Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


PRN Sarawak : Kali ketiga ceramah DSAI diserbu polis

Posted: 03 Apr 2011 08:11 PM PDT

SARAWAK: Polis terus menjadi alat dan perkakas Barisan Nasional apabila bertindak menghalang ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Betong, Sarawak, menjelang pilihan raya negeri itu 16 April ini.
Ini adalah kali ketiga polis mengganggu ceramah Ketua Umum KEADILAN itu selepas melakukan perkara yang sama pada dua program yang dihadiri Anwar di DUN Semariang dan Satok minggu lalu.
Betong merupakan kubu Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Alfred Jabu.
Ceramah itu yang diadakan di medan selera terbuka di situ, bermula dengan lancar apabila pemimpin KEADILAN, termasuk empat calon memberikan ucapan kira-kira lebih sejam.
Anwar tiba di lokasi berkenaan pada jam 9.30 malam dan disambut hampir 1,000 penduduk pelbagai kaum beserta laungan reformasi.
Namun beliau hanya dapat berucap selama 10 minit sebelum seorang pegawai polis meminta nya menghentikan ucapan.
Tindakan tersebut menyebabkan kemarahan dan ketegangan di kalangan orang ramai yang hadir. Selepas rundingan, Anwar bersetuju memendekkan ucapannya sebelum polis mengganggunya lagi.
"Jika hanya ada 10 orang, polis tidak akan ganggu. Tetapi bila terdapat ramai orang seperti malam ini, mereka akan mengganggu," katanya dipetik laporan Malaysiakini.com.
Menurut Timbalan Ketua Wanita KEADILAN Sarawak, Cecilia Siti Una, kehadiran orang ramai dalam program Pakatan Rakyat malam semalam adalah yang terbesar dalam sejarah Betong.
"Bukan mudah untuk meminta penduduk Betong menghadiri ceramah politik," katanya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=10549

Bubar Umno tubuh KEADILAN

Posted: 03 Apr 2011 05:04 AM PDT

KUALA LUMPUR: Umno cawangan Linear City 2 hari ini dibubar berikutan timbalan ketuanya, Mahadi Mohd Nor bersama hampir 20 penyokong beliau meninggalkan parti itu dan menyertai KEADILAN.
Pembubaran cawangan itu diganti dengan penubuhan Ranting baru KEADILAN yang ke-16 dalam Parlimen Lembah Pantai.
Borang penyertaan diserahkan kepada Ketua Cabang KEADILAN Lembah Pantai yang juga Ahli Parlimen, Nurul Izzah Anwar.
Bercakap kepada KeadilanDaily, Mahadi berkata, beliau menyertai KEADILAN kerana yakin dengan komitmen parti itu bersama Pakatan Rakyat dalam menjaga kebajikan rakyat.
Katanya, komitmen itu jelas apabila Selangor yang diterajui pimpinan KEADILAN, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berjaya merakyatkan ekonomi Selangor melalui pelbagai dasar kebajikan.
"Di peringkat persekutuan, KEADILAN bersama Pakatan Rakyat menawarkan dasar kebajikan yang jelas melalui agenda Buku Jingga.
"Antara yang menarik perhatian ialah tekad untuk menurunkan harga minyak dan menghapus tol secara berperingkat-peringkat," katanya pada 3 April lalu.
Mahadi juga mengakui Umno walaupun giat mencerca Buku Jingga dengan pelbagai tohmahan tetapi sebenarnya cuba meniru dasar itu secara diam-diam.
Pada masa ini, katanya, Umno hanya mampu meredakan kemarahan rakyat yang terbeban dengan kenaikan harga barang melalui gimik politik.
Mengucapkan syabas dan tahniah kepada mereka, Nurul Izzah menegaskan, KEADILAN sedia menerima individu yang komited bagi menjayakan perubahan besar di negara ini.
Turut hadir majlis itu ialah puluhan pimpinan KEADILAN Cabang Lembah Pantai dan masyarakat setempat.


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


SELAMAT BERJUANG BLOGGERS PR DI SARAWAK

Posted: 03 Apr 2011 10:00 PM PDT


Oleh: WFAUZDIN NS

AMAT bertuah kepada para Blogger dari PR yang mendapat peluang ke Sarawak sempena Pilihanraya Negeri Sarawak tidak beberapa minggu lagi. Terima kasih banyak kepada pihak yang sudi taja tiket penerbangan pergi dan balik buat Blogers kita berjuang di sana.

Terasa ingin juga bersama sahabat ke Bumi Kenyalang, maklumlah tidak pernah sekali pun menjejakkan kaki ke sana. Tetapi, kita semua faham mereka ke sana bukan untuk melancung atau berseronok tetapi untuk bekerja keras bagi membantu PR menumbangkan rejim Taib Mahmud dan Bn di Sarawak. Besar sekali harapan rakyat Sarawak kepada PR untuk memulihkan kembali kerosakan dan onar yang telah dilakukan oleh `penghisap darah' mereka selama berpuluh tahun kebelakangan ini.

Kepada Bloggers yang bertuah, saya sebagai rakan mengucapkan selamat berjuang dengan ikhlas. Kami Bloggers di Semenanjung sentiasa mendoakan agar kelian semua selamat pergi dan balik, dikurniakan kesihatan yang baik untuk bekerja keras di sana. Percayalah, kami di sini akan sedaya upaya membantu sebaik mungkin. Kepada pimpinan PR, hulurkan lah sedikit bantuan kepada mereka ini sekadar termampu kerana kita sedia faham bahawa kita belum menjadi kuasa pemerintah dan tentunya kita berada di dalam kesulitan.

Difahamkan ada juga Blogger yang telah mendapat tajaan tiket penerbangan pergi dan balik, tetapi keberatan untuk ke sana kerana tiada perbelanjaan poket yang mencukupi. Saya harap mereka ini tidak membazirkan pemberian tersebut, adalah lebih baik mereka bersama rakan-rakan yang lain yang telah pun berada di seberang sana. Rezeki Allah ada di mana-mana, InsyaAllah.

Kepada Blogger atau individu yang sanggup ke Sarawak dengan perbelanjaan sendiri, tahniah kita ucapkan semoga Allah memberkatinya dan melimpahkan rezeki berganda buat mereka. /wfauzdin.blogspot.com

PILIHANRAYA SARAWAK - MASYARAKAT IBAN MASIH YAKIN DENGAN SNAP LAGI KAH?

Posted: 03 Apr 2011 07:00 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

BESAR kemungkinan tetap ada pertandingan 3 penjuru di dalam Pilihanraya Negeri di Sarawak nanti. Jelas, SNAP yang dikatakan masih ingin bersama PR di dalam objektif menumbangkan kerajaan Bn di Sarawak tidak menunjukkan minat yang tinggi untuk bekerjasama sebaik mungkin dan mereka telah pun menyenaraikan calon-calon mereka di beberapa kawasan yang kemungkinan PKR akan bertanding di situ.

Ada yang berpendapat PKR kelihatan begitu tamak menuntut kerusi di Sarawak seolah-olah parti tersebut ingin menjadi peneraju kerajaan negeri sekiranya PR berjaya menumbangkan Bn di Sarawak. Pada pendapat saya, memang wajar PKR diberi lebih kerusi di Sarawak berbanding SNAP walaupun parti ini lebih berusia dari PKR di bumi Kenyalang tersebut. Tetapi harus diingat, itu sejarah lama dan SNAP sebenarnya boleh dianggap lama `terkubur' dan kebanyakan pemimpin mereka dahulu bersekongkol dengan Bn menghakis segala kekayaan di Sarawak. Walaupun SNAP dikatakan parti yang mewakili Kaum Iban di Sarawak, namun setelah berpuluh tahun Sarawak di bawah Bn dan sewaktu SNAP bersama mereka, kaum Iban masih dilihat tercicir dari segala sudut dan bidang.

Kini, arus politik telah berbeza dan rakyat Sarawak mesti bersama-sama menyokong idea baru yang dibawa dari Semenanjung. Mereka tidak merasa rugi sekiranya memilih calon dari PKR, DAP mahu pun PAS yang calonnya juga adalah anak watan negeri dan kawasan masing-masing. Sejarah kemusnahan SNAP harus dijadikan pengajaran dan tidak keterlaluan jika dikatakan SNAP berkemungkinan besar akan menyeberang kembali kepada Bn jika mereka memenangi banyak kerusi. Saya tetap meragui keikhlasan SNAP di dalam PR setelah melihat kepada beberapa situasi sekarang.

Mengakhiri artikel ini, Saya ingin memetik komen seorang rakan FB yang telah memberikan ulasannya terhadap isu ini. Beliau menggunakan nama `Otak Tuan Sadiq' memberikan ulasan beliau seperti berikut;

" Kaum Iban sendiri boleh bertanya kepada diri mereka sendiri.... Apakah yang telah SNAP perjuangan selama bersama BN. Kini kehilangan tanah dan keberanian Taib Mahmud merampas tanah NCR kaum Iban adalah hasil persetujuan dan sokongan pemimpin SNAP juga. Perbalahan pemimpin SNAP dengan BN bukan kerana dasar perjuangan tetapi kerana kepentingan peribadi sendiri. Selagi kaum Iban percaya kepada SNAP selagi itu mereka akan diperbodohkan oleh parti yang selama ini bersekongkol dgn Taib. Nak lawan kepimpinan Taib.... hanya PR pilihan terbaik.. Kaum Iban mesti berani menumbangkan kuasa Taib bersama PKR, DAP dan PAS."
wfauzdin.blogspot.com

SAMBUTAN LUAR BIASA KE ATAS ANWAR, KALI INI TETAP DIHALANG POLIS

Posted: 03 Apr 2011 09:56 AM PDT

Polis ganggu lagi ceramah Anwar

Kuek Ser Kuang Keng
Apr 3, 11

Polis mengganggu ceramah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi kali ketiga berturut-turut - malam ini di ceramah terbesar parti itu di Betong - yang merupakan kubu kuat Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Alfred Jabu.

anwar ceramah disrupted by cops swakMajlis makan malam dan ceramah itu - yang diadakan di medan selera
terbuka di Betong, sebuah pekan kecil yang terletak 70km di utara Sri Aman - bermula dengan lancar dengan pemimpin PKR tempatan, termasuk empat calon, menyampaikan ucapan kira-kira lebih sejam tanpa sebarang gangguan.

Anwar tiba pada jam 9.30 malam dengan disambut oleh hampir 1,000 penduduk pelbagai kaum berserta laungan "Reformasi".

Bagaimanapun, apabila Anwar bercakap kira-kira 10 minit, seorang anggota polis beruniform mendekati ketua pembangkang itu dan memintanya berhentikan berucap, menyebabkan timbul ketegangan di kalangan hadirin.

Selepas rundingan ringkas, Anwar bersetuju memendekkan ucapannya.Beliau kemudian meneruskan ucapannya selama 20 minit lagi sebelum polis mengganggunya lagi.

Malaysiakini difahamkan oleh pihak penganjur bahawa pihak polis telah mengeluarkan permit kepada PKR untuk mengadakan 'mesyuarat luar biasa' dan bukannya ceramah politik atas alasan tempoh kempen belum bermula.

Sebelum berhenti berucap, Anwar mendakwa pihak polis tidak akan mengambil sebarang tindakan jika ceramah gagal menarik ramai hadirin.

"Jika hanya ada 10 orang, polis tidak akan ganggu. Tetapi bila terdapat ramai orang seperti malam ini, mereka akan mengganggu," katanya.

Menurut timbalan ketua Wanita PKR Sarawak, Cecilia Siti Una, kehadiran malam ini adalah yang terbesar dalam sejarah Betong.

"Bukan mudah untuk meminta penduduk Betong menghadiri ceramah politik," katanya kepada Malaysiakini./Malaysiakini

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Fasha Sanda Adalah Binatang Popular Berita Harian!!!!!!!!

Posted: 03 Apr 2011 06:48 PM PDT

yo smua..berita harian hari ni tk de cerita best la plak...

harharhar..

cilakak mr edz..dok pengena aku..

dia gelak makwe aku tiz zaqyah tk menang anugerah binatang popular berita harian...

harharhar..

tkpe la wei..

maknenye makwe aku tu bukan binatang popular..

harharhar...

Aku baru lepas selamatkan membe aku lepasan STPM 2010 yg nk gantung diri(terlates ni!!!!!)

Posted: 03 Apr 2011 05:03 AM PDT

sila baca berita harian hari ini..

aku nk amik kesempatan untuk membela budak2 lepasan stpm 2010...

keluar surat khabar hari ini..ipta/ipts ada 200 000 kekosongan..

ini tak lain tk bukan nk menipu anak2 sarawak..

lancau la 200 000 kekosongan...ok..budak2 stpm yg aku tengok dalam 50 000 orng lebih..cukup2 kalau nk isi tempat ipta/ipts yg 200 000 tu..

antara yg kosong adalah peringkat ijazah pertama,sarjana muda dan phd..

ni ha ijazah pertama khas untuk lepasan stpm 2010 dan diploma...

jangan la nk tipu..berapa ramai nnti budak2 stpm dapat pointer cukup2 dengan apa yg dia mintak pun lom tentu leh dapat..

mcm la aku tk tau trick kerajaan pundek ni..

nnti..lepasan stpm 2010..pangkat adik2 aku ni..kalau korang tk dapat gak masuk..misal kata kena rayuan..

apa kata korang serbu rumah khaled nordin dan muhyiddin yassin..

sbb diorang yg kontrol benda ni..

nasihat aku buat anak2 melayu la..

result 3.2 ke result cukop2 telan ke....jangan la jadi bijak nk mintak ukm ke um..itu sume stock untuk anak2 cina..

anak cina n keleng yg pandai2 la..lg pun ukm tk bagus sngt pun....aku tengok sume yg masuk tren ktm dok belendir je boyfren ngn gefren..cam sampah..

kalau 3.5 ke atas..bole la masuk um...aku tau...ada sebilangan budak2 ni..yg minat politik..result cukup2 telan..nk masuk um..konon gempak la..

tolong la wei..jangn la nk carik mare...karang terus tk dapat naya..ni ha..mmbe aku dulu..result ala..koman2 la..tk sampai pangkat 3 pun result..aku tanya mintak mana..kembang idung ckp um..skali tk dapat kena rayuan..skang kat uum.....

lg satu...nk masuk ipta ni pakai nasib...dulu snior aku result nk dekat 4..leh tak dapat kena rayuan..dia serbu putrajaya(anak keleng)...terus dapat...harharhar..mmbe aku amoi..upper second klass..dah nk masuk first class pointer dia..pun pegi uum..tk de la koman2 ukm ke..kan nasib tu...

ok..

korang mintak la uitm ke...ape ke..

kalau nk masuk uia pun leh gak..nnti leh jumpa aku..ngn syarat mantapkan bi..kalau muet setakat band 2 mmg susah la..lambat korang nk masuk kuliyah dek....sini bi standard tinggi..aku dah kena dah dulu..sbb korang bukan matrik...

budak2 lepasan stpm la khususnya..yg terbaca berita ni..dah tu konfiden leh dapat..baik korang kurangkan konfiden..doa la pada Allah banyak2..

bukan leh pecaya ngn kerajaan haram jadah ni..tengok la..berita pun nk trick..tengok dia tulis IPTA/IPTS...

budak2 msti ingt IPTA yg banyak kosong..

punya pungkang laaaaaa media kerajaan ni ..

budak2 pun nk ditipunya..bodo...

ingt!!!!!! dah masuk unisti jngn nk menggatal..unisti tempat untuk belajar!!!!!!untuk dapat ijazah..senang dapek kojo!!!!!

ini antara isu yg blogger2 pundek bisu...ini lah dia permasalahan rakyat yg perlu settle..dok bg rm 111 juta kt menteri permata si rosmah mak badak buat ape??ni ha adik2 ni yg perlu dibantu..

woooooooohooooooooo

esok pakwe ada exam law of contract pada 2 setengah petang..

doakan kejayaan pakwe ok!!!!!!!

yeeeeeeeeeeha(tension belajar..tu yg camni..ehehe)

lagi skali nasihat...kalau korang tk dapat gak masuk ipta buat budak2 stpm 2010..korang turun ke jalan....kah kah kah...

anak2 stpm ini agenda korang...kah kah kah..

ipta milik pangkat ijazah pertama milik anak2 stpm..kah kah kah..

harharhar...jangan maraaaaaaaaaaaaaaah

Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


MOHAMMAD SABU akan bertanding TIMBALAN PRESIDEN PAS...takbirrrrrrrr

Posted: 03 Apr 2011 06:14 PM PDT


Seperti diduga, bekas Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu secara rasmi menawarkan diri bertanding jawatan timbalan presiden dalam pemilihan parti yang dijadual berlangsung pada Jun ini.

Katanya, antara tujuan utama beliau menawarkan diri sekali lagi untuk bertanding adalah bagi membantu presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegakkan keadilan Islam khasnya di negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.

"Saya juga mahu membantu presiden untuk memobilasi demokrasi dan kefahaman tentang demokrasi kepada rakyat supaya mereka memilihnya untuk diamalkan di Malaysia," katanya kepada Malaysiakini selepas menyampaikan ceramah di Subang Jaya malam semalam.

Menurutnya, selain itu, beliau juga mahu membantu Abdul Hadi bagi memperkukuhkan Pakatan Rakyat dengan mengukuhkan kerjasama parti dengan ahli gabungan dalam Pakatan dan juga NGO.

Katanya, memperkukuhkan Pakatan dapat diterjemahkan melalui melaksanakan "tindakan politik bersama-sama untuk kepentingan rakyat".

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata antara program yang beliau dapat memberikan khidmat kepada parti adalah melalui Himpunan Bersih.

Mantapkan Majlis Syura

Sehubungan itu, Mohamad berjanji akan cuba "mempergiatkan lagi" berfungsi sebagai timbalan presiden sekiranya dipillih menjadi orang nombor dua dalam parti itu.

Selain itu, katanya, beliau juga mahu mempermantapkan Majlis Syura supaya "betul-betul berfungsi" khususnya dalam soal menjaga displin dan mempertahan dasar parti.

Dalam pemilihan PAS dua tahun lalu, Mohamad tewas kepada penyandangnya Nasharuddin Mat Isa dan bekas naib presiden Datuk Husam Musa dalam persaingan tiga penjuru.

Nasharuddin mendapat 480 undi, Husam (281) dan Mohamad memperolehi 261 undi.

Mengulas mengenai jumlah percalonan kawasan yang diterimanya setakat ini, Mohamad berkata, beliau belum membuat tinjauan menyeluruh berhubung perkara itu.

Bagaimanapun, beliau ada mendengar beberapa kawasan "memohon" kepadanya supaya bertanding jawatan tersebut pada muktamar parti yang dijadual berlangsung pada 3 hingga 5 Jun ini.

"Keputusan akhir (untuk bertanding) bergantung kepada sokongan yang diterima... Ada kawan-kawan memberi galakan (untuk bertanding)," katanya.

Ibu pejabat parti menetapkan semua 179 kawasan membuat pencalonan dalam mesyuarat agung tahunan masing-masing bagi memilih pucuk pimpinan parti sehingga 10 Mei ini.

Setakat ini Mohamad mendapat satu pencalonan untuk bertanding bagi jawatan itu dari kawasan Kubang Kerian yang diketuai oleh exco kanan kerajaan negeri Kelantan Datuk Husam Musa.

'Saya sahaja...'

Namun, Mohamad dijangka tidak menghadapi masalah apabila beberapa lagi kawasan PAS di Wilayah Persekutuan dijangka akan mencalonkan beliau - antaranya di Batu, Kepong, Bukit Bintang dan Putrajaya.

Ditanya sama ada terdapat pimpin PAS lain yang akan mencabarnya merebut jawatan itu, Mohamad enggan mengulas lanjut.

"Saya kira (pencalonan) saya sahaja. Dalam PAS, ada adab berkempen (bagi individu) yang menawarkan diri... Saya tidak mahu menyentuh (hal) orang lain," katanya.

Ditanya sama ada beliau takut sekiranya terdapat pemimpin tertentu dalam parti mahu mencabarnya, Mohamad berkata ia adalah perkara biasa dalam permilihan parti.

"Saya biasa dicabar dan mencabar. Saya biasa memegang jawatan ketua pemuda, naib presiden dan kalah merebut timbalan presiden.

"Bagi saya kalah atau menang, saya tetap hadir (dalam muktamar) sebagai pejuang parti dan jamaah," tegasnya.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, ada sumber memberitahu Malaysiakini sekurang-kurangnya 10 daripada 22 kawasan di Selangor akan mencalonkan Mohamad merebut jawatan timbalan presiden.

Bagaimanapun sumber itu enggan mendedahkan kawasan mana yang bakal mencalonkan Mohamad yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Pulau Pinang.

Menurut sumber itu lagi, beliau juga tidak menolak kemungkinan terdapat kawasan yang akan mencalonkan penyandangnya Nasharuddin dan naib presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man untuk jawatan yang sama.

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Surat Dari Pembaca : Housemate Dari Neraka

Posted: 03 Apr 2011 08:40 PM PDT


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Umno tanpa jubur Saiful....

Posted: 02 Apr 2011 11:30 PM PDT

Sorrylah N3 kali ni lucah sikit. Orang Malaysia memang gila seks. Nak buat camno? Kena gak layan cara tu sekali sekala...

Betapa berharganya lubang pungkoq Saiful kepada Umno dan BN...?

Bayangkan kalau cerita pungkoq...cerita video ni x da?

Yang pastinya dengan cerita bodoh ni...tak pasal2 DSAI banyak menghabiskan masa menjawab fitnah gila ni di luar dan di dalam mahkamah.

Makanya isu sebenar negara nak bankrap, harga barang naik, salah guna kuasa dan rasuah sana sini, share melayu (bumiputera) lesap dari KLSE, Altantuya kena letup, tanah simpanan melayu tinggal suku, komisyen submarine dan sukhoi, tanah TUDM Subang bakal lesap, blok minyak tergadai, Pulau Batu Putih dan jadi milik Singapura dan banyak lagi sudah tidak dapat diperjuangkan.

Agenda Buku Jingga yang menakutkan UMNO juga sudah mula disenyapkan.

Tidak hairanlah para pencacai UMNO yang telah menerima harta ghanimah masih terus-terusan memfitnah Anwar. Antaranya seorang 'ustaz' berstatus loyar buruk yang masih beriya-iya cuba mengesahkan bahawa Anwar adalah pelakon video tersebut. Kita tau dia dia dapat berapa? Walaupun dia tak guna lubang pungkoq dia tapi kepala otak dia taraf lubang punkoq Saiful aje.

Bayangkan jika Anwar berkampong di Sarawak. Baca laporannya di bawah....

Anwar rides on anti-Taib sentiment in rural SarawakBy Clara Chooi

KUCHING, April 3 — Datuk Seri Anwar Ibrahim appears to have kicked off Pakatan Rakyat's (PR) Sarawak campaign early and has gone on the offensive by riding on the anti-Taib sentiment.

The opposition leader wrote in his blog today that his message during ongoing visits in rural Sarawak was the "ruling elite" in government is raping the state of its precious resources for personal gain.

Barisan Nasional (BN) Sarawak's Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Malaysia's longest-serving chief minister, and his family, has been the target of numerous allegations of corruption and cronyism in the state.

"This is my fifth day here in Sarawak. Over the past three days I managed to explore the inner recesses, where the Ibans, Bidayuh and also the Malays live.

"The response from villagers of Riit Mawang, Tabuan Melayu and Kampung Tarat Rayang was very encouraging.

"I told them that while they live hand to mouth, their elite leaders continue to reap the state's riches through seizing their customary land rights, distributing timber treasures and dividing up contracts among themselves," Anwar said in his posting.

The PR de facto leader also expressed confidence that from the response he had received from the Sarawak folk since he touched down on March 29, it was clear that the electorate was ready and "brave" enough to make a change.

"The people of Sarawak can now see that Barisan Nasional is starting to become desperate.

"Their leaders had to use the law enforcement authorities to block me and my other PR leaders from giving our ceramahs and spreading the truth," he said.

Anwar then pointed to several incidents when the police had blocked him from delivering his speech, namely Kampung Sinjan and Kampung Petingan.

"But Alhamdulilah, this will not stop the Sarawakians from listening to PR's agenda for change," he said.

The PR parties have agreed to split the 71 seats among themselves and local partner SNAP, which however said it contest 27 seats after talks broke down with Anwar's PKR.

BN is confident of keeping Sarawak but PR hopes to repeat the Election 2008 political tsunami by at least denying the psychological two-thirds majority in the state legislature.

But analysts say PR will have a tough to even double its seven seats won in the 2006 state elections.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Fitnah Seks Memang Sudah Sekian Lama Didedahkan Al-Quran

Posted: 03 Apr 2011 05:04 AM PDT




SHAH ALAM 3 APRIL : Al Quran bukan buku cerita atau buku sejarah. Ia adalah pedoman dan pembimbing manusia mengenal diri, tanggungjawab dan siapa Tuhannya.

Sebab itu kisah-kisah dalam al Quran harus digarap dan difahami demi mencari pengajaran dan teladan yang boleh dijadikan petunjuk pada semua masa dan persekitaran.

Cerita Nabi Yusuf alaihi salam (a.s.) misalnya, amat relevan dengan kehidupan dahulu, kini dan selamanya.

Ketika mengupas kisah ini dan hubungannya dengan realiti sosial, ekonomi dan politik hari ini, ahli pemikir Dr Sidiq Fadzil menyerlahkan betapa serasinya al Quran ini digunakan untuk umat manusia di Malaysia membaca suhu politik, dan ragam kemanusiaan rakyat serta pemerintahnya.

Beliau menghuraikan bahawa manusia memang sukar menceraikan sikap dan perasaan dengki.

Ia biasa menjeruk jiwa sesiapa dan dalam persekitaran apa jua. Dalam kes Nabi Yusuf a.s, yang dengki kepadanya ialah adik beradiknya sendiri. Alasan dendam dan dengki mereka amat lumrah – berebut kasih sayang. Atau, mungkin juga kerana kekurangan unsur itu dalam diri.

Didorong sifat dengki kerana kononnya Yusuf a.s. kononnya lebih disayangi oleh bapa, Yaakob a.s, mereka pun melakar konspirasi untuk memadamkan kehadiran Yusuf a.s. dalam persekitaran hidup mereka. Kisahnya: Yusuf a.s. dibuang ke dalam telaga.

Di sebalik itu al Quran pun mendedahkan helah manusia (dalam kes ini adik beradik Nabi Yusuf a.s. sendiri) mereka cipta bukti palsu dengan melumur darah kambing pada baju Yusuf dan dikemukakan kepada bapa mereka kononnya adik mereka itu telah dibaham serigala. Kecurangan begini masih berulang hingga hari ini hingga kepada usaha "menanam" DNA sebagai bukti.

Nabi Yusuf ditemui kafilah yang lalu dekat telaga ketika mencari air. Namun gerombolan ini mengambil kesempatan penemuan ini dan menjadikan modal niaga. Yusuf dijual sebagai hamba sahaya. Iktibar daripada ini, kata Dr Sidiq ialah, meskipun menjadi hamba, kemuliaan Yusuf tidak luntur. Dia tetap pilihan Allah.

Maka dikurniakan Yusuf pelbagai keelokkan – rupa diri, syaksiah dan kebijaksanaan yang tinggi. Ini menimbulkan ghairah pelbagai pihak untuk memiliki dan menguasainya.

Maka terjadilah fitnah lebih besar terhadap Yusuf. Meskipun terbukti bukan dia menggoda isteri Al Aziz, majikan Yusuf, bahan fitnah berbaur seks ini menyebabkan lebih ramai yang berkepentingan di Mesir yang mahu Yusuf dipenjara.

Sifat dengki dan dendam kesumat menjadi inti konspirasi. Maka ramailah yang tampil berbohong tentang "kejelekan" peribadi Yusuf dan terperosoklah baginda dalam penjara.

Status banduan tidak melunturkan kemuliaan Nabi Yusuf a.s. Ilmu tamsil mimpi dan sifat abidnya kepada Allah, menjadi jatidirinya. Dia terus jadi pedoman banduan lain dan sentiasa diberi penghormatan dan dimuliakan.

Yang signifikannya ialah apabila Yusuf dapat menafsirkan mimpi raja. Lebih istimewa lagi, Yusuf juga mampu menampilkan pelan induk ekonomi untuk Mesir.

Nasib Yusuf berubah ketika itu. Bukan sahaja ditawarkan kebebasan, tetapi pelan ekonomi Yusuf mendorong Raja memberinya tanggungjawab menguruskan ekonomi negara. Yang mengkagumkan ialah, Yusuf tidak segera menerima tawaran Raja itu.

Nabi Yusud mahu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat mengapa beliau dipenjara.

Setelah terbukti nasib malang Yusuf itu berpunca daripada konspirasi yang membabitkan soal seks, dan namanya kemudian dibersihkan, barulah Yusuf menerima tanggungjawab sebagai penguasa ekonomi negara.

Yusuf sedar, di hadapan Allah, tiada guna pangkat atau nama jika soal maruah tidak diutama.

Pengajaran daripada kisah Yusuf ini ialah soal dengki tidak pernah mati dalam diri mana-mana manusia dan tamadun. Yang jadi persoalan ialah bagaimana mengawalnya.

Rentetan itu, soal naluri seks juga tidak pernah lekang daripada jiwa manusia. Maka yang menjadi persoalannya ialah bagaimana pula ia harus dikendali dan jangan dijadikan modal konspirasi sesama insan.

Bayangkan betapa besarnya aib yang menimpa diri ketika usia telah lanjut apabila Suruhanjaya Siasatan Diraja membongkar di depan mata anak cucu bahawa diri terbabit dalam konspirasi seks hanya kerana ketika itu hendak mengekalkan kuasa, kedudukan dan pangkat?

Sifat buruk ini memang ada pada manusia. Sebab itu al Quran diturunkan untuk menjadi pedoman supaya mengelak mengulang kesilapan dan keterlanjuran manusia silam.

Lebih penting daripada itu, kata Dr Sidiq, setiap insan mesti meyakini bahawa ujian ada di mana-mana.

Lebih besar status dan kaliber seseorang itu, maka lebih getirlah ujian yang dihadapinya. Namun paksi ujian ialah bagaimana menundukkan kedengkian sesama insan.

Dan, lebih penting lagi, ialah bagaimana mengenal dan mengelak diri terjerumus dalam sikap kepetualangan itu. Kisah seperti pengalaman Nabi Yusuf menunjukkan betapa tema kedengkian manusia – memadamkan kehadiran saingan dengan cara fitnah dan membunuh serta motif politik bertema rasuah dan seks sentiasa jadi juadah konspirator untuk menundukkan lawan politik mereka; dari zaman ke zaman.

Maka jika kita percaya pada Allah dan sentiasa mengintai kebijaksanaan dan pedoman yang diselitkan dalam kisah-kisah Al Quran, maka tidak mungkin kita gusar akan fitnah dan cabaran dunia ini.

Sebagai tunjang iman, kita percaya balasan Allah akan tetap berlaku terhadap yang memfitnah dan juga yang difitnah. Jika tidak di dunia, orang beriman yakin, di akhirat nanti ada ganjaran dan hukumannya.

Sebab itu Allah menjanjikan Yaumil Masyar, Syurga dan Neraka.

Ku Li : Henti Anak Tiri Negeri Pembangkang, Kembalikan Hak Royalti Kelantan

Posted: 03 Apr 2011 02:39 AM PDT






KUALA LUMPUR 3 APRIL : Bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah menggesa Putrajaya menghentikan sebarang amalan menganak-tirikan kerajaan negeri pembangkang dan merujuk kepada isu royalti minyak Kelantan sebagai contoh hak rakyat negeri dinafikan .

"Saya rasa tak ada perkara yang patut menghalang pemberian wang tunai ini daripada dilanjutkan ke negeri berkenaan (Kelantan). Ada minyak bayarlah, "kata Tengku Razaleigh kepada TVSelangor.

"Tak ada (wang ehsan) dalam Akta Kemajuan Petroleum. Wang ehsan ini sedekah. Rakyat (Kelantan) bukan nak minta sedekah, Ini (royalti) hak dia," tambah beliau.

Tokoh veteran Umno itu menegaskan Kerajaan Pusat tidak harus menganaktirikan kerajaan negeri walaupun dokongan politik masing-masing berbeza kerana ia hanya menyusahkan rakyat.

"Tak kira siapa kerajaan pun, Samada di Kelantan, Kedah, Pahang, Selangor dan Johor sama sahaja. Jadi kalaulah hendak menganaktirikan negeri sebab berlainan politik, tak patut (kerana) yang menanggungnya adalah rakyat, bukan kerajaan yang berkuasa," tegas beliau. "Tak ada keadilan dari segi itu," tambahnya.

Tengku Razaleigh berkata konsep Federalisme di Malaysia tidak akan bermakna jika hak-hak kerajaan negeri dibelakangkan.

"Kalau kita dengar ada negeri yang tak dapat layanan sewajarnya, saya rasa itu tak patut. Ia bertentangan dengan semangat Persekutuan itu sendiri. Jadi tak ada makna adanya (konsep) Persekutuan kalau semangat kerjasama dan tolong menolong tidak diteruskan,"kata beliau.

Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan adalah dibawah pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Pemimpin negeri berkenaan sering merungut dipinggirkan dalam pelbagai program kerajaan pusat.

Pengagihan peruntukan untuk negeri-negeri berkenaan juga didakwa tidak setimpal berbanding negeri di bawah pemerintahan Umno-Barisan Nasional.

Kerjasama antara Kementerian Persekutuan dan Kerajaan Negeri juga suram kerana arahan-arahan tertentu daripada Menteri berkenaan dikatakan didorong atas pertimbangan politik.

Contohnya Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar dilaporkan pernah melarang kakitangan dan pegawai agensi Kementerian Pertanian menghadiri mesyuarat pembangunan yang dianjurkan di empat negeri pembangkang.

Manakala Radio Televisyen Malaysia cawangan Selangor diarah berpindah keluar daripada Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor oleh Putrajaya, sebaik sahaja negeri itu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Tengku Razaleigh berkata tuduhan bahawa Kerajaan Persekutuan menganak-tirikan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat tidak boleh ditolak begitu sahaja.

"Saya dengar ada pihak pusat nak cuba sabotaj pentadbiran negeri. Saya dengar di Pulau Pinang, bukan dari pihak yang berkuasa di negeri itu, tetapi dari rakyat yang memberitahu saya ada (yang) dihasut pegawai supaya jangan beri kerjasama dan sebagainya. Saya rasa tak patut. Seharusnya wajib diberi kerjasama kepada siapapun yang memerintah sebaik mungkin untuk sampaikan khidmat dan apa yang perlu kepada rakyat," kata beliau.

Mengimbau isu royalti minyak Kelantan, Tengku Razaleigh berkata Kelatan tidak harus dilayan berbeza daripada Sabah dan Sarawak semata-mata kerana negeri pantai timur itu dibawah penguasaan Pas.

"Kalau negeri nak terima 5 percent, syaratnya minyak kena ada berhampiran dengan negeri. Sabah dan Sarawak terus dapat (royalty). Kalau ikut (prosedur itu), Sarawak pun tak boleh dibayar. Maknanya Kerajaan boleh arahkan Petronas jangan bayar Sarawak," kata beliau.

Perdana Menteri Najib Tun Razak sebelum ini mendakwa Kelantan tidak layak menerima royalti untuk minyak yang digali di kawasan persisirannya namun akan diberikan wang ehsan RM20 juta sebagai ganti.

Tawaran itu ditolak oleh kerajaan negeri yang mengemukakan pelbagai bukti untuk menyokong hujah bahawa rakyat Kelantan berhak mendapatkan royalti sehingga RM2 bilion.

Kerajaan Kelantan mengambil keputusan untuk mengemukakan saman terhadap Petronas berhubung tuntutan royalti minyak yang diperoleh dari perairan negeri itu — di sempadan Thailand-Kelantan.

Tengku Razaleigh yang juga bekas Pengerusi Petronas juga membayangkan kepimpinan kerajaan Umno-Barisan Nasional tidak melaksanakan Akta Kemajuan Petroleum secara betul sehingga mengakibatkan pelbagai kemelut.

"Sebenarnya Perdana Menteri dalah Menteri bertanggungjawab mengenai minyak di negara ini mengikut Akta Kemajuan Petroleum. Tapi pelaksanaan akta ini tidak betul. Sepatutnya Majlis Petroleum Kebangsaan menasihati Perdana Menteri mengenai perkara-perkara seperti cari gali dan penyimpanan rizab," kata Tengku Razaleigh.

"Sepatutnya Majlis Petroleum Kebangsaan dianggotai pegawai kanan Kerajaan persekutuan dan negeri pengeluar minyak. Mereka sepatutnya menasihati Perdana Menteri, namun majlis ini tak wujud sekarang," kata beliau.


Deklarasi Klang Bantah Pembinaan Loji Nuklear

Posted: 03 Apr 2011 01:59 AM PDT



PELABUHAN KLANG 3 APRIL: Pakatan Rakyat hari ini mengambil insiatif membantah rancangan Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional membina loji nuklear di negeri Selangor dengan mengeluarkan deklarasi Klang.

Diketuai oleh Ahli Parlimen Klang Charles Santiago, lebih 50 para demonstran berkumpul di jeti Pulau Ketam yang hari ini dikawal ketat oleh lebih 100 anggota polis bagi menghalang protes anti nuklear berkenaan.

"Kami, rakyat Malaysia yang hari ini berkumpul di Klang, mendesak Kerajaan Pusat membatalkan rancangan pembinaan loji nuklear di negeri ini khususnya di Klang. Kami percaya loji nuklear tidak selamat seperti di Fukushima, Jepun dan memberi impak kepada kesihatan rakyat adalah serius.

"Kami cadang kerajaan beri fokus kepada tenaga boleh baru untuk tampung keperluan tenaga negara dan kami tak percaya propaganda kerajaan Pusat bahawa tenaga nuklear adalah bersih, efisien dan selamat. Dan akhir kami minta kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak membenarkan pembinaan loji di Selangor," terang Charles, membaca deklarasi itu dihadapan wakil media.

Menurut Charles lagi, pembinaan loji tersebut bukan satu rahsia lagi, dan beliau bimbang kerajaan BN yang terkenal dengan ketirisan ini hanya akan membazirkan lagi wang rakyat.

Rancangan kerajaan sekarang ialah pada tahun 2021 dan 2022 ialah untuk bina loji nuklear di Malaysia. dan loji itu termasuk dalam program ekonomi kita.

"Kosnya RM 22 Billion, tapi ikut masa, mungkin naik ke RM 50 Billion," kata Charles lagi.

Protes ini dipercayai dapat mengumpul lebih ramai demonstran tetapi tindakan dan kehadiran ramai anggota polis menyebabkan orang ramai tidak dapat menyertai
perhimpunan ini.

Sejak awal pagi lagi, sekatan dilakukan di jalan masuk Jeti ini manakala mereka ingin melaluinya disoal serta digalakkan polis untuk meninggalkan kawasan berkenaan.

Malah Charles bersama yang lain turut dihalau sebanyak dua kali oleh polis sebelum mereka berkumpul di sebuah Dewan milik Majlis Perbandaran Klang untuk meneruskan protes.

Charles turut menganggap perkara itu sebagai memalukan kerana hak rakyat untuk bersuara dinafikan.

"Rakyat tak diberi peluang hak berhimpun secara aman. Walaupun ia menjadi hak yang diberi Perlembagaan Malaysia tapi Polis Di Raja Malaysia yang sekarang ini seperti Raja Malaysia.

"Ini merupakan sesuatu yang memalukan. Kalau (loji nuklear) ada masalah, pejabat polis kena, anak-anak mereka kena. Jadi mereka patut bersama-sama kita dan bukan menentang hak kita," tambahnya lagi.

Berbahagialah Sang Ghuraba'

Posted: 03 Apr 2011 01:26 AM PDT

Nasrudin Tantawi
1. Perjuangan Islam bermula dalam keadaan asing atau dagang [gharib ]. Berdepan dengan manusia jahiliah yang rendah upaya untuk membezakan antara haq dan bathil. Sistem nilai yang kabur diselaputi fahaman syirik dan kebendaan. Mereka merajakan nafsu dan mempertuhankan aqal. Rasuulul ummah saw. sebagai utusan Allah swt. difitnah, dinista dan dicerca. Risalahnya ditertawa dan menjadi bahan lelucon ummat jahiliah.

2. Islam dibawa untuk menyelamatkan ummah. Risalahnya disasarkan kepada semua kecuali mereka yang tekun dan konsisten memerangi Islam. Slogan yang dibawa oleh Pendakwah Agong saw. ialah [Aslim Taslam ] Terima Islam Engkau Selamat. Serendah - serendah pangkat manusia seperti lelaki gasar di padang pasir sehinggalah setinggi - tinggi pangkat manusia seperti raja di istana menjadi sasaran risalah Islam.

3. Islam didokong dan diperjuangkan dengan gigih tanpa peduli pahit getir. Islam digalas dan dipertahankan dengan tabah tanpa peduli susah sukar. Gurun sahara diredah dan lautan luas diharungi demi menyemarakan kebangkitan Islam dan mendaulatkan syariatnya. Sabar membelah masa dan merempuh waktu menanti detik janji Allah ditunaikan. Tidak mengenal erti putus asa dan kecewa.

4. Akhirnya Islam tegak berdaulat dengan bertiangkan aqidah, berdindingkan syariat, berbumbungkan jihad dan berlantaikan akhlak. Bumi diimarahkan dengan peraturan dan manhaj rabbani. Keadilan merata kepada semua tanpa membezakan latar belakang agama, bangsa, kaum dan bahasa lidah. Keamanan dan kesejahteraan dinikmati, bukan sahaja oleh manusia bahkan binatang dan tumbuhan.

5. Namun Nabi saw telah menegaskan yang bermaksud:

"Telah bermula Islam dalam keadaan asing , kelak ia akan kembali menjadi asing sebagaimana ia bermula. Maka berbahagialah mereka yang asing [tetap bersama Islam]."

6. Hari ini Islam kembali ditertawa. Syariat dan syiar Islam dipersenda. Kerja dakwah menjadi bahan lelucon. Dunia kembali menganggap pelik cara kita berjuang dan mengajak ummat manusia kembali kepada Islam dan perjuangannya. Menyeru dan mengajak orang menyertai perjuangan Islam dianggap kerja bodoh sebagaimana tanggapan ummat jahiliah. Firman Allah swt yang bermaksud:

"dan apabila diseru kepada mereka , Berimanlah sebagaimana berimannya manusia yang lain. Mereka menjawab : Apakah kami akan beriman sebagaimana berimannya orang - orang yang bodoh. Ketahuilah sesungguhnya merekalah orang - orang yang bodoh akan tetapi mereka tidak mengerti." - Surah al Baqarah : Ayat 13

7. Sungguhpun Islam kembali menjadi asing dan pejuangnya ditertawa dan diperbodohkan, ianya adalah sunnah yang telah dijanjikan kebahagiaannya oleh Rasulullah saw kepada mereka yang tetap gigih berjuang, berjihad dan berdakwah. Biarpun Nabi saw telah sekian lama meninggalkan ummah, namun kesediaan para pejuang menggalas tugas besar untuk menyelamatkan manusia dari neraka Allah adalah tugas berat yang penuh dengan kemuliaan. Istiqamah dan iltizam bersama kerja - kerja amal Islami biarpun disinis dan disindir tajam, ia adalah ghuraba' yang dijanjikan kebahagiaan oleh Rasulullah saw.

8. PAS adalah Gerakan Islam yang membawa pakej perjuangan yang menarik, mengulangi pakej asal yang diperjuangkan oleh Rasulullah saw. Pakej yang dimaksudkan ialah tarbiyah, dakwah dan siasah. Melalui pakej ini, PAS bergerak ke tengah medan lantas mengadun gerakkerja amal Islaminya secara seimbang berasas ramuan 3 elemen dari pakej tersebut.

9. Adunan 3 elemen dari pakej itulah tercetusnya pelbagai slogan seperti :

* Pemuda PAS adalah Duta Penyelamat dan Kasih sayang. Bermaksud Pemimpin dan anggota pemuda PAS turun ke medan, menyantuni masyarakat dengan penuh kasih sayang biarpun mungkin suatu masa dahulu, mereka adalah musuh kita. Mereka menentang kita dengan kejahilan dan hasad dendam yang menyelubungi jiwa mereka. Namun mereka mesti diselamatkan dari terus menjadi hamba nafsu dan syaithan yang menguasai diri mereka untuk memusuhi Islam. Pemuda PAS adalah penyelamat, lalu selamatkan seramai mungkin manusia dari api dosa yang sedang membakar mereka.

* Orang Muda Geng Kite . Adalah slogan lanjutan untuk menterjemah "Duta Penyelamat dan Kasih sayang" bagi mendekati golongan muda dari pelbagai lapisan dan latar belakang. Dari anak muda professional sehinggalah kepada anak muda yang bergelandangan. Mereka didekati oleh pemuda PAS dengan pelbagai cara dan kaedah. Tertubuhnya Alternative Riding Club [ARC] dan wujudnya aktiviti seperti Alternative Futsal Club, Alternative Band Club dan sebagainya adalah untuk melengkapkan usaha mendekati anak muda.

* Jom Sertai PAS . Juga antara slogan popular PAS untuk mendekati semua golongan masyarakat agar mereka menyertai PAS. Menyertai PAS hanya semudah mengisi borang, membayar yuran tahunan dan bersedia mematuhi perlembagaan PAS atau undang - undang tubuh PAS. Penyertaan mereka akan diperkasa dari masa ke semasa melalui proses pentarbiyahan yang wujud di dalam PAS sehinggalah akhirnya mereka menjadi seorang ahli PAS yang soleh dan berjuang. Melalui slogan ini, telah ramai tokoh - tokoh yang suatu masa dahulu sangat memusuhi PAS namun kini berjuang bersama saf perjuangan PAS. Laksana tokoh - tokoh yang menentang Nabi saw kemudiannya menerima Islam lalu gigih berjuang disamping Nabi saw. Kepada mereka Nabi saw menyebut :

"yang terpilih [hebat] di zaman jahiliah jua terpilih [hebat] di zaman Islam asal sahaja mereka memahami Islam."

* PAS For All atau PAS Untuk Semua. Sebahagian dari slogan PAS yang berjaya meletakkan PAS dihati mereka. Bukan sahaja ummat Islam mahu menyertai PAS lalu menjadi ahli yang baik, malah non muslim turut melahirkan hasrat mahu bersama perjuangan Islam lalu tertubuhnya Dewan Himpunan Penyokong PAS [DHPP]. "PAS Untuk Semua" membawa maksud perjuangan PAS adalah untuk semua tanpa mengira latar belakang bangsa dan bahasa malah juga bermaksud semua boleh menyertai PAS asal sahaja mereka bersedia untuk mematuhi dasar dan manhaj perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.

10. Alhamdulillah, melalui gerakkerja amal Islami bersandarkan slogan - slogan di atas, kini menjadikan keluarga PAS kian besar sehingga mencecah angka sejuta. Pada tahun 1985 saya menjadi ahli PAS yang ke 274,589. Kini angka keahlian tentunya telah mencecah 9 angka. Kita menyedari, ada yang menyertai PAS kemudian gugur ditengah jalan kerana gagal bertahan dengan ujian atau tribulasi perjuangan ini justeru itulah sunnatullah, namun kita jangan kecewa dan putus asa untuk terus berdakwah, menyeru dan mengajak masyarakat ummat Islam menyertai PAS dan non muslim menyertai DHPP.

Biarpun seribu manusia sedang mentertawakan gerakkerja Amal Islami yang dilakukan oleh saudara, lalu menganggap dakwah saudara sebagai suatu lelucon dan kebodohan politik, yakin lah saudara sedang menjadi manusia dagang dan asing dengan Islam yang diperjuangkan. Sedang Rasulullah saw pernah menegaskan : Berbahagialah Sang Ghuraba'

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Ku Li : Mahathir Masih Diulit Mimpi Ngeri 1987

Posted: 03 Apr 2011 01:12 AM PDT














KUALA LUMPUR 3 APRIL : Tengku Razaleigh Hamzah tidak akan menyaman Tun Mahathir Mohamad bersabit tuduhan beliau mengamalkan politik wang kerana faham mantan Perdana Menteri itu masih "kurang seronok" setelah hampir kalah pada pemilihan Umno tahun 1987.

"Saya dah buat penafian. Tapi ia bukan cara yang terbaik. Cara terbaik ialah failkan saman supaya dapat hapuskan apa yang tertulis di memoirnya tetapi saya tak merancang berbuat demikian buat masa ini," kata beliau dalam wawancara eksklusif terbitan TV Selangor semalam.

"Saya rasa ada perkara yang dia tak boleh lupa (bersabit pemilihan 1987). Yalah, lepas jadi Presiden dan Perdana Menteri enam tahun, dia cuma menang 43 undi sahaja. Malu.Barangkali kerana itu, dia rasa tak seronok," tambah beliau.

Dalam buku berjudul "A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad", Mahathir mendakwa Tengku Razaleigh tidak menjadi Perdana Menteri kerana kurang bersabar.

Pemilihan Umno pada tahun 1987 menyaksikan Tengku Razaleigh dan beberapa tokoh lain termasuk Tun Musa Hitam mencabar Mahathir dan barisannya untuk kepimpinan Umno.

Dalam memoirnya Mahathir mendakwa puak "Team B" yang diketuai oleh Tengku Razaleigh mengamalkan politik wang untuk menjatuhkan beliau pada pemilihan itu.

Dalam wawancara dengan TVSelangor, Tengku Razaleigh sekali lagi menolak tuduhan Mahathir itu sebagai fitnah semata-mata.

"Selepas saya dan rakan-rakan tawar khidmat untuk bertanding, dan dia (Mahathir) menang dengan sebanyak itu 43 undi sahaja. Langsung dia buat tuduhan saya guna duit. Demi Allah saya tak pernah guna duit bagi mana-mana perlawanan sama ada dalam pemilihan parti atau di luar pemilihan parti," tegas beliau.

Razaleigh berkata, hakikatnya ialah beliau menerima pelbagai tekanan dan kekangan daripada pucuk pimpinan Umno ketika itu dalam membawa mesej untuk pembaharuan kepada perwakilan.

"Saya bukan nak lawan sesiapa, saya menawar khidmat sekiranya orang ramai perlukan khidmat saya. Pada perlawanan kali pertama, saya dengan Tun Musa (Hitam) (dilayan) agak tidak adil. Saya tak dibenar bertemu orang ramai dan hadir di majlis tertentu walhal lawan saya diizin. Sebab itu bila saya tidak menang kali pertama, kawan dan penasihat suruh lawan sekali lagi," kata beliau.

Razaleigh berkata, memoir Tun Mahathir jelas berat sebelah dan hanya dari sudut pandangan yang terhad.

"Saya rasa memoir itu berat sebelah kerana hanya dengar cerita dia sahaja. Kerana dia yang tulis buku jadi ikut sedap dialah, dia tulis apa yang nak ditulis," kata beliau.

Nikmat Rakyat Selangor Perlu Dirasa Di Sarawak - Anwar

Posted: 03 Apr 2011 01:09 AM PDT




SRI AMAN 3 APRIL : Ketua umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahukan penduduk Sarawak menjadikan negeri Selangor bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai negeri contoh, hasil keberanian dan kebangkitan rakyat yang menuntut perubahan pada Pilihanraya Umum lalu.

Menurut Anwar, Selangor dan negeri Pakatan Rakyat lain menjadi bukti mereka mampu membawa perubahan malah jauh lebih baik dari pemerintahan Barisan Nasional.

" Jadi pilihanraya kali ini, bagi kita, tujuan kita ialah mahu merubah pemerintah, cukuplah apa yang telah dilakukan, siapa cakap Pembangkang tidak mampu mentadbir?

" Pulau Pinang boleh, Selangor boleh, lihat perbezaan Selangor dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat dengan Selangor di bawah UMNO-BN, banyak bezanya," kata Anwar dalam ceramahnya semalam.

Statistik daripada Malaysia Industrial Development Authority atau MIDA, menunjukkan bahawa negeri Selangor telah mencapai jumlah nilai pelaburan perindustrian yang tertinggi iaitu sebanyak RM 29.3 billion bagi tempoh 2008 – 2010.

Ini merupakan nilai pelaburan yang tertinggi di Malaysia berbanding dengan negeri-negeri yang lain dalam 3 tahun yang lepas.

Dalam siri lawatannya ke sebuah rumah panjang di Sri Aman - kira-kira 200km dari tenggara Kuching, semalam, Anwar menggesa pengundi Sarawak khususnya masyarakat Iban membuka mata dan minda kepada apa yang telah dibuktikan oleh pimpinan Pakatan Rakyat.

Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor komited memberi kebajikan kepada rakyatnya dengan pemberian 20 meter padu air percuma dan beberapa program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) untuk mengagihkan kekayaan negeri kepada seluruh rakyat melalui pelbagai model penyaluran terdiri daripada kemudahan infrastruktur, bantuan kehidupan, peluang perniagaan dan banyak lagi.

" Air untuk kegunaan harian, mandi, minum, basuh dan sebagainya. Ianya percuma di Selangor, di Sarawak, air hujan air sungai yang itu percuma.

" Persoalannya kenapa Selangor boleh lakukannya, sedangkan Selangor tidak mempunyai minyak mahupun balak tetapi mampu lakukannya, sebab pimpinannya itu menjaga kebajikan rakyat," kata Anwar.

" Di Selangor, untuk golongan warga tua meninggal dunia, dapat RM2,500 dari kerajaan negeri, di Sarawak dapat apa? RM5 pun belum tentu,"tambahnya lagi.

PAS : Di Mana Moral Najib Pertahan ADUN Rasuah?

Posted: 02 Apr 2011 04:14 PM PDT






KUALA LUMPUR 3 APRIL : Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak secara terang-terangan mempertahankan seorang ADUN Umno yang dibuktikan bersalah atas tuduhan rasuah adalah satu tindakan tidak bermoral BN, kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

"Sebagai pimpinan utama, sepatutnya perdana menteri menasihatkan beliau untuk meletak jawatan bagi menjaga maruah parti," katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Jumaat lalu, Mahkamah Sesyen Seremban menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun dan denda RM20,000 kerana rasuah ke atas ADUN Lenggeng, Mustafa Salim.

Najib pula semasa diminta mengulas perkembangan itu, bukan sahaja tidak serta merta menasihati wakil rakyat BN itu untuk melepaskan jawatannya demi menjaga maruah kerajaan dan parti, tetapi mengingatkan rakyat bahawa Mustafa masih seorang ADUN yang sah.

Najib turut menegaskan bahawa Mustafa akan membuat rayuan terhadap hukuman yang dijatuhkan ke atasnya itu.

"Walaupun beliau masih ada hak untuk membuat rayuan, namun sebagai pemimpin politik, bila mana disabit kesalahan merasuah, di mana umum mengetahui ialah satu amalan jijik pada waktu BN menyerang pimpinan Pakatan dengan pelbagai tuduhan rasuah dan tiba-tiba ADUN mereka yang disahkan terima rasuah adalah amat menghinakan," kata Tuan Ibrahim.

Sehubungan itu, beliau yang juga pesuruhjaya PAS Pahang turut menyeru para pengundi Sarawak untuk mengambil iktibar daripada kes ADUN Lenggeng ini yang jelas memperlihatkan pimpinan Umno sudah terbukti gagal untuk menjadi model yang baik kepada rakyat.

"Bayangkan kalau baru sepenggal jadi YB dah mula buat perangai, bagaimana kalau 30 tahun jadi pemimpin, berapa banyak kekayaan negara akan disapu?" soal Tuan Ibrahim.

Selain itu, katanya, PAS turut menasihatkan Mustafa supaya meletakkan jawatan dengan segera sekiranya beliau masih mempunyai rasa tanggungjawab, maruah dan harga diri.

"Rayuan hanyalah prosedur perundangan bukan kaedah yang boleh menggambarkan maruah diri bagi menjaga nama baik," nasihat beliau.


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT