Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PERHIMPUNAN BERSIH - KHALID YUNUS MAHARAJA LAWAK YANG BINGAI

Posted: 20 Jun 2011 10:00 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SAKIT perut aku menahan ketawa membaca kenyataan bekas MP Parlimen Jempol, Khalid Yunus di dalam akhbar Sinar hari ini. Orang tua beruban putih ini mungkin terlebih nyanyuk gamaknya. Beliau cuba mengulas isu perhimpunan BERSIH, kununnya mahu jadi hero setaraf hero katak Berahim Ali.

Apa beliau kata? "Jangan ganggu hak orang kalau hak sendiri tidak mahu diganggu". Amaran itu ditujukan beliau kepada Datuk S. Ambiga Pengerusi BERSIH. Beliau berucap semasa perhimpunan anjuran PERKASA semalam yang mudah pula mendapat permit berhimpun dan berceramah. Aku nak bagitahu la orang kampong aku ni, wahai Khalid, orang bercerita pasal perhimpunan BERSIH, yang awak merepek pasal hak tu buat apa? BERSIH ganggu hak siapa? Hak SPR? Habis tu, hak rakyat untuk memilih dan mengundi mengikut sistem dan peraturan yang adil bagaimana?

Lebih kelakar lagi apabila tok uban ini merapu dengan ayat ini, " Mengapa perkara dalam Perlembagaan dipertikaikan oleh BERSIH? "Hak Melayu sudah termaktub sebagai hak Melayu". Aduhhh....betapa bengapnya bekas MP Jempol ini. Apa kena mengena perhimpunan BERSIH dengan hak Melayu dalam Perlembagaan? Tok uban ni tau ke BERSIH tu apa? Atau selama ini dia tidor kemudian dikejutkan oleh PERKASA untuk berucap. Dalam keadaan mengigau tok uban ni pun bercakap pasal hak Melayu.

Wahai tok uban, jangan malukan orang Nogori Sembilan weh... Aku nak ajar sikit tok uban ni. BERSIH menuntut beberapa perkara yang ada kaitan dengan membaikpulih sistem pilihanraya agar lebih baik dan telus. Apabila disebut pilihanraya, ini bukan soal hak Melayu atau mana-mana kaum. Tok uban ingat BERSIH ini mahu hapuskan hak Melayu untuk mengundi ke? Di mana pula perkara dalam Perlembagaan yang BERSIH langgar? Bahkan, BERSIH mematuhi perkara di dalam Perlembagaan yang membenarkan perhimpunan secara aman. Itu pun susah sangat ke Khalid Yunus nak faham?

Amat malang sekali, orang macam ini digunakan oleh Umno untuk menjalankan propaganda anti BERSIH. Beliau bukan sahaja gagal, malah menampakkan kebodohan pemikirannya. Nasib baik beliau tidak lagi menjadi MP Jempol, jika tidak, malu rakyat Jempol ada Wakil Rakyat sebodoh ini. Entah macam mana dulu beliau ini dipilih jadi Wakil Rakyat dan jadi Menteri tak tahu lah.

Apa pun, tahniah buat Khalid yunus. Paling tidak pun menambahkan lagi keyakinan rakyat untuk menyokong BERSIH kerana hujah pemimpin Umno terutamanya dari PERKASA semuanya hujah yang berstatus longkang./wfauzdin.blogspot.com

UGUTAN PERKASA, PAS SEDIA JADI BENTENG SEMUA KAUM

Posted: 20 Jun 2011 08:30 PM PDT

(Harakah Daily) - Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) memberi amaran kepada Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dan ahli-ahli pertubuhan itu agar menghentikan tindakan samseng mereka dan ugutan kepada rakyat Malaysia khususnya kalangan bukan Melayu yang mahu menyertai Himpunan Bersih 2.0.

Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor menegaskan, Pemuda PAS bersedia menjadi perisai kepada rakyat pelbagai kaum yang hadir dalam perhimpunan Bersih 2.0 sekaligus menolak sebarang tindakan provokatif yang cuba diadakan oleh Perkasa untuk menimbulkan suasana tegang dan huru-hara. DPPP, katanya kesal dengan risalah perkauman yang diedarkan Perkasa yang menyebut "Awas!!! Ambiga Wanita Hindu yang Merbahaya". "Ini sudah melampau dan jelas satu penghinaan kepada Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan dan kaum lain," tegasnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

DPPP juga, ujarnya kesal kerana Ibrahim dalam ucapannya di Kelab Sultan Sulaiman turut memberikan amaran kepada Kaum Tionghua supaya membeli makanan tambahan untuk disimpan di rumah jika Himpunan Bersih 2.0 tidak dihentikan kerana Perkasa akan lakukan apa sahaja bagi menghentikannya. "Mereka mahu lakukan apa? Pukul orang India, pecah rumah dan kedai orang Cina? Bakar rumah ibadat? Atau pijak kepala babi dan lembu di Dataran Merdeka?" soalnya.

Soalnya lagi, siapa Perkasa yang mahu melawan kebangkitan rakyat. Tambahnya, apa tujuan mereka membuat ugutan kepada kaum bukan Melayu kerana negara ini milik semua dan rakyat berhak turun ke jalan raya untuk menyatakan tuntutan mereka secara aman. Katanya, DPPP yakin bahawa Perkasa bekerja untuk Umno yang kini terdesak untuk menahan asakan Bersih 2.0. Mereka, ujarnya memperkudakan Ibrahim dan ahli mereka dalam Perkasa untuk mewujudkan suasana huru hara.

Menurutnya, Perkasa cuba mengumpan supaya pihak polis membuat tangkap awal termasuk mengunakan akta ISA, malah mereka cuba mencabar polis untuk menangkap pemimpin mereka sendiri sebagai korban untuk menunjukkan keadilan polis dalam bertindak, walhal yang mahu membuat huru hara adalah pelampau Perkasa sendiri. Beliau berkata, DPPP melihat Perkasa cuba untuk mewujudkan 13 Mei kedua, mereka mahu Operasi Lalang berulang.

Tambahnya, ugutan-ugutan ekstrim mereka menunjukan bahawa mereka memang kumpulan pelampau yang wajar diambil tindakan oleh pihak polis. "Kenapa pihak polis berdiam bila Perkasa membuat ugutan?" tanya beliau. Beliau mengharapkan polis tidak menutup mata dan telinga hanya kerana Perkasa melaungkan slogan yang kononnya mahu membantu Menteri Dalam Negeri di dalam menghadapi Bersih 2.0.

Pemuda PAS, katanya memberikan jaminan kepada orang-orang Melayu dan bukan Melayu bahawa Himpunan Bersih 2.0 akan berjalan dengan aman dan selamat. Beliau mengingatkan semua peserta dilarang membawa sebarang senjata atau melakukan kerosakan dan provokasi.

Menurutnya, peserta Bersih 2.0 yang akan hadir diminta menghormati peniaga dan penduduk Kuala Lumpur serta menjaga kebersihan sepanjang himpunan berlangsung. "Ayuh semua rakyat, semua anak muda. Jangan hirau, jangan takut pada pelampau Perkasa. "Tunjukan kuasa rakyat, bersama kita perkukuhkan desakan rakyat untuk memastikan Pilihanraya Bersih dan Adil dilaksanakan di negara ini," katanya.

MANUSIA BERKULIT PANDI KUTTI DARI KULIM PUNYA AUTA

Posted: 20 Jun 2011 09:46 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

ADA seorang manusia berkulit binatang `pandi kutti' berasal di Kulim Bandar Baru menjerit-jerit macam orang gila bagitau semua orang bahawa di era reformasi Anwar telah mengarahkannya membuat onar atau huru-hara. Manusia kaki temberang dan terkenal dengan kaki kencing dan berhutang merata-rata ini cuba nak memperbodohkan rakyat melalui media syaitan yang ada.

Beliau sangka di era reformasi dulu semua rakyat yang ada hari ini belum lahir ke dunia lagi, sebab itu firaun besar Kulim ini mahu menipu. Kita semua tahu siapa yang berjuang kuat di era itu, dan VCD reformasi masih ada lagi tersimpan. Kita lihat mana muka `pandi kutti' Kulim waktu itu kecuali tukang pegang `loud healer'.

Kununnya Anwar harapkan beliau lakukan huru-hara, hebat sangatkah manusia yang ditendang oleh PAS ini? Jangan ingat bila pakai ketayap macam yahudi mabuk sudah merasa hebat sangat. Melalak dalam TV buat cerita karut dan fitnah demi mahui menjilat punggung sang Penguasa adalah satu kerja jijik lebih hina dari pelacur. Sebelum ini, orang yang sama juga buat cerita kununnya Anwar lah yang menyuruh beliau karang cerita pasal Altantuya. Semuanya mahu dilibatkan Anwar. Kerana apa?

Ya, kerana dia tahu barangsiapa yang mahu hidup senang dengan pangkat dan jawatan yang mudah hanya ada satu cara iaitu burukkan Anwar. Jika tidak percaya cuba tanya Ezam raja sesumpah. Tidak perlu susah payah, beberapa bulan sahaja masuk dalam geng sekutu Apco, dapat Senator. Yang bodoh siapa? Tentunya yang berjuang lama dalam parti sekular itu dan setia dulu, kini dan selamanya. Habuk pun tak dapat apa. Ezam sesumpah juga yang beruntung. Maki hamun, keji dan bermacam lagi kemudiannya melutut kembali kepada parti lama, menyalak lebih kurang maka dapat Senator.

Mungkin inilah taktik yang mahu Lembu Kulim ini nak guna. Dia tahu di dalam PRU akan datang rakyat Kulim mahu kuburkan dia dan kencing di atas kuburnya. Maka, awal-awal lagi dia karang cerita ini walaupun karangannya seperti orang bodoh tak cukup akal. Mudah-mudahan Allah laknat pembawa fitnah ini biar dia terbakar bersama-sama dengan kopiah tarbusnya itu./wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Pekida : Kami bukan gangster, kami tolong Melayu

Posted: 20 Jun 2011 11:07 PM PDT

"Pekida bukan kumpulan gengster, yang gangster, yang 'pau' dan pukul orang tu kumpulan 'serpihan' yang asalnya dulu Pekida," kata Penasihat Pekida Wilayah Persekutuan, Datuk Paduka Hamzah Daud.

PETALING JAYA: "Sekarang tak kira lu Abang Long ka, lu Ayahanda ka, ini KL gua pegang!" kata Shark tidak puas hati kerana bimbang Malek akan merampas takhtanya sebagai ketua kumpulan kongsi gelap Kuala Lumpur satu hari nanti.

Shark (lakonan Shamsul Yusof) dan Malek (Aaron Aziz) merupakan watak dalam filem KL Gangster yang meceritakan tentang survival segelintir anak muda yang hidup di tengah kepesatan ibu kota, akhirnya memilih jalan hitam sehingga terjebak dalam kancah sosial dan gengsterisme.

Namun di sebalik kisah fiksyen itu timbul satu persepsi apabila terdapat beberapa adegan yang didakwa menyentuh 'kod rahsia' dan secara terang mempersendakan pergerakan kumpulan Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida).


~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Bukan takat nak bakar kereta baling batu, siap nak bakar kedai!

Posted: 20 Jun 2011 11:11 AM PDT


Tun Saban Balek

0
sumber :-

Tun Saban Balek


ADUHHHH.. PECAH LOBANG LAGI!!!!!!!!

Posted: 20 Jun 2011 07:38 AM PDT






Syarikat Impact Creations Sdn Bhd yang dikatakan memperolehi kontrak RM1.8 juta untuk mengendalikan laman Facebook Kementerian Pelancongan didapati tidak mempunyai laman web sendiri yang sempurna.

Tinjauan KeadilanDaily.com mendapati syarikat tersebut sekadar meletakkan pengumuman bahawa laman webnya 'akan datang' tidak lama lagi.

Impact Creations sebelum ini didapati menggunakan khidmat seorang 'konsultan', Juni Ewe untuk mendapatkan kontrak RM1.8 juta bagi mengendalikan enam laman web Kementerian Pelancongan. Juni Ewe merupakan kawan baik kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen.

Exco Pelancongan Selangor, Elizabeth Wong hari ini menggesa Ketua Audit Negara untuk menyiasat pemberian kontrak itu yang terlalu besar jumlahnya untuk sekadar mengendalikan laman Facebook Kementerian Pelancongan. Kdaily

Note: Kah kah kah kah.. Syarikat mengendalikan projek RM1.8 jita tak ada website sendiri.. kah kah kah kah.. ni syarikat apa ni? Meniaga air liur ke apa ni? woiiiiiiiii syarikat penipu!!! makcik kampung jual belacan pun ada website sendiri la.. Perghh senangnya hidup kat Malaysia ni .. kawan dengan menteri.. daftar syarikat bangang2.. tak payah pekerja tak payah apa.. terus dapat projek RM1.8 juta.. kah kah kah kah .. rakyat yang susah kena kurangkan subsidi untuk bagi duit pada kroni.. apa punya kerajaan ni? .. apa pun tak bolehhhhhhh!!!!!!!!!!!


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Anwar Desak Najib Jelaskan Urusan Tunai RM3.5 Bilion 1MDB

Posted: 20 Jun 2011 07:19 AM PDT




KUALA LUMPUR 20 JUN: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut penjelasan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Najib Razak tentang hubungan "akrab" antara 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan PetroSaudi International Limited sehingga mengeluarkan dana secara tunai berjumlah RM3.5 bilion.

Menurut Anwar, kenyataan yang dikeluarkan oleh Najib juga bercanggah dengan laporan audit yang dikeluarkan oleh KPMG bersabit pelaburan pembangunan tanah pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Sungai Besi yang mahu dinaik taraf menjadi Bandar Malaysia.

"Isunya kerana bayaran pelaburan yang dibuat oleh 1MDB, RM3.5 bilion kepada Petro Saudi International Limited secara tunai. Jadi saudara bayangkan, ini kerjasama yang paling hebat dalam dunia, (urusan) tunai," kata beliau pada sidang media di parlimen tadi.

Malah Anwar sebelum itu di Dewan Rakyat berhujah, penyata kewangan enam bulan pertama sehingga 30 September 2010 menunjukkan 1MDB mengalami kerugian RM158.3 juta dengan kos operasi enam bulan sebanyak RM20.5 juta.

Justeru ujarnya, pengumuman keuntungan 1MDB oleh Najib disangsikan kebenarannya apatah lagi dana melalui jaminan bon kerajaan persekutuan ditambah sebanyak RM10 bilion sehingga 2013, menjadikan jumlah keseluruhan RM15 bilion untuk syarikat pembangunan strategik tersebut.

Sebelum ini pada 2009, Anwar menimbulkan kesangsian terhadap keuntungan RM425 juta yang diuar-uarkan 1MDB pada tahun pertama pengoperasiannya selepas syarikat itu diberikan wang permulaan berjumlah RM5 bilion melalui bon kerajaan pada ketika itu.

Anwar turut mendakwa kerajaan tidak menyatakan sebarang jaminan terhadap kepentingan rakyat yang melibatkan hartanah paling berharga di ibu negara yang dipercayai boleh menjana pulangan ekonomi berpuluh bilion ringgit.

Sehubungan dengan itu beliau sekali lagi menimbulkan persoalan tentang syarikat PetroSaudi yang didaftarkan di Cayman Islands dan British Virgin Islands, di mana kedua-dua tempat itu merupakan kawasan bebas cukai.

Jelas menurutnya, perjanjian antara kedua-dua buah syarikat tersebut cuba untuk diselindungi melalui kepentingan yang dirahsiakan.

"(Maklumat) daripada laporan KPMG melalui akaun yang diaudit. Kami juga cari sebab tanggapan yang diberikan kepada umum di mana PetroSaudi yang bertapak di Saudi dan sebab ianya merupakan syarikat luar negara, kita ada masalah (mendapatkan maklumat)," jawab beliau kepada wartawan.

Beliau kemudian menyatakan bahawa projek seumpama ini seharusnya mempunyai ketelusan kerana ianya melibatkan kepentingan rakyat tempatan khususnya bekas pegawai tentera dan beberapa syarikat berkepentingan Bumiputera.

Jelasnya lagi, kaum Bumiputera juga harus diberi keutamaan di samping pelaksanaan tender terbuka bagi membolehkan rakyat tempatan bersaing bagi meraih keuntungan melalui projke-projek berkenaan.

Ahli parlimen Permatang Pauh itu kemudian menyifatkan pembayaran secara tunai melibatkan usahasama kedua-dua syarikat itu tidak pernah berlaku dalam sejarah perjanjian antara syarikat.

Justeru beliau tidak menolak kemungkinan berlaku ketidaktelusan selain kerajaan tidak bersikap adil kepada golongan yang berhak dan layak menyertai pembidaan tender itu.

Tiada Alasan Untuk Tidak Siasat Ibrahim Ali

Posted: 20 Jun 2011 06:42 AM PDT




KUALA LUMPUR 20 JUN: Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mengarahkan pihak berkuasa menyiasat kenyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali di bawah Akta Hasutan 1948 bersabit ugutan kepada kaum Cina menjelang perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai nanti.

"Tidak ada lagi perkara yang lebih jelas untuk menyiasat beliau di bawah Akta Hasutan," kata Khairy kepada media di lobi parlimen hari ini.

Ibrahim dalam ucapannya di Kampung Baru semalam bersama 164 badan bukan kerajaan (NGO) melancarkan "perang" terhadap Himpunan Bersih 2.0 dengan membakar gambar Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreenevasan.

Beliau turut memberi amaran kepada kepada masyarakat Cina supaya tidak keluar rumah atas alasan "apa sahaja boleh berlaku" pada hari tersebut.

Khairy kemudian menyifatkan kenyataan tersebut sebagai menakut-nakutkan warga Cina.

Justeru beliau mengajak rakyat untuk mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan Ibrahim itu dan tindakan tegas harus dikenakan ke atas ahli parlimen tersebut.

"Saya menegaskan kepada masyarakat Cina bahawa pandangan ahli parlimen ini tidak mewakili suara Melayu majoriti. Kita masyarakat Melayu menghormati semua kaum," ujar beliau lagi.

Khairy berkata beliau akan tetap mengetuai perhimpunan Pemuda Umno pada 9 Julai nanti untuk menyatakan sokongan kepada SUruhanjaya Pilihan Raya (SPR) namun memberi jaminan tidak akan bertembung dengan penyokong Bersih.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar sebelum itu melebel Ibrahim sebagai pengecut dengan bertindak mengugut kaum Cina.

Sehubungan itu Nurul Izzah berkata masyarakat tidak perlu takut dengan ugutan tersebut.






Azmin beri 48 jam kepada Timbalan Pengerusi SPR: "Jawab, atau letak jawatan!"

Posted: 20 Jun 2011 01:48 AM PDT

Timbalan Presiden PKR Azmin Ali memberi tempoh 48 jam kepada Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Wan Ahmad Wan Omar untuk menjawab tuduhannya bahawa SPR menipu dalam Daftar Pemilih Induk 2010 yang diwartakan pada Mei 2011.

Sambil menunjukkan salinan Daftar Pemilih terkini sehingga 30 September 2010, Azmin (gambar kanan) berkata terdapat 11 orang pengundi termasuk enam orang Melayu dan lima orang Cina didaftarkan dengan alamat Rumah 1E, Kampung Klang Gate, iaitu kediaman ibunya - yang tinggal berseorangan sejak kematian ayahandanya pada tahun 1999.

"Saya memberi tempoh 48 jam kepada Wan Ahmad Wan Omar, jawab, kalau tidak letak jawatan sebagai Timbalan Pengerusi SPR," tegasnya, sebelum berseloka, "Mungkin dia dengar ucapan saya 'anak Cina anak saya', dia masuk pengundi Cina dalam rumah ibu saya."

Azmin Ali juga merangkap jawatan Pengarah Pilihan Raya dalam PKR, dan beliau membuat aduan yang sama sebelum PRU pada tahun 2008. Bukan dengan itu sahaja, Azmin juga mengemukakan bagaimana 48 orang pengundi Cina dimasukkan ke dalam Daftar Pemilih untuk Kampung Klang Gate Baharu, sebuah kampung tradisional Melayu dengan 100% penghuninya berketurunan Melayu.

Malah, beliau mendedahkan bagaimana alamat palsu, bersifat pangsapuri (misalnya 22-5-14) wujud untuk Kampung Klang Gate yang tidak mempunyai bangunan tinggi.

"Wan Ahmad Wan Omar, kalau kamu berminat dengan politik, sila letak jawatan, ayuh mari bertanding dengan saya di parlimen Gombak dalam pilihan raya yang akan datang," sebelum beliau menambah, "Itupun kalau Presiden setuju saya menjadi calon. Saya pun tak tahu lagi sama ada saya jadi calon atau tidak."

Sebelum ini, Azmin menyelar kepincangan dan penyelewengan sistem pilihan raya, berkata, "Orang yang kotor tidak. Orang yang bersih tidak kotor. Orang yang menolak bersih maknanya orang itu kotor. Apabila Najib dan SPR menolak BERSIH, maknanya mereka adalah manusia yang paling kotor dalam negara ini."

"Apabila mereka tidak mahu dibersihkan, maknanya mereka ingin kekal dalam kekotoran. Hanya dengan sistem pilihan raya yang tempang dan kotor, UMNO akan terus menjamin kuasa mereka dalam negara ini,"katanya.

Malah, beliau mengambil kesempatan untuk menyindir Perdana Menteri Najib Razak (gambar kiri), dan isterinya, Rosmah Mansor, apabila berkata, "Hanya di Malaysia, bomoh digunakan untuk menetapkan tarikh pilihan raya."

"Di Indonesia, di Filipina, di Thailand, tiga tahun sebelum pilihan raya rakyat sudah tahu tarikh pilihan raya. Tetapi di Malaysia, hanya Najib, Rosmah, dan bomoh sahaja yang menentukan tarikh pilihan raya," katanya dalam Konvensyen Pilihan Raya PKR yang diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam, dihadiri kira-kira 4,000 orang, petang tadi.

PKR harap bertanding di kawasan campuran

Dalam sidang media yang diadakan selepas konvensyen tersebut, Azmin Ali menyatakan hasrat PKR untuk bertanding di kawasan campuran. Ketika diminta MerdekaReview untuk mengulas, beliau berkata, "Kalau kita tengok balik sejarah Barisan Alternatif dan juga Pakatan Rakyat, Keadilan diberikan tugas untuk bertanding di kawasan-kawasan campuran mulai tahun 1999. Dan kawasan-kawasan ini secara relatifnya memang kawasan-kawasan yang sukar. That's why itu kita kalah teruk (tahun) 1999 dan juga 2004."

"Tetapi kita terus bekerja, dan kita telah membuktikan kepada teman-teman Pakatan Rakyat bahawa kita telah mendapat sokongan yang baik di kawasan-kawasan campuran kerana keyakinan kita kepada gagasan baru yang menolak perkauman dan meneruskan perjuangan berasaskan keadilan sosial. Dan sekarang nampaknya rakyat mula menerima termasuk orang-orang Melayu. Maka kita ingin menegaskan bahawa kawasan-kawasan ini cukup sesuai untuk diwakili Keadilan dalam pilihan yang akan datang."

Apabila ditanya apakah PAS dan DAP meminta untuk bertanding di kawasan campuran yang dimaksudkan, Azmin (gambar kanan) menjawab, "Belum dibuat secara rasmi...". Wartawan menyusul dengan soalan "secara tidak rasmi?", Azmin hanya menjawab "Saya tidak pasti."

Dalam sidang media tersebut, Azmin Ali tidak menolak kemungkinan berlaku "swapping", iaitu pertukaran kawasan antara parti dalam Pakatan Rakyat, di kawasan yang belum dimenangi. Untuk kerusi yang telah dimenangi parti politik masing-masing, ia dijangka akan terus dipertanding parti yang menang di kawasan tersebut.

Ketika ditanya kawasan yang dimenangi calon PKR, tetapi wakil rakyat kemudiannya berpaling tadah - apakah kerusi ini akan diberi laluan oleh PAS dan DAP, agar PKR boleh bertanding semula, beliau menjawab, "Saya ingin menegaskan bahawa undi yang diperolehi oleh Keadilan bukan kerana calon yang berkenaan. Tetapi rakyat hari ini memilih untuk mempertahankan sistem dua parti. Maka mereka membuat keputusan sama ada (memilih) Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Calon yang berkenaan walaupun datang daripada Keadilan, tapi mewakili Pakatan Rakyat."

"Dan kita nyatakan dengan tegas bahawa kerusi-kerusi itu dimenangi oleh Keadilan kerana rakyat yakin parti yang mampu membawa perubahan bukan individu yang berkenaan," Kata Azmin Ali ketika merujuk kepada sesetengah kerusi parlimen seperti Bayan Baru (Zahrain Hashim), Bandar Kulim Baharu (Zulkifli Noordin) dan sebagainya.

Apabila ditanya lagi sama ada PAS dan DAP sudi memberi laluan kepada PKR, Azmin berkata, "Saya bagi pihak parti mengatakan kita telah mengambil pendirian bahawa Keadilan akan terus mewakili kawasan-kawasan yang berkenaan, Keadilan! Kita akan letak calon yang terbaik kali ini."

Wartawan mendesak dengan soalan sama ada PAS dan DAP telah bersetuju dengan kenyataan di atas, Azmin Ali berkata, "Kita akan maklumkan kepada mereka, ini pendirian parti bahawa kemenangan dalam pilihan raya lepas bukan kerana individu berkenaan tetapi kerana Keadilan."

Sebelum ini, Azmin Ali dalam ucapan beliau menegaskan bagaimana Parti KeADILan berkembang dari sebuah parti politik yang tidak ditaruh harapan, kepada sebuah parti terbesar dalam PRU tahun 2008 dengan jumlah kerusi parlimen terbanyak dalam barisan pembangkang.

"Walaupun pada peringkat awa,l penganalisa politik melontarkan dakwaan bahawa parti ini tidak akan bertahan lama dengan gagasan yang berani ini. Tetapi Alhamdulillah setelah 12 tahun parti ini terus berkembang dengan pantas, maju dan mendapat sokongan rakyat pelbagai kaum di seluruh negara."

Beliau memberi stastitik, bagaimana Parti Keadilan Nasional yang bertanding pada tahun 1999, memperolehi 773,679 undi (11.67%), menurun kepada 617,518 undi (8.9%) pada tahun 2004, dan sokongan rakyat melonjak kepada 1,509,080 undi (18.58%) pada tahun 2008.

Konvensyen Pilihan Raya PKR Anwar: 5% lagi untuk robah lanskap politik

Posted: 20 Jun 2011 01:46 AM PDT

"Saudara tahu? Kalau kita rebut peluang kali ini, berapa percent? Another 5%..." Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim meneruskan, "Dari 1999, kita mula. Dalam tempoh singkat, 12, 13 tahun, saudara hanya perlu 5% sahaja lagi untuk merobah seluruh lanskap politik di negara ini."

"Tak usah fikir yang merunsingkan, membebankan. Apa kata kalau Anwar dihukum? Itu kerja mereka (musuh politik). Rancangan mereka. Rancangan penjenayah zaman edan... Tak usah nak fikir teori banyak-banyak."

"Saudara, ada pilihan raya, kita menang. Insyaallah. Ada yang katakan, what's the senario? Anwar masuk penjara. So what? Anwar masuk penjara tapi kita menang. Best senario, Anwar tak masuk penjara. Kita pun menang."

Demikianlah kata-kata Anwar Ibrahim yang disambut dengan tepukan dan sorakan, ketika berucap dalam Konvensyen Pilihan Raya PKR, di Pusat Konvensyen Shah Alam, petang semalam Kira-kira 4,000 orang perwakilan dan penyokong hadir memenuhi dewan, mengikuti acara yang dipersembahkan dengan pendekatan yang dinamik dan moden.

Anwar juga menambah, dengan penyelewengan dan kepincangan yang berlaku dalam sistem pilihan raya negara kita, pembangkang memerlukan undi 55% untuk mengalahkan pesaing politiknya, kerana terpaksa berdepan dengan pengundi hantu dan sebagainya.

Dinamik, moden, interaksi

Berbeza dengan ceramah politik yang sarat dengan hanya ucapan pemimpin politik sebelum ini, konvensyen kali ini diselit dengan tayangan video yang menarik, nyanyian sama ada untuk menyindir musuh politik, mahupun menyuntik semangat kepada penyokong.

Malah, ahli parlimen Sungai Petani Johari Abdul (gambar kiri) tampil untuk menyanyi lagu yang diubahsuai, menambah unsur hiburan dalam acara politik ini. Lebih-lebih lagi, pentas berbentuk "T" direka untuk memberi lebih ruang pemidato berinteraksi dengan hadirin, bahkan sesetengah pemimpin seperti Anwar dan Saifuddin Nasution (Setiausaha Agung) tidak menggunakan rostrum ketika berucap.

Konvensyen ini diadakan khas sebagai persiapan PKR berdepan dengan PRU ke-13, yang dijangka bakal berlangsung tidak lama lagi. Selain pimpinan utama, PKR menampilkan wakil-wakil dari kaum orang asli (dari Semenanjung, Sabah dan Sarawak), anak muda Cina, wanita kaum India untuk berucap - untuk menonjolkan kepelbagaian dalam partinya yang bersifat inklusif ini.

Malah, Anwar Ibrahim mempertahankan pendirian perjuangan partinya untuk semua suku kaum, meskipun berdepan dengan kritikan sesetengah pemimpin yang keluar parti dan mendakwa partinya tidak membela hak kaum tertentu.

"Saya nak tanya orang India, orang Melayu, Cina, Orang Ulu, Iban, Murut, Kadazan, Dusun, Bugis, Melanau, mana ada parti di negara ini yang sanggup hadapi risiko memperjuangkan nasib semua suku kaum dalam negara ini dengan istiqamah dengan yakin? Ini negeri orang Iban, ini negeri orang Cina, ini negeri orang Melayu, ini negeri orang Dusun... No compromise! Mahu bersama kita, baik orang Melayu atau Cina, India, ini pendirian kita."

Malah, Anwar mengingatkan UMNO-BN yang cuba menakut-nakutkan Melayu bahawa kedudukan kaum tersebut akan tergugat seandainya tampuk kerajaan diambil alih Pakatan Rakyat.

"Saya nak bagi tahu, Melayu mempunyai juga budaya berjuang. Melayu punyai juga budaya faham apa erti keadilan. Dan Melayu sebagai orang Islam juga dituntut untuk melaksanakan kebebasan dan keadilan bagi semua. Dan Melayu ini yang kita harus angkat bersama Cina, India, Iban, Kadazan dan yang lain-lain. Tidak timbul soal mengkhianati sesiapa!" tegas Anwar.

Beliau memberi kata-kata penyuntik semangat, dengan interaksi dari bawah pentas, "Saudara tak ada pengalaman nak lawan UMNO? (Ada!) Saudara tidak tahu pasal harga barang? (Tahu!) Saudara tak pernah dengar kes IPP? (Tahu!) Saudara tak tahu PKFZ? (Tahu!) Saudara tak tahu Teoh Beng Hock jatuh? (Tahu!) Tak pernah dengar Sarbani? (Tahu!) Saudara tak tahu TV3 punya cerca? (Tahu!) Saudara tak tahu Utusan Malaysia itu perkakas siapa? (Tahu!) Dah pass! Tak payah runsing dok (ketawa)."

Antara mesej yang disampaikan...

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution menjadi pemidato pertama, menekankan bahawa Anwar Ibrahim adalah aset penting buat PKR, sambil menunjukkan gambar bagaimana Anwar disambut dengan lautan manusia ke mana beliau berada - satu keadaan yang menjadi mimpi ngeri buat UMNO-BN, katanya. Selaku Setiausaha Agung, beliau turut memberi taklimat agar akar umbi mempersiapkan jentera untuk menghadapi pilihan raya.

Nurul Izzah (gambar kiri), satu-satunya Naib Presiden yang berucap, berkongsi pengalaman dan pandangannya yang baru melawat ke Turki untuk memerhati perjalanan pilihan raya di situ. Beliau yang bersama dalam perjalanan ketika Menteri Kewangan Turki, Mehmet Simsek berkempen, melihat dengan mata sendiri bagaimana pemimpin itu tabah berdepan dengan cemuhan kaum Kurdis. Dengan pengalaman sedemikian, Nurul mendakwa dirinya "sudah tidak takut dengan PERKASA ke, apa ke..."


DIPETIK DARIMERDEKA REVIEW DENGAN SEDIKIT PENYESUAIAN TARIKH DAN WAKTU

Pak Samad : Sejarah Buktikan Demonstrasi Jalanan Capai Matlamat

Posted: 20 Jun 2011 01:09 AM PDT


KUALA LUMPUR 20 JUN : Hasrat merealisasikan demokrasi tulen di negara ini boleh dijayakan melaluinya turunnya rakyat ke demonstrasi-demonstrasi jalanan, kata Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said.

Menurut beliau, sejarah membuktikan betapa perubahan boleh dicapai apabila rakyat turun secara beramai-ramai untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka mengenai polisi yang dibawa oleh sesebuah kerajaan.

"Itu orang kata, (tapi) mana-mana demonstrasi pun, mesti turun ke jalan raya. Takkan nak duduk dalam dewan saja kan? Ini fenomena dunia dan saya fikir kalau tak di jalan raya takkan berhasil," kata beliau kepada TV Selangor selepas Majlis Pelancaran Bersih 2.0 di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pendapat bahawa demonstrasi jalanan bukan merupakan budaya demokrasi di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein sebelum ini mencadangkan agar Bersih 2.0 melakukan himpunan di stadium atau tempat tertutup lain.

Bagaimanapun Datuk A. Samad Said atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Samad menyatakan, hal itu tidak tepat dan bersesuaian dengan agenda tuntutan perubahan mereka.

Malah ketika memberi ucapan ringkas perasmian Bersih 2.0, beliau menyampaikan sepotong Ucapan dari bekas gabenor Massachusetts yang membawa kepada kemerdekaan Amerika dari jajahan kolonial British.

"200 tahun lalu, tokoh Amerika Samuel Adams dan kelompok kecil telah menumpahkan teh di pelabuhan Boston. Samuel berkata, ia tidak memerlukan majoriti untuk berjaya, tetapi minoriti yang bekerja terus dan tanpa penat untuk menyalakan unggun semangat.

"Kita nyalakan unggun api itu malam ini," tegas beliau disambut dengan laungan semangat para hadirin.

Bersih bersama Pakatan Rakyat dan aktivis pelbagai NGO bersedia menggerakan Himpunan Bersih 2.0 menuntut pilihan raya adil dan bebas sebagai kesinambungan himpunan yang kali pertama diadakan pada November 2007, pada 9 Julai hadapan.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Justeru menurut beliau, permintaan rakyat untuk lapan tuntutan Bersih seharusnya dihormati oleh pihak berwajib.

"Saya fikir dalam demokrasi mesti ada benda yang tak lengkap, mesti dilengkapkan. Jadi saya fikir lapan tuntutan ini waraslah dan wajar dilaksanakan." ujar beliau.

BERSIH 2.0 : Platform Suara Rakyat, Uji Pentadbiran Najib

Posted: 20 Jun 2011 12:46 AM PDT






KUALA LUMPUR 20 JUN: Perhimpunan Bersih 2.0 akan menjadi platform utama kepada suara rakyat dalam mengukur sejauhmana komitmen kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) dalam mengamalkan sistem demokrasi, kata Setiausaha Kebangsaan DAP, Teresa Kok.

Malah katanya, sebarang tindakan provokasi daripada mana-mana pihak yang cuba menghalang himpunan besar-besaran itu hanya akan menghantar mesej buruk kepada sistem pentadbiran kerajaan terutama Polis Di Raja Malaysia (PDRM).

"Saya mahu beri peringatan kepada Barisan Nasional (BN) jika ada mana-mana penyokong yang tertangkap, maka kita akan hantar mesej kepada dunia bahawa BN memang mahu pilihan raya yang kotor," ujarnya.

Beliau yang hadir ke Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur malam tadi bersempena pelancaran Perhimpunan Bersih 2.0 menyatakan sokongan penuh terhadap program anjuran gabungan NGO seluruh negara termasuk wakil SAPP dari Sarawak.

Teresa yang hadir bersama pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat menunjukkan sokongan positif seraya menyeru seluruh rakyat turun untuk menyertai perhimpunan itu nanti.

Perhimpunan Bersih kali pertama diadakan pada 2007 berjaya mengumpulkan lebih 100 ribu rakyat tempatan mengadakan perarakan secara aman.

Dalam pada itu, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar yang turut sama menyatakan sokongan padunya kepada himpunan besar-besaran itu nanti menegaskan bahawa segala dakwaan yang dilemparkan kepada Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau individu utama dalam perancangan menanam kebencian terhadap BN menerusi Bersih 2.0 adalah dusta sama sekali.

"Walaupun dakwaan Datuk Seri Anwar adalah dalang, saya mahu tekankan ini semua dusta," kata Nurul Izzah.

Beliau sebaliknya menjulang Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan yang berjaya mengumpul kekuatan suara rakyat seluruh negara dalam menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai nanti akan bermula di tiga lokasi sekitar ibu negara Kuala Lumpur iaitu, pusat membeli belah Sogo, perkarangan Masjid Kampung Baru dan di hadapan DBKL jam 2 petang.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dimaklumkan akan turut serta dalam perhimpunan itu.


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Ini 2 orang,makan TAIK berak NASI ...

Posted: 20 Jun 2011 06:16 PM PDT

Ibrahim Ali 'gedebe politik', pentingkan diri sendiri cari publisiti murah...

"Dia (Ibrahim) tidak sopan dan suka cari gaduh dengan orang lain. Sekiranya kita tidak jauhkan diri daripada Ibrahim, Barisan Nasional (BN) akan terkena tempiasnya,"
 
Khairy is 'STUPID'..Khairy is 'STUPID'..Khairy is 'STUPID'

Ketua Pemuda UMNO dikatakan 'STUPID'!!
Bukan aku kata.. tapi Brahim Ali yang kata..
Tergamak dia kata Ketua Pemuda UMNO ni 'STUPID', Ketua Pemuda UMNO yang grad dari Oxford pun Brahim Ali boleh kata 'STUPID'?
Dahlah dia kata 'Khairy is STUPID' ditambah pula dengan "Cerdik tak boleh diajar, bodoh tak boleh ditegur'..
kah.. kah.. kah..

Eloklah tu kalau dah 'STUPID' mana sesuai nak jadi pemimpin.. tapi kalau pemimpin Ketua Pemuda UMNO tu 'STUPID'… pengikut dia mestilah sepuluh kali 'STUPID' kannnn…..??

dollah yankee -
Gurkah-gurkah politik di'port' kata nak penerajang dua-dua orang ini kalau jumpah mereka di-tengah jalan..
Nota: ini terjadi satu tahun yang lalu,iaitu pada 19 Jun 2010.
Kelmarin 20 Jun 2011,KJ suruh polis tangkap Brahim..kita tunggu apa pula Brahim nak kata..

Posted: 20 Jun 2011 01:49 AM PDT

dollah yankee -
Ini lah jumlah wang yang perlu kita bawa untuk mendapatkan sebotol 'beer' di-Zimbabwe. Jadi bila Tun Mahathir dan Najib dok suruh peniaga-peniaga ke Zimbabwe untuk meneroka 'lubang-lubang' yang ada di-sana, maka gurkah-gurkah politik di'port' tak berapa berani lah nak pi sana, sebab gurkah-gurkah ini semua 'minum punya olang' jadi takut laa...ia lah mana tak takut...bawa duit 3 kontena pun belum tentu boleh mabuk...
Kah..Kah..Kah..

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


MAP gesa semua pihak jayakan himpunan Bersih 2.0

Posted: 20 Jun 2011 08:49 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Jun: Memacu Arus Perjuangan (MAP) menggesa semua pihak supaya sama-sama menjayakan perhimpunan aman Bersih 2.0 akan diadakan pada 9 Julai  nanti.
Timbalan Presiden MAP, Zulkifly Ibrahim menyatakan bahawa perhimpunan aman adalah dibenarkan oleh Perlembagaan Malaysia.
Dengan merujuk kepada perhimpunan Bersih 1 sebelum ini, tiada berlaku kekecohan dan menganggu ketenteraman awam sebaliknya perhimpunan tersebut berjalan dengan baik dan akhirnya memorandum tersebut berjaya diserahkan kepada wakil Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara.
"Kepada pihak berkuasa, terutama PDRM, yang menguatkuasakan undang-undang, hendaklah menghormati dan melaksanakan seksyen 27 Akta Polis, mengawal selia perhimpunan, perjumpaan dan perarakan yang bertujuan menjayakan objektif kebebasan bersuara dan bukannya menghalang kebebasan tersebut," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Read More / Baca Lagi >>

PAS S'gor kerah 50,00 ahli sertai BERSIH

Posted: 20 Jun 2011 08:49 PM PDT

PAS Selangor menjangkakan lebih separuh daripada 72,000 anggotanya akan menyertai perhimpunan BERSIH pada 9 Julai depan.

"Kita ada 72,000 ahli di Selangor. Paling minima 50,000 akan keluar (berhimpun). Kita sudah arah keluar tanpa kecuali," kata setiausaha PAS negeri Khairudin Othman.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan bagaimana mobilisasi anggotanya itu akan dibuat.

"Tak pernah jadi strategi kita naik bas. Ahli kita faham bagaimana," katanya ketika ditanya sama ada parti itu menyediakan bas untuk membawa anggotanya.

Bukan takat nak bakar kereta baling batu, siap nak bakar kedai!

Posted: 20 Jun 2011 07:53 PM PDT

Malaysian Insider semalam melaporkan berita bertajuk "Khairy: Ibrahim Ali tak wakili majoriti Melayu". Ketua Pemuda Umno itu boleh jadi betul bila dia kata gitu. Malah, ramai orang Melayu dan orang Kelantan yang merasa malu bila Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dikaitkan dengan bangsa mereka atau negeri mereka. Ramai orang Melayu yang malu nak mengaku satu bangsa dengan Ibrahim. Ramai orang Kelantan yang malu nak mengaku satu negeri dengan Ibrahim. Bagi mereka, alangkah baiknya kalau Ibrahim bukan orang Melayu dan bukan orang Kelantan.

Tetapi, Khairy Jamaluddin yang kelihatan semakin out of touch dengan Umno nyata tidak ada kemampuan untuk melihat hakikat sebenar. Dia langsung tak nampak hakikat bahawa Ibrahim sebenarnya mewakili majoriti Umno.

Nak tengok macam mana kelaku Umno, tengok Ibrahim. Nak tengok macam mana perangai Umno, tengok Ibrahim. Nak tengok betapa gedebenya Umno bila depa ramai-ramai atau terasa dah ramai dapat depa perbodohkan, tengok Ibrahim. Nak tengok kelaku Umno yang cari makan atau jadi penumpang business tauke Cina tetapi berlagak macam wira Melayu, tengok Ibrahim.
Read More / Baca Lagi >>

Ruang Penipuan UMNO Terhad Jika BERSIH 2.0 Berjaya, Kata Badrul

Posted: 20 Jun 2011 07:41 PM PDT


KUALA LUMPUR 21 JUN: Isu keselamatan negara bukan faktor utama kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) membantah perhimpunan besar-besaran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 pada 9 Julai ini.

Namun menurut Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, kerisauan dan pelbagai bantahan yang timbul berikutan kekhuatiran rejim Umno bahawa ruang penipuan dalam pilihan raya oleh parti itu semakin terhad.

Apatah lagi, jika perhimpunan BERSIH 2.0 kali ini mampu menarik serta memberi kesedaran kepada ratusan ribu rakyat Malaysia akan ketidak telusan sistem pilihan raya di negara ini. 
Read More / Baca Lagi >>

Ugutan dan Rasis : Perkasa bakar gambar Ambiga, amaran kepada kaum Cina, pembunuhan beramai ramai

Posted: 20 Jun 2011 07:30 PM PDT


Penyokong Perkasa membakar poster Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga di pekarangan Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur petang tadi. — Foto oleh Jack Ooi
 
(The Malaysian Insider) — Perkasa bersama 164 badan bukan kerajaan (NGO) hari ini melancarkan "perang" terhadap Himpunan Bersih 2.0 dengan membakar gambar Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) Datuk Ambiga Sreenevasan dan memberi amaran kepada kaum Cina agar jangan keluar pada 9 Julai ini kerana "apa sahaja boleh berlaku."
Read More / Baca Lagi >>

Utusansex kaitkan ulama Umno dengan pengganas JI

Posted: 20 Jun 2011 07:21 PM PDT


Macamana akhbar Utusan Malaysia boleh kaitkan ulama muda Umno dengan kononnya kegiatan militan Jemaah Islamiah (JI)? Adakah Utusan tak buat kajian sebelum keluarkan artikel di bawah ini di mana sebuah maahad di Kuala Pilah tempat dimana ulama muda Umno ditangkap penguatkuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan kerana mengajar tanpa tauliah dikaitkan pula dengan JI.


 
Agaknya Utusan hendak mengkritik Umno tanpa mereka sedari.
 
Hentam sajalah Labu !
MAAHAD, SEKOLAH AGAMA TERLIBAT
Utusan Malaysia 20 Jun 2011
 
SEREMBAN 19 Jun – Selepas pendedahan mengenai sebuah maahad di negara ini yang merekrut belia berasaskan ideologi pemimpin militan Jemaah Islamiah (JI), gerakan yang sama itu juga dikatakan aktif mempengaruhi belia seawal usia 16 tahun di beberapa sekolah agama dan maahad di Negeri Sembilan.
Read More / Baca Lagi >>

Jual beli bangunan Tabung Haji-TTDI diragui

Posted: 20 Jun 2011 07:17 PM PDT

Datuk Mahfuz Omar (PAS- Pokok Sena) mendakwa wujud keraguan dalam proses jual beli bangunan 38 tingkat di Platinum Park di antara Tabung Haji dengan TTDI Development Sdn Bhd.
Beliau meminta kerajaan menjelaskan mengenai keraguan dalam proses jual beli dan tawar menawar memandangkan pengarah urusan Kumpulan TTDI, Datuk Johan Ariffin yang merupakan pihak yang menjual turut bertindak sebagai kontraktor membina bangunan tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Dilema JKR, ‘dua’ ketua pengarah

Posted: 20 Jun 2011 07:07 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Jun — Jabatan Kerja Raya (JKR), agensi mengawal selia pembinaan projek awam dilihat berhadapan dengan krisis seolah-olah mempunyai 'dua ketua pengarah' sejak awal bulan lalu — didakwa kerana penurunan pangkat — dipercayai kali pertama berlaku di negara ini.
The Malaysian Insider difahamkan Datuk Seri Dr. Judin Abdul Karim, yang memegang jawatan ketua pengarah sejak Mei 2007, masih berada di pejabatnya manakala pengganti beliau Datuk Mohd. Noor Yaacob menjalankan tugasnya dari pejabat lama beliau.
Situasi itu dikatakan bersangkut paut dengan tindakan menurunkan pangkat beliau, yang menurut beberapa bekas pemimpin kesatuan sekerja sektor awam tidak sepatutnya berlaku, malah tidak pernah berlaku di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Teks Perbahasan Belanjawan Tambahan Pertama 2011 Oleh Dato Seri Anwar

Posted: 20 Jun 2011 06:57 PM PDT

Perbahasan Belanjawan Tambahan Pertama 2011
Oleh Ketua Pembangkang

PENDAHULUAN
1. Belanjawan Tambahan ini mewakili suatu peningkatan sejumlah 8.2% daripada belanjawan asal 2011 sebanyak RM162.8 billion. Perbelanjaan tambahan RM13.2 billion ini digunakan selepas hanya tiga bulan pusingan belanjawan tahun ini selesai. Tidak mustahil menjelang akhir tahun ini peningkatan mungkin mencecah 15%. Ini menimbulkan suatu tanda tanya berhubung keupayaan kerajaan untuk merangka belanjawan negara, yakni salah satu tugas asas mengurus ekonomi negara selain memunculkan persoalan terhadap keupayaan mereka untuk membuat unjuran, penjelasan atau bertanggungjawab dan mengurus perbelanjaan yang telah diluluskan dalam Dewan Yang Mulia ini.
2. Sesebuah kerajaan bertanggungjawab terhadap rakyatnya dan wakil yang dipilih mereka manakala urusan berkaitan perbelanjaan wang rakyat itu mestilah diurus serta ditadbir dengan cekap dan baik kerana itulah ciri ciri sebuah kerajaan yang berwibawa serta demokratik.
Read More / Baca Lagi >>

Video Utama : Demi Rakyat

Posted: 20 Jun 2011 06:46 PM PDT

Shameless Umno drags Agong into its politics

Posted: 20 Jun 2011 06:43 PM PDT

The Agong should not allow his August office to be drawn into Umno's infighting and acts of subversion to undermine the Penang state government.


A few days ago Umno people in Penang celebrated  a 'victory' of sorts. The 'victory' I refer to is the royal command to stop the elections of mosque officials. A 'victory' which I'm afraid will be a 'pyrrhic victory' and achieved at the cost of staggering losses.
It is ironic that Umno has to turn to the very symbol representing the institution which it wanted to downsize in the 1980s.
Our Agong has now been dragged into the murky and directionless politics of Umno.
Why do Umno people worry if elections are held for choosing mosque officials? The answer is that Umno would be routed out.
Positions as mosque office bearers represent the last bastion of power that Umno people have to gain direct access to people.
Read More / Baca Lagi >>

Kesian la kat saya.....waa kah..kah...!!!

Posted: 20 Jun 2011 06:42 PM PDT

Jangan la gelak... tak baik woiii dok gelak kat orang... kahkahkah...

Zunar on difference between insulting Muslims and insulting Islam

Posted: 20 Jun 2011 06:41 PM PDT

Zunar on difference between insulting Muslims and insulting IslamKUALA LUMPUR - Local political satirist Zulkiflee Anwar Ulhaque, popularly known as Zunar, has spoken out against attempts by UMNO to equate two cartoons he produced not long ago to the paper's own publication of a blasphemous cartoon insulting Islamic laws.

Responding to an article in Utusan Malaysia condemning him of insulting Muslims, Zunar said he had only targeted Muslims who defied the teachings of Islam and not the religion itself.

"My stand is clear. A cartoon's message can be critical of Muslims, but to question and criticise the religion of Islam without backing with solid arguments according to religion," said Zunar.
Read More / Baca Lagi >>

Muslim group condemns Perkasa's racist threats

Posted: 20 Jun 2011 06:39 PM PDT

Muslim group condemns Perkasa's racist threatsKUALA LUMPUR - An Islamic youth empowerment group has condemned the "inane behaviour" by several members of UMNO's right wing offshoot Perkasa as well as the threat by its leader Ibrahim Ali over the weekend against the Chinese community.

In a statement expressing outrage over Ibrahim's warning to Chinese to stay away from the July 9 rally called by electoral reform group Bersih, the Islamic Renaissance Front described the act of burning and stomping on pictures of Bersih chairperson Ambiga Sreenevasan as "extremely offensive".
"The inane behavior of burning and stomping on pictures of BERSIH Chairperson Ambiga Sreenevasan was extremely offensive and disparaging. Furthermore to address her as 'the Hindu woman' is plainly rude and clearly depicted the insolent attitude of PERKASA's President himself," said IRF director Dr Ahmad Farouk Musa (pic), who is part of Bersih's steering committee.
Read More / Baca Lagi >>

Kabinet baru PAS Kelantan, Kedah dan Perak.

Posted: 20 Jun 2011 06:36 PM PDT

Nampak gayanya, kebanyakkan Perhubungan negeri buat rombakan besar-besaran. Bukan sahaja PAS Terengganu dan Melaka yang dapat Pesuruhjaya baru buat rombakan tapi negeri-negeri yang dikekalkan pesuruhjaya pun buat rombakan.

Nampak gayanya memang kebanyakkan negeri memasukkan muka baru dari kalangan orang muda untuk menguatkan 'kabinet pilihanraya' masing masing.

Kat bawah ni aku senaraikan 'kabinet perang' PAS negeri Kelantan, Kedah dan Perak.Read More / Baca Lagi >>

80 groups renew support as countdown begins for July 9 rally

Posted: 20 Jun 2011 06:34 PM PDT

80 groups renew support as countdown begins for July 9 rallyKUALA LUMPUR - In what appears to be the launching of a countdown to the much anticipated Bersih rally on July 9, some 80 organisations yesterday renewed their support for the coalition and listed eight demands on reforming the electoral system.

Topping the list is a call for a cleansing of the electoral roll which it said was "marred with irregularities such as deceased persons and multiple persons registered under a single address or non-existent addresses".

"The rakyat have a right to an electoral roll that is an accurate reflection of the voting population," said the steering committee of Bersih 2.0, a follow up to the much leaner Bersih which held a massive rally in 2007 attended by more than 50,000 people in Kuala Lumpur. This year, rallies would also be held in London and Taipei as part of its campaign to highlight concerns by Malaysian citizens living abroad.
Read More / Baca Lagi >>

Beyond July 9: Between reality and illusion

Posted: 20 Jun 2011 06:32 PM PDT

Beyond July 9: Between reality and illusionThe on-going issues surrounding the announced Bersih 2.0 rally is unearthing truths as well as floating a deluge of illusions about Malaysian politics and its band wagon of cronies.
To begin with, everyone from UMNO – BN quarters wants a piece of the action to short circuit the announced citizens' rally. The DPM's most recent allegation or leak if you like, that Pakatan is trying to unseat UMNO and its allies under cover of the Bersih 2.0. is the crowning statement for the week.
Perkasa wants to puts its members on the line as they are prepared to wage a jihad if the Bersih 2.0 takes off.
UMNO Youth are wanting not to miss part of the electrifying action. They too will march for democracy – a democracy that apparently is going to be of a different color from Bersih 2.0. And to give this move an added color of courage, the Home Minster warned his own UMNO Youth.
Read More / Baca Lagi >>

EC's conditional offer to Bersih rejected: Najib's hand suspected

Posted: 20 Jun 2011 06:31 PM PDT

EC's conditional offer to Bersih rejected: Najib's hand suspectedAs expected, the Bersih 2.0 organizers have rejected the Election Commission's offer to discuss electoral reform after the EC set conditions on their meeting.
"We thank the EC for the invitation but the time for talk and discussion has passed," Bersih chairman Ambiga Sreenevasan said in a statement.
Indeed civil rights activists and pressure groups had scoffed at the EC's offer to meet Bersih but on the condition the planned demonstration was scrapped.
"It is not for the Election Commission to dictate terms. Their job is simply to clean up irregular practises," Batu MP and prominent civil rights activist Tian Chua told Malaysia Chronicle. Tian is also a PKR vice president.

Ambiga had stressed July 9 rally was "purely a civil society initiative", although they have invited other organisations including political parties from all sides of the divide to join them in upholding democracy and calling for electoral reform.
Read More / Baca Lagi >>

MANUSIA BERKULIT PANDI KUTTI DARI KULIM PUNYA AUTA

Posted: 20 Jun 2011 06:26 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

ADA seorang manusia berkulit binatang `pandi kutti' berasal di Kulim Bandar Baru menjerit-jerit macam orang gila bagitau semua orang bahawa di era reformasi Anwar telah mengarahkannya membuat onar atau huru-hara. Manusia kaki temberang dan terkenal dengan kaki kencing dan berhutang merata-rata ini cuba nak memperbodohkan rakyat melalui media syaitan yang ada.

Beliau sangka di era reformasi dulu semua rakyat yang ada hari ini belum lahir ke dunia lagi, sebab itu firaun besar Kulim ini mahu menipu. Kita semua tahu siapa yang berjuang kuat di era itu, dan VCD reformasi masih ada lagi tersimpan. Kita lihat mana muka `pandi kutti' Kulim waktu itu kecuali tukang pegang `loud healer'.Read More / Baca Lagi >>

PAS Selangor: Khalid kembali timbalan pesuruhjaya, 80 peratus muka baru

Posted: 20 Jun 2011 06:25 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Jun — Barisan kepimpinan PAS Selangor mengalami perubahan sehingga 80 peratus, menyaksikan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kembali sebagai timbalan pesuruhjaya negeri.
Khalid, Yang Dipertua PAS Shah Alam, pernah memegang jawatan itu selama setahun sehingga 2009.
Pesuruhjya PAS Selangor yang baru Dr Abdul Rani Osman mengekalkan Exco Kerajaan Negeri Iskandar Abdul Samad sebagai timbalan pesuruhjaya satu.
Read More / Baca Lagi >>

Dokumen Harapan Baru tuntut mahasiswa berubah

Posted: 20 Jun 2011 06:24 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Jun: Dokumen Harapan Baru Mahasiswa Malaysia bakal menyuntik kesedaran di kalangan mahasiswa selaku tonggak masa depan negara bangkit menuntut perubahan dan keadilan demi masa depan Malaysia yang lebih gemilang.
Pengarah Biro Mahasiswa AMK, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, dokumen yang bertemakan 'Demi Rakyat: Mahasiswa Bangkit' itu telah dilancarkan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim dalam Himpunan Mahasiswa pada Ahad lepas di Kajang.
Katanya, dokumen yang mengambil semangat Buku Jingga dirangka melalui proses wacana meja bulat bersama mahasiswa dan pihak pimpinan Angkatan Muda Keadilan di bawah Biro Mahasiswa AMK.
Read More / Baca Lagi >>

Najib Lupa : Emolumen guru, doktor tertinggal dalam belanjawan 2011...untuk PERMATA tak boleh lupa tau..!!!

Posted: 20 Jun 2011 06:22 PM PDT

KUALA LUMPUR: Sejumlah RM1.01 bilion yang diperuntukkan dalam belanjawan tambahan berjumlah RM 13.2 bilion digunakan bagi menampung kekurangan emolumen pada tahun 2011 untuk pegawai perubatan pelbagai gred dan skim.
Ia termasuk RM1.3 bilion emolumen yang sepatutnya dibayar untuk kakitangan awam di bawah kementerian pelajaran iaitu untuk guru serta kenaikan pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah dan Diploma.
Perkara itu dinyatakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika Perbahasan Belanjawan Tambahan Pertama 2011 di parlimen hari ini.
"Peningkatan perbelanjaan belanjawan berlaku akibat dari tindak balas pergerakan harga komoditi yang buruk. Namun yang dimusykilkan adalah peningkatan sebanyak 5 peratus emolumen sedangkan ianya sepatutnya mudah untuk diunjurkan.
Read More / Baca Lagi >>

SPR: Pemilih undi ikut sentimen, jangan salah kami...kerana ia kehendak UMporNO kan...!!!

Posted: 20 Jun 2011 06:16 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Jun — Kemenangan dan kekalahan sesuatu parti yang bertanding dalam pilihan raya berubah mengikut sentimen pengundi, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sambil meminta agar ia tidak "sepatutnya dipersalahkan" atas keputusan sesuatu.
"Parti dan calon yang disukai akan menang. Buatlah macam mana pun, sentimen memainkan peranan. Ini sentimen pada (pilihan raya umum) 2008. Pada 2004 berbeza," kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.
"Dan, saya yakin sentimen akan berubah (lagi) dan ini jangan salahkan SPR. Ada masanya kita menang ada masanya kita kalah," katanya semasa wawancara khas bersama RTM bertajuk "SPR Menepati Proses Demokrasi" selama 30 minit.
Menyentuh mengenai cadangan menurunkan had umur mereka yang layak mengundi kepada 18 tahun daripada 21 tahun pada masa ini, Aziz berkata, ia memerlukan pindaan ke atas Perlembagaan Persekutuan, seperti juga penggunaan dakwat kekal bagi mengelakkan pengundi mengundi dua kali dalam satu-satu pilihan raya.
Read More / Baca Lagi >>

Masa untuk bincang sudah lalu, Bersih beritahu SPR.,.....ha..ha..SPR tak de peluang nak kencing lagi...!!!

Posted: 20 Jun 2011 06:14 PM PDT

June 21, 2011KUALA LUMPUR, 21 Jun — Bersih 2.0 menyambut baik kesediaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengadakan perbincangan mengenai pembaharuan pilihan raya tetapi menegaskan sudah terlambat untuk berbincang lagi ekoran penyalahgunaan yang jelas dan ketidakinginan kerajaan untuk memperbaiki sistem sedia ada.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada SPR atas pelawaan (mereka) tetapi masa untuk berbincang dan bercakap sudah berlalu," kata Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan (gambar) dalam satu kenyataannya malam tadi.
"Ini ekoran laporan-laporan terbaru mengenai penyalahgunaan yang ketara ketika pilihan raya negeri Sarawak dan menjelang pilihan raya umum (ke-13)," kata beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Video Pelancaran BERSIH 2.0 - KLSCAH 19-6-2011

Posted: 20 Jun 2011 04:20 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT