Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


ISU LIM GUAN ENG - BAGAIMANA DENGAN KELANTAN YANG BERPULUH TAHUN DIBURUKKAN?

Posted: 29 Sep 2011 10:38 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS



APABILA Ketua Menteri P.Pinang, Lim Guan Eng sentuh sikit pasal Johor kononnya, maka hiruk pikuk media pencacai dan pengampu Umno termasuk beberapa pemimpin yang bankrap idea mengulas dan mencaci Lim Guan Eng. Hampir seminggu isu tersebut dimainkan di dalam media, dan semalam di TV 3 suku, berita berkenaan Lim Guan Eng ini menjadi pembuka tirai dan penutup tirai berita.

Mulanya tersasul dengan menyebut kononnya Lim Guan Eng memburukkan Johor di Australia, bila menyedari ianya suatu kesilapan yang membodohkan maka diubah dari Australia kepada Singapura pula. Bila disemak tiada bukti di dalam teks ucapan rasmi Lim Guan Eng, maka rakaman audio/visual pun jadilah asalkan dapat dibuat modal sampai basi. Biasalah, video hitam putih pun TV3 suku sanggup kutip di dalam tong sampah.

Jikalah benar Lim Guan Eng sentuh Johor seperti yang mereka dakwa itu, itu baru sekali beliau menyebut. Itu pun Lim Guan Eng nafikan dan beliau akan membuat laporan Polis terhadap rakaman visual yang ditayangkan hampir setiap malam itu bagi mengesahkan kebenarannya. Katalah memang benar, itu baru kali pertama Johor dikatakan sedemikian.

Baik, cuba kita renung kembali berapa tahun pula Negeri Kelantan diburuk-burukkan samada oleh pemimpin mahu pun kerajaan negeri di bawah Bn bahkan pemimpin Kerajaan Pusat sendiri? Semenjak mula PAS mengambil alih Kelantan, lebih 21 tahun Kelantan diburuk-burukkan malahan di sabotaj sehingga rakyat Kelantan sudah `lali' mendengarnya. MB Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz tetap bersabar dan Sultan Kelantan juga `relaks' sahaja melihat gelagat dan aksi `badut-badut' murahan ini. Tidak menjadi pelik di Kelantan, pemimpin Umno Kelantan juga sama-sama menghina negeri berkenaan. Pelik apanya, Sultan Kelantan pun mereka pernah `tabal'kan yang lain. Kalau tidak percaya, cuba tanya Anuar Musa yang kini menjadi orang kuat `Red Warrior' itu.

Adakah kita lupa ada seorang pemimpin Umno yang kini menjadi Ketua Menteri Melaka yang terlibat dengan rasuah semasa pemilihan Umno dulu, beliau pernah mengeluarkan arahan kepada semua Jabatan Kerajaan Negeri Melaka agar tidak melawat Kelantan? Adakah tindakan itu sesuatu yang bijak dan patut dipuji? Mengapa ketika itu tidak diperdebatkan dan di mana suara tokoh-tokoh atau cendikiawan di dalam negara ini yang berani bersuara? Mengapa kali ini mereka berebut-rebut untuk muncul di kaca TV menghentam Lim Guan Eng?

Muhyiddin selaku TPM pun mahu terlibat sama mengutuk dan meminta Lim Guan Eng memohon maaf kepada Kerajaan Negeri Johor. Beliau tidak pernah pun meminta maaf selaku Menteri yang dulu ada kes budak sekolah mati sewaktu mengikuti perkelahan akibat kecuaian pihak sekolah. Adakah Muhyiddin pernah meminta maaf apabila terdapat sekolah yang melarang pelajar dari mengambil peperiksaan? Lebih baik Muhyiddin suruh KM Melaka itu memohon maaf kepada Kerajaan Negeri Kelantan terlebih dahulu kemudiannya ia boleh ditiru oleh Lim Guan Eng.

Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat boleh dikatakan kerap kali diburukkan oleh pemimpin Umno termasuk ditokok tambah oleh media syaitan ini. Kerajaan Negeri Kedah di bawah PAS pernah diburukkan kononnya tidak mengambil tahu tentang kesusahan rakyat Kedah di musim banjir yang lalu. Begitu juga di Selangor, walaupun terbukti dalam Laporan Audit Negara bahawa Selangor sewaktu di bawah PR adalah terbaik pengurusan kewangannya, negeri ini tetap diburukkan oleh pemimpin Umno dan media. Kerajaan Pusat juga pernah memburukkan negara luar untuk menunjukkan negara kita ini lebih baik.

Jelas, semua ini adalah serangan yang sengaja dilakukan kepada pemimpin Pembangkang khususnya kepada Pakatan Rakyat agar rakyat dapat diperbodohkan. Mereka sudah kehabisan modal untuk mencari kelemahan pemimpin Pakatan Rakyat. Mereka ingin tonjolkan mereka lebih baik daripada Pakatan Rakyat sedangkan rakyat semakin bijak menilai tindak tanduk mereka. Politik murahan dari mereka menunjukkan tanda-tanda kejatuhan rejim Umno/Bn di dalam PRU akan datang./wfauzdin.blogspot.com

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Hudud: Mesyuarat majlis Pakatan Rakyat capai kesepakatan

Posted: 29 Sep 2011 08:00 AM PDT

KUALA LUMPUR 29 Sept. 2011 Keputusan menang-menang tercapai awal pagi tadi setelah 3 jam berlangsung mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang diadakan di Pejabat Agung PAS. Sidang media bersama yang diadakan kira-kira jam 1 pagi tadi dengan kehadiran oleh hampir semua pemimpim utama PAS, PKR dan DAP. Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz tidak menyertainya dan beliau diwakili oleh Exco kerajaan negeri Kelantan yang juga seorang peguam, Datuk Takiyudin Hassan.

Resolusi kata sepakat berjaya dicapai oleh pemuafakatan Pakatan Rakyat semalam untuk membenarkan PAS membuat penjelasan dan penerangan tentang undang-undang jenayah syariah termasuk hudud. Bagaimanapun pelaksanaannya akan bergantung kepada kejayaan untuk mendapat kata sepakat bagi meminda Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan ianya dilaksanakan.Dalam masa yang sama, Pakatan Rakyat juga menerima prinsip bahawa DAP tidak bersetuju dengan undang-undang ini ketika PAS dan PKR menghormatinya, namun ia tidak menghalang PAS untuk terus menerangkannya kepada masyarakat.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang media menegaskan "Kenapa kita mesti nafikan hak PAS untuk articulate isu ini, ini proses demokrasi…bukan Umno yang kontrol Pakatan Rakyat…kita hormati hak rakyat untuk membentangkan cadangan mereka. Nafikan PAS untuk articulate kes ini, ia tidak ada. Pakatan Rakyat menghormati inisiatif PAS untuk laksanakannya. Untuk melaksanakannya, ia perlu capai kata sepakat dan seterusnya pinda perlembagaan," kata Anwar.

Tambah Anwar hak untuk membentangkan isu ini seharusnya diterajui Pakatan Rakyat dalam proses demokrasi ketika konsensus menyebelahi Pakatan Rakyat, "Kenapa kita mesti nafikan hak PAS untuk articulate isu ini, ini proses demokrasi…bukan Umno yang kontrol Pakatan Rakyat…kita hormati hak rakyat untuk membentangkan cadangan mereka. Nafikan PAS untuk articulate kes ini, ia tidak ada." Anwar menegaskan, "Kita tidak boleh halang PAS untuk memberikan pandangan atau cadangan dalam atau di luar mesyuarat."

Dengan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat ini bermakna semua pihak dalam Pakatan Rakyat boleh menyatakan pendirian mereka mengenainya secara terbuka. PAS dibenarkan secara rasmi untuk terus menerangkan undang-undang Allah ini di samping berusaha untuk melaksanakannya dengan syarat usaha untuk meminda Perlembagaan Persekutuan berjaya.

Kini persoalan yang perlu dijawab adalah, bagaimanakah caranya untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan undang-undang ini dilaksanakan?
Anggota Parlimen PAS akan menyokong. Begitu juga anggota Parlimen PKR, mereka juga akan menyokong berdasarkan keputusan semalam. Jelas juga, DAP menyatakan mereka tidak menyokong hukum ini.

Ini bermakna, berjaya atau tidak pelaksanaan undang-undang ini bergantung juga kepada kerjasama dari anggota Parlimen dari Barisan Nasional (BN) khasnya Umno. Pendek kata, undang-undang ini akan berjaya dilaksanakan kalau ia turut disokong oleh Umno kerana parti inilah yang mempunyai ahli paling ramai sekarang dalam Dewan Rakyat.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan mencadangkan agar diadakan satu muzakarah untuk meleraikan kekeliruan dan membetulkan persepsi negatif  yang timbul dalam masyarakat terhadap sistem perundangan Islam di negara ini. Selain itu PAS turut mencadangkan agar muzakarah ini dihadiri oleh para mufti dan Umno mewakili parti pemerintah.

"Muzakarah ini diharap dapat diadakan secara terbuka bagi memberi ruang luas kepada seluruh masyarakat mendengar pandangan semua pihak, bukannya tindakan sebelah pihak," kata Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini.

PAS mengesyorkan pandangan ini ketika negara menyaksikan kontroversi berkaitan dengan pelaksanaan hukum hudud. Kerajaan negeri Kelantan menggerakkan hasrat mahu melaksanakan hudud pada 1993. Islam sebagai sebuah agama yang ditegakkan di atas nas dan hujah, PAS melihat muzakarah adalah medan menambahkan ilmu dan maklumat secara sihat yang perlu diterima dan disokong oleh semua pihak, kata Tuan Ibrahim. Tegasnya, isu hudud bukan satu isu politik, tapi ia merupakan satu isu yang seringkali dihebahkan terutama menjelang pilihan raya.

"Sedangkan isu hudud merupakan isu yang menyentuh umat Islam secara langsung, dan ianya adalah tuntutan syarak bagi pemerintah untuk melaksanakannya," kata beliau.
KL-today/Harakahdaily

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Penyewa Empire Gallery Kabur Masa Depan Perniagaan

Posted: 29 Sep 2011 05:54 AM PDT

Penyewa pejabat dan lot kedai Empire Gallery yang rosak teruk akibat letupan awal pagi semalam dibenarkan masuk mengambil harta benda mereka hari ini.

Namun ramai daripada kalangan mereka mengharapkan penjelasan rasmi dari pemilik bangunan berhubung status bangunan dan masa depan perniagaan mereka.

TVSelangor difahamkan pihak Suruhanjaya Tenaga menemui sisa gas yang tertinggal di bawah runtuhan dan kerja-kerja menghapuskan sisa gas sedang giat dijalankan.

Tinjauan TvSelangor mendapati hari ini mendapati semua penyewa ruang beli belah Empire Soho dan ruang pejabat Menara Empire dibenarkan untuk mengambil harta benda mereka di bangunan tersebut sambil diiringi pihak berkuasa polis dan pengawal.

Kaunter dibuka seawal jam 8.30 pagi tadi sehingga 6.00 petang bagi membolehkan dua wakil untuk setiap unit sewaan mengambil harta benda mereka.

Pengurus Besar kompleks membeli-belah Empire Gallery, May Woo menerusi kenyataan medianya hari ini berkata pihaknya berusaha keras bagi membolehkan para penyewa menyelamatkan harta benda mereka dan menjanjikan pertolongan sebaik mungkin kepada para penyewa.
"Izinkan saya menekankan bahawa keselamatan tanpa ragu-ragu adalah utama kami. Kami akan melakukan apa jua keperlauan berhubung kemalangan ini bagi memudahkan penyewa kami", katanya.

Salah seorang pemilik unit di Empire Gallery, Lee Kwong Seng mengharapkan satu kenyataan berhubung status bangunan segera dimaklumkan kepada para penyewa.

"Apa yang penting buat masa ini, pemilik dan pelabur harus diberitahu tetang status bangunan ini, masih boleh digunakan atau tidak"

Sementara itu, Ke Tung Chen, pekerja yang berkhidmat di salah sebuah syarikat yang menyewa di bangunan tersebut, turut mengharapkan satu penjelasan yang rasmi berhubung keadaan bangunan untuk memikirkan perancangan akan datang.

"Sekurang-kurangnya kenyataan dikeluarkan dahulu dan kita sudah boleh lakukan perancangan akan datang."

Kejadian letupan Kompleks membeli-belah ini dilaporkan berlaku 3.30 pagi semalam dan pihak polis dan pasukan bomba dan penyelamat tiba 15 minit kemudian.

Hasil siasatan polis setakat kini bagaimanapun menolak unsur sabotaj dan keganasan sebagai punca letupan yang menggegarkan kompleks tersebut.

Sebaliknya, pihak berkuasa mengesahkan letupan disebabkan kebocoran gas yang kemungkinan ada kaitan dengan elemen kecuaian.

Kompleks Empire Gallery terletak tidak jauh dari Lebuh Raya Persekutuan dan turut menempatkan hotel.

Kompleks itu juga menempatkan menara pejabat 12 tingkat, pusat membeli-belah lima tingkat, ruang pejabat kecil 9 tingkat.

Kawasan yang mengalami kerosakan akibat letupan ialah aras letak kereta, dua aras ruang kedai dan restoran, dan juga block A bangunan itu.

Blok pangsapuri dan pejabat bersebelahan bangunan itu turut mengalami kerosakan.

Ketua Polis Subang, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar ketika ditemui TvSelangor hari ini menjelaskan pihaknya bersama Bomba dan penyelamat sedang giat menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca letupan.

"Siasatan masih giat dijalankan dan kita tutup kompleks ini untuk orang ramai."



AdlyZahari

0
sumber :-

AdlyZahari


Nasihat kepada peminat judi..

Posted: 29 Sep 2011 02:41 AM PDT






~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Akhlaq butuh hampa! Tarbiyyah butuh hampa!

Posted: 29 Sep 2011 12:29 AM PDT


Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Awkward Agama : Datuk Mat Mencari Ilmu Pendinding Untuk Menangkis Musuh Politik

Posted: 29 Sep 2011 07:17 PM PDT

Datuk Mat memandang pembantunya, Abu, "kau pasti ke tok bomoh tu duduk tempat macam ni?Ni kampung ceruk mana kau bawak aku ni Bu?"

Abu memandang ke belakang sambil terus memandu,"jangan risau Datuk..ni tok bomoh baik punya.Gerenti dia dapat penuhi apa saja yang Datuk mintak!" Datuk Mat terus menatap ke luar. Hatinya gundah,resah.

Kereta Mercedes Datuk Mat berhenti di sebuah rumah pondok yang agak kecil. "Bu,kau ni..biar betul?" tanya Datuk Mat sambil matanya merenung pondok kecil beratap zink itu. "Jangan risau bos!" kata Abu sambil melangkah mendekati pondok tersebut.

"Assalamualaikum Tok!" panggil Abu sambil mengetuk pintu pondok. "Waalaikumsalam..masuk,masuk..pintu tak berkunci.." jawab suara dari dalam. Abu membuka pintu sambil dituruti Datuk Mat.

Datuk Mat masuk lalu memandang sekeliling.Pondok itu kecil sahaja..di dalamnya ada satu bilik kecil. Di ruang tamu yang tidaklah sebesar mana, seorang lelaki yang jauh lebih tua berbanding dirinya duduk sambil menghisap rokok daun. Lelaki tua itu lalu bangun dengan agak sedikit susah payah menghulurkan tangannya bersalam.

" Kau ni...Datuk Ahmad Ramli bin Ahmad Hamdan kan?" tanya Atuk itu dengan selamba. "Ya,saya..Insya Allah tak lama lagi dapat Tan Sri pulak.." jawab Datuk Mat dengan bangga.

"Aku tau tujuan kau ke sini..." jawab Atuk itu terus. "Dah..duduklah dulu...duduk situ ya.." kata Atuk itu sambil menunjukkan satu ruang di ruang tamu. Datuk Mat  bersila kemas sambil menghadap Atuk. "Nama saya Harun...tapi orang sini panggil saya Tok Yon..." jelas Tok Yon sambil menggulung rokok daun lagi sebatang.

"Kau mau menang pilihanraya kali ni kan?" tanya Tok Yon. Datuk Mat kaget sebentar. "Iya..memang itu lah hajat saya datang ke sini ni..."

Tok Yon diam sambil merenung Datuk Mat. "Kau ada banyak hajat....memang beruntung kau datang jumpa aku.."

"Kalau boleh Tok Yon...saya nak belajar ilmu pendinding...sebab sekarang ni makin ramai musuh yang nak jatuhkan saya..." beritahu Datuk Mat.

"Ha ha ha ha....aku tau..." Tok Yon gelak besar lalu kembali merenung Datuk Mat. Datuk Mat rasa kurang selesa dengan kelakuan Tok Yon.

"Kau..kau semayang tak?" tanya Tok Yon. "Bila kali terakhir kau semayang?" Datuk Mat terkedu,malu hendak menjawab."Dah lama kan? " tanya Tok Yon bertali arus. Datuk Mat angguk,malu.

"Pasal pendinding kau tu,kau balik dulu,kau semayang 14 hari tanpa tertinggal...dah gi balik...." kata Tok Yon lalu bangun menuju ke dapur. Datuk Mat terpinga-pinga. Abu hanya sengih memandang bosnya. Datuk Mat pun bangun menghulurkan salam sambil tangannya menghulurkan RM300 kepada Tok Yon.

.............................


Datuk Mat menekan interkom meminta pembantunya memanggil Abu ke dalam ofis. Abu melangkah pantas. "Abu..sekarang ni jugak aku nak kau drive aku balik pegi rumah Tok Yon hari tu...ni dah 16 hari aku semayang lengkap..takde apa2 pun..I think he's full of bullshit."

"Ok bos..." Mereka pun kembali menempuh perjalanan yang pernah mereka lalui lebih 2 minggu sebelum ini.Sampai saja di sana Datuk Mat merempuh pintu lalu masuk. Tok Yon macam biasa sedang menyedut rokok daun.

"Tok Yon! Apa ni? Dah 2 minggu saya semayang penuh, takde pun saya dapat apa-apa petanda!" kata Datuk Mat sedikit marah.

"Kau ni...kau kena sabar la sikit....aku ketuk kang kepala kau masuk rumah aku tak bagi salam.." kata Tok Yon selamba. "Maaf Tok.." Datuk Mat mengendurkan sedikit nada suaranya.

"Kau dah semayang penuh tak?" tanya Tok Yon sambil matanya merenung tepat pada mata Datuk Mat. "Dah..." jawab Datuk Mat. "Lepas semayang kau berdoa tak? " tanya Tok Yon lagi.Datuk Mat menjawab, "tak."

"Kau pegi balik..kau semayang lagi 2 minggu..lepas semayang kau jangan miss berdoa.." jawab Tok Yon. Mereka pun pulang semula ke Putrajaya.

..............................

Abu hanya diam mendengar leteran Datu Mat dalam kereta sambil memandu. Tidak mahu dia menyampuk dan hanya apabila ditanyakan soalan barulah dia bersuara. Datuk Mat betul-betul meradang hari itu. Mulutnya tak habis memaki Tok Yon yang dikatanya penipu besar.

"Ini lah orang Melayu...ramai benar nak jadi bomoh dukun,tah mana punya ilmu dia belajar aku tak pasti...yang aku tau, ni bomoh yang kau recommend ni penipu besar.." Abu diam lagi,sedikit gelabah. Enjin kereta dimatikan.

"Suruh doa..suruh semayang..last-last habuk apa pun takdak!" herdik Datuk Mat.

Mereka berdua melangkah keluar dan mengetuk pintu pondok. Tidak berjawab. Kedengaran suara orang di bahagian tepi pondok.Datuk Mat dan Abu menjenguk ke tepi dan mereka nampak Tok Yon sedang mencangkung memberi ayamnya makan sambil berbual dengan ayam-ayamnya.

"Assalamualaikum Tok Yon.." sahut Abu. "Waalaikumsalam.." jawab Tok Yon. Tok Yon senyum merenung Datuk Mat yang segak berbaju kemeja-t polo dan berseluar slack.

"Pakcik....tak baik pakcik menipu saya macam ni pakcik..." kata Datuk Mat. Tok Yon senyap saja sambil terus memandang ayamnya.

"Saya dah buat apa yang semua pakcik mintak saya. Saya dah semayang, saya dah doa...bila pakcik nak ajar ilmu pendinding tu dekat saya?" herdik Datuk Mat. "Pilihanraya dah dekat. Orang-orang bawahan saya makin ramai yang dah lari...sana sini saya kena serang.."

Tok Yon hanya diam memandang ayam jantan kesayangannya.  "Pakcik...kalau pakcik tak dapat nak turunkan ilmu pendinding tu dekat saya cakap saja terus terang..."marah Datuk Mat.

Tok Yon sengih. Memang betul kata seperti kata anak buahnya, Abu...Datuk Mat bukan setakat seorang yang angkuh, dia juga seorang yang sangat bebal orangnya. Percubaan mereka berdua untuk menjadikan Datuk Mat seseorang manusia yang lebih baik adalah eksperimen yang gagal.

"Aku rasa kau kena mandi bunga la.." kata Tok Yon. Abu senyap-senyap menggelengkan kepalanya,memberikan isyarat kepada pakciknya. Cukuplah sekadar mencuba apa yang termampu dia dan pakciknya lakukan.


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Nak cakap sikit Din (Muhyiddin)...Yang benar itu selalunya pahit....!!

Posted: 29 Sep 2011 07:21 PM PDT


Cuba lihat statistik di bawah ni... ianya menunjukkan apa yang dikatakan oleh LGE adalah fakta. Nak marahpun marahlah!! Hehe...


Orang kampong teman bakal jadi PM yob...Hehe!!

Posted: 29 Sep 2011 06:35 PM PDT

Posted: 29 Sep 2011 03:43 PM PDT

GEMPAR !!! : Safee Sali Masuk PAS....

Penyerang PAS yang sudah lama direhatkan sejak 2008,yang baru diturunkan akhirnya menjelmakan gol awal dalam perlawanan menentang UMNO. Walaupun diasak oleh pemain pertahanan lawan yang ketuai oleh Hisahamuddin Hussin dengan dibantu Khairi Jamaluddin (yang dikhabarkan akan berpindak ke pasukan baru musim depan dengan yuran perpindahan yang terendah dalam sejarah pemindahan pemain), namun ianya masih belum mampu memastikan gawang UMNO tidak bocor.

Rembatan deras Mat Sabu yang dikatakan bayangan Mat Indera penyerang sensasi Tanah Melayu yang sangat digeruni Inggeris suatu ketika dahulu, akhirnya menyebabkan penyokong UMNO mengamuk dan melemparkan objek keras sebagaimana yang dilaporkan oleh wartawan Harakah di Negeri Sembilan kelmarin. Mat Sabu yang sememangnya terkenal dengan kegelicahannya mengelecek bola sebagaimana Messi, bijak merembat deras bola yang dilorongkan oleh pemain veteren PAS yang masih kuat Nik Abdul Aziz Nik Mat. Penjaga Gawang UMNO Muhyiddin Yaasin dilaporkan cedera dan patah jari kerana cuba menahan bola kencang yang dirembat Mat Sabu.

Jentera serangan UMNO yang diketuai Najib Abd Razak pulak dipaksa untuk berhempas pulas untuk menembusi kubu pertahanan lawan yang diketuai Nasaruddin Hassan. Malah serangan balas yang diketuai Najib sekadar melewati palang gol walaupun sepakan gunting gaya I.S.A. digunakan oleh beliau. Najib dilaporkan kecewa dengan prestasi hambar rakan-rakan sepasukannya yang mudah membiarkan kubu pertahan dibolosi, apatah lagi pemain pertahanan simpanan yang dimasukkan Zainal Kling juga gagal menjaga gawang UMNO bahkan menjaringkan pula gol sendiri pada minit ke-15 perlawanan, hasil perebutan bola yang berlaku dengan Saifuddin Nasution dihadapan pintu gol.Ini menyebabkan sebahagian penyokong UMNO di Britain dilaporkan kecewa dan menangis dengan apa yang dilakukan Zainal Kling.

Lebih parah lagi pada minit ke-30 Zainal Kling terpaksa diusung keluar hasil terjahan keras yang dilakukan oleh penyerang sensasi PAS Nik Abd Aziz Nik Mat. Kehadiran penyokong UMNO yang sekadar 3.4 juta tidak mampu menggerunkan pasukan anak buah Al-Marhum Fadhil Noor. Malah pada minit ke-40 sekali lagi gawang UMNO bocor kali ini dengan rembatan hudud yang dilakukan oleh Nik Abdul Aziz yang bijak melepasi perangkap off said yang dilakukan oleh benteng pertahanan UMNO. Malah ketangkasan Nik Abd Aziz Nik Mat yang bijak melakukan larian biarpun secara solo mendapat pujian penjaga gawang UMNO sendiri Muhyiddin Yaasin.

Sehingga tamat separuh masa pertama UMNO dilaporkan masih buntu mencari gol walaupun berpakat dengan pengadil perlawanan Abdul Aziz Mohd. Yusof. Malah kehadiran kuda tua UMNO yang menyarung jersi lama yang berlogokan 'tolak hudud' Mahathir Mohamad lansung tidak memberikan sebarang ancaman kepada benteng pertahanan PAS yang dibantu oleh Mahfudz Omar. Mahfudz yang dimasukkan oleh jurulatih PAS Abd Hadi Awang dilihat bijak merantai pergerakkan Mahathir kerana memiliki kelebihan berasal dari negeri yang sama...kah..kah..kah...

Perlawanan dijangka bersambung semula pada separuh masa kedua,namun setakat artikel ini ditulis Abdul Aziz Mohd Yusof masil lagi belium meniupkan wisel kerana menanti arahan kapten pasukan UMNO Najib Tun Razak. Separuh masa kedua ini dijangka lebih rancak hasil kata peransang yang diberikan terutamanya selepas mendapat kata peransang oleh penolong pengurus pasukan Anwar Ibrahim. Saksikan apa akan berlaku pada separuh masa kedua...apakah mungkin PAS atau UMNO mendapatkan khidmat Safee Sali untuk mengukuhkan jentera serangan mereka?-WARTAWAN Kiyai Haraki melaporkan....Hidup Harimau Malaya!!!

http;//kiyaiharaki.blogspot.com

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Tuduh PAS tapi terserlah Umno khianati Melayu

Posted: 29 Sep 2011 08:59 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Hipokrasi Umno semakin terserlah dan terbukti dengan keghairahan menghapuskan kuota Bumiputera 30 peratus, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Selama ini, tanpa segan silu Umno berlagak sebagai pejuang Melayu, tetapi hakikat sebenarnya semua itu hanyalah untuk memperdayakan orang-orang Melayu supaya menyokong parti yang dinamakan parti perasuah oleh (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) itu," katanya.

Read More / Baca Lagi >>

PAS mahu impak 'lebih kuat' di Pulau Pinang

Posted: 29 Sep 2011 08:50 PM PDT

Tidak ramai yang sedar bahawa PAS bermula di Pulau Pinang, - dan kerana itu, parti Islam itu memilih Kepala Batas untuk menyambut ulangtahunnya ke-60, kata Ahli Parlimen Parit Buntar, Mujahid Yusuf Rawa.
Read More / Baca Lagi >>

Makna kenyataan Pakatan Rakyat tentang hudud

Posted: 29 Sep 2011 08:39 PM PDT

Kata sepakat parti-parti Pakatan Rakyat dicapai hasil pertemuan empat jam pemimpin-pemimpin semalam.

Keputusan yang dicapai ialah kompromi yang boleh dijangka bagi sebuah gabungan parti politik berbeza ideologi.

Apa yang dicapai dalam mesyuarat pemimpin PR itu sebenarnya bukan sesuatu yang baharu, kerana sekadar menegaskan sekali lagi bahawa PR ialah satu gabungan dengan agenda bersama.

PR telah bersetuju dengan dasar bersama dan agenda yang dicatat dalam Buku Jingga yang dilancarkan pada konvensyen gabungan itu pada Disember tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan emosi, isu sebenar adalah ekonomi…

Posted: 29 Sep 2011 08:36 PM PDT

Oleh Chung Hosanna

30 SEPTEMBER – Kehidupan Johan, 30, tidak berubah sejak Perdana Menteri Najib Razak mengumumkan bajet 'raksasa' 2011 yang antaranya melibatkan projek gergasi seperti Menara Warisan Merdeka.
Seperti ramai pekerja yang sebaya dengannya, Johan (bukan nama sebenar) tidak mampu membeli rumah. Johan dan teman wanitanya sedang merancang untuk berkahwin, mereka mengharapkan bantuan kedua-dua ibu bapa untuk memberi sedikit sumbangan kepada bayaran muka rumah pengantin baru. Jika tidak, mereka perlu terus menyewa.
Read More / Baca Lagi >>

TAZKIRAH JUMAAT : 9 GOLONGAN WANITA YANG ADA DI NERAKA

Posted: 29 Sep 2011 08:31 PM PDT

Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Baginda bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan api yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.


Read More / Baca Lagi >>

HIMPUNAN BEKAS TENTERA BERSAMA MB KELANTAN DAN DS ANWAR - 02 OKT DI SERDANG, SELANGOR

Posted: 29 Sep 2011 08:24 PM PDT


Kepada semua bekas tentera dijemput untuk menghadiri Program Himpunan Bekas Tentera Bersama Rakyat pada 02 Oktober 2011 bertempat di Stadium Tertutup MPSJ Serdang Jaya, Jln 7/1, Serdang Jaya, Selangor.  Program bermula jam 08.00 malam sehingga 12.00 malam.
Read More / Baca Lagi >>

Kaji semula Mahkamah Syariah di Malaysia

Posted: 29 Sep 2011 08:21 PM PDT

Oleh Jofri Jaraiee (PAS Miri)   
Apakah perlaksanaan undang-undang Islam di Mahkamah Syariah di Malaysia benarhttp://3.bp.blogspot.com/_PoKlZqhMfAA/SJHJlZNCW4I/AAAAAAAAAQI/NxDSo68hIho/s400/scales-justice.jpg-benar selari dan menepati dengan kehendak Al Quran dan Hadis?

Inilah persoalan yang perlu kita fikir bersama kerana selama ini terdapat beberapa keraguan tentang hukuman yang di laksanakan oleh Mahkamah Syariah di Malaysia seperti hukuman orang yang mencuri, berzina, perogol dan juga peminum arak yang agak berlainan dengan hukuman yang terdapat dalam Al Quran dan Hadis.
Read More / Baca Lagi >>

PRU 13: Bn Perak Tidak Menentu

Posted: 29 Sep 2011 08:20 PM PDT

Badan Perhubungan PAS Negeri Perak melihat setiap kali sidang media Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir sering disebut tentang kedudukan kerusi dan http://www.perakbn.com.my/publish/image.php?code=46juga calon untuk mewakili Barisan Nasional (BN) Negeri Perak pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti.
 
Adakah kali ini Datuk Seri Zambry turut akan menangis sepertimana Tan Sri Haji Mohammad Tajol Rosli Mohammad Ghazali ketika menjadi Pengerusi BN Perak ketika menjelangnya PRU 12 tahun 2008 dahulu kerana terpaksa menggadai kerusi Parlimen Gerik kepada Gerakan.
Read More / Baca Lagi >>

Musuh gagal pecahkan Pakatan Rakyat

Posted: 29 Sep 2011 08:19 PM PDT

Oleh Abd Shukur Harun
Tidak syak lagi keputusan kesepakatan yang dicapai dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat malam kelmarin mengenai isu hudud sudah tentu tidakhttp://1.bp.blogspot.com/_RclVKMy2zj8/ShuM4xbU39I/AAAAAAAAAKU/5QoUMjjnAfw/S660/PAKATAN+RAKYAT.jpg akan mengembirakan musuh-musuh Pakatan Rakyat yang selama ini ingin benar melihat perpecahan dalam Pakatan.

Tentu saja ini sebuah kematangan politik yang luar biasa ditunjukkan oleh pimpinan Pakatan Rakyat apabila mereka memutuskan dalam suasana mesyuarat yang sangat harmonis bahawa mereka akan terus mempertahankan dasar-dasar bersama yang telah dicapai, di samping menghormati perbezaan pendapat.
Read More / Baca Lagi >>

Isu Hudud Selesai, Pakatan Keluar Kenyataan Bersama

Posted: 29 Sep 2011 08:17 PM PDT

Oleh Mohd Sayuti Omar
USAHA dan tektik pihak UBN untuk melihat Pakatan Rakyat retak dan hancur dengan cuba melaga-laga pakatan tiga parti itu; Pas, DAP dan PKR menerusi hukum hudud sebagai isu dan senjata pilihan raya telah gagal.
Mulanya hukum hudud dikira bakal menjadi senjata ampuh UBN untuk meranapkan Pakatan Rakyat apabila isu itu dikecurkan semula. Pakatan Rakyat yang mulanya kelihatan cemas apabila isu hukum hudud seakan sukar dikawal tetapi akhirnya kembali tenang semula hasil dari kewarasan politik dan kepaduan persepakatan di kalangan pemimpin PR dalam menghadapi apa juga isu atau serangan ke atas mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: Pendirian rasmi Parti Islam Semalaysia (PAS)

Posted: 29 Sep 2011 08:12 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Selaras dengan pendirian Pakatan Rakyat yang mengiktiraf Enakmen Jenayah Syariah di Kelantan dan Terengganu, PAS berpendirian kedua-dua negeri itu berhak memperkanunkan undang-undang tersebut.

Dalam satu kenyataan menyatakan pendirian rasmi parti itu, Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, persoalan kini, sejauh mana kesediaan Kerajaan Pusat memberi kebenaran untuk melaksanakannya.

Read More / Baca Lagi >>

Taib terus berkuasa, kekalkan menteri ‘yes boss’

Posted: 29 Sep 2011 08:07 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Pengumuman kabinet baru Sarawak yang telah diumumkan oleh Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud merupakan senarai kabinet yang telah dijangka.
Ketua Pemuda PAS negeri, Mohammad Arifiriazul Paijo (gambar) berkata, tidak banyak perubahan yang dilakukan di dalam kabinet baru Sarawak kali ini.
Katanya, beberapa perkara yang perlu bagi Pemuda PAS Sarawak ingin tekankan berkenaan barisan kabinet baru Sarawak kali ini.
Menurutnya, hampir semua muka-muka lama masih lagi dikekalkan sebagai menteri penuh kabinet Kerajaan Negeri Sarawak.
Kelmarin, Taib mengumumkan rombakan Kabinet yang menyaksikan pelantikan hanya seorang Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Jabu Anak Numpang.

Semua menteri dikekalkan portfolio masing-masing kecuali Datuk Fatimah Abdullah dilantik menerajui Kementerian baru, Kementerian Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga.
Read More / Baca Lagi >>

YDP Yadim: Muslim tentang hudud ciptaan parti gilakan kuasa...!!

Posted: 29 Sep 2011 08:05 PM PDT


KUALA LUMPUR, 30 Sept — Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Aziz Jamaludin Mhd Tahir berkata, masyarakat Islam hanya membantah hukum hudud ciptaan mereka yang gila kuasa memerintah, bukannya "menentang hukum hudud yang sebenar."
"Setiap orang Islam tidak menentang hukum hudud yang sebenar, tetapi yang ditentang sekarang ialah hukum hudud ciptaan mereka yang gila kuasa untuk memerintah," kata beliau (gambar) yang merujuk kepada usaha PAS sejak hampir dua dekad lalu.
Dalam menginterpretasikan hukum hudud, katanya, "kita sebenarnya harus memisahkan antara hukum hudud yang digariskan oleh al-Quran dan hadis, dengan hukum hudud yang digubal oleh yang mempunyai kepentingan politik semata-mata."
Read More / Baca Lagi >>

Scorpenes sepatutnya boleh menyelam dan Altantuya sepatutnya masih hidup

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

Scorpenes sepatutnya boleh menyelam dan Altantuya sepatutnya masih hidupMusim panas beralih kepada musim luruh di London, udara amatlah sejuk, dan Pengawal di Istana Buckingham telah bertukar memakai pakaian musim panas berwarna merah terang mereka kepada 'greatcoats' kelabu untuk musim sejuk. Cuaca tidak pernah menghalang pelancong dari mengunjungi ke London, mereka masih akan berduyun-duyun ke Buckingham dan jalan-jalan sibuk yang terdapat di London.
Tetapi pada hari Jumaat, 30 September, di salah satu dewan kuliah di 'BPP Law School' di Red Lion Street, yang amat dekat dengan stesen Holborn, perhimpunan yang lebih serius akan diadakan.

Read More / Baca Lagi >>

Sidang Parlimen penggal keempat bakal jadi tumpuan rakyat

Posted: 29 Sep 2011 06:53 PM PDT

Jamhariah Jaafar

30 SEPT — Mesyuarat ketiga, penggal keempat Parlimen yang akan bermula 3 Oktober ini menjanjikan pelbagai isu dan peristiwa menarik berikutan ia bukan saja mungkin menjadi medan perdebatan terakhir semua parti dan Ahli Parlimen sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13, bahkan ia amat penting kerana beberapa akta dan rang undang-undang dibentang atau dimansuhkan.
Rakyat juga akan memberi perhatian lebih serius pada sidang kali ini berikutan ia adalah sidang yang akan membentangkan Belanjawan Negara 2012 dan kerajaan Barisan Nasional (BN) dijangka mengumumkan pelbagai peruntukan, insentif dan mungkin bonus kepada kakitangan kerajaan.
Read More / Baca Lagi >>

ISA makeover: Old poison in new bottles

Posted: 29 Sep 2011 06:48 PM PDT

Why is there a justification for new anti-terrorism laws when our existing laws can cope with any eventuality?

By Kua Kio Soong
Prime Minister Najib Tun Razak's recent announcement to repeal the much-loathed Internal Security Act (ISA) does not give us cause for celebration when he simultaneously says that it will be replaced by two anti-terrorism laws.
There is no doubt that these new anti-terrorism laws will again allow the government-of-the-day to detain people without charge. The entire function of the ISA since 1960 has been for the Alliance and then the Barisan Nasional government to deal with the opposition and other dissidents through detention without charge.
Read More / Baca Lagi >>

Sambutan 60 Tahun: Perjuangan PAS dalam kerangka demokrasi

Posted: 29 Sep 2011 06:43 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Menjelang Sambutan 60 Tahun PAS yang bermula malam ini, PAS menjelaskan bahawa aktiviti dan perjuangannya adalah dalam kerangka demokrasi dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Pemuda PAS sokong adakan muzakarah hudud

Posted: 29 Sep 2011 06:42 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyambut baik keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang memutuskan untuk membenarkan PAS memberi penerangan mengenai undang-undang syariah.
"Keputusan ini jelas menunjukkan keterbukaan Pakatan Rakyat dalam memahami pendirian setiap parti komponennya," kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.
Katanya, keputusan itu juga membuktikan bahawa PAS tetap istiqamah dengan pendiriannya untuk menegakkan hukum Islam di negara ini sejak ianya ditubuhkan pada tahun 1951 sehingga hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Melayu abad ke-21 usah ambil hak orang lain, .......tapi guna kuasa politik untuk membelasah Hak Rakyat dan Harta Negara..!!!

Posted: 29 Sep 2011 06:40 PM PDT

KUALA LUMPUR, 29 Sept – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu bangsa Melayu abad ke-21 tidak berlindung di sebalik perlindungan kerajaan untuk mencapai kejayaan dalam apa jua bidang.
Sebaliknya, beliau berkata bangsa Melayu abad ini perlu mempunyai keupayaan dan kebolehan untuk mencapai hasrat tersebut.
"Kalau kita hendak menjadi bangsa yang bermaruah dan terhormat kita tidak boleh berselindung dengan kerajaan tetapi mesti ada keberanian dan keyakinan diri untuk berjaya.
Read More / Baca Lagi >>

SSM Gagal : Gaji satu lapis sektor awam diwujud semula, naik hingga 40 peratus....Prospek janji PRU 13..!!!

Posted: 29 Sep 2011 06:38 PM PDT


KUALA LUMPUR, 30 Sept — Putrajaya dijangka memperkenalkan sistem saraan baru sektor awam, menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) — antara lain menawarkan skim gaji satu lapis atau peringkat — yang bakal membawa kenaikan gaji sehingga 40 peratus.
Sistem saraan yang namanya masih dirahsiakan dijangka diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika membentangkan Bajet 2012 — yang ramai melihatnya sebagai "bajet pilihan raya umum ke-13".
Kerajaan bercadang untuk melaksanakan mulai 1 Januari 2012 bersama sistem penilaian baru, yang dikenali sebagai Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (Prospek).
Read More / Baca Lagi >>

Hudud: Antara ‘tidak menyokong’ dan ‘menghalang’

Posted: 29 Sep 2011 06:35 PM PDT

Sesungguhnya Allah akan bagi dugaan berdasarkan kemampuan seseorang untuk menerimanya.

Keputusan mesyuarat Pakatan Rakyat (PR) kali ini mencatatkan sejarah tersendiri kerana telah berjaya memincang isu utama yang menyentuh secara langsung pendirian PR.

Hasil perbincangan yang memakan masa lebih tiga jam itu telah merumuskan satu keputusan yang akan memperteguhkan lagi hubungan PR walaupun berhadapan dengan isu yang rumit. Ternyata cubaan Umno-BN sekali lagi gagal memecah-belahkan PR dalam isu ini.
Read More / Baca Lagi >>

PAS: ‘Yang halang laksana hudud Umno, bukan DAP’

Posted: 29 Sep 2011 06:32 PM PDT


KUALA LUMPUR, 30 Sept — Susulan mesyuarat Pakatan Rakyat kelmarin, PAS menegaskan yang menghalang pelaksanaan hukum hudud adalah Umno bukannya DAP — rakan komponen dalam perikatan mereka berusia tiga tahun.
Ketua Penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, PAS mengakui DAP mempunyai pandangan berbeza dalam soal pelaksanaan hudud dan pendirian mereka dalam tidak menyokong sistem perundangan syarak.
"Akan tetapi, ini bukanlah perkara pelik kerana mereka bukan beragama Islam dan tiada tuntutan syarak ke atas mereka," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Akta ganti ISA mesti disekat

Posted: 29 Sep 2011 06:30 PM PDT

MEMANSUHKAN ISA adalah tindakan yang betul dan ia mesti dialu-alukan, tetapi ganti ISA yang dicadangkan oleh kerajaan tidaklah dialu-alukan dan tidak perlu menunggu-nunggu bentuk dan rupanya.
Jika Tunku Abdul Rahman Putra selepas bersara dari Perdana Menteri menyesal ISA diadakan kerana ia telah disalah gunakan, sedang ISA itu digubal semasa pentadbirannya.
Sekali pun ISA yang Tunku buat adalah ditujukan untuk komunis tetapi ia telah digunakan sama untuk yang lain dari komunis.
Tan Sri Abdullah Ahmad Kok Lanas semasa menjadi Anggota Parlimen menyebut betapa penahanan empat orang Anggota Parlimen semasa dia menjadi Anggota Dewan Rakyat ditahan secara menyalahgunakan ISA. Empat orang yang disebutkan dalam ucapannya di Parlimen ditahan di zaman empat Perdana Menteri yang berlainan.
Read More / Baca Lagi >>

Takut pada kezaliman Umno BN, bukannya hudud

Posted: 29 Sep 2011 06:25 PM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Sept: Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh menegaskan bahawa warga Malaysia bukan Islam hanya perlu takut kepada kezaliman yang dilakukan oleh Umno ke atas mereka dan statistik kadar jenayah sepanjang 54 tahun negara merdeka.
Menurutnya, orang bukan Islam tidak perlu takut dan bimbang kepada hukum hudud kerana ianya hanya terbatas perlaksanaannya ke atas umat Islam sahaja dan tidak melibatkan mereka.
Jelasnya, orang bukan Islam diberikan pilihan untuk memilih undang-undang hudud sekiranya itu adalah pilihan mereka.
"Non Muslim tak perlu gusar dengan hukum hudud, yang perlu mereka bimbang dan takut ialah kezaliman Umno BN yang telah dilakukan sepanjang 54 tahun kita merdeka, kezaliman Umno sudah pun terbukti dan diketahui umum, namun hudud pasti akan menjamin keadilan," kata beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Video - Zainal: Operating in a hotzone - Part 1

Posted: 29 Sep 2011 06:20 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT