanggil ke Mahkamah Persekutuan dan dijatuhkan hukuman pada 8 Mac.


Shahrizat Akan Letak Jawatan..

Posted: 10 Mar 2012 09:06 PM PST

KUALA LUMPUR, 11 Mac — Akhbar harian berbahasa Inggeris, The New Straits Times hari ini melaporkan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan meletak jawatan untuk setiap jawatan yang dipegang beliau dalam beberapa hari lagi.

Akhbar berkenaan berkata, menurut satu sumber, Shahrizat telah memaklumkan pegawai terdekatnya Jumaat lalu bahawa beliau akan melepaskan jawatan menteri dan juga Ketua Wanita Umno.

"Shahrizat (gambar) telah memberitahu kami beliau ingin melepaskan kedua-dua jawatan. Beliau tidak setuju dengan cadangan beliau letak jawatan sebagai menteri tetapi kekal sebagai Ketua Wanita Umno sehingga pilihan raya depan.


"Beliau telah buat keputusan untuk melepaskan kedua-dua jawatan tersebut," jelas Ketua Wanita Umno negeri.

Seorang lagi pemimpin kanan Wanita memberitahu akhbar berkenaan bahawa seorang pembantu Shahrizat telah memaklumkan beliau akan meletak jawatan semalam.

"Namun perkara itu tidak berlaku. Kami masih lagi berteka teki kerana pegawainya yakin pengumuman akan dibuat semalam. Mungkin beliau menantikan masa yang sesuaI," kata sumber tersebut.

The Malaysian Insider turut difahamkan Shahrizat akan membuat pengumuman rasmi malam tadi, tetapi beliau masih lagi belum berbuat sedemikian.

The New Straits Times turut melaporkan berdasarkan sumber peringkat tertinggi bahawa mereka yakin Shahrizat tidak akan bertanding untuk pilihan raya akan datang.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam berkata pengumuman terhadap perletakan jawatan Shahrizat akan dibuat kemudian.

"Terdapat banyak sangat khabar angin. Tapi kita akan membuat pengumuman dalam keadaan yang lebih teratur," kata Presiden Umno itu di Johor.

Spekulasi nasib Shahrizat telah menjadi bualan hangat sepanjang minggu ini, dengan berbulan dakwaan bahawa beliau dan keluarganya telah menyalahgunakan dana awam bernilai RM250 juta untuk projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) bagi kegunaan peribadi.

Skandal NFC menjadi perhatian umum setelah dilaporkan dalam Laporan Tahunan Ketua Audit Negara 2010 projek ternakan lembu di Gemas itu gagal menepati sasaran.

Bekas Ahli Parlimen Lembah Pantai ini telah menerima desakan meletak jawatan daripada pembangkang termasuk pemimpin veteran Umno, dengan menegaskan beliau hanyalah isteri kepada Salleh dan tiada kena mengena dengan projek tersebut.

Pihak polis bulan lalu telah mencadangkan agar Peguam Negara mendakwa pengarah NFCorp atas tuduhan pecah amanah, namun beliau meminta agar pihak polis untuk menjalankan siasatan dengan lebih terperinci berhubung perkara it

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/nst-lapor-shahrizat-akan-letak-jawatan/


Si Najib “murahan” diselar lagi: Mampukah dia habiskan RM400k untuk sebuah meja makan?

Posted: 10 Mar 2012 06:38 PM PST

Nampak gayanya, rasuah semakin menjadi-jadi di Malaysia dengan peneraju utamanya adalah Najib Razak yang menjadi contoh untuk menteri kabinet yang lain. Jika tuduhan terhadap beliau adalah benar, Najib seharusnya dibawa ke muka pengadilan.

Bukan sahaja beliau dituduh menyalahgunakan kuasa, pemimpin berusia 59 tahun itu mungkin mengecewakan lagi rakyat apabila mereka mendapat tahu pada Jumaat lepas bahawa Perdana Menteri telah menggunakan wang rakyat bagi membayar perbelanjaan majlis pertunangan anaknya.

"Ini bukan perkara kecil. Ia mungkin hanya RM409 767 tetapi ia menunjukkan betapa teruknya kerajaan kita yang sanggup menggunakan dana kerajaan untuk membiayai perbelanjaan peribadi PM dan juga menteri kabinetnya," ujar pengarah strategi PKR Rafizi kepada sidang media yang dinanti-nantikan pada juamaat lepas.


Rafizi menunjukkan bukti dengan sebuah salinan pesanan untuk majlis makan daripada Shangri La Hotel, yang menjadi penyedia makanan untuk majlis pertunangan yang diadakan di Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri. Inbois berjumlah RM 409,767 itu telah dibilkan kepada Jabatan Perdana Menteri.

Bagaimanapun, Rafizi juga memberitahu wartawan bahawa Najib mungkin membayar balik bil tersebut tetapi ia masih lagi satu penyalahgunaan kuasa kerana menggunakan jabatannya untuk menguruskan majlis tersebut yang dihadiri oleh 1000 orang jemputan. Menurut Rafizi lagi, perkara ini telah menimbulkan spekulasi mengenai pendapatan Najib.

"Jika dia telah bayar balik, kami mahu tahu dari mana dia dapat wang tersebut. Ia sangat banyak, hampir setengah juta untuk majlis pertunangan," tambah Rafizi.

JPM tolak dakwaan Rafizi yang mungkin sudah melakukan banyak pembongkaran

Sementara itu, JPM telah menolak dakwaan tersebut dalam kenyataan 2 perenggan yang dikeluarkan mereka. Ini hanyalah membayangkan betapa Rafizi mungkin telah melakukan pembongkaran yang tepat.

Walaupun telah 3 tahun menjadi PM, Najib telah dihujani dengan pelbagai dakwaan rasuah. Masih kuat spekulasi yang mengatakan beliau terlibat dengan pembunuhan Altantuya dan juga menerima ganjaran RM 570 juta daripada sebuah firma Perancis, DCN yang menjual 2 buah kapal selam Scorpene pada tahun 2002.

"Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli sepatutnya memohon maaf atas dakwaan beliau yang palsu itu. Ia berupa fitnah dan memburukkan nama Perdana Menteri," menurut kenyataan daripada JPM.

"Tiada dana rakyat yang digunakan untuk membiayai kos majlis pertunangan anaknya, ia telah dibiayai sendiri oleh Perdana Menteri dan keluarga beliau."

Walaubagaimanapun, kontroversi pembiayaan majlis pertunangan anak Najib itu, Nooryana Najwa yang berkahwin dengan anak saudara pemimpin di Kazakhtan tahun lepas bukanlah kontroversi pertama. Semasa lawatan rasmi ke sana pada Jun lepas, Najib dan isterinya Rosmah Mansur telah didakwa membawa bersama mereka jemputan mereka untuk menghadiri majlis pertunangan Nooryana di sana.

Jemputan mereka itu didakwa telah diterbangkan ke sana menggunakan kelas Pertama sebagai sebahagian daripada delegasi lawatan rasmi. Perbelanjaan itu telah ditanya di Parlimen. Kementerian Luar terpaksa mengakui bahawa kos perjalanan berjumlah RM 1.1 juta.

Pembongkaran kecil daripada skandal-skandal yang lebih besar

Perbelanjaan mewah telah lama membelenggu pentadbiran Najib. Bukan sahaja rosmah yang menjadi perhatian kerana kemaruk membeli-belahnya, koleksi beg tangan Birkin dan cincin berlian benilai USD 24 juta, Najib sekeluarga juga telah diketahui pergi bercuti di Perth semasa Hari Malaysia.

Yang paling teruk, Najib telah menggunakan jet kerajaan untuk membawa tetamunya ke Perth. Apabila tertangkap, sebab yang mereka beri adalah mereka telah ke sana untuk majlis rasmi bersama pelajar Malaysia dan najib telah memberikan sebuah ucapan yang memberikan inspirasi kepada pelajar kita. Tetapi malangnya untuk Najib, para pelajar cepat-cepat menidakkan dakwaan tersebut di Facebook dan terus memburukkan situasi untuk keluarga Perdana Menteri.

"Ini mungkin sedikit sahaja daripada skandal-skandal besar yang kita tidak tahu. Sepatutnya ada siasatan dan penelitian dalam perbelanjaan JPM. Jawapan samar-samar dan memberi nilai secara keseluruhan tidak dapat diterima. Sepatutnya ada perincian perbelanjaan. Ini adalah perkara asas dan ia sepatutnya diketengahkan kepada rakyat demi kepentingan mereka," ujar Rafizi.

Hubungan dengan Kazakhstan

Tetapi sekarang, semua mata tertumpu pada Kazakhstan. Baru-baru ini, diketahui bahawa pengarah Pusat Feedlot Kebangsaan telah membeli apartmen bernilai RM1.7 juta yang bakal digunakan sebagai ofis di Almaty, di bahagian selatan Kazakh.
Pengarah NFC adalah suami dan anak kepada Menteri Wanita, Shahrizat Jalil. Mereka telah didakwa menyalahgunakan kuasa dan menyalahgunakan pinjaman kerajaan berjumlah RM250 juta untuk membeli kondo mewah di Bangsar, Singapura dan sekarang, Kazakhstan.

Perjanjian pinjaman itu mengatakan bahawa ia hanya boleh digunakan untuk membangunkan projek ternakan lembu- mengukuhkan dan menguruskan "sebuah pusat Feedlot yang konsisten dengan polisi kerajaan Malaysia untuk membangunkan, mempromosi dan menjaga pengeluaran daging lembu dan produk daging lembu…"

"Berdasarkan perjanjian pinjaman, NFCorp sememangnya tidak menternak lembu atau mendapatkan dagingnya di Kazakhstan tetapi membeli apartmen di sana," ujar Ahli Parlimen DAP PJ Utara Tony Pua dalam kenyataan beliau pada hari Khamis.
Najib menyaksikan penjanjian 5 memorandum persefahaman di Kazakhstan. Salah satu di antaranya adalah berkait dengan NFC yang membuat perjanjian dengan pihak Kazakh untuk mengimport daging lembu di Malaysia.

"Beliau tidak dapat lari lagi. Dalam kes Kazakh-NFC, beliau harus berterus-terang. Bagaimana beliau sebagai PM dan menteri kewangan boleh endorse perjanjian yang menyalahi perjanjian pinjaman NFC, yang bertujuan melindungi kepentingan rakyat Malaysia. Ini adalah wang rakyat. Sama juga dengan RN409 767 untuk majlis pertunangan anaknya di Putrajaya. Adakah kita akan membayar segalanya untuk mereka, baik kecil atau besar? Jika ini adalah penyalahgunaan kuasa, bukan sahaja ia salah tapi ia jenayah. Rasuah itu jenayah dan tidak boleh dibenarkan berlaku," tegas Rafizi.

Dipetik dari - Malaysia Chronicle


Bertunang: Rakyat perlu bukti, bukan sekadar nafi

Posted: 10 Mar 2012 05:07 PM PST

Saya menyambut baik kenyataan rasmi yang pantas dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri menafikan bahawa perbelanjaan majlis pertunangan anak Datuk Seri Najib Tun Razak pada 17 Jun 2011 lalu dibiayai oleh wang rakyat melalui Pejabat Perdana Menteri, walaupun dokumen dari Hotel Shangrila yang mengendalikan majlis secara jelas menunjukkan semua urusan tempahan dan bayaran dibuat melalui Pejabat Perdana Menteri.

Persoalan saya memohon maaf tidak timbul kerana kenyataan dua perenggan itu hanyalah satu penafian, tanpa ada sebarang bukti atau fakta yang boleh menafikan kesahihan dokumen atau tuduhan yang dibawa terhadap Perdana Menteri.


Dalam suasana kepercayaan rakyat terhadap iltizam Barisan Nasional memerangi rasuah adalah sangat rendah, penafian semata-mata tidaklah mencukupi. Apatah lagi apabila dokumen yang dibawa menjadi bukti kukuh bahawa Pejabat Perdana Menteri mengendalikan urusan tempahan dan bayaran bagi majlis itu.

Oleh yang demikian, untuk membersihkan nama beliau, saya menyeru Dato' Seri Najib Tun Razak menjawab perkara-perkara berikut dengan mengemukakan dokumen rasmi sebagai bukti perbelanjaan pertunangan anak beliau tidak dibayar oleh rakyat:

Pertama, beliau perlu mengesahkan sama ada perbelanjaan yang tertera seperti dokumen Hotel Shangrila itu adalah perbelanjaan majlis pertunangan anak beliau;

Kedua, beliau perlu mengesahkan sama ada dokumen Banquet Event Order (BEO) yang dikemukakan oleh saya adalah dokumen yang sah dan bukannya palsu;

Ketiga, beliau perlu mengarahkan Pejabat Perdana Menteri mengemukakan kepada rakyat salinan Purchase Order (dokumen tempahan) yang dihantar kepada Hotel Shangrila untuk menentukan pihak manakah sebenarnya yang bertanggungjawab membuat tempahan tersebut;

Keempat, beliau perlu mengarahkan Pejabat Perdana Menteri mengemukakan rekod perakaunan dari sistem perakaunan Kerajaan Malaysia yang merekodkan Purchase Order tersebut, bagi menentukan sama ada tempahan direkodkan sebagai tanggungan Kerajaan Malaysia;

Kelima, beliau perlu mengarahkan Pejabat Perdana Menteri mengemukakan kepada rakyat salinan invois yang dihantar oleh Hotel Shangrila kerana ia boleh menjadi bukti bahawa ia dicaj kepada Perdana Menteri atas kapasiti peribadi beliau ataupun ditanggung oleh Kerajaan Malaysia;

Keenam, beliau perlu mengarahkan Pejabat Perdana Menteri mengemukakan rekod perakauan dari sistem perakaunan Kerajaan Malaysia yang merekodkan invois tersebut, bagi menentukan sama ada bayaran akan dibuat oleh Kerajaan Malaysia; dan

Ketujuh, beliau perlu mengarahkan Pejabat Perdana Menteri mengemukakan baucer bayaran yang dibuat kepada Hotel Shangrila untuk menentukan siapakah yang mula-mula sekali menyelesaikan tanggungan belanja majlis tersebut; dan

Kelapan, beliau perlu mengemukakan bukti bayaran yang dibuat oleh beliau dan keluarga beliau untuk menanggung perbelanjaan tersebut; termasuklah salinan cek, penyata bank atau dokumen-dokumen lain dari akaun bank peribadi beliau.

Sekiranya Perdana Menteri berjaya mengemukakan dokumen-dokumen ini dan membuktikan tidak pernah sekalipun caj tanggungan berjumlah hampir setengah juta itu direkodkan sebagai tanggungan Kerajaan Malaysia, barulah rakyat Malaysia boleh berpuas hati bahawa majlis mewah untuk pertunangan anak beliau itu tidak ditanggung rakyat Malaysia.

Jika tidak, beliau akan berdepan dengan persepsi rakyat bahawa beliau pun tidak ubah seperti menteri-menteri lain di dalam kabinetnya yang menggunakan wang rakyat dengan sewenang-wenangnya untuk bermewah bagi tujuan peribadi.

Mohd Rafizi ialah Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat

-Hrkh



Pakatan Ke Putrajaya - Tol Jambatan P. Pinang Akan Dihapuskan

Posted: 10 Mar 2012 04:11 PM PST

Tol Jambatan Pulau Pinang akan dihapuskan jika rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan persekutuan dalam pilihan raya umum akan datang.

Itu adalah janji Pakatan yang disampaikan oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang.

Setakat ini, semua janji yang berada dalam bidang kuasa kerajaan negeri Pulau Pinang telah pun dilaksanakan.


Hanya janji yang melibatkan kuasa kerajaan pusat seperti pemansuhan tol dan pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan belum dapat dilaksanakan kerana UMNO-Barisan Nasional masih berkuasa di peringkat persekutuan.

Pakatan Rakyat lebih memahami penderitaan rakyat berikutan tekanan ekonomi semasa, bukan sahaja kesan ekonomi global tetapi juga akibat pembaziran dan kehilangan wang rakyat kerana salah urus, penyelewengan, rasuah dan salah guna kuasa kerajaan UMNO-BN.

Tidak cukup dengan itu, keangkuhan dan kesombongan pimpinan UMNO-BN masih menjadi amalan.

Sementara wang rakyat digunakan untuk memancing undi dan rasuah politik, kroni-kroni mereka mengambil kesempatan untuk meragut kekayaan negara yang sepatutnya diagihkan secara adil kepada golongan yang memerlukan.

Corak pentadbiran dan pengurusan UMNO-BN masih di takok lama. Mereka mudah lepas tangan untuk meletakkan beban di bahu rakyat daripada sanggup berkorban memenuhi keperluan rakyat.

Pakatan mahu hapuskan tol, UMNO-BN terus lanjut konsesi tol

Dalam isu tol Jambatan Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN terang-terangan tidak pedulikan rakyat. Apabila Pakatan berjanji untuk menghapuskan tol tersebut, pimpinan UMNO-BN memberi jawapan kurang cerdik – negara akan bankrap jika tol berkenaan dimansuhkan.

Lebih dari itu, kerajaan pusat UMNO-BN telah melanjutkan pula tempoh konsesi kutipan tol Jambatan Pulau Pinang selama 17 tahun sehingga 2038! Alasan UMNO-BN untuk lanjutan itu adalah semata-mata kerana ia "bermurah hati" untuk tidak menaikkan kadar tol dalam masa tiga tahun akan datang.

Guan Eng telah pun menjelaskan bahawa alasan negara boleh bankrap kerana pemansuhan tol Jambatan Pulau Pinang serta tol-tol Lebuh Raya Utara-Selatan (NSE) dan Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE) adalah tidak masuk akal dan dangkal.

Menurut beliau, jJambatan Pulau Pinang telah mengutip RM1.859 bilion dengan kos pembinaan RM944 juta, iaitu lebihan sebanyak RM924 juta.

Bagi BKE, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta manakala kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta, yakni rakyat tidak sepatutnya dibebankan dengan tol sehingga 31 Disember 2038, malah tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta.

"Kos maksimum untuk pemansuhan NSE dan Jambatan Pulau Pinang adalah RM50 bilion, iaitu RM40 bilion untuk NSE dan RM10 bilion untuk Jambatan Pulau Pinang. Jumlah RM50 bilion tidak akan menjadikan negara bankrap.

"Yang akan menjadikan negara bankrap adalah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kronisme. Lagipun, kos projek MRT baru pun sudah mencecah RM50 bilion," tambah beliau.

Jambatan kedua belum siap, kerajaan UMNO-BN sibuk nak kutip tol

Yang terbaru, belum pun siap Jambatan Kedua Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN awal-awal lagi sudah mengumumkan kadar tol RM7 untuk kereta, dengan alasan bahawa ia harus sama dengan kadar yang dikenakan untuk jambatan yang sedia ada.

Malah, laporan versi online akhbar The Star hari ini menggambarkan seolah-olah sesuatu yang lucu bagi pihak kerajaan UMNO-BN apabila memetik Pengarah Utusan Jambatan Kedua Sdn Bhd Datuk Dr Ismail Mohamed Taib sebagai berkata bahawa pihaknya sebenarnya mahu kadar tol yang lebih rendah tetapi bimbang jika pihak jambatan pertama akan "bising".

"Jambatan pertama Pulau Pinang sepatutnya menaikkan kadar kepada lebih RM9, jadi kami sedia ikut mereka. Bagaimana pun, apabila mereka mengesahkan kekal pada kadar RM7, maka kami pun akan kenakan kadar RM7," kata Dr Ismail sebagaimana yang dipetik oleh akhbar tersebut.

Jambatan kedua itu dijangka siap pada September 2013.

Sebagaimana yang dikatakan oleh Guan Eng sebelum ini, semakan semula dan pelanjutan tempoh konsesi tol sehingga 2038 telah dilakukan tanpa rundingan dengan rakyat dan hanya menguntungkan syarikat-syarikat pengendali tol.

Itulah cara, amalan dan budaya kerajaan UMNO-BN yang semakin jelas tidak akan berubah sama sekali, walau apa pun yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba janjikan atau laksanakan, termasuk menyalahgunakan wang rakyat sebagai gula-gula politik menjelang PRU ke-13.

Roketkini.com


Panas Dan Memalukan - MB Pahang Mengamuk Halau Dan Tuduh Wartawan Akhbar Bahasa Cina Bodoh

Posted: 10 Mar 2012 06:35 AM PST

You Stupid !!, itulah yang dikatakan oleh MB Pahang agaknya, Klik Video

KUANTAN, 10 Mac - Apa sudah jadi dengan Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob (foto) agaknya. Jika dulu di awal tampuk kuasanya sebagai MB, beliau pernah menunjukkan isyarat lucah di Hari Pencalonan Pilihanraya Kecil DUN Sanggang, Temerloh.


Isu itu hangat diperkatakan, hingga beliau digelar MB Samseng, Adnan Samseng, MB Lucah dan banyak lagi. Kemudian, beberapa tahun yang lalu beliau sekali lagi mengamuk. Kali ini kepada wartawan media arus perdana ketika beliau berucap di Sidang DUN Pahang.

Selepas lebih 10 tahun berlalu, Adnan dilihat sudah kembali "normal" dan gelaran samseng, lucah dan sebagainya mula hilang begitu saja. Namun, entah apa kenapa tiba-tiba kita dikejutkan dengan tindakan MB Pahang itu memakin hamun dan menghalau wartawan akhbar berbahasa Cina dari membuat liputan programmnya.

Kejadian berlaku di sebuah hotel terkenal di sini pagi tadi. Beliau ketika itu hadir ke acara pembukaan Pesta Buku di hotel terbabit. Ketika melihat wartawan berkenaan, Adnan tiba-tiba menjerit dan menghalau wartawan-wartawan terbabit supaya keluar dari hotel itu.

Tidak cukup dengan itu, Adnan juga menggelarkan mereka sebagai "Wartawan Bodoh (Stupid)", sambil disaksikan oleh orang ramai yang berada di situ. Semua panik melihat gelagat Adnan, namun masing-masing tidak mampu berbuat apa-apa dan sekadar tergamam melihat aksi MB Pahang itu.

Sebelum ini kami pernah melaporkan semua wartawan akhbar berbahasa Cina dihalang masuk ke satu forum pro-Lynas yang dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Pahang di RTM Pahang Januari lalu.

Kini, kejadian yang sama berlaku dan lebih memalukan ia melibatkan MB Pahang sendiri. Soalnya sekarang, wajarkah seorang Menteri Besar berperangai seperti itu?. Mengamuk dan menghalau wartawan adalah satu tindakan yang tidak wajar sebenarnya.

Namun, mungkin Adnan punyai sebab tertentu untuk berbuat demikian kerana beliau tahu bahawa akhbar berbahasa Cina telah membuat liputan meluas terhadap projek kilang memproses rare earth Lynas Corporation yang kini dibantah rakyat.

http://pahangdaily.blogspot.com/2012/03/panas-memalukan-mb-pahang-mengamuk.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29


Janji Anwar - 'Pendidikan percuma untuk semua'

Posted: 10 Mar 2012 05:03 AM PST

Anwar: Pakatan tak berniat kejar majoriti dua pertiga

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata pakatan pembangkang tidak berniat untuk mengejar majoriti dua pertiga kerusi di Parlimen.

Menurutnya, asalkan Pakatan Rakyat menang dengan majoriti mudah dalam pilihan raya umum akan datang, ia akan memulakan tugas memulihkan institusi-institusi negara yang sedang tenat.

anwar youth dialogue 100312 anwar"Siapa kata kita mahu majoriti dua pertiga? Pakatan hanya mahu menang. Jika kita boleh capai ini ... perkara yang paling penting adalah
untuk memperbaiki institusi kami, termasuk badan kehakiman, polis dan perkhidmatan awam," katanya semasa berdialog dengan belia di Kuala Lumpur.

'Pendidikan percuma untuk semua'


Anwar juga menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat di Putrajaya akan memastikan pendidikan percuma sehingga ke peringkat universiti dan ini akan memansuhkan keperluan untuk PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional).

Ditanya mengapa beliau tidak memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) semasa menjadi menteri pelajaran, Anwar mengakui bahawa ia adalah sukar untuk melawan bos, mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

Anwar berkata beliau telah mencadangkan draf Akta Pendidikan yang merangkumi universiti yang boleh menjadikan AUKU tidak relevan, tetapi menegaskan ia tidak bergerak di bawah menteri pendidikan berikutnya.

Sementara itu, salah seorang peserta dialog tersebut secara terus terang tetapi berseloroh bertanya siapakah yang akan menggantikan Anwar sekiranya beliau meninggal dunia.

Secara berseloroh juga, Anwar menjawab: 'Saya belum pun mula, awak sudah mahu ganti".

Bagaimanapun, beliau menjelaskan bahawa isu itu bergantung kepada proses demokrasi, di mana dalam konteks PKR, penggantinya akan terdiri daripada pemimpin parti itu sekarang.



ANAK akan saman tiga bekas MB

Posted: 10 Mar 2012 04:06 AM PST

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) akan memfailkan saman terhadap bekas Menteri Besar Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin; bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib dan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad kerana didakwa gagal memastikan pampasan diberi kepada peneroka Felda sehingga mereka kini didakwa hidup terbiar.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, saman tersebut akan mewakili peneroka Felda Cahaya Baru (Johor), Sungai Buaya (Selangor), LB Johnson dan Sendayan (Negeri Sembilan).


"Mereka (peneroka Felda) kini kalau nak guna bahasa kasarnya, hidup merempat. Mereka tidak mendapat pampasan yang sepatutnya. Jadi kami akan lantik panel guaman untuk kemukakan saman (menuntut) gantirugi atas kerugian peneroka Felda," katanya dalam sidang media di ibupejabat PAS hari ini.

Mazlan yang juga ahli jawatankuasa PAS pusat mendakwa, ketiga-tiga bekas menteri besar tersebut bersalah kerana memberi kebenaran kepada kontraktor kerajaan negeri bagi menjalankan projek di atas sebuah tanah GSA dan rizab Melayu itu.

Selain itu, Mazlan mendakwa, mereka juga menaburkan janji kepada peneroka yang mereka akan mendapat durian runtuh.

Bagaimanapun, setelah projek dibuat, dakwa Mazlan, duit yang dijanjikan itu tidak diberi.

"Jadi apa yang kita nak persoalkan ialah kenapa exco dan menteri besar meluluskan projek ini? Mereka semua ini telah mungkir janji," katanya.

Dalam pada itu, Mazlan berkata, ANAK turut akan memfailkan injunksi terhadap Felda Plantation bagi menghalang 360,000 hektar tanah milik peneroka diserahkan kepada Felda Global Venture Holding (FGVH).

Menurut Mazlan, pemberian tanah kepada FGVH merupakan satu kesalahan mengikut akta GSA 1960.

"Kami bersama peguam akan memohon kepada mahkamah untuk membatalkan pemberian tanah itu dan memohon agar tanah itu dapat diberi kembali kepada rakyat. Walau apa pun, perkara ini masih lagi dalam perbincangan dan injunksi juga akan dilakukan dalam waktu terdekat," katanya.

Sementara itu, Mazlan turut mempertikaikan projek 'Ceria ke sekolah'- satu projek yang memberi barangan keperluan ke sekolah kepada seramai 15,000 murid tahun satu anak peneroka Felda.

Mazlan berkata, keseluruhan projek itu bernilai RM2.775 juta kerana setiap seorang murid akan diberi pakej bernilai RM185, merangkumi baju sekolah, kasut dan beg sekolah.

Beliau bertanya kenapa projek tersebut diberi secara rundingan terus dan bukan melalui tender terbuka.

"Saya juga ingin mempersoalkan, bagaimana pemilihan 15,000 murid itu dibuat? Kerana hasil kajian kami, banyak Felda yang masih tidak mengagihkan pakej keperluan ini.

"Jadi saya minta penjelasan daripada Isa Samad selaku pengerusi Felda," katanya.


Tiada ulasan: