Sabtu, 28 Januari 2012

shalehudin

shalehudin


Tak baik woi dok perli Najib camnih... kahkahkah...

Posted: 28 Jan 2012 09:30 AM PST

Selangor Sah Milik UMNO PRU 13...Ceramah Pakatan Rakyat Di Sabak Bernam Gagal!!!

Berita yang amat mengembirakan pemimpin-pemimpin, ahli, pendokong, penyokong dan pencacai-pencacai UMNO... ceramah Dato Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat di Sabak Bernam malam tadi hambar dan langsung tiada sambutan.... dipulau oleh rakyat tempatan.

 
 
Setelah berlakunya peristiwa merusuh dan mengganas di Jalan Kebun jam lebih kurang 9.30 malam 21hb Januari 2012 yang lalu oleh sekumpulan pemuda berjiwa dan berdarah pekat UMNO, kini sambutan terhadap perjumpaan dan ceramah anjuran Pakatan Rakyat di Selangor, terutamanya jika penceramah itu Datuk Seri Anwar Ibrahim, ternyata dan terbukti sudah tidak mendapat sambutan lagi...terkini dilubuk kuat UMNO sendiri di Sabak Bernam...satu-satu kawasan Parlimen di Selangor yang gagal dirampas oleh Pakatan Rakyat, ceramah YB Datuk Seri Anwar Ibrahim cukup hambar sekali...kehadiran penduduk setempat hanya disekitar 10 orang sahaja....DSAI pada malam tadi berceramah didepan makhluk-makhluk halus termasuk bunian....CUKUP MENGHAMPAKAN PARA PEJUANG PAKATAN RAKYAT.

Ternyata segala propaganda terhadap Pakatan Rakyat dan DSAI oleh UMNO amat berkesan sekali...kini Hj Ah Jib Gor sebagai Pengerusi UMNO Selangor sudah pasti tersenyum lebar bila mereka yang ditugaskan untuk menawan Selangor telah berjaya dalam penugasannya.. Misi tawan Selangor sudah berjaya....pemecatan Hasan Ali Akidah cukup memberi kesan dan impak... kemasukan Ezam Mat Nor sebagai tunggak utama menyerang PR memang tepat....penerimaan Noh Omar sebagai orang kuat UMNO Selangor memang cukup hebat...

Maka terkulat-kulatlah Pakatan Rakyat untuk mempertahankan Selangor pada PRU 13 nanti....rakyat khasnya orang Melayu sudah tekad muktamad maukan UMNO... rakyat Selangor masih terbayangkan linang "air mata" Hj Ah Jib Gor bila beliau berkata jika rakyat Selangor mau hidup senang dan selesa.. kembalikan kuasa kerajaan negeri ketangan UMNO..

Pemberian RM100 untuk setiap pelajar sekolah, RM200 baucer buku untuk penuntut pengajian tinggi dan BR1M RM500 adalah satu langkah bijak Hj Ah Jib Gor menambat dan menawan semula hati rakyat...kisah lembu fidlot duduk kondominium mewah sudah tidak boleh dijadikan isu lagi...TAHNIAH UMNO SELANGOR... MISI ANDA BERJAYA...

PSSSTTT.......betul ke apa yang saya cakap ni?....KWAH KWAH KWAH.- Sumber...

Awasi senjata terbaru UMNO...

Posted: 28 Jan 2012 07:30 AM PST

Senjata terbaru Umno - 'Professor Kangkong'

Keadaan semakin bertambah buruk bagi UMNO, ia nampaknya sudah merebak ke hampir semua aspek. Bukan sahaja askar siber berbayar mereka telah memburukkan keadaan dengan ulasan-ulasan mereka yang lucah dan mentah malah lebih berbahaya lagi adalah siswazah lepasan Oxford Ketua Pemuda - Khairy Jamaluddin yang ada kalanya menampakkan kecenderungan yang mengelirukan. Ketua Perkasa, Ibrahim Ali juga amat mengecewakan, bukan sahaja UMNO tetapi seluruh masyarakat Melayu yang memberi gambaran bahawa orang Melayu dilahirkan tanpa otak.

Oleh itu, tidak hairanlah jika UMNO begitu terdesak sehingga memaksa ahli-ahli akademik untuk memberi sokongan 'intelektual' kepada mereka. Sudah tentu, ahli akademik arif akan apa yang benar, tetapi demi kepentingan politik yang mendesak sebelum PRU ke-13, 'analisis' yang disasarkan adalah bertujuan untuk memburuk-burukkan pihak pembangkang.

Menjerat diri sendiri

Malangnya disebabkan oleh kesilapan UMNO sendiri kerana gagal memberi kenaikan pangkat berdasarkan merit tetapi berdasarkan cara ahli-ahli akademik 'menggilap' kepimpinan parti, institusi pengajian tinggi negara hanya berjaya menghasilkan kumpulan "Profesor Kangkong" atau ulama gred rendah. Ini telah menjerat diri mereka sendiri!

Sekarang, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia, Prof Muhammad Afifi Abdul Razak telah dituduh menjadi profesor kangkong '. Jelas sekali, beliau merupakan salah seorang kumpulan ahli akademik yang sedang berkembang itu. Baru-baru ini, beliau menulis di dalam Utusan, akhabar suara UMNO, bahawa yang Revolusi Arab dan perhimpunan Bersih pada 9 Julai serta Reformasi di Malaysia didalangi oleh kuasa-kuasa asing yang bertekad untuk menjatuhkan kerajaan-kerajaan tertentu di Asia , sam ada dengan kekerasan atau paksa.

Tetapi Afifi pandai bermain kata, hujah beliau juga menyebut bahawa UMNO-BN sendiri adalah kerajaan yang tidak sah kerana ia memenangi setiap pilihan raya dengan menipu. Jadi, bagaimana boleh UMNO-BN mendakwa diri mereka sebagai sebuah kerajaan yang sah dan mengharapkan hak mereka apabila pemimpin-pemimpinnya layak dipenjarakan kerana menipu rakyat?

Tidak mengambil kira fakta

Sebagai seorang saintis politik, Afifi mesti tahu itu perbuatan menipu keputusan pilihanraya dan politik wang, terutama sekali apabila ia cukup jelas bahawa UMNO telah melakukan segala macam perkara di untuk menang pada pilihan raya. Jika ini bukan menipu, mungkin Prof Muhammad Afifi boleh menerangkan apa sebenarnya erti semua itu. Kita tahu bahawa pihak polis memihak kerajaan dan badan kehakiman kita telah kehilangan integriti. Dalam keadaan seperti ini, apakah yang patut rakyat yang tidak puas hati buat apabila suara-suara mereka tidak didengar dan maklum balas mereka tidak diambil kira?

Sudah tentu tidak! Ini adalah masalah utama kerajaan BN yang maha tahu dan mahu yang terbaik sahaja. Terus terang, ia tidak akan mahu ambil tahu. Ia sentiasa mengharapkan namanya sebagai jenama yang telah diguna pakai sejak beberapa dekad lalu dan menakut-nakutkan rakyat untuk memenangi pilihanraya tahun demi tahun. Tetapi tahun 2008 merupakan satu titik keramat apabila sokongan rakyat jelas mula berpaling ke arah Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Walau bagaimanapun, UMNO masih terlalu sibuk dengan perbalahan dalaman dan agenda sendiri, manakala Najib asyik dengan perunding imejnya dan Rosmah Mansor pula masih sibuk berbelanja besar disana-sini. Ya, nama 'jenama' BN telah bertukar menjadi sesuatu yang kurang disenangi. Sebagai contoh, pembongkaran klip video Lingam membuktikan bahawa hakim-hakim Malaysia boleh dibeli. Malah bekas Ketua Polis juga bertindak seperti samseng dengan menumbuk mata Anwar hingga lebam!

Adakah contoh-contoh ini tidak cukup untuk membuktikan bahawa badan kehakiman telah kehilangan integriti? Sebagai seorang profesor, Afifi mesti lebih arif dalam penjelasannya, barulah layak bergelar "Profesor" . Jika tidak, dia Cuma layak sebagai 'Professor Kangkong " sahaja.

Pencuri seperti Tunisia

Revolusi Arab bermula di Tunisia apabila seorang lelaki muda yang cuba untuk mendapatkan makan dengan menjual buah-buahan di tepi jalan telah diganggu oleh pihak berkuasa dan tidak dibenarkan untuk menjual buah-buahan di tempatnya lagi. Orang ini tidak melakukan apa-apa jenayah, beliau hanya cuba untuk menyara hidup. Jadi apakah kesalahannya? Kecewa, dia membakar dirinya lalu mati! Prof Afifi tidak faham akan kekecewaan orang miskin. Dia cuba sedaya upaya untuk mencari sesuap nasi, manakala Presiden Tunisia Ben Ali dan isterinya hidup hidup mewah dan sentiasa dilindungi, walaupun merompak dari rakyat Tunisia, terutama golongan miskin.

Tidakkah UMNO-BN telah merompak hasil di Malaysia popular sebagai kerajaan perompak sejak tahun 1956? Prof Afifi mesti tahu sejarah bukan? Sejarah yang sebenar dan bukan Hikayat Hang Tuah. Jelaskan, siapa yang salah? Rakyat atau UMNO-BN? Terima kasih kepada Integriti Kewangan Global yang berpusat di New York kerana melaporkan sebanyak RM888 bilion telah disalurkan sebagai wang haram dari negara ini sejak tahun 2000, kita semua sudah tahu berapa banyak yang telah dicuri dari ekonomi kita sebenarnya. Nah, jika Prof Afifi tidak tahu tentang ini, betullah dia cuma " Prof Kangkong" sahaja.

Tanyalah Marina atau Makcik Bersih

Sekarang, siapa yang melakukan keganasan di perhimpunan Bersih baru-baru ini? Yang menembak gas pemedih mata ke Hospital Tung Shin? Siapakah yang membawa senjata? Siapakah yang memiliki meriam air? Tiada seorang pun daripada mereka yang terlibat dalam perarakan secara aman membawa apa-apa senjata sama sekali, kecuali telefon kamera dan botol air mineral! Bagaimana penyokong Bersih yang berarak dengan tujuan menjatuhkan kerajaan, bersenjatakan botol air semata-mata, kain pembalut kepala dan telefon bimbit?

Tambahan pula, mereka yang menghadiri perarakan datang atas kehendak sendiri, menggunakan duit mereka sendiri, sama ada makanan, pengangkutan atau perbelanjaan penginapan. Marina Mahathir, anak perempuan bekas diktator Mahathir Mohamad, turut menyertai perarakan. Prof Afifi tidak perlu malu jika dia tersilap, dia harus bertanya kepadanya siapa yang membayarnya untuk pergi dan tidak lupa juga pada makcik BERSIH!

Bagaimana dengan Perkasa dan Pekida? Bukankah didalangi UMNO?

Prof Afifi juga menerangkan bahawa Malaysia perlu memberi berjaga-jaga dengan kuasa-kuasa asing yang 'misteri' dan 'ghaib' ini untuk mengelakkan huru-hara. Hakikatnya, UMNO-BN lah yang secara terbuka mewujudkan huru-hara di Malaysia. Amalan rasuah dan salah urus dana di seluruh negara, dalam setiap aspek ekonomi, sosial, kaum, agama, politik, undang-undang dan ketenteraman, pendidikan, penjagaan kesihatan telah mengakibatkan Malaysia dalam kancah hutang mencecah RM445 bilion setakat ini. Ini bukan anarki sahaja tetapi pengkhianatan dan malapetaka. Dan apa yang lebih teruk adalah ia menjadikan rakyat sungguh jelik dan resah!

Malaysia, dan UUM begitu malang kerana mempunyai "Profesor Kangkong" ini. Kepada kebanyakan pembaca, beliau hanya bercakap kosong sahaja, walaupun ia tidak seperti najis yang keluar dari mulut Ibrahim Ali.

Rakyat Malaysia tidak patut diajar oleh ahli akademik seperti ini. Tetapi sekali lagi, UMNO yang masih dihantui oleh kesalahan lalu tidak mempunyai pilihan lain kecuali "Profesor Kangkong" untuk mempertahankan semula salah laku itu.

Malaysia Chronicle

Rosmah dah pekena laksa ka... kahkahkah...

Posted: 28 Jan 2012 05:30 AM PST

Penulis yang dedah Rosmah berbelanja RM325,000 nak jamu laksa

Oleh Penarik Beca

Andrew Hornery ialah kolumnis The Sydney Morning Herald (SMH) yang mendedahkan satu lagi tabiat berbelanja Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Meneri Umno. Dia mendakwa Rosmah berbelanja kira-kira A$100,000 (kira-kira RM325,000) di butik seorang pereka bernama Carl Kapp di Sydney.

Sehingga kini, beliau tetap mempertahankan apa yang dilaporkannya itu. "Kapp kata dia (Rosmah) memesan 61 helai pakaian. (Dia juga) kata ia adalah pesanan yang sangat besar jumlahnya. Pakaian yang dijualnya mahal-mahal. Dia (Rosmah) bukannya membeli t-shirt," kata Hornery (lihat Malaysiakini hari ini "Hornery mocks Kapp: PM's wife wasn't buying T-shirts")

Dalam twitternya, kolumnis itu berjanji untuk "menghidangkan laksa" kepada kawan-kawan baru di Malaysia esok. Kawan baru termasuk Rosmahlah agaknya.

Apa-apa pun, yang paling penting ialah Rosmah dan suaminya Datuk Seri Najib Tun Razak mestilah mengambil tindakan undang-undang terhadap Hornery dan SMH. Jika tidak, sama seperti laporan pelbagai media di serata dunia yang mengaitkan Najib dengan pembunuhan Altantuya Shaariibu, orang pasti mempercayai laporan Hornery dan SMH itu.

Kita tengok apa yang akan berlaku. Bola kini terang-terang di kaki Rosmah dan Najib.

http://penarikbeca.blogspot.com

Wajib baca: Pasai apa rambut Rosmah kembang... kahkahkah...

Posted: 28 Jan 2012 03:55 AM PST

Najib yang paranoid menapis cerita India Today: Bolehkah Anwar menjadi PM seterusnya?

Pembaca kadang-kala 'India Today' telah bingung kerana muka surat 43-46 telah kasar dikoyak dari majalah oleh sesetengah penapis Malaysia . Sudah tentu ia terdapat di internet dan diterbitkan semula di bawah.

Kami rasa sebab sebenar untuk bertindak demikian oleh orang bawahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah kerana penerangan pada halaman 'Kandungan':

Kapsyen berbunyi:

Mahkamah membersihkan Anwar dari tuduhan liwat yang direka untuk memusnahkan kerjayanya.Bolehkah dia menjadi PM seterusnya?

Ia adalah satu pengiktirafan yang jelas oleh media antarabangsa bahawa tuduhan tersebut direka dan itulah mengapa Umno bergegas menapisnya. Malah, IndiaToday ini kurang dibaca di Malaysia dan artikel ini mungkin telah berlalu tanpa disedari jika tidak ditapis secara keterlaluan!

"Return of a Reformer" (India Today, Keluaran January 23)

Mahkamah Malaysia membersihkan nama Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat

Apabila Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menyampaikan keputusan tidak bersalah dalam perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri merasa terkejut. Ibrahim, 64, memberitahu pemberita selepas dibebaskan pada 9 Januari, "Secara jujur, saya agak terkejut." Adegan akhir drama 13 tahun politik undang-undang berakhir lebih cepat daripada yang dijangka. Hakim Zabidin Mohamad Diah mengambil masa hanya dua minit untuk memberi keputusan mahkamah itu, berkata sampel DNA yang digunakan sebagai bukti mungkin telah tercemar dan bahawa dia tidak boleh disabitkan dalam ketiadaan keterangan bantuan yang lain.

Penghakiman telah membawa tirai pada salah satu daripada bab-bab yang paling kontroversi dalam sejarah politik Malaysia. Ibrahim telah pada dibicara untuk liwat sebanyak dua kali dan selalu menyatakan bahawa tuduhan tersebut bermotifkan politik. Beliau merupakan Timbalan Perdana Menteri antara 1993 dan 1998. Ibrahim telah disingkirkan daripada kerajaan pada tahun 1998 kerana mencabar kuasa Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Pada tahun 1999, Ibrahim telah dijatuhkan hukuman enam tahun di dalam penjara kerana rasuah, dan pada tahun 2000, sembilan tahun lagi atas tuduhan kes liwat. Mahkamah membatalkan hukuman yang kedua pada tahun 2004, membuka jalan untuk pembebasannya. Pada bulan Julai 2008, beliau telah ditangkap sekali lagi atas tuduhan liwat, hanya selepas beliau mengetuai satu gabungan tiga parti pembangkang kepada kejayaan di luar jangkaan dalam pilihan raya.

Ibrahim telah menjadi simbol bagi perubahan bukan hanya di Malaysia tetapi seluruh rantau ini. Beliau membawa pembangkang bersama-sama, menimbulkan cabaran kepada Barisan Nasional yang memerintah.

Jadi, apakah maksud keputusan itu untuk Malaysia? Adakah kemenangan itu memberi Ibrahim kelebihan berbanding pengkritik sengit dan saingan beliau, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak? Profesor James Chin di Monash University di Malaysia percaya pembebasan itu tidak benar-benar berbuat banyak bagi Ibrahim. Dia berkata, "Isu liwat itu akan menjadi lebih berkesan jika Anwar telah didapati bersalah. Tetapi sekarang ia tidak menjadi isu utama kempen." Penganalisis politik Ooi Kee Beng menjelaskan, "Salah satu cabaran terbesar bagi Pakatan Rakyat (gabungan tiga parti pembangkang) adalah untuk meyakinkan pengundi bahawa ia mempunyai pemimpin-pemimpin yang diperlukan untuk perubahan paradigma."

Penganalisis politik Malaysia yang lain melihat keputusan itu sebagai tanda bahawa badan kehakiman di Malaysia benar-benar bebas. Mereka berkata, ia menyangkal dakwaan Ibrahim tentang campur tangan kerajaan dalam badan kehakiman, lebih-lebih lagi kerana Hakim Diah sebelum ini dikritik peguamnya kerana berat sebelah.

Kem Ibrahim, yang diketuai oleh orang kuat termasuk Azmin Ali, Timbalan Presiden parti, Parti Keadilan Rakyat, gembira dengan pembebasan itu. "Ini bukan keadilan untuk Ibrahim sahaja, tetapi untuk semua orang yang mengambil berat tentang kebebasan dan keadilan," kata Ali. Beliau menambah, "Kami akan terus menjelaskan kepada rakyat bahawa Ibrahim adalah mangsa konspirasi berniat jahat." Tetapi Ali adalah juga cepat untuk menentang dakwaan tentang kebebasan badan kehakiman. Beliau mengatakan bahawa tuntutan tersebut dibuat oleh Razak dan Mahathir. Timbalan Ketua parti Keadilan berkata persepsi awam adalah sangat berbeza."Rakyat Malaysia merasakan terdapat keperluan untuk reformasi dalam sistem kehakiman, dan terdapat beberapa hakim tinggal yang bercakap dari hati nurani mereka," katanya.

Jadi bagaimana keputusan itu mengubah wajah politik Malaysia? Kedua-dua pihak mempunyai pandangan yang berbeza mengenai kesannya. Azmi Anshar, ketua editor salah satu daripada akhbar-akhbar yang paling menonjol di Malaysia, The New Straits Times, percaya ini akhirnya akan mengakhiri "kelebihan yang tidak adil" Ibrahim ke atas pesaing beliau. Kata Anshar, "Dalam 42 bulan kebelakangan ini, sejak tuduhan terhadap Ibrahim mula-mula dibuat, dia telah menggunakan mahkamah semata-mata sebagai platform kempen politik. Sekarang dia tidak lagi boleh menggunakan mahkamah bagi kempen politik dan itu akan meratakan padang politiknya. "Beliau percaya, "Ibrahim akan menggunakan kebebasan untuk mendakwa bahawa kerajaan cuba untuk mengenakannya, dan kemenangannya hanya suatu penipuan."

Kesan keputusan ini pasti akan dilihat dalam pemilihan yang akan datang, kerana Razak cuba untuk berpegang kepada kuasa dan Ibrahim cuba untuk meningkatkan kejayaan gabungan tiga parti itu pada 2008. Pilihan Raya di Malaysia boleh diadakan pada bila-bila masa di antara Jun 2012 dan Mac 2013, berkata penganalisis.

Dibersihkan daripada tuduhan liwat, Ibrahim bersedia untuk memukul jejak kempen. Dia akan menggunakan keputusan itu untuk merangsang pembangkang. "Kami bersedia untuk sebarang kemungkinan; kita telah bersedia untuk pilihan raya selama lebih setahun sekarang. Keputusan itu telah memberikan kita keyakinan bahawa kita boleh menguasai Putrajaya (pusat pentadbiran persekutuan Malaysia)," kata Ali.

Anshar percaya Razak mempunyai kelebihan. Dia berkata, "Sama ada status quo akan dikekalkan atau kerajaan akan berhasil menempuh. Tetapi ia salah untuk memandang rendah populariti Razak, yang berjaya menarik sokongan pengundi-pengundi yang tidak puas hati semasa kempen terakhirnya."

Sekarang bahawa beliau adalah seorang yang bebas, melainkan jika Kerajaan membuat rayuan, Ibrahim seolah-olah menjadi lebih bertekad untuk memastikan bahawa gabungan tiga parti pembangkang itu berkuat kuasa untuk mengambil-alih dalam politik Malaysia. Ini adalah perkara utama dalam fikirannya sambil berjalan keluar dari mahkamah pada 9 Januari. Dia tweet saat-saat selepas penghakiman itu, "Dalam pilihan raya akan datang, suara rakyat akan didengar, dan kerajaan rasuah ini akan digulingkan dari kaki kuasa." - TAMAT

- Malaysia Chronicle

PANAS!! Sorang lagi blogger pro Pakatan dicekup

Posted: 28 Jan 2012 02:26 AM PST

SKMM, hentikan sikap dwi-standard'

PETALING JAYA: Sebuah badan bukan kerajaan (NGO), mengecam sikap dwi-standard Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media (SKMM) kerana cepat bertindak menahan seoang blogger pro Pakatan Rakyat dan diserahkan kepada polis.

"Itulah kerja pantas SKMM dan pihak polis, memberkas hanya blogger-blogger yang selama ini menjadi nadi penting kepada Pakatan," kata Pengarah Propaganda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau merujuk kepada tindakan SKMM menahan Faizal, pemilik blog Pulakdah.blogspot.com. dan kemudian diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut.

Kata Edy Noor, tindakan SKMM membuat serbuan ke rumah beliau dan merampas barang-peribadi beliau termasuk dua laptop, dua desktop, sebuah handphone dan sebuah modem adalah satu tindakan yang biadap.

"Ini jelas satu cubaan melumpuhkan terus aktiviti blog pulakdah.blogspot yang banyak membuat pendedahan terhadap kepincangan kerajaan pemerintah. Blog Pulakdah juga merupakan antara blog ranking tertinggi dari kalangan blog Pakatan Rakyat.

Beliau berkata, pihak SKMM dan polis begitu pantas bertindak ke atas 'gagasan resistance cyber' Pakatan tetapi tidak bertindak sewajarnya terhadap blogger-blogger pro Umno dan kerajaan pusat.

"Sebelum ini bertimbun-timbun fitnah yang dilempar oleh blogger cybertrooper Umno.

Ini termasuklah penghinaan terhadap mahkamah dalam isu pembebasan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Namun tiada tindakan susulan daripada pihak SKMM dan polis walaupun terdapat berpuluh laporan polis dibuat," terang beliau. -FMT

Tergamak ka Ustaz Nasa masuk geng Hassan Ali?

Posted: 28 Jan 2012 12:55 AM PST

Ustaz Nasa MASUK 'GENG' HASSAN ALI, BAKAL DIPECAT?

Ahli Parlimen Bachok yang juga AJK PAS Pusat, Ustaz Nasharuddin Mat Isa terus menerus difitnah oleh orang tertentu yang mahu merosakkan beliau supaya meninggalkan jemaah.

Terbaru bekas Timbalan Presiden PAS itu membuat Laporan Polis di Balai Polis Bandar Seri Putra menafikan penglibatannya dalam satu program di Bandar Baru Bang di mana banner yang di pasang memaparkan gambar beliau. Banner tersebut dipasang di sekitar Bandar Baru Bangi.

Banner memaparkan jemputan ke program Roadshow Masa Depan Politik Malaysia bersama Dr Hassan Ali yang djadualkan berlangsung pada 31 Januari di Balai Pahlawan Seksyen 2 Bandar Baru Bangi. Antara penceramah yang dinyatakan di dalam banner tersebut ialah Dr Hassan Ali, Ustaz Nasa, dan Ustaz Hassan Basri,

Program tersebut anjuran Persatuan Perajurit Daerah Hulu Langat.

Ustaz Nasharuddin telah menafikan pengelibatan beliau dalam program ini dan beliau telah membuat laporan Polis sebentar tadi.

Terbukti ada pihak cuba memfitnah beliau dan melaga-lagakan beliau dengan PAS. Setakat ini Ustaz Nasa jelas menyatakan bahawa beliau akan tetap bersama PAS dan tidak akan keluar dari PAS.- Mutaligat

Najib kata "Tak Tau"... kahkahkah...

Posted: 27 Jan 2012 11:00 PM PST

Video baru 'Datuk T': Saya tak tahu, kata Najib

Salhan K Ahmad
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak tahu menahu mengenai satu video baru yang didakwa melibatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ditanya dalam sidang media lewat malam ini selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di PWTC, Najib juga berkata perkara itu sepatutnya ditanya kepada Datuk T yang membuat dakwaan itu.

"Saya tak tahu, kena tanya dialah, jangan tanya saya," katanya.

Ditanya sekiranya beliau telah menonton video tersebut, Najib juga berkata beliau tidak tahu.

"Saya tak tahu. Saya tak ada makluman... Pasal video (pula) tengah-tengah malam ini," katanya lagi yang ketawa besar.

Semalam, 'Trio Datuk T' yang menayangkan video seks yang mereka dakwa pelakunya adalah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mencabar Anwar membuktikan yang mereka salah atau berdepan dengan satu lagi pendedahan video yang "lebih dahsyat".

Dalam laporan muka depan akhbar harian berbahasa Melayu - Utusan Malaysia - salah seorang anggota Trio 'Datuk T, yang juga bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim (kanan), berkata video baru itu dirakamkan pada 12 dan 13 Januari tahun lalu di Thailand.

Shuib berkata beliau sendiri telah menonton rakaman video ini selepas diberikan oleh seorang lagi anggota trio Datuk T, Datuk Shazryl Ekay Abdullah.

Shuib menambah Anwar perlu segera menyaman Trio Datuk T, termasuk bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, jika mana-mana penganalisis forensik antarabangsa boleh membuktikan bahawa pelaku dalam video seks pertama yang didedahkan Mac lalu, adalah bukan Anwar.

Sementara itu, Bernama melaporkan, bercakap dalam sidang akhbar yang sama, Najib berkata Umno akan menimbang kemungkinan menggerakkan Jawatankuasa Disiplin parti sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 diadakan bagi memantau dan mengambil tindakan lebih awal terhadap mana-mana ahli yang didapati melakukan perbuatan khianat atau curang terhadap parti.

Beliau yang juga presidennya Umno berkata ini merupakan kali pertama Umno melaksanakan langkah tersebut kerana sebelum ini Jawatankuasa Disiplin hanya digerakkan selepas pilihan raya berakhir .

"Ada cadangan jawatankuasa ini digerakkan lebih awal agar ia boleh memerhati dan mengambil tindakan awal jika ada jentera parti yang melanggar peraturan dan etika.

"Dalam setiap pilihan raya memang ada masalah terutamanya dalam parti besar...ini bukan perkara baru. Mesti ada kelakuan yang bertentangan. Mungkin ada yang tak dapat jadi calon tidak puas hati, malah tindakan penyokongnya juga boleh merosakkan parti.

"Jadi eloklah kita ambil tindakan awal pastikan disiplin parti terpelihara,"
katanya .

Perdana Menteri berkata Jawatankuasa Disiplin merupakan satu mekanisme yang sedia wujud dalam parti dan mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan terhadap sebarang salah laku dalam parti.

"Kita tak nak berlakunya sesuatu selepas pilihan raya kerana kesan sudah berlaku...jadi lebih baik kita bersikap proaktif. Ini mekanisme yang ada pada kita. Kalau ada apa-apa, jawatakuasa yang akan ambil tindakan. Apa-apa tindakan akan ada proses yang adil. Apa-apa aduan akan bawa kepada jawatankuasa," katanya.

Mengenai persiapan parti menghadapi PRU ke-13, Najib berkata jentera parti berada dalam keadaan bersedia namun mengingatkan langkah-langkah berterusan harus ditingkatkan untuk memastikan segala tugas dan arahan yang diberikan dilaksanakan sepenuhnya.

Dalam pada itu, Najib berkata mesyuarat itu turut membincangkan
mengenai keberkesanan perjalanan program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di mana ahli parti bersetuju proses penentuan perlu dilakukan untuk memastikan semua yang layak mendapat faedah dan tidak ada yang tertinggal daripada menerima bantuan tersebut.

Menerusi program BR1M, yang diumumkan pada pembentangan Belanjawan 2012 pada Oktober lepas, bantuan kewangan RM500 akan diberikan kepada isi rumah erpendapatan RM3,000 sebulan dan ke bawah bagi meringankan beban rakyat berpendapatan rendah.

Beliau berkata mesyuarat turut bersetuju dengan keputusan kerajaan untuk mengkaji semula perlaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bagi memastikan pelaksanaannya memberi kepuasan penuh kepada semua pegawai dan kakitangan awam.

Hodoh sungguh la kelaku UMNO...

Posted: 27 Jan 2012 10:50 PM PST

Yang jahat dikata baik – yang baik dikatakan jahat
Pada saya Anwar Ibrahim adalah musuh politik UMNO. Musuh, baik macam mana sekalipun dia tetap jahat. Kalau tak musuh jahat macam dajjal pun dikatakan baik. Sebab itu ramai dajjal menang dalam musim pilihanraya umum di Negara Malaysia ini. Inilah perangai manusia, kecuali manusia mukmin. Kalau masih tahap umat islam itulah ukuran yang mereka pakai. Anwar Ibrahim tetap dianggap orang jahat miskipun telah didapati tidak bersalah oleh mahkamah. Malahan label juara liwat digunapakai. Inilah kerja orang UMNO.

Hari ini kebanyakan orang umno masih tetap yakin bahawa Anwar kaki liwat. Orang jahat buruk imejnya. Pada hal mahkamah telah menentu dan memutuskan dia tidak bersalah. Tindakan demikian seakan tak percaya pada kewibawaan mahkamah di Negara ini. Ini adalah modal politik UMNO agar dalam pilihanraya nanti rakyat tak undi Pakatan rakyat yang dikata Putrajaya sudah didepan mata.

Kalau tidak berbuat demikian rakyat akan undi pakatan rakyat dan UMNO/BN kalah teruk sepertimana ramalan sesetengah penganalisi politik tanah air.

Dimana mana saja orang umno mencanangkan Anwar peliwat, kotor, dan tak layak jadi Perdana Menteri. Yang layak jadi Perdana Menteri tidak lain dan tidak bukan ialah Najib Razak yang tak ada niat nak rampas Pulau Pinang dari tangan DAP itu.

Ada yang berkata, Putrajaya sudah di depan mata. Tapi ada yang berkata, mimpi itu adalah mimpi di siang hari. Namun demikian kita kena tunggu pengakiman rakyat pada PRU 13 nanti yang bakal akan diadakan bila bila saja dari sekarang.

Dalam pada itu sesetengah mengatakan rakyatlah hakim mutlak. Tapi Peguam Negara telah buat rayuan kes Anwar yang bebas itu. Yang peliknya kes Razak Baginda tiada rayuan. Mungkin kerana orang kita. Apa sudah jadi dengan dua orang mukanya selalu ditutup dan telah dijatuhkan hukuman gantung. Sampai sekarang belum dijatuhkan hukuman gantung.

Kes Anwar Ibrahim Peguam Negara buat rayuan. Mungkin kerana musuh politik kita. Jangan lupa kes di Perak. Mahkamah tinggi buat keputusan Datuk Seri Nizar Menteri Besar yang sah. Tapi mahkamah rayuan buat keputusan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir Menteri Besar Perak yang sah.

Bagaimana pula dengan kes Anwar Ibrahim. Adakah ia sama macam kes Nizar dan Dr Zambry. Ingat tali hayat UMNO bukan pada tangan rakyat, tapi pada mahkamah rayuan.

Shahrizat terlepaih cakap... kahkahkah...

Posted: 27 Jan 2012 08:00 PM PST

Shahrizat: Beritahu saya pemimpin UMNO mana yang tiada masalah?

Disebalik tanda bahawa UMNO sedang berantakan disebabkan skandal rasuah dan pertelingkahan dalaman dikalangan pemimpin tingginya, Suruhanjaya Pencegah Rasuah telah mengumumkan bahawa satu pasukan khas akan dibentuk untuk menyiasat dakwaan bahawa keluarga Menteri UMNO Shahrizat Jalil telah menyalahgunakan dana awam berjumlah RM250 juta yang diperuntukkan bagi projek ternakan lembu NFC untuk kegunaan peribadi dan juga harta mewah.

Walaubagaimanapun, tanpa fokus kepada kemarahan rakyat, semua mata tertumpu pada drama yang sedang dimainkan UMNO. Walaupun Shahrizat telah membayangkan kesediaan beliau untuk meletak jawatan, adalah mustahil beliau akan membenarkan dirinya dipijak atau dijadikan kambing hitam oleh rakan-rakan parti politiknya.

Mata juga sedang tertumpu pada hakikat bahawa Najib yang sedang disiasat oleh kerajaan Perancis disebabkan dakwaan memakan rasuah bernilai RM570 juta daripada pembuat senjata gergasi DCN akan mampu untuk menangani isu NFC. Najib juga ialah presiden UMNO.

"Beritahu saya, pemimpin UMNO yang mana tiada masalah?" merupakan jawapan pantas Shahrizat apabila diminta memberi komen mengenai sama ada beliau akan bertindakbalas terhadap seruan untuk meletak jawatan seperti yang di laporkan oleh suratkahabr Sin Chew beberapa hari lepas.

Sandiwara UMNO-SPRM

Sememangnya rakyat berasa curiga kerana MACC telah sebelum ini telah menyerahkan kes itu kepada polis walaupun telah menerima laporan daripada ketua pembangkang, Anwar Ibrahim.

Kredibiliti pentadbiran Najib telah hilang apabila timblan ketua Polis Khalid Bakar telah mengumumkan bahawa tiada unsure pecah amanah semasa perhimpunan Agong UMNO baru-baru ini. Sering mendapat jolokan Pak Turut untuk kerajaan UMNO, Khalid telah dituduh sebagai cuba menyelamatkan parti itu daripada malu.

"Kita telah bertindak dengan mengikut prosedur apabila mengumpul fakta dan kenyataan sejak isu itu dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negera. Kebanyakkan isu yang ditimbulkan pada laporan terhadap NFC telahpun kita ambil tindakan." Ujar Pengarah SPRM Mustafar Ali dalam kenyataan beliau yang di siarkan pada Khamis.

SPRM juga pantas menyatakan bahawa ia tidak dapat mendedahkan fakta terperinci seperti yang termaktub dalam Seksyen 29(4) Akta Pencegah rasuah Malaysia 2009. "Kami telah memanggil pihak-pihak yang terbabit untuk memberi kerjasama kepada kami dan tidak mempolitikkan isu –isu yang boleh menjejaskan siasatan kami." Ujar Mustafar lagi.

Mengambilkira tona defensive kenyataan tersebut, adalah jelas kepada pemerhati bahawa SPRM tidak akan beriya-iya menyiasat NFC atau Feedlot Kebangsaan, sebuah projek yang bertujuan untuk meningkatkan bekalan daging lembu tempatan kepada 40% pemakanan dan pada harga yang berpatutan.

Projek itu telah dianugerahkan kepada suami Shahrizat, Salleh Ismail dan anak-anak beliau pada 2006. Semasa itu, Muhyiddin memang portfolio Menteri Pertanian. Khairy Jamaluddin, menantu kepda Perdana Meteri ketika itu, Abdulah Badawi juga memainkan peranan penting dalam meluluskan projek itu kepada keluarga Shahrizat.

Bertanggungjawablah dan selamatkan kami, rakan-rakan beritahu Shahrizat

Ini dipercayai sebagai drama terbaru yang dimainkan UMNO untuk menyeru Shahrizat meletak jawatan dalam cabinet dan bertanggungjawab sebelum pilihanraya diadakan pada tahun depan.

Tiada siapa yang menyangka aka nada perubahan besar pada sikap pemimpin tertinggi UMNO yang sudah dikenali dengan rekod rasuah mereka- ini termasuk juga Shahrizat.

"Shahrizat dan juga UMNO sememangnya tidak malu. Isunya adalah kenapa pinjaman sebegitu diberikan kepada keluarga beliau sedangkan beliau memegang jawatan sebagai Menteri Kabinet. Mustahil mereka mendapat pinjaman itu sekiranya dia bukan menteri. Beliau dan keluarga beliau telah menidakkan hak rakyat Malaysia yang susah dan rajin daripada faedah pinjaman itu (bekalan daging murah kepada rakyat Malaysia)," beritahu timbalan Presiden PKR N Surendran kepada Malaysia Chronicle.

"Shahrizat juga tidak patut dipersalahkan seorang diri. UMNO lah yang harus lebih dipersalahkan. Disebabkan amalan politik mereka yang sering memberi makan kroni dan keluarga mereka daripada wang rakyat. "

Mangsa legasi rasuah Mahathir?

Mereka yang menyeru beliau letak jawatan sebelum beliau "dihalau" termasuk bekas perdana Menteri Mahathir Mohamad juga dikenali sebagai pemimpin yang mengembangkan sistem feudal dalam politik di mana pemimpin elit memegang segala aspek ekonomi dan politik negara.

Dalam laporan "Global Financial Integrity" baru-baru ini, Malaysia disenaraikan di tempat ke 4 paling banyak mengamalkan rasuah di dunia. Kita sudah kehilangan USD338 billion (RM1.08 trilion) dalam pengaliran wang haram pada dekad pertama untuk abad ini.

GFI juga menyatakan bahawa kenaikkan Malaysia ini "seiring dengan bebapa negara Asian." Ada Januari lepas, telah dilaporkan RM930 billion telah keluar daripada Malaysia dari 200 hingga 2008 dan meningkat ke RM218 setahun daripada jumlah asal RM 71 billion pada masa itu.

Laporan ini sepatutnya menimbulkan kesedaran kepada pemimpin dunia bahawa ada keperluan untuk melakukan sesuatu demi menghapuskan pengeluaran haram ini," ujar pengerusi GFI Raymond Baker dalam satu sidang akhbar.

Semasa laporan itu dikeluarkan, tidak hairanlah pemimpin UMNO yang pertama meragui laporan itu adalah Mukhriz Mahathir yang tinggal di Washington dan juga merupakan anak bongsu bekas PM itu.

Sekarang, Mahathir yang berusia 86 tahu dan telah memerintah Malaysia selama 22 tahun dikenali sebagai pemimpin yang banyak membazirkan wang cukai rakyat.

Malaysia Chronicle

Nak mampuih sungguh mangkuk nih, berani dia PERLI Rosmah... kahkahkah...

Posted: 27 Jan 2012 06:00 PM PST

Hornery perli Kapp: Isteri PM bukan beli kemeja-T...

Kolumnis The Sydney Morning Herald, Andrew Hornery tetap mempertahankan tulisannya bahawa isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak - Datin Seri Rosmah Mansor - berbelanja besar di butik pereka fesyen Carl Kapp semasa bercuti di bandar itu.

"Kapp berkata beliau menempah 61 pakaian. Katanya ia tempahan "besar". Barangan mahal. Beliau bukan beli kemeja-T," jawab Hornery di Twitter hari ini.

Hornery (kiri) menegaskan bahawa sumbernya "sangat kuat" dan bertegas bahawa perbelanjaan Rosmah itu membabitkan jumlah yang besar.

Hornery menjadi sasaran kecaman penulis blog pro-Umno, yang habis-habisan memburuk-burukkan perwatakannya dengan kenyataan provokasi mengenai seksualitinya.

Selepas dikecam ekoran laporannya tentang perbelanjaan 'mewah' Rosmah itu, Hornery berkata beliau tidak berhasrat untuk datang Malaysia.

"Saya tidak akan bercuti di Malaysia dalam masa terdekat ini," tulisnya lagi.

Minggu lepas, Hornery dalam kolum 'Private Sydney' berkata Rosmah telah membelanjakan A$100,000 (kira-kira RM325,000) untuk 61 pakaian di butik Kapp.

Rosmah Mansor bagaimanapun menyangkal dakwaan tersebut sebagai "karut, dibesar-besarkan secara liar dan tidak benar" serta berkata beliau "selalu menjadi mangsa".

Kapp kemudiannya mengeluarkan kenyataan yang mengatakan Rosmah memang membeli-belah di butiknya tetapi menafikan pernah berkata beliau telah membelanjakan A$100,000.

Dalam satu kenyataan kepadaMalaysiakini, Kapp (kanan) berkata, Rosmah dan "kumpulan yang agak besar" semasa kunjungan tersebut "membuat pelbagai pembelian".

Jumlah A$100,000 itu dianggarkan oleh blogger fesyen Frockwriter pada Januari 17, dan merupakan orang pertama melaporkan mengenai perkara itu.

"Berdasarkan harga purata dalam koleksi beliau - yang bermula dari A$400 (RM1,290) hingga beberapa ribuan dolar, Frockwriter menganggarkan ia boleh mencecah A$100,000," tulis blogger Patty Huntingon.- M'kini

Dok agak dah, Rosmah mesti buat spoil punya... kahkahkah...

Posted: 27 Jan 2012 04:00 PM PST

Rosmah jejas persiapan PRU-13 Najib?

Wan Nordin Wan Yaacob


Analisis

Isu kemewahan hidup isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hangat kembali dan terkini isu perbelanjaan mewah Rosmah semasa di Sydney, Australia didedah akhbar negara itu.

Meskipun sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang giat dalam program turun padangnya ke negeri-negeri bagi mempersiapkan jentera pilihan raya, namun pendedahan Sydney Morning Herald menjejaskan imej Najib.

Satu artikel dalam akhbar Australia Sydney Morning Herald tulis kolumnis Andrew Hornery yang menggelar Rosmah sebagai "First Lady of Shopping' kerana dikatakan telah membelanjakan RM300,000 membeli-belah di butik mewah pereka fesyen di Sydney, Carl Kapp.

Kolumnis itu dalam satu kenyataanya mempertahankan dakwaannya bahawa Rosmah membelanjakan lebih RM300,000 semasa lawatannya ke Australia.

"FLOM (wanita pertama Malaysia) dakwa saya membesar-besarkan secara liar lawatan sambil membeli-belahnya di Sydney?

"Saya tetap pertahankan setiap kata-kata saya. Sumber saya amat kukuh," kata Hornery dalam Twitternya.

Selain perbelanjaan A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik, Hornery juga mendakwa Rosmah dan suami menginap di emper (penthouse) bernilai A$20,000 (RM65,100) semalam, meminta "parkir valet untuk limousinnya" dan menerbangkan pereka fesyen ke Malaysia untuk mengenakan pakaian yang ditempahnya.

Sebelum ini, Rosmah ada menyatakan penafiannya tentang dakwaan itu dan menggelarkan dakwaan itu sebagai satu tuduhan liar.

Rosmah mendapat perhatian masyarakat sejak Najib menjadi Perdana Menteri.Kehidupan mewahnya diperkatakan khalayak selain didakwa banyak mempengaruhi keputusan yang dibuat Najib dalam isu-isu dasar kerajaan.

Ramai yang tidak senang dengan kelibat Rosmah selaku wanita pertama yang dilihat terlalu menonjol bukan dengan imej positif, sebaliknya dengan imej yang menggoyahkan imej Najib.

(Rosmah dengan pelbagai gaya beg mewahnya)

Isu perbelanjaan mewahnya semasa menginap disebuah hotel di Dubai seperti yang didedahkan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Azmin Ali turut menjadi bualan umum.

Azmin mendakwa, kos penginapan Najib dan Rosmah di hotel mewah Atlantis di Dubai lebih RM100,000 hanya untuk semalaman.

Rakyat turut dimaklumkan, jumlah perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri dan isterinya dari tahun 2008 hingga 2011 iaitu dimana mereka membelanjakan RM 1,739,332.85 (2008), RM 4,811,837.48 (2009) RM 5,140,307.99 (2010) dan RM 5,427,172.26 sehingga Jun 2011.

Memetik keratan sebuah akhbar Australia pula, seorang wanita Pertama yang tidak dinamakan turut membelanjakan A$150,000 (RM487,000) bagi membeli mutiara di gedung mewah di sana.

Kesempatan membeli belah itu diambil ketika Najib dan isterinya, yang juga menggelarkan dirinya 'Wanita Pertama Malaysia' berlepas ke Perth untuk mengetuai delegasi Malaysia ke Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM).

Antara yang turut serta dalam delegasi berkenaan ialah Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mashitah Ibrahim dan Presiden PPP, Datuk M Kayveas.

Ekoran daripada itu, Najib dan isterinya, Rosmah Mansor yang sebelum ini dikatakan membeli cincin berlian berharga RM24 juta, terus menerima kritikan.

Dalam pada itu, pada 31 Ogos lalu, Najib dilaporkan sebuah akhbar telah bercuti ke Perth (Australia) dengan menaiki pesawat rasmi Kerajaan Malaysia nombor pendaftaran 9M-NAA.

Menurut laporan tersebut, pesawat tersebut yang berlogokan 1Malaysia dimiliki oleh Jet Premier One (M) Sdn Bhd, anak Syarikat Penerbangan Malaysia Bhd (MAS) iaitu sebuah entiti milik Kerajaan Malaysia melalui pegangan saham oleh Khazanah Nasional Bhd.

Jumlah kos penyewaan sebuah pesawat Airbus A319 yang digunakan oleh Najib sewaktu percutiannya di Perth, Australia pada Hari Kemerdekaan, tahun ini berjumlah RM9.1 juta.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan yang dikemukakan oleh ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata kekerapan penggunaan pesawat itu adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara.

Katanya, kos penggunaan berjumlah RM9.1 juta itu meliputi kos bahan api pesawat, caj tempat dan kendali, sajian serta logistik krew pesawat."

Rosmah juga sebelum ini pernah dikaitkan dengan kemasukan cincin buatan Jacob & Co pada harga RM24 juta.

Kemasukan barangan diatasa nama Rosmah Mansor itu didedahkan oleh Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharim yang katanya mendapat maklumat daripada sumber Kastam.

Rosmah menafikan pembelian cincin itu dan menyatakan ianya sekadar untuk pameran sulit di suatu lokasi yang dirahsiakan dan telahpun dihantar ke Singapura.

Walaupun Rosmah menafikannya, namun hingga kini perisytiharan keluarnya barangan itu kononnya ke Singapura masih menjadi tandatanya.

Selain itu, Ketua Wanita KeADILan, Zuraida Kamaruddin pula ada mendedahkan dakwaan kononnya Rosmah memperoleh wang bagi membeli sekurang-kurangnya 11 beg tangan mewah jenama Birkin.

Zuraida berkata, sekiranya anggaran kasar, Rosmah membelanjakan minima RM638,000 hingga maksima RM5,192,000 untuk membeli beg tangan berkenaan.

Kini nama Rosmah meniti semula dibibir masyarakat selepas Shahrizat 'remuk' dibelasah kerana skandal kelemahan projek NFC yang dikendalikan oleh suaminya, Dato' Seri Mohammad Salleh.

Rosmah dilihat sukar berperang dengan akhbar luar negara apabila setiap dakwaan yang dihadapinya hanya mampu dinafikan tanpa mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar berpengkalan di Sydney itu.

Apakah sebenarnya yang berlaku, pastinya tindakan 'penafian' tidak cukup untuk menggambarkan Rosmah benar-benar tidak melakukan apa yang didakwa akhbar Sydney itu.

Sebaliknya seperti kata Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar, Rosmah harus mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar berkenaan, dan sekiranya tidak, ia mendatangkan interpretasi bahawa dakwaan akhbar itu benar.

Lebih penting lagi, apakah serangan ke atas Rosmah ini sebenarnya menggugat 'nama baik' yang sedang dirintis Najib bagi menghadapi pilihan raya umum, ramai veteran Umno-BN melihatnya sebagai suatu 'beban' kepada Presiden Umno itu.

Rakyat sedang menantikan tindakan Rosmah mahupun Najib, dan ramai yang mahu agar isu itu bukan sekadar dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa siasatan pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Jika gagal diatasi, ianya pasti boleh merencatkan keghairahan Najib dalam menentukan tarikh pilihan raya umum ke-13.

Panggilan untuk orang pompuan...

Posted: 27 Jan 2012 02:30 PM PST

Manfaat peluang berdakwah

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM

KETIKA penulis melakarkan ide dalam slot muhasabah ini, penulis berkesempatan menyaksikan rancangan Malaysia Hari ini (MHI) pada edisi Jumaat 6 Januari 2012 sebelum melangkah kaki ke pejabat. Sebenarnya penulis bukanlah peminat setia tegar rancangan tersebut, tetapi kebetulan terbuka siaran itu dengan beberapa paparan intipati MHI untuk hari itu.

Terlintas dalam minda penulis, mengapa pengacara wanitanya yang bertugas pada hari itu tidak berhijab (bertudung kepala), sedangkan dari segi percakapannya menunjukkan dia seorang yang berpelajaran tinggi, maknanya seorang individu yang boleh berfikir dengan baik malah mudah memahami sesuatu yang disampaikan kepadanya terutama ketika mewawancara beberapa individu yang diundang khas ke studio membicarakan sesuatu topik ilmiah.

Apa yang menarik perhatian penulis, pengacara wanita tersebut menguaruarkan pengenalan sebuah buku agama yang bertajuk Seruan Tauhid – Checklist buat para Dai' hasil tulisan Ahmad Redzuwan Mohd Yunus, di mana buku ini berkisar tentang pelbagai cabaran yang perlu disahut oleh para pendakwah dan bentuk-bentuk masalah yang bakal dihadapi.

Tanggungjawab menyampaikan seruan tauhid untuk mengislamkan seluruh umat manusia yang telah disempurnakan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. ini adalah terletak atas bahu semua orang Islam yang baligh dan berakal yang mana tugas penting ini mesti dilaksanakan selagi mana kita bernama Islam.

Kewajipan ini tidak terkecuali sama ada daripada golongan ulama mahupun orang awam. Walau bagaimanapun ketentuan untuk membuat huraian tentang isi dakwah dan segala hukum yang berkaitan dengannya adalah diamanahkan kepada para ulama kerana keluasan ilmu dan amal mereka. Dakwah boleh dilakukan sama ada secara individu mahupun dalam bentuk organisasi.

Semakin besar matlamat yang ingin dicapai oleh pendakwah maka semakin banyak cabaran yang perlu dihadapi dan masalah yang perlu diselesaikan.

Usaha dakwah yang berkesan mestilah mencontohi cara Rasulullah s.a.w.yang dikembangkan oleh para sahabat r.a, tabiin dan tabi' tabiin dengan berlandaskan al-Quran dan sunnah.

Penulis buku berkenaan mengemukakan permasalahan dalam berdakwah kepada dua kelompok iaitu pendakwah dan sasaran dakwah. Selanjutnya, permasalahan terhadap sasaran dakwah dibahagikan pula kepada dua kelompok iaitu sasaran dakwah Muslim dan bukan Muslim.

Para pendakwah dan setiap individu Muslim yang prihatin terhadap tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah SWT perlulah melengkapkan diri dengan menambahkan ilmu pengetahuan, lebih-lebih ilmu alat (fardu ain) yang akan memudahkan usaha dakwah menjadi berkesan ketika menyampaikan is kandungan dakwah kepada masyarakat.

Manfaatkan peluang berdakwah ketika ke udara secara langsung Apa yang bermain dalam fikiran penulis, perasaan kecewa apabila melihat pengacara secara selamba menceritakan serba sedikit isi kandungan buku berkenaan dengan tidak merasakan bahawa penampilannya itu tidak menurut seruan untuk bertauhid kepada Allah SWT bersesuaian dengan nama buku itu. Ia samalah juga dengan perasaan Muslimah yang lain di luar studio dengan tidak mengenakan hijab (tudung kepala), mereka merasakan ia hanya dosa kecil sedangkan ia adalah dosa besar yang boleh menyebabkan mereka tidak boleh masuk syurga apatah lagi untuk mencium baunya.

Sebenarnya kehidupan Muslim yang komited kepada agamanya, perlu memanfaatkan peluang ke udara secara langsung dalam kaca televisyen seperti pengacara berkenaan untuk bercakap mengenai Islam ataupun sekurangkurangnya penampilkan beliau sebagai seorang Muslimah yang boleh dijadikan rujukan kepada muda mudi kita.

Mengapa beliau bertindak tidak mengenakan pemakaian hijab? Sedangkan di negara-negara Eropah sekarang semakin bangkit dengan roh Islam, sebagai contoh di Norway seorang wanita yang memeluk Islam dan memakai hijab ketika bekerja sebagai penjawat awam, beliau dilucutkan jawatan semata-mata kerana bertudung, beliau tidak berdiam diri dan juga tidak keseorangan, beliau menggunakan laman sosial Facebook untuk memberitahu kawankawan, kenalan apa yang menimpa ke atas dirinya, rata-rata mereka yang bersimpati termasuk yang bukan Islam, sanggup berdiri di belakangnya untuk mendapatkan haknya semula sebagai warganegara yang sah dalam menjawat jawatan dalam sektor pemerintah.

Akhirnya telah berlaku satu perarakan bagi memprotes tindakan majikannya itu, ia bukan sahaja disertai oleh golongan Muslimat, malah wanita-wanita yang berlainan agama juga seperti Kristian, Yahudi dan aties turut serta menyatakan sokongan untuk mendapatkan haknya semula.

Sementara di Denmark pula, seorang pengacara Muslimah di televisyen Denmark, Asma' Adbel Hamed yang lengkap dengan pakaian Muslimahnya meninggalkan kerjanya sebagai pengacara sejak belasan tahun kerana cuba mempertahankan Rasulullah ketika sebuah akhbarnya menghina Rasulullah dalam bentuk karikatur. Beliau akhirnya menyertai sebuah parti politik dan berjaya dalam pilihan raya dan sekarang sebagai salah seorang ahli Parlimen Denmark yang lantang bersuara mengenai hak wanita terutama isu-isu mengenai Muslimat.

Sepatutnya pengacara-pengacara Muslimah di Malaysia mendepani dalam isu-isu pemakaian hijab walau apapun jawatan dan kedudukan mereka. Ini kerana Malaysia selalu menguar-uarkan ke persada dunia bahawa ia adalah sebuah negara yang menjalankan Islam. Tetapi pengakuan itu hanya gah dalam laporan akhbar sahaja bukan pada hakikatnya yang sebenar. Kerana di Malaysia, jika seseorang Muslimah itu berhijab, dia tidak akan dipecat atau dikenakan apaapa tindakan disiplin, inilah peluang yang sepatutnya diperkasakan agar lebih ramai lagi wanita bukan Islam meminatinya.

Ini menunjukkan bahawa penerbit dan mungkin juga pegawai-pegawai atasan dalam rangkaian syarikat penyiaran tertentu tidak sensitif mengenai ketidak-pemakaian hijab di kalangan kakitangan Muslimahnya yang menampilkan diri seperti wanita bukan Islam. Sedangkan televisyen adalah medium dakwah yang paling berkesan jika semua program dirancang dengan minda dan pemikiran berbaur Islamik.

Akibat daripada tidak memanfaatkan peluang untuk berdakwah, bukan sahaja rugi kepada Islam, akan tetapi ia menyebabkan ramai wanita Islam secara tidak langsung terpalit dengan dosa-dosa kerana tidak berhijab, bukan itu sahaja malah berdosa kerana telah mencontohkan sesuatu yang haram kepada orang lain, sama ada di hadapan lelaki ajnabi ataupun di hadapan wanita bukan Islam yang haram ditonjolkan aurat kepada mereka hingga mereka beranggapan bahawa adalah tidak salah jika Muslimah tidak berhijab, dan kalau masuk Islam sekalipun tidak perlu untuk berhijab. Inilah yang dikatakan oleh sarjana Islam sebagai memberi gambaran buruk mengenai Islam kepada yang bukan Islam.

Kerana dakwah tidak terhenti dengan kewafatan para anbiya, Nabi Muhammad s.a.w., para sahabat mahupun kalangan para ulama. Malah setiap daripada kita adalah dai' atau pendakwah yang mesti menjalankan tugas, tanggungjawab, peranan untuk menyebar-luaskan konsep dan aspek Islam kepada umat manusia sejagat.

Tiada ulasan: