Sabtu, 18 Februari 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Telur Ayam terbesar....

Posted: 18 Feb 2012 08:02 AM PST

Tentu korang susah nak percaya, adanya satu telur ayam yang terbesar pernah terjumpa. Sebelum korang tengok gambar telur ganjil itu, korang meh tengok dulu keluarga ayam yang bahagia ini

Mak Yam dan Pak Yam bersama anak-anak
- Keluarga mithali yang bahagia


Seterusnya aku paparkan gambar telur ayam itu...Pelik sungguh bukan?Ha! ha!ha!

Telur ada telinga ... saje lawak malam minggu!

MP Kota Belud disaran letak jawatan

Posted: 18 Feb 2012 02:13 AM PST

Kenyataan IPGB hari ini muncul di tengah-tengah tuduhan oleh beberapa pemimpin Umno, termasuk Ahli Parlimen Kota Belud, Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahalan dan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman, bahawa kerajaan Pulau Pinang telah menjual hartanah utama dengan diskaun 50 peratus kepada pemaju swasta.


KUALA LUMPUR, 18 Feb (Bernama) - Ivory Properties Group Bhd (IPGB) hari ini muncul untuk menyanggah dakwaan bahawa ia telah membeli hartanah utama milik kerajaan di Pulau Pinang, Bayan Mutiara di bawah kadar pasaran dan tanpa tender terbuka.

Firma pembangunan hartanah yang tersenarai di bursa saham awam itu menyatakan dalam satu kenyataan di sini bahawa ia telah membeli tanah tersebut apabila muncul penawar yang tertinggi dalam tender terbuka dan berdaya saing yang dipanggil oleh kerajaan Pulau Pinang, yang ditutup pada 31 Disember, 2010.

Apabila memenangi bidaan tersebut, sekeping 41.5ha harta telah dibeli dengan RM240 setiap kaki persegi (skp) atau sebanyak RM1.072 bilion, kata IPGB.

Kumpulan itu menambah bahawa dalam usaha asalnya, ia telah berusaha untuk membeli tanah tersebut pada kadar RM240 yang sama tetapi akan dibayar selama lebih lapan tahun.

"Dalam menganugerahkan tender ke IPGB sebagai pembida tertinggi pada tahun 2011, kerajaan negeri telah mengenakan satu syarat tambahan mengurangkan tempoh pembayaran daripada asal lapan tahun kepada lima tahun.

"Ini telah disepakati oleh IPGB dan semua pengumuman yang perlu telah dikemukakan kepada Bursa Malaysia," katanya dalam kenyataan itu.

Menurut pengerusi IPGB dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Low Eng Hock, kumpulan itu sehingga kini telah membayar deposit sebanyak RM22.1 juta untuk tanah itu.

"Selebihnya akan dibayar mengikut bayaran kemajuan yang dijadualkan selepas kelulusan pemegang saham IPGB pada mesyuarat agung luar biasa, yang dijadualkan pada 5 Mac 2012," katanya.

Kenyataan IPGB hari ini muncul di tengah-tengah tuduhan oleh beberapa pemimpin Umno, termasuk Ahli Parlimen Kota Belud, Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahalan dan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman, bahawa kerajaan Pulau Pinang telah menjual hartanah utama dengan diskaun 50 peratus kepada pemaju swasta.

Menurut dakwaan mereka, plot 41.5ha berkenaan sebenarnya bernilai RM420 setiap kaki persegi, jauh melebihi RM240 sekaki persegi, sebagaimana yang telah dijual .

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, bagaimanapun, berkali-kali menafikan ini, dan sebaliknya mencabar dua pemimpin Umno itu untuk mengemukakan bukti dakwaan mereka. Sumber

Zambry Tipu Pemandu Teksi Gopeng

Posted: 17 Feb 2012 09:29 PM PST

Batal khidmat percuma ke RTC, pemandu teksi Gopeng tuntut ganti rugi


Persatuan Pemandu-Pemandu Kereta Sewa Gopeng hari ini menuntut kerajaan negeri supaya membayar ganti rugi sebanyak RM10,500 sebagai kos kerugian berikutan pembatalan perkhidmatan secara percuma seperti yang dijanjikan kepada mereka sebelum ini.

Pengurusnya, Abdul Razak Abdullah, berkata sebelum ini kerajaan negeri melalui Unit Perancang Ekonomi (UPEN) telah mengeluarkan surat menyatakan kenderaan awam itu akan menyediakan khidmat mengangkut penumpang secara percuma selama tiga hari, iaitu dari 16 hingga 19 Februari sempena perasmian Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng.

"Pada 19 Januari lalu, mereka menghantar surat dan menyatakan peruntukan sebanyak RM12,000 akan diberikan kepada 21 pemandu teksi di kawasan ini sebagai kos untuk menyediakan perkhidmatan percuma selama tiga hari.

"Tetapi, pada 10 Februari lalu, kami difahamkan keputusan untuk memberi perkhidmatan teksi secara percuma masih di dalam pertimbangan dan pihak UPEN akan memberikan jawapan selewat-lewatnya pada 15 Februari iaitu semalam.

"Kita tunggu jawapan mereka dan sehingga ke hari ini, masih belum ada sebarang maklum balas dan ia amat mengecewakan kami kerana perkhidmatan bas secara percuma tetap diteruskan," katanya.

Tambah Abdul Razak, berikutan perkhidmatan bas secara percuma disediakan, pendapatan mereka terjejas disebabkan penduduk sekitar enggan menggunakan teksi.

Malah katanya, kesemua ahli persatuan terbabit juga telah melaburkan wang bagi tujuan penyelenggaraan serta baik pulih teksi masing-masing.

"Apabila mereka kata maklum mahu guna perkhidmatan teksi untuk program RTC, kami pun mengambil inisiatif untuk membaiki kenderaan masing-masing supaya dapat menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

"Namun apa yang terjadi hari ini sebaliknya….sudahlah kos membaik pulih kami tanggung, kerugian akibat kehilangan pelanggan selama tiga hari sudah pasti memberi kesan yang amat besar kepada kami," katanya lagi.

Apa yang lebih menghairankan katanya ialah hanya perkhidmatan bas sahaja diberikan secara percuma sedangkan kenderaan itu tidak dapat memasuki kebanyakan kawasan perkampungan terutama di penempatan Orang Asli.

Malah, ekoran dakwaan perkhidmatan teksi percuma yang diwar-warkan sebelum ini, kebanyakan penduduk sekitar Gopeng mula mendakwa bahawa persatuan itu membuat pembohongan kerana mereka masih perlu membayar tambang untuk ke RTC.

Justeru, katanya, notis pembatalan secara rasmi perlu dikeluarkan selain pembayaran ganti rugi diberikan bagi menampung kos kerugian yang dialami 21 pengusaha teksi sekitar Gopeng. - Peraktody

Tiada ulasan: