Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Umno saman PAS, Mustafa Ali RM10 juta

Posted: 21 Aug 2011 10:49 PM PDT

Fazy Sahir August 22, 2011

Menurut Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, ini langkah permulaan ke atas tuntutan ganti rugi, malu dan fitnah oleh Mustafa dan PAS.

SHAH ALAM: Umno Selangor menyaman PAS dan Setiausaha Agungnya Datuk Mustafa Ali sebanyak RM10 juta berhubung fitnah bahawa parti itu didakwa berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan Jabatan Agama Islam (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

Menurut Setiausaha Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, itu langkah permulaan ke atas tuntutan ganti rugi,malu dan fitnah oleh Mustafa dan PAS.

Mohd Zain berkata mengambil semangat bulan Ramadhan pihaknya telah menghantar surat pada 17 Ogos kepada Mustafa sebagai kesediaan untuk memberi kemaafan kepada beliau.

Walau bagaimanapun beliau berkata Mustafa secara bongkak dan sombong mengeluarkan kenyataan yang mengaitkan Umno Selangor berhubung isu tersebut.

"Tindakan Umno Selangor adalah untuk mempertahankan maruah. Disebabkan Mustafa dan PAS gagal memohon maaf di atas fitnah yang dilemparkan maka kami ambil proses undang-undang sebagai pembelaan.

"Saman (terhadap) Mustafa,PAS dan pihak-pihak lain sebanyak RM10 juta. Pihak-pihak lain itu juga akan dipertimbangkan memandangkan kenyataan beliau turut dikeluarkan menerusi Harakah Daily," katanya dalam sidang media di ibu pejabat Umno Selangor di sini hari ini.

Klip video

Menurut Mohd Zin, Umno Selangor akan diwakili peguam Abu Bakar Isa Rahmat dari Tetuan Hafarizam Wan dan Aisha Mubarak.

Abu Bakar yang ditemui pula menjelaskan notis oleh peguam yang dilantik telah dihantar kepada pihak yang berkenaan.

Manakala saman itu akan dibuat dalam masa terdekat di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Mustafa pada minggu lalu mendakwa Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu tersebut ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas DUMC.

Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin.

Begitu juga ekoran pendedahan klip video kehadiran Jais ke DUMC pada hari kejadian seperti yang ditayangkan dalam beberapa blog Umno - Free Malaysia Today

Saya tak pernah adakan hubungan sex dengan Saiful : DSAI

Posted: 21 Aug 2011 10:30 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Ogos — Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak pernah mengadakan sebarang hubungan seks dengan bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

"Saya sama sekali menafikan tuduhan ke atas saya. Saya mahu mengatakan, dengan tidak ragu-ragu bahawa saya tidak pernah mengadakan hubungan seks dengan pengadu Mohd Saiful," kata beliau dalam kenyataannya di Mahkamah Tinggi hari ini.

Kandungan keterangan Anwar di Mahkamah Tinggi pagi ini, yang dibuat dari kandang tertuduh, diemelkan kepada media.

Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh, memilih untuk memberi keterangan dari kandang tertuduh.

"Dakwaan dia (Saiful) adalah satu pembohongan terus-terang dan kejam dan (ia) akan dibuktikan demikian," kata Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen.

Anwar menambah dakwaan itu juga satu usaha keji dan hina untuk membunuh karakter beliau.

"Dalam hal ini, biar saya menekankan semula bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahu untuk membunuh karakter saya dan mencemarkan reputasi saya dan mengugut saya sekali lagi dengan hukuman penjara 20 tahun, tetapi ambil kata-kata saya, mereka tidak boleh menakutkan saya," katanya.

Sambil menegaskan beliau tidak akan menyerah diri dalam usahanya melawan tuduhan kali ini, Anwar berkata, "kebenaran akan terbukti kelak."

Anwar berhadapan dengan kes liwat kedua dalam tempoh satu dekad ini.

Pada 16 Mei, mahkamah memerintahkan Anwar membela diri selepas memutuskan bahawa Saiful, pengadu dalam kes itu, adalah seorang saksi yang boleh dipercayai dan berwibawa.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008, atas tuduhan melakukan seks di luar tabii di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun yang sama.

Anwar juga berkata, mengikut keterangan pengadu dia tiba di Kondominium Desa Damansara pada pukul 2.45 petang untuk membincangkan perkara berkaitan dengan kerja dan menyerahkan dokumen-dokumen yang dibekalkan oleh ketua stafnya Ibrahim Yaakob.

"Dia berkata dia menghentikan vannya di pondok keselamatan dan memaklumkan nama kod 'Mokhtar' kepada pengawal keselamatan sebelum dibenarkan masuk.

"Dia meletakkan kenderaan dan menggunakan lif ke Unit 11-5-1 di mana saya didakwa duduk di meja makan di bilik duduk. Dia mengatakan dia duduk di meja yang sama dan memulakan perbincangan. Dia memberitahu mahakamah saya menggunakan cara kasar untuk meminta agar diadakan hubungan seks," kata Anwar.

Anwar menambah, apabila ditanya Saiful menjawab dia marah dan takut, malah tidak sanggup berbuat demikian tetapi patuh kerana "saya kelihatan marah."

"Perlu diperhatikan di peringkat ini bahawa pengadu boleh, atas pengakuannya ketika keterangan peringkat utama, meninggalkan bilik kerana tiada bukti bahawa saya cuba untuk menutup pintu dari dalam," kata Anwar.

Anwar menambah, Saiful juga mendakwa bahawa dia telah diarah masuk ke dalam bilik tidur dan dia masuk kerana rasa takut.

"Malah di peringkat ini, pengadu ada peluang untuk meninggalkan bilik duduk.

"Dia tidak berbuat demikian. Keterangan lain berhubung perkara ini dengan jelas menunjukkan bahawa pengadu mempunyai segala peluang untuk keluar (dari kondominimum), tetapi dia tidak melakukannya," kata beliau lagi.

"Alasannya ialah dia diselubungi ketakutan," kata Anwar dalam keterangannya sambil menambah, "alasan sedemikian bercanggah dengan fakta."

Ketua Umum PKR ini seterusnya berkata Saiful merupakan seorang lelaki berusia awal 20-an dengan berketinggian "enam kaki" dan mantap secara fizikal, mempunyai hubungan dengan ahli-ahli politik dan pegawai kanan polis.

Malah katanya, Saiful juga bekas pelajar yang ada hubungan dengan Umno dengan menyertai pelbagai latihan kendalian Biro Tata Negara, agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri.

"Dan di sini, saya seorang lelaki berusia 60 tahun dengan ada sejarah sakit belakang, yang telah menjalani pembedahan besar dan tidak memiliki sebarang kuasa.

"Jika saya telah menggunakan sebarang bentuk pengarauh atau tekanan mental ke atas dia, ini boleh dengan mudah dineutralkan dengan membuat satu panggilan segera kepada pihak-pihak yang ada hubungannya," kata Anwar yang juga bekas timbalan presiden Umno dan bekas timbalan perdana menteri.

Anwar dipecat dari Umno dan jawatan kerajaan awal September 1998.

Mengenai dakwaan dia takut kerana boleh dicederakan, Anwar berkata, ia satu imaginasi untuk mengesyorkan bahawa beliau akan menyebabkan kecederaan fizikal ke atasnya.

Anwar seterusnya berkata ketika disoal balas, Saiful ada mengakui bahawa dia telah membeli bahan pelincir dan secara sukarela telah mengenakannya serta mendakwa hubungan seks telah berlaku dan ia "sesuatu yang menyakitkan."

"Bagaimanapun, sangat jelas tiada bukti perubatan wujudnya kesan penembusan atau koyakan. Selepas hubungan (seks) yang didakwa berlaku, dia minum dan berbual dengan mesra dengan saya.

"Pengadu tidak cuba mendapatkan pemeriksaan perubatan dengan segera. Sebakliknya, dia menghadiri satu majlis PKR pada keesokan hari. Pada sebelah petang, dia mengambil bahagian dalam satu mesyuarat Kelab Anwar Ibrahim di rumah saya tanpa menunjukkan sebarang tanda emosi atau ketidakselesaan fizikal, malah trauma," kata Anwar lagi.

"Sikapnya secara total tidak konsisten dengan dakwaan bahawa dia telah dikasari," tambah beliau.

Malah kata Anwar, sedangkan dia tidak membuat laporan polis ataupun mendapatkan rawatan perubatan dengan segera, Saiful telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor selain bercakap dengan Tan Sri Musa Hassan, Ketua Polis Negara ketika itu dan mengadakan pertemuan dengan Datuk Mohd Rodhwan Mohd Yusof, bekas ketua polis Melaka, di sebuah hotel dua hari sebelum kejadian didakwa berlaku.

Najib merupakan timbalan perdana menteri ketika itu.

"Oleh itu adalah jelas daripada bukti itu bahawa pengadu telah berbohong meskipun Yang Arif (Hakim) memutuskan bahawa dia seorang saksi yang benar," katanya. - TMI


Pertukaran pelarian - 4,000 bukan Islam dengan 800 Islam - ada agenda politik : The Australian

Posted: 21 Aug 2011 09:17 PM PDT

Malaysia trading 4,000 non-Muslims for 800 Muslims in asylum swap, says top Aussie paper

KUALA LUMPUR, Aug 22 — The refugee swap deal with Australia is one of several immigration initiatives by Malaysia that will benefit the ruling Barisan Nasional (BN), says Australia's top-selling broadsheet.

Chris Kenny, a senior journalist with The Australian, wrote in his column yesterday that as the majority of Muslims support the Umno-led coalition, the deal, which will see 800 Muslims who arrive by boat in Australia being swapped for 4,000 non-Muslim Burmese, plays into "Malaysia's explosive ethnic-religious divide."

"In the ethno-religious politics of Malaysia, this is seen as a swap of 4,000 non-Muslims for 800 Muslims; as squeamish as we may feel about describing the equation in those terms, it is clearly one way in which the deal supports the interests of the ruling Muslim majority," he wrote.

Most of the arrivals to Australia, including an initial batch of 54 whose fate is being decided by its High Court, are Muslims from Afghanistan and Pakistan via Indonesia and have "the unspoken advantage (of) their Islamic faith" which will "bestow on them social welfare benefits and financial advantages," wrote Kenny.

With the Najib administration reiterating its commitment to the "Bumiputera Agenda" — affirmative action for the indigenous community and Muslim Malays — last weekend while the federal opposition pushes for a needs-based welfare system, the move will likely play to BN's advantage.

Kenny also noted that critics of Datuk Seri Najib Razak's government see the current amnesty on illegal immigrants — its deadline was recently lifted indefinitely — "as a way of fast-tracking more Muslims on to government benefits and the electoral rolls, with the asylum-seekers from Australia expected to join that preferential queue."

"The refugee swap plays directly into Malaysia's explosive ethnic-religious divide, a fracture that continues to define the federation's politics and deliver injustice to the country's non-Muslim population," he wrote.

"In recent weeks, protests for cleaner and more equal democracy — in part, code for an end to Muslim preference — have been met by government crackdowns and arrests," Kenny wrote, referring to tens of thousands who flooded the capital in the July 9 Bersih rally but were dispersed by water cannons and tear gas as police arrested nearly 1,700.

The federal opposition has most recently charged BN of giving at least 1,600 foreigners citizenships and the right to vote, questioning further the Home Ministry's motives for its current amnesty programmes.

Although Najib announced a parliamentary select committee to improve electoral practices last week, Home Minister Datuk Seri Hishammmudin Hussein has said that he believes these allegations to be "baseless."

But the opposition has claimed that the parliamentary panel is just a political ploy ahead of a general election that must be called by early 2013. - The Malaysian Insider

Al-Jazeera: Anak Gaddafi dikenakan tahanan rumah

Posted: 21 Aug 2011 08:58 PM PDT

August 22, 2011BEIRUT, 22 Ogos — Anak sulung pemimpin Libya Muammar Gaddafi, Mohammed memberitahu televisyen al-Jazeera hari ini, beliau ditahan oleh pemberontak dan sedang dikenakan tahanan rumah di Tripoli.

"Mereka yang bersenjata mengepung rumah saya dan saya masih di rumah dan mereka di luar," kata beliau dari Tripoli.

"Mereka berkata mereka akan menjamin keselamatan saya. Mereka mengepung rumah saya," katanya lagi.

Saluran televisyen itu berkata bunyi tembakan latar belakang juga kedengaran.

Ya, bunyi tembakan di kawasan rumah saya," katanya sebelum panggilan telefon terputus tiba-tiba.

Kemudian, Mohamed mengesahkan bahawa beliau dan keluarganya selamat dan tidak mengalami kecederaan. — Reuters

Kebebasan agama dipermain, murtad di kalangan Melayu menjadi-jadi

Posted: 21 Aug 2011 08:49 PM PDT

BANGI - Kebelakangan ini kes-kes murtad dalam kalangan orang Melayu Islam dan golongan saudara baru semakin menjadi-jadi. Fenomena ini tidak harus dibiarkan berterusan kerana ia adalah isu penting agama Islam.

Pengerusi Penaja Pertubuhan Dakwah dan Kebajikan Sosial Islam Malaysia (Perdim), Ustaz Mohd Farhan Abdullah Al-Hafiz berkata, menukar agama dilarang keras oleh Islam.

"Perkara itu tidak boleh dipandang remeh, jika tidak ditangani segera ia akan menjadi suatu gejala menggugat agama Islam sebagai agama persekutuan di samping melemahkan kekuatan kaum Melayu.

"Di Malaysia isu murtad dan menukar agama (meninggalkan Islam) adalah isu sensitif yang boleh mencetuskan rusuhan serta perlu ditangani secara tegas tetapi penuh hemah keran dikhuatiri ada sesetengah pihak cuba mengambil kesempatan mentafsirkan Perlembagaan Persekutuan sebagai strategi mempengaruhi orang Islam untuk menukar agama," katanya.

Menurutya, pihak berkuasa seperti Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam negeri-negeri serta pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) perlu bertegas dan bersungguh-sungguh menangani gejala murtad.

"Isu ini serius jangan dipandang sepi, jika tiada maklumat berhubung isu murtad dilaporkan pihak berwajib tidak menjalankan siasatan dan akan bertindak hanya pada maklumat. Sekiranya perkara ini semakin parah apa yang mampu dilakukan lagi.

"Selain melihat perundangan sebagai pengawalan, perhatian utama perlu diberikan kepada usaha dakwah secara besar-besaran bagi mengukuhkan kesedaran dan kefahaman agama dalam kalangan umat Islam sendiri," katanya.

Mohd Farhan berkata, tumpuan utama harus diberikan kepada generasi muda terutama remaja yang mudah terpesong dan terikut-ikut sesuatu ajaran sehingga memesongkan akidah kerana kebanyakan daripada mereka hanya mewarisi Islam daripada ibu bapa dan penghayatan Islam tidak masuk dalam jiwa. - SH

TERKINI Dari Mahkamah > DSAI pilih bela diri di kandang tertuduh

Posted: 21 Aug 2011 07:44 PM PDT

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih untuk memberi keterangan di kandang tertuduh bagi membela diri terhadap tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan yang bermula di sini hari ini.

Ketika prosiding bermula, Karpal Singh yang mengetuai pasukan pembelaan memberitahu mahkamah anak guamnya akan memberi keterangan dari kandang tertuduh.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata Anwar mempunyai tiga pilihan memberi keterangan di kandang saksi di mana pihak pendakwaan boleh menyoal balas beliau; memberi keterangan di kandang tertuduh di mana pihak pendakwaan tidak boleh menyoal balas tertuduh tetapi semasa membuat keputusan mahkamah boleh mengambil kira fakta yang pihak pendakwaan tidak
memeriksa balas tertuduh; atau memilih untuk berdiam diri, iaitu tidak memberi sebarang keterangan.

Pada 8 Ogos, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan pihak pembelaan untuk menemu bual antaranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor, serta bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

Pada 12 Ogos, Najib dan Rosmah hadir ke mahkamah untuk temu bual itu dan masing-masing meluangkan masa kira-kira lima minit dalam bilik mesyuarat bersama Karpal dan S.N. Nair serta Anwar.

Pada 16 Mei, Mohamad Zabidin memerintahkan Anwar membela diri selepas memutuskan Mohd Saiful, iaitu pengadu dalam kes itu berkata benar dan saksi yang boleh dipercayai.

Anwar, 63, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008 terhadap tuduhan melakukan hubungan bertentangan hukum alam di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun yang sama.- Bernama

Azmil Mustapha akan ambil tindakan

Posted: 21 Aug 2011 07:34 PM PDT

KUALA LUMPUR: Penceramah bebas, Azmil Mustapha atau lebih dikenali sebagai 'Ali Setan' akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang menuduhnya menyampaikan ceramah menghasut penduduk supaya membenci kerajaan di Masjid An Nur, Subang dekat sini, Jumaat lalu.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan meneliti laporan polis yang dibuat terhadapnya terlebih dulu sebelum mengambil tindakan undang-undang dan mendakwa tidak mengetahui apa punca sebenar laporan dibuat terhadapnya. Azmil yang juga seorang pelakon filem sebelum ini berkata, sehingga kini beliau belum dipanggil mana-mana pihak termasuk polis dan juga Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk disoal siasat. "Mereka tidak bertanyakan saya tetapi terus menuduh, apa yang saya lihat berdasarkan kepada laporan akhbar banyak perkara tidak tepat dan tidak seperti apa didedahkan.

"Saya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap semua pihak yang membuat tuduhan tanpa usul periksa terhadap saya termasuk akhbar," katanya ketika dihubungi di sini, semalam. - BH

SANTAI PETANG : Cerita artis bertindik lidah ...

Posted: 21 Aug 2011 06:34 AM PDT

Erin Malik: "Saya Mengaku Salah Bertindik, Tapi Janganlah Menghukum"

Kini timbul pula kontroversi mengenai pelakon muda, Erin Malik, 17 yang secara terbuka menunjukkan tindik pada bahagian lidah di sebuah rancangan televisyen swasta, baru-baru ini. Ekoran daripada pendedahan itu, ramai pihak yang mula menghukum serta melemparkan kata-kata berunsur penghinaan terhadap Erin Malik. Ada yang mendakwa Erin Malik merupakan gadis yang amat sosial, malah tak kurang juga yang melabelkan pelakon muda ini sebagai "rosak".

Walau bagaimanapun, pertemuan Erin Malik bersama OHBULAN! di pelancaran program raya TV3 & TV9 di One Utama, Damansara, tengah hari tadi secara langsung membuka isi hati yang selama ini terbuku dalam diri pelakon remaja ini. Ikuti temubualnya selepas ini.

"Ada orang cakap I jadi macam ni kerana bapa I kahwin lain, ada yang mendakwa I jenis sosial & bermacam lagi yang dilemparkan kepada I. I mengaku buat salah kerana bertindik di lidah, I mengaku adakalanya diri ini memang nakal, suka memberontak & sebagainya. Tetapi, I bukan jenis sosial.

"I jenis yang buat salah sekejap je, lepas tu insaf balik. Sebagai remaja, ada perkara yang dilakukan oleh I merupakan benda yang tidak dirancang. Kejap nak buat itu, kejap nak buat ini. Keluarga juga tau apa yang I lakukan, mereka tetap menegur I. Cuma, ada masanya apabila I geram, I akan rebel," kata Erin Malik dalam nada serius.

"Walau bagaimanapun, Erin akan tanggalkan tindik ini apabila terlibat dengan lakonan," jelas Erin Malik mengenai tahap profesional sebagai pelakon.

Erin Malik memaklumkan bahawa dia bersikap positif terhadap apa sahaja dakwaan dan hinaan yang dilemparkan oleh orang ramai terhadap dirinya.

"Erin tak marah, mungkin daripada luar orang nampak Erin ni jahat. Tapi, Erin minta kepada mereka yang tidak mengenali diri ini secara peribadi, supaya jangan cepat menjatuhkan hukuman kepada Erin. Kepada sesiapa yang salah faham, anda boleh dapatkan penjelasan penuh daripada Erin seperti dipaparkan dalam rancangan tv berkenaan," kata Erin Malik yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), tahun ini.

STONE : Aku memang menyampah sangat bila jumpa orang bertidik ni. Aku tak tau tang mana yang syok sangat depa pi tindik ni. Ada kat hidung la, lidah la dan ada juga yang kat pusat ..... lepas tu pakai la tshirt pendek sebab nak tunjuk pusat yang ditindik tu .... alahai mmg memyampah

Najib nafi si katek dia beli cincin USD24 juta

Posted: 21 Aug 2011 02:26 AM PDT

JAKARTA, 21 Ogos — Akhbar Indonesia Kompas hari ini memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan keluarganya atas satu laporan — berkaitan cincin berlian — yang disiarkan pada 4 Ogos lalu yang berunsur fitnah.

Permohonan maaf itu adalah berkaitan dengan tulisan yang mengaitkan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dengan sebuah syarikat perniagaan, yang telah dinafikan kebenarannya dan juga cincin berlian berharga AS$24 juta, yang sebenarnya tidak pernah dipesan oleh Rosmah.

Pertengahan bulan lalu Rosmah berkata laporan beberapa blog mengenai cincin itu satu fitnah.

Permohonan maaf itu juga merujuk kepada laporan tentang bakal besan Perdana Menteri yang dikatakan kononnya mempunyai hubungan dengan mafia Rusia.

"Atas berita tersebut, Pemimpin Redaksi Kompas Rikard Bagun, Sabtu (20 Ogos) di Jakarta, secara khusus menyatakan permintaan maafnya kepada ketua kerajaan dan keluarga," kata Rikard dalam Kompas Minggu, hari ini dipetik oleh Bernama Online.

Permohonan maaf itu terkandung di perenggan 10, muka surat 10 akhbar tersebut dalam satu laporan bertajuk "PM Najib Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia", tulisan wartawan kanan Kompas Jimmy S. Harianto.

Harianto yang dihubungi Bernama pada Jumaat lalu berkata beliau sendiri telah menyampaikan permohonan maaf secara lisan kepada Najib apabila beliau bertemu dengan Perdana Menteri di Kementerian Kewangan, Putrajaya, pada Khamis.

Semasa pertemuan itu Najib telah menyatakan rasa terperanjat dengan laporan Kompas pada 4 Ogos itu.

"Saya terperanjat dengan laporan tersebut. Sebab faktanya, saya tahu itu tidak benar sama sekali," Najib (gambar) dipetik akhbar itu dalam tulisan Harianto hari ini.

"Apa lagi hal ini berkaitan nama Ketua Kerajaan negara jiran, yang mana hubungan kita amat penting sekali," kata Najib.

Pada pertemuan dengan Najib itu, Harianto turut mengadakan wawancara khas dengan Perdana Menteri berkaitan hubungan dua hala Malaysia-Indonesia.

Najib yang ditanya mengenai harapan Malaysia kepada Indonesia sebagai negara jiran dan Pengerusi Asean kali ini, berkata beliau mengharapkan hubungan dua hala yang sangat akrab, ibarat hubungan dua negara jiran yang mempunyai warisan yang sama dan erat daripada segi sejarah.

"Hubungan budaya, agama, dan hubungan kekeluargaan (Najib keturunan ke-11 daripada Kerajaan Gowa, Sulawesi Selatan).

"Sudah tentu hubungan Malaysia dan Indonesia ini diasaskan atas faktor yang lebih istimewa dan lebih unik, dan kita harus menterjemahkan apa yang kita warisi ini sebagai legasi dalam bentuk hubungan pada konteks masa kini. Saling memberi manfaat kepada kedua-dua bangsa," Najib dipetik sebagai berkata.

Perdana Menteri juga percaya isu pertikaian sempadan maritim kedua-dua negara akan dapat diselesaikan namun kedua-dua pihak harus ada kompromi jika mahu mencari penyelesaian politik berhubung isu itu.

Mengenai demokrasi, Najib menjelaskan bahawa demokrasi yang diamalkan di Malaysia merupakan sistem yang telah melalui proses evolusi namun prinsipnya jelas sekali bahawa tidak ada sebarang kekebalan, walaupun kepada parti pemerintah.

"Bila ada pilihan raya, parti pemerintah senasib dengan parti pembangkang. Nasib di tangan rakyat, tak berlaku sebarang manipulasi untuk menentukan kesahihan dari perolehan suara. Undi ditentukan oleh rakyat," kata Najib.

Yang selalu menjadi polemik ialah definisi keterbukaan kerana kerajaan mempunyai pendapatnya sendiri tentang perkara itu dan parti pembangkang ada pendapatnya juga, namun prinsip utamanya ialah hak rakyat untuk memilih kerajaan secara adil dan bebas.

"Demokrasi berlaku di Malaysia. Parti pemerintah pernah kalah di peringkat negeri dan memang belum pernah di peringkat pusat," kata Najib.

Mengenai peluang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang, Perdana Menteri berkata rakyat kini semakin yakin dengan BN berdasarkan keputusan beberapa pilihan raya kecil sebelum ini, namun parti itu tidak menjadikan keputusan-keputusan itu sebagai ukuran mutlak.

Oleh itu BN terus berusaha dengan segala upaya membentangkan agenda dan program yang dapat memberi kepuasan dan keyakinan kepada rakyat.

"Bukan sahaja dengan (membentangkan) program kerajaan, program ekonomi, tetapi juga program yang menyentuh rakyat. Program yang memberi kelegaan dan kepuasan kepada rakyak, terutama dalam konteks fenomena inflasi global - hubungan dengan kenaikan harga makanan dunia.

"Ini semua adalah isu-isu yang perlu kita tangani. Dan yang tak kurang penting ialah menjaga komunikasi dengan rakyat," kata Najib. - TMI

Azmil Mustapha nafi hina Agong

Posted: 21 Aug 2011 01:27 AM PDT

Pelakon yang kini menjadi pendakwah, Azmil Mustapha, menafikan beliau menyampaikan ceramah berbaur hasutan politik supaya rakyat membenci Yang di-Pertuan Agong ketika memberi tazkirah di Masjid An-Nur, Kampung Melayu Subang.

Mingguan Malaysia melaporkan pelakon filem Ali Setan itu sebagai berkata beliau terkejut apabila laporan polis dibuat oleh bilal masjid berkenaan pagi kelmarin, mengatakan beliau ada mengeluarkan kenyataan sedemikian.

"Saya tidak mengeluarkan kenyataan yang berbaur hasutan, apatah lagi menghina Yang di-Pertuan Agong. Tuduhan itu tidak berasas kerana ai tiada kena mengena dengan politik.

"Saya bukan sahaja tidak pernah mengundi pada pilihan raya umum, malah tidak berdaftar dengan mana-mana parti politik di negara ini," katanya dalam laporan Utusan tersebut.

Sebaliknya, jelas Azmil, tazkirah yang disampaikannya di masjid tersebut adalah berasas kepada ayat-ayat al-Quran.

Menurutnya, antara perkara yang disampaikannya ialah umat Islam wajib mengutamakan Allah berbanding manusia, tidak kira siapa orang itu.

Sementara itu, ketua polis daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamed berkata, pihaknya sedang meneliti laporan polis yang dibuat.

Menurutnya, setakat ini, siasatan masih di peringkat awal dan beliau meminta orang ramai memberi peluang kepada pihak polis untuk menyiasat kes itu secara terperinci - Mkini

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


KOH TSU KOON AKAN TENTANG HABIS-HABISAN PENCACAI UMNO

Posted: 21 Aug 2011 09:16 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

NAMPAKNYA bersungguh benar Umno untuk menjatuhkan Presiden Gerakan, Koh Tsu Koon. Tidak cukup dengan menggunakan lidah beberapa pencacai mereka seperti Ezam sesumpah, Reezal Naina Merican, dan juga Zahrain katak dari Bayan Baru, digunakan pula media TV 3 suku untuk memburukkan imej Presiden Gerakan tersebut.

Betapa lantangnya Ezam sesumpah, dan betapa nyaringnya salakan dari Reezal Naina Merican menghentam Koh Tsu Koon, ada pemimpin Gerakan ini gementar dan takut? Saban hari media pencacai menjalankan propagandanya untuk memburukkan imej beliau, namun ada beliau bimbang? Apa komen Presiden Gerakan ini terhadap serangan demi serangan dari kononnya rakan sekutu beliau itu?

Koh Tsu Koon memberi komen seperti berikut, "Tunggulah kalau ada serangan lagi kita akan mempertimbangkan strategi (melawan semula) dan melaksanakan strategi itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Parti Gerakan negeri Perak, di Ipoh hari ini. Beliau mengulas sasaran beberapa pihak termasuk ahli parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim yang mendakwa Koh sudah tidak lagi relevan untuk memimpin Gerakan di Pulau Pinang dan dilihat sebagai liabiliti kepada parti itu (Malaysiakini).

Sebab apa Koh Tsu Koon tidak bimbang langsung dengan puak-puak pencacai ini? Sebabnya mungkin beliau sudah tahu `standard' Ezam sesumpah dan juga Reezal Naina Merican, lebih-lebih lagi yang tidak berparti seperti Zahrain katak tersebut. Siapa mereka mahu camportangan di dalam kepimpinan Gerakan? Apakah mereka rasa Presiden Gerakan itu lebih teruk dari Presiden Umno? Berapa banyak duit saham Bumiputera yang dilesapkan oleh Koh? Berapa bilion wang KWSP yang dipinjam oleh Koh seperti Felda pinjam itu? Berapa harga cincin isteri Koh Tsu Koon dan berapa Koh dapat komisyen kapal selam? Koh juga tidak terlibat di dalam kes bunuh Altantuya.

Memang Koh Tsu Koon ada buat yang tidak kena sewaktu beliau memimpin P.Pinang dahulu, tetapi kesalahan Koh itu jauh lebih baik jika dibandingkan dengan Presiden Umno yang ada. Jadi, siapa pencacai itu yang mahu menolak Koh Tsu koon dari mengetuai Gerakan? Mengapa tidak bising dengan Presiden kamu yang melambak-lambak kes itu? Sebab beliau beri makan dan Koh tidak beri makan? Itu kah? Sekurang-kurangnya nama Koh tidak sampai busuk dan hanyirnya sehingga ke Peranchis.

Syabas buat Koh Tsu Koon yang berani menghadapi puak-puak yang tidak habis-habis untuk mengampu itu. Gerakan mesti lawan puak ini habis-habisan kerana puak ini hanya akan anggap kamu kawan sewaktu kamu kuat sahaja. Sekarang, gerakan tidak sekuat dulu dan Umno pun semakin lemah, namun ego dan sombongnya tidak pernah padam. Jalan terakhir nanti, Gerakan boleh keluar dari Bn dan biarkan Umno merayu-rayu PAS dan DAP pula./wfauzdin.blogspot.com


Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Cerpen 13 : Rock dan Metal!

Posted: 21 Aug 2011 08:47 PM PDT

"Korang ni betul ke ke nak masuk pertandingan Battle of The Band kat Arked Mara tu minggu depan ni?" Jai bertanya kepada Halim,Mat dan Burn.

"Serius shit bro..aku yakin kita boleh menang..." Burn memandang ahli kumpulannya.

"Lagu apa kita nak bawak ni?" Mat bertanya kepada Halim,Halim memandang kepada Jai,Jai akhirnya memandang kepada Burn."Kau penyanyi Bakar,kau la kena pilih lagu apa yang kau konfiden nak bawak..."

Burn sengih. "Nak masuk battle kena bawak lagu mantap dan showmanship kena cantik..dalam kepala aku dah boleh bayangkan..lagu apa yang kita nak bawak.."

"Lagu apa?" tanya mereka bertiga serentak kepada Burn.Burn sengih lebar.

"Jom kita gi studio...prektis..."

.....................

" Peminat rock semua!Bagaimana dengan persembahan tadi? Sekarang ini, mempersembahkan lagu ciptaan sendiri yang diberi tajuk "In Darkness We Fall In Love And Die" terimalah sebuah band dari Kajang, The Goat Selector! "

Burn membetulkan michrophone.Jai menyarungkan gitar Fender miliknya.Halim membisikkan sesuatu kepada gitar bass miliknya dan Mat dengan gaya selamba duduk di atas stool dram.

"Hai semua,kami The Goat Selector.Influence kami Muse,Radiohead dan ada sket-sket M.Sharrif...ni lagu ciptaan saya,lirik pulak ditulis oleh gelfren saya..terimalah..In Darkness We Fall In Love and Die!"

"Ok geng.One two three four!" Mat mengetuk kedua-dua stiknya.Serentak muzik fusion metal dengan riff panjang dan lead section yang agak nyaring bermula.Persembahan mereka begitu bertenaga dengan alunan vokal Burn yang ada kalanya bunyi seperti sedang khusyuk bercinta dan ada juga ketikanya nada itu jadi satu jeritan yang nyaring tetapi sangat terkawal.

"In darkness!"
"We promises!"
"That we are gonna live together!"
"Till the end of time!"
"ARGHHHHH!"

Bunyi dram Mat menggunakan double bass pedal dan dilengkapkan dengan petikan bass Halim menjadikan muzik yang mereka alunkan mampu membuatkan penonton-penonton di situ mula menggoyangkan kepala,kemudian badan mula bergoyang dan akhirnya seluruh anggota mula bergerak.Burn hanya tersenyum melihat penonton-penonton.Dia sudah agak,lagu pilihannya tepat.

"Wait for me my dear sweet love!"
"One day will be reunited!"
"And again I can make you laugh!"
"As we are again united!"

Riff akhir bernota D berbunyi.Mat memainkan double pedal dengan kiraan 2/4 dan kemudian mengetuk simbal.Serentak Burn,Halim dan Jai melompat.Penonton mula bising! Riuh suasana ketika itu! Berpeluh dahi Burn, tapi dia puas.Semua orang mengangkat tangan memberikan tepukan gemuruh.

"Cayalah geng!" Jai memandang kawan2 nya lalu memainkan satu riff panjang.Penonton semua bersorak gembira. Mereka pun mengundurkan diri ke belakang pentas.Terus ditegur oleh seorang lelaki berumur.

"Yo,Goat Selector.Abang ni dari Fit Boy Records.Abang minat dengan show korang.Ada hati nak jadi proper artis?" tanya Brader itu yang memperkenalkan dirinya sebagai Abang Man.

"Huh?" Burn terpinga-pinga.Jai dan Halim lagilah blur.Mat pulak masih lagi di atas pentas sedang bersedia nak crowd surfing.

"Abang pasti..dengan bimbingan record label...band korang ni mampu pegi lagi jauh.." Abang Man meyakinkan mereka."Ini kad abang,bila rasa-rasa macam nak setuju...kontek abang tak kira pukul berapa.."

Burn,Halim dan Jai tersengih lebar.Menang ke kalah dah tak payah kira.Yang penting habuan lain pulak datang menyapa.

...........................


Hari itu adalah hari showcase untuk pelancaran album terbaru sebuah band muda yang bakal menjadi salah satu nama besar dalam industri tanah air.Abang Man duduk di meja berhadapan dengan puluhan wartawan dari pelbagai media.

"Sebelum anda mengajukan soalan..pada pendapat saya,lebih baik kalau anda tonton dulu persembahan mereka," pinta Abang Man.

"Encik Azman,ada desas desus mengatakan yang kumpulan baru ini hanyalah sebuah kumpulan Korea celup atau Jepun celup yang terpengaruh dengan budaya rock Jepun atau Korea.." tanya seorang wartawan.

" Saya tak rasa mereka terpengaruh...muzik yang mereka bawakan adalah masih dalam bentuk rock.Saya dan band ni lebih gemar mengklasifikasikan muzik mereka sebagai M-Rock atau Malays Rock," jawab Abang Man.

Abang Man memandang ke arah Burn,"Kau dah ready?" Burn angguk. "Ok,tanpa melengahkan masa,saya persembahkan,band terbaru yang bakal menggegar industri muzik kita,King of Kajang atau nama singkatannya,KoK!"

Burn berdiri di depan sekali.Muzik menggunakan synthesizer mula berbunyi.

"Aku....aku.....tak mampu hidup tanpa mu..." nyanyi Burn. "Dia..dia...dia...tak bernafas tanpa diriku.." nyanyi Halim sambil meluncur masuk dengan gitarnya.

"Cinta dan air mata..mana dapat dipisahkan..." nyanyi mereka berdua.

"Tapi diriku,lelaki yang punya perasaan.." sahut Jai sambil tangannya mula memetik gitar.

Tiba-tiba sebiji telur busuk terbang melekat tepat ke arah muka Burn. Bouncer kelab cepat-cepat menangkap si pembaling. "Kepala jubor kau la King of Kajang!CSuking Cock! " jerit mamat itu.

Burn kenal siapa dia.Bekas drummer mereka yang tak menerima hakikat untuk maju di dalam industri seni di Malaysia...jiwa metal perlu dikorbankan.Kini mereka bukan lagi mat metal..mereka adalah sebuah band tempatan yang dipengaruhi oleh genre Rock dari Jepun dan budaya Pop dari Korea.

"Kami,King of Kajang...dan ini adalah single pertama kami Cinta Pusing-Pusing dari album pertama kami,Melangkah Dengan Cinta..dapatkan yang original!" kata Burn sambil melompat-lompat.

Gadis-gadis yang dari tadi duduk mula berdiri."Burn!Burn!Burn!"

Burn mula tersengih melihat penonton-penonton."Cun siot awek tu.." fikir Burn dalam hati lalu terus menyanyikan single pertama mereka secara miming.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Anda Betul: Rakyat Tak Berahi Nak Kibarkan Bendera Walaupun Diberikan Percuma

Posted: 21 Aug 2011 08:45 PM PDT


Ramai tak kibar Jalur Gemilang

KUALA LUMPUR: Masih ramai yang enggan memasang Jalur Gemilang sama ada di rumah, premis perniagaan ataupun kenderaan walaupun sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 bakal tiba.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Fuad Hassan, berkata walaupun pelbagai kempen diadakan termasuk memberi bendera secara percuma, ia kurang mendapat sambutan di kalangan masyarakat.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Saya tak pernah adakan hubungan seks dengan Saiful

Posted: 21 Aug 2011 08:38 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Ogos — Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak pernah mengadakan sebarang hubungan seks dengan bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.
"Saya sama sekali menafikan tuduhan ke atas saya. Saya mahu mengatakan, dengan tidak ragu-ragu bahawa saya tidak pernah mengadakan hubungan seks dengan pengadu Mohd Saiful," kata beliau dalam kenyataannya di Mahkamah Tinggi hari ini.
Kandungan keterangan Anwar di Mahkamah Tinggi pagi ini, yang dibuat dari kandang tertuduh, diemelkan kepada media.
Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh, memilih untuk memberi keterangan dari kandang tertuduh.
"Dakwaan dia (Saiful) adalah satu pembohongan terus-terang dan kejam dan (ia) akan dibuktikan demikian," kata Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen.
Read More / Baca Lagi >>

Gereja atau Kedai Nombor Ekor yang bahaya?

Posted: 21 Aug 2011 08:36 PM PDT

"Mana yang terlalu banyak merosakkan akidah umat Islam terutama orang Melayu secara terang-terangan tepi jalan? Gereja atau Kedai Nombor Ekor? Kenapa tak buat serbuan di semua kedai nombor ekor terutama di bulan Ramadhan, bawa video kamera sekali masukkan dalam Youtube tengok betapa begitu ramai orang Melayu menjadi pengunjung tegar kedai nombor ekor.

Bacalah sendiri satu artikel bertajuk Tengok Keputusan Nombor Ekor Dulu, Baru Balik Berbuka pada pautan berikut http://kadikluang.blogspot.com/2011/08/tengok-keputusan-nombor-ekor-dulu-baru.html  
Yang siar keputusan nombor ekor dalam akhbar berbahasa Melayu, bila nak bertaubat?

 "

Jangan Pandang Angan-Angan Zaid Ibrahim

Posted: 21 Aug 2011 08:33 PM PDT

Oleh Mohd Sayuti Omar
Parti klon Akim yang kini diberi nama Kita akan meletak calon mereka di dua buah negeri. Begitulah menurut ketuanya Zaid Ibrahim. Negeri yang menjadi pilihan ialah Selangor dan Kelantan. Diharap semua orang faham apabila Zaid memilih dua buah negeri itu saja.

Kenapa beliau tidak memilih Pulau Pinang, Sarawak, Sabah atau Johor? Saya nampak acahan itu ada motifnya tersendiri. Beliau akan konsentrek kepada Kelantan. Walaupun beliau kata belum tahu kerusi mana beliau akan bertanding tetapi saya nampak dia akan pilih negeri kelahirannya, Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Pengajaran daripada tindakan JAIS ke atas gereja

Posted: 21 Aug 2011 08:32 PM PDT

Oleh Abu Firdaus
Peristiwa tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas gereja di Damansara baru-baru ini telah memberi banyak pengajaran kepada negara ini, baik di kalangan orang Islam mahupun bukan Islam.
Bagi umat Islam, ia memberi pengajaran kepada gerakan Islam, parti Islam dan juga pemimpin-pemimpin Islam. Walaupun fakta mengenai peristyiwa itu belum lengkap untuk ditatapi daripada laporannya, tetapi apa yang berlaku perlu menjadi iktibar kepada Pakatan Rakyat dan PAS khususnya.
Read More / Baca Lagi >>

Isu murtad: Umno tetap musang, sekalipun cuba berbulu ayam

Posted: 21 Aug 2011 08:30 PM PDT

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA
PAS isytihar mahu ganti Umno, parti asobiyah Melayu itu tiba-tiba berubah watak menjadi lebih PAS dari PAS. Rentetan isu yang berlaku satu demi satu dalam negara menunjukkan bahawa Umno cuba menonjolkan bahawa mereka adalah parti yang betul-betul memperjuangkan Islam.
PAS mahu menggantikan UMNO sebagai tulang belakang parti kerajaan yang memerintah. Jika selama BN berkuasa UMNO menjadi sandaran serta tempat rujukan orang Melayu/Islam di negara ini maka apabila Pakatan Rakyat berkuasa nanti maka PASlah penaung umat Melayu/Islam.


PAS tidak ingin menggantikan UMNO dari aspek syaksiyyah buruk UMNO; sudah tentu bukan mengambil alih sebagai perasuah dan penyamun kekayaan negara.
Umno yang panik dengan pengumuman PAS itu jadi tak keruan kerana jika rakyat meyakini bahawa PAS mampu menggantikan Umno sebagai peneraju kerajaan Pusat dan sebagai tempat mengadu nasib orang Melayu/Islam maka runtuhlah empayar kekuasaan Umno yang dibina separuh abad.
Read More / Baca Lagi >>

Akta 559 Menunjukkan Sikap Sebenar UMNO Terhadap Murtad

Posted: 21 Aug 2011 08:29 PM PDT

Oleh ramziredang

"Jika seluruh rakyat wilayah persekutuan mempunyai duit paling kurang rm3000, itu bermaksud seolah olah seluruh rakyat wilayah persekutuan dibenarkan murtad oleh  UMNO. Anda boleh merujuk Akta 559(wilayah persekutuan) yang diluluskan pada tahun 1997. Akta ini bukan diluluskan oleh  PKR, bukan oleh DAP, bukan oleh PAS, bukan oleh MCA, bukan oleh MIC, tetapi oleh  UMNO.

Bagi kesalahan yang bersabit dengan aqidah, akta 559 bahagian 2 kesalahan jenayah syariah seksyen 5 menyebut,:mana mana orang yang mengembangkan doktrin atau kepercayaan agama selain daripada doktrin atau kepercayaan agama Islam di kalangan orang yang beragama Islam adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua duanya.
Read More / Baca Lagi >>

China’s $3.2 trillion headache

Posted: 21 Aug 2011 08:15 PM PDT

China's annual GDP growth rate would drop by four percentage points if its exports did not grow at all.

By Yao Yang
BEIJING: While the downgrade of United States government debt by Standard & Poor's shocked global financial markets, China has more reason to worry than most: the bulk of its $3.2 trillion in official foreign reserves – more than 60% – is denominated in dollars, including $1.1 trillion in US Treasury bonds.
So long as the US government does not default, whatever losses China may experience from the downgrade will be small.
To be sure, the dollar's value will fall, imposing a balance-sheet loss on the Peoples' Bank of China (PBC, the central bank). But a falling dollar would make it cheaper for Chinese consumers and companies to buy American goods.
Read More / Baca Lagi >>

PR Adakan Mesyuarat Tergempar Bincang Ketidakikhlasan Najib

Posted: 21 Aug 2011 08:13 PM PDT


SHAH ALAM 22 OGOS : Satu perbincangan mengenai ketidakikhlasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Umno-Barisan Nasional (BN) melakukan reformasi sistem pilihanraya sebelum pilihan raya umum ke-13 akan diadakan pada Rabu ini.

Pakatan Rakyat membuat keputusan tersebut ekoran kenyataan perdana menteri bahawa pilihan raya umum boleh diadakan pada bila-bila masa dan ia tidak perlu menunggu keputusan jawatankuasa khas parlimen mengenai reformasi pilihan raya.
Read More / Baca Lagi >>

Krisis Libya: Anak Muammar ditangkap, seorang lagi serah diri

Posted: 21 Aug 2011 08:13 PM PDT

Gambar fail, Muammar Gaddafi melambai dari keretanya di pekarangan Bab Al Azizia, Tripoli pada 10 April lalu. — Foto Reuters
TRIPOLI, 22 Ogos — Muhammad Gaddafi, anak sulung pemimpin Libya, telah menyerah diri kepada pasukan pemberontak sejurus selepas adiknya Seif al Islam ditangkap di Tripoli. Perkembangan ini muncul enam bulan selepas pasukan pelbagai negara di bawah naungan Nato melakukan serangan ketenteraan ke atas Libya ekoran kebangkitan rakyat.
Tentera pemberontak dilaporkan mengepung kawasan pekarangan tempat tinggal Muammar Gaddafi, Bab al Aziziya, demikian menurut wakil pasukan pemberontak dipetik oleh ABC News.
Penyelaras majlis itu, Adel Dabbechi juga mengesahkan kepada Reuters tentang perkembangan tersebut.
Mohamad al Akari, seorang penasihat Majlis Kebangsaan Peralihan berkata jika Muammar masih berada di Tripoli bermakan mereka percaya yang pemimpin mengetuai Libya sejak 42 tahun lalu berada di Bab al Aziziya.
Read More / Baca Lagi >>

Rebels enter heart of Tripoli

Posted: 21 Aug 2011 08:11 PM PDT

The end is near for Libya's strongman Muammar Gaddafi as two of his sons were captured by rebel forces streaming into the capital.
By Missy Ryan
TRIPOLI: Jubilant rebel fighters streamed into the heart of Tripoli as Muammar Gaddafi's forces collapsed and crowds took to the streets to celebrate, tearing down posters of the Libyan leader.
Rebels waving opposition flags and firing into the air drove into Green Square, a symbolic showcase the government had until recently used for mass demonstrations in support of the now
embattled Gaddafi. Rebels immediately began calling it Martyrs Square.
Earlier, a convoy of rebels entered a western neighbourhood of the city. Rebels said the whole of the city was under their control except Gaddafi's Bab Al-Aziziyah stronghold, according to al-Jazeera Television.
Two of Gaddafi's sons were captured by the rebels, who were also reported to have seized the Libyan state radio building in the capital. Gaddafi's presidential guard units laid down their arms.
Read More / Baca Lagi >>

BN - BINI ROSMAH BARANG NAIK

Posted: 21 Aug 2011 08:09 PM PDT

BARANG NAIK BINI ROSMAH

MENTERI : BUKAN KERAJAAN TENTUKAN KENAIKAN HARGA BARANG – minsider

Nor Mohamed Yakcop berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kenaikan harga barangan.

"Bukan kerajaan yang tentukan kenaikan harga sebaliknya ia ditentukan oleh pasaran dunia. Setiap kali berlaku kenaikan harga kerajaan sentiasa mencari mekanisme tertentu untuk mengawalnya dan pada masa sama melindungi pengguna.

"Hal ini memang disedari oleh pihak pembangkang iaitu PAS, tetapi mereka sengaja mempolitikan isu ini," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung kempen antikenaikan harga PAS sebagai protes terhadap kerajaan BN. Read More / Baca Lagi >>

‘I never had sex with Saiful’

Posted: 21 Aug 2011 08:07 PM PDT

Anwar starts his defence by giving a statement from the dock, which means he will not be cross-examined by the prosecution.

KUALA LUMPUR: Anwar Ibrahim today started his defence in the Sodomy II trial by denying that he had ever had sex with complainant Mohd Saiful Bukhari Azlan.
"First and foremost, I categorically deny the charges against me. I never had any sexual relations with Saiful," said Anwar who read from a statetement from the accused dock.
He had earlier opted to give his evidence from the dock, instead of from the witness stand. This means he could not be cross-examined by the prosecution.
Anwar said the charges were a "despicable attempt at character assassination", but vowed that he would not be "cowed into submission".
Read More / Baca Lagi >>

As expected, Anwar gives statement from dock to foil 'character assassination'

Posted: 21 Aug 2011 08:04 PM PDT

As expected, Anwar gives statement from dock to foil 'character assassination'As expected, Opposition Leader Anwar Ibrahim decided to give statement from the dock on the sodomy charges pressed against him by Prime Minister Najib Razak so as to avoid being lynched by a prosecution that has been tainted by allegation of political bias towards his arch enemy Najib.
"Given that the 13th general election is nearby, there is little doubt that UMNO may use the prosecutors to do their character assassination against Anwar. Why should he be so stupid as to invite that?" PKR legal chief Latheefa Koya told Malaysia Chronicle.
Anwar had taken the witness stand in the 1998 trial from which he was full aquitted, but only after spending 6 years in jail due to trumped-up charges he blamed on ex-premier Mahathir Mohamad of fixing.
Read More / Baca Lagi >>

Penafian Najib terhadap AS$24mil cincin dan mertua Mafia tidak meyakinkan

Posted: 21 Aug 2011 08:03 PM PDT

Penafian Najib terhadap AS$24mil cincin dan mertua Mafia tidak meyakinkanAkhirnya, Perdana Menteri Malaysia Najib Razak memecah kesunyian mengenai pembelian cincin berlian biru isterinya yang didakwa bernilai AS $ 24 juta besan dan mengenai dakwaan beliau dari Kazakhstan adalah sebahagian daripada geng Mafia Rusia. Sekarang, mungkin lebih baik jika dia telah berdiam diri sahaja.
Pendedahan yang telah dibuat menunjukkan bahawa beliau menggunakan kekerasan fizikal dan imejan untuk menutup reputasi beliau selepas Kompas, sebuah akhbar Indonesia mendedahkan laporan pada 4 Ogos lepas mengenai keterlaluan ahli keluarganya.
"Adakah Kompas menarik balik laporan mereka dan memohon maaf kerana silap melaporkan dan memfitnah Najib atau adakah editor Kompas yang menemu bual Najib hanya meminta maaf atas ihsan kerana memalukan beliau setelah mereka berjumpa? Juga, mengapa pula kebetulan Najib tiba-tiba bersetuju untuk ditemuduga pihak Kompas? Kelihatan ini seperti langkah kurang bijak, satu lagi kesilapan yang memalukan." Kata Timbalan Presiden PKR, Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.
Read More / Baca Lagi >>

Can Najib stave off a bullish Muhyiddin

Posted: 21 Aug 2011 08:02 PM PDT

Can Najib stave off a bullish MuhyiddinWith UMNO's general assembly fast approaching at the end of this year, pundits have been buzzing with speculations on the possible power struggle between Prime Minister Najib Razak and his deputy Muhyiddin Yassin.
58 year-old Najib, son of former Prime Minister Tun Abdul Razak, entered the political scene like a rocket shooting for the stars. Armed with an education from the University of Nottingham and experience in trade, Najib became the youngest deputy minister in the country when he was appointed Deputy Minister of Energy, Telecommunications, and Post at the age of 25. At 29 he became Menteri Besar of Pahang, also the youngest in the country.
Read More / Baca Lagi >>

The garbage politicians in BN and Pakatan

Posted: 21 Aug 2011 08:00 PM PDT

s)
The garbage politicians in BN and Pakatan There are garbage politicians in the Barisan Nasional as well as in the Pakatan Rakyat. However, clearly there is more garbage in the BN, especially in the MCA.
MCA leaders are so rotten to the core that they will not hesitate to sell their mother to realise their personal agenda which is always about material benefits that come with political power.
In the Wikileak report quoted in a US diplomatic cable in 2006 and attributed to US Embassy's political officer Mark Clark, the then MCA vice-president was one of the few ministerial level Chinese politicians who refused to deny publicly or privately the fact that Chinese Malaysians are marginalised.
Clark reported that Ong acknowledged "of course we are marginalised, big business to small stall owners know that – but MCA cannot admit it".
Read More / Baca Lagi >>

Anggota ATM perlu berkecuali

Posted: 21 Aug 2011 07:38 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Ogos: PAS menegaskan menteri atau Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertanggungjawab terhadap dakwaan bekas anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bahawa mereka diarahkan 'memangkah' undi pos untuk BN.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, dakwaan tersebut tidak seharusnya dijawab oleh ATM sendiri, pasukan beruniform yang berkecuali daripada politik kepartian.

"Saya tegaskan bahawa sepatutnya yang respon itu ialah menteri atau SPR, bukan yang beruniform.
Read More / Baca Lagi >>

Jawatankuasa Terpilih Parlimen: Reaksi positif bernada ego BN

Posted: 21 Aug 2011 07:37 PM PDT

Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib (mStar online, 15 Ogos 2011) mengenai penubuhan Jawatankuasa Terpilih Parlimen untuk pembaharuan pilihan raya adalah wajar dilihat secara kritis. Ia mungkin reaksi positif akibat perhimpunan Bersih 2.0 yang dicop haram. Jika benar begitu, maka reaksi itu sebenarnya berasaskan premis haram di sisi Barisan Nasional, tetapi tetap bersih di sisi Pakatan Rakyat.
Namun, sebuah portal online (The Malaysian Insider, 17 Ogos 2011) melaporkan tiga hari selepas mengumumkan pembentukan Jawatankuasa Terpilih Parlimen itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menyatakan keputusan itu dibuat ialah untuk "memuaskan" pihak-pihak yang mempertikaikan proses pilihan raya.
Read More / Baca Lagi >>

Fitnah Liwat II : Anwar beri keterangan dari kandang tertuduh

Posted: 21 Aug 2011 07:30 PM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memilih untuk memberi keterangan dari kandang tertuduh dengan kenyataannya tidak boleh diperiksa balas oleh pihak pendakwaan.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin mohd Diah sebelum itu memberitahu Anwar belia mempunyai tiga pilihan dalam perbicaraan kes liwat ketua pembangkang itu dengan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Renung Sejenak Ramadhan Di Somalia

Posted: 21 Aug 2011 07:30 AM PDT

Video : Terangkan fisabilillah

Posted: 21 Aug 2011 07:29 AM PDT

Video : Forum Anak Muda & Demokrasi (part 3)

Posted: 21 Aug 2011 07:28 AM PDT

Tahniah : Polis Mampu Buat Kerja...Tidak ada tangan ghaib kacau..!!

Posted: 21 Aug 2011 07:22 AM PDT

Simbah asid: Lelaki serang Mohd Rafie direman lima hari

KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Seorang lelaki yang ditahan petang semalam berhubung kes simbah asid ke atas seorang pemuda di Wisma Bumi Raya, Jalan Raja Laut, di sini 8 Ogos lepas, direman lima hari bermula hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

PM Malaysia patutnya lebih cerdik dari ni...

Posted: 21 Aug 2011 07:21 AM PDT

Sebelum ni Najib Razak, Perdana Menteri merangkap Presiden Umno merangkap Presiden Barisan Nasional masa mencadangkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen Mengenai Pembaharuan Pilihan Raya dilaporkan berkata:
"Saya dah kata dan saya ulang sekali lagi, saya dan anggota-anggota kabinet tidak rela menjadi perdana menteri dan menteri tanpa sokongan daripada rakyat. Kami hanya akan tubuh kerajaan sekiranya terbukti rakyat benar-benar memilih kerajaan Barisan Nasional.

"Inilah yang saya nak sampaikan bahawa jangan ada sesiapa yang salah anggap bahawa kita tidak menginginkan proses yang bersih dalam memilih kerajaan," katanya. - mStar.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT