Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


ROYALTI MINYAK DIPERTARUHKAN JIKA PAS DAN UMNO TIDOR SEBANTAL?

Posted: 23 Nov 2011 07:30 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS
 
DI DALAM lawatan sehari Muhyiddin ke Kelantan semalam, dijaja lagi oleh beliau soal penyatuan Umno dan PAS.  Nampaknya `gila talak' Umno kepada PAS begitu lama sekali sehingga bersilih ganti PM isu ini masih bermain di bibir pemimpin Umno.  

Parti sekular ini tiak pernah merasa tebal muka atau malu menagih simpati dari PAS kerana mereka sedar riwayat parti yang banyak menyusahkan orang-orang Melayu dan Islam yang didukungi oleh mereka akan berakhir tidak beberapa lama lagi.  Amat memalukan jika mereka waras, apabila PAS telah bersedia dan sedang berusaha dengan kempen `PAS ganti Umno', Muhyiddin datang dengan tebal muka menyarankan agar dilakukan penyatuan Umno - PAS.  Untuk apa?  Agama?  Jauh sekali.  
 
Penyatuan yang mereka mahukan hanya semata-mata untuk `perut' dan `duniawi'.  Muhyiddin jelas menyebut, "Urusan kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan pasti akan menjadi lebih mudah "dan mengindahkan" jika PAS dan Umno boleh menjadi satu pasukan.  Perkara itu akan lebih mudah jika kedua-dua parti dapat bekerjasama tanpa perlu berselisih faham terutama dalam soal pengurusan negeri", kata beliau apabila mengulas mengapa Kelantan dinafikan hak royalti minyak. 
 
Beliau tidak sebut penyatuan itu hendaklah berasaskan Agama Islam yang maha suci.  Sedangkan, PAS dari awal lagi menyebut bahawa penyatuan Umno - PAS hendaklah berpaksikan Al-Quran dan penyatuan itu mestilah melibatkan rakan sekutu PAS di dalam PR terutamanya PKR yang juga mempunyai pemimpin Melayu dan Islam.  Jika Umno dan PAS sahaja bersatu, apa akan jadi kepada parti lain yang juga ramai ahli mereka yang berugama Islam?  
 
Jelas, Umno hanya mahu menjadikan hak royalti minyak sebagai `pertaruhan' untuk penyatuan Umno - PAS.  Adakah Tuan Guru Nik Aziz selaku MB Kelantan dan juga Mursyidul Am PAS sanggup tidor sebantal dengan parti sekular yang menolak hukum Islam ini demi kerana `pitih' minyak?  Jawapannya sudah pasti tidak.  Maka, biarkan sahaja Umno terus `gila talak' sehinggalah sampai masa parti sekutu Apco ini dikuburkan selepas PRU akan datang, InsyaAllah./wfauzdin.blogspot.com

HARIMAU MUDA - PASUKAN KITA BAGUS, STRIKER MASIH TUMPUL

Posted: 23 Nov 2011 09:00 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

TEWAS dengan jaringan 0 - 2, begitulah keputusan perlawanan bolasepak Pra Kelayakan Olimpik di antara pasukan Malaysia (Harimau Muda) bertemu pasukan Syria di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi.   

Skuad Harimau Muda di Sukan Sea Jakarta baru-baru ini yang berjaya mempertahankan Pingat Emas

Bagi saya, kekalahan malam tadi tidak lah mengecewakan dan ia terbukti dengan tepukan serta kibaran Jalur Gemilang dari para penonton sebaik sahaja wisel penamat ditiupkan.  Mungkin ramai di antara kita yang menonton tidak merasa marah atau kecewa dengan kekalahan tersebut malahan kita merasa simpati dengan semua pemain yang telah `dipaksa' bertarung tidak sampai 48 jam selepas berhempas pulas di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta baru-baru ini di mana skuad bimbingan Ong Kim Swee ini mematahkan sayap garuda untuk mendapatkan Pingat Emas di Sukan Sea.

Ong Kim Swee, Jurulatih yang penuh strategi

Mengulas perlawanan malam tadi, secara keseluruhannya Harimau Muda bermain dengan baik walaupun tidak sepantas sewaktu bertarung dengan Indonesia baru-baru ini.  Ini mudah difaham mengapa berlaku sedemikian, apatah lagi beberapa pemain tunggak kita yang cemerlang di Jakarta tidak turun bermain malam tadi.  Namun, itu bukan alasan buat Harimau Muda untuk tewas malam tadi.

Striker, Thamil Arasu dan Ahmad Fakri masih mengecewakan
Apa yang dapat dilihat, Harimau Muda malam tadi bermain seolah-olah tidak mempunyai striker.  Striker yang diturunkan malam tadi gagal menyerlah dan banyak menghampakan peluang yang terhidang di depan mata.  Ahmad Fakri Saarani dan Thamil Arasu masih gugup berada di hadapan dan masalah ini juga berlaku di Sukan Sea baru-baru ini.  Syria bukanlah pasukan yang hebat sangat, cuma mereka dapat menandingi bola hantaran tinggi yang sering dilakukan oleh pemain Malaysia.  Kedua-dua gol yang mereka jaringkan itu adalah kesilapan benteng pertahanan kita yang mungkin di separuh masa kedua kebanyakan dari mereka berada di dalam keletihan.  Berbeza di separuh masa pertama, benteng kita berperanan dengan efisyen sekali. 

Pemain Tengah, Baddrol Bakhtiar cemerlang

Kehilangan Baddrol Bakhtiar yang tidak layak menyertai pertandingan ini di atas faktor umur amat dirasai.  Jentera tengah Harimau Muda banyak bergantung kepada kreativiti yang ada pada pemain berasal dari Kedah ini.  Tiadanya Baddrol Bakhtiar, kegugupan yang masih ada pada kedua-dua striker kita, dan faktor keletihan mungkin menjadi faktor kita tewas malam tadi.  Penjaga gawang Harimau Muda, Khairul Fahmi (Apex) ternyata masih hebat.  

Penjaga Gol Utama Kebangsaan, Khairul Fahmi masih kebal

Saya memuji sikap ribuan penyokong yang hadir di Stadium malam tadi yang tetap bersemangat memberikan sokongan kepada skuad Harimau Muda sehingga ke wisel penamat.  Tiada cacian, makian atau ejekan yang kedengaran dari bangku penonton.  

Harus diingat, perjuangan belum berakhir.  Perlawanan timbal balik belum menjanjikan keputusan yang sama.  Pertemuan akan datang iaitu pada 27 Nov ini di Stadium Nasional Bukit Jalil, Harimau Muda akan berdepan dengan Bahrain pula.  Diharapkan kali ini, segala kelemahan yang dikenalpasti dapat diperbaiki segera oleh Ong Kim Swee.  Syabas, Harimau Muda./wfauzdin.blogspot.com


BERAHIM ALKATAKI KEMARUK UNDI POS PULAK DAH...

Posted: 22 Nov 2011 11:49 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

SIMPATI juga saya apabila mendengar rintihan MP Pasir Mas, Ibrahim Ali atau yang lebih dikenali sebagai Berahim alkataki di dalam Parlimen hari ini.  Seolah-olah beliau sudah tahu dan merasai bahawa beliau akan hilang deposit di Parlimen Pasir Mas di dalam PRU ke 13 nanti, maka keluarlah usul yang orang bijak pandai tidak akan mengusulkannya.

Malaysiakini melaporkan, Ahli parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali hari ini mahu kem tentera dibina di kawasan Pasir Mas, dengan membayangkan bahawa ia akan meningkatkan bilangan pengundi 'mesra BN' di situ.

NONE"Jika satu batalion pun, itu ramai pengundi tu. Serampang dua mata.
Binalah sekarang untuk menjamin keselamatan negara. Sediakan payung sebelum hujan," katanya ketika membahaskan peruntukan Kementerian Pertahanan di peringkat jawatankuasa Rang Undang-undang Bajet 2011 di Dewan Rakyat
(Malaysiakini).

Kenapa perlu di Pasir Mas?  Terlalu banyakkah komunis atau pengganas di kawasan beliau sekarang sehingga perlunya kem tentera di bina di situ?  Setahu saya, di Pasir Mas yang banyak adalah katak-katak puru kerana di situ menetapnya `raja katak'.  Tidak ada idea lainkah MP Pasir Mas untuk bercakap di dalam Dewan?  Paling tidak, beliau boleh bercakap soal perpindahan ternakan katak puru kepada ternakan lembu seperti yang keluarga Shahrizat lakukan.  

Nampak sangat kemaruk Wakil Rakyat bebas ini kepada `undi pos'.  Cukup-cukuplah Najib sahaja yang bergantung dengan undi pos.  Beliau selaku Presiden Perkasa jangan buat malu jemaah Perkasa pula kalau menang pilihanraya pun dengan undi pos./wfauzdin.blogspot.com 


MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Najib : Presiden Umno yang semakin goyah. - Rosmah : Antara punca kejatuhan Umno

Posted: 23 Nov 2011 09:30 PM PST

Wanita-wanita ternama seperti Ratu Elizabeth Margaret Thatcher, Aung San Suu Kyi dan Hillary Clinton sering mendapat tempat di dada-dada akhbar. Kisah wanita-wanita yang bereputasi tidak baik seperti Marie Antoinette, Marilyn Monroe, Lizzie Borden, Elena Ceausescu, Imelda Marcos dan Winnie Mandela juga sering dipaparkan.

Selalunya, yang tidak begitu baik itulah yang mendapat liputan media dan mempunyai impak lebih dalam media antarabangsa juga di negara-negara mereka sendiri seraya mencipta sejarah.

Malaysia mempunyai versi yang sama untuk wanita yang penuh skandal yang diciptanya sendiri kerana ingin menjadi lebih penting daripada apa yang beliau layak. Bukan itu sahaja, beliau ingin pengaruh yang lebih besar dan sering menunjuk-nunjuk.

Ada yang mengatakan bahawa wanita ini ada persamaan dengan Imelda Marcos yang mempunyai 3000 pasang kasut.

Setelah dalam pagar Putrajaya!

Ramai rakyat Malaysia yang telah menonton video beliau di Youtube yang memburukkan beliau dan menuduh beliau melakukan pelbagai perkara jahat dengan niat. Sehingga kini, beliau belum lagi menangkis tuduhan-tuduhan tersebut atau menyaman mereka yang menuduh beliau.

Kemudian, tibalah masa beliau dapat tinggal di kediaman rasmi Perdana Menteri yang beliau dambakan itu yang terletak di Putrajaya.

Itu belum cukup memuaskan beliau kerana selepas menduduki kediaman itu, beliau terus membelanjakan RM65 juta untuk mencantikkan kediaman itu seperti yang dilaporkan sebuah media online.

Kemudian, beliau memberi tumpuan kepada pejabat rasmi suaminya dengan mengadakan pejabat sendiri yang beliau panggil FLOM (First lady of Malaysia/Wanita pertama Malaysia). Tidak pastilah sama asa untuk melihat gerak geri suaminya itu atau menghalang pertemuan dengan mana-mana jurubahasa Mongolia, atau pun untuk beliau sama-sama membelanjakan akaun perbelanjaan suaminya yang tidak akan habis.

Suaminya sangat takut atau sangat menghormati beliau sehingga sanggup menghantarnya untuk mewakili negara di beberapa negara Timur Tengah termasuk Arab Saudi.

Disebabkan beliau tiada jawatan rasmi, beliau telah dituduh campur tangan dalam pentadbiran Suaminya, Perdana Menteri Malaysia. Mereka yang ada di Putrajaya turut bercakap mengenai beliau yang pernah memarahi suaminya yang besar tetapi lemah itu.

Sumbangan beliau setakat ini

Mari kita lihat sumbangan beliau setakat ini.

Wanita Pertama, Rosmah Mansor telah berjaya menghimpunkan wanita-wanita pertama daripada negara Komonwel. Untuk ini, beliau telah dituduh melakukan perbelanjaan besar untuk suatu perhimpunan yang tidak membawa apa-apa hasil kepada negara walaupun negara terpaksa berhadapan dengan kesempitan bajet.

Malangnya, Rosmah juga telah dibabitkan dengan pembunuhan kejam seorang wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu seorang jurubahasa. Beliau telah menangkis tuduhan tersebut dan polis juga telah mengenakan tuduhan fitnah ke atas penuduh beliau. Orang kata, beliau sentiasa dapat apa yang beliau mahu- katakan sahaja.

Rosmah juga pernah digambarkan membawa sebuah beg Birkin yang direka dan dikeluarkan oleh Hermes of Paris. Harga beg tersebut dikatakan benilai USD9000 hingga USD150000 mengikut jenis bahan yang digunakan untuk membuatnya.

Beliau juga pernah dilihat memakai gelang Zebra safari hitam putih 65.77 karat yang dibuat daripada berlian hitam putih dan emas putih 18-karat. Gelang ini datang daripada Jacob & Co, yang telah menghantar kepada beliau cincin bernilai USD 24 juta untuk di "inspek".

Gaya hidup mewah

Kegilaan Rosmah terhadap kehidupan mewah di New York dan Bandar-bandar besar serata dunia telah di dokumenkan dengan begitu lengkap. Ini ada kaitan dengan keakraban beliau dengan seorang hartawan muda Low Taek Jho aka Jho Low, yang sering membelanjakan wang yang banyak bersama wanita-wanita terkenal samada pelakon dan selebriti.

Pada 16 April 2010, New York Post telah melaporkan bahawa beliau dan suami beliau telah diberikan penghormatan dalam sebuah parti mewah kerana beliau mendapat anugerah yang ramai percaya hanya direka pihak perhubungan awam beliau sendiri.

Parti tersebut telah di emcee oleh pelakon dan pelawak Jaime Fox dan dihadiri ramai pelakon termasuk Charlize Theron dan Robert De Niro. Penyanyi yang memenangi anugerah Grammy Leona Lewis juga membuat persembahan dan juga Harlem Boys Choir.

"Low Profile" sehingga tamat persidangan Umno

Walaupun dengan pelbagai pencapaian beliau dan sikap berani mati beliau, ada juga awan hitam yang membayangi Rosmah. Beliau dikatakan sebagai antara punca kejatuhan Umno.

Dengan Perhimpunan Umno yang dijadualkan bulan depan, tidak hairanlah beliau terpaksa beralih ke bawah tanah dan jadi "low profile" sehinggalah ianya selamat untuk beliau keluar bersuka ria kembali.

Beliau mungkin mengkritik pembangkang tetapi beliau semestinya tahu bahawa musuh sebenar beliau adalah orang Umno yang beliau pelawa dengan senyuman untuk masuk ke kediaman indah beliau di Putrajaya. Mereka inilah yang akan mendapat faedah daripada kejatuhan suami beliau, presiden Umno yang semakin goyah setiap hari.

Sudah ada buku anti-Najib yang dikeluarkan oleh bekas ketua Umno bahagian yang menyeru Ahli Umno untuk menyingkirkan Najib yang dilihat sebagai Playboy lemah dan bukanlah pemimpin yang dinamik yang diperlukan Umno.

Tidak lama lagi aka nada buku beracun yang sememangnya tren orang Umno yang akan menjadi buku yang laris yang akan menjatuhkan Rosmah seraya menyedarkan beliau kepada realiti.

dari : Malaysia Chronicle

TIDAK HALAL : HP Sauce & Tabasco Sauce di TESCO

Posted: 23 Nov 2011 07:27 PM PST


Trofi AIM18 Lagu Terbaik "Penakut" Dimenangi Yuna Ditarik Balik

Posted: 23 Nov 2011 02:24 AM PST

Trofi Lagu Terbaik Anugerah Industri Muzik 18 yang dimenangi oleh Yuna akan ditarik balik. Kontroversi terbaru AIM18 itu disahkan oleh Yuna menerusi akaun laman sosial Twitter miliknya sebentar tadi.

Dalam ruangan Dengarnya yang tersiar di akhbar Berita Harian hari ini, khabarnya berlaku kesilapan pada perkiraan sehingga lagu Penakut diumumkan lagu terbaik keseluruhan AIM18, sedangkan ia tidak pun memenangi lagu terbaik kategori yang dipertandingkan

Dalam ruangan Dengarnya yang tersiar di akhbar Berita Harian hari ini, khabarnya berlaku kesilapan pada perkiraan sehingga lagu Penakut diumumkan lagu terbaik keseluruhan AIM18, sedangkan ia tidak pun memenangi lagu terbaik kategori yang dipertandingkan. .SETERUSNYA

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Di Mana Suami Anda Ketika Ini?

Posted: 23 Nov 2011 05:54 PM PST


Kat mana sbnrnya car wash ni?
Kereta aku kotor gila.

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Pindaan yang menyeronokkan orang UMNO...Hehe!!

Posted: 23 Nov 2011 02:57 PM PST

Di bawah ini adalah di antara intipati Rang Undang-Undang Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) (Pindaan) 2011 (RUU Pindaan) yang membuat pindaan ke atas beberapa peruntukan seksyen dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 (Enakmen 2003):

1. Make the administration of all mosques and suraus fall under the purview of the Selangor Islamic Religious Council (MAIS).

2. This responsibility was previously held by the director of Selangor Islamic Religious Department (JAIS).

3. Give the Sultan the right to directly appoint anyone to the post of MAIS secretary.

4. Remove the need to record in verbatim every resolution and policy made during MAIS meetings.

5. Require all practising Syariah lawyers in the state to be Muslim.

6. Require cheques issued by MAIS to be drawn according to its own financial procedures.

7. Remove the need for MAIS and any corporation established under the Enactment to adhere to provisions in the Statutory Bodies (Accounts and Annual Reports) Act 1980.

8. Give MAIS the power not only to collect zakat and tithes, but also to distribute it.

9. Give MAIS the power to appoint anyone as mosque officials.


10. Give MAIS the right to control and direct the duties of mosque committees.


Nota untuk Tengku Zainal Rashid Bilal Khan....item 8 dan 9 tu yang paling menyeronokkan depa!!

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Semua orang sudah tidak sabar!

Posted: 23 Nov 2011 05:23 AM PST

Bukan saja gurkah-gurkah di'port' yang tak sabar-sabar menunggu PRU-13 sebab mahu pangkah Pakatan Rakyat (PR) dan menghalau Najib dari Putrajaya, tetapi boleh di-katakan yang rakyat seluruh negara juga sama macam gurkah-gurkah ... sudah tak sabar, tetapi nampak macam kita semua sedang menjadi penunggu dan ini lah yang telah menyebabkan gurkah-gurkah ini semua sudah hilang sabar.


Walaupun sudah dekat dua tahun Najib merancang dan berancana bersiap-siap untuk PRU-13 ini dengan macam-macam punya gula-gula yang telah di sumbat ke mulut kita, tapi memandangkan semua orang tahu terutamanya ahli-ahli umno/BN yang Najib ini jenis yang 'play safe', jadi dia masih lagi takut-takut mahu mengumumkan tarikh keramat itu.


Jadi bila gurkah-gurkah meng'analisis tentang perkara ini, kesimpulannya ialah nampak begitu jelas yang umno/BN tidak mampu untuk mencapai dua per tiga majoriti jika PRU di-panggil pada waktu terdekat ini termasuklah hasrat Najib yang mahu merampas kembali Selangor yang merupakan 'lubuk duit', juga belum nampak yang dia boleh lakukan.


Gurkah-gurkah kata yang memandangkan Najib ambil jawatan PM setelah melalui beberapa persetujuan dalam beberapa rundingan rahsia tanpa melalui pilihanraya, maka memang patut pun dia 'play safe' sebab ini kali pertama dia mengetuai partinya menghadapi pilihanraya, jadi dia harus berhati-hati untuk memenangkan umno/BN dalam apa juga cara. 'By hook or by crook'.

dollah yankee -
Gurkah-gurkah tetap kata yang Najib akan cipta sejarah tersendiri, dia akan jadi PM paling singkat dalam sejarah. Kah..Kah..Kah..

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kejadian Tetak Menetak Ini Terjadi Dalam Negara??

Posted: 23 Nov 2011 03:58 PM PST

Pakatan wants MACC to probe all Alstom deals

Posted: 23 Nov 2011 03:57 PM PST

By Shazwan Mustafa Kamal

KUALA LUMPUR, Nov 24 — The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) must investigate all government deals with French engineering group Alstom, which was fined RM133 million by Swiss authorities for allegedly bribing civil servants in several countries including Malaysia, Pakatan Rakyat (PR) has demanded.
It is the second French company in as many years to be fined for bribing government officials, after telco firm Alcatel-Lucent paid RM435 million to resolve US criminal and civil probes in December 2010.
Nurul Izzah said the MACC should also investigate Alstom's past deals with the government. — File pic
Alstom was awarded a RM2.8 billion contract by Tenaga Nasional earlier this year to provide key power generation equipment to Southeast Asia's first 1,000-megawatt (MW) supercritical coal-fired power plant in Manjung. PKR vice-president Nurul Izzah Anwar told The Malaysian Insider the MACC should immediately investigate Alstom's latest contract, as well as past deals with the government.
"It must be immediately investigated by the MACC as well as scrutinised by the Public Accounts Committee.
"This move is also crucial considering Tenaga's past dealings with the company — Hulu Terengganu hydropower plant in 2010, and as turnkey contractors in 1994 and 2000," she said.
Alstom won turnkey contracts in 1994 and 2000 to build four power plants including the 1,300MW Lumut and the 670MW Kuala Langat plants and deals in 2003 and 2004 to install environmental control systems for the Tanjung Bin and Jimah coal-fired power plants.
Read More / Baca Lagi >>

Kongres PKR: Halang Petugas Bukti Umno-APCO Pengecut

Posted: 23 Nov 2011 03:51 PM PST

Oleh Nabihah Hamid

KUALA LUMPUR 23 Nov: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali berkata, KEADILAN sudah bersiap sedia untuk menembusi negeri yang dikatakan kubu kuat Umno termasuk di Johor.

Katanya, pemilihan Johor sebagai tuan rumah bagi Kongres KEADILAN Nasional yang bakal berlangsung Jumaat ini merupakan isyarat jelas kepada Umno-Barisan Nasional.

Ini merupakan satu signal kepada Umno dan Kerajaan Barisan Nasional bukan saja di Johor malah seluruh negara bahawa KEADILAN sudah bersedia untuk menembusi kubu-kubu umno termasuk negeri Johor," katanya ketika ditemui wartawan.

Menurut Azmin, KEADILAN dan Pakatan Rakyat komited dalam memberikan pilihan yang terbaik kepada rakyat pada Pilihan Raya Umum akan datang.
Read More / Baca Lagi >>

MTUC adakan perhimpunan desak kerajaan batal pindaan Akta Kerja 2 Dis

Posted: 23 Nov 2011 03:49 PM PST

MTUC terdahulu mengadakan piket di sekitar ibu negara untuk meminta pindaan kepada Akta Kerja ditarik balik. — Foto fail
KUALA LUMPUR, 24 Nov — Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) akan mengadakan perhimpunan besar-besaran di Shah Alam, Selangor pada 2 Disember ini  — tindakan susulan bagi menggesa Putrajaya agar menarik balik pindaan kontroversial Akta Kerja 1955. Perhimpunan dua jam itu akan merumuskan pendirian seterusnya dan deklarasi bagi menggesa kerajaan membatalkan peruntukan berkaitan dengan sistem kontrak bagi tenaga kerja.
Pengerusi MTUC Bahagian Selangor dan Wilayah Persekutuan N. Gopal Kishnam ketika dihubungi The Malaysian Insider malam tadi berkata masa dan lokasi telah pun diputuskan semalam.
"Kita memutuskan untuk mengadakan pada hari kerja, selepas waktu kerja di dewan Seksyen 19 Shah Alam," kata beliau.

Bukti Satim Diman Cuba Gadai Tanah Melayu

Posted: 23 Nov 2011 03:45 PM PST

Oleh Malaysia Waves

Yang hairannya, percubaan menggadai tanah rezab Melayu kepada tauke ini berlaku SELEPAS UMNO hilang kuasa di Selangor.

Di bawah adalah dokumen2 berkaitan percubaan Satim Diman/UMNO Puchong menggadai dua bidang tanah rezab Melayu yang sebelum ini diletak di bawah nama "UMNO Bahagian Puchong

UMNO Bahagian Puchong yang dipimpin oleh Satim Diman telah mencuba untuk menggadai dua bidang tanah rezab Melayu dengan no kod HSD 247 141 dan HSD 247 142 kepada sebuah syarikat bukan bumiputra bernama "Lagi Gemilang Development Sdn Bhd".

Read More / Baca Lagi >>

Inside the world of a radiation victim

Posted: 23 Nov 2011 03:42 PM PST

Tan Chui Mui's short documentary is also about a mother's undying love.

PETALING JAYA: There is nothing greater than a mother's love, and Lai Kwan's dedication to her brain-damaged son Cheah Kok Leong proves this.
Cheah was born in 1983, a year after Lai Kwan worked as a bricklayer at the Mitsubishi rare earth plant in Bukit Merah, Perak.
Cheah has multiple congenital defects, including a hole in the heart. He is also mentally deficient and virtually blind. And Lai Kwan is beside her son nearly every hour of her life, as portrayed in a short film entitled "Lai Kwan's Love".
Directed by independent filmmaker Tan Chui Mui, the 9.25-minute documentary takes a warm-hearted look at Lai Kwan's cheerful care of the youngest of her eight children.
Read More / Baca Lagi >>

Lai Kwan's Love (Chinese & English subtitles)

Posted: 23 Nov 2011 03:40 PM PST

People, not leaders, make a nation

Posted: 23 Nov 2011 03:20 PM PST

Malaysians are at a crossroads and must decide between good values-imbibing leaders and materialistic ones.
Every country has its own human assets, namely the people and their leaders. The fate of a country then depends very much on the quality of these human assets.
The two can either make or break a nation – the power of the people and the role of leaders. The people and their leaders who possess the right qualities can together make a nation great.
A point to note is that while together, the two can make a great nation, alone a leader is nothing.
But the people, on the other hand, can still make a great nation.
How? You may ask.
Well, without a leader the people can on their own deploy their internal mechanism by organising among themselves to collectively manage a nation.
If the people themselves are capable of building a great nation, then they should not be too dependent on a leader.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan Rakyat tembusi kubu kuat Umno, Felda di N.Sembilan

Posted: 23 Nov 2011 03:18 PM PST

"JEMPOL 22 Nov 2011 : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat kini semakin bertapak kukuh di pedalaman khasnya kawasan Felda yang sebelum ini dianggap kubu kuat Umno-Barisan Nasional
Dalam satu program ceramah di Gugusan Felda Palong di sini malam tadi, Anwar berkata, ia memberikan isyarat bahawa Pakatan Rakyat kini semakin hampir ke Putrajaya dan bakal menyingkirkan Umno-BN pada Pilihan Raya Umum akan datang. 

Read More / Baca Lagi >>

RM300 Juta : Pro-M Nasional Pertikai Peruntukkan Besar PRU-13

Posted: 23 Nov 2011 03:15 PM PST


Kuala Lumpur, 23 Nov : Pro-Mahasiswa Nasional (PRO-M Nasional) hari ini mempertikai kos mengendali pilihan raya umum ke-13 nanti yang dijangka mencecah RM300 juta berbanding RM200 juta bagi pilihan raya umum yang lalu.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof hari ini berkata, anggaran itu adalah sekiranya pilihan raya itu dijalankan secara serentak di semua negeri termasuk Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang kini dikuasai pembangkang.
"Antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan perbelanjaan untuk proses pilihan raya umum akan datang ialah pertambahan bilangan pemilih serta peralatan-peralatan bantuan seperti kotak undi, penindik dan kenderaan," kata Abdul Aziz.
Read More / Baca Lagi >>

Pimpinan GAMIS Kecewa Kenyataan Dzulkhairi Perkecil GAMIS

Posted: 23 Nov 2011 03:13 PM PST

Kuala Lumpur, 23 Nov : Beberapa pimpinan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) mula tidak senang duduk dan gelisah dengan kenyataan berani yang dinyatakan mantan Presidennya, Dzulkhairi Mohd Noor semalam.
Semalam, Dzulkhairi yang juga Presiden GAMIS sesi 2007-2009 dilihat sengaja 'mencetuskan' polemik baru dalam gerakan mahasiswa setelah membuat akuan 'malu' untuk mengaku dirinya merupakan bekas Presiden GAMIS.
Read More / Baca Lagi >>

Umno pengkhianat bangsa melayu, Mahathir cuba bersihkan diri?

Posted: 23 Nov 2011 03:09 PM PST

Oleh: Abdullah Ngah
Ada orang kata pada saya mengapa Tun Mahathir nampak Tun Abdullah Ahmad Badawi yang buat rosak umno, sedangkan dia sendiri sebelum ini telah banyak merosakkan umno.
Saya masih ingat kata kata KU LI semasa dalam 46 dulu.Mungkin orang lain pun masih ingat dengan kata kata umno pengkhianat bangsa Melayu.

Bagi saya umno lah yang menjadi pengkhianat bukan saja pada bangsa melayu, malah pada negara dan Islam. Bermakna rosaknya umno bermula bukan saja ketika Tun Mahathir jadi perdana menteri malah sebelum itu lagi.
Atas sebab itulah orang yang tidak mahu terbabit dengan saham itu lari keluar dan tubuh PAS, tubuh semangat 46 dan tubuh parti keadilan rakyat (PKR). Bagi rosak umno jelas pada Tun Mahathir sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Kemelut BN Sarawak Petanda Perubahan Dalam Pru Ke-13

Posted: 23 Nov 2011 03:06 PM PST

Oleh Mohammad Arifiriazul

Kemelut yang sedang berlaku di dalam parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak terutama terhadap pucuk piminan di dalam Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) semakin jelas berlaku. Ini menunjukkan bahawa BN Sarawak sedang berhadapan masalah kempimpinan yang amat ketara.

Sejak beberapa minggu lepas jelas terpampang di dada akhbar tempatan berita-berita berkenaan masalah kepimpinan dalam SUPP dan SPDP terutama sekali berkenaan kemelut parti-parti berkenaan dalam pemilihan parti tersebut. Perkara ini lebih jelas berlaku di dalam SUPP dimana penyandang presiden partinya tewas dalam pilihanraya dewan undangan negeri Sarawak yang lepas dan terpaksa mengundur diri dalam pemilahan parti akan datang.

Read More / Baca Lagi >>

Violence ends brief truce at Egypt protest

Posted: 23 Nov 2011 03:00 PM PST

Anwar Ibrahim: Not Qualify To Be A Leader If You Choose To Be Unjust Eve...

Posted: 23 Nov 2011 02:59 PM PST

Anwar Ibrahim: No Turning back, The Change Is Irreversible

Posted: 23 Nov 2011 02:58 PM PST

Erdogan apologises for 1930s Kurdish killings

Posted: 23 Nov 2011 02:52 PM PST

UN slams 'excessive use of force' against Egyptian protesters

Posted: 23 Nov 2011 02:51 PM PST

Egypt Protestors Clash With Police

Posted: 23 Nov 2011 02:50 PM PST

Violence flares near Tahrir after tentative ceasfire

Posted: 23 Nov 2011 02:49 PM PST

ICC: Libya has priority to try Saif al-Islam

Posted: 23 Nov 2011 02:48 PM PST

Tahrir medic describes ordeal in field hospitals

Posted: 23 Nov 2011 02:48 PM PST

Yemen's Saleh agrees to transfer power

Posted: 23 Nov 2011 02:47 PM PST

UN condemns 'excessive use of force' in Egypt

Posted: 23 Nov 2011 10:08 AM PST

Anwar Ibrahim: The Illegal Immigrants Is A Serious Issue

Posted: 23 Nov 2011 10:07 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT