Ahad, 12 Februari 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Lagi Serangan 'Monyet Liar' Di Kelang

Posted: 11 Feb 2012 10:43 PM PST

Klang, 12 Feb: Program Jelajah Mahasiswa di sebuah dewan orang ramai di Kampung Idaman, Pandamaran malam tadi diserang sekumpulan samseng yang membuat kecoh dan memecahkan meja dan kerusi.

Difahamkan lebih 50 orang samseng tersebut menyerbu dewan itu dengan mensasarkan pemimpin pelajar Adam Adli.

Bagaimanapun ketika kejadian kira-kira jam 8 malam tadi itu, Adam Adli berada di luar dewan dan sempat menyelamatkan diri.


Kumpulan samseng itu difahamkan bertindak merosakkan barangan dalam dewan termasuk memecahkan kerusi dan meja.

Penganjur program Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) kemudiannya bertindak membuat laporan polis di Balai Polis Kampung Idaman.

Insiden itu bagaimanapun tidak berakhir di situ apabila kumpulan samseng tersebut bertindak mengepung sekali lagi mahasiswa-mahasiswa tersebut di hadapan balai polis tersebut.

Keadaan tegang itu memaksa pihak polis membawa mahasiswa tersebut ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang bagi tujuan mendapatkan perlindungan.

Pada masa sama, kumpulan samseng itu juga turut mengekori mahasiswa itu dan menanti mereka hadapan IPD Klang itu.

Selepas mendapat maklumat berhubung insiden itu, pasukan Unit Amal PAS dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) turut bergegas ke tempat kejadian.

Ketua Penerangan AMK Selangor, Saifullah Zulkifli yang ditemui di tempat kejadian berkata, setibanya di perkarangan IPD itu beliau dan beberapa rakan dihalang sekumpulan samseng tersebut.

Mereka juga diludah dan dihambur dengan kata-kata kesat.

"Malah ketika saya berjalan untuk memasuki IPD sekumpulan pengikut Umno seramai 50 orang itu telah memaki hamun serta ada antaranya meludah ke arah kami walaupun kami memaklumkan kehadiran kami tidak ada kaitan dengan mahasiswa tersebut," jelasnya.

Tambahnya lagi, kekacauan berlaku sekitar jam 8 malam apabila sekumpulan pengikut Umno telah memasuki dewan orang ramai di Kampung Idaman dengan membuat kecoh serta memecahkan kerusi.

"Sasaran mereka adalah Adam Adli tetapi ketika kejadian tersebut berlaku Adam tidak berada di dalam dewan, sebaliknya beliau masih berada di luar dewan dengan niat bila keadaan benar-benar selamat baru beliau masuk ke dalam dewan.

"Tetapi Adam bernasib baik sempat dibawa lari sebelum kejadian yang tidak diingini berlaku," sambungnya.

Adam Adli sebelum ini mencetus kontroversi dengan bertindak menurunkan bendera perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di hadapan bangunan Umno ketika demonstrasi mahasiswa menuntut pemansuhan Auku di PWTC Disember tahun lalu.

Antara mahasiswa yang dibawa berlindung di IPD Klang adalah Timbalan Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independent (KAMI), Khalid Ismath dan Koordinator Aksi Mahasiswa Independent (AKSI), Ehsan Bukharee.

Mereka kemudiannya dibawa keluar dari IPD kira-kira jam 2.30 pagi dengan dua buah kenderaan polis.

Dalam pada itu, kekacauan tersebut telah menyebabkan beberapa buah kereta milik mahasiswa telah rosak teruk.

Serangan serupa sebelum ini berlaku pada program Asal Bukan Umno (ABU) di Jalan Kebun, Shah Alam.

Dalam kejadian itu, seorang lelaki dilapor cedera dalam insiden tersebut.-


Buku Cerita Lucah Ini Ditemui Bersepah Di Pahang

Posted: 11 Feb 2012 06:54 AM PST

Panas: UMNO Rela 'Cetak Buku Dan Edar' Kepada Pengundi Melayu Supaya Sokong BN Pada PRU-13

KUANTAN, 11 Feb - UMNO Barisan Nasional nampaknya semakin kemaruk untuk menarik sokongan rakyat terutamanya orang-orang Melayu, menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang. Tidak cukup dengan propaganda di media arus perdana, kini mereka menyebarkan pula buku berjudul "Pilihan Raya Umum Ke-13: Nak Pilih Siapa?" kepada orang ramai di sekitar bandar ini.

Buku setebal 84 mukasurat itu mula diedarkan sejak minggu lalu, dan sasarannya ialah kepada pengundi Melayu di kawasan "hitam". Buku yang tidak dinyatakan penerbi itu kononnya dijual dengan harga RM14.99, tetapi apa yang berlaku ia diberikan secara percuma kepada orang ramai.

Ada yang mendapatnya melalui tangan dan ada pula yang menerimanya melalui pos. Apa yang menarik, buku tersebut tidak dinyatakan penulisnya dan hanya menggelarkan ia ditulis oleh Cikgu Melayu.


Terdapat mukadimah dan penutup berupa nasihat daripada guru-guru Melayu. Antara lain tercatat dibelakang kulit buku itu perkataan berbunyi "Ada yang menggelar pilihan raya umum ke-12 sebagai tsunami politik. Ramai pula yang mengatakan bahawa orang-orang Melayu sudah tidak mungkin akan dapat mengembalikan kuasa politik di tanahair sendiri. Sejarah telah membuktikan bahawa apabila Melayu merebut kuasa, kita sebenarnya menghakis kuasa yang ada pada kita. Sekarang, keadaan menjadi semakin genting bagi orang-orang Melayu kerana jika kita tersalah pilih, musnahlah bangsa Melayu buat selama-lamanya".

Buku ini kononnya adalah jelmaan yang terbit daripada kesedaran guru-guru Melayu terhadap pentingnya perpaduan kembali bertaut dikalangan orang Melayu dan perlunya maklumat yang betul disampaikan kepada pengundi Melayu supaya rakyat tidak tertipu. Walau bagaimana pun, isi dan bahan-bahan yang dipaparkan di dalam buku itu sungguh menjijikkan kerana ia penuh dengan tipu daya, fitnah serta kenyataan yang karut semata-mata.

Kulit buku, naskah yang diedarkan di sekitar Kuantan itu

Pemimpin pembangkang seperti Anwar Ibrahim, Nik Aziz, Karpal Singh, Mat Sabu dan yang lainnya menjadi sasaran mereka. Dalam pada itu, pemimpin UMNO seperti Najib Tun Razak, Isa Samad, Rahim Thamby Chik, Mahyuddin Yassin, Hishamuddin Hussein menjadi sanjungan mereka. Kononnya itulah pemimpin Melayu yang wajar dikekalkan kerana perjuangan mereka yang ikhlas untuk orang-orang Melayu.

Paling memualkan apabila buku tersebut juga memuji isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dengan kenyataan "Bukan senang untuk menjadi wanita pertama Malaysia. Rosmah Mansor mempunyai jadual yang ketat untuk melaksanakan tugasnya demi kepentingan negara. Kita jangan terlalu mempercayai fitnah yang dilemparkan oleh pembangkang dalam usaha untuk memburukkan imej Rosmah. Beliau sibuk melakukan apa yang terdaya untuk mendapatkan pelaburan bagi negara ini melalui aktiviti-aktivitinya sendiri supaya rakyat Malaysia boleh hidup dalam keadaan yang lebih baik dan selesa. Kini ramai rakyat Malaysia mula mengenali Rosmah sebagai seorang yang sangat ramah dan prihatin. Bak kata pepata, Tak Kenal Maka Tak Cinta", demikian pujian melampau penulis terbabit terhadap Rosmah Mansor.

Apa pun, secara keseluruhannya buku tersebut memang sungguh memualkan. Bahkan, sesiapa sahaja yang membacanya pasti akan tersenyum sinis kerana tidak sanggup melihat betapa "bodohnya" pihak yang bertanggungjawab terbitkan buku itu.



Lagi bukti, mukasurat kutuk Anwar, Tok Guru Nik Aziz dan Karpal Singh


Ini pula mukasurat dimana isteri PM, Rosmah Mansor dipuji oleh penulis

http://pahangdaily.blogspot.com/2012/02/panas-umno-rela-cetak-buku-dan-edar.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29


Apa yang dilakukan oleh pentadbiran negeri Pulau Pinang untuk Islam

Posted: 11 Feb 2012 06:33 AM PST

Saya menghabiskan lapan hari di Pulau Pinang dan dalam tempoh tersebut dapat melihat dan meneliti beberapa perkara yang sering dijadikan 'berita sensasi' mengenai untung nasib Melayu/Islam. Jika mempercayai sepenuhnya laporan-laporan yang dimuat dalam akhbar dan media elektronik 'arus perdana', kita pasti akan marah dan melemparkan 1001 tuduhan kepada pentadbiran negeri.

Sebagai anak jati Pulau Pinang, saya sedar dan tahu akan kedudukan sebenar atau apa yang berlaku dan dilakukan sebelum pilihan raya 2008. Banyak masalah berkaitan orang Melayu/Islam bermula sebelum 2008 dan berterusan hingga ke hari ini.


Banyak perkampungan Melayu dalam kawasan bandar raya dan pinggirnya wujud atas tanah milik bukan Melayu termasuk golongan pemberi hutang yang digelar 'Ceti' dan apabila tuan tanah jual harta mereka itu, maka orang Melayu yang 'menumpang' di situ terpaksa berpindah. Akibat daripada perpindahan itu, berkuranglah jumlah atau bilangan orang Melayu dalam kawasan bandar raya atau pinggir bandar.

Dalam kawasan bandar raya, kampung Melayu/Islam yang masih kekal adalah atas tanah wakaf seperti di Lebuh Aceh (Acheen Street - wakaf Syed Hussein Idid) walaupun hanya tinggal beberapa buah rumah sahaja, Kampung Makam di Jalan Dato' Keramat (wakaf Sheikh Kassim) dan Kampung Syed di Jalan Burma (wakaf Kupima Ku Zainal Abidin/Syed Mohamad Alhabshee).

Ketiga-tiga buah kampung itu kini bernilai tinggi dan dilihat sebagai 'lombong emas' yang mengundang banyak pihak menaruh minat tetapi oleh kerana tarafnya sebagai harta wakaf, maka pihak tertentu tidak boleh menyentuhnya. Bayangkan apa akan berlaku jika ketiga-tiga kawasan atau hartanah itu bukan harta wakaf?

Sekitar tahun 1970-an ada pihak yang ingin membangunkan Kampung Makam selaras dengan kehendak dan wasiat pewakif untuk memastikan ia selari dengan kemajuan dan pembangunan sekitarnya. Malangnya, usaha tersebut dibantah oleh segelintir penduduk dan akibatnya Kampung Makam kekal seperti sedia kala hingga sekarang.

Kebelakangan ini, pentadbiran negeri sering dijadikan sasaran dan kecaman oleh pihak-pihak tertentu yang antara lain menuduhnya menganaktiri dan menzalimi orang Melayu dan orang Islam. Mereka melempar tuduhan dengan merujuk kepada pentadbiran negeri sebagai "kerajaan DAP" sedangkan ia adalah sebuah kerajaan campuran tiga buah parti politik yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat. Mungkin dengan merujuk kepada pentadbiran negeri sebagai "kerajaan DAP" pihak berkenaan berharap ia dapat membakar semangat marah di kalangan orang Melayu dan Islam.

Banyak masalah yang dibangkitkan oleh mereka sebenarnya bukan perkara baru. Ia mula berlaku semasa pentadbiran Barisan Nasional/Perikatan dan diwarisi oleh pentadbiran Pakatan Rakyat. Kebanyakan daripada masalah yang bersangkut-paut dengan isu tanah dan perumahan membabitkan soal undang-undang dan pentadbiran yang mengambil alih selepas pilihan raya umum 2008 tidak seharusnya dipersalahkan.

Pentadbiran Pakatan Rakyat yang berkuasa di Pulau Pinang, walaupun dicemuh oleh pihak tertentu, telah membuktikan kecemerlangan khususnya dalam aspek pentadbiran kewangan dan memelihara kebajikan rakyat.

Belanjawan atau Bajet 2012 Kerajaan Negeri Pulau Pinang berjaya mengukuhkan kesihatan dana negeri dengan mengurangkan hutang yang ditinggalkan kerajaan terdahulu daripada RM630.13 juta kepada RM29.66 juta dalam tempoh tiga setengah tahun sahaja.

Pengurangan hutang sebanyak RM600.47 juta atau 95.29 peratus adalah kadar yang paling cemerlang di antara semua negeri di Malaysia. Hasil daripada pengukuhan kewangan, penjimatan dan perbelanjaan berhemah yang diperolehi melalui prinsip tadbir Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) telah disalurkan untuk keperluan pembangunan dan kesejahteraan rakyat.

Antara program yang dilancarkan atau diperkenalkan sejak 2008 - Program Membasmi Kemiskinan Tegar, Program Penghargaan Warga Emas, bantuan kepada golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) dan ibu tunggal serta Penghargaan Anak Emas yang bermul pada 2011.

Mulai tahun ini, kerajaan negeri bertekad untuk membantu 743 Ketua Isi Rumah (KIR) yang majoritinya orang Melayu, memperolehi pendapatan sekurang-kurangnya RM600 sebulan yang membabitkan bantuan sebanyak RM4.0 juta setahun. Kerajaan negeri mensasarkan sebelum 2015, Pulau Pinang menjadi negeri pertama di Malaysia yang berjaya menghapuskan miskin tegar sepenuhnya.

Sudah tentu ada pihak yang kurang senang dengan apa yang saya nyatakan tetapi itulah hakikatnya dan itulah kenyataan. Saya tidak memihak kepada sesiapa tetapi sebagai anak Pulau Pinang, saya kena akui dan terima kenyataan tanpa mengira siapa atau parti politik mana yang berkuasa.

Saya perturunkan fakta kewangan berkaitan Hal Ehwal Agama Islam yang dilaksana oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang sejak ia mentadbir negeri pada 2008. Ia adalah fakta, bukan sesuatu yang direka-reka untuk menyedap hati atau sebagai hiasan jendela. BN merujuk kepada pentadbiran Barisan Nasional pimpinan Parti Gerakan dan PR merujuk kepada pentadbiran Pakatan Rakyat pimpinan DAP.


1. PERUNTUKAN BERKAITAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM

Tahun 2008 (BN) ..............RM25.7 juta
Tahun 2009 (PR)...............RM33.2 juta
Tahun 2010 (PR)...............RM38.9 juta
Tahun 2011 (PR)...............RM45.7 juta
Tahun 2012 (PR)...............RM64.03 juta


2. SAGUHATI TAHUNAN GURU KAFA

Tahun 2008 (BN)..............RM659,000.00
Tahun 2009 (PR)...............RM879,000.00
Tahun 2010 (PR)...............RM913,200.00
Tahun 2011 (PR)...............RM900,000.00
Tahun 2012 (PR)...............RM900,000.00


3. PERUNTUKAN TAMBAHAN TAHUNAN UNTUK SEKOLAH AGAMA RAKYAT (SAR)

Tahun 2008 (BN).............TIADA
Tahun 2009 (PR)..............RM1.50 juta
Tahun 2010 (PR)..............RM1.75 juta
Tahun 2011 (PR)..............RM1.75 juta


4. SUMBANGAN DAN PENGIKTIRAFAN AL-HUFFAZ

Tahun 2008 (BN)............TIADA
Tahun 2009 (PR).............RM75,000.00
Tahun 2010 (PR).............RM100,000.00
Tahun 2011 (PR).............RM130,000.00


5. SUMBANGAN EKYA' RAMADAN (KEPADA SELURUH MASJID)

Tahun 2008 (BN)............TIADA
Tahun 2009 (PR).............RM213,000.00 setahun bermula tahun 2008 selepas ambil alih pentadbiran negeri


6. PROGRAM BULANAN AL-QURAN

Tahun 2008 (BN)..........TIADA
Tahun 2009 (PR)...........RM100,000.00 setahun


*FAKTA ADALAH DARIPADA JABATAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM PULAU PINANG

Saya tidak pasti sama ada berita ini mendapat tempat dalam media arus perdana tetapi percaya ianya tidak dilaporkan. Apa yang dilaporkan lebih merupakan laporan negatif yang mencemuh dan memberi gambaran buruk terhadap pentadbiran negeri semata-mata kerana ia diterajui oleh DAP.

http://kudaranggi.blogspot.com/2012/02/apa-yang-dilakukan-oleh-pentadbiran.html?


MP dijangka lompat parti jika BN tergugat selepas PRU

Posted: 11 Feb 2012 04:56 AM PST

Beberapa kes lompat parti dijangka berlaku di kalangan wakil rakyat selepas pilihan raya umum jika kekuatan kerajaan BN semakin tergugat.

Bercakap di forum Pusat Kajian Dasar Awam di Bangsar semalam, Ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin (kanan) berkata, ini adalah satu "kemungkinan" jika BN kehilangan lebih banyak kerusi di Semenanjung.

"Politik adalah mengenai survival anda sebagai ahli parlimen serta parti anda," katanya sambil menambah ada kemungkinan ahli parlimen menyertai gabungan baru apabila bilangan kerusi yang dimenangi BN di Semenanjung kurang untuk mampu menjadi sebuah kerajaan yang stabil.


Menurut Lim, kes lompat parti dalam situasi seumpama itu akan berlaku di kalangan ahli politik Sabah dan Sarawak.

"Seseorang tidak boleh menganggap Sabah dan Sarawak sebagai deposit tetap. Tidak ada lagi kubu kuat di Malaysia," katanya sambil menambah semua orang mahu menyelamatkan diri masing-masing, terutama di Sarawak.

Seorang lagi ahli penal forum tersebut, ahli sains politik Ong Kian Ming
bersetuju dengan pendapat Lim, dengan berkata "pemburuan katak akan berterusan" jika mana-mana pihak menang dengan kurang daripada 55 peratus kerusi, atau margin tidak lebih daripada 22 kerusi.

Oleh itu, jika sebelas ahli parlimen lompat, ia akan membawa perubahan kuasa.


BBC Minta Maaf Sebab Menipu Rakyat Malaysia

Posted: 11 Feb 2012 04:26 AM PST

BBC minta maaf siar program berbayar tentang M'sia

BBC akan menyiarkan permohonan maaf ke seluruh dunia hari ini kerana telah mengkompromi integriti editorialnya melalui program-program yang terlibat dalam "skandal penetapan berita" baru-baru, demikian menurut laporan berita.

Hari ini akhbar Independent di UK melaporkan bahawa BBC World News akan menyiarkan permohonan maaf "dari Kuala Lumpur ke Khartoum" dalam empat slot masa.

Skandal itu melibatkan FBC Media (UK) yang telah didedahkan pada tahun lepas kerana telah menghasilkan program-program bagi pihak pelanggan berbayar, untuk membersihkan imej awam mereka.


"Syarikat itu telah menghasil lapan program untuk BBC mengenai Malaysia tetapi gagal mengisytiharkan bahawa ia telah dibayar £17m oleh kerajaan Malaysia untuk 'komunikasi strategik global'. Program-program tersebut termasuk liputan positif terhadap kontroversi industri minyak sawit Malaysia," lapor Independent.

Menurut laporan itu, siasatan terhadap skandal itu telah "membongkar 15 pelanggaran garispanduan editorial" yang mana lapan daripadanya adalah berkaitan dengan program FBC di Malaysia.

Permohonan maaf itu, menurut laporan itu lagi, akan berbunyi:

"Dalam kes lapan program lain, yang semua memaparkan tentang Malaysia, kami mendapati bahawa syarikat produksi tersebut yang menghasil program berkenaan, nampaknya mempunyai hubungan kewangan dengan kerajaan Malaysia.

"Ini bermakna terdapat potensi konflik kepentingan, walaupun BBC tidak menyedarinya apabila program disiarkan."


Tiada ulasan: