Nuffnang

Pengikut

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Negara kebajikan cemaskan Umno-BN

Posted: 08 Jun 2011 07:42 AM PDT

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu melahirkan rasa kasihan terhadap kenyataan Perdana Menteri Najib Razak yang ketinggalan zaman. Najib dalam laporan media dari Astana, Kazakhstan menyifatkan Ucapan Dasar Presiden PAS bertemakan Membangun Negara Berkebajikan hanya untuk hadapi PRU13. Mohamad dalam jawapan balas berkata, konsep Negara Berkebajikan telah diwujudkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi ketika Baginda mentadbir Madinah sebagai sebuah Negara Islam.

"PAS perjuangkan dasar Negara Berkebajikan yang didirikan oleh Baginda Nabi sejak zaman Madinah lagi dan bukan hanya untuk PRU13 sahaja. "Nampak sangat Najib tidak tahu di dalam hal ini, saya kasihan, lebih baik beliau diam sahaja dalam perkara yang beliau tidak tahu.

"Sebaik beliau bercakap, rakyat tahu bahawa perdana menteri tidak tahu tentang perkara ini," jelasnya menzahirkan rasa kasihan pada Najib. Bercakap lebih lanjut, Mohamad berkata, Negara Berkebajikan itu disebut juga di dalam Al-Quran sebagai baldatun Toyyibatun wa Rabbul-Ghafur iaitu Negara yang baik yang mendapat pengampunan Tuhan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar: Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di atas  'BN telah laksanakan negara kebajikan' wajar diberikan ucapan tahniah kerana ia memperjelaskan lagi imej sebenar di mata rakyat.

Dengan kenyataan itu, Najib ternyata mengakui negara kebajikan bagi Umno BN adalah dengan menaikkan harga petrol, barangan keperluan utama, elektrik dan pelbagai keperluan lain yang ternyata amat menekan rakyat dan di samping itu, negara kebajikan Umno juga adalah negara yang di dalamnya penuh dengan amalan rasuah, fitnah, penyalahgunaan kuasa, penyelewengan di kalangan pemimpinnya, sehingga turut mempengaruhi rakyat hidup dalam keadaan tidak bersih.

Menurut beliau, perkara itu amat berbeza dengan konsep negara kebajikan yang diperjuangkan oleh PAS kerana negara kebajikan yang diperjuangkan oleh PAS sememangnya selaras dengan tuntutan Islam. Katanya, dalam negara kebajikan yang diperjuangkan oleh PAS, para pemimpinnya mestilah bersih, jujur, ikhlas, tidak mengamalkan rasuah dan tidak mengambil kesempatan ke atas rakyat, sehingga akan melahirkan keberkatan dari Allah.

"Apabila pemimpin bersih, jujur, ikhlas, rakyat juga akan menjadi bersih, jujur dan ikhlas seperti juga para pemimpinnya sehingga membolehkan negara turut bersih dari amalan rasuah dan jenayah," katanya ketika dihubungi hari ini.

"Kalau tak menang pilihanraya bererti tak dapatlah nak memerintah. Kalau tak dapat memerintah, macam mana PAS nak melaksanakan negara kebajikan yang diperjuangkan?" katanya. Matlamat PAS menekankan pilihanraya, tegasnya, adalah untuk membolehkan PAS melakukan perubahan terhadap pemerintahan negara dengan beralaskan landasan yang betul selaras dengan tuntutan Islam. 

Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man: Mengapa Umno menggelupor dengan 'negara kebajikan'? Ia adalah kerana PAS menawarkan penyelesaian kepada rakyat  di tengah-tengah kegagalan Umno BN untuk menjaga rakyat marhaen. Demikian kata  ketika mengulas sikap Umno dan medianya yang terlalu melampau dalam menunjukkan kebimbangannya dengan negara kebajikan itu.

"Apabila PAS mengutarakan negara berkebajikan, tak tersangka pula Umno yang mengelupor dengan istilah tersebut, bak kata tok bomoh picit lada hitam pada jari kaki orang masuk hantu. Barangkali memang Umno ini dah lama kena rasuk… Cuma mungkin tak kena cara tiupnya saja.

"Kini, kita boleh lihat dengan nyata bahawa Umno benar-benar terasa dengan istilah 'negara kebajikan' ini kerana ia memberi ancaman kepada mereka. "Maklumlah, PAS menawar sebuah negara berkebajikan di tengah-tengah kegagalan Umno menjaga kebajikan rakyat marhaen demi menjaga hati kroni yang semakin angkuh, sombong dan tamak," nukil Tuan Ibrahim dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily hari ni.

"Walhalnya konsep negara berkebajikan, keadilan, keselamatan, kesejahteraan, kemakmuran adalah intipati dari negara Islam," kata Tuan Ibrahim. Istilah 'negara kebajikan' yang dilaungkan PAS, kata beliau telah berjaya menunjukkan kepada rakyat isi perut Umno sebenar yang sememangnya 'rakyat dahulu' menjadi mangsa dalam segala hal berkaitan dengan program pengurangan subsidi berbanding kroni-kroni Umno BN seperti penjana tenaga bebas (IPP).

Mengenai serangan Umno terhadap pimpinan baru PAS, Tuan Ibrahim berkata selain istilah 'negara kebajikan', Umno juga menerima tamparan hebat apabila pewakilan PAS membuat kejutan dengan memilih barisan kepimpinan baru yang di luar jangkaan mereka.

"Kebijaksaan perwakilan membaca keperluan barisan pimpinan bagi mengempur Umno menyebabkan mereka rasa tertekan. Ini dapat dibaca dari luahan kenyataan mereka. "Mulanya menyerang, kemudian menyatakan bahawa Umno sudahpun melaksana negara kebajikan dan kini bertukar kepada rayuan 'Umno tetap membuka ruang untuk penyatuan Melayu' dan kad simpati dengan mengatakan 'Umno kecewa PAS tolak perpaduan' dan sebagainya," terang beliau.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


TGNA sedia tunjuk surat Mahathir tolak Hudud

Posted: 08 Jun 2011 08:16 PM PDT

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah individu yang bertanggungjawab sepenuhnya menolak pelaksanaan hukuman hudud yang ingin dikuatkuasakan Kerajaan Kelantan.

Sambil mempersoalkan kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa pemilihan Pas, baru-baru ini, dimenangi secara tidak langsung Pengerusi DAP, Karpal Singh, Menteri Besar Kelantan itu berkata, beliau mempunyai bukti kukuh Dr Mahathir yang menolak hasrat Pas untuk memartabatkan hukum Islam itu.

"Seingat saya orang yang menghantar surat kepada Kerajaan Kelantan agar tidak melaksanakan hudud satu ketika dahulu namanya ialah Dr Mahathir Mohamad, bukannya Karpal Singh.

"Barangkali orang yang bernama Dr Mahathir ini sudah lupa, untuk tujuan mengingatkannya saya boleh tunjukkan surat itu, ia masih ada dalam simpanan saya," katanya melalui laman Facebook.

Sebelum ini, Dr Mahathir dalam nada sinis mendakwa, perjuangan Karpal supaya Pas menggugurkan matlamat penubuhan negara Islam dilihat berjaya apabila pemimpin baru parti itu tidak dikuasai ulama.

Karpal antara pemimpin DAP yang lantang mengkritik Pas menubuhkan negara Islam termasuk hukum hudud dengan mengeluarkan kenyataan "langkah mayatnya dulu" sebelum mahu laksanakan.

Untuk rekod, Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telah pun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993. Bagaimanapun sehingga kini ia belum dilaksanakan.

Aznil Hj Nawawi selamatkan penganggur dari bunuh diri

Posted: 08 Jun 2011 05:16 PM PDT

KUALA LUMPUR: Tindakan pantas pengacara popular, Aznil Nawawi, 48, atau lebih dikenali sebagai Pak Nil bukan saja menyelamatkan nyawa seorang pendengar radio yang mahu membunuh diri, malah menyelesaikan masalah pinjaman lelaki terbabit yang diburu along sejak lapan bulan lalu.

Kemuliaan hati Aznil terserlah apabila dia memberikan wang RM1,000 kepada mangsa untuk melunaskan hutang itu demi menyelamatkan nyawa lelaki terbabit.

Difahamkan, lelaki berusia 28 tahun yang kini menganggur selepas berhenti kerja nekad membunuh diri kerana dia dan keluarganya sering diganggu along selepas meminjam wang sejak lapan bulan lalu.

Akibat tidak tahan dengan ugutan along, mangsa yang tertekan mahu mengambil jalan mudah dengan meminum racun bagi menyelesaikan masalahnya itu.

Namun, lelaki terbabit mengirim SMS menerusi program Merisik Khabar, Riuh Pagi di stesen radio Era FM, kelmarin, dipercayai sebagai amanat terakhirnya kerana buntu selepas ahli keluarga enggan membantunya menyelesaikan masalah berkenaan. - Metro

Inilah dosa besar dua pimpinan Umno, Mahathir dan Najib

Posted: 08 Jun 2011 07:30 AM PDT

Avatar Video Seks

OLEH HASMI BIN HASHIM

"If they can make Avatar, they can make every thing". ~ Dr Mahathir Mohamad.

Kata-kata itu tak kosong. Ia adalah sebuah keyakinan hati mantan perdana menteri ke-4. Samalah ketika ditanya apa yang beliau mahu selepas melepas jawatan Perdana Menteri, dengan nada seloroh dan jenaka katanya, "saya nak jadi Agong, mereka tak kasi".

Dari kaca mata politik-kekuasaan, itu bukan jenaka—walaupun nadanya terdengar seperti mudah dan seloroh. Maka, "Avatar" yang dimaksudkan Dr Mahathir seolah-olah apa sahaja gambaran dapat dibuat—termasuk, tentu sahaja, video seks yang pelakonnya menyamai wajah sesiapa sahaja. Termasuk wajah Anwar Ibrahim.

Anwar tetap musuh nombor satu beliau. Sekali Dr Mahathir pernah coba menyekat Anwar daripada menjadi perdana menteri; tak ada alasan untuk beliau dengan mudah melepaskan Anwar pada mana-mana waktu. Meskipun selepas beliau berundur daripada jawatan PM, ia bukan sebab untuk tidak terus menyerang Anwar.

Kemarahan terbesar Mahathir kepada Abdullah Badawi, dalam pengamatan saya, bukanlah kerana Barisan Nasional (BN) hilang banyak kerusi di dalam Pilihanraya Umum ke-12. Di bawah kritikan mendesak Abdullah berundur, tentulah kerana Abdullah dilihat 'membebaskan' Anwar.

Apabila Anwar bebas, maka oposisi terpandu untuk kembali mengejar jejak ke Putrajaya. Inilah yang paling ditakuti Dr Mahathir. Beliau tanpa sedar atau tidak, pernah mengakui akan lari dan tinggal di luar negara kalau Anwar berjaya menjadi perdana menteri.

Ternyata, walaupun selepas Dr Mahathir berundur daripada jawatan PM, kerja politik beliau tidak terhentikan. Beliau masih coba aktif mengatur itu-ini. Orang-orangnya masih ramai. Kepentingan dan sumber ekonomi yang mahu beliau pertahan, tetap sahaja banyak. Sementara di dalam diam-diam, timbul nama Shazryl Eskay Abdullah—seorang yang pernah mempunyai kepentingan langsung terhadap projek Jambatan Bengkok.

Apakah kita lupa bagaimana projek Jambatan Bengkok adalah antara projek emas Dr Mahathir. Di sinilah hubungan antara Dr Mahathir-dengan-Eskay yang tak dapat disembunyikan. Watak-watak lain di dalam drama pendedahan video seks yang didedahkan Eskay juga punya hubungan terus dengan Dr Mahathir. Terutamanya Rahim Tamby Chik, mantan Ketua Menteri Melaka.

Rahim, malah di dalam satu kenyataannya menyebutkan bagaimana beliau percaya karier politiknya dahulu pernah dibinasakan oleh Anwar yang ketika itu adalah Timbalan Presiden Umno yang juga Timbalan Perdana Menteri. Rahim sendiri mengakui beliau bertanya kepada Dr Mahathir, apakah Dr Mahathir yang menyebabkan kes "rogol budak bawah umur" dibawa ke mahkamah? Khabarnya Dr Mahathir menafikan. Lalu menuduh ia disebabkan Anwar. Rahim konon-kononnya percaya sehingga ramai sekali orang percaya hal itu, langkah Rahim kali ini tak lebih hanya untuk membalas dendam terhadap Anwar.

Di dalam riuh-riuh kes video seks, terdengar pula nama Shuib Lazim. Beliau adalah orang kuat Perkasa. Jawatannya penting iaitu sebagai Bendahari Agung. Maka dengan mudah kita bisa faham bagaimana Perkasa tak lain adalah sebuah "kenderaan politik" Dr Mahathir. Tak hairan juga bagaimana Perkasa jadi antara pehak yang paling banyak membuat komen terhadap video seks berkenaan melalui presidennya, Ibrahim Ali.

Begini, konspirasi tetap konspirasi. Hal "perut boroi" jadi kantoi sehingga menimbulkan pertanyaan meluas apakah benar pelaku di dalam video berkenaan adalah tulen Anwar? Polis melalui Timbalan Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar hanya berani menyebutkan bahawa video itu tulen, tetapi tak berani menyatakan bahawa Anwar-lah pelaku di dalam video yang kemudiannya tersebar meluas di Youtube.

Alasannya ialah tak ada keperluan undang-undang untuk mendedahkan lelaki pelakunya—sedangkan beliau terlupa, apakah ada peruntukan undang-undang untuk menyatakan video itu tulen atau tidak?

Keadaan ini hanya menimbulkan satu lagi keraguan. Melihat pengalaman dua kali fitnah yang dilempar ke atas Anwar, pehak polis sebelum ini begitu tangkas untuk bertindak—meskipun banyak tindakan polis bukan sesuatu yang mengikut lunas undang-undang.

Sebagai contoh, serbuan segera yang dibuat di rumah Anwar pada malam 20 September 1998; apakah sepenuhnya mengikut undang-undang? Begitu juga tangkapan kali kedua terhadap Anwar di hadapan simpang rumah beliau di Bukit Segambut—selepas Saiful Bukhari membuat aduan konon beliau diliwat—juga sangat jauh daripada mengikut undang-undang.

Lantaran itu, 'kelembapan' polis bertindak kali ini menunjukkan bagaimana sesungguhnya Polis juga tahu apakah pelaku di dalam video berkenaan bernar-benar Anwar atau tidak. Arakian langkah tidak mengumumkan pelakunya hanya meninggalkan persepsi negatif di dalam fikiran masyarakat (khususnya orang Melayu) terhadap Anwar.

Dalam kata mudah, orang Melayu khususnya di luar bandar yang susah mendapat maklumat barangkali telah menyakini bahawa pelaku seks itu adalah Anwar. Sebab itu kes ini adalah kes politik. Sebab itu tindakan pehak polis, khususnya Khalid sendiri boleh ditafsir juga sebagai "langkah politik" yang telah memenangkan sang konspirator dan pemerintah Umno-BN.

Gelanggang politik Malaysia bukanlah sebuah gelanggang yang terlalu besar dengan para pemain utama terlalu ramai. Balik-balik orang itu, orang itu jugalah. Lantas, adalah sesuatu yang sangat mustahil apabila seorang perdana menteri, seperti Najib Razak tidak mengetahui lebih awal mengenai sebuah rakaman video seks yang dikatakan melibatkan musuh politik nombor satu beliau sendiri.

Ya, seperti kata Dr Mahathir, "kalau Amerika boleh buat [filem] Avatar," apa sahaja boleh dibuat secara visual dan filem. Untuk membentuk wajah Anwar sedang melakukan hubungan dengan seorang wanita (dikatakan pelacur) Cina, bukanlah terlalu sukar. Belanjanya juga bukanlah terlalu mahal, dan tak perlu dibuat sampai ke Hollywood.

Saya tak fikir Najib tak tahu semua ini—tapi untuk mudah-mudah lepas tangan kononnya beliau 'bersih' tak terlibat, dan kononnya Umno juga tak ada kena -mengena di dalam komplot kali ini adalah satu kenyataan hipokrit. Lebih-lebih lagi, hari pertama video itu mahu ditayang; ia ditayangkan kepada editor-editor kanan media perdana—orang yang tentu sahaja mempunyai hubungan terus dengan HP dan emel Najib.

Sejak era Dr Mahathir sebagai PM, Najib bukanlah seorang menteri yang bersarang idea yang lebih hebat daripada Dr Mahathir. Najib selalunya menurut sahaja apa kehendak Dr Mahathir. Lalu, tidak mustahil untuk Najib sekali ini memberi restu kepada sebuah rakaman video fitnah yang sudah siap dibuat untuk dipublikkan seraya apa yang beliau perlu katakan cukup mudah, iaitu "Umno tak terlibat".

Namun kata-kata sedemikian tidak semestinya dapat membersihkan Umno daripada dosa yang maha besar. Dalam arti kata lain, kerosakan selepas lebih sedekad, dengan konspirasi demi konspirasi menjadikan orang Melayu dalam tak sedar telah belajar berbohong. Melihat pembohongan sebagai sesuatu yang seakan-akan diizinkan demi mencapai matlamat apapun. Termasuklah matlamat politik.

Media milik Umno, khususnya Utusan Malaysia juga dilihat tidak memainkan isu ini cukup kuat. Andailah memang pelakunya Anwar, kita yakin Utusan akan mencetak foto petikan video berkenaan saban hari di muka surat depan, di samping tak perlu bersusah payah mengalih isu kepada isu sumpah.

Belum pernah di dalam kehidupan budaya orang Melayu, sebegini bobrok dan hodohnya digambarkan wajah tamadun bangsa Melayu. Inilah dosa besar dua pimpinan Umno, iaitu Dr Mahathir dan Najib di mana mereka boleh dikatakan sanggup melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa.

Itu mereka punya pasal. Orang Melayu sendiri sesungguhnya harus menolak amalan politik ala Mahathir-Najib ini. Kita tidak boleh lagi mendiamkan diri dan menerima fitnah sebagai satu amalan biasa politik. Memang tak ada lagi alasan untuk menerima Umno yang ternyata telah merosakkan akal-budi bangsa sampai ke tahap ini.

Menolak Umno buat sekali ini berarti menyelamatkan bukan sahaja negeri, malah menyelamatkan bangsa daripada terus binasa; tenggelam dengan fitnah—sepertimana sebelum ini Tuhan menghancurkan bangsa-bangsa yang menjadi fitnah sebagai sebahagian daripada makanan harian mereka.

Saya percaya, Melayu tidaklah selemah itu.

Ismail Sabri buat website rakyat nak semak harga barang RM1.4 juta? Tu dia mahal nya ... ishishish

Posted: 08 Jun 2011 06:38 AM PDT

Ismail sabri melalui kementerian dia telah menubuhkan satu portal baru. Portal itu mempunyai tujuan yang murni. Tujuan portal itu ialah memberikan maklumat kepada pengguna mengenai harga semasa di beberapa pasaraya besar. Aku tidak mahu mengulas isu relevantnya kewujudan portal itu. Bagi aku memang ada kebaikan nya pada portal tersebut. At least kita boleh check harga semasa barangan dapur apabila online internet. 
Cuma bukan semua pasaraya dan barang yang kita nak ada kat dalam portal tersebut. Sapa lah yang nak check harga sayur kat internet? At least orang macam aku neh.. takan kita nak check harga ikan kat internet ye tak? Apatah lagi tempat aku cuma ada giant dan tf je. Itupun aku jarang masuk pasal bosan. Heh.


Walaupun kemudahan portal neh cuma membenefitkan orang yang ada internet, aku faham tujuan ismail sabri berbuat demikian. Dia cuba mencapai kemajuan teknologi untuk mendekatkan kementerian dia dengan generasi macam aku. Yang mana internet lebih bagus daripada layan akedemik fantasia. Internet juga lebih bagus daripada tonton mentor. Internet malahan berkali2 bagus daripada bn itu sendiri. Heh

Tapi yang buat aku rasa nak TERANJANG.. ya betul TERANJANG kerajaan ialah bilamana aku baca ungkapan kat bawah neh ;


Apa dia ismail sabri? Aku tak berapa nak dengar lah apa yang ko cakapkan pasal kos website neh.. ce ko ulang betul2 ismail bapak dafi oii..




APA? ULANG BALIK PLEASE!!!!


Owh okey... bila agak2nya barisan nasional boleh mampos dari malaysia neh ismail sabri? Ko dengar tak soklan aku? Ko jangan nak buat2 pekak pula. Yang ko lari tue apsal hah? Bangang!

Aku sejujurnya sokong usaha neh. Tapi kurang setuju bila aku ternampak kos website tue. Sebenarnya melalui satu group facebook ==> saya benci harga barang naik yang dibangunkan secara percuma boleh update puluhan malahan ratusan pelbagai kenaikan harga barang daripada pelbagai tempat sehingga kami pengguna facebook boleh alert barang apa yang semakin mahal. Ia tak melibatkan kos yang mahal. Ianya percuma dikendalikan oleh admin yang prihatin. Macam mana website 1pengguna.com neh boleh mencecahkan peruntukkan 1.4juta? Sebegini mahal? Website aje pun. Adakah kerajaan fack kan kita buta2 kat sini? Ya, betul mungkin alasan dana swasta bakal dikeluarkan kelak. Takpelah. Kalau itu alasan nya baik aku tidur lagi bagus.


Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2011/06/website-ismail-sabri-14juta-jer.html#ixzz1OguzdQEc

Hannah Yeoh nak daftar anak sebagai bangsa Malaysia?

Posted: 08 Jun 2011 05:16 AM PDT

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini menegaskan bahawa 'Anak Malaysia' tidak boleh diterima sebagai satu etnik dan penentuan bangsa seseorang anak adalah ditentukan berdasarkan bangsa ibu bapa mereka.

"Jabatan ini ingin memaklumkan bahawa, penentuan keturunan bagi kanak-kanak adalah berdasarkan kepada keturunan ibu atau bapa kanak-kanak sahaja.

"Jabatan ini tidak dapat mendaftarkan sesuatu keturunan selain daripada keturunan ibu atau bapa kanak-kanak tersebut," kata Pegawai Perhubungan Awam Jainisah Mohd Noor dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mengulas laporan Malaysiakini semalam berhubung permohonan ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh dan suaminya Ramachandran Muniandy yang mahu mendaftarkan anak perempuan mereka bernama Shay Adora Ram sebagai 'Anak Malaysia'.

Bagaimanapun, JPN menolak permohonan itu dengan mengatakan yang pasangan itu hanya dibenarkan memilih sama ada Cina atau India. Hannah (kanan) akhirnya terpaksa memilih Cina dan memutuskan untuk menulis surat rayuan kepada Najib dan JPN.

Bawa ke mahkamah

Susulan itu ahli parlimen Puchong Gobind Singh Deo melalui laman twitter menyokong tindakan pasangan tersebut dan mencadangkan perkara berkenaan dibawa ke mahkamah.

Sementara itu NGO 'Saya Anak Bangsa Malaysia' (SABM) menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak segera mengarahkan JPN menerima pendaftaran semua kanak-kanak sebagai 'Anak Malaysia' berdasarkan tuntutan ibu bapa.

"Kami sepenuhnya menyokong ibu bapa dalam menentukan identiti anak tercinta mereka.

"Kami dengan sepenuh hati memuji Hannah dan Rama di atas keberanian dalam menegakkan pendirian mereka.

"Pendirian mereka mengingatkan kita tentang identiti umum sebagai manusia biasa, dan sebagai ahli kolektif yang dipanggil Malaysia, layak untuk mendapat penghormatan paling tinggi," kata SABM dalam satu kenyataan hari ini.

Dua tahun lalu, kerajaan telah mengumumkan untuk menyemak keperluan dalam kategori 'etnik' dalam semua borang rasmi.

Dianggap tempang

"Kami hairan terhadap status semakan terhadap perkara ini. Apa yang jelas JPN belum bertindak terhadap keputusan itu.

"Dalam era teknologi maklumat, alasan JPN bahawa sistem baru belum dibentuk bagi menentukan 'identiti' baru itu boleh dianggap tempang," kata kenyataan itu.

SABM berkata Najib dan kabinet perlu mengambil tindakan serta-merta bagi menunjukkan keikhlasan kerajaan memperkenalkan konsep 1Malaysia.

"Kita, sebagai rakyat, memerlukan secara sedar menolak etnik yang dicipta oleh ahli-ahli politik dan ahli birokrat yang membezakannya". Kata SABM

"Kami menyeru semua rakyat Malaysia menyokong Hannah dan Rama dalam perjuangan mulia untuk mencabar paradigma ketinggalan zaman pentadbiran berdasarkan 'keetnikan'" mengulas kenyataan - mkini

Umno bukan lagi parti yang boleh selamatkan Melayu : Prof Aziz Bari

Posted: 08 Jun 2011 01:20 AM PDT

KUALA LUMPUR: Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Profesor Dr Abdul Aziz Bari berkata, Umno bukan lagi sebuah parti yang berupaya menyelamatkan kedudukan orang Melayu di negara ini.

Malah menurut Aziz, orang Melayu perlu berani untuk berubah dengan meninggalkan parti itu yang disifatkan gagal mempertahankan demokrasi dan prinsip yang terkandung dalam perlembagaan negara.

"Kita sudah lihat bagaimana pelaksanaan perlembagaan disabotaj oleh Umno. Dan ini berlaku kerana orang Melayu tidak mempunyai parti lain yang boleh menyemak dan imbang Umno.

"Mereka perlu ubah ini; orang Melayu kena tinggalkan Umno dan perkasakan parti-parti yang komited dengan perlembagaan kerana di sana ada formula yang adil; bukan sahaja untuk orang Melayu tetapi juga kaum-kaum lain," katanya lagi.

Beliau dalam masa yang sama turut mengulas sokongan Melayu terhadap Pakatan Rakyat, terutama Pas dan penyertaan di kalangan profesional Melayu muda dalam KEADILAN.

"Pada saya itu menunjukkan perubahan minda di kalangan orang Melayu khususnya generasi sekarang yang tidak lagi melihat Umno sebagai satu-satunya parti yang boleh menyelamatkan mereka.

"Ertinya politik orang Melayu lebih kompleks sekarang dan Umno akan tenggelam jika tidak berubah. Kita juga harus ingat bahawa sebahagian besar mereka yang meninggalkan negara adalah generasi muda Melayu. Ini satu lagi fenomena yang menjelaskan anjakan politik yang kita lihat itu," kata pakar perlembagaan itu.

Muktamar Pas ke 57 minggu lalu menyaksikan Umno kembali menimbulkan isu perpaduan Melayu Islam dengan menawarkan kerjasama dengan Pas, di saat sokongan Melayu terhadap parti itu semakin terhakis.

Laporan EIU, Sebuah pusat kajian antara bangsa baru-baru ini mendedahkan bahawa Umno semakin hilang sokongan, khususnya di kalangan kumpulan Melayu pertengahan disebabkan amalan rasuah dan politik kotor yang dilakukan parti pemerintah itu.

Ketika ditanya, apakah kuasa Melayu akan terhakis sekiranya pakatan memerintah, Aziz berkata ia hanya lah teori yang digunakan Umno untuk memastikan survival politik mereka.

"Soal itu hanya teori sahaja; ia tidak boleh menjadi kenyataan. Umno-BN sendiri berkuasa selama ini dengan sokongan bukan Melayu. Dalam PRU 1999 selepas reformasi orang bukan Melayu yang menyelamatkan mereka.

"Kemenangan besar 2004 juga sebahagiannya kerana undi bukan Melayu. Memang ada orang Melayu yang dangkal akalnya yang percaya dengan gula-gula itu. Dan Umno-BN ada Perkasa untuk mengipas ketakutan dan mitos itu.

"Jadi kita jangan layan retorik survival Melayu di parlimen kerana orang lain juga, ertinya bukan Melayu, tidak boleh bermain dengan teori itu," katanya.

Malah, kata Aziz, selama ini pun Umno-BN menggunakan taktik pecah dan perintah untuk terus berkuasa dan kini mereka mengulang putar isu ketuanan Melayu kerana tahu tidak mempu memperoleh sokongan Cina dan India.

"Isu kuasa Melayu mereka mainkan sekarang kerana mereka tahu undi bukan Melayu tidak akan kembali kepada mereka. MCA, MIC dan Gerakan sudah menjadi liabiliti kepada BN.

"Dalam keadaan sekarang; yakni selepas 54 merdeka orang Melayu kena lebih berdikari. Mereka tidak harus termakan dengan dakyah Umno yang sengaja mengipas isu-isu tadi untuk kepentingan politik mereka.

"Orang Melayu perlu memperkasa demokrasi di negara ini kerana inilah sebenarnya jaminan masa depan mereka," ujarnya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=14980

Peguam Syarie bidas 'Kelab Taat Suami'

Posted: 08 Jun 2011 12:58 AM PDT

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mengecam kenyataan Naib Presiden Kelab Isteri Taat, Dr Rohaya Mohamed yang menyarankan golongan isteri mesti patuh dan melayan suami seperti 'pelacur kelas pertama'.

Timbalan presidennya, Musa Awang menyifatkan kenyataan Dr Rohana itu sebagai satu kenyataan yang "biadap dan celupar" kerana meletakkan diri seorang isteri serendah seorang pelacur.

"Isteri bukanlah seorang pekerja seks bagi suami. Tugas isteri melayan suami adalah suatu ibadah yang diberi ganjaran pahala dari Allah.

"Walaupun suami diwajibkan memberikan nafkah kepada isteri dalam bentuk tempat tinggal, makan minum, pakaian atau wang ringgit, ia bukanlah sebagai ganti kepada khidmat seks yang isteri berikan.

"Ia adalah suatu amanah dan tanggungjawab kerohanian yang telah ditetapkan oleh agama, yang juga diberi ganjaran pahala oleh Allah," katanya.

Pelacur kelas pertama

Minggu lalu, Dr Rohana dilapor mengingatkan seseorang isteri mesti patuh dan melayan suami seperti 'pelacur kelas pertama' bagi memastikan pasangan mereka tidak terjebak dalam pelbagai gejala tidak sihat, termasuk mencari hiburan di luar, keganasan rumah tangga dan pembuangan bayi.

Katanya, kegagalan isteri melayan kehendak seks suami antara punca utama kegagalan rumah tangga dan punca suami beralih kepada teman wanita, perempuan simpanan serta pelacur bagi mendapatkan kepuasan itu.

Dalam kenyataan medianya hari ini, Musa berkata kenyataan itu tidak sepatutnya keluar daripada seorang wanita yang berpendidikan kerana ia "menjatuhkan imej wanita walaupun mungkin niatnya baik supaya isteri mentaati suami".

"Bukan menjadi kelaziman masyarakat Melayu Islam untuk melanggan pelacur, cuma hanya segelintir sahaja yang berbuat demikian.

"Tidak semua lelaki tahu bagaimana servis seorang pelacur kelas atas. Jadi kenyataan tersebut menggambarkan seolah-olah semula lelaki Melayu Islam melanggan pelacur," katanya.

Sehubungan itu, pihaknya menyeru kepada semua wanita supaya tidak menyertai kelab tersebut kerana dari awal lagi telah menampakkan kecelaruan halatuju dan matlamatnya, serta merendah-rendahkan martabat wanita.

Menurutnya, penubuhan kelab itu tidak akan membantu dalam menyelesaikan masalah perceraian yang dikatakan berlaku setiap 15 minit atau anak luar nikah yang lahir setiap 17 minit.

Sebaliknya, kelab seperti ini sepatutnya melebihkan usaha yang padu ke arah melahirkan suami, bapa, anak lelaki dan muslimin mithali sebagaimana yang dipandu oleh Islam. - malaysiakini


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PAS SATU-SATUNYA PARTI POLITIK SOSIALIS YANG MEMPUNYAI MAJLIS SYURA ULAMAK?

Posted: 08 Jun 2011 08:57 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

HARI ini seorang Penganalisa Politik, Datuk Dr Zainal Kling membuat kenyataan di dalam akhbar Sinar bahawa PAS kini menuju ke arah parti sosialis. Saya tidak tahu selama ini apa yang dianalisa oleh Penganalisa Politik yang pro Umno tersebut berkaitan dengan PAS dan adakah beliau faham dengan dasar PAS semenjak ia ditubuhkan.

Kenyataan beliau itu tidak lebih daripada untuk membantu Umno di dalam menjalankan propaganda terhadap PAS yang kini semakin mendapat sokongan rakyat berbilang kaum dan agama. Apa buktinya PAS menuju ke arah sosialis dan bukti menunjukkan PAS telah mengubah dasarnya? Adakah kerana kemenangan Mat Sabu yang bukan dari golongan Ulamak menjadikan PAS sebagai sosialis? Mat Sabu seorang sosialiskah?

Mengapa Dr Zainal Klin ini tidak mengulas tentang Majlis Syura Ulamak dan Dewan Ulamak yang masih dikekalkan di dalam PAS sebagai badan yang mempunyai kuasa tertinggi melebihi Presiden dan Mursyidul Am PAS sendiri? Cuba sebutkan di mana contoh sebuah negara sosialis atau parti sosialis yang mempunyai Majlis Syura atau Dewan Ulamak?

Beliau selanjutnya menyebut bahawa PAS telah berubah daripada ingin membentuk Negara Islam kepada sebuah Negara Berkebajikan. Mengapa terlalu cetek pemahaman Dr Zainal Kling di dalam hal ini? Adakah sebuah Negara Islam itu tidak menitikberatkan kebajikan? Apa ertinya negara yang hanya menjadikan kebajikan sebagai slogan atau retorik seperti Umno yang juga mempunyai Kementerian Kebajikan, Rumah Kebajikan termasuk loteri kebajikan? PAS meletakkan harapan untuk mewujudkan Negara Berkebajikan berpaksikan kepada Islam bukan mencontohi seperti apa yang Umno telah lakukan selama ini.

Sekiranya PAS menyebut Negara Islam sekali pun, asasnya adalah juga kebajikan dan keadilan sejagat. Umno sering mendakwa negara ini adalah Negara Islam, tetapi apa yang telah mereka lakukan banyak yang menyimpang dari Islam. Ini bukti menunjukkan mempopularkan nama Negara Islam tidak membawa apa-apa erti tanpa penghayatan sebenar. Islam hanya digunakan oleh Umno hanya untuk meneruskan kuasa mereka menindas rakyat.

Konsep Negara Berkebajikan lebih mudah difahami oleh semua termasuk yang bukan Islam. Mereka akan mengetahui betapa Islam itu bukan hanya memperjuangkan hukum Hudud semata-mata. Hukum Hudud juga tidak boleh dilaksanakan sekiranya negara ini rakyatnya susah dan miskin akibat kebajikan rakyat tidak terbela. Justeru itu, pengutamaannya adalah melaksanakan kewajipan untuk membentuk negara yang adil dan berkebajikan terhadap rakyatnya./wfauzdin.blogspot.com

IBU PEJABAT PKR DILELONG HARI INI, SAAT PALING BAIK UNTUK NAJIB ADAKAN PILIHANRAYA

Posted: 08 Jun 2011 10:00 AM PDT


Oleh: WFAUZDIN NS

HARI ini, bermulalah lelongan terhadap Ibu Pejabat PKR di Tropicana, PJ. Satu cabaran buat PKR disaat kita menanti Najib mengumumkan bila tarikh Pilihanraya Umum. Jika Najib cerdik, inilah saat yang paling sesuai untuk mengadakan Pilihanraya Umum kerana maklumlah PKR sudah tidak mempunyai Ibu Pejabat, maka tentunya pengurusan dan gerak kerja parti terjejas.

Tetapi Najib bukan manusia yang berani jauh sekali dari bijak. Ketakutannya terhadap bayang-bayang DS Anwar mengatasi kebijaksanaan dan percaturan politiknya. Sebab itu, memikirkan tarikh pilihanraya umum satu mimpi ngeri buat beliau. Berbalik kepada soal Ibu Pejabat PKR, saya yakin pimpinan PKR telah mempunyai alternatif lain seandainya berlaku perkara di luar jangkaan. Cadangan PKR untuk membida bangunan tersebut amat baik, tetapi kita percaya ada pihak lain yang akan berusaha agar PKR kehilangan Ibu Pejabat tersebut. Mereka ada banyak wang, tiada masalah untuk mereka membida dengan harga yang PKR sendiri tidak mampu mengatasinya.

Alangkah baiknya, Kerajaan Negeri Selangor yang dikuasai oleh PR melakukan sesuatu agar PKR dapat memiliki Ibu Pejabat sendiri. PKR boleh membeli tanah di Selangor atau membeli mana-mana bangunan yang bersesuaian di Selangor untuk dijadikan Ibu Pejabat. Kita bukan minta tanah atau bangunan secara percuma walaupun kita memerintah di selangor, tetapi tentu ada inisiatif dari PKR dan Kerajaan Negeri untuk mengatasi masalah ini.

Mungkin ada hikmahnya dugaan yang dihadapi oleh PKR ini. Kehilangan Ibu Pejabat di Tropicana mungkin akan diganti dengan Putrajaya selepas Pilihanraya Umum Ke 13 nanti. Tidak mustahil, bukan?/wfauzdin.blogspot.com

ASTRO NAIKKAN HARGA, PUNCANYA ADALAH KERAJAAN JUGA

Posted: 08 Jun 2011 12:16 AM PDT


Oleh: WFAUZDIN NS

PELIK sungguh rasanya, masih ada segelintir rakyat terutamanya orang Melayu yang memandang Kerajaan Bn terlalu bijak memerintah. Walaupun rakyat semakin dihimpit kesusahan dengan kenaikan harga minyak, barang dan letrik namun masih ramai yang merasakan memang wajar rakyat menanggung semua bebanan itu kununnya itu kenaikan global. Seluruh dunia begitu.

Terbaru, Astro yang bukan hak kerajaan pun mengikut langkah kerajaan menyusahkan pelanggan mereka. Semalam, Astro mengumum untuk menaikkan harga pakej perkhimatannya nya sehingga RM15, berkuatkuasa 15 Julai ini atas alasan tidak mampu menyerap kenaikan kos. Sebab apa Astro tidak mampu tanggung kos? Sebab harga minyak naik? Letrik naik dan barang-barang juga semakin naik? Siapa yang menaikkan itu semua?

Inilah kesannya bila semuanya naik harga, kununnya bil letrik dinaikkan hanya kepada mereka yang kurang dari jumlah penggunaannya lebih kurang RM77 sebulan. Tidakkah otak kita boleh berfikir, bagi kilang-kilang atau industri dan juga kedai-kedai makan serta pasaraya, adakah bil letrik mereka di bawah jumlah tersebut? Jika mereka terpaksa menanggung kos letrik yang tinggi, maka terpaksa mereka naikkan harga barang atau produksi syarikat mereka. Kemudiannya, kos pengangkutan lori yang membawa barang juga tiada lagi subsidi, mereka terpaksa membeli minyak dengan harga yang tinggi. Adakah harga barang semakin rendah akibat semua ini?

Tidak pelik jika Astro pun turut menaikkan harga langganan mereka disebabkan faktor utamanya kerana kerajaan sendiri tidak bertanggungjawab. Kesan atau yang menjadi mangsa adalah rakyat sendiri samada mereka orang kuat Umno/Bn atau Pembangkang, di felda atau luar felda, di kampung atau di pekan termasuk yang tidak berparti. Tokeh Astro semakin kaya raya, tokeh TNB pun semakin tidor lena, tetapi rakyat?

Tiada jalan lain, kita terpaksa turunkan kerajaan yang menyiksa rakyat sepanjang masa. Jika sudah harga minyak dibuat `penyelarasan', harga gula dikatakan `pengurangan subsidi', harga letrik pun begitu dengan berbagai istilah lagi, mahu tidak mahu rakyat terpaksa bertindak jika kita tidak mahu terus menjadi hamba sepanjang masa./wfauzdin.blogspot.com

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


18SX - "Mantot Celaka!Tak Habis-Habis Nak Rendahkan Kaum Wanita!" Part 1

Posted: 08 Jun 2011 05:15 PM PDT


~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Terima kasih KJ kerana beritau kami kelaku Najib!

Posted: 08 Jun 2011 03:11 AM PDT


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Tak guna seduit pun..! sebab menteri yang bangang !

Posted: 08 Jun 2011 08:04 PM PDT


Gurkah-gurkah politik di'port' kata...kalau macam ni lah punya keadaan,seduit pun tak gua!, manakala kumpulan Jambu maharaja lawak kata...'apa pun tak boleyyy...'

Grace Poilis 17 tahun dan sahabatnya Joanita Juanis 15 tahun, sepatutnya bergembira kerana boleh melayari internet dan masuk mana-mana laman sesawang yang di inginkan kerana mereka telah menerima skim komputer riba 1Malaysia yang telah di berikan percuma.

Namun bagaimana pun, apa pun tak boleyyy atau tak boleh nak buat apa dengan lap-top yang di berikan secara 'buta' (free) itu kerana tidak ada liputan broadband di kawasan kampung mereka di-Kampung Moyog, 55 km dari Kota Kinabalu.

Yang boleh mereka lakukan hanya lah..bagun pagi tengok lap-top, switch-on, lepas tu tutup balik ...

Ini lah bangangnya pak menteri yang buat program komputer 1Malaysia percuma yang telah menelan belanja
1billion ringgit tu...

dollah yankee -
1billion?? isk..isk..isk..

6p..campur lagi 1p maka jadi lah piiiirahhhhhh !!!

Posted: 08 Jun 2011 06:37 AM PDT


Gurkah-gurkah politik di'port' ingatkan yang program pengampunan dan pemutihan terhadap pendatang-pendatang haram yang dijalankan pada tahun lepas ada lah yang merupakan program yang terakhir, tapi tak juga.

Macam musibat daa..tiap-tiap tahun pasti ada program pengampunan dan pemutihan yang di buat untuk pendatang-pendatang haram ini, tiap-tiap tahun bila buat program pengampunan dan pemutihan ini..menteri tu nanti kata..ini adalah program pengampunan dan pemutihan yang terakhir yang kita akan buat kepada pendatang-pendatang haram ini.

Gurkah-gurkah pun ingat yang tahun 2010 lepas dah habis lahh, sebab percaya kepada janji-janji menteri yang buat program tu...rupa-rupanya ada lagi tahun ni?!...
Monday, June 06, 2011

Exercise soon to legalise and send illegal immigrants home
Posted by: wongfeihoong
From THE STAR

SEREMBAN: A large-scale legalisation and amnesty exercise is expected to be held next month to reduce the number of illegal immigrants in Malaysia, estimated at about two million.
The programme, which will take three weeks, will be codenamed "6P" pendaftaran (registration), pemutihan (legalisation), pengampunan (amnesty), pemantauan (supervision), penguatkuasaan (enforcement) and pengusiran (deportation).

Semua ini tak kan nak guna duit tok nenek kaum kerabat Hishamudin kot?? Tentu lah gomen akan guna duit kita, duit pembayar-pembayar cukai. Gurkah-gurkah ini nak tanya lah juga dekat Hishamudin... kenapa gomen kita yang perlu tanggung semua kos penghantaran pulang pendatang-pendatang haram ni? Sepatutnya kerajaan mereka (negara pendatang haram ini) yang perlu tanggung kos ini, bukannya kita.
 
Pendatang-pendatang haram ini, walaupun banyak yang tak reti baca, tak reti tulis, tapi mereka pun cukup paham dan arif sangat dah dengan pe'el kerajaan kita dengan menteri-menteri kita. Mereka langsung tak heran dan tak ambil pot dengan undang-undang negara kita, sebabnya mereka pun dah tahu yang tiap-tiap tahun pasti menteri dan kerajaan kita akan buat program pengampunan dan pemutihan ini dengan memberikan tambang percuma untuk dihantar balik kampung dan siap dengan 'tapau' nasi dan sirap limau lagi... Kah..Kah..Kah..
 
Sebulan, dua bulan lepas dihantar balik kampung, bercuti sekejab, jumpa anak bini, jumpa adik beradik, mungkin juga 'promote' dekat kawan-kawan lain tentang Malaysia yang 'best', yang jadi syurga kepada pendatang-pendatang haram, kemudian mereka ini semua akan datang kembali, datang semula dengan kawan-kawan lain yang nak menikmati syurga pendatang-pendatang haram di Malaysia ini.
 
Bila di tanya sebab apa mereka ini semua suka masuk secara haram?? Ada gurkah-gurkah sudah jawab kata... masuk secara haram kalu tak perlu nak bayar duit dekat agen-agen pekerja-pekerja asing, tak gaduh nak keluarkan duit nak buat passport, tak gaduh nak keluar duit untuk bayar permit, dan yang paling best gurkah-gurkah ini kata...hari baik bulan baik kita boleh dapat my-kad...


dollah yankee -
Imigresen dah guna bio-metric system?? yang haram ni semua bukan nak masuk laluan yang macam tu...  memang bangang laa menteri kita...

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Anwar Gesa Negara Timur Tengah Laksana Perubahan Politik

Posted: 08 Jun 2011 07:24 AM PDT




KUWAIT CITY 7 JUN : Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa negara Timur Tengah untuk melakukan perubahan politik ke arah lebih telus dan terbuka dalam pentadbirannya bagi mengukuhkan lagi kedudukan negara itu dan mengelakkan krisis tercetus berikutan ketidakpuasan hati rakyat.

Menurut Anwar, kerajaan perlu memberi komitmen terhadap perubahan mereka untuk membetulkan pentadbiran dan menguatkan prinsip demokrasi selain penghapusan amalan-amalan korupsi dalam pentadbiran.

"Kita tahu arus perubahan politik ada pasang dan surutnya bergantung kepada kekuatan atau kelemahan komitmen terhadap demokrasi dan kebebasan.
"Seperti yang pernah saya katakan, jika mahu perubahan ini bermakna, ia mesti menguatkan demokrasi dan bukan melemahkannya, memperbaiki pentadbiran dan tidak memberi muka kepada korupsi dan kronisme. Komitmen jelas untuk memastikan keadilan sosio-ekonomi dan pengagihan kekeyaan yang saksama akan meningkatkan pertumbuhan ekonomi," kata Anwar dalam Ucaptama Persidangan mengenai Kewangan Islam dalam Membiayai Pembangunan di sini hari ini.

Keadaan Timur Tengah dilihat bergolak lantaran pemberontakan rakyat terhadap kepimpinan yang dianggap mereka menekan hak rakyat seperti di Tunisia, Mesir, Libya dan beberapa negara lain sejak akhir tahun lalu.

Bagaimanapun beberapa negara teluk lain telah mula mengorak langkah supaya lebih telus dan adil dalam pentadbiran mereka.

"Pengajaran Tunisia dan Mesir mengingatkan kita bahawa kelangsungan masyarakat demokratik, kuasa dan autoriti mesti berpaksikan kedaulatan undang-undang. Keterbukaan dan ketelusan mesti dipromosikan oleh pentadbiran negara," tegas Anwar.

Anwar turut menyeru agar kerajaan tidak perlu risau untuk berubah kerana proses demokrasi langsung tidak menghalang kepada pembangunan ekonomi sebaliknya akan meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi negara itu dan serantau.

"Hanya satu perkara yang boleh mengatasi hal ini iaitu perniagaan mesti berteraskan budaya pentadbiran korporat yang bernilaikan ketelusan dan amalan beretika. Perlu ada semangat politik untuk menentang korupsi dan menghalang konglomerat berniat jahat yang bersekongkol dengan pihak autokrat untuk merogol tanah dan memusnahkan alam sekitar. Kita lihat hal ini berlaku di Timur Tengah dan Asia Tenggara, " kata beliau

Omong Kosong Bakal Perdana Menteri Malaysia

Posted: 08 Jun 2011 07:13 AM PDT




KOMENTAR : Rakyat bimbang dengan pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak yang diwarnai dengan kenaikan harga barangan, pemotongan subsidi dan sebagainya. Namun mereka harus lebih gusar jika Tan Sri Muhyidin Yassin menjadi Perdana Menteri baru pada satu masa kelak.

Kenyataan-kenyataan Muhyiddin sejak akhir-akhir ini menampakkan seorang pemimpin yang mengharapkan retoriknya dan pengumuman " peruntukan satu dua juta ringgit" ke mana sahaja beliau pergi adalah cukup untuk menarik sokongan rakyat.

Tidak apa jika retorik itu adalah pembohongan semata-mata – contohnya di Sarawak, beliau mengumumkan Malaysia adalah sebuah Negara Maju kepada pengundi Iban di rumah panjang. Umum tahu kita masih, lebih-lebih lagi sekarang, dikategorikan sebagai Negara Membangun.
Di Pahang, bulan lalu, Muhyiddin dengan selamba memberitahu masyarakat petani, kononnya hanya Malaysia satu-satu negara yang memberikan subsidi kepada rakyat.

Sekali lagi, beliau lupa masyarakat tani juga mempunyai anak pinak berpelajaran yang tahu sistem subsidi diamalkan di hampir semua negara termasuk Amerika Syarikat.

Semalam pula beliau memberi satu lagi "bola tanggung" - Malaysia menurut Muhyiddin sudah lama menjadi negara berkebajikan kerana menyediakan subsidi untuk barangan dan pendidikan percuma serta rawatan hospital pada kadar yang nominal.

Kenyataan itu dibuat semata-mata untuk menempelak komitmen PAS menubuhkan Negara Berkebajikan seperti mana yang dituntut oleh Islam.

Persoalan mudah yang perlu ditanya kepada Muhyiddin ialah, jika Malaysia sudahpun menjadi Negara Berkebajikan kerana memberi subsidi kepada rakyat, maka kenapa subsidi itu kini dipotong dan ditarik balik manakala harga barangan dibiarkan naik?

Oh ya! Kerajaan Umno-BN terpaksa berbuat demikian kerana defisit negara semakin mengembang – 5.4 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Persoalan seterusnya: kenapa defisit dibiarkan begitu tinggi sepanjang zaman pemerintahan Umno-BN? Adakah ia berpunca daripada sikap boros dalam pengurusan kewangan? Bagaimana dengan faktor penyelewengan dan ketirisan?

Kenapa kerajaan dari zaman Mahathir hingga sekarang terus membiarkan defisit negara ini meningkat, dan subsidi untuk syarikat-syarikat IPP pula dilindungi manakala kadar elektrik untuk rakyat dinaikkan?

Siapakah yang bertanggunjawab di atas kos sara hidup tinggi yang dibebankan kepada rakyat – adakah ia salah Mahathir, Pak Lah atau Najib atau ketiga-tiga mereka sekali?

Rasanya Muhyiddin akan lebih bijak dan jujur di mata rakyat jika beliau cuba menjawab persoalan-persoalan ini secara jujur dan mengurangkan retorik.

Rasanya, tidak perlulah beliau mendakwa Malaysia sudah pun menjadi Negara Berkebajikan selagi rakyat dipaksa menerima pelbagai kenaikan harga barangan manakala kontrak-kontrak lumayan dibolot oleh juak-juak tertentu yang berkait dengan Umno.

Sehingga hari ini Muhyiddin dan menteri-menteri lain mengelak daripada memberi maklumat mengenai kontrak yang diikat dengan IPP mahupun kontrak yang dinikmati oleh syarikat konsesi air di Selangor.

Negara Berkebajikan bermakna pemerintah yang telus, amanah dan sentiasa mengembalikan nikmat hasil bumi kepada rakyat dan tidak memperkayakan diri.

Negara Berkebajikan tidak bermaksud memberi komisyen "atas angin" RM500 juta kepada syarikat kroni kononnya untuk menguruskan pembelian kapal selam yang akhirnya tidak boleh menyelam.

Masa sudah sampai untuk Muhyiddin memperlihatkan ketokohan, akal minda dan nilai-nilai Islam dan jatidiri unggulnya sendiri jika beliau mahu terus menjual dirinya sebagai seorang yang bakal mewarisi kepimpinan negara.

Sekadar retorik dan menabur pengumuman peruntukan di sana sini sahaja tidak akan memadai.

BANYAK BERNIAGA UNTUNG....HA...HA...HA..SUBSIDI TARAK UNTUK RAKYAT

Posted: 08 Jun 2011 04:36 AM PDT

Petronas melihat perolehan dan keuntungan yang lebih tinggi bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2011, didorong kenaikan harga semua produknya dan jumlah dagangan yang lebih tinggi produk utamanya di celah-celah pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh sungguhpun ringgit terus mengukuh berbanding dolar AS.

NONEPresiden dan ketua pegawai eksekutif Datuk Shamsul Azhar Abbas berkata perolehan meningkat 14.4 peratus kepada RM241.2 bilion daripada RM210.8 bilion.

Keuntungan pracukai meningkat 34.5 peratus kepada RM90.496 bilion daripada RM67.3 bilion sebelum ini.

Syarikat minyak negara itu mengumumkan dividen RM30 bilion kepada kerajaan.

Pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) untuk tahun itu termasuk keuntungan bersih RM9.2 bilion hasil tawaran awam awal Petronas Chemicals Group Bhd (PCGB) dan Malaysia Marine dan Heavy Engineering Holdings Bhd (MHB).

Tidak termasuk keuntungan itu, EBITDA meningkat 18.5 peratus, selaras dengan perolehan yang lebih tinggi, kata Shamsul Azhar kepada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Pulangan pada hasil bagi tahun itu iaitu 37.5 peratus, sungguhpun kos semakin meningkat, menunjukkan harga yang lebih kukuh dan usaha berterusan kumpulan ke arah keberkesanan operasi.

Harga yang lebih tinggi dan permintaan rancak menyebabkan prestasi yang lebih tinggi bagi semua perniagaan teras, kata naib presiden eksekutif kewangan Petronas Datuk George Ratilal.

"Prestasi Petronas sendiri juga selaras dengan pesaing kami, menunjukkan satu tahun lagi prestasi berdaya tahan kumpulan," katanya.

Beliau berkata perolehan kasar meningkat 12.9 peratus dengan perniagaan hiliran menjadi penyumbang perolehan terbesar pada 42.4 peratus daripada jumlah perolehan kasar.

Tunai daripada operasi adalah RM70.8 bilion berbanding RM56.1 bilion tahun lalu, satu peningkatan 26.2 peratus berikutan perolehan yang lebih baik.

Sejumlah RM34.9 bilion pada perbelanjaan modal digunakan kebanyakannya kepada merancakkan aktiviti eksplorasi dan pengeluaran dan meneruskan usaha-usaha lain.

Hadi Tidak Mahu Jawatan PM Walaupun Pakatan Menang

Posted: 08 Jun 2011 03:56 AM PDT







KUALA LUMPUR 7 JUN : Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau tidak mahukan jawatan Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat berjaya dalam pilihan raya umum ke-13.

Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, perjuangan PAS adalah untuk menyelamatkan negara dan memperkenalkan dasar negara berkebajikan yang dibawa oleh pakatan pembangkang.

"Yang penting kita mahu selamatkan negara... sesiapapun boleh jadi Perdana Menteri," katanya ketika ditemui pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kota Baru hari ini.

Memetik laporan Bernama Online, beliau mengulas kenyataan ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Nazri Aziz bahawa perubahan kepemimpinan PAS yang kini dikuasai golongan profesional menunjukkan parti itu mahu berkuasa dalam pakatan pembangkang, termasuk Abdul Hadi yang berhasrat untuk menjadi Perdana Menteri.

Malahan Nazri menegaskan peluang Umno untuk meraih undi kaum Melayu pada pilihan raya umum akan datang lebih besar selepas PAS menukar dasar parti itu untuk tidak lagi mempertahankan perjuangan membina negara Islam, sebaliknya memperjuangkan 'negara berkebajikan' di mana Umno sudah pun melaksanakannya sejak merdeka.

Hadi juga menafikan Timbalan Presiden Mohamad Sabu sebagai liabiliti kepada parti setelah beliau dipilih oleh perwakilan dalam pemilihan pada Muktamar PAS minggu lalu.

"Bagi Umno, Mohamad Sabu adalah satu peluang untuk menjatuhkan PAS. Tetapi bagi PAS, Mohamad Sabu adalah satu senjata untuk menjatuhkan Umno," katanya.

Hadi turut menafikan bahawa wujudnya anggota parti yang kecewa dengan perubahan dasar perjuangan parti itu setelah beliau mengumumkan belum tiba masanya PAS menegakkan negara Islam yang menjadi dasar perjuangan parti itu selama ini, sebaliknya mahu memulakan dulu pelaksanaan negara berkebajikan sejajar tuntutan pakatan pembangkang.

Malahan, katanya konsep negara berkebajikan itu mempunyai elemen yang lebih murni dalam menyelamatkan negara kerana PAS akan menerapkan konsep halal dan haram dalam pelaksanaannya.

Malaysia Negara Diktator Bukan Negara Berkebajikan Di Bawah Umno, Kata Pemimpin PAS

Posted: 08 Jun 2011 02:43 AM PDT






SHAH ALAM 7 JUN : Malaysia yang ada sekarang jauh daripada sebuah negara berkebajikan tetapi lebih mirip negara di bawah pemerintahan kuku besi yang menindas rakyat dan memperkayakan pemimpin serta kroni, kata dua pemimpin utama PAS hari ini.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan Naib Presiden Mahfuz Omar menyifatkan sebagai dangkal kenyataan Perdana Menteri Najib Razak dan Timbalannya Muhyiddin Yassin kononnya Malaysia di bawah teraju Umno sudah pun menjadi negara berkebajikan.

Kedua-dua pemimpin Umno itu mendakwa pembinaan prasarana, pemberian subsidi tertentu dan penyediaan projek oleh kerajaan melengkapkan syarat untuk Malaysia dipanggil negara berkebajikan.

Mohamad Sabu berkata anggapan Najib dan Muhyiddin itu menzahirkan minda cetek mereka dari segi pemahaman konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh PAS bersama Pakatan Rakyat.

"Yang ada sekarang ialah, yang kaya bertambah kaya, rasuah berleluasa, penindasan rakyat berlaku. Ini bukan negara kebajikan, ini negara diktator," beliau memberitahu TVSelangor.

Mohamad Sabu dan Mahfuz berkata negara berkebajikan tidak terbatas kepada mengadakan projek semata-mata atau pun menyediakan subsidi rakyat yang semakin hari semakin berkurangan.

Negara berkebajikan bererti kerajaan tidak mengamalkan rasuah atau penyelewengan kuasa, serta kekayaan negara dikembalikan kepada rakyat dan bukan dikaut untuk memperkayakan pemimpin, ahli keluarga dan kroni mereka, tambah mereka.

"Negara yang buat projek untuk rakyat semata-mata tidak boleh dianggap negara kebajikan. Sesiapapun yang memerintah akan buat projek. Kalau Umno anggap negara kebajikan adalah kerajaan yang buat projek semata-mata, maka semua negara didunia ini adalah negara kebajikan,

"Tetapi kita tahu pemerintahan Umno jauh daripada konsep mendirikan negara berkebajikan," katanya.

Mohamad Sabu berkata Najib dan Muhyidin jelas gusar dengan konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan PAS dan Pakatan Rakyat sehingga membuat tuduhan melulu terhadap hala tuju PAS.

"Dia bimbang dengan konsep negara kebajikan ini boleh menarik perhatian orang Islam dan orang bukan Islam terhadap Pas dan Pakatan Rakyat. Ini yang dia bimbang," kata Mohamad Sabu.

Najib hari ini dalam sidang medianya di Astana, Kazakhstan megah berkata UMNO BN sudah lama mengamalkan pemerintahan secara berkebajikan.

Beliau tanpa segan silu turut menyenaraikan jasa kerajaan pimpinannya kepada rakyat termasuklah pendidikan, kesihatan, subsidi makanan, minyak dan banyak lagi.

Mahfuz berkata Najib dan Muhyiddin seharusnya memahami dengan jelas konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan PAS terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

"Konsep negara berkebajikan adalah sebuah negara yang menitik persoalan yang berkaitan dengan kesejahteraan. Apa yang berlaku hari ini adalah, walaupun diberi sesuatu kepada rakyat, rakyat tidak dapat merasai kesejahteraan dan kedamaian dlam kehidupan negara kita ini, umpamanya beban kos hidup makin meningkat," kata Mahfuz.

Mahfuz juga mempersoalkan kenyataan Najib kononnya barisan kepimpinan PAS yang baru dipilih 4 Jun lalu terlalu memfokuskan soal pilihan raya umum akan datang.

"Salah satu hala tuju PAS ialah pilihan raya. Untuk nak terjemahkan hala tuju PAS itu mestilah kena menang pilihan raya. Apa masalahnya kita beri tumpuan pada pilihan raya. Kita mesti dapatkan kuasa untuk laksanakan hala tuju PAS," trgas Mahfuz.


Mustahil PAS Kembali Bersama Umno

Posted: 08 Jun 2011 02:26 AM PDT





SHAH ALAM 7 JUN: Parti Islam Se-Malaysia (PAS) sekali lagi menegaskan bahawa parti itu tidak akan menjalin sebarang kerjasama dengan Umno Barisan Nasioanal selain hubungan sesama Islam dengan kepimpinan parti itu.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, walaupun mungkin Umno masih mengimpikan untuk bersama-sama PAS, parti itu kini bersama Pakatan Rakyat yang sealiran pendirian dengannya dalam banyak perkara.

"Umno adalah musuh politik kita. Jadi kita bersama dengan Pakatan Rakyat. Musuh politik, bukan musuh peribadi," katanya ketika dihubungi Tv Selangor.

"Jadi kalau mereka (Umno) buka pintu untuk kita berunding dan bekerjasama, memang tak adalah. Kita memang bersama Pakatan Rakyat. Hubungan individu dengan pemimpin Umno, hubungan peribadi, itu biasalah, kita sesama Islam. Tetapi dalam politik, kerjasama tidak. Kita bersama Pakatan Rakyat," tegas beliau lagi.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu bahawa pintu Umno masih terbuka kepada PAS untuk membentuk kerajaan perpaduan.

Malah kenyataan Muhyiddin itu turut disokong ketua penerangan parti itu, Datuk Ahmad Maslan yang mengajak PAS melupakan memori silam antara kedua-dua parti itu.

"Kita tak tahu hujung pangkal. Biarlah peristiwa lama itu berlalu pergi. Sekarang dah beberapa generasi... bukalah buku baru, apa salahnya?" katanya, yang dipetik dari Mstar Online.

Hubungan kerjasama antara kedua-dua parti itu terputus pada 1977.



Sektor Kewangan Islam Mampu Jana Ekonomi Global, Cetus Keamanan Sejagat

Posted: 08 Jun 2011 02:22 AM PDT







KUWAIT 7 JUN : Sektor kewangan Islam mampu menjana ekonomi global dan meningkatkan keadilan sosio-ekonomi rakyat serta mengelakkan kesan masalah ekonomi sedunia berikutan amalan berteraskan ketelusan dan keamanan sejagat, menurut Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar menyatakan mitos stereotaip bahawa perusahaan orang Islam tidak efisyen dan pemalas perlu dielak kerana realitinya adalah jauh berlainan.

"Realitinya, pembiayaan Islam bukan sahaja membuang perkara yang tidak perlu tetapi terbukti mampu menangani projek infrasturktur berskala besar. Dalam krisis ekonomi baru-baru ini, institusi-institusi kewangan Islam telah membuktikan mereka mampu berhadapan dengan cabaran dengan membiayai projek besar yang sebelumnya merupakan 'padang' ekslusif pasaran kewangan konvensional," tegas beliau.

"Pasaran perbankan dan kewangan Islam kini telahpun dipelbagaikan dalam pelbagai sub-sektor dan terus berkembang. Tidak syak lagi dunia sedang melihat 'corak' ini dan trajektoru pembangunannya," tambah Anwar.

Anwar menyatakan demikian ketika memberikan ucaptama dalam Persidangan Mengenai Kewangan Islam dalam Membiayai Pembangunan, di sini hari ini.

Ucaptama demikian merupakan satu dari acara Persidangan Ekonomi Islam anjuran Perdana Menteri Kuwait Sheikh Naser As Sabah yang bermula hari ini.

Anwar yang juga merupakan bekas Menteri Kewangan Malaysia menekankan keperluan memperkenal instrumen menjana pertumbuhan dan menfaat kepada rakyat kerana prinsip Islam yang menentang sebarang bentuk amalam korupsi dan pembaziran.

"Perkara ini sealiran dengan logik dengan konsep Maqasid Syariah dan hari ini, pelbagai persoalan dikemukakan berkaitan maslaha dan kebaikan awam prinsip kewangan Islam. Saya hanya mahu menekankan hal ini tidak tertutup. Oleh itu, maslaha berkaitan dengan pembangunan selain pembinaan infrastruktur tersebut secara fizikal turut melibatkan perlindungan dan pemuliharaan alam sekitar, " kata Anwar lagi.

Malah Islam menitikberatkan keperluan syariah dalam kehidupan seharian dan tidak hanya terkongkong dalam satu atau dua perkara sahaja.

Justeru Anwar menyeru negara-negara Teluk yang mempunyai kekuatan ekonomi supaya menekankan perkara ini dan menunjukkan dunia konsep Islam mampu mengubah dan membawa kebaikan kepada rakyat.

"Keperluan pendekatan holistik syariah menunjukkan bahawa Muslim perlu mengintegrasikan semua aspek kehidupan dalam satu sistem yang adil dan saksama. Dalam hal ini kita tidak boleh menolak kepentingan untuk menyokong hubungan kekeluargaan yang kuat, pendidikan, pelindungan alam sekitar, melawan kemiskinan dan ketidakadilan sosial yang lain. Perlu juga ada komitmen untuk kerja-kerja awam, regulasi perlindungan pengguna dan kebajikan komuniti,"kata Anwar.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT