Isnin, 27 Februari 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Umno Kedah Akan Terngangga Esok

Posted: 27 Feb 2012 03:24 PM PST

Angan-angan Umno untuk melihat Pas Kedah berpecah dengan harapan kerajaaan Pakatan Rakyat yang dipimpin Pas akan hancur berkecai tidak akan kesampaian. Esok 28 Februari seperti mana dirancangkan akan berlangsung majlis angkat sumpah Exco Kedah. Lapan orang Exco akan mengangkat sumpah semula untuk meneruskan khidmat mereka. Azizan Razak pula akan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.

Dua orang lagi Exco dikatakan tidak berbuat demikian atas sebab-sebab tertentu. Bagaimana pun dua Exco berkenaan yang dikatakan tidak akan menyertai kabinet Azizan Razak juga dikatakan akan turut berbuat demikian - angkat sumpah tetapi bukan esok.

Dua orang Exco yang disebut tidak akan hadir untuk mengangkat sumpah memeganag jawatan ialah Pahkhorarzi Zawawi dan Dr Ismail Salleh. Difahamkan mereka telah memaklumkan mengenai ketidakhadiran mereka esok kepada Sultan Kedah.

Tempoh perkhidmatan mereka sebagai Anggota Exco Kedah akan berakhir pada 3 Mac.

Perkembangan mengenai kemelut Pas Kedah yang cuba dicetus dan dibesarkan oleh pihak tertentu sehari dua ini akan tamat sebaik saja majlis angkat sumpah berlangsung esok. Umno menafikan mereka ada campur tangan atau cuba memecah belahkan Pas tetapi tidak dapat menyembunyikan niat jahat mereka apabila akhbar miliknya terus membuat spekulasi dan terjahan-terjahan jahat.

Blog MT difahamkan Umno berusaha ke saat akhir untuk menghuruharakan Pas Kedah. Agen mereka cuba memwujudkan ketegangan di kalangan Pas Kedah dan juga cuba membentuk puak-puak di dalam Pas Kedah. Bagaimana pun kematangan ahli dan penyokong Pas Kedah menyebabkan usaha itu gagal.

Beberapa helai sepanduk yang menyokong pihak tertentu juga disediakan untuk digantung di Alor Star dan beberapa tempat strategi tetapi tidak sempat dilaksanakan kerana kurang mendapat sambutan. Beberapa ahli Pas yang dikatakan cuba disogok agar memasang sepanduk menyatakan sokongan kepada satu pihak dan menentang pihak lain juga tidak mudah teperngaruh.

Ahli dan penyokong Pas bawahan di Kedah tidak mempedulikan sangat siapa MB atau Exco kerana bagi mereka yang utamanya Pas terus memerintah Kedah bersama Pakatan Rakyat selepas pilihan raya umum ke-13 kelak. "Kami tidak kisah siapa MB dan Exco yang penting Pas perlu menang lawan UBN," demikian ujar seorang penyokong yang mengirim SMS kepada saya.

Dalam pada itu kegagalan Umno cuba menangguk di air keruh dan memimbulkan situasi huruhara dalam Pas antara lain disebabkan keadaan Umno negeri itu sendiri yang kini sudah berpecah kepada empat kumpulan. Perpecahan di kalangan mereka yang agak parah menyebabkan Umno tidak begitu mempunyai idea untuk menghancurkan Pas sebelum tiba pilihan raya.

http://msomelayu.blogspot.com/2012/02/ulasan-tengah-malam.html

Isu Kes Khalwat: Pendedahan Terkini Dan Panas Dr Badrul Amin

Posted: 27 Feb 2012 03:46 AM PST

Anwar nafi jadi dalang pengkuatkuasaan akta 1996

Posted: 27 Feb 2012 02:24 AM PST


KUALA LUMPUR, 27 Feb: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan kenyataan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang menuduhnya terlibat dalam kelulusan penguatkuasaan akta 1996 untuk membenarkan syarikat-syarikat swasta import dan eksport barangan ke Israel.

Menurut Anwar yang juga Ketua Umum KEADILAN itu, Pemuda Umno sanggup berbuat apa untuk mengaburi mata rakyat.

"Pemuda Umno ni dia ada masalah, dia nak tutup semua keaiban mereka, sampai hari ini dia hanya bercakap. Itu memang cara pemuda umno memfitnah dan menipu," kata Anwar ketika ditemui di Perhimpunan Hijau 2.0 di Kuantan 26 Februari lalu.

Sebelum ini Sinar Harian melaporkan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mengingatkan Anwar yang memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dan lebih penting lagi Menteri Kewangan yang bertanggungjawab atas Jabatan Kastam pada 1996.

"Di bawah Akta Kastam 1967 memang ada larangan transaksi perdagangan dengan Israel. Walau bagaimanapun kelonggaran telah diberi kepada penguatkuasaan akta ini pada tahun 1996.

"Oleh itu Anwar tidak boleh buat-buat tidak tahu mengenai wujudnya kelonggaran tersebut yang beliau sendiri meluluskan dengan menuding jari kepada kerajaan Barisan Nasional" katanya.

Anjing Pemuda Umno Sebenarnya Yang Kurang Ajar!

Posted: 27 Feb 2012 02:15 AM PST

Umno dakwa 'wartawan Cina' kurang ajar

Insiden wartawan tercedera dalam perhimpunan anti-Lynas di Pulau Pinang semalam meletus akibat provokasi dan penampilan mereka sendiri, yang digambarkan mengambil sikap memihak, dakwa Pemuda Umno setempat.

Timbalan Ketua Pemuda Umno Bukit Gelugor Novandri Hasan Basri berkata, seorang daripada wartawan itu - Adam Chew dari harian Kwong Wah Jit Poh - menimbulkan kemarahan rakyat apabila "bertindak sebagai benteng" kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng.

"Aksi wartawan suratkhabar Cina yang membangkitkan kemarahan anak muda Melayu," tulis Dr Novandri dalam blognya "Dr MiM".

Beliau mendakwa lagi, Adam juga tidak memegang kamera dan memakai baju hijau seperti penyokong anti-Lynas.

"Walhal, dalam insiden di Padang Kota semalam , tiada seoranng pun wartawan yang memegang kamera dan video dipukul atau cedera," tulisnya lagi.

Chew, 29, dilapor dibelasah semasa dalam Himpunan Hijau di Padang Kota dan mendapat lapan jahitan akibat kecederaan di tangan. Rakannya Lee Hong Chun, 25, pula dilapor dipukul dengan topi keledar dan mengalami kecederaan kecil di kepala.

Chew mendakwa dipukul oleh kira-kira enam lelaki yang terdiri daripada peserta kumpulan pro-Lynas , yang dilapor turut disertai pemimpin Umno dan PERKASA.

Manakala Pemuda PKR pula mendakwa Novandri muncul di kawasan insiden bersama dengan samseng yang membuat kecoh dan provokasi.

Sambil menggelar Adam sebagai "wartawan Cina kurang ajar" dan "lelaki kung fu cari pasal", Dr Novandri mendakwa media pro-pembangkang memuatarbelitkan peristiwa itu untuk menagih simpati orang ramai.

"Pada mulanya MiM mahu berlapik-lapik untuk memberikan laporan di dalam blog ini tetapi memandangkan ada pihak yang cuba menukar cerita sebenarnya, MiM dan rakan yang lain akan dedahkan semuanya!" tulisnya.

Polis bersekongkol dengan samseng Umno ganggu Himpunan Hijau Pulau Pinang

Posted: 26 Feb 2012 10:48 PM PST

(Oleh: Aedi Asri)

PULAU PINANG 27 Feb: KEADILAN menyifatkan polis bersekongkol dengan samseng UMNO yang mencetuskan kekacauan di Himpunan Hijau 2.0 yang berlangsung di Sudut Pidato, Padang Kota, Pulau Pinang semalam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin berkata, polis yang berada di tempat kejadian tidak mengambil sebarang tindakan untuk meleraikan kekecohan yang berlaku.

"Sememangnya menjadi tanggungjawab polis untuk menjaga keamanan. Adakah kerana pihak pengacau adalah ahli UMNO, maka polis hanya berdiam diri?" soal Sim ketika dihubungi Keadilandaily.

Beliau juga mengatakan alasan polis yang tidak berbuat apa-apa kerana tidak dimaklumkan lebih awal berkenaan program itu adalah tidak meyakinkan.

"Insiden ini bukanlah kali pertama berlaku di Pulau Pinang, malah sudah terlalu kerap berlaku tanpa sebarang tindakan dari pihak polis," ujar beliau.

Pulau Pinang adalah di antara lokasi Himpunan Hijau 2.0 yang diadakan di luar Kuantan untuk membantah operasi loji pemprosesan nadir bumi Lynas.

Selain daripada Pulau Pinang dan lokasi asal di Kuantan, satu lagi lokasi Himpunan Hijau 2.0 adalah di Maju Junction, Kuala Lumpur.

Di Kuala Lumpur dan Kuantan himpunan itu berlangsung tanpa sebarang kekacauan namun keadaan sebaliknya berlaku di Pulau Pinang.

Kira-kira 50 orang samseng Umno menerjah peserta himpunan, menjerit dan mengancam orang ramai serta melaungkan slogan seperti "Hidup UMNO".

Mereka turut naik ke pentas dan menghamburkan kata-kata kesat ketika Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberi ucapan.

Insiden ini mengakibatkan beberapa kecederaan, antaranya adalah wartawan akhbar harian Kwong Wah Jit Poh, Adam Chew yang terpaksa menerima lapan jahitan di tangan kanan.

Bercakap lanjut, Sim turut mencabar pemimpin-pemimpin UMNO untuk tampil ke hadapan dan memberi jawapan berkenaan siri kekacauan yang sering berlaku di program-program Pakatan Rakyat.

"Mereka harus menyatakan pendirian mereka, bukan berselindung di belakang polis sahaja", ujar Sim lagi.

Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Dr Mansor Othman pula menambah, UMNO terpaksa menggunakan cara samseng dan ganas kerana maklum akan kesukaran untuk mendapatkan kembali sokongan rakyat Pulau Pinang.

"Mereka mencetuskan huru-hara supaya rakyat negeri berasa takut dan menganggap Pulau Pinang kini sudah tidak aman.

"Selalunya orang yang terlibat membuat kacau ini orang yang sama - kerana mereka memang datang dari pihak yang sama" Jelas beliau lagi.

Pas Pusat hantar wakil selesai ‘krisis’ Kedah

Posted: 26 Feb 2012 09:07 PM PST

ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD

KUALA LUMPUR - Pas Pusat terpaksa campur tangan bagi menyelesaikan 'krisis' kepimpinan yang dilaporkan sedang dihadapi oleh parti itu di peringkat negeri Kedah, yang dilihat ketara dalam soal pelantikan semula barisan Exco.

Justeru, menurut Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali, Pas Pusat akan menghantar wakil untuk bertemu dua Exco dan Menteri Besar negeri itu, esok.

"Naib Presiden Pas, Salahudin Ayub akan ke sana dan akan bertemu semua pihak bagi menyelesaikan masalah yang berlaku. Kami yakin kesemua 10 Exco sebelum ini akan dikekalkan," kata beliau pada sidang media di sini sebentar tadi.

PAS Yakin Isu Kedah Selesai Dengan Aman

Posted: 26 Feb 2012 08:00 PM PST

PAS yakin isu Kedah dapat diatasi secara harmoni melalui ukuhwah Islamiah dan musyawarah. Melalui beberapa pertemuan dan perbincangan pimpinan, PAS mendapati isu yang dibangkitkan oleh beberapa pihak yang terlibat lebih menjurus kepada maklumat yang kurang jelas dan ada jalan penyelesaian kepada kemelut yang berlaku.

Sehubungan itu, ahli dan pimpinan di semua peringkat diseru mendapatkan maklumat dari saluran rasmi parti bagi mengetahui perkembangan yang berlaku.

Pelbagai usaha sedang giat dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang menguntungkan parti secara keseluruhannya.

PAS yakin perkara ini dapat ditangani dengan baik, demi kepentingan parti, dan tambahan pula di saat seluruh jentera parti bertungkus lumus membuat persiapan bagi menghadapi pilihanraya umum ke 13.

Sehubungan itu, semua pihak mestilah bertindak dengan tepat, jangan kerana nila setitik rosak susu sebelangga. Ketepikan emosi, dan fikirlah dari sudut parti dan bukan sudut peribadi

Dalam cabaran media baru tanpa kawalan ini, penyebaran maklumat yang tidak sahih serta andaian peribadi tanpa asas jamaah yang kukuh, tidak membantu mengeratkan hubungan dan memperkasakan parti.

Perbezaan pandangan tidak seharusnya merosakkan asas ikatan jamaah. Sebarang tindakan mestilah berada dalam ruang lingkup pemikiran jamaah.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

Berita Automotif: Lagi Butiran Terkini P3-21A Didedahkan

Posted: 26 Feb 2012 06:25 PM PST



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcF4eUJe0UKHTyNwAez61qOqrJZGsRvKgt_n5oyBTa2WzL-gxAXQEqoBkAI4M81bK0K5H98HuNsehZWC2a4AaqPmLMSVXmJ_Vyx-PwvPd6ebXOItr3MsZziARgyyuksi8CzwQylc-DLlk/s400/01.jpg

Salam semua.. Inilah model yang sudah lama ditunggu-tunggu oleh sebahagian rakyat Malaysia, P3-21A dan berita mengenainya tidak henti-henti dan semakin panas diperkatakan sejak tahun 2010 lagi. Banyak informasi yang saya ingin kongsikan pada anda semua kali, ada diantara ciri-ciri nya telah pun kita semua ketahui sebelum ini yang telah didedahkan oleh rakan-rakan dan Tun Mahathir juga di blognya chedet.cc, tetapi banyak lagi rupanya ciri-ciri lain yang masih belum di kenalpasti. Antaranya adalah seperti berikut.

ACCESSORIES

Auto fold/unfold side mirror - Side mirror akan automatik fold setiap kali alarm kereta diaktifkan, dan automatik unfold selepas kenderaan bergerak selaju 5km. Selain itu ada juga butang untuk kegunaan manual seperti yang ada pada Exora BOLD
Auto Off Rear Demister - Mengelakan tint menggelembung
Follow Home Lamp
Headlamp Warning Buzzer
Trunk Remote Release
Front & Rear Socket 12V - Terdapat di bahagian hadapan dan belakang
Utility Hook - Terdapat pada ruang penumpang hadapan seperti Exora, dan juga di ruang belakang pada area 'pilar B'
Low Rear Hump - Ruang kaki penumpang belakang tidak lagi sempit dengan kini bonggolan tengah di lantai ruang kaki belakang lebih rendah
Front & Rear Fog Lamp
Anti-Trap Power Windor - Driver side only
Seat Material - Water repellent Fabric. Seat boleh fold 60:40. Material sangat lembut dan selesa
Smart Info Display (SID) - Mempunyai 3 bacaan kilometer, Trip A, Trip B dan Trip C. Terdapat pelbagai lagi maklumat seperti memberi amaran jika bateri pada kunci lemah dan lain-lain
Autolock & Advance Lock System
Magnisium Inside Door Handle
Keyless Entry - Tiada lubang kunci pada keempat-empat pemegang pintu
BOSCH Head-Unit - 2-Din, Touch Screen Monitor, Navigator, Bluetooth, USB, AUX, MP3
YES WiFi Modem - In-car Internet, first ever car in Malaysia, coverage Semenanjung Malaysia
S-Mode (Sport) - Terdapat pada gear column (P-R-N-D-S), S-Mode akan menambah RPM sebanyak 1,000 secara serta-merta untuk pemanduan lebih agresif
BCM - Body Control Module

SAFETY

4 Wheel ABS & EBD with 4 Wheel Disc Brake
TC (Traction Control)
ESC (Electronic Stability Control)
BA (Braking Assist)
4 AIRBAG - Airbag penumpang hadapan boleh di ON/OFF, untuk keselematan jika Bayi diletakkan di tempat duduk hadapan
5 STARS Australia NCAP - Orang ramai tidak perlu lagi ragu-ragu tentang ketulenan markah penuh ujian perlanggaran P3-21A ini, kerana prosedur NCAP, pemilihan unit yang akan diuji bukan ditentukan oleh Proton atau syarikat pembuat kereta. Tetapi wakil NCAP dari Austrlia akan datang sendiri ke kilang model tersebut dan memilih sendiri secara rawak unit yang akan diuji. Jadi tiada lagi persoalan tentang markah penuh ujian perlanggaran NCAP. Dan saya sendiri tidak hairan tentang markah penuh tersebut setelah milihat video perlanggaran P3-21A dengan kelajuan 140km/h, bahagian 'pilar A' langsung tidak bengkok, terkesan atau sebagainya, ini membuatkan cermin hadapan tidak berderai, hanya retak atas kesan letupan Airbag sahaja. Untuk perbandingan, diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic, hanya Civic sahaja yang mempunyai rekod NCAP, iaitu Japan NCAP.

DIMENSION

Length = 4.543m
Width = 1.786m
Height = 1.524m
- Size luar keseluruhan kereta menunjukkan P3-21A lebih besar daripada City, Vios, Forte, Altis & Civic

CHASSIS

Boot Space: 508 liter - Terbesar diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic
Turning Radius: 5.3 meter
Full Tank Capacity: 50 liter
Aerodynamic (Rintangan Angin): CD Factor = 0.30 - Untuk perbandingan, Audi TT memiliki CD Factor = 0.29. Secara theory nya, semakin kurang rintangan angin, semakin kurang penggunaan petrol ;)

POWER-TRAIN

1.6L CFE with 7-speed Pro-Tronic CVT3 (VVT) - 205Nm @ 2,000rpm ; 140PS
0-100km/h: 9.6 saat - Untuk perbandingan, Kia Forte 1.6: 12.5 saat

VARIANT

Executive MT, 1.6 IAFM+ 5-Speed MT
Executive CVT, 1.6 IAFM+ 6-Speed CVT
Premuim CVT, 1.6 CFE 7-Speed CVT

COLOR

Solid White
Tranquility Black
Genetic Silver
Fire Red (my favorite)
Blue Lagoon

Ciri-ciri lain yang telah diketahui sebelum ini:

Auto Cruise Control
Keyless Push Start (ON/OFF)
Magnesium Paddle Shift 7-speed & Manual Mode (+/-) on gear column
Audio Switch Steering Control
Soft touch plastic dashboard
Emblem on Steering Wheel
ISOFIX
Rain Sensor
Light Sensor
Day light Front LED
Sport Rim 16" (10 Spoke)
Multi-link rear suspension with Lotus RIDE & HANDLING

Sementara itu, saya sempat menyampaikan pendapat para komentar di internet dan blog kepada pihak atasan, yang mana Proton kurang membuat pengiklanan dan promosi di Television tentang kelebihan dan ciri-ciri yang ada dalam kereta-kereta mereka. Pihak Proton menerima pendapat tersebut dan susulan segera akan diambil. Terima kasih kepada yang memberikan pendapat dan maklum balas positif. Kita semua sudah tentunya tidak mahu abang-abang R&D 'syok sendiri' buat itu buat ini, tapi akhirnya makcik-makcik kat rumah yang layan drama TV, tak tau-menahu tentang 'improvement' dan kelebihan produk yang kita ada, sebab adik-adik di bahagian Marketing terlepas pandang, walhal makcik-makcik kat rumah tu lah sebenarnya merupakan 'decision maker' dalam keluarga mereka.

Secara keseluruhan dan peribadinya, saya amat berpuas hati dengan ciri-ciri yang diberi. Dari segi reka-bentuk, saya juga yakin ramai akan berpuas hati setelah melihat sendiri di depan mata. Ada yang bertanyakan kepada saya sebelum ini, apakah 'WOWW!!! factor' P3-21A ini? Bagi saya, 'WOWW!!! factor' model ini bukan sahaja pada reka-bentuk, tetapi lebih pada ciri-ciri yang ditawarkan. Memang tiada tolok bandingnya model ini dalam Segment C, dan yakin saya katakan, "BEST IN ITS CLASS". Dan secara keseluruhan, semua ciri-ciri (accessories, performance, safety, space & etc.) yang diberi, tiada dalam City, Vios, Forte, Altis, Civic, Swift & Fiesta. Mungkin salah satu atau beberapa memang ada, tetapi bukan semua sekali gus dalam sebuah kereta. Ciri-ciri sebegini hanya mungkin ada dalam sebuah kereta RM130,000 dan keatas sahaja.

P3-21A... DRIVE IT TO BELIEVE IT!!!!

http://funtastickodesign.wordpress.com/

http://proton-sales.blogspot.com/2012/02/lagi-butiran-terkini-p3-21a-beserta.html

Rakaman Dato Seri Anwar Ibrahim Dihimpunan Hijau Kuantan

Posted: 26 Feb 2012 06:04 PM PST

Umno Pulau Pinang Pelihara Anjing Ganas

Posted: 26 Feb 2012 04:48 PM PST

Lapan jahitan untuk wartawan diserang

Susan Loone

Wartawan akhbar harian Cina, Kwong Wah Jit Poh - Adam Chew, 29 - yang dibelasah semasa membuat liputan Himpunan Hijau 2.0 di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade, Pulau Pinang, semalam, terpaksa memerlukan lapan jahitan akibat kecederaan di tangannya itu.

Perhimpunan itu diadakan sebagai solidariti kepada Himpunan Hijau di Kuantan, semalam yang diadakan dengan kehadiran hampir 15,000 orang yang membantah keputusan kerajaan membenarkan loji pemprosesan nadir bumi milik Lynas Advanced Material Plant (Lamp) beroperasi di Gebeng, Pahang.

Seorang lagi petugas Kwong Wah - Lee Hong Chun, 25, pula dilaporkan dipukul dengan topi keledar semasa bertugas. Beliau hanya mengalami kecederaan kecil dengan kesan lebam di kepalanya.

Chew (kanan), bagaimanapun, terpaksa mendapatkan rawatan perubatan di wad kecemasan Hospital Pulau Pinang pada kira-kira jam 8 malam selepas perhimpunan yang diadakan di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade itu disuraikan oleh pihak polis selepas diganggu oleh kira-kira 50 orang, termasuk pemimpin tempatan dari Pemuda Umno dan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA.

Ketika dihubungi, Chew berkata kepalanya sedikit pening selepas dipukul oleh kira-kira enam lelaki yang terdiri daripada peserta kumpulan pro-Lynas, yang cuba untuk menghalang Himpunan Hijau yang dihadiri lebih daripada 500 orang itu, termasuk oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Katnya, beliau akan berjumpa doktor sekali lagi hari ini kerana matanya mempunyai kesan seperti darah beku.

"Saya tidak boleh bekerja dan doktor memberi saya cuti sakit serta meminta saya untuk datang semula jika saya mengalami pening mana-mana," katanya kepada Malaysiakini.

Menceritakan pengalamannya itu, Chew berkata beliau ditugaskan membuat liputan perhimpunan solidariti Himpunan Hijau seperti yang diadakan di bandar-bandar lain di seluruh negara, seperti di Kuala Lumpur, Perak dan Kuantan.

"Kejadian berlaku apabila ketua menteri turun dari pentas selepas ucapannya untuk menyertai orang ramai.

"Kumpulan pro-Lynas cuba mengganggu Lim tetapi kakitangan keselamatan mengepung dan mengekori rapat.

"Tetapi kumpulan itu berjaya untuk memecahkan 'rantaian manusia' yang dibuat itu dan saya juga cuba menghalang mereka daripada merapati ketua menteri," kata Chew.

Kumpulan berkenaan sebelum majlis bermula dilaporkan telah mula menjerit kepada orang ramai yang berhimpun secara aman itu dan memberi amaran kepada mereka bahawa isu Lynas itu bukan "isu Pulau Pinang" dengan melaungkan slogan "Hidup Umno", "Kami mahukan kebebasan" dan "Balik Kuantan (Kembali ke Kuantan)".

Walaupun membuat bising dan memprovokasi peserta, namun tidak ada tindakan diambil terhadap mereka. Mereka juga dikatakan cuba mengganggu ucapan yang disampaikan.

Menurut Chew, kumpulan berkenaan selain menghamburkan kata-kata kesat, turut melemparkan kata-kata perkauman.

Namun apabila ditegur supaya tidak menimbulkan kata-kata perkauman yang boleh mencetuskan perkara yang tidak diingini, kumpulan yang turut disertai oleh pemimpin Umno dan PERKASA itu mula menjadi berang.

"Kemudian mereka tarik tangan saya. Seorang daripada mereka memukul saya dengan topi keledar, dan lima rakannya juga memukul saya di kepala.

"Apa yang saya lakukan ialah cuma menghalang mereka daripada serang CM," katanya.

Malam tadi, Lim juga mengunjungi Chew di hospital dengan beberapa pemimpin DAP dan setiausaha akhbar beliau.

Ketika dihubungi Lim berkata beliau terharu kerana Chew membahayakan dirinya untuk melindunginya namun beliau kecewa dan kesal terhadap apa yang berlaku kepada wartawan itu.

Beliau juga membidas tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang cuba menyemai benih-benih kebencian berbentuk perkauman di kalangan rakyat di negara ini. Menurut Lim, beliau akan mengadakan sidang akhbar pagi ini, untuk mengulas isu berkenaan.

"Saya juga telah arahkan setiausaha akhbar saya untuk memantau keadaan Chew. Jika beliau berasa pening atau tidak sihat, maka beliau mesti dikejarkan ke hospital untuk pemeriksaan lanjut," katanya.

Tiada ulasan: