Isnin, 26 Mac 2012

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Dilemma rakyat. Antara perubatan kerajaan dengan swasta.

Posted: 25 Mar 2012 09:33 PM PDT

Oleh : AdukaTaruna

Gua pun tak pasti sama ada gua ni betul atau tidak. Tapi, base on pemerhatian gua, dan cerita rakan2, maka gua taip la N3 gua nih.

Member gua si Ayet (bukan nama sebenar), masa isterinya bersalin anak pertama, mereka menggunakan perkhidmatan swasta. Az-zahra apa ntah kat Bangi. Anak pertama dikatakan bermasalah membuatkan doktor sarankan pembedahan.

Anak kedua si Ayet juga doktor sarankan pembedahan. Di swasta jugak. Gua tak tahu sama ada benar atau tidak, atau ianya bermotifkan duit. Kalau pembedahan, swasta akan caj mahal woo.. Kalau gua benar, maka gua rasa sistem menzalimi si Ayet.

Kini isteri Ayet dikatakan hanya selamat melahirkan seorang anak sahaja lagi. Kerana sudah 2 kali pembedahan. 2 anak pertama lelaki. Dan keluarga Ayet mengharapkan kali ini perempuan.

Itu cerita swasta. Bagaimana dengan cerita kerajaan? Gua bimbangi, wujud satu falsafah, sampai bayi mampos pun, kalau boleh elakkan pembedahan. Mahal. Doktor pula kena kerja lebih berat. Maka, kita tersepit dalam 2 sistem yang wujud.

Apakah ada satu sistem yang boleh pembaca cadangkan untuk kita atasi benda ini selepas Malaysia Baru nanti?


Tiada ulasan: