Ahad, 12 Februari 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Syahrizat - Kata Dua Najib Dan EGM Wanita Umno

Posted: 11 Feb 2012 08:04 PM PST

Apa lagi yang bloggers pencacai Umno/BN nak buat bagi mempertahankan Syahrizat dan keluarganya? Pimpinan Umno sendiri sudah tidak tertanggung nak menghidu udara busuk dari bangkai NFC keluarga Syahrizat.

Umno kini terpaksa membuat keputusan untuk menyingkirkan Syahrizat Jalil. Bangkai NFC yang yang diusung oleh keluarga Shahrizat sudah terlalu busuk tidak karuan lagi. Umno akui, ianya adalah bom jangka yang akan menghancurkan Umno/BN kalau bangkai tersebut tidak di tangani dengan segera – Shahrizat mesti letak jawatan sebagai menteri kabinet!

Menurut sumber Umno, Perdana Menteri Najib Tun Razak telah memberitahunya supaya membuat keputusan itu dan "tidak memaksa saya untuk memecat" sebagai jawatan menteri Kabinet Wanita. Itu merupakan kata dua Najib kepadanya - letak jawatan sukarela atau kena pecat!

Tetapi bagi jawatan presiden Wanita , yang merupakan jawatan yang dipilih, beliau menyerahkan kepada perwakilan wanita. Melainkan Shahrizat bersetuju untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Wanita, beliau terpaksa menghadapi EGM yang akan menjadi sangat memalukan untuknya, kata sumber dalaman Umno.

Beberapa pemimpin wanita termasuk timbalan ketua Kamilia Ibrahim dan bekas ketua Rafidah Aziz telah mula bergerak untuk memanggil Mesyuarat Agung Luar Biasa untuk meluluskan undi tidak percaya terhadap beliau.

Pendedahan oleh Umno sendiri

Shahrizat telah menyalahkan pemimpin PKR yang diketuai oleh pengarah strategi Rafizi Ramli , mendedahkan isu NFC menyebabkan kejatuhan beliau. Namun adalah dipercayai bahawa musuh sebenar-peniup wisel - adalah dari Umno sendiri.

Antara mereka yang disyaki adalah FT menteri dan Ketua Bahagian Lembah Pantai Umno Raja Nong Chik, seorang anak murid Najib.

Adalah dipercayai bahawa PM mahu Raja Nong Chik untuk bertanding di Lembah Pantai dalam pilihan raya yang akan datang umum ke-13 tetapi Shahrizat enggan untuk memberikan cara kerana ini telah telah menjadi tempat duduknya sejak tahun 90-an sehingga ia telah dirampas dari beliau pada tahun 2008 oleh Izzah PKR Nurul Anwar.

Siapa yang Bohong?

Anaknya, Izmir Salleh, mengeluarkan kenyataan awam bahawa keluarganya mempunyai prerogatif untuk melabur di kondominium , bahawa pinjaman RM250million diperluaskan kepada keluarganya membenarkan mereka untuk melabur dengan bebas.

"Dalam mesyuarat Jawatankuasa Akaun Awam kami di atas skandal NFC pada 23 November 2012, di Kementerian kanan Kewangan (MOF) rasmi adalah sangat khusus dalam mengatakan bahawa pinjaman itu tidak boleh digunakan untuk tujuan selain dari yang dinyatakan, dan adalah pasti tidak ada peruntukan bagi pinjaman yang digunakan untuk 'pelaburan' hartanah, "kata Tony Pua, Ahli Parlimen DAP bagi PJ Utara, dalam satu kenyataan pada hari Jumaat di sini

Tanpa jawatan Kabinet itu, bolehkah keluarganya memenangi projek NFC?

Pinjaman tersebut telah digunakan untuk membeli 5 top-end kondominium, Mercedes Benz kelas super, percutian keluarga yang mahal, manakala diskaun jutaan ringgit dan pemindahan tunai telah diberikan kepada firma yang dikuasai keluarga.

Shahrziat, yang telah disoal oleh SPRM pada hari Rabu, menegaskan tidak ada konflik kepentingan dan beliau tidak terlibat dalam apa jua cara dalam projek yang NFC.

Walau bagaimanapun, hanya segelintir yang boleh dipercayai atau boleh diterima, dengan seorang ahli Umno memberitahu media bahawa tiada siapa kenal suaminya, Salleh Ismail pengerusi NFC. Implikasinya adalah, jika Shahrizat tidak jadi seorang menteri Kabinet, Salleh yang tidak mempunyai rekod prestasi dalam lembu ternakan tidak akan memenangi perjanjian itu.

sumber : Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: