Ahad, 21 Ogos 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Cerpen 13 : Rock dan Metal!

Posted: 21 Aug 2011 08:47 PM PDT

"Korang ni betul ke ke nak masuk pertandingan Battle of The Band kat Arked Mara tu minggu depan ni?" Jai bertanya kepada Halim,Mat dan Burn.

"Serius shit bro..aku yakin kita boleh menang..." Burn memandang ahli kumpulannya.

"Lagu apa kita nak bawak ni?" Mat bertanya kepada Halim,Halim memandang kepada Jai,Jai akhirnya memandang kepada Burn."Kau penyanyi Bakar,kau la kena pilih lagu apa yang kau konfiden nak bawak..."

Burn sengih. "Nak masuk battle kena bawak lagu mantap dan showmanship kena cantik..dalam kepala aku dah boleh bayangkan..lagu apa yang kita nak bawak.."

"Lagu apa?" tanya mereka bertiga serentak kepada Burn.Burn sengih lebar.

"Jom kita gi studio...prektis..."

.....................

" Peminat rock semua!Bagaimana dengan persembahan tadi? Sekarang ini, mempersembahkan lagu ciptaan sendiri yang diberi tajuk "In Darkness We Fall In Love And Die" terimalah sebuah band dari Kajang, The Goat Selector! "

Burn membetulkan michrophone.Jai menyarungkan gitar Fender miliknya.Halim membisikkan sesuatu kepada gitar bass miliknya dan Mat dengan gaya selamba duduk di atas stool dram.

"Hai semua,kami The Goat Selector.Influence kami Muse,Radiohead dan ada sket-sket M.Sharrif...ni lagu ciptaan saya,lirik pulak ditulis oleh gelfren saya..terimalah..In Darkness We Fall In Love and Die!"

"Ok geng.One two three four!" Mat mengetuk kedua-dua stiknya.Serentak muzik fusion metal dengan riff panjang dan lead section yang agak nyaring bermula.Persembahan mereka begitu bertenaga dengan alunan vokal Burn yang ada kalanya bunyi seperti sedang khusyuk bercinta dan ada juga ketikanya nada itu jadi satu jeritan yang nyaring tetapi sangat terkawal.

"In darkness!"
"We promises!"
"That we are gonna live together!"
"Till the end of time!"
"ARGHHHHH!"

Bunyi dram Mat menggunakan double bass pedal dan dilengkapkan dengan petikan bass Halim menjadikan muzik yang mereka alunkan mampu membuatkan penonton-penonton di situ mula menggoyangkan kepala,kemudian badan mula bergoyang dan akhirnya seluruh anggota mula bergerak.Burn hanya tersenyum melihat penonton-penonton.Dia sudah agak,lagu pilihannya tepat.

"Wait for me my dear sweet love!"
"One day will be reunited!"
"And again I can make you laugh!"
"As we are again united!"

Riff akhir bernota D berbunyi.Mat memainkan double pedal dengan kiraan 2/4 dan kemudian mengetuk simbal.Serentak Burn,Halim dan Jai melompat.Penonton mula bising! Riuh suasana ketika itu! Berpeluh dahi Burn, tapi dia puas.Semua orang mengangkat tangan memberikan tepukan gemuruh.

"Cayalah geng!" Jai memandang kawan2 nya lalu memainkan satu riff panjang.Penonton semua bersorak gembira. Mereka pun mengundurkan diri ke belakang pentas.Terus ditegur oleh seorang lelaki berumur.

"Yo,Goat Selector.Abang ni dari Fit Boy Records.Abang minat dengan show korang.Ada hati nak jadi proper artis?" tanya Brader itu yang memperkenalkan dirinya sebagai Abang Man.

"Huh?" Burn terpinga-pinga.Jai dan Halim lagilah blur.Mat pulak masih lagi di atas pentas sedang bersedia nak crowd surfing.

"Abang pasti..dengan bimbingan record label...band korang ni mampu pegi lagi jauh.." Abang Man meyakinkan mereka."Ini kad abang,bila rasa-rasa macam nak setuju...kontek abang tak kira pukul berapa.."

Burn,Halim dan Jai tersengih lebar.Menang ke kalah dah tak payah kira.Yang penting habuan lain pulak datang menyapa.

...........................


Hari itu adalah hari showcase untuk pelancaran album terbaru sebuah band muda yang bakal menjadi salah satu nama besar dalam industri tanah air.Abang Man duduk di meja berhadapan dengan puluhan wartawan dari pelbagai media.

"Sebelum anda mengajukan soalan..pada pendapat saya,lebih baik kalau anda tonton dulu persembahan mereka," pinta Abang Man.

"Encik Azman,ada desas desus mengatakan yang kumpulan baru ini hanyalah sebuah kumpulan Korea celup atau Jepun celup yang terpengaruh dengan budaya rock Jepun atau Korea.." tanya seorang wartawan.

" Saya tak rasa mereka terpengaruh...muzik yang mereka bawakan adalah masih dalam bentuk rock.Saya dan band ni lebih gemar mengklasifikasikan muzik mereka sebagai M-Rock atau Malays Rock," jawab Abang Man.

Abang Man memandang ke arah Burn,"Kau dah ready?" Burn angguk. "Ok,tanpa melengahkan masa,saya persembahkan,band terbaru yang bakal menggegar industri muzik kita,King of Kajang atau nama singkatannya,KoK!"

Burn berdiri di depan sekali.Muzik menggunakan synthesizer mula berbunyi.

"Aku....aku.....tak mampu hidup tanpa mu..." nyanyi Burn. "Dia..dia...dia...tak bernafas tanpa diriku.." nyanyi Halim sambil meluncur masuk dengan gitarnya.

"Cinta dan air mata..mana dapat dipisahkan..." nyanyi mereka berdua.

"Tapi diriku,lelaki yang punya perasaan.." sahut Jai sambil tangannya mula memetik gitar.

Tiba-tiba sebiji telur busuk terbang melekat tepat ke arah muka Burn. Bouncer kelab cepat-cepat menangkap si pembaling. "Kepala jubor kau la King of Kajang!CSuking Cock! " jerit mamat itu.

Burn kenal siapa dia.Bekas drummer mereka yang tak menerima hakikat untuk maju di dalam industri seni di Malaysia...jiwa metal perlu dikorbankan.Kini mereka bukan lagi mat metal..mereka adalah sebuah band tempatan yang dipengaruhi oleh genre Rock dari Jepun dan budaya Pop dari Korea.

"Kami,King of Kajang...dan ini adalah single pertama kami Cinta Pusing-Pusing dari album pertama kami,Melangkah Dengan Cinta..dapatkan yang original!" kata Burn sambil melompat-lompat.

Gadis-gadis yang dari tadi duduk mula berdiri."Burn!Burn!Burn!"

Burn mula tersengih melihat penonton-penonton."Cun siot awek tu.." fikir Burn dalam hati lalu terus menyanyikan single pertama mereka secara miming.

Tiada ulasan: