Rabu, 23 November 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Kejadian Tetak Menetak Ini Terjadi Dalam Negara??

Posted: 23 Nov 2011 03:58 PM PST

Pakatan wants MACC to probe all Alstom deals

Posted: 23 Nov 2011 03:57 PM PST

By Shazwan Mustafa Kamal

KUALA LUMPUR, Nov 24 — The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) must investigate all government deals with French engineering group Alstom, which was fined RM133 million by Swiss authorities for allegedly bribing civil servants in several countries including Malaysia, Pakatan Rakyat (PR) has demanded.
It is the second French company in as many years to be fined for bribing government officials, after telco firm Alcatel-Lucent paid RM435 million to resolve US criminal and civil probes in December 2010.
Nurul Izzah said the MACC should also investigate Alstom's past deals with the government. — File pic
Alstom was awarded a RM2.8 billion contract by Tenaga Nasional earlier this year to provide key power generation equipment to Southeast Asia's first 1,000-megawatt (MW) supercritical coal-fired power plant in Manjung. PKR vice-president Nurul Izzah Anwar told The Malaysian Insider the MACC should immediately investigate Alstom's latest contract, as well as past deals with the government.
"It must be immediately investigated by the MACC as well as scrutinised by the Public Accounts Committee.
"This move is also crucial considering Tenaga's past dealings with the company — Hulu Terengganu hydropower plant in 2010, and as turnkey contractors in 1994 and 2000," she said.
Alstom won turnkey contracts in 1994 and 2000 to build four power plants including the 1,300MW Lumut and the 670MW Kuala Langat plants and deals in 2003 and 2004 to install environmental control systems for the Tanjung Bin and Jimah coal-fired power plants.
Read More / Baca Lagi >>

Kongres PKR: Halang Petugas Bukti Umno-APCO Pengecut

Posted: 23 Nov 2011 03:51 PM PST

Oleh Nabihah Hamid

KUALA LUMPUR 23 Nov: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali berkata, KEADILAN sudah bersiap sedia untuk menembusi negeri yang dikatakan kubu kuat Umno termasuk di Johor.

Katanya, pemilihan Johor sebagai tuan rumah bagi Kongres KEADILAN Nasional yang bakal berlangsung Jumaat ini merupakan isyarat jelas kepada Umno-Barisan Nasional.

Ini merupakan satu signal kepada Umno dan Kerajaan Barisan Nasional bukan saja di Johor malah seluruh negara bahawa KEADILAN sudah bersedia untuk menembusi kubu-kubu umno termasuk negeri Johor," katanya ketika ditemui wartawan.

Menurut Azmin, KEADILAN dan Pakatan Rakyat komited dalam memberikan pilihan yang terbaik kepada rakyat pada Pilihan Raya Umum akan datang.
Read More / Baca Lagi >>

MTUC adakan perhimpunan desak kerajaan batal pindaan Akta Kerja 2 Dis

Posted: 23 Nov 2011 03:49 PM PST

MTUC terdahulu mengadakan piket di sekitar ibu negara untuk meminta pindaan kepada Akta Kerja ditarik balik. — Foto fail
KUALA LUMPUR, 24 Nov — Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) akan mengadakan perhimpunan besar-besaran di Shah Alam, Selangor pada 2 Disember ini  — tindakan susulan bagi menggesa Putrajaya agar menarik balik pindaan kontroversial Akta Kerja 1955. Perhimpunan dua jam itu akan merumuskan pendirian seterusnya dan deklarasi bagi menggesa kerajaan membatalkan peruntukan berkaitan dengan sistem kontrak bagi tenaga kerja.
Pengerusi MTUC Bahagian Selangor dan Wilayah Persekutuan N. Gopal Kishnam ketika dihubungi The Malaysian Insider malam tadi berkata masa dan lokasi telah pun diputuskan semalam.
"Kita memutuskan untuk mengadakan pada hari kerja, selepas waktu kerja di dewan Seksyen 19 Shah Alam," kata beliau.

Bukti Satim Diman Cuba Gadai Tanah Melayu

Posted: 23 Nov 2011 03:45 PM PST

Oleh Malaysia Waves

Yang hairannya, percubaan menggadai tanah rezab Melayu kepada tauke ini berlaku SELEPAS UMNO hilang kuasa di Selangor.

Di bawah adalah dokumen2 berkaitan percubaan Satim Diman/UMNO Puchong menggadai dua bidang tanah rezab Melayu yang sebelum ini diletak di bawah nama "UMNO Bahagian Puchong

UMNO Bahagian Puchong yang dipimpin oleh Satim Diman telah mencuba untuk menggadai dua bidang tanah rezab Melayu dengan no kod HSD 247 141 dan HSD 247 142 kepada sebuah syarikat bukan bumiputra bernama "Lagi Gemilang Development Sdn Bhd".

Read More / Baca Lagi >>

Inside the world of a radiation victim

Posted: 23 Nov 2011 03:42 PM PST

Tan Chui Mui's short documentary is also about a mother's undying love.

PETALING JAYA: There is nothing greater than a mother's love, and Lai Kwan's dedication to her brain-damaged son Cheah Kok Leong proves this.
Cheah was born in 1983, a year after Lai Kwan worked as a bricklayer at the Mitsubishi rare earth plant in Bukit Merah, Perak.
Cheah has multiple congenital defects, including a hole in the heart. He is also mentally deficient and virtually blind. And Lai Kwan is beside her son nearly every hour of her life, as portrayed in a short film entitled "Lai Kwan's Love".
Directed by independent filmmaker Tan Chui Mui, the 9.25-minute documentary takes a warm-hearted look at Lai Kwan's cheerful care of the youngest of her eight children.
Read More / Baca Lagi >>

Lai Kwan's Love (Chinese & English subtitles)

Posted: 23 Nov 2011 03:40 PM PST

People, not leaders, make a nation

Posted: 23 Nov 2011 03:20 PM PST

Malaysians are at a crossroads and must decide between good values-imbibing leaders and materialistic ones.
Every country has its own human assets, namely the people and their leaders. The fate of a country then depends very much on the quality of these human assets.
The two can either make or break a nation – the power of the people and the role of leaders. The people and their leaders who possess the right qualities can together make a nation great.
A point to note is that while together, the two can make a great nation, alone a leader is nothing.
But the people, on the other hand, can still make a great nation.
How? You may ask.
Well, without a leader the people can on their own deploy their internal mechanism by organising among themselves to collectively manage a nation.
If the people themselves are capable of building a great nation, then they should not be too dependent on a leader.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan Rakyat tembusi kubu kuat Umno, Felda di N.Sembilan

Posted: 23 Nov 2011 03:18 PM PST

"JEMPOL 22 Nov 2011 : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat kini semakin bertapak kukuh di pedalaman khasnya kawasan Felda yang sebelum ini dianggap kubu kuat Umno-Barisan Nasional
Dalam satu program ceramah di Gugusan Felda Palong di sini malam tadi, Anwar berkata, ia memberikan isyarat bahawa Pakatan Rakyat kini semakin hampir ke Putrajaya dan bakal menyingkirkan Umno-BN pada Pilihan Raya Umum akan datang. 

Read More / Baca Lagi >>

RM300 Juta : Pro-M Nasional Pertikai Peruntukkan Besar PRU-13

Posted: 23 Nov 2011 03:15 PM PST


Kuala Lumpur, 23 Nov : Pro-Mahasiswa Nasional (PRO-M Nasional) hari ini mempertikai kos mengendali pilihan raya umum ke-13 nanti yang dijangka mencecah RM300 juta berbanding RM200 juta bagi pilihan raya umum yang lalu.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof hari ini berkata, anggaran itu adalah sekiranya pilihan raya itu dijalankan secara serentak di semua negeri termasuk Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang kini dikuasai pembangkang.
"Antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan perbelanjaan untuk proses pilihan raya umum akan datang ialah pertambahan bilangan pemilih serta peralatan-peralatan bantuan seperti kotak undi, penindik dan kenderaan," kata Abdul Aziz.
Read More / Baca Lagi >>

Pimpinan GAMIS Kecewa Kenyataan Dzulkhairi Perkecil GAMIS

Posted: 23 Nov 2011 03:13 PM PST

Kuala Lumpur, 23 Nov : Beberapa pimpinan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) mula tidak senang duduk dan gelisah dengan kenyataan berani yang dinyatakan mantan Presidennya, Dzulkhairi Mohd Noor semalam.
Semalam, Dzulkhairi yang juga Presiden GAMIS sesi 2007-2009 dilihat sengaja 'mencetuskan' polemik baru dalam gerakan mahasiswa setelah membuat akuan 'malu' untuk mengaku dirinya merupakan bekas Presiden GAMIS.
Read More / Baca Lagi >>

Umno pengkhianat bangsa melayu, Mahathir cuba bersihkan diri?

Posted: 23 Nov 2011 03:09 PM PST

Oleh: Abdullah Ngah
Ada orang kata pada saya mengapa Tun Mahathir nampak Tun Abdullah Ahmad Badawi yang buat rosak umno, sedangkan dia sendiri sebelum ini telah banyak merosakkan umno.
Saya masih ingat kata kata KU LI semasa dalam 46 dulu.Mungkin orang lain pun masih ingat dengan kata kata umno pengkhianat bangsa Melayu.

Bagi saya umno lah yang menjadi pengkhianat bukan saja pada bangsa melayu, malah pada negara dan Islam. Bermakna rosaknya umno bermula bukan saja ketika Tun Mahathir jadi perdana menteri malah sebelum itu lagi.
Atas sebab itulah orang yang tidak mahu terbabit dengan saham itu lari keluar dan tubuh PAS, tubuh semangat 46 dan tubuh parti keadilan rakyat (PKR). Bagi rosak umno jelas pada Tun Mahathir sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Kemelut BN Sarawak Petanda Perubahan Dalam Pru Ke-13

Posted: 23 Nov 2011 03:06 PM PST

Oleh Mohammad Arifiriazul

Kemelut yang sedang berlaku di dalam parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak terutama terhadap pucuk piminan di dalam Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) semakin jelas berlaku. Ini menunjukkan bahawa BN Sarawak sedang berhadapan masalah kempimpinan yang amat ketara.

Sejak beberapa minggu lepas jelas terpampang di dada akhbar tempatan berita-berita berkenaan masalah kepimpinan dalam SUPP dan SPDP terutama sekali berkenaan kemelut parti-parti berkenaan dalam pemilihan parti tersebut. Perkara ini lebih jelas berlaku di dalam SUPP dimana penyandang presiden partinya tewas dalam pilihanraya dewan undangan negeri Sarawak yang lepas dan terpaksa mengundur diri dalam pemilahan parti akan datang.

Read More / Baca Lagi >>

Violence ends brief truce at Egypt protest

Posted: 23 Nov 2011 03:00 PM PST

Anwar Ibrahim: Not Qualify To Be A Leader If You Choose To Be Unjust Eve...

Posted: 23 Nov 2011 02:59 PM PST

Anwar Ibrahim: No Turning back, The Change Is Irreversible

Posted: 23 Nov 2011 02:58 PM PST

Erdogan apologises for 1930s Kurdish killings

Posted: 23 Nov 2011 02:52 PM PST

UN slams 'excessive use of force' against Egyptian protesters

Posted: 23 Nov 2011 02:51 PM PST

Egypt Protestors Clash With Police

Posted: 23 Nov 2011 02:50 PM PST

Violence flares near Tahrir after tentative ceasfire

Posted: 23 Nov 2011 02:49 PM PST

ICC: Libya has priority to try Saif al-Islam

Posted: 23 Nov 2011 02:48 PM PST

Tahrir medic describes ordeal in field hospitals

Posted: 23 Nov 2011 02:48 PM PST

Yemen's Saleh agrees to transfer power

Posted: 23 Nov 2011 02:47 PM PST

UN condemns 'excessive use of force' in Egypt

Posted: 23 Nov 2011 10:08 AM PST

Anwar Ibrahim: The Illegal Immigrants Is A Serious Issue

Posted: 23 Nov 2011 10:07 AM PST

Tiada ulasan: