Ahad, 29 Januari 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Masa untuk Dr M yang “ketinggalan zaman” utk berfikir “di luar kotak”

Posted: 29 Jan 2012 01:23 AM PST

Maria Begum , Malaysia Chronicle



Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad sudah ketinggalan zaman kerana mahu terus dengan dasar-dasar yang berasaskan kaum, walaupun ini telah gagal untuk mencapai keputusan sosio dan ekonomi yang diingini, Mahathir harus cuba untuk berfikir di luar kotak atau akan terus ditinggalkan oleh seluruh dunia, warga terkemuka dan pemimpin-pemimpin pembangkang memberi amaran pada hari Khamis.

"Ini adalah pemikiran pada awal tahun 70-an, selepas 13 Mei 1969 rusuhan perkauman. Namun begitu, ramai orang tidak bersetuju dengannya, dan kemudian melalui beberapa dekad, ia telah terbukti sebagai dasar yang palsu dan sesat," Ramon Navaratnam, pengerusi Pusat bagi Kajian Dasar Awam, memberitahu Malaysia Chronicle.

"Bukan sahaja masa dan orang berubah, Malaysia amat memerlukan dasar yang memenuhi keperluan rakyat. Sebagai contoh, pengagihan ekonomi dan peluang-peluang pendidikan perlu berasaskan kepada keperluan dan bukan pada warna kulit seseorang. Ini secara automatik akan memanfaatkan orang Melayu, yang masih merupakan sebahagian besar rakyat termiskin di negara ini, walaupun dasar-dasar kerajaan yang berasaskan kaum dimasukkan lebih daripada 40 tahun yang lalu. "

Menghantar isyarat kepada Najib

Ramon dan penganalisis politik lain merujuk kepada komen Mahathir yang ditulis pada blog Chedetnya, berhujah bahawa adalah lebih baik untuk melambatkan pembangunan daripada kerap mengeluarkan dasar-dasar yang berasaskan kaum dan risiko pertempuran etnik di negara ini.

Kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, Mahathir menghantar isyarat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau akan menentang sebarang langkah untuk meliberalisasikan negara atau mengubah politik perkauman yang diamalkan oleh kerajaan campuran BN.

"Saya tidak fikir Mahathir peduli langsung tentang rakyat Malaysia atau ekonomi. Beliau hanya berminat untuk meletakkan Mukhriz, anaknya mencapai presiden Umno dan menggunakan ahli tegas parti itu untuk menjatuhkan Najib. Mahathir takut jika Najib sebenarnya boleh menyimpan janji-janji pembaharuan dan melancarkan MEB, yang sudah pasti akan menjadi kekuatnnya. Sebagai contoh, jika kita mempunyai tender terbuka, bagaimana kroni beliau akan dapat cari makan? Kita mesti ingat Dr M yang memerintah Malaysia selama 22 tahun yang panjang dan beliau menyalahgunakan negara ini dan sistem dengan perlahan tetapi pasti," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Sementara itu, Mahathir membongkak tentang keberkesanan pemerintahan kuku besinya. Beliau juga merujuk kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan pada tahun 1971 oleh bapa Najib.

Walaupun, DEB secara rasmi berakhir pada tahun 1990, jangka masa yang telah dilanjutkan dan pentadbiran Najib masih enggan untuk menetapkan mana-mana tarikh luput DEB. Walaupun Najib telah cuba untuk menggantikan dengan Model Ekonomi Baru atau MEB, beliau terpaksa menarik balik apabila berhadapan dengan Mahathir dan ahli tegas yang lain-lain Umno.

"Dunia telah mengakui bahawa Malaysia yang berbilang kaum berkembang lebih cepat daripada negara-negara membangun yang lain yang tidak mempunyai masalah kaum untuk dipertimbangkan. Ia adalah benar bahawa jika masalah kaum tidak menghantui Malaysia, pembangunan akan dipercepatkan. Tetapi apabila pengagihan kekayaan adalah sangat luas antara kaum, terdapat kemungkinan besar permusuhan akan berlaku di antara kaya dan miskin, "kata Mahathir.

"Permusuhan" sedemikian boleh membawa kepada keadaan huru-hara dan rusuhan, tambah Mahathir. Ini seterusnya akan menakutkan pelabur dan perniagaan, lagi membantutkan pertumbuhan ekonomi negara, beliau memberi alasan, "Oleh itu, ia adalah lebih baik bahawa pembangunan diperlahankan sedikit daripada kemusnahan berlaku kerana rusuhan itu."

Perkauman yang diinstitusikan

Malah rakan-rakannya tidak bersetuju dengan beliau. Ramon, yang membantu untuk mendraf DEB, dan merupakan bekas kakitangan awam atas mengingati sejarah yang berbeza daripada Mahathir.

"Terus terang, bukan dikagumi oleh negara-negara lain di dunia sebagaimana dituntut Dr Mahathir, dasar-dasar berasaskan kaum BN dianggap sebagai satu bentuk perkauman diinstitusikan oleh setiap kerajaan dunia pertama," kata Ramon.

"Kami telah cuba dasar berasaskan kaum, DEB dan keputusan benar-benar tidak seperti yang diharapkan. Perkauman semakin meningkat, jurang antara kaum telah meningkat dan begitu juga yang kaya menjadi lebih kaya. Tetapi serampang yang paling penting bagi mana-mana kerajaan - untuk mengurangkan atau menghilangkan peningkatan bilangan miskin dan tidak mampu berbuat apa-apa di negara ini tidak dicapai. Ini juga telah meningkatkan risiko ketidakstabilan etnik di negara ini dan ia tidak membantu apabila pemimpin-pemimpin tertinggi sengaja menyalakan api perkauman bagi memanipulasi emosi rakyat untuk faedah mereka sendiri. "- Malaysia Chronicle

Jui Meng: Soi Lek takut DAP dan PKR tapi orang Cina kini juga lebih suka PAS dari MCA

Posted: 29 Jan 2012 01:20 AM PST

Melissa Lee , Malaysia Chronicle


Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengecam Presiden MCA, Chua Soi Lek kerana "bercakap bohong tanpa mengelip mata" untuk menegaskan bahawa PAS adalah parti yang mendominasi gabungan Pakatan, dan orang-orang Cina harus mengundi untuk gabungan BN yang diketuai Umno kerana PAS parti Islam.

"Ini adalah mengapa MCA telah jatuh merudum. Mereka mempunyai pemimpin yang tidak berprinsip yang menipu besar, ditambah lagi dia merupakan seorang yang fanatik perkauman dan agama. Komen Soi Lek juga adalah satu penghinaan kepada Islam. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, kami telah dididik dari muda untuk menghormati semua agama, dan setakat ini, hanya orang-orang seperti Mahathir Mohamad, Ibrahim Ali dan Chua Soi Lek yang mengatakan agama ini lebih tinggi, bahawa agama itu tidak baik dan agama lain keterlaluan. Bagaimana orang seperti ini boleh layak untuk menerajui negara kita," Naib Presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ia juga adalah sangat jelas bahawa Soi Lek takut akan DAP dan PKR. Sepertimana (Perdana Menteri) Najib takutkan Anwar. Itulah mengapa terdapat tekanan untuk mewujudkan Liwat II dan semua jenis tuduhan untuk menjatuhkan Anwar. Soi Lek takut orang Cina akanmengundi DAP dan PKR. Tetapi saya boleh memberitahunya sekarang, orang Cina lebih suka untuk mengundi PAS berbanding MCA, itu sudah pasti. "

Belajar menghormati semua agama, Soi Lek yang tidak sopan diberitahu

Jui Meng merujuk kepada satu temu bual yang Soi Lek berikan kepada Malaysian Insider. Presiden MCA itu menaikkan hantu pemerintahan Islam, dengan berkata bahawa masyarakat Cina telah mula jatuh kembali ke pangkuan Barisan Nasional (BN) kerana mereka kini sedar bahawa "memperkasakan DAP bererti membuka jalan untuk PAS".

"Ia adalah PAS yang akan menjadi parti dominan. Ia adalah PAS yang akan membuat keputusan, PAS yang akan memerintah rakyat jika mereka (pembangkang) mendapat kuasa. Jika mereka mendapat kuasa, PAS yang akan memerintah, "kata Soi Lek.

Tetapi walaupun Soi Lek dengan yakin menyatakan ini sebagai fakta, menafikan bahawa ini adalah semata-mata rancangan parti itu untuk menarik undi Cina pada pilihan raya umum yang akan datang, beliau tidak dapat memberitahu kenapa ini begitu menakutkan apabila menegaskan BN adalah Umno yang dicemari rasuah.

"Media Umno BN yang digunakan untuk membakar kami dengan berkata PAS adalah rakan seperjuangan rendah dalam Pakatan kerana kita memenangi kerusi terkurang. Mereka berkata kami cemburu dan cuba untuk mewujudkan perasaan buruk-sangka antara kami bertiga. Malah, walaupun tiada mereka mendesak bahawa ia ada. Tetapi Soi Lek adalah presiden MCA dan bukannya pemberita. Beliau perlu menghormati parti sendiri dan bercakap dengan tanggungjawab yang lebih besar. Cara dia bercakap sekarang, tiada siapa akan menghormati MCA, "MP Kuala Krai PAS Hatta Ramli memberitahu Malaysia Chronicle.

Cuma melihat apa yang beliau mahu dan tidak menghiraukan selebihnya

Tetapi benar-benar tidak sedar, Soi Lek memberi amaran bahawa "hari kemegahan" PAS bakal cepat tiba dan menolak apa-apa kemungkinan bahawa PKR akan menjadi parti yang lebih dominan dalam Pakatan Rakyat (PR).

"Saya tidak akan mengatakan ini adalah sebuah rancangan. Mengatakan ini adalah rancangan kami bererti kita sedang bermain. Inilah apa yang disedari oleh orang-orang Cina bahawa undi untuk DAP memperkasakan DAP, mengukuhkan DAP, (dan) membuka jalan untuk PAS, yang akhirnya mungkin mencapai peringkat pusat, "katanya.

PKR, katanya, tidak sepadan dengan rakan Islamnya dari segi organisasi, disiplin parti dan yang paling penting, kesetiaan ahli, menyebabkan parti tersebut yang paling lemah daripada tiga parti di dalam PR. Bekas Menteri Kesihatan berkata walaupun keyakinan PKR dalam mengetuai perarakan pakatan pembangkang ke Putrajaya, parti itu telah menghadapi bilangan berpaling tadah terbesar daripada pemimpin-pemimpin utama.

"PKR mungkin adalah satu-satunya parti di dunia yang begitu yakin akan berarak ke Putrajaya, satu-satunya parti yang akan menuntut kemenangan hangat, tetapi mempunyai masalah terbanyak. Ia adalah satu-satunya parti yang sepatutnya muncul tertinggi tetapi bilangan ahli yang meninggalkan PKR amat menakutkan - 50 pemimpin kanan telah pergi, termasuk 12 atau 13 wakil rakyat yang telah secara terbuka berkata mereka mempunyai hubungan yang terputus dengan PKR," kata Soi Lek.

MCA kehilangan lebih banyak kerusi dari PKR, tetapi Soi Lek lupa

Walaubagaimanapun, Soi Lek terlupa untuk menyatakan walaupun PKR kehilangan sejumlah bilangan wakil-wakil yang dipilih, ia masih memegang lebih banyak kerusi di Parlimen daripada MCA yang hanya memegang 15. Untuk mengelakkan ini daripada berulang, ketua de facto PKR Anwar Ibrahim, yang juga Ketua Pembangkang, telah berkata bahawa parti itu akan membariskan 40 peratus calon baru pada pemilihan akan datang, berjanji untuk membariskan calon profesional yang lebih berpendidikan, bukan aktivis.

"Saya tidak mahu terus mengulanginya tetapi ia adalah kerana kekurangan pendirian berprinsip ini bahawa MCA telah gagal untuk bangun kembali daripada abu 2008. Soi Lek menuding jari pada PKR, tetapi gagal berkata mengenai kehilangan kerusi MCA sendiri. Dia memberi amaran terhadap parti PAS tetapi tidak menyebut pembuli BN sendiri iaitu Umno. Apakah ini? Apakah jenis manusia seperti ini?" tanya Jui Meng, bekas naib presiden MCA, yang mengetahui bahawa Soi Lek dicemari skandal.

Bekerjasama dangan Umno bagi menghasilkan rasuah perkauman

Jui Meng, seperti pemimpin MCA yang lain, telah memberi amaran kepada komponen BN bahawa ia bakal kehilangan sekurang-kurangnya 30% daripada ahli-ahlinya kepada PKR dan DAP. Penghijrahan besar-besaran itu adalah kerana ahli yang kecewa putus asa terhadap Soi Lek dan pasukannya, kata Jui Meng.

"Hanya kaji apa yang dikatakan Soi Lek, satu demi satu fakta. Yang mana satu dia tidak berputar belit atau memberi alasan? Beliau bercakap mengenai NFC dan menyalahkan Shahrizat untuk tidak bertindak balas dengan pantas tetapi sepantas kilat, dia bergegas untuk mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana mengendalikan keadaan dengan baik, apabila ia adalah bertentangan sebenarnya. Najib sepatutnya serta-merta menasihatkan Shahrizat untuk mengambil cuti dan memerintahkan siasatan tetapi tidak, beliau menyertai Shahrizat dalam mendesak bahawa NFC merupakan helah pembangkang," kata Jui Meng, bekas Ahli Parlimen Bakri.

"Dan pada hujung minggu, Ibrahim Ali telah mula mengkaumkan rasuah di NFC. Ibrahim Ali berkata jika orang-orang yang digelapkan dari NFC Melayu dan dari Umno, dan pembuat bising orang bukan Melayu, maka ia tidak salah. Ia bukannya mencuri tetapi suatu perbuatan patriotik, dan orang-orang yang dihukum sepatutnya pembuat bising disebabkan warna kulit mereka. Tetapi dari Soi Lek, tiada sebarang bunyi. Bagi beliau, ini boleh diterima. Padanlah ahli-ahli MCA menukar parti." Malaysia Chronicle

PAS Sarawak: ‘Negara Berkebajikan’ jalan keluar kemiskinan rakyat Sarawak

Posted: 29 Jan 2012 01:18 AM PST

TERKINI


KUALA LUMPUR — Pemuda PAS Sarawak hari ini berkata konsep Negara Berkebajikan yang dianjurkan oleh parti Islam itu mampu untuk membantu rakyat Sarawak keluar daripada kepompong kemiskinan dan diskriminasi.

Ketua Pemuda PAS negeri itu, Mohammad Arifiriazulbin Paijo berkata demikian dalam kenyataan balasnya terhadap pemimpin Barisan Nasional (BN) dalam laporan The Borneo Post semalam yang mempertikaikan kewibawaan parti Islam itu di Sarawak.

Namun begitu, Arifiriazulbin hari ini berkata, PAS telah berjaya mentadbir urus Kedah dan Kelantan membalas kenyataan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Jaafar yang berkata "kita tidak boleh bergantung kepada PAS untuk menjaga kebajikan rakyat."

"Data yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) oleh Pejabat Perdana Menteri telah membuktikan Kelantan mempunyai kadar kemiskinan hanya pada 4.8 peratus, berbanding Sarawak sebanyak 5.3 peratus.

"Walaupun Kedah menunjukkan jumlah sama seperti Sarawak, 5.3 peratus, pada 2009, kerajaan negeri PAS ini hanya mempunyai kadar 0.8 peratus kumpulan miskin tegar, sedangkan Sarawak menunjukkan 1.0 peratus," tambahnya.

Pemimpin PAS ini turut menegaskan Kelantan telah membuktikan negeri berkenaan berjaya mengurangkan kadar kemiskinan sebanyak 25 peratus dari 1989 kepada 2009 sedangkan Sarawak hanya mampu mencapai 16 peratus untuk tempoh sama."

Tambahnya, tuduhan yang dibuat oleh Pembantu Menteri Belia Sarawak, Abdul Karim Rahman Hamzah yang menyatakan PAS mengalakkan ketidak bersatuan kaum di negeri itu tidak berasas.

"Apa yang dibuat oleh PAS dan penyokongnya adalah untuk bersama-sama menolak rasuah dan ketidakadilan yang dilakukan BN sejak 50 tahun dahulu."

Malaysia diiktiraf sebagai destinasi pelancongan unggul, kata menteri

Posted: 29 Jan 2012 01:14 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER


Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen
RAUB — Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen berkata, Malaysia telah disenaraikan sebagai antara destinasi pelancongan paling "bernilai untuk wang" di dunia oleh laman pelancongan kos rendah, STA Travel United Kingdom.

Selain itu, Malaysia juga dinamakan salah satu daripada 10 negara pilihan destinasi pelancongan oleh laman maklumat dan pelancongan Lonely Planet.

Dr Ng juga berkata dalam laporan Badan Pelancongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Malaysia menduduki tempat ke-9 dalam senarai jumlah ketibaan pelancong.

Menurut Bernama Online, Dr Ng membuat kenyataan-kenyataan berikut semasa majlis sempena Tahun Baru Cina semalam di sini. Majlis dirasmikan Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sulatan Ahmad Shah; turut hadir – Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Beliau dipetik berkata, "Industri pelancongan telah menaikan nama Malaysia di mata dunia. Kenyataannya, ia merupakan penyumbang ke-5 terbesar kepada pendapatan negara."

Pahang, contohnya, telah merekodkan jumlah ketibaan 9.3 juta pelancong dimana Raub mencatatkan sebanyak 91,868 jumlah ketibaan. Anggota parlimen Raub itu berkata Pahang dikurniakan alam semulajadi yang menarik serta persekitaran aman yang menjadikannya tarikan pelancong utama. Tarikan utama Raub termasuklah Fraser's Hill, air terjun Jarum serta Jeram Besu yang menjadi tempat pilihan peminat kayak dan berkhemah.

Menurut menteri itu lagi, Pahang telah diberi peruntukan RM40.27 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 untuk projek pembangunan seluruh negeri untuk mempromosikan pelancongan.

DAP tuntut penjelasan PM bagaimana lebuhraya RM7 bilion akan memberi rakyat manfaat

Posted: 29 Jan 2012 01:14 AM PST


KUALA LUMPUR — Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini menuntut pentadbiran Najib menjelaskan konsesi selama60 tahun berjumlah RM7.07 bilion yang dianugerahkan kepada Kumpulan Europlus Bhd (Europlus) untuk pembinaan lebuhraya.

Europlus mengumumkan telah menerima surat kelulusan untuk membina lebuhraya 316km daripada Unit Kerjasama Awam Swasta Jabatan Perdana Menteri.

Syarikat berkenaan mengumumkan mereka telah memperoleh pinjaman mudah RM2.24 bilion, bagi projek pembinaan Lebuhraya Banting-Taiping sepanjang 316km yang melibatkan subsidi faedah 3 peratus untuk 22 tahun dan geran sebanyak RM980 juta untuk pengambilan tanah adalah selaras dengan kepentingan awam.

Setiausaha Agung DAP itu menjelaskan, pihaknya berasa curiga, dan apakah rasionalnya kerana "kedua-dua subsidi ini berjumlah RM4 bilion jika prinsipal pinjaman adalah RM6 bilion."

"Apakah keperluan kerajaan membayar RM980 untuk pengambilan tanah sedangkan ini projek swasta?" Soalnya.

"Bagaimanakah Kerajaan boleh memberi tempoh konsesi selama 60 tahun, iaitu yang terpanjang dalam sejarah Malaysia dan kedua hanya kepada perjanjian pembekalan air selama 100 tahun kepada Singapura yang telah dimeterai pada tahun 1960an?" Soal Lim (gambar) lagi.

Lim juga menuntut kerajaan memberi penjelasan, mengapa Europlus dipilih, sedangkan mereka tidak mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam bina-kendali-pindah (BOT) sektor lebuhraya, dan pemilik utamanya mempunyai sejarah permasalahan dalam projek perumahan.

Lim turut mempersoalkan kos lebuhraya 316km ini yang berjumlah RM7.07 bilion atau RM22.3 juta setiap km adalah "dua kali ganda kos pembinaan lebuhraya yang sama di India dengan kos RM10 juta setiap km."

"Konsesi 60 tahun yang dianugerahkan oleh Jabatan Perdana Menteri ini bermakna bahawa beberapa generasi rakyat Malaysia akan terpaksa membayar tol dari generasi saya hingga ke cucu-cicit saya,"

"Ini langsung tidak boleh diterima kerana tempoh konsesi yang begitu lama ini hanya menguntungkan segelintir kroni syarikat pengendali tol yang akan mengaut keuntungan maha-Firaun manakala yang ruginya 28 juta rakyat Malaysia."

Menurut Lim, rakyat Malaysia tidak boleh menerima lagi satu skandal umpama Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), di mana pengendali tol diberi tempoh konsesi 50 tahun sehingga 2038 walaupun mereka sudah mengaut keuntungan berkali-kali ganda lebih daripada pelaburan asal.

Kos pembinaan NSE adalah RM6 bilion dan setakat 31 Disember 2010, pengendali tol itu sudah pun menerima RM24.3 bilion, iaitu keuntungan sebanyak RM18.3 bilion.

"Kenapa pengendali PLUS dibenarkan mengutip tol sehingga 2038 serta menaikkan kadar tol apabila mereka sudah mengaut keuntungan yang maha-Firaun, iaitu RM18.3 bilion ataupun 3 kali ganda kos pembinaan?"

"Cukup-cukuplah! Kerana itulah PR menekankan pemansuhan tol NSE," katanya.

"Adakah konsesi lebuhraya RM7.07 kepada Europlus ini permulaan lagi satu skandal? Rakyat Malaysia tidak mahu pengulangan skandal PLUS," tegas Lim.

Menurut Lim, jika konsesi tol terbaru ini adalah alternatif kepada Lebuhraya Utara-Selatan yang sesak, kenapa berhenti di Taiping? Kenapa konsesi Europlus tidak dilanjutkan kepada Pulau Pinang yang mengalami kesesakan yang lebih teruk?

"Ini tidak adil untuk rakyat Pulau Pinang dan juga Kedah," katanya lagi.

Menilai semula sikap rakyat terhadap ahli politik wanita

Posted: 29 Jan 2012 01:11 AM PST

Alicia Izharuddin


Sudah menjadi tabiat sesetengah orang Malaysia menghina perempuan dengan kekerasan yang berbaur seksual dan kelucahan; ancaman rogol dan dikecam sebagai pelacur atau perempuan murahan. Lelaki yang dikritik dan dimaki hamun tidak akan menerima kecaman yang sebegitu. Ini adalah kerana orang perempuan dianggap sasaran yang lemah layu dan mudah ditakluki.

Herdikan terhadap Ceylyn Tay (gambar kiri), ahli majlis bandaraya Ipoh dan wakil Gerakan, setelah ucapannya di sebuah acara 1Malaysia di Ipoh awal bulan ini yang dipapar dalam beberapa video di Youtube tidak lepas daripada unsur-unsur seksis dan kekerasan. Antara isu kontroversial yang diujar oleh beliau termasuklah cadangan supaya negara mendirikan sistem satu parti dan pendapatnya bahawa golongan minoriti tidak boleh berharap untuk layanan yang saksama di Malaysia.

Reaksi penonton klip-klip video tersebut menjangkau angka ribuan, hampir kesemuanya negatif. Ini sepatutnya menjadi pengajaran bagi mereka yang berani menampilkan diri sebagai wakil rakyat supaya meneliti retorika mereka terlebih dahulu. Tetapi saya percaya sungguh kebarangkalian "fact-checking" dan introspeksi itu berlaku sangat tipis sekali, kerana ramai daripada ahli-ahli politik kita memang seadanya mengusung dan mengesahkan budaya anti-intelektual dan anti-akademik.

Untuk mengatakan bahawa Ceylyn Tay cukup jahil tentang komposisi agama dan etnik di Amerika Syarikat dan bahayanya sistem satu parti adalah satu perkara, kritikan yang menyentuh isu-isu peribadi dan kebolehannya berpolitik kerana beliau adalah seorang wanita adalah perkara lain pula yang dikategorikan sebagai seksis.

Kita sering bertanya mengapa kurangnya wanita berkecimpung dalam arena politik tanpa menyedari bahawa kedudukan wanita di pentas awam - seperti politik dan media - sangat tidak stabil dan sering dijadikan sasaran kata-kata - bitch, sundal, dan sebagainya - yang sengaja digunakan untuk mempermalukan mereka sebagai perempuan yang tidak bermoral. Ini tidak bermaksud politikus lelaki bebas daripada serangan yang menyentuh seksualiti; kejantanan ahli politik dan pengikutnya dipersoalkan dengan makian homofobik seperti pondan, bapuk, dan sebagainya di saat perbalahan mulut. Bezanya mereka dicabar tidak cukup "jantan", bukannya dengan panggilan objek seks yang hina.

Hasil daripada sebuah penelitian tentang sebab-sebab kurangnya wanita dalam politik di Amerika Syarikat dapati bahawa terdapat pelbagai jenis kekangan dan hambatan yang unik yang terpaksa ditempuhi oleh wanita dalam dunia politik. Saya berpendapat bahawa rumusan penelitian ini boleh digunapakai di konteks sosial dan politik di Malaysia. Oleh kerana wanita jugalah yang memikul tanggungjawab yang lebih besar sebagai pengurus rumah-tangga dan pengasuh anak, kerjaya dalam dunia politik sudah tentu menjadi lebih sukar. Peranan sebagai pemimpin atau wakil daerah bahkan negara dilihat sebagai sesuatu yang maskulin, bercanggah dengan kudrat wanita yang kononnya lemah-lembut dan keibuan. Kerana wanita jarang menyandang peranan pemimpin, mereka tidak lazim diberikan dorongan dan sokongan yang melambung seperti sesetengah pemimpin lelaki, apatah lagi yang masih muda dan mewakili parti yang paling dominan di Malaysia.

Kita tidak perlu lihat jauh betapa kejinya kritikan seksis dan ad hominem yang dilemparkan ke arah wanita-wanita dalam arena politik yang paling "high profile" di Malaysia, sama ada yang bergelar menteri, wakil konstituensi, atau isteri politikus. Maka tidak hairanlah pucuk pimpinan sering jauh sekali daripada genggaman wanita. Taktik yang telah digunakan untuk mencemarkan nama Elizabeth Wong dengan gambar-gambar peribadinya pada tahun 2009 merupakan contoh bagaimana kesemua maruah orang perempuan di Malaysia boleh dijatuh dan diinjak-injak dengan gambar, video, dan desas-desus lucah dengan bertujuan untuk memalukan kita. Tetapi penting juga bagi ahli politik wanita untuk tidak menggunakan jantinanya sebagai "perisai" daripada kritikan. Contohnya, Ng Yen Yen (gambar kanan) pernah mengadu dirinya dilayan tidak adil kerana beliau seorang ahli politik wanita, padahal dia diserang ketika itu kerana tidak menyelesaikan masalah perlombongan emas dengan cyanide di Bukit Koman, kawasan yang beliau dirikan sebagai "homestay". Kritikan adalah penting untuk berdialog dan berkonfrontasi, tetapi budi bicara penyampaiannya adalah lebih penting lagi.

Saya juga ingin mengetengahkan bagaimana ancaman rogol sering digunakan sebagai senjata dalam serangan mulut (mudah-mudahan setakat mulut sahaja) untuk membisukan perempuan. Seperti yang telah saya gariskan dalam kolum saya tentang mesej di sebalik filem Ombak Rindu, di mana jenayah rogol tidak dianggap sebagai penindasan. Malah ia dikontekskan sebagai dasar cerita yang romantik semata-mata. Di sini kita dapat lihat bahawa ugutan rogol adalah modus operandi yang digunakan lelaki (dan hanya lelaki) untuk menakutkan dan mengkritik orang perempuan. Tidak mengira darjat dan usia, setiap orang perempuan akan digertak secara seksual jika didapati mencabar dan melampaui tatasusila keperempuanan.

Kedudukan di sebalik layar komputer memberikan pengguna internet penuh keberanian untuk mengkritik tanpa batas, pertimbangan, dan rasa bertanggungjawab; inilah yang menyumbang kepada kualiti komen-komen di ruangan maya seperti Youtube dan laman-laman sepertinya. Ini tidak bermaksud keberanian itu wujud di alam maya sahaja; ancaman rogol terhadap perempuan sudah menjadi kebiasaan dan remeh di tempat-tempat awam dan di rumah.

Insiden Ceylyn Tay di Youtube harus memberikan beliau dan ahli politik wanita baru mahupun lama yang lain ketegaran untuk terus menempuh dunia politik Malaysia yang dikuasai lelaki dan tidak dikasihani rakyat. Dan selain mewujudkan kuota bagi bilangan wanita dalam arena politik, budaya yang lebih mesra kepada ahli politik perempuan dan menggalakkan penyertaan wanita dalam bidang politik di Malaysia mereka tidak boleh dijadikan sasaran kritikan yang berupa keganasan, seksual, lucah, misogynis, dan menyentuh paras rupa dan mencaci orang kurang berupaya (dengan panggilan "cacat", "spastik" atau "retard"). Seksisme yang menyelinap masuk dalam kesemua peringkat sosial dan politik akan terus menjadi kekangan, tetapi dengan mengenalpastinya sahaja adalah langkah pertama dalam menangani wabak sosial dan budaya ini.

*Alicia Izharuddin adalah pelajar Doktor Falsafah dalam kajian Islam, gender, dan media.

Zairil: Kuasa UMNO adalah kemudaratan orang Melayu

Posted: 29 Jan 2012 01:07 AM PST

Zairil Khir Johari


Isu penyertaan beberapa orang Melayu ke dalam DAP baru-baru ini sedang hangat dibicarakan, terutama sekali di kalangan pemimpin UMNO yang seolah-olah teruja dengan perkara yang sebenarnya tidaklah luar biasa sangat.

Yang terbaru, Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin (gambar kiri) sendiri telah menyindir bahawa DAP tidak pernah membela kepentingan orang Melayu, manakala Ketua Puteri UMNO pula menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang menganaktirikan masyarakat Melayu di sana.

Tuduhan pemimpin-pemimpin UMNO ini jelas palsu kerana sejarah jelas membuktikan bahawa DAP adalah parti yang membela sesiapa sahaja yang ditindas, tanpa mengira warna kulit atau agama.

Lebih sedekad lalu Setiausaha Agung DAP yang kini merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak teragak-agak untuk membela seorang anak gadis Melayu yang tercabul, sehingga beliau sendiri terpaksa meringkuk dalam penjara akibat dimangsakan oleh undang-undang yang berat sebelah.

Mungkin pemimpin-pemimpin UMNO, terutamanya yang bertaraf Puteri atau Putera, malah Pemuda, tidak tahu atau tidak mengingati akan insiden ini. Atau pun pemimpin-pemimpin UMNO sengaja tidak mahu ingat kerana yang terlibat itu adalah seorang pemimpin daripada kalangan parti mereka.

Di Pulau Pinang pula, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat pimpinan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng (gambar kanan) giat melaksanakan program-program kebajikan sosial yang disasarkan kepada pelbagai golongan seperti warga emas, ibu tunggal, orang kelainan upaya, keluarga-keluarga muda serta pelajar-pelajar sekolah dan universiti adalah contoh-contoh dasar yang membantu golongan masyarakat yang paling memerlukannya.

Dasar yang dilaksanakan ini jelas tidak bersifat perkauman. Namun, rata-rata golongan yang paling banyak menerima bantuan adalah masyarakat Melayu yang selama ini dipinggirkan dan disia-siakan oleh Kerajaan UMNO yang kononnya memperjuangkan kepentingan mereka.

Bagi hal-ehwal agama Islam pula, Kerajaan UMNO-BN hanya memperuntukkan RM12 juta setahun. Di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, jumlah ini telah dinaikkan setiap tahun sehingga peruntukan untuk tahun 2012 sudah pun mencecah RM64 juta, iaitu lima kali ganda lebih.

Peruntukan besar ini merangkumi usaha-usaha untuk, antara lainnya, pembesaran tapak perkuburan Islam, pembangunan Sekolah Agama Rakyat, elaun-elaun untuk pegawai masjid, guru KAFA, para Huffaz serta progam-program sambutan kebesaran Islam (yang mengikut fitnah UMNO tidak disambut sama sekali di Pulau Pinang). Tidakkah ini membantu masyarakat Islam yang rata-ratanya orang Melayu?

Tambahan pula, sistem tender terbuka yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang telah menampakkan kejayaan kontraktor-kontraktor Melayu yang selama empat tahun sejak perlangsungannya telah memenangi lebih 70% daripada semua tender Kerajaan Negeri. Lebih penting sekali, mereka telah berjaya secara sah dan tanpa bantuan atau pengaruh politik.

Dalam erti kata lain, bukan sahaja usahawan-usahawan Melayu telah berjaya dalam suasana persaingan, mereka juga dimartabatkan kerana berjaya atas daya usaha mereka sendiri.

Sekiranya pemimpin-pemimpin UMNO merasa bahawa warga Melayu di Pulau Pinang berada dalam keadaan tertindas dan tidak maju, bukankah itu salah kerajaan BN yang telah memerintah selama lebih 50 tahun di Pulau Pinang?

UMNO sudah tidak layak untuk membela nasib orang Melayu. Ini kerana mereka hanya tahu satu jalan penyelesaian, iaitu dalam bentuk skim cepat kaya yakni Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan syarikat-syarikat penjana tenaga elektrik bebas (IPP), konsesi-konsesi berat sebelah dengan syarikat-syarikat pengendali tol lebuhraya, skandal RM250 juta National Feedlot Corporation yang melibatkan keluarga seorang menteri dan juga penyenaraian Felda Global Ventures yang bakal menguntungkan segelintir kroni elit.

Kerajaan Pakatan Rakyat tidak pernah menganaktirikan sesiapa pun. Yang melemahkan orang Melayu adalah pucuk pimpinan UMNO yang mahu mengekalkan kuasa melalui kebergantungan orang Melayu kepada UMNO. Dalam ertikata lain, kuasa UMNO adalah kemudaratan orang Melayu.

Kerana itu, tidak hairanlah kenapa orang Melayu yang makin celik dan sedar akan kemungkaran UMNO dan sekutu-sekutunya tidak akan takut lagi untuk memilih DAP yang mengutamakan rakyat Malaysia dan menawarkan siasah baru yang berteraskan demokrasi, hak asasi dan peluang saksama.

*Kenyataan media oleh Zairil Khir Johari (gambar kiri) selaku Setiausaha Politikkepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Sokong Israel: Media/blogger Umno-BN putarbelit

Posted: 29 Jan 2012 01:05 AM PST

"Kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi," kata Anwar Ibrahim.



PETALING JAYA: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa wawancara beliau oleh The Wall Street Journal bahawa beliau menyokong terhadap usaha melindungi keselamatan Israel telah diputarbelit oleh media/blogger Umno-Barisan Nasional.

"Saya diwawancara oleh The Wall Street Journal pada hari Khamis, 26 Januari lalu dan antara soalan yang ditanya kepada saya adalah berkaitan dasar luar negara dan isu Palestin.

"Saya tuntas menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi," katanya dalam satu kenyataan media.

Menurut Anwar, beliau mengungkapkan bahawa jika syarat ini dipenuhi maka wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati. Berikut adalah jawapan yang beliau berikan:

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians."

Keadilan Sejagat

"Pendirian saya ini ternyata sejajar dengan prinsip perjuangan PKR yang menjunjung tinggi prinsip Keadilan Sejagat dan tegas membela hak mereka yang dizalimi," jelas Ketua Umum PKR itu yang juga ahli parlimen Permatang Pauh.

Beliau berkata pandangannya adalah selari dengan Resolusi 1397 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan

Inisiatif Keamanan Arab (Arab Peace Initiative) yang berteraskan Penyelesaian Dua Negara atau lebih dikenali sebagai Two-State Solution.

"Malahan dasar luar negara juga menekankan prinsip Penyelesaian Dua Negara sebagaimana yang diungkapkan Menteri Luar kita," katanya.

Ketika Perbahasan Perhimpunan Agung PBB Sesi ke-66 pada 27 September 2011 di New York (General debate of the 66th session of the United Nations General Assembly), Menteri Luar menyebut:

"…Malaysia fully supports the legitimate rights of the Palestinian people for an independent State of Palestine, based on the two-state solution, taking into account the security concerns of both parties (Israel and Palestine)."

Tegas Anwar, "ternyata dari kenyataan Menteri Luar, dasar Malaysia adalah bersedia menghormati hak rakyat Palestin dan Israel untuk menikmati keamanan dan kedamaian. Akan tetapi kesediaan kita pastinya bergantung kepada syarat selagi mana hak rakyat Palestin tidak dicerobohi.

"Justeru saya memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang cuba memutar belit kenyataan saya semata-mata mahu menyebar fitnah kononnya saya mengkhianati aspirasi rakyat Palestin," ujarnya.

Pendirian PKR katanya adalah tuntas membela hak sesiapa sahaja yang dirampas dan dizalimi. Iltizam untuk memastikan keadilan buat semua tidak pernah surut malah pastinya digilap dan diperkukuh.

Semalam, sebuah akhbar arus perdana bahasa Malaysia melaporkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim secara terbuka menyatakan sokongannya terhadap usaha melindungi keselamatan Israel.

Cara berfikir Umno amat purba

Posted: 29 Jan 2012 01:03 AM PST

Sikap ini adalah manifestasi dari lesunya daya fikir dan intelek kepimpinan mereka dalam menghadapi realiti politik semasa dunia yang mengamalkan budaya telus dan terbuka.


JAYA: Cara berfikir pemimpin-pemimpin Umno amat purba kerana mereka gentar untuk berbicara secara bersemuka mengenai hak rakyat, demikian ditegaskan Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty.

"Jelas, Umno belum berhenti dari muslihatnya terus memperbodoh dan menindas minda rakyat. Dengan ini, kuasa memerintah negara terus kekal di tangan dan pelbagai penyelewengan mudah diteruskan tanpa sekatan.

"Apa yang kita pasti, sikap ini adalah manifestasi dari lesunya daya fikir dan intelek kepimpinan mereka dalam menghadapi realiti politik semasa dunia yang mengamalkan budaya telus dan terbuka," katanya dalam satu kenyataan media.

Beliau mengulas perkara ini berhubung sikap Perdana Menteri dan juga Presiden Umno-Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkali-kali enggan menyahut cabaran Ketua Pembangkang dan juga pemimpin Pakatan Rakyat untuk berdebat.

Anwar secara terbuka mengajak Najib berdebat mengenai beberapa isu kritikal semasa – politik, ekonomi dan kebajikan rakyat - yang sedang hangat diperkatakan kini.

Dr Manuty berkata, alasan yang diberikan begitu memual dan menjengkelkan. Sikap ini menampakkan betapa purbanya cara berfikir kepimpinan parti ini dan betapa gentarnya Umno untuk berbicara secara bersemuka mengenai hak rakyat.

Debat – amalan tradisi pemimpin

Sesungguhnya kata beliau, PKR ingin menegaskan pendirian bahawa debat antara pemimpin adalah tradisi mana-mana kepimpinan silam bagi semua tamadun. Di dalam Al Quran sendiri Allah SWT menjelaskan:

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk." (An-Nahl: 125).

Beliau menegaskan pada hakikatnya, budaya debat adalah amalan lumrah para ilmuan dan kepimpinan silam. Melaluinya, kebenaran akan lebih terserlah dan "insight" baru dapat dicernakan demi kepentingan negara dan rakyat.

Lebih penting katanya, rakyat diberi peluang menilai secara empirikal dan adil akan ketrampilan dan keikhlasan kepimpinan yang akan diberikan amanah mengurus negara pada masa depan. Inilah demokrasi sebenar yang dituntut oleh rakyat.

"Kita pun merasa aneh mengapa pula Najib tidak punyai keberanian menyahut cabaran ini sedangkan, beliau sendiri dikatakan selalu mempamirkan gaya pidato yang tidak kurang hebatnya semasa berucap di khalayak umum di mana-mana.

"Beliau sebenar lebih beruntung kerana dikelilingi ratusan pegawai dan pembantu yang bersiap siaga dengan bekalan idea dan maklumat jika diperlukan.

"PKR merasa kesal akan betapa hina dan rendahnya pandangan Umno-BN terhadap rakyat Malaysia yang bersifat majmuk ini," tegas beliau.

PERKASA seru Cina bantu Melayu capai 30%

Posted: 29 Jan 2012 01:00 AM PST

MALAYSIA KINI

PERKASA hari ini berkata, pihaknya menyokong tindakan afirmatif berasaskan keperluan, bagaimanapun sasaran 30 peratus pemilikan ekonomi Melayu seperti digariskan dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) tidak harus diketepikan.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata, pihaknya juga mahu keadilan dalam pembahagian "kek ekonomi" di mana 40 peratus diperuntukkan kepada lain-lain kaum, 30 peratus Melayu/Bumiputera dan 30 peratus untuk pelabur asing.

"Masyarakat Tionghua telah maju jauh ke hadapan. Saya percaya hampir 50 peratus menguasai ekonomi negara.

"Ini membuktikan, walaupun di Malaysia majoritinya kaum Bumiputera, dan orang-orang Melayu, tetapi membuktikan betapa sifat toleransi kaum Bumiputera dan orang Melayu, saling bergantung antara satu dengan lain, (dengan) masyarakat Tionghua yang merupakan masyarakat perdagangan.

"Sebab itu saya menyeru kaum Cina, kaum Tionghua yang menguasai perdagangan turut membantu kaum bumiputera dalam bidang-bidang yang mereka boleh bantu terutamanya dalam perdagangan dan perusahaan supaya esok nanti tercapailah matlamat 30 peratus. Ertinya kaum Melayu dan bumiputera akan bahagia.

"Jadi ini akan membantu keselamatan negara pada masa akan datang," kata Ibrahim yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

VIDEO | 8.19 min

S'jaya diraja NFC jika Pakatan rampas Putrajaya

Posted: 29 Jan 2012 12:59 AM PST

MALAYSIA KINI

Pakatan Rakyat akan membentuk suruhanjaya diraja bagi menyiasat kontroversi Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang melibatkan dana kerajaan sebanyak RM250 juta sekiranya berjaya membentuk kerajaan persekutuan, kata Lim Kit Siang.

"Saya sudah berbincang dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beliau setuju apabila merampas Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, Pakatan akan membentuk suruhanjaya diraja bagi menyiasat skandal NFC jika masih tiada ketelusan memuaskan seputar kontroversi itu," kata penasihat DAP itu.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pembentukan badan itu tidak diperlukan memandangkan langkah-langkah sedang diambil kerajaan melalui beberapa agensi penguatkuasaan sudah memadai.

Muhyiddin dilaporkan berkata, selain penjelasan dan laporan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang berhubung isu itu, Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih menjalankan siasatan terperinci.

Gosip Rosmah di tangan wartawan gay

Posted: 29 Jan 2012 12:53 AM PST

Sebilangan orang meremehkan ruangan gosip di akhbar Australia yang mendedahkan babak awal percutian perdana menteri dan isterinya Rosmah Mansor.

Apatah lagi wartawan yang mengulas perbelanjaan A$100,000 (RM325,000) itu seorang gay -- istilah yang dicemuh di negara ini.

Jika seseorang itu pro-kerajaan dan simpati pada Rosmah, dua fakta ini sudah cukup melucutkan kewibawaan maklumat yang disampaikan di harian Sydney Morning Herald minggu lepas.

Mungkin mereka sendiri sudah terlupa atau tidak menyedari bahawa dakwaan liwat Anwar Ibrahim sendiri bermula dari keratan kecil kolum gosip sebuah majalah hiburan popular pada 1997.

NONE Pemimpin majalah itu pula, walaupun bawah payung kumpulan media yang akrab dengan Umno, seorang yang mempunyai orientasi seks tertentu (jika gay tidak sesuai).

Beberapa bulan sebelum buku 50 Dalil muncul pada awal 1998, keratan kecil ini cukup menjadi bahan wartawan memburu berita dengan cuba mengesahkan dakwaan itu daripada mulut perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad sendiri.

Lihatlah bagaimana keratan kecil gosip itu berkembang menjadi episod politik yang maha dahsyat dan kes mahkamah yang maha gempar kemudiannya.

Perbandingan ini tidaklah membawa maksud gosip lebih benar daripada buku; atau kes mahkamah Anwar kemudiannya lebih palsu daripada dakwaan Dr Mahathir.

Ia hanya menjelaskan satu unjuran peristiwa bahawa gosip di media -- walau dianggap remeh dan layak dipedulikan oleh orang yang rendah akalnya -- boleh mendatangkan malapetaka politik suatu hari nanti.

Setidak-tidaknya malapetaka kepada Anwar dan penyokongnya -- termasuk pemimpin kumpulan media yang menerbitkan keratan kecil gosip tersebut!

(ii)

Ruangan 'Private Sydney' kelolaan Andrew Hornery bukan sahaja membongkar beberapa babak awal tabiat berbelanja Rosmah, ia juga menceritakan ke mana pergi suaminya Najib Abdul Razak dan gelagatnya sewaktu bercuti di kota besar itu.

Dengan dukungan maklumat blog Frockwriter, yang menjadi sandaran Hornery, peminat politik dapat mengintai di sebalik tabir kehidupan santai pasangan pertama negara ini.

Episod ini belum dibahaskan media secukupnya.

Fokus utama setakat ini -- termasuk penjelasan pereka fesyen Carl Kapp -- malah mendedahkan lagi sisi-sisi Rosmah yang sedia dicurigai ramai.

darling hotel sydney australia Reaksi Najib terhadap Kapp dan pereka fesyen Itali kegemaran ahli parlimen Pekan sewaktu berbual di penthouse semahal A$20,000 (RM65,100) semalam belum dibicarakan.

Media sendiri, termasuk Malaysiakini, setakat ini gagal mengesahkan daripada tuan punya badan. Apakah wajar seorang perdana menteri mendapat kemudahan seperti itu dan berapa kerap perbelanjaan dikeluarkan untuk kemudahan seumpamanya?

Jika media gagal mendapatkannya sekarang, mungkin tiba giliran ahli-ahli Dewan Rakyat membangkitkannya dalam persidangan Mac depan.

Kalau gagal juga di Dewan Rakyat, nampaknya hanya si isteri yang bakal menanggung cemuhan sedangkan sang suami yang memegang jawatan awam tertinggi ghaib daripada radar muhasabah rakyat.

Tidakkah ia berat sebelah dan ganjil?

(iii)

Rosmah, sebagai pendamping perdana menteri, sengaja mencari status selebriti.

Sebagai wanita pertama, status itu sepatutnya datang secara alami; bukan direkayasa melalui penampilan berlebihan di media arus perdana.

Namun Rosmah ingin menonjol sebagai ikon besar wanita; bukan sekadar selebriti biasa.

NONE Kadang-kadang imej Rosmah jauh ke depan daripada ketua Wanita BN sendiri, jawatan kanan dalam kerajaan dan parti, sehingga Shahrizat Abdul Jalil kelihatan sekadar bayang-bayang isteri Najib.

Mujurlah muncul isu National Feedlot Corporation (NFC) dan keriuhan projek lembunya di Gemas -- dapatlah menteri berkenaan mencuri perhatian rakyat.

Di awal penonjolannya, Rosmah tidak menyedari ia telah meresahkan media apabila hampir setiap hari akhbar dan TV terpaksa memberitakan kegiatan, foto atau kenyataannya.

Remeh-temeh melayan karenah Rosmah dalam usahanya mendapatkan liputan di media sudah menjadi gosip tidak bertulis di kalangan barisan wartawan arus perdana sejak 2009, awal-awal Najib memegang tampuk kepemimpinan negara.

Penonjolan itu juga sekali gus membangkitkan rasa ingin tahu luar biasa pengguna media, yang juga pengundi dan rakyat negara ini.

Dan akibatnya -- seperti lumrah nasib semua manusia yang berkuasa, terkenal dan elitis -- ikon ini menjadi sasaran intipan dan umpatan ramai, termasuk ahli politik dan media.

Semakin besar penonjolannya, semakin ghairah pula rakyat bawahan ingin menyelak misteri kekuasaan, keelitan dan pengaruh Rosmah. Ibarat selebriti Barat dengan paparazzinya!

Jadi media, sebagai saluran popular komunikasi antara elit dan rakyat bawahan, tidak mempunyai banyak pilihan kecuali memburu dan terus memburu ikon besar itu.

Sehingga? Sehingga ia lenyap daripada radar awam dan ikon atau selebriti baru pula muncul.

Fathi Aris Omar bertugas sebagai ketua pengarang di Malaysiakini.

Ibrahim: Anwar memang selalu salahkan orang

Posted: 29 Jan 2012 12:49 AM PST


MALAYSIA KINI

Kumpulan pendesak Melayu PERKASA hari ini menyelar Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa menyalahkan orang lain memutarbelitkan kenyataannya dalam isu berkaitan negara Israel yang dilaporkan media antarabangsa.

"Kami akan clarify (perkara ini) dalam sesi parlimen akan datang. Saya akan bangkitkan perkara ini jika dia berkata begitu.

"Dia menyalahkan orang lain kerana twist kenyataan dia. Tetapi kenyataan dia, semuanya dirakam. Saya tidak terkejut," kata Ibrahim dalam sidang media selepas Majlis Sambutan Tahun Baru Cina anjuran PERKASA di Kuala Lumpur hari ini.

Ibrahim menjawab soalan pemberita berhubung kenyataan Anwar yang dilapor berkata, pandangannya berhubung isu Israel dan Palestin diputar belit bagi menggambarkan beliau mengkhianati aspirasi rakyat Palestin.

Katanya, dalam wawancaranya dengan media antarabangsa Khamis lalu, beliau menegaskan kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan jika syarat itu dipenuhi maka wajar hak rakyat Israel juga dihormati.

Anwar berkata, pandangannya sejajar dengan prinsip PKR yang menjunjung keadilan sejagat dan tegas membela hak yang dizalimi, serta selari dengan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Inisiatif Keamanan Arab berteraskan "Penyelesaian Dua Negara".

Malahan, katanya, dasar luar negara juga menekankan prinsip penyelesaian itu, sebagaimana diungkapkan menteri luar ketika perbahasan perhimpunan agung PBB ke-66 pada 27 September tahun lalu di New York.

MB Kedah sedia dipecat

Posted: 29 Jan 2012 12:46 AM PST

MALAYSIA KINI

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sedia dipecat berikutan tindakan penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mengikut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 sehingga mencetuskan kontroversi dalam pakatan pembangkang

Azizan berkata, beliau tidak takut dan sesiapa yang mengkritiknya harus belajar undang-undang terlebih dahulu, lapor Berita Minggu.

Pemimpin PAS itu menjelaskan, AUKU masih terpakai di KUIN kerana institut pengajian tinggi itu tertakluk kepada peraturan Menteri Pengajian Tinggi, termasuk harus melaksanakan akta kontroversi itu.

Pada Mei lalu, lima mahasiswa KUIN digantung pengajian, antaranya kerana dituduh menyertai demonstrasi, memberikan ucapan kepada umum dan mengadakan sidang akhbar berhubung bantahan pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz.

Bagaimanapun tempoh penggantungan bagi empat daripadanya telah tamat.

Tindakan itu mengundang kemarahan pelbagai pihak, termasuk NGO, kumpulan pelajar dan daripada dalam Pakatan Rakyat sendiri apabila Azizan didakwa mengetepikan persetujuan bersama dalam Buku Jingga yang mahu menghapuskan akta itu.

Kenapa Melayu tak lagi takutkan DAP

Posted: 29 Jan 2012 12:45 AM PST

Isu penyertaan beberapa orang Melayu ke dalam DAP baru-baru ini sedang hangat dibicarakan, terutama sekali di kalangan pemimpin-pemimpin Umno yang seolah-olah teruja dengan perkara yang sebenarnya tidaklah luar biasa sangat.

Yang terbaru, Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri telah menyindir bahawa DAP tidak pernah membela kepentingan orang Melayu, manakala ketua Puteri Umno pula menuduh kerajaan negeri Pulau Pinang menganaktirikan masyarakat Melayu di sana.

Tuduhan pemimpin-pemimpin Umno ini jelas palsu kerana sejarah jelas membuktikan bahawa DAP adalah parti yang membela sesiapa sahaja yang ditindas, tanpa mengira warna kulit atau agama.

Lebih sedekad lalu setiausaha agung DAP yang kini merangkap ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak teragak-agak untuk membela seorang anak gadis Melayu yang tercabul, sehingga beliau sendiri terpaksa meringkuk dalam penjara akibat dimangsakan oleh undang-undang yang berat sebelah.

Mungkin pemimpin-pemimpin Umno, terutamanya yang bertaraf Puteri atau Putera, malah Pemuda, tidak tahu atau tidak mengingati akan insiden ini. Atau pun pemimpin-pemimpin Umno sengaja tidak mahu ingat kerana yang terlibat itu adalah seorang pemimpin daripada kalangan parti mereka.

Di Pulau Pinang pula, kerajaan negeri Pakatan Rakyat pimpinan Lim Guan Eng giat melaksanakan program-program kebajikan sosial yang disasarkan kepada pelbagai golongan seperti warga emas, ibu tunggal, orang kelainan upaya, keluarga-keluarga muda serta pelajar-pelajar sekolah dan universiti adalah contoh-contoh dasar yang membantu golongan masyarakat yang paling memerlukannya.

Dasar yang dilaksanakan ini jelas tidak bersifat perkauman. Namun, rata-rata golongan yang paling banyak menerima bantuan adalah masyarakat Melayu yang selama ini dipinggirkan dan disia-siakan oleh Kerajaan Umno yang kononnya memperjuangkan kepentingan mereka.

Bagi hal-ehwal agama Islam pula, kerajaan Umno-BN hanya memperuntukkan RM12 juta setahun. Di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, jumlah ini telah dinaikkan setiap tahun sehingga peruntukan untuk tahun 2012 sudah pun mencecah RM64 juta, iaitu lima kali ganda lebih.

Peruntukan besar ini merangkumi usaha-usaha untuk, antara lainnya, pembesaran tapak perkuburan Islam, pembangunan sekolah agama rakyat, elaun-elaun untuk pegawai masjid, guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (Kafa), para huffaz serta progam-program sambutan kebesaran Islam (yang mengikut fitnah Umno tidak disambut sama sekali di Pulau Pinang). Tidakkah ini membantu masyarakat Islam yang rata-ratanya orang Melayu?

Tambahan pula, sistem tender terbuka yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri telah menampakkan kejayaan kontraktor-kontraktor Melayu yang selama empat tahun sejak perlangsungannya telah memenangi lebih 70 peratus daripada semua tender kerajaan Negeri. Lebih penting sekali, mereka telah berjaya secara sah dan tanpa bantuan atau pengaruh politik.

Dalam erti kata lain, bukan sahaja usahawan-usahawan Melayu telah berjaya dalam suasana persaingan, mereka juga dimartabatkan kerana berjaya atas daya usaha mereka sendiri.

Sekiranya pemimpin-pemimpin Umno merasa bahawa warga Melayu di Pulau Pinang berada dalam keadaan tertindas dan tidak maju, bukankah itu salah kerajaan BN yang telah memerintah selama lebih 50 tahun di Pulau Pinang?

Umno sudah tidak layak untuk membela nasib orang Melayu. Ini kerana mereka hanya tahu satu jalan penyelesaian, iaitu dalam bentuk skim cepat kaya yakni Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan syarikat-syarikat penjana tenaga elektrik bebas (IPP), konsesi-konsesi berat sebelah dengan syarikat-syarikat pengendali tol lebuh raya, skandal RM250 juta National Feedlot Corporation yang melibatkan keluarga seorang menteri dan juga penyenaraian Felda Global Ventures yang bakal menguntungkan segelintir kroni elit.

Kerajaan tidak pernah menganaktirikan sesiapa pun. Yang melemahkan orang Melayu adalah pucuk pimpinan Umno yang mahu mengekalkan kuasa melalui kebergantungan orang Melayu kepada Umno. Dalam erti kata lain, kuasa Umno adalah kemudaratan orang Melayu.

Kerana itu, tidak hairanlah kenapa orang Melayu yang makin celik dan sedar akan kemungkaran Umno dan sekutu-sekutunya tidak akan takut lagi untuk memilih DAP yang mengutamakan rakyat Malaysia dan menawarkan siasah baru yang berteraskan demokrasi, hak asasi dan peluang saksama.

Penulis bertugas sebagai setiausaha politik kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

DAP tuntut KPDNKK perjelas isu subsidi gula

Posted: 28 Jan 2012 07:02 PM PST




Setiausaha Publisiti Nasional DAP Tony Pua. — Gambar fail
KUALA LUMPUR - DAP mendesak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyatakan keperluan kerajaan menaikkan kadar subsidi gula dan menjelaskan sama ada benar kerajaan membayar sehingga RM198 juta setahun kepada dua syarikat yang memonopoli perniagaan gula di Malaysia: Malayan Sugar Manufacturing Holdings (MSM Holdings) dan Tradewinds Corporation Bhd.

Setiausaha Publisiti Nasional DAP Tony Pua meminta Menteri KPDNKK, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan perkara tersebut berikutan harga pasaran gula dunia secara keseluruhannya mengalami penurunan.

Jelas Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara ini, berdasarkan laporan akhbar, kementerian berkenaan telah meningkatkan kadar subsidi gula sebanyak 20 sen kepada 54 sen sekilogram bagi mengekalkan harga gula pada RM2.30 sekilogram ekoran "kenaikan kadar gula dunia."

"Kerajaan perlu menjelaskan kenaikan kadar subsidi gula tersebut, berikutan kenaikan kadar subsidi sehingga 170 peratus setahun itu adalah tidak relevan berikutan harga pasaran gula dunia mengalami penurunan.

"Apa yang menjadi persoalannya, adakah harga pasaran gula dunia sejak enam bulan lepas terus meningkat sejak kali terakhir pada Mei 2011, sedangkan pasaran dunia menunjukkan penurunan.

"Malah, sejak meningkat pada nilai USD29.47 (RM89.66) seratus paun pada Julai 2011, harga gula mengalami penurunan berterusan setiap bulan, dengan USD28.88 (RM87.87) pada Ogos, USD26.64 (RM81.05) pada September, USD26.30 (RM80.02) untuk Oktober, USD24.52 (RM74.60) pada November, dan USD23.42 (RM71.26) untuk Disember pada kadar seratus paun," katanya.

Harga gula meningkat kali terakhir pada kadar 20 sen pada bulan Mei 2011 kepada RM2.30 sekilogram.

Namun begitu, kenaikan tersebut merupakan peningkatan daripada kadar RM1.45 sejak Januari 2010 dan apabila dinilaikan ia menjadikan peningkatan kepada 58.6 peratus kenaikan bagi tempoh hanya 18 bulan selepas tindakan kerajaan mengurangkan kadar subsidi.

Menurut beliau lagi, walaupun mengekalkan kadar harga gula pada RM2.30 sen sekilogram, kerajaan masih dapat mengurangkan perbelanjaan untuk kadar subsidi, bukannya semakin menambah perbelanjaan terhadap subsidi, seperti dakwaan menteri berkenaan yang dilihat berbangga dengan tindakan tersebut.

"Apa yang lebih mengelirukan adalah, jumlah subsidi kerajaan telah meningkat kepada 170 peratus bagi disesuaikan dengan "peningkatan mendadak" kadar semasa gula yang tidak wujud," katanya lagi.

Akhbar The Star semalam melaporkan, Ismail Sabri berkata,"harga gula dunia meningkat, tetapi kami tidak akan menaikkan kadar harga ... Kami mencuba sedaya upaya kami untuk mengurangkan beban yang ditanggung rakyat."

Tindakan itu menurut Tony seakan-akan menarik perhatian rakyat supaya melihat kebaikan kementerian berkenaan memberikan subsidi bagi mengekalkan harga barangan keperluan itu, sedangkan hakikatnya, pasaran gula dunia pula menunjukkan penurunan berterusan.

Kira-kira 99 peratus keperluan gula mentah Malaysia hari ini diimport, sedangkan pasaran gula di negara ini dimonopoli oleh dua syarikat gergasi, MSM Holdings dan Tradewind Corporation Bhd.

MSM Holding merupakan anak syarikat Felda dengan nilai pegangan saham sebanyak 71 peratus, dan Tradewind dikuasai oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary sebanyak 43 peratus dan 20 peratus oleh Felda Global Venture Holdings Sdn Bhd.

Anwar dakwa kenyataan tentang Israel diputar belit

Posted: 28 Jan 2012 06:57 PM PST

MALAYSIA KINI
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kenyataannya berhubung isu Israel dan Palestin diputar belit bagi menggambarkan beliau mengkhianati aspirasi rakyat Palestin.

Katanya, dalam wawancaranya dengan media antarabangsa Khamis lalu, beliau menegaskan kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan jika syarat itu dipenuhi maka wajar hak rakyat Israel juga dihormati.

"Justeru saya memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang cuba memutar belit kenyataan saya semata-mata mahu menyebar fitnah kononnya saya mengkhianati aspirasi rakyat Palestin.

"Pendirian PKR adalah tuntas membela hak sesiapa sahaja yang dirampas dan dizalimi. Iltizam untuk memastikan keadilan buat semua tidak pernah surut malah pastinya digilap dan diperkukuh," katanya.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilapor meminta Anwar memberi penjelasan tentang dakwaan memberi komitmen untuk mempertahankan Israel ketika ditemuramah oleh Wall Street Journal.

Muhyiddin menimbulkan persoalan sama ada Anwar mementingkan Israel dan menidakkan hak rakyat Palestin yang ditindas oleh rejim Yahudi itu.

"Adakah dia (Anwar) lebih mengutamakan Yahudi dan Israel daripada Palestin? Adakah ini pendirian sebenar Pakatan Rakyat, sedangkan kerajaan tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel," beliau dipetik sebagai berkata kepada pemberita di Muar semalam.

Dalam kenyataan balasnya, Anwar berkata, pandangannya sejajar dengan prinsip PKR yang menjunjung keadilan sejagat dan tegas membela hak yang dizalimi, serta selari dengan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Inisiatif Keamanan Arab berteraskan "Penyelesaian Dua Negara".

Malahan, katanya, dasar luar negara juga menekankan prinsip penyelesaian itu, sebagaimana diungkapkan menteri luar ketika perbahasan perhimpunan agung PBB ke-66 pada 27 September tahun lalu di New York.

"Ternyata dari kenyataan menteri luar negara, dasar Malaysia adalah bersedia menghormati hak rakyat Palestin dan Israel untuk menikmati keamanan dan kedamaian.

"Akan tetapi kesediaan kita pastinya bergantung kepada syarat selagi mana hak rakyat Palestin tidak dicerobohi," katanya.

Anwar tak risau ugutan Datuk T

Posted: 28 Jan 2012 06:49 PM PST

Susan Loone


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak risau dengan ugutan terbaru Datuk T untuk mendedahkan satu lagi video seks yang didakwa membabitkannya.

anwar ibrahim in penang chinese new year open house speechBercakap di majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina di Pulau Pinang di
Seberang Jaya hari ini, Anwar mendakwa ketiga-tiga anggota trio Datuk T digunakan oleh Umno yang tidak boleh menerima keputusan Mahkamah Tinggi pada 9 Januari lalu yang membebaskan beliau daripada tuduhan liwat.

Anggota trio Datuk T ialah ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas bendahari PERKASA Datuk Shuib Lazim dan bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik.

Apabila ditanya sama ada beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap trio Datuk T yang terus menerus mencemarkan imej beliau, Anwar sebalik bertanya siapakah mereka itu dan adakah mereka boleh dipercayai.

Katanya, pemimpin Umno tidak tidak berani berdepan dan berdebat mengenai dasar-dasar, tetapi lebih suka bersembunyi di sebalik trio Datuk T.

anwar ibrahim in penang chinese new year open house 2Semalam, 'Trio Datuk T' yang menayangkan video seks yang mereka dakwa pelakunya adalah ketua umum PKR itu, mencabar Anwar membuktikan yang mereka salah atau berdepan dengan satu lagi pendedahan video yang "lebih dahsyat".

Dalam laporan muka depan akhbar harian berbahasa Melayu - Utusan Malaysia - Shuib berkata video baru itu dirakamkan pada 12 dan 13 Januari tahun lalu di Thailand.

Shuib berkata beliau sendiri telah menonton rakaman video ini selepas diberikan oleh seorang lagi anggota trio Datuk T, Shazryl Ekay.

Shuib menambah Anwar perlu segera menyaman Trio Datuk T, jika mana-mana penganalisis forensik antarabangsa boleh membuktikan bahawa pelaku dalam video seks pertama yang didedahkan Mac lalu, adalah bukan Anwar.

Rayuan pembunuh Altantuya ke mahkamah bulan depan

Posted: 28 Jan 2012 06:47 PM PST

Rayuan dua pengawal peribadi dalam unit elit polis Malaysia yang dijatuhi hukuman mati dua tahun sembilan bulan lalu selepas didapati bersalah terhadap tuduhan membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada 2006, dijadual ke Mahkamah Rayuan bulan depan.

altantuya razak baginda murder 110707 sirul escortedRayuan itu akan dikemukakan untuk pengurusan kes di mana
mahkamah akan menetapkan tarikh pendengarannya.

Dua pengawal peribadi tersebut ialah Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar (kanan).

Azilah dan Sirul berkhidmat sebagai pengawal peribadi dalam unit polis elit yang diselia oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, yang merupakan timbalan perdana menteri ketika itu.

Ia terus menghantui Najib yang menjadi perdana menteri pada 2009 kerana penulis blog dan wartawan dari Perancis dan negara-negara lain terus mempersoalkan penglibatannya.

military malaysia navy french built submarine scorpene classTurut dihadapkan ke mahkamah, tetapi kemudiannya dibebaskan tanpa
dipanggil membela diri ialah kekasih Altantuya ketika itu - penganalisis politik, Abdul Razak Baginda - yang juga rakan karib Najib.

Altantuya berusia 28 tahun ketika itu dilaporkan terbabit dalam pembelian dua kapal selam Perancis oleh Malaysia dan pajakan untuk yang ketiganya.

Altantuya dilaporkan menjadi penterjemah dalam pembelian tersebut, yang membabitkan wang pembayar cukai Malaysia sebanyak 1 bilion euro (AS$329.1 bilion mengikut nilai semasa dolar). - Asia Sentinel

Laporan polis pemuda didakwa 'dipukul' di ceramah ABU

Posted: 28 Jan 2012 06:46 PM PST

Pengarah eksekutif Suaram, E Nalini membuat laporan polis berhubung dakwaan kejadian seorang pemuda dipukul di ceramah Asalkan Bukan Umno (ABU).

NONELaporan tersebut dibuat di Ibupejabat Polis Daerah Dang Wangi
semalam.

Ketika dihubungi, Nalini (kanan) berkata dia dan rakannya M Sivaranjani adalah saksi penting dan oleh itu merasakan perlu mereka tampil membantu siasatan polis.

"Kami saksi utama kerana tidak ramai orang di luar pada masa itu," katanya.

Sabtu lalu, sekumpulan pemuda menyerbu ceramah ABU di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam di Jalan Kebun dan seterusnya didakwa memukul seorang pemuda yang merupakan antara mereka yang menghadiri majlis tersebut.

Nalini berkata, beliau yang dalam perjalanan ke tempat tersebut, telah melewati pintu masuk dan terkejut melihat dua motosikal ditunggang keluar dari dewan.

"Kami menghentikan kereta kami untuk memberi laluan kepada motosikal tersebut dan kemudian kita nampak seorang budak India keluar," katanya.

Budak lelaki itu, dakwanya, telah berkata sesuatu kepada kumpulan yang telah mengganggu para hadirin, dan selepas itu mereka memukulnya.

"Kami nampak dia kata sesuatu tetapi kita tak tahu apa yang dia kata," kata Nalini sambil mendakwa kumpulan tersebut kemudian menjerit kepada budak itu dan mula menarik serta memukulnya.

K'jaan pusat cadang bina rumah mampu milik di P Pinang

Posted: 28 Jan 2012 06:43 PM PST

MALAYSIA KINI
Kerajaan pusat bercadang membeli beberapa bidang tanah di Pulau Pinang bagi membina perumahan mampu milik untuk golongan bumiputera di negeri ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata sebanyak tujuh bidang tanah sudah dikenal pasti setakat ini dan kerajaan sedang berbincang dengan pihak penjual bagi membeli tanah-tanah tersebut.

"Satu isu yang begitu mencabar dihadapi oleh bumiputera, penduduk Melayu di Pulau Pinang ialah harga rumah semakin lama semakin tinggi, sehingga rumah teres tiga tingkat pun berharga lebih RM1.5 juta. Macam mana orang Melayu nak beli?

"Jadi, kita akan cuba cari mekanisme untuk melibatkan kontraktor dan pemaju tempatan. Kita tidak mahu hanya kerajaan sahaja terlibat, tetapi kerajaan akan memudahkan pada peringkat permulaan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pembangunan Bumiputera Pulau Pinang di Georgetown, hari ini.

Nor Mohamed yang juga merupakan ahli parlimen Tasek Gelugor berkata perumahan yang akan dibina kelak mungkin menggunakan konsep Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang mana memberi penekanan kepada projek perumahan mampu milik.

Antara perkara lain yang dibincangkan dalam mesyuarat hampir dua jam itu adalah berhubung isu bayaran kontraktor, kursus dan seminar berhubung kerjaya untuk golongan muda dan bantuan yang boleh disalurkan untuk golongan bumiputera di negeri ini. Bernama

KISAH PENGERUSI KUIL YANG BENGAP

Posted: 28 Jan 2012 04:10 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS


AKU ingatkan hanya masjid-masjid `milik Umno' saja yang gentar dengan DS Anwar Ibrahim. Rupa-rupanya penyakit Umno ini sudah berjangkit kepada kuil pula. Baru-baru sebuah kuil di Sungai Petani Kedah, Pengerusi Pengurusan Kuil itu sanggup membuat laporan Polis bagi menghalang DS Anwar bertemu dengan masyarakat Hindu di kuil berkenaan. Baca di SINI.

DS Anwar dijangka melawat kuil berkenaan pada 07 Feb ini nanti sempena Perayaan Thaipusam. Pengerusi Pengurusan Kuil Sri Subramaniam Swami Devasthanam, Sungai Petani, Kedah, S. Dorai Singam mendakwa kehadiran Ketua Pembangkang itu bakal menimbulkan huru-hara. Aku tidak tahu mengapa begitu bengapnya pemikiran seorang Pengerusi. Semenjak bila kehadiran DS Anwar boleh menyebabkan huru-hara? Setahu kita yang huru-hara itu adalah Umno kerana bimbang dengan pengaruh beliau.

Sudah tentu Pengerusi Kuil berkenaan berubah fikiran sekiranya yang hadir itu adalah Najib kerana Najib hadir akan membawa bersama `buah tangan' dan taburan duit. Mentaliti kebendaan seperti ini amat memalukan dan mencemar imej kuil sebagai tempat ibadat mereka.

Hakikatnya, mereka paling bimbang dengan kehadiran DS Anwar akan dapat mempengaruhi masyarakat kaum India yang kini sudah mula meluat dengan perangai Umno, apatah lagi baru-baru ini berlaku tragedi perkauman di Jalan Kebun./wfauzdin.blogspot.com

Amukan lelaki Mabuk - Seorang Maut Ditetak.

Posted: 28 Jan 2012 04:06 PM PST

shahril shaid

alt

KUALA LUMPUR - Ditetak di tangan,kaki dan muka menyebabkan seorang pekerja restoran mati dalam pergaduhan melibatkan tujuh pelanggan di Taman Daya, Kepong, semalam.

Mangsa, Tan Ching Chon, 46, maut ditetak menggunakan pisau pemotong daging yang sebelum itu digunakannya untuk mempertahankan diri.

Turut tercedera sewaktu pergaduhan itu,Pemilik restoran Lim Kok Keng, 41 parah di parah selepas diserang di perut, muka dan kepala. Dia dirawat di Hospital Selayang dan dilaporkan stabil.

Menurut Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah,Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor kedua dua suspek berumur antara 24 hingga 32 tahun, minum di restoran itu, kira-kira jam 4 petang.

Tambahnya lagi,kira-kira jam 12.45 tengah malam, suspek dikatakan mabuk dan berlaku perselisihan faham ketika mangsa meminta mereka menjelaskan bil minuman.

Suspek kemudiannya enggan membayar kemudiannya bertindak menyerang mangsa menggunakan botol kaca dan kerusi."

Dalam keadaan cemas, Ching Chon berlari ke dapur dan mengambil pisau untuk mempertahankan diri.

"Bagaimanapun, mangsa tergelincir sebelum suspek merampas pisau tersebut dan menetaknya," katanya.

Katanya, majikannya itu cuba membantu mangsa de­ngan menggunakan pisau, tetapi tidak berjaya dan akibatnya, dia turut ditetak.

semua suspek kemudiannya melarikan diri dengan menaiki sebuah kereta Proton Saga dan sebuah motosikal.

Menurutnya, polis turut merampas dua bilah pisau dipercayai senjata yang digunakan untuk menetak mangsa.

Adnan berkata, seorang lagi suspek masih diburu dan beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Ibu pejabat Polis Daerah Gombak di talian 03-6126222 bagi membantu siasatan.

‘Suara dari langit’ dijawab minggu depan

Posted: 28 Jan 2012 04:03 PM PST

Oleh M Hifzuddin Ikhsan


PETRA JAYA: Kejadian aneh 'suara dari langit' yang menggemparkan penduduk sekitar Kota Samarahan dekat sini pada 11 dan 12 Januari lalu, akan terjawab minggu depan apabila Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi mengumumkan hasil siasatan pakar mereka.

Timbalan Menteri, Sains dan Teknologi, Datuk Fadillah Yusof, berkata pihaknya yakin kejadian aneh itu mempunyai penjelasan dari sudut saintifik yang dapat diterima semua pihak, sekali gus menolak beberapa andaian tidak logik.

Katanya, rakaman dan temu bual dengan penduduk yang mendengar suara aneh itu dibuat pasukan penyiasat dari Kuala Lumpur dengan jawatankuasa kementeriannya sedang menilai perkara berkenaan.

"Keputusan rasmi mengenai kejadian berkenaan akan dibuat oleh pihak MOSTI minggu depan selepas semua siasatan termasuk mendengar kembali bunyi aneh itu oleh pakar, dilaksanakan.

"Laporan awal mendapati kemungkinan besar bunyi berkenaan berpunca daripada pendandang kilang sawit milik FELCRA di Samarahan dengan pengesahan lanjut akan dibuat selepas ini," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi Parlimen Petra Jaya, di sini, semalam.

Baru-baru ini, penduduk di sekitar Kota Samarahan mendengar bunyi aneh antara jam 1 pagi hingga 5 pagi pada hari berkenaan dan ia mencetuskan pelbagai andaian penduduk di negeri ini dan tersebar dalam Youtube.

Jawatankuasa Disiplin Umno Timbang Tambah Pasukan Pemantau - Muhyiddin

Posted: 28 Jan 2012 04:02 PM PST

MSTAR ONLINE

MUAR: Jawatankuasa Disiplin Umno menimbang kemungkinan menambah bilangan anggotanya bagi membolehkan ia menubuhkan lebih banyak pasukan pemantau untuk menangani masalah disiplin, termasuk tindakan anggota mensabotaj parti sebelum Pilihan Raya Umum ke-13.

Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassinberkata, beliau akan mengadakan perbincangan dengan Pengerusi Lembaga Disiplin Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail mengenai perkara itu.

"Saya akan berjumpa dengan Pengerusi Lembaga Disiplin tentang sama ada kitamenambah ahli lembaga kerana adalah agak sukar untuk kita melakukan pemantauandengan hanya satu pasukan sahaja," katanya kepada pemberita selepas mengunjungi Kampung Kebun Baru, Jementah Sabtu.

Beliau berkata, Jawatankuasa Disiplin menimbang kemungkinan menambah keanggotaannya dengan melantik di kalangan anggota-anggota veteran Umno yang mempunyai masa.

Perdana Menteri dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat berkata,Jawatankuasa Disiplin parti akan digerakkan awal bagi memantau dan bertindak terhadap anggota parti yang melakukan perbuatan khianat terhadap parti. - BERNAMA

Tiada ulasan: