Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Tsunami Jepun : Berita Hairan Kurang Ajar - dah minta maaf

Posted: 12 Mar 2011 07:32 PM PST


Berita Harian memang tak der hati perut pada mangsa, haramjadah punya paper ...


@niknazmi tak patut main2 dgn musibah menimpa rakyat Jepun

@elizabethwong it's not funny

@aminiskandar Berita Harian kurang ajar! Begini cara mereka tunjuk solidariti kepada mangsa

@asohan That cartoon shows how some Msian journos are so caught up in race-based reporting that they cannot identify with the rest of the human race

@kj Khairy Jamaluddin Malang sekali kartun tsunami itu diterbit dibawah kolum Pengarang Kumpulan @bharianmy sendiri.

... dan akhirnya BERITA HAIRAN memohon maaf :-

BERITA HARIAN memohon maaf dengan penyiaran karikatur mengenai kejadian tsunami dan gempa bumi di Jepun dalam akhbar Berita Minggu hari ini. Pihak kami tidak berniat langsung untuk mempersendakan bencana yang menimpa negara itu, sebaliknya amat bersimpati dan berkongsi kesedihan dengan rakyat Jepun. - Pengarang


Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Jangan Sampai Malaysia DiLanda Bala DiSebabkan Kejahilan Najib

Posted: 11 Mar 2011 11:32 PM PST

Isu semasa


Fahaman memisahkan agama dari politik ini adalah berasal dari agama kristian dimana sejak kira-kira dua ribu tahun yang lalu telah munculnya dikalangan penganut-penganut agama kristian satu rangkai kata yang berbunyi

"Biarkan urusan politik bagi maharaja dan urusan agama bagi Allah".

Kemudian setelah masyarakat diresapi oleh pengaruh barat dan merebaknya fahaman kebendaan (materialistic) dikalangan umat islam sendiri, mulailah umat islam diracuni dengan fahaman tersebut.

Rasulullah sallalahu 'alaihi wasallam pernah bersabda mengingatkan supaya jangan sekali-kali terpengaruh dengan fahaman tersebut tetapi hendaklah memerangi habis-habisan sebagaimana hadis yang di riwayatkan oleh Muaz bin Jabal r.a. sabda Rasulullah sallalahu 'alaihi wasallam:-


"Awas sesungguhnya roda Islam itu beredar, ingatalah bahawa Al-Quran dan pemerintahan (politik) akan berpisah (agama dan negara). Janganlah sekali-kali kamu tinggal Al-Quran. Ingatlah akan lahir dikalangan kamu pemerintah-pemerintah. Mereka akan menjalankan undang-undang untuk diri mereka, lain dari apa yang dijalankan kepada orang ramai. Kalau kamu patuh kepada perintah mereka kamu sesat, kalau kamu menentang kepada mereka kamu dibunuh". 

Bertanya sahabat: Bagaimana hendak kami berbuat Ya Rasulullah? Jawab Baginda: Hendaklah kamu jadi seperti Hawariyyin (sahabat Nabi Isa) mereka digergaji kepala dan disula dikayu palang. Demi Allah jiwa Muhammad ditangan-Nya. Sesungguhnya mati dalam mentaati Allah lebih baik daripada hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah".
Sumber : Klik Disini

Video Gempabumi Dijepun


-ijoks2009-
Ubah Sebelum Parah


Cari N3 lama-lama disini

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Rumah Anwar Ibrahim diserbu wanita2 UMNO,melampau batas mendesak Anwar menyerahkan DNA!!!!!!

Posted: 12 Mar 2011 09:15 PM PST

sila baca berita harian hari ini..

satu perhimpunan geng2 badigol telah diadakan di batu gajah..

mendesak anwar menyerahkan dna..

harharhar..

sibuk bebeno..apa hubungan mereka ini dengan saiful..

kenapa mereka ini cukup marah dngn anwar..

yg heran..golongan2 mereka yg bertudung yg ramai??

mengapa mereka yg bertudung ini ramai??

adakah mereka membela saiful atau amik pot nk bertemu dngn anwar??

salah seorang ahli parlimen yg hensem di dewan rakyat??

tk cayo??? nah den copy dari berito harian..

sabo aje lah!!!!

harharhar

yg aku cukop mnyampah rahimi osman ni ha..

muka cam sakai..sibuk nk bepolitik..wei..biar nk bepolitik muka tu hensem sikit..

kalau muka cam sakai jubo duk je la dalam kelambu umah wei...

tak malu ke ngn mak ayah ko..tak pun mak ayah ko pun galakkan..

sbb mak ayah ko pun kaki menengok akedemi fantasia..ahaahahaha

Anwar didesak serah DNA
Oleh Nurhayati Abllah
bhnews@bharian.com.my
2011/03/13

WANITA UMNO Perak mengadakan perhimpunan aman  mendesak Anwar menyerahkan DNA bagi melancarkan perbicaraan kes liwat terhadapnya di Batu Gajah, semalam.
WANITA UMNO Perak mengadakan perhimpunan aman mendesak Anwar menyerahkan DNA bagi melancarkan perbicaraan kes liwat terhadapnya di Batu Gajah, semalam.
1,000 sertai demonstrasi gesa tamat spekulasi 'Lelaki Y'

BATU GAJAH: Seramai 1,000 ahli Wanita UMNO Perak mengadakan perhimpunan aman di Arena Square, di sini semalam bagi mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan profil DNA untuk melancarkan proses perunda-ngan, sekali gus memberi penjelasan sebenar kepada rakyat mengenai kes liwat dihadapinya.
Ketua Penerangan Wanita UMNO Malaysia, Datuk Hamidah Osman, berkata penyerahan spesimen daripada badan ketua pembangkang itu akan menamatkan sebarang spekulasi mengenai identiti sebenar profil DNA lelaki tidak dikenali dinamakan 'Lelaki Y' yang didedahkan pada prosiding perbicaraan kes itu sebelum ini.
Sehubungan itu, beliau berkata, perhimpunan seumpama itu diteruskan ke daerah lain di seluruh Perak bagi mendapatkan suara ramai dalam mendesak Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menyerahkan DNA.

"Sudah tiba masa Anwar menjelaskan perkara sebenar dengan menyerahkan spesimen badannya untuk menamatkan sebarang spekulasi yang timbul daripada kes itu.
Perjalanan proses mahkamah bukan saja membabitkan Anwar atau Mohd Saiful Bukhari Azlan, tetapi perkara yang ingin rakyat tahu," katanya.

Hamidah berkata, Anwar seharusnya berani tampil ke depan dengan secara sukarela menyerahkan spesimen DNA yang diperlukan, sekali gus tidak terus mengelirukan rakyat.

ini ha aku nk kondem pelajar2 malaysia yg berada di jepun..

msaj..persatuan pelajar malaysia di jepun menggunakan facebook untuk trace student2 samo ado slamat ko idak..

mondo la bongap sngt..

wei kalau yg dah kono lenyek tu buleh laie ko nak main fb???

harharhar..

takpo la..mengikut prinsip berposan2 sesamo kito..

haaaaa..adalah tu yg akan kata kat fb.."sorang budak hilang chief!!!!!"

hmm..logik la jugak..well budak student oversea la katakan..

idok le cam teman..duduk dalam ipta mngharapkan subsidi..

tapi teman ada wawasan..

harharhar...

Zombi Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah banyak sentuh isu Melayu dan Politik!!!!

Posted: 12 Mar 2011 07:24 AM PST

yo semua..

aku ni baru je tengok cite hantu kak limah balik rumah..sbb ape..ini kire sekuel zombi kampung pisang..

apa2 pun..aku cukop suka la cite ni..sbb kelakar..well bagi aku kelakar..sbb aku paham..

aku tengok cite ni..aku dapati banyak point2 dalam cite ni yg sentuh isu politik dan hal ehwal melayu..

aku tengok rupe penulis skrip dia..hassan mutalib..

tak de la rupe biol yg leh buat cite gile2..tengok orngnye..gaya smart jugak..

apa2 pun aku baru tau..pak jabit...ayah pada che nin tu orng pkr ye..harharhar..

kalau tengok dalam zombi kampung pisang..

zombi2 tu merempit..nampak sngt penulis skrip tu nk kata..melayu ni dah mcm zombi..mayat hidup...keje yg dibuat melayu ni yg bukan2...

ye..melayu dah mcm zombi kat malaysia..ada hak dalam perlembagaan..tapi mcm tak de hak aje gayanya..tengok je la politik..

yg derih plak..balik2 isu subsidi...si usop wilca leh kata...melayu asyik nk mngharap subsidi gomen je..harharhar..mintak simpangg..

yg mat karen lak..kan ke dia menyanyi lagu kebangsaan mcm penakut..ada yg kondem konon dia menghina lagu kebangsaan..

bagi aku..kan ke mat karen sebenarnya lupa lirik..ini nk maksudkan..banyak anak muda lepas je skolah..dalam 10 tahun tu lupa lagu negaraku..lebih2 lagi yg suka melangak senja2..harharhar

dalam kak limah balik umah plak..

masa kat balai raya...

usin kata dia pegi singapura tak penah jumpa antu..cuba ada orang tua yg merepek2 nak mengajar orng mentadbir negara..

sapa yg dimaksudkan??

lee kuan yew ke mahathir..sbb dua2 dah tua..harharhar..

dalam balai raya gak..pak jabit cakap bannyak panjang bejela2...ada mcm pengerusi perhimpunan agung setan2 umno...

ye la..tengok la yg dipertua umno..merepek2 selalunya bercakap.hapah ke tidak..

tapi apa2 pun..

yg aku tk leh tahan..dialog ni..

"black metal tu tk salah pak abu..yg salah adalah anggapan bahawa black metal tu salah..sabo aje lah!!!"

ahahahahahahahahahhahahahahahaha

tu pun banyak lagi...kalau perati betul2 cite ni..

patut next sekuel kena amik tiz zaqyah la wei..harharhar..ummi nazeera kureng je..tapi dia dah pakai baju kebaya ketat tu..leh tahan jugak..wooooooooohoooooooo\

(pakwe masih bujang dan belum berkahwin..kalau ayat ni tk sesuai buat mereka2 yg berusia senior..sabo aje lah!!!)

Rosmah menggesa duta Malaysia di Jepun menyiasat jiakalau ada pelajar Malaysia mahupun rakyat Malaysia yg menjadi mangsa tsunami Jepun!!(HIDUP ROSMAH)

Posted: 11 Mar 2011 11:40 PM PST

yo smua!!!

hari ni berita hairan tak de cite best...

smalam gempa kat jepun..

aku sbagai insan yg kurus..yg body mass index tidak cukup sesuai dengan keadaan badan..

masa duduk dalam kelas..

terasa mcm bergoyang sesaat badan..

bukak2 tenet..google announce ada gempa kat jepun..

ish3...

seram gue dehhh..

gempa mnjadi2..

padahal rosmah bukan ada kat jepun pun..

harharhar..

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Siapa agaknya hantu di belakang JCorp?

Posted: 12 Mar 2011 06:59 AM PST

Macam2 aku dengar pasal JCorp. Ada yang kata Tan Sri Muhammad Ali Hashim berhenti bukan tak ada sebab. Leceh betul Malaysia ni. Tah apa2lah....??

Muhammad Ali dakwa JCorp mahu jual Kulim Berhad

PUTRAJAYA 12 Mac – Bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCorp) Tan Sri Muhammad Ali Hashim mendakwa ada mendengar ura-ura bahawa pihak pengurusan JCorp merancang untuk menjual anak syarikatnya, Kulim (M) Bhd (Kulim).

Bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama bertajuk 'Formulasi Dana Wakaf' pada Persidangan Kebangsaan Mengenai Program Transformasi Melayu Muslim (MTP) di sini hari ini, beliau berkata maklumat itu diperoleh daripada sumber yang boleh dipercayai.

Menurutnya sama ada dakwaan itu benar atau tidak, beliau berharap keputusan untuk menjual Kulim difikir sedalam-dalamnya memandangkan ia merupakan asset utama JCorp dan orang Melayu.

Beliau yang pernah bersama Jcorp selama 30 tahun, turut melahirkan rasa sedih dan kecewa sekiranya perkara itu benar-benar berlaku.

"Saya juga percaya rancangan itu akan mendapat tentangan hebat daripad pertubuhan bukan kerajaan Melayu yang mahu melihat Kulim kekal di bawah JCorp untuk membantu bangsa Melayu," katanya.

Muhammad Ali berkata Kulim kini adalah satu daripada penjana pulangan wang utama kepada JCorp kerana ia merupakan badan induk kepada QSR Brands Bhd, KFC Holdings (M) Bhd dan turut memegang hak 38,000 hektar ladang sawit di seluruh negara.

Bagaimanapun, jika JCorp benar-benar berhasrat untuk untuk menjual Kulim, ia boleh dijual kepada syarikat-syarikat milik kerajaan (GLC) yang menjamin kepentingan orang Melayu, katanya yang juga Timbalan Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM).

Persidangan yang dianjurkan oleh Majlis Perundingan Melayu (MPM) dengan kerjasama Persatuan Bekas Pelajar Maktab Rendah Sains Mara (Ansara) dan Persatuan Alumni Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu dihadiri kira-kira 300 peserta mewakili kelompok cendekiawan Melayu Islam dalam pelbagai bidang. – Bernama

fcamel 雜記

0
sumber :-

fcamel 雜記


一球入魂, 2011 全新開戰! 之 地獄十一戰六勝

Posted: 12 Mar 2011 07:54 AM PST

標題有夠長, 吃完晚餐想睡覺, 上網閒晃提提神才回來寫

我只是隨口說說來個十一戰六勝,
結果大家竟然嘴硬地答應,
附帶一提, 以往大概是打五戰三勝或七戰四勝就累攤了,
而且豬先生通常打個三場就休息了

我推測大家答應的當下, 應該是料想其它人會先體力不支投降,
所以自己只要能多撐一場就贏了,
十一場只是個晃子, 嚇不到我的

一開大家還有說有笑的,
說什麼還有36球才能結束,
其中一方將差距拉到兩分後, 就問另一方,
要不要提早結束這場, 大家省點力氣

結果第一場阿德和小豬勝,
第二場我和人很兇勝

大家繼續有說有笑的, 設什麼停損點,
待差到四分後就輕鬆打, 別花太多力氣追,
領先的一方繼續心戰喊話, 提早結束大家輕鬆,
第三場豬德勝, 第四場又是駱人勝,
還有24球才能結束,
打完四場才變回七戰四勝, 這是何苦呢

雖然意識到這是場體力戰,
要盡可能地用省力的方式得分,
還是免不了會上籃, 卡位, 搶籃板,
只是動作都不會很大

結果第五六場又是拉距戰, 雙方輪流勝一場,
豬德隊在勝場領先一場時自以為有六球差距,
打得輕鬆寫意, 所以又很快地輸掉一場讓總戰績打平,
還有18球才能結束, 前面輸掉的時候多得的殘分,
反而變成心裡負擔, 逝去的體力一去不返

打完六場又回到原點,
一開始好好地打五戰三勝不是很好嗎,
但大家還是要流露出輕鬆的笑容,
一副游刃有餘的樣子

中途照慣例嘴炮嘴炮,
有機會愛說話再放槍,
總之就是一連串浪費體力的行為,
也有人來問我們可不可以報隊一起打,
但我們還有六七場要打 (遠目), 只好回絕對方

第七場開始有了變化, 先是駱人隊領先到四比零,
原本有機會超前, 結果小豬連塞兩個兩分球拉平 (在三分線投),
接著忘了是又一個兩分還是兩個一分球, 駱人隊以四比六飲恨,
白得四分的傷害相當重, 箇中的心酸只能往肚裡吞,
不能讓敵人得意

下一場一開始追的很快, 眼看得了五分就要追平了,
結果和上局類似的情況重演, 連來兩三球兩分球,
戰績反而變成落後兩場, 豬德只剩六球聽牌

阿德還溫馨地問小豬, 膝蓋還好嗎? 撐得下去嗎?
讓我一度以為今天找錯球友, 搞錯活動

接著不知是豬德隊自以為躺著打也會贏
( 有打過籃球的都知道, 躺著很難投籃的 ),
駱人隊追得速度頗快的, 追回一場,
再追回一場, 終於來到終盤, 十一場比賽,
終於打到最後一場, 想必這是大家一開始全然想不到的結果,
下次可別爽快地答應什麼十一戰六勝,
想想今天的局面, 愛惜自己的身體

最後一場大家瘋了似的進攻和防守,
看在別人的眼裡, 大概會覺得看到瘋子,
前面嘻嘻哈哈慢吞吞地打半天, 忽然在那喝喝哈兮地瘋狂衝刺,
為保全大家的顏面, 這裡就不便透露最後的輸家為誰了,
讓今天的勝負, 永遠埋藏在輸家與贏家的心中

有道是,
「君子無所爭,必也射乎!揖讓而升,下而飲,其爭也君子。」
( 與此時的情景完全無關, 請讀者不要太在意細節 )

結束後覺得腰快斷了, 腳指也有點痛,
豬先生經歷馬拉松鍛鍊果然有差,
沒想到竟然能打完今天的十一場, 而且中途都沒有休息

大家在球場坐著休息一會兒後,
再照慣例走回全家, 啊不, 是7-11

在走回7-11的路上, 小豬說, 我們畢業了這麼久,
走在校園裡, 感覺還是像學生一樣,
我也心有同感, 期望未來的數年裡, 大家還能這般聚會,
回味往事種種

進入豪華的7-11買舒跑, 坐著休息看電視,
新聞持續報導日本地震海嘯的災情, 情況相當嚴重,
後來豬先生被老媽 call 回去照顧女兒
大概是這個意思吧, 反正聽到「老媽 ... 女兒」, 就只能說 OK OK,
待我吃完零食, 剩下三人就離開交大,
結束這自虐的行程

寫完全篇後, 我發覺十一戰六勝打起來很累,
寫起來也很累啊!!

一球入魂, 2011 全新開戰!

Posted: 12 Mar 2011 04:07 AM PST

沒想到上一輯一球入魂已是去年年初的事了 (遠目),
不知辛苦建立的讀者群是否已等得不耐煩,
之前好像漏寫一回

今天照慣例約了駱豬德人來戰,
中午散步吃個飯, 接到豬先生說「我媽....女兒....」,
我就回「OK OK, 那你待會再過來」,
聽到關鍵字就 OK, 到底在做啥不重要

吃完飯豬先生也來了, 記性真好, 都沒忘我們上回吃飯的餐廳,
回家後在客廳天南地北的閒聊,
偶而覺得目前話題沒興致就和對面或旁邊的人開新話題,
平時在公司都沒什麼人吐嘈我,
還是這種被人吐嘈圍攻的情況, 比較適合我

三點多看天氣還 OK, 就騎車去交大打球,
到交大後第一件震驚的事就是, 後門的全家不見了!!
換成更精美格局的 7-11, 看著陳列滿滿的商品,
覺得住在這裡的學生真幸福, 有點想回來讀書

沿著小坡往下走, 阿德直喊冷 (只有他換全套運動服, 包括短褲!!),
我說這種天氣打球才好, 只有瘋子才會來打, 容易占到場,
結果走到球場一看, 瘋子還真多, 另有些積水的空場,
幸好眼尖的人很兇看到遠方角落有個積水較少的空場,
順利地展開老人們的嘴炮籃球

有了先前暖身扭到的經驗, 今天我很有耐心地慢慢暖身,
一開始大家溫和地打了幾場二打二, 我和阿德一隊, 勝場較多,
但這種小戰鬥不值得說嘴

打打我有點心悸, 先下場休息, 太久沒運動又忽然動很快就會這樣,
剩下的人改打一打一打一, 打個幾場後我也加入戰局,
打三分, 最輸的下來,

這個規則造成的結果, 就是分數居中後, 反而不會太想守最高分的,
卻會較邁力地守最低分的, 人性啊,
靠著一點球技和猜拳的運氣, 我曾經在場上待了四場之久

接著才是今天的重頭戲, 地獄的十一戰六勝

... (作者外出吃晚餐, 待續)

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Muktamar Bukan Pasar Borong

Posted: 12 Mar 2011 07:03 PM PST

Oleh Nasrudin Hassan at Tantawi 

Surat Terbuka buat Semua : [Surat yang sama pernah saya layangkan menjelang muktamar sebelum ini. Saya layangkan sekali lagi buat renungan dan perhatian semua khasnya adik - adikku pemuda sekelian.]


1. Saya terlebih dahulu mengucapkan selamat bermuktamar atau mesyuarat agong kepada semua ahli PAS di seluruh negara yang kini sedang menghadapi musim muktamar di peringkat cawangan , kawasan dan dewan – dewan sebelum berlangsungnya muktamar penuh pada awal bulan June kelak . Semoga muktamar atau mesyuarat agong pada sessi ini berlangsung dalam suasana yang memberangsangkan ke arah membina reputasi parti yang hebat . Penuh dengan analisis dan post mortem yang jujur dan telus serta lontaran idea yang bernas dari perwakilan .

2. Apa yang lebih penting muktamar atau mesyuarat agong kali ini adalah peluang buat ahli memilih saf kepimpinan yang akan menerajui parti diperingkat masing – masing.

Persediaan Muktamar .

3. Muktamar merupakan medan buat pemimpin dan anggota parti menilai pencapaian semalam guna merangka strategi di hari esok . Kita diajar oleh Allah swt. sebagai seorang pejuang yang muttaqin pada hari ini agar senantiasa menghubungkan pencapaian semalam dengan langkahan yang akan dimulakan esok. Firman Allah swt .

يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله إن الله خبير بما تعملون

Wahai orang – orang yang beriman , bertaqwalah kepada Allah dan lihatlah apa yang telah dilakukan semalam untuk hari esok dan bertaqwalah kepada Allah , sesungguhnya Allah Tuhan yang Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan.

Surah al Hasyr. Ayat : 18

4. Justeru itu , sangat tidak wajar muktamar dibiarkan berlangsung suram dan hambar tanpa perbahasan yang mantap dan bernas hasil lontaran idea yang kritis dan dinamis . Persediaan muktamar jangan hanya dilihat kepada penyediaan dokumen muktamar seperti minit , bag , name tag dan sebagainya tetapi mesti lebih ditumpukan kepada penyediaan idea yang mengandungi agenda dan objektif , menepati misi dan visi perjuangan kita untuk dilontarkan kepada parti di dalam sidang muktamar.

5. Saya secara kebetulan sering juga dijemput merasmikan mesyuarat agong PAS cawangan malah juga PAS kawasan demikian juga dewan – dewan . Apa yang saya lihat , masih banyak cawangan , kawasan dan dewan yang gagal menepati erti mesyuarat agong atau muktamar yang sebenar . Mereka hanya sekadar membentang dan mengesahkan minit kemudian tergesa – gesa untuk pulang .

6. Mesyuarat agong itu berlangsung hampir sama dengan mesyuarat bulanan mereka , kecuali yang membezakan antara keduanya hanya pada majlis perasmian di mana mesyuarat agong ada perasmi yang diundang dari saf kepimpinan parti dan pemilihan saf kepimpinan yang baru pada sessi mesyuarat agong yang ada pemilihan.

7. Fenomena ini tidak harus dibiarkan kekal tanpa penarafan semula terhadap standard muktamar atau mesyuarat agong tersebut. Sementelah pula kita berada di era globalisasi yang menyajikan pelbagai cabaran dan tentangan. Mahu atau tidak , muktamar mesti hidup dengan menjana tenaga dan menggarap idea anggota parti agar menghasilkan satu gerakan yang hebat dan berkeupayaan tinggi mendepani segala cabaran dan menyerap segala tekanan.

Muhasabah dan analisa .

8. Muktamar jua ibarat makmal untuk melakukan bedah siasat terhadap aktiviti dan perjalanan parti secara telus dan jujur . Tidak menyembunyikan fakta apatah lagi menyelewengkannya. Pemimpin dan anggota pula mesti berdada lapang dan bersikap mendengar pandangan dan cadangan serta teguran dan kritikan membina dari dua hala lalu mengikut apa yang terbaik daripadanya. Firman Allah swt.

الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنة أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم أولوا الألباب

Orang – orang yang mendengar perkataan lalu ia mengikut apa yang terbaik , mereka adalah orang – orang yang Allah berikan petunjuk dan mereka adalah orang yang memiliki daya intelektual .

Surah az – Zumar . Ayat : 18

9. Perwakilan sayugianya jua mempunyai daya menganalisa yang baik terhadap perjalanan parti dan dibahas pula secara matang dan positif . Amat malang perwakilan yang menghadhiri muktamar tanpa sebarang analisa terhadap perjalanan parti serta tidak pula mengetahui apa yang patut dibahas dan dibincang. Pendek kata , mereka hadhir dengan kepala kosong sekadar memenuhi kouta perwakilan .

10. Hasilnya , cawangan, kawasan dan dewan akan terus statik tanpa sebarang anjakan paradigma yang menepati zuruf dan perkembangan pemikiran masyarakat dewasa kini , malah cawangan dan kawasan tersebut dilihat ketinggalan bahkan usang berbanding zaman yang sedang mereka harungi .

Muktamar bukan Pasar Borong .

11. Saya ingin tegaskan di sini , bersesuaian pula dengan muktamar kali ini adalah sessi pemilihan saf kepimpinan , agar perwakilan masak dan matang dalam mengambil sikap memilih pemimpin . Hindarkan pemilihan secara rambang tanpa menilai kemampuan dan kelayakan individu yang dipilih dan terlebih patut dihindari sebarang bentuk lobi – melobi yang negatif .  Neraca pertimbangan para perwakilan dalam memilih pemimpin mestilah sensitif dan peka terhadap :
  • keperluan jamaah dan
  • tuntutan ummah jua mengambil kira
  • kredebiliti pemimpin yang dipilih .
Firman Allah swt.

إن خير من استئجرت القوي الأمين

Sesungguhnya , sebaik – baik orang yang engkau berikan tugas adalah orang berkemampuan dan amanah .

Surah al Qasas . Ayat : 26

12. Memilih secara borong dan tangkap muat adalah trend yang mesti dielakkan dari terus mewarnai sikap kita memilih pemimpin di pelbagai peringkat parti.  Parti mestilah dibentuk dengan segala kemantapan dan kehebatan yang melibatkan struktur organisasi , karisma kepimpinan , kualiti anggota dan nilai aktiviti .

Perbaiki kelemahan Pasakkan Kehebatan .

13. Saban tahun , kita berhimpun dalam pertemuan tahunan yang disebut sebagai mesyuarat agong atau muktamar untuk mengesan kelemahan dan membina kekuatan . Kelemahan tidak dikesan untuk kita saling salah menyalah dan tuding menuding antara satu sama lain , tetapi ianya dikesan untuk diatasi dan diperbaiki serta diinsafi agar kelemahan dan kepincangan bukan sahaja tidak dibiarkan tetapi dipastikan agar ianya tidak berulang lagi.

14. Semua pihak dikalangan kita bertanggungjawab menginsafi perkara ini. Jadikan kelemahan sebagai peluang memperkasa parti dan cermin menilai diri bukan orang lain . Sebab itulah , saya harap kita tidak memusuhi kelemahan sebaliknya tangani kelemahan tersebut dengan tenang dan berhemah . Kelemahan tidak menjadikan kita panik dan tergugat apalagi kecewa , sebaliknya tanggapilah ia sebagai peluang kedua untuk kita bangkit menaikkan taraf prestasi kita dalam perjuangan suci ini . Kelemahan bukan dihukum tetapi dibaiki sementara kehebatan pula bukan dinanti tetapi dicari .

" Kabinet "  Pilihanraya

15. Seperkara yang saya ingin ingatkan di sini , bahawa mesyuarat agong atau muktamar kali ini adalah bagi membentuk kabinet yang bakal menghadapi pilihanraya umum ke 13 . Nota ini tidak boleh dipandang ringan melainkan skima pemilihan mestilah benar – benar kepada mereka yang layak dan sesuai dengan cabaran sessi yang dihadapi dan mereka pula mampu menjadi pelapis kepimpinan masa depan yang pastinya menjanjikan cabaran yang lebih sengit dan getir.

16. Lantaran itu , pencalonan dan pemilihan mesti melalui proses pengamatan dan penelitian yang serius . Dalam erti kata lain , kepentingan perjuangan dan parti sebagai platformnya mestilah dijadikan asas rujukan ketika meletak nilai kepada individu yang bakal dipilih sebagai pemimpin . Rasa simpati , kecenderungan " kroni " , hebat berceramah , pengaruh peribadi dan sebagainya tidak wajar dijadikan sistem nilai dalam memilih pemimpin.

فإذا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قال كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قال إذا وُسِّدَ الْأَمْرُ إلى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ

Apabila berlaku penyelewengan amanah , maka tunggulah saat kehancurannya . Lalu sahabat bertanya , bagaimana penyelewengan itu ? Rasulullah saw bersabda : Apabila diserahkan tugas kepada mereka yang tidak layak maka tunggulah saat binasanya .


Riwayat Imam Bukhari di dalam sohihnya. Jilid 1 / Muka surat 33 . Kitabul ilmi .

Kewajipan Memilih Pemimpin .
  • Kewajipan kita memilih pemimpin yang layak dan mampu bekerja atau berjuang dengan " tangan " bukan hanya bekerja dan berjuang dengan " mulut " .
  •  Kewajipan kita memilih memimpin yang membawa prinsip perjuangan Islam tulen , bukan mereka yang membawa agenda peribadi , apalagi membawa ideologi yang asing daripada perjuangan Islam .
  • Kewajipan kita memilih pemimpin yang jelas aqidah ahli sunnah wal jamaah , bukan mereka yang menganut fahaman sekular , syiah atau apa jua fahaman yang menyeleweng dari ahli sunnah wal jamaah .
  •  Kewajipan kita memilih pemimpin yang muttaqin dan faham objektif serta matlamat perjuangan suci ini. Bukan hanya dilihat melalui karisma politiknya tetapi juga wibawanya sebagai seorang mujahid yang berjuang untuk menegakkan Islam secara syumul.
  •  Kewajipan kita memilih pemimpin yang mengambil skima pentarbiyyah parti sebagai sebuah gerakan Islam dan memiliki syaksiyyah qiadiyyah yang soleh .
  • Kewajipan kita memilih pemimpin yang mempunyai semangat waja dan tenaga gigih untuk berjuang mendepani cabaran luaran mahupun dalaman sehingga Islam dapat dijulang dengan jayanya.
Surat terbuka ini .....

17. Akhirnya saya tujukan surat terbuka ini buat semua pemimpin dan anggota parti dipelbagai peringkat sebagai peringatan termasuk diri saya yang amat dhaif ini. Semoga muktamar kita melahirkan satu lonjakan dan rangsangan berjuang yang kian hebat dari semalam .

18. Mencetus gelombang kebangkitan dalaman parti , mengejutkan yang alpa dan membangunkan yang masih lena untuk segera meluru mengambil posisi masing – masing dalam menunai amanah besar perjuangan mulia ini .

19. Saya mewakili seluruh warga Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan selamat bermesyuarat agong dan selamat bermuktamar buat seluruh warga pejuang Islam yang menjadikan PAS ini sebagai platform berjuang.

20. Selamat berjuang. Tahun ini adalah tahun 2011 : Masa Untuk Berubah. Insyalllah PAS Bersedia Ganti UMNO. Justeru itu, tunggu apalagi, Ubah Sekarang, Kita Selamatkan Malaysia .

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Semua orang tidak ada jasa kecuali Dr Mahathir.

Posted: 12 Mar 2011 07:01 PM PST

Oleh Aspan Alias
Ada beberapa rakan-rakan komentar dalam blog saya ini menuduh saya tidak tahu mengenang jasa Dr Mahathir semasa menulis sedikit komen tentang buku memoir beliau. Mereka meminta saya jangan memberikan komen negative tentang Dr Mahathir kerana jasanya banyak dan beliau tidak patut di kritik oleh sesiapa yang tidak berjasa seperti saya ini.

Mereka membayangkan kepada saya bahawa Dr Mahathir terlalu banyak jasanya dan beliau tidak boleh di kritik jika ada kesalahan yang dilakukan oleh beliau.


 Bagi mereka hanya Dr Mahathir sahaja boleh mengkritik orang lain. Jika Mahathir mengkritik itu teguran ikhlas tetapi jika sesiapa yang mengkritik beliau orang itu ialah manusia yang tidak mengenang jasa namanya.

Dr Mahathir boleh memusuhi sesiapa tetapi tidak siapa pun, termasuk yang beliau musuhi itu memusuhinya. Dr Mahathir boleh mengkritik semua orang tetapi semua orang tidak boleh mengkritik beliau. Apa sahaja yang dilakukan oleh Dr Mahathir itu jasa namanya termasuk membunuh UMNO dan memusnahkan telapak perjuangan bangsa saya (kita) sendiri.

Dr Mahathir sewenang-wenangnya menuduh pemimpin lain berbelanja RM20 juta untuk membeli undi semasa perhimpunan agung UMNO (asal) pada tahun 1987 dahulu tetapi ada orang (pemimpin) yang menggunakan wang rakyat yang berbillion untuk menyelamatkan perniagaan seorang anaknya itu juga di anggap jasa.

Menggunakan ratusan billion untuk membina projek raksaksa yang tidak penting itu jasa dan mengambil balik pembiayaan pelajaran dan biasiswa untuk anak-anak kita untuk belajar itu juga jasa.

Merugikan wang BNM dalam perniagaan mata wang asing sebanyak 30 billion lebih itu jasa dan sesiapa yang mengkritik isu ini tidak mengenang jasa namanya. Itu dikatakan fitnah.

Banyak lagi yang telah merugikan rakyat yang dilakukannya semuanya jasa. Sesiapa yang mengkritik itu adalah pembawa fitnah dan orang yang pendendam namanya.

Sesungguihnya semua orang ada jasa mereka: tidak banyak sedikit. Jasa tetap ada bergantung jasa itu kepada siapa. Botak Chin adalah perompak yang di tembak oleh penguat kuasa undang-undang lebih dari 20 tahun dahulu. Botak Chin tidak ada jasanya. Tetapi wang rompakan itu digunakannya untuk membantu peniaga-peniaga kecil di Jinjang dan di Kepong. Kepada peniaga-peniaga kecil yang dibantu oleh Botak Chin itu, mereka menganggap perompak itu adalah seorang yang berjasa setidak-tidaknya kepada mereka.

Semua orang berjasa. Tidak ada orang yang tidak berjasa, termasuk pemimpin-pemimpin kita. berbillion ringgit yang diperolehi secara haram itu digunakan untuk memperkayakan anak-anak dan keluarga dan itu adalah jasa setidak tidaknya kepada anak-anak dan ahli keluarganya.

Anggota tentera dan polis banyak jasa kepada negara. Petani yang besar dan kecil ada jasa mereka kepada negara. Pengayuh beca di Melaka banyak jasa mereka kepada industri pelancungan negara kita. Pegawai-pegawai dan penjawat awam ada jasa mereka. Negara perlukan jasa pemandu teksi. Begitu juga pemandu bas dan keretapi.

Ada yang bertanya apa jasa saya selama ini kepada negara. Mungkin saya seorang di dalam dunia ini tidak ada jasa tetapi kita mesti akui selain dari saya seorang semua manusia yang lain dinegara ini ada jasa mereka.

Imam-imam dan bilal-bilal banyak jasa mereka kepada masyarakat. Pendeknya semua orang ada jasa. Menabur jasa ini bukan 'privilege' Dr Mahathir seorang. Malahan ramai yang menabur jasa kepada Dr Mahathir akhirnya di kecewakan oleh beliau sendiri.Mungkin Dr Mahathir patut berfikir dan mengenang jasa-jasa orang lain terhadap beliau sehingga beliau boleh memimpin negara selama 22 tahun.

Kita mesti ingat Muhammad saw lagi besar jasanya kepada dunia dan alam ini. Jasa Baginda pun selalu di lupakan umat sekarang ini. Kalau semua orang ingat kepada jasa, masakan ajaran Muhammad supaya jangan mengambil harta rakyat dilakukan dengan sewenang-wenangnya oleh setengah-setengah pihak yang mempunyai kuasa?

Tetapi yang orang ramai persoalkan itu ialah tentang kesalahan yang dilakukan terhadap rakyat. Rakyat tidak mahu menerima segalanya itu sebagai jasa kerana wang mereka diambil oleh pihak-pihak yang bertaraf tinggi melalui rompakan kolar putih melalui rasuah dan sebagainya yang dilakukan secara sistematik itu.

Teringat pula kepada satu kata perbidalan; 'jika kita duduk di dalam rumah kaca jangan membaling batu ke rumah orang lain'.

Syukur harga ayam naik..lagi mahal lagi baik..!!

Posted: 12 Mar 2011 07:01 PM PST

BIARPUN harga ayam naik, tetapi ia tetap menjadi pilihan pengguna di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Bagaikan lumrah apabila setiap kali tiba musim cuti persekolahan, harga runcit ayam di seluruh negara akan naik dengan mendadak.
Ramai pengguna mengeluh berikutan harga ayam melambung sehingga kadar tertinggi RM1.30 sen di pasar di Pulau Pinang.
Daging ayam bukanlah barangan keperluan harian yang dikawal harga oleh kerajaan pada setiap masa seperti beras dan minyak masak.
Harganya hanya dikawal pada musim-musim perayaan tertentu sahaja.
Dalam tinjauan yang dibuat di Pasar Chow Kit dan Pasar Keramat di sini mendapati ayam dijual pada harga antara RM7.50 hingga RM7.80 sekilogram naik 50 sen dan 80 sen berbanding dua minggu lalu.
Seorang peniaga ayam di Pasar Chow Kit, Sahar Abdullah, 25, mendakwa, mereka terpaksa menaikkan harga berikutan mendapat harga tinggi daripada pemborong.
"Kami dapat ayam daripada pemborong pada harga RM6.80 sekilogram dan kami menjualnya pada harga RM7.50 sekilogram," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Fitnah II: Tak buang kes kerana pendakwa raya ‘diikat’ – Peguam

Posted: 12 Mar 2011 06:55 PM PST

KUALA LUMPUR: Pendakwa raya patut menggugurkan kes Fitnah II berikutan bahan bukti yang dikemukakan mereka, ditolak pada bicara dalam perbicaraan, minggu lalu.
Bercakap kepada KeadilanDaily, peguam, Mohamed Hanipa Maidin percaya tindakan itu tidak diambil disebabkan 'tangan dan kaki' pendakwa raya 'diikat' pihak tertentu.
"Jika ia melibatkan individu lain, pasti kes itu tidak diteruskan. Satu-satunya kesalahan Anwar adalah nama beliau 'Anwar Ibrahim'. Jika nama lain, kes ini pasti digugurkan," katanya.
Malah, beliau berkata, pendakwa raya sepatutnya menggugurkan kes ini di peringkat awal perbicaraan kerana tiada penembusan berlaku dalam kes Fitnah II itu.
"Sepatutnya jika tiada penembusan, tidak ada pendakwaan tetapi sekarang, tiada penembusan atau persecution tapi ada penganiayaan (terhadap Anwar)," katanya lagi.
Minggu lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak tiga bahan bukti – tuala 'Good Morning', botol air mineral 'Cactus' dan satu berus gigi, yang diambil secar tidak sah, ketika Anwar ditahan di lokap pada Jun 2008.
Polis kemudian menggunakan tiga bahan itu untuk mengambil DNA yang dipercayai diletakkan sebagai sampel untuk dipadankan dengan sampel pada dubur Saiful Bukhari Azlan.

Video : Takut Dengan Buku Jingga Bekalan Elektrik Diganggu..!!

Posted: 12 Mar 2011 06:45 PM PST

Buku Jingga ‘kontrak sosial’ Pakatan-rakyat

Posted: 12 Mar 2011 06:40 PM PST

KUALA LUMPUR, 13 Mac — Buku Jingga Pakatan Rakyat (PR) bukan hanya mencerminkan dasar perikatan itu tetapi juga bakal bertindak sebagai satu kontrak sosial antara kerajaan dan rakyat, kata Naib Presiden PKR Chua Tian Chang.
Beliau berkata, sokongan kuat dalam pilihan raya umum akan menjadikan manifesto sebagai kontrak janji-janji pembaharuan "komprehensif" yang dibawa PR — perikatan DAP-PAS-PKR. "Kami sudah menandatangani satu kontrak dengan rakyat," kata Ahli Parlimen Batu ini pada majlis mengutip dana, yang dihadiri 1,000 orang, anjuran PKR Wilayah Perseketuan di Kelab Sultan Sulaiman di sini malam tadi.
Beliau menambah Buku Jingga adalah pertama dalam sejarah negara ini mana-mana pelbagai parti cuba untuk membahaskan mengenai dasar yang ditawarkan tanpa tidak terlibat dalam tindakan merosakkan karakter.
PR menggunakan Buku Jingga sebagai alternatif kepada dasar-dasar Barisan Nasional's (BN) dalam usahanya memenangi hati pengindi.
Antara kandungan Buku Jingga, yang diumumkan 19 Disember lalu ialah 10 inisiatif yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari pertama jika PR menguasai Putrajaya.
Antara 10 inisiatif itu ialah PR akan melaksanakan reformasi menyeluruh dalam semua aspek pengurusan negara, ekonomi, pendidikan dan sebagainya berdasarkan prinsip yang digariskan dalam Dasar Bersama.
Ia juga memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), mengarahkan Khazanah Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan lain-lain badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.
Lain-lain inisitif ialah merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta seperti subsidi gas sebanyak RM19 bilion kepada penjana bebas dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menghargai peranan guru sebagai pendidik bangsa dengan menaikkan memperkenalkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap seorang, menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan, menyediakan perkhidmatan internet wifi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar, membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda, menaikkan royalti minyak kepada Sabah dan Sarawak kepada 20 peratus, menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi memulihkan sistem kehakiman dan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah.
Bagaimanapun pemimpin-pemimpin BaN menganggap mustahil untuk melaksanakan inisiatif itu sambil mendakwa negara akan muflis jika ia dilaksanakan.
Chua (gambar) yang turut dikenali sebagai Tian Chua berkata, PR meletakkan sandaran pada Buku Jingga untuk mencetuskan satu lagi "tsunami politik" selepas prestasi menakjubkan mereka pada pilihan raya umum 2008.
"Kita semua harus membuat persediaan untuk tsunami politik kedua," katanya sambil menambah pihaknya mahu setiap rumah memiliki buku tersebut.

Masalah Baru Di Loji Nuklear Fukushima, 160 Terdedah Radiasi

Posted: 12 Mar 2011 06:37 PM PST



TOKYO 13 Mac — Loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi yang semalam mengalami letupan di salah satu unitnya, kini berhadapan dengan masalah baru — satu lagi reaktor disahkan mengalami kerosakan pada sistem pendinginan kecemasan.
Lebih 140,000 orang telah dipindahkan dari kawasan sekitar loji itu manakala 160 disahkan alami kesan radiasi, lapor Reuters.
Kelmarin kawasan timur laut Jepun digegarkan dengan gempa bumi pada skala 8.9 dan disusuli dengan tsunami setinggi 10 meter.
Pada sidang media diadakan di sini, Agensi Nuklear dan Keselamatan Industri Jepun berkata, ekoran masalah itu reaktor terbabit memerlukan bekalan air dengan segera bagi mengelakkan implikasi lebih buruk.
Sementara itu, Agensi Tenaga Nuklear Antarabangsa (IAEA) dalam satu kenyataan dikeluarkan di Vienna berkata, kira-kira 140,000 orang telah dipindahkan dari kawasan sekitar loji tenaga nuklear setakat semalam.
"Kerja-kerja membawa keluar penduduk dari kawasan terbabit telah dimulakan," kata IAEA semalam.
"Kerja-kerja pemindahan (orang ramai) belum selesai lagi," katanya.
Pasukan keselamatan tenaga nuklear memeriksa kesan radiasi ke atas penduduk yang dibawa keluar dari kawasan berhampiran loji tenaga nuklear Fukushima Daini di Koriyama, Jepun awal hari ini.
Seramai 110,000 orang dipindah keluar dari kawasan lingkungan 20 kilometer sekitar loji Fukushima Daiichi manakala 30,000 lagi membabitkan mereka yang tinggal dalam kawasan lingkungan 30,000 kilometer.
Satu lagi laporan Reuters pula menyebut hampir 160 orang dikenal pasti telah mengalami kesan radiasi ekoran masalah pada loji tenaga nuklear tersebut.
Semalam, kerajaan Jepun mengesahkan satu letupan di loji tenaga nuklear Fukushima Daini ekoran gempa bumi dan tsunami paling buruk dalam sejarah 140 tahun negara itu.
Ketua Setiausaha Kabinet Jepun Yukio Edano mengesahkan satu letupan dan kebocoran radiasi di loji tersebut semalam.
"Kami sedang melihat punca dan situasi dan kami akan memaklumkan kepada orang ramai apabila kami ada maklumat lanjut," katanya semalam.
Dalam pada itu, Tokyo Electric Power Co (Tepco) memulakan kerja-kerja mengeluarkan stim radioaktif daripada reaktor kedua, bermula pukul 7.30 pagi tadi (waktu Jepun).
Seorang pegawai dari badan pemantau keselmatan nuklear berkata pihaknya menerima laporan daripada pengeluar tenaga terbesar itu bahawa reaktor unit ketiga telah mengalami kerosakan sepenuhnya.
Jurucakap Tepco berkata jumlah radiasi yang akan dikeluarkan adalah kecil dan bukannya kadar yang boleh menjejaskan kesihatan orang ramai. — Reuters

Jepun : Dua Hari Selepas Tsunami…

Posted: 12 Mar 2011 06:30 PM PST

A woman embraces her grandchild as they were reunited at a shelter in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Friday's catastrophic earthquake and tsunami.
A woman embraces her grandchild as they were reunited at a shelter in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Friday's catastrophic earthquake and tsunami.
Volunteer firefighters search for victims of tsunami triggered by Friday's massive earthquake at Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
Volunteer firefighters search for victims of tsunami triggered by Friday's massive earthquake at Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
A volunteer firefighter walks past a house pierced by a utility pole fallen after Friday's strong earthquake in Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
A volunteer firefighter walks past a house pierced by a utility pole fallen after Friday's strong earthquake in Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
People take shelter on a pedestrian bridge after words that there might come tsunami in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Friday's catastrophic earthquake and tsunami.
People take shelter on a pedestrian bridge after words that there might come tsunami in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Friday's catastrophic earthquake and tsunami.
A man walks with a dog across a residential area devastated by Friday's earthquake-triggered tsunami in Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
A man walks with a dog across a residential area devastated by Friday's earthquake-triggered tsunami in Rikuzentakada, Iwate Prefecture, northern Japan, Sunday, March 13, 2011.
A resident is rescued from debris in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after one of the country's strongest earthquakes ever recorded hit its eastern coast on Friday.
A resident is rescued from debris in Natori, Miyagi, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after one of the country's strongest earthquakes ever recorded hit its eastern coast on Friday.
People who were stranded at the submerged Sendai airport are evacuated on rubber boats from the facilities in Sendai, Miyagi prefecture, northern Japan, Saturday, March 12, 2011, day after a deadly tsunami triggered by a powerful earthquake.
People who were stranded at the submerged Sendai airport are evacuated on rubber boats from the facilities in Sendai, Miyagi prefecture, northern Japan, Saturday, March 12, 2011, day after a deadly tsunami triggered by a powerful earthquake.
Soldiers walk on debris scattered across the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Soldiers walk on debris scattered across the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Soldiers walk on debris scattered across the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Soldiers walk on debris scattered across the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Local residents walk past debris, including an overturned fishing boat, in the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Local residents walk past debris, including an overturned fishing boat, in the town of Minamisanriku in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
An under-construction boat (L) sits on land next to damaged homes in the city of Kamaishi in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
An under-construction boat (L) sits on land next to damaged homes in the city of Kamaishi in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
A fishing boat rests surrounded by debrid in the city of Kamaishi in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
A fishing boat rests surrounded by debrid in the city of Kamaishi in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
White smokes rises into the air in the badly damaged town of Yamada in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
White smokes rises into the air in the badly damaged town of Yamada in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Police officers in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, start to clean debris from tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
Police officers in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, start to clean debris from tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
A motorcyclist in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, passes a car washed away by tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
A motorcyclist in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, passes a car washed away by tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
A bicyclist in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, passes debris from tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
A bicyclist in Iwaki city, Fukushima prefecture, Japan, passes debris from tsunami waters following Friday's massive earthquake, Sunday, March 13, 2011.
People who were isolated at an elementary school, head for safety place in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after one of the country's strongest earthquakes ever recorded hit its eastern coast on Friday.
People who were isolated at an elementary school, head for safety place in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after one of the country's strongest earthquakes ever recorded hit its eastern coast on Friday.
An elderly woman who spent the night at a school, rear, is helped by rescuers in Sendai, northeastern Japan, on Saturday March 12, 2011, one day after a giant quake and tsunami struck the country's northeastern coast.
An elderly woman who spent the night at a school, rear, is helped by rescuers in Sendai, northeastern Japan, on Saturday March 12, 2011, one day after a giant quake and tsunami struck the country's northeastern coast.

Lebih 1700 orang Terbunuh, 10,000 Hilang..

Posted: 12 Mar 2011 06:28 PM PST

Fishing boats rest piled up on debris in the northern Japanese city of Kesennuma in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Fishing boats rest piled up on debris in the northern Japanese city of Kesennuma in Miyagi prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
A vehicle is buried in mud and debris after it was washed away by tsunami in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Japan's biggest recorded earthquake on Friday.
Vehicles are buried by mud after they were washed away by tsunami in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 following Japan's biggest recorded earthquake on Friday.
Damaged vehicles are left in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
Damaged vehicles are left in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
People stand on the roof of an elementary school in Sendai, northern Japan as they take shelter Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
People stand on the roof of an elementary school in Sendai, northern Japan as they take shelter Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
Displaced vehicles are seen at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
Displaced vehicles are seen at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
A collapsed house remains in debris at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
A collapsed house remains in debris at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
Vehicles and debris get washed away and the ground flooded in Sendai, northern Japan, Saturday, March 12, 2011. Japan launched a massive military rescue operation Saturday after a giant, quake-fed tsunami killed hundreds of people and turned the northeastern coast into a swampy wasteland, while authorities braced for a possible meltdown at a nuclear reactor.
Vehicles and debris get washed away and the ground flooded in Sendai, northern Japan, Saturday, March 12, 2011. Japan launched a massive military rescue operation Saturday after a giant, quake-fed tsunami killed hundreds of people and turned the northeastern coast into a swampy wasteland, while authorities braced for a possible meltdown at a nuclear reactor.
A man walks by a collapsed house and debris at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
A man walks by a collapsed house and debris at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
People walk around at Sendai port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
People walk around at Sendai port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
Vehicles and debris get washed away and the ground covered with mud in Sendai, northern Japan, Saturday, March 12, 2011. Japan launched a massive military rescue operation Saturday after a giant, quake-fed tsunami killed hundreds of people and turned the northeastern coast into a swampy wasteland, while authorities braced for a possible meltdown at a nuclear reactor.
Collapsed containers spread out on the ground at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
Collapsed containers spread out on the ground at Sendai Port in Sendai, northeastern Japan, Saturday, March 12, 2011, following Friday's 8.9-magnitude quake and the tsunami it spawned hit the country's northeastern coast.
Smoke ascends over an industrial area as flames are seen in Sendai, northern Japan, Saturday, March 12, 2011. Japan launched a massive military rescue operation Saturday after a giant, quake-fed tsunami killed hundreds of people and turned the northeastern coast into a swampy wasteland, while authorities braced for a possible meltdown at a nuclear reactor.
Smoke ascends over an industrial area as flames are seen in Sendai, northern Japan, Saturday, March 12, 2011. Japan launched a massive military rescue operation Saturday after a giant, quake-fed tsunami killed hundreds of people and turned the northeastern coast into a swampy wasteland, while authorities braced for a possible meltdown at a nuclear reactor.
A couple walks past upturned vehicles sitting on a wall in the city of Miyako in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
A couple walks past upturned vehicles sitting on a wall in the city of Miyako in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Japanese soldiers carry on with rescue operations as they walk past a damaged building in the city of Rikuzentakada in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
Japanese soldiers carry on with rescue operations as they walk past a damaged building in the city of Rikuzentakada in Iwate prefecture on March 12, 2011 a day after a massive 8.9 magnitude quake and tsunami hit the region. An explosion at a Japanese nuclear plant triggered fears of a meltdown on March 12, after the massive earthquake and tsunami left more than 1,000 dead and at least 10,000 unaccounted for.
IN SPACE - MARCH 12: In this handout image provided by NASA, a heavy black plume of smoke streams from a refinery fire in Sendai, Japan March 12, 2011 seen from Space. An earthquake measuring 8.9 on the Richter scale has hit the northeast coast of Japan yesterday causing tsunami alerts throughout countries bordering the Pacific Ocean.
IN SPACE – MARCH 12: In this handout image provided by NASA, a heavy black plume of smoke streams from a refinery fire in Sendai, Japan March 12, 2011 seen from Space. An earthquake measuring 8.9 on the Richter scale has hit the northeast coast of Japan yesterday causing tsunami alerts throughout countries bordering the Pacific Ocean.
A father and child who lost their home stand in front of debris in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
Smokes billow from an residential area in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011  after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
Smokes billow from an residential area in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
Residents walk through debris to find shelter in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011 after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
An aerial view shows residential area affected by tsunami in Sendai, northern Japan Saturday, March 12, 2011  after Japan's biggest recorded earthquake slammed into its eastern coast Friday.
TOKYO, March 12 (Reuters) – More than 1,700 people are likely dead or missing following a massive earthquake and tsunami that hit Japan, Kyodo news agency reported on Saturday.
About 300,000 people have been evacuated from their homes and that number is likely to rise with the government increasing the size of an evacuation area around two nuclear power plants in Fukushima in northern Japan, Kyodo said.
Police accounts put the death toll at 637 and those missing at 653, but the total number is likely to be much bigger as 200-300 dead bodies were being transported in the city of Sendai and another 200 were being taken to gyms in other parts of Miyagi prefecture, Kyodo said. (Reporting by Taiga Uranaka; Editing by Joseph Radford)

Video : Forum Dailog Rakyat Buku Jingga K.Nerus Terengganu - 12-3-2011

Posted: 12 Mar 2011 04:30 PM PST

Perlancaran Buku Jingga Parlimen Kuala Nerus Terengganu - 12-3-2011

 
 
Sdr Rafizi Ramli Pengarah Strategik KeADILan Pusat
 
 
Yb Azan Ismail Pengerusi MPN KeADILan Terengganu

 
 
Yb Dr Dzulkifly Ahmad Ajk PAS Pusat

Gempa bumi Jepun: Hampir 10,000 hilang, 1,300 sah mati

Posted: 12 Mar 2011 10:48 AM PST

Pemandangan sehari selepas tsunami memusnahkan sebahagian besar kawasan pantai timur laut dekat lapangan terbang Sendai. – Foto Reuters
TOKYO, 12 Mac – Sekitar 10,000 orang yang tinggal di sebuah bandar pelabuhan di timur laut Jepun dikhuatiri hilang akibat gempa bumi paling buruk dalam 140 tahun lalu dan tsunami setinggi 10 meter semalam. Situasi itu dikhuatiri akan menaikkan angka kematian yang setakat ini disahkan sekitar 1,300 orang.
Media tempatan dan asing melaporkan orang ramai dalam jumlah itu tidak dapat dikesan di Minamisanriku sejak semalam sementara pihak berkuasa mengesahkan kira-kira 1,300 orang terbunuh.
Tentera Jepun juga berkata pihaknya telah mengesan 300 hingga 400 mayat di bandar raya Rikuzentakata, Iwate.
Gempa bumi pada skala 8.9 melanda kawasan timur laut petang semalam.
Walaupun Jepun telah bersedia untuk menghadapi kesan gempa bumi dan tsunami, tetapi ramai terperangkap dalam tsunami yang tercetus dalam tempoh setengah jam semalam.
Kawasan Fukushima, antara bahagian yang paling turuk dilanda gempa bumi dan tsunami hari ini digegarkan dengan gegaran susulan pada skala 6, sekitar pukul 9.15 malam tadi.
Sementara kerja-kerja operasi dan menyelamat dijalankan, Perdana Menteri Jepun Naoto Kan mengisytiharkan darurat di kawasan loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi dan Daini (yang turut dikenali sebagai Fukushima 1 and 2).
Tokyo Electric Power Co (Tepco), operator loji berkata empat pekerja tercedera.

Jahilnya Aziz Hussin Menghina Ulama PAS

Posted: 12 Mar 2011 10:45 AM PST

Oleh ramziredang

"Biasalah, orang yang merasa dirinya cerdik,hanya menyerlahkan kebodohannya. Lidah sastera yang berjaya meraih anugerah membuatkan dirinya terasa layak untuk bercakap pasal Islam. Tulisannya yang menganggap PAS sesat hanya layak dibaca oleh orang yang berfahaman sekular dan mengenal sejarah Islam dari pembacaan buku buku agama sebagaimana Mahathir yang kenal Islam hanya dari buku agama. Mari kita lihat betapa bodohnya Aziz Hussin.

Soalan pertama yang dilontar oleh Aziz Hussin, adakah Islam terbina dengan kuasa? Soalan ini tidak perlu dijawab sebenarnya. Cuma Aziz perlu melihat persekitaran semasa. Lihat dan perhatikan sahaja tentang PAS, UMNO dan PERKASA. Lontarkan soalan ini kepada PAS, UMNO dan PERKASA ini. Tanya UMNO adakah Islam memerlukan kuasa? Malah tanyakan pula adakah melayu perlukan kuasa? Kenapa UMNO menganggap melayu terancam sebagai Islam terancam?
Jika Aziz menganggap politik nabi(mengikut persepsinya sendiri) hanyalah dakwah, tarbiah dan tabligh, apa perlunya UMNO berdegar degar mencanang seluruh dunia melayu bahawa jika melayu terancam Islam akan terancam? Biarkanlah sahaja kuasa melayu runtuh kerana peluang berdakwah, tabligh, tarbiah tidak akan pernah hilang peluang kalaupun UMNO dan melayu jatuh.
Aziz yang cerdik ini memberi contoh persoalan kedai arak, tidak perlu tutup kedai arak kerana yang lebih penting ialah tarbiah supaya orang tidak minum arak. Jika tidak ada orang minum arak maka dengan sendirinya kedai arak akan tutup. Saya ulang sekali lagi: jika tidak ada orang minum arak, kedai arak akan tutup. Jadi kalau ikut teori aziz ini, maka segala tempat judi dan maksiat bolehlah dibuka di sebelah rumah aziz, kerana anak anak aziz akan aziz tarbiah dengan secukupnya.
Dalam suasana sekarang bolehkah aziz  keluar rumah sekeluarga dengan rumah yang hanya dikunci sambil lewa? Tidakkah aziz terfikir tentang suasana kecurian yang hebat berlaku? Kenapa berlaku kecurian? Tidakkah ianya melibatkan penguatkuasaan hukum? Masihkah relevan 'alasan dakwah dan tarbiah' dalam suasana ini? Tidak merasa gerun dengan suasana hari ini?
Aziz juga bertanya apa guna rumah yang bersih jika penghuninya kotor? Aziz tidak pula bertanya yang sebaliknya, apa gunanya penghuni yang bersih  menghuni di rumah yang kotor? Kononnya apa gunanya Islam berkuasa kalau rakyatnya tidak menghayati sepenuhnya(kononnya ahli PAS tidak menghayati Islam sebenar). Tetapi aziz tidak pula meletakkan persoalan ini ke dalam konteks dunia sebenar hari ini. Apa gunanya rumah UMNO berkuasa(UMNO yang mengaku Islam) sedangkan penghuninya digalakkan  bermaksiat.
Adakah Aziz boleh menerima alasan sastera hendak dikembangkan sedangkan tidak ada pertubuhan sastera, tidak ada anugerah sastera atau tidak ada apa institusi yang mengagungkan sastera? Aziz boleh kembangkan sastera secara bawahan? Secara solo? Tanpa ada campur tangan kerajaan(kuasa) dan tanpa ada langkah untuk mengangkat martabatnya oleh pihak berkuasa?Padahal dalam suasana hari ini, tentu sahaja aziz faham bahawa sastera telah menjadi hidup segan mati tak mahu. Malah aziz hussin sendiripun saya tidak pernah kenal dan tidak pernah mendengar nama, kalau tidak kerana isu ini.
Aziz juga ada menyebut tentang hiburan yang diadakan oleh kerajaan negeri kelantan yang menjemput penyanyi ketika menyambut ulangtahun bandaraya Islam kelantan. Jelaslah di sini Aziz telah salah faham tentang Islam. Mungkin selama berkawan dengan UMNO, Aziz tidak pernah ditarbiah oleh UMNO. Islam tidak melarang hiburan,sukan atau apa apa riadah asalkan ianya tidak lari dari tuntutan yang dibenarkan oleh Islam.
Aziz juga ada menyebut tentang hadiah pakej haji kepada pemimpin PAS, kononnya rasuah. Nampaknya bukan sahaja tentang Islam, pasal rasuahpun aziz tidak boleh faham. Aziz hanya boleh tafsir perkataan rasuah dari sudut sastera tetapi sukar dari sudut Islam. Apa sahaja imbuhan, sumbangan, sedekah ataupun tenaga kerja yang diberi untuk gerakerja Islam tidak dinamakan rasuah. Itu dinamakan mencari sedekah jariah untuk mengumpul harta akhirat.
Sekalipun aziz mempunyai hubungan dengan kerajaan negeri kerana dapat projek balak kemudian aziz membina masjid beratus juta untuk umat islam, adakah aziz faham itu rasuah?
Dalam perenggan yang lain aziz menyarankan pula supaya ulama mengambil iktibar dari surah al asr, selepas beriman dan beramal soleh, dakwah mengambil peranan lalu disertakan dengan sabar. Dari sudut mana dan cara yang bagaimana aziz memahami beriman dan beramal soleh? Dalam konteks yang macamana Aziz manifestasikan konsep 'beriman dan beramal soleh' dalam pemerintahan negara sekarang? Adakah hujah ini semata mata digunakan untuk menafikan usaha PAS dalam masa yang sama menghalalkan kemungkaran UMNO? Beriman, soleh, dakwah dan sabar. Aziz melangkau terus kepada dakwah dan sabar untuk PAS tetapi tidak menyarankan beriman dan beramal soleh kepada pemimpin UMNO?
Akhir sekali aziz ada menyebut, musuh sebenar PAS bukanlah UMNO, tetapi musuh sebenar PAS adalah kejahilan. Kononnya musuh sebenar Islam adalah kejahilan. Ingin saya bertanya jika musuh sebenar PAS adalah kejahilan,  siapa pula musuh sebenar UMNO? Tentu sahaja, mungkin, Aziz akan menjawab musuh UMNO juga kejahilan.
Andaikan kedua dua musuh sebenarnya UMNO dan PAS adalah kejahilan maka cubalah perhatikan parti yang mana satu yang benar benar mencegah kejahilan? Adakah UMNO yang cuba menghalalkan judi, yang menggalakkan maksiat atau minum arak ini?
Sebenarnya ramai di kalangan pemimpin menggunakan hujah, adalah lebih baik berdakwah dari menghukum kepada peminum arak. Kononnya jika menghukum tidak akan dapat menarik orang lain kepada Islam. Padahal orang berucap itu sendiri adalah penagih tegar arak. Sepertimana juga orang yang hisap rokok, kata katanya tentu sahaja tidak akan melarang keras orang yang hisap rokok.
Malah jika kita lihat di media cetak dan elektronik, kerajaan kempen dengan hebat supaya rakyat sedar keburukan rokok. Ini kerana ramai pemimpin atasan tidak menghisap rokok. Tetapi tidak dilihat pula kempen yang sangat hebat terhadap arak? Ini kerana ramai pemimpin atasan dan penulis sastera yang minum arak.
Jadi bolehlah dirumuskan, pokok persoalan yang ingin dilontarkan oleh aziz bukanlah persoalan dakwah dan tarbiah perlu dipentingkan oleh PAS, tetapi lebih kepada maksud tersirat mempertahankan maksiat yang dilakukan oleh UMNO.
Dengan rendah diri dan penuh kesedaran kita mengakui bahawa PAS tidaklah sempurna sepenuhnya sebagaimana tuntutan Islam pada zaman nabi. Tetapi jika dibandingkan antara PAS dan UMNO, maka jelaslah PAS lebih inginkan Islam dari UMNO.
Jika aziz masih berpegang UMNO juga inginkan Islam, maka aziz perlu sedar  bahawa UMNO telah mensia siakan peluang tarbiah dan dakwah selama 60 tahun.
Saranan saya kepada aziz, cukuplah menulis kalau sekadar hendak mengampu dan membodek pemerintah yang zalim. Ingatlah habuan dunia bukan segala galanya bagi kita. Gunalah pena untuk kesejahteraan Islam. Nanti kelak kita akan mendapat pandangan rahmat dari Allah yang Memilki Tujuh Petala Langit dan tujuh petala bumi.
Bertaubatlah dan bukalah pintu hati kamu. Nescaya kita akan nampak lorong yang amat terang dan sinar kesejahteraan Islam menanti kita di hadapan. Yang pasti lorong kesejahteraan Islam untuk kita berjalan ini, dipandu oleh PAS. 

Mengapa PAS Kalah?

Posted: 12 Mar 2011 10:43 AM PST

Oleh Zolkharnain Abidin
PAS kalah kerana pemimpin PAS masih belum memahami hakikat perjuangan PAS dan tidak menghayatinya. Mereka tidak berpijak di bumi nyata. Mereka bukan menjadi pemimpin di bumi. Mereka memimpin di awang-awangan. Terlalu idealistik.
Ringkasnya, PAS kalah kerana pemimpina PAS tidak tahu menghayati kekalahan dan tidak tahu kerja sebenar, tugas hakiki PAS. Inilah padangan saya buat pemimpin PAS yang sebegitu.


SATU – MENIKMATI KEKALAHAN
Suatu benda boleh dikatakan besar atau kecil jika dipandang dari sudut yang berlainan. Sepinggan nasi boleh mengenyangkan dan sebaliknya jika dimakan pada waktu yang berbeza. Demikianlah persepsi sama ada PAS 'kalah' atau 'belum menang' apabila 'kalah' dalam PRK atau PRU.
Itu saya faham. Namun untuk menafikan kekalahan PAS dengan ungkapan 'belum menang', dengan tujuan yang tidak pasti adalah tidak bijak. Lebih baik kita merasai kekalahan dan menikmatinya daripada kita tidak menerima hakikat kekalahan dengan gula-gula belum menang.
"Jangan sebut PAS kalah, sebab PAS cuma belum menang!" Ya, belum menang maksudnya adalah kalah. Bukankah al-Quran menyebutkan bahawa 'bumi yang luas menjadi sempit' dan 'kamu berpaling lari' ketika memperihalkan peperangan Hunain.
Bukankah kedua-dua ungkapan itu adalah ungkapan yang membawa maksud kekalahan? Justeru, kita tidak perlu takut kepada ungkapan kekalahan. PAS kalah dalam tiga PRK kebelakangan ini. PAS kalah dalam PRU di Perlis, di Pahang, di Johor, di Melaka, di bla, bla dan bla.
Katakan PAS kalah, rasai kekalahan itu, hayatinya, kemudian bangkit dan tebuslah kekalahan itu. Bukankah itu lebih baik daripada kita kalah tetapi tidak berani berkata kalah, tidak berani merasai kekalahan kemudian tidak bangkit menebusnya kerana berasa tidak pernah kalah?
DUA – SATU-SATUNYA KERJA PAS ADALAH MASUK PILIHANRAYA
Satu lagi ungkapan yang saya tidak suka ialah, "Kerja PAS bukan berpilihanraya saja, kita ada banyak kerja lain." Membahagikan masa kepada, 'ini masa pilihanraya dan ini bukan masa pilihanraya' juga agak mengelirukan.
Katakan pilihanraya dihapuskan atau PAS tidak masuk pilihanraya, apa kerja PAS? Ziarah rumah ke rumah ajak orang solat di masjid? Atau, buat kem remaja pada musim cuti sekolah? Atau, masuk hutan ajak orang asli masuk Islam?
Rasanya buat masa ini, adalah mustahil pilihanraya akan dihapuskan ketika banyak negara yang mengamalkan sistem beraja sedang menuju sistem pilihanraya. Negara Brunei juga sudah wujud parti politik, dan tidak mustahil dalam beberapa dekad pilihanaraya akan diadakan untuk memilih para menteri, misalnya.
Kalau PAS tidak masuk pilihanraya pula, apa PAS nak buat? Kalau ada masanya PAS tidak masuk pilihanraya, itu bukan dasar tetapi cuma strategi. Dan, tidak masuk pilihanraya tertentu itu sebenarnya sebagai langkah untuk membakar semangat masyarakat supaya membuat lonjakan perubahan untuk pilihanraya berikutnya.
Bukan tidak masuk pilihanraya kerana dasar PAS tidak mahu masuk pilihanraya.
Masuk pilihanraya adalah kerja PAS, bahkan bagi saya adalah satu-satunnya kerja PAS. Disebabkan mahu masuk pilihanraya PAS mengadakan usrah, mewujudkan sekolah, mendirikan markas, melatih para pekerja sepenuh masa dan banyak lagi kerja-kerja lain.
Jika PAS tidak mahu masuk pilihanraya, untuk apa PAS buat usrah, buat sekolah, buat markas? Dan, kalau pilihanraya bukan kerja PAS, bahkan satu-satunnya kerja PAS, PAS tidak akan jadi PAS. Bahkan PAS tidak akan bernama PAS.
PAS jadi seperti PAS sekarang, PAS bernama PAS, PAS ada ahli seperti sekarang… adalah kerana kerja PAS, bahkan satu-satunya kerja PAS adalah masuk pilihanraya. Bahkan, saya katakan bahawa PAS wujud kerana ingin masuk pilihanraya.
Mengapa JIM wujud, ABIM wujud, PUM wujud, bukankah kewujudan mereka adalah sebagai badan sokongan kepada PAS untuk masuk pilihanraya? Hari ini bekas pemimpin JIM, ABIM, PUM ada di dalam PAS dan masuk pilihanraya. Kalau bukan pilihanraya, untuk apa mereka masuk PAS?
Buat pemimpin PAS, terutamanya pemimpin yang kanan-kanan, senior kata orang putih, tolonglah terimalah dua hakikat. Pertama, PAS kalah. Kedua, satu-satunya kerja PAS adalah masuk pilihanraya. Kalau tidak berupaya berkata sebegitu, saya katakan bahawa anda pemimpin yang tidak menghayati perjuangan PAS.
Tolonglah berpijak di bumi nyata. Pijaklah bumi dengan telapak kaki tuan-tuan bukan dengan telapak kasut Belly atau Crocodile. Pemimpin hendaklah realistik bukan sepanjang masa idealistik.

Pantun untuk rakyat Malaysia

Posted: 12 Mar 2011 10:32 AM PST


Pantun untuk rakyat Malaysia, dibaca di PUTIK , 12 Mac 2011:

SAMAN EKOR BERULANG LAGI
KERAJAAN UNTUNG RAKYAT RUGI
DAPAT WANG BERGUNI-GUNI
BOLEH DIGUNA MEMBELI UNDI

KUPON TUISYEN DIBAHAGI-BAHAGI
DEKAT PILIHANRAYA DUIT DIBERI
JUDI DILESEN DULU LAGI
ISLAM HADHARI KINI TAK BERBUNYI

PENGKALAN TUDM SUNGAI BESI
TANAH LUAS BERNILAI TINGGI
UNTUK KRONI DIBERI FREE
KHAZANAH NEGARA DIBAHAGI SAMA SENDIRI

BUKAN RAKYAT SENANG HATI
HARGA BARANG NAIK SETIAP HARI
BAWANG MINYAK TAMBANG LORI
SURATKHABAR PUSING JADI LALI

KAPAL SELAM MAHAL SANGGUP DIBELI
500 JUTA BARU DUIT KOPI
SIAPA TERIMA JADI MISTERI
HANYA TERBONGKAR KALAU BN CABUT LARI

KAWAN DAP, MUFTI TAK BERI
JUAL MELAYU, JUAL NEGERI
BERTAUKEHKAN MCA SAMPAI MATI
ITULAH AJARAN, ISLAM SEJATI

RAKYAT DITEMBAK ADA YANG MATI
MAHKAMAH KITA LUCU DAN NGERI
HAKIM LENA/MENGGIGIL DALAM POKET MENTERI
ALTANTUYA KUGAN BENG HOCK AMINURASYID BIARLAH/TERUS DIINGATI

TOK GURU DIHINA DICACI MAKI
ISLAM DIPERSENDA SETIAP HARI
SURATKHABAR TV NYANYI LAGU BASI
ASAL UMNO BERKUASA LAGI

PERDANA MENTERI DITIPU MENTERI SENDIRI
ISTERI PERDANA MENTERI LAGI DIGERUNI
SILAP HARIBULAN TERJUAL NEGERI BELAKANG TABIR SENDIRI
MENGAKU FIRST LADY

PEMIMPIN MEWAH HARTA LUAR NEGERI
ISYTIHAR HARTA SUDAH DICABARI
SEMUA MEMBISU BUAT TAK RETI
KERETA BERSUSUN HARTA BERPETI

SAMPAI KIAMAT TAK NAK BN DIGANTI
UNDILAH BN UNDILAH DACING
HIDUPLAH HIPOKRIRASI SUKANYA HATI
HAMBA DUNIA ATAU HAMBA ILAHI?
HIDUP DI DUNIA DITUKAR GANTI
HIDUP AKHIRAT KEKAL ABADI
KALAU INSAF BANGUNLAH BERDIRI
MENJUNJUNG ISLAM SELAMATKAN NEGERI

ADIL MAJU - PALING PENTING DIRIDHAI
RABBUL JALIL DI AKHIRAT NANTI

- Husam Musa -

Dalam Kenangan : Sam, nama dan jasa kamu besar untuk BloggersNetwork Perak !

Posted: 12 Mar 2011 10:23 AM PST


Al-Fatihah !

Tidaklah aku mengenal rapat sangat dengan Sam Ahmad (berbaju hitam berdiri tepi tiang kiri-foto bawah). Arwah juga khabarnya dari kumpulan 'Bangsar' tempat geng-geng Institut Kajian Dasar (bawah Khalid Jaafar) dan Universiti Bangsar Utama (UBU) dipelopori Hishamuddin Rais.

Kali pertama bertemu di markas Blogger Pakatan Rakyat - Perak Network diterajui Mat Saman Kati sewaktu PRK Bukit Gantang.

Mereka menjadikan sebuah rumah sebagai pusat operasi blogger yang melaporkan dari semasa ke semasa PRK Bukit Gantang. Ia menjadi sejarah kegemilangan blogger2 masa itu kerana liputan mereka cukup cepat dan tepat.


Sam ada di situ. Bersama blogger Topeng Perak (Perisik Rakyat), Albanjari, Mamamat, Sya Reformis (kini ketua srikandi PKR), UmmiHani, DugongDarat dan lain-lain (sekadar menyebut beberapa nama). Aku sekeluarga datang bersama Mat Comot dan Pyanhabib.

Sam Ahmad tak banyak cakap tapi dia buat kerja-kerja penulisan, editing dan mengemaskini. Blog/website Mat saman Kati hidup di bawah air tangan Sam. Ya! Sam adalah OKU tapi pemikirannya OTU (Orang Terlebih Upaya). Dia tak banyak bercakap dengan aku cuma sekadar tersenyum dan bertanyakan tentang kawan-kawan di Bangsar saja.

"Seganlah, saya kecil saja. Abang nama besar." katanya. Sewaktu kami menganjurkan Malam Seni Rakyat di Kajang, Sam hadir bersama Blogger Network Perak . Dan sebagai pengacara, aku telah umumkan beberapa nama kawan-kawan yang hadir kecuali beberapa nama termasuk namanya. Aku khuatir Sam dan beberapa nama lain akan 'susah'. Benar! Selepas persembahan, aku ditanya SB siapa yang hadir. Aku tak sebut nama Sam. Bukan aku terlupa menyebut.

Baru-baru ini, entah kenapa sempat Sam chat dengan Sham di facebook bertanyakan khabar kami. Mungkin dia berasa itu 'sentuhan terakhir' dia untuk kami. Wallahua'lam.

Sam,
kamu lahir dan kamu kembali dengan nama yang cukup besar. Di jalan sejarah reformasi, kamu WUJUD! Sejarah takkan berbohong dan segala kerja-kerja kamu kini 'kekal' di alam siber dan akan ditonton generasi akan datang. Usia muda kamu telah kamu penuhi dengan jasa yang tak ternilai. Kamulah yang bernama besar. Al Fatihah! - Kulop Sakah

Halang MP Masuk Sarawak Persis Regim Mubarak

Posted: 12 Mar 2011 10:16 AM PST


KUCHING 12 MAC : Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam tindakan Ketua Menteri Sarawak,Tan Sri Taib Mahmud yang melarang Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa daripada memasuki Sarawak awal pagi tadi.
Katanya lagi ini merupakan salah satu contoh pemerintahan kuku besi persis pemerintahan Mesir di bawah regim Mubarak.
"Ini stail Mubarak bawah Mesir, kalau masyarakat Sarawak, Malaysia dan luar negara nak tahu apa erti sistem kuku besi, kerajaan autokratik, salah guna kuasa inilah contohnya," ujar Anwar.
Beliau juga menyifatkan Malaysia terutamanya negeri Sarawak, masih berada dalam kongkongan pemerintah yang bersifat kuku besi, di mana prinsip kebebasan tidak didokong dalam negara ini. 
"Dan ini menunjukkan bahawa Malaysia khususnya di Sarawak masih ditahap dan dianggap negara yang belum maju dari segi kebebasan dan demokrasi dan masih tertakluk kepada sistem keras kuku besi seperti Ben Ali, Mubarak, dan At Taffi," katanya,
Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Konvensyen PKR di Sarawak.
Pagi tadi Sivarasa dilarang daripada memasuki Sarawak setibanya beliau di Lapangan Terbang Antarabangsa Kucing.
Beliau yang tidak dibenarkan masuk tanpa alasan yang kukuh diberikan dan hanya arahan yang dikeluarkan oleh pejabat Ketua Menteri Sarawak.
Sebelum ini, pada tahun 2009 Sivarasa juga tidak dibenarkan masuk ke negeri tersebut .

Cubaan BN Sabotaj Konvensyen KEADILAN Sarawak gagal

Posted: 12 Mar 2011 10:14 AM PST

KUCHING: KEADILAN Sarawak menyifatkan tindakan Barisan Nasional (BN) mensabotaj konvensyen parti itu membuktikan kerajaan terancam dengan kebangkitan parti itu.
Menurut Pengarah Jawatankuasa Pelaksanaan Konvensyen, Abang Zulkifli Abang Engkeh, program yang sepatutnya berlangsung di tempat yang dicadangkan itu terpaksa diubah saat-saat akhir ke tempat lain iaitu di Batu Kawah, Kuching yang jaraknya 30 kilometer daripada tempat asal.
Katanya, sewa ditempat asal pula tiba-tiba dinaikan RM100,000 untuk semalam berbanding harga asal yang jauh lebih rendah.
Selain itu, beliau memberitahu pemimpin BN tertentu juga turut menggesa sebuah syarikat agar membatalkan penyewaan sistem bunyi yang sudah dibuat seminggu lebih awal.
"Beberapa jam sebelum berlangsungnya konvensyen KEADILAN, syarikat itu secara tiba-tiba membatalkan sistem bunyi yang kita sudah tempah.
"Namun begitu, saya ucapkan syabas dan tahniah pada ratusan anggota dan masyarakat setempat yang konsisten dan tetap hadir hari ini walaupun tempat diubah saat-saat akhir," katanya yang juga ketua penerangan KEADILAN Sarawak.
Difahamkan, konvensyen  itu mensasarkan kurang 300 anggota, tetapi mengagumkan apabila dihadiri melebihi 500 orang.
Turut serta dalam konvensyen itu, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Kuching, Chong Chien Jen dan puluhan pimpinan pakatan negeri dan pusat.

Anwar: Hanya calon berwibawa untuk Sarawak

Posted: 12 Mar 2011 10:11 AM PST

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengarahkan ketua parti itu di Sarawak, Baru Bian untuk memilih hanya calon-calon yang berintegriti tinggi pada pilihan raya negeri yang bakal menjelang.

Pada ucapannya yang bersemangat pada konvensyen PKR di Batu Kawah, berhampiran Kuching, Anwar berikrar akan menolak calon yang tidak berwibawa.

NONEKatanya, pemilihan pemimpin tidak seharusnya dilihat dari sudut perkauman tetapi aspek yang penting perlu diambil kira adalah kebolehan mereka memimpin negara dan sekaligus memberi manfaat kepada rakyat.

"Isunya bukan Cina, India, Melayu, Melanau, Iban atau Bidayuh, isu dia, melantik orang yang berwibawa yang tidak curi wang rakyat," katanya.

Katanya, tugas pemimpin bukan mengumpul kekayaan untuk diri sendiri dan keluarga sahaja dengan cara membolot duit rakyat dengan rakus tetapi adalah melaksanakan agenda membela rakyat.

"Jadi isunya bukan isu kaum, isunya adalah mempastikan wakil tersebut pegang prinsip yang sama iaitu pegang amanah, bukan untuk memperkayakan diri, isteri dan anak-anak tapi untuk bela nasib rakyat semua kaum di negeri ini," katanya.

Anwar berkata Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang berjaya meletakkan negeri itu salah satu penyumbang pelaburan tertinggi di Malaysia membuktikan keupayaan pimpinan Pakatan Rakyat membela rakyat.

azlan"Sebab itu, masa dia (Lim Guan Eng) ambil alih Pulau Pinang, (kewangan negeri) itu defisit, kerugian negeri dari segi pendapatan sejumlah RM1 billion, dua tahun dia urus Pulau Pinang, pendapatan hasil Pulau Pinang ada lebihan RM2 billion ringgit," katanya.

Tambahnya, sebuah lagi negeri di bawah pimpinan Pakatan Rakyat iaitu Selangor, kira-kira RM700 juta telah diperuntukkan kepada rakyat negeri berkenaan dalam program-program yang telah disediakan, tetapi masih lagi mempunyai lebihan pendapatan.

"Di Selangor macam mana boleh buat? Pendapatan bertambah, jumlah yang curah pada rakyat ini ratus juta ringgit, setakat sekarang ini kira-kira berjumlah RM 00 juta (dalam program TAWAS, SMUE, MES, dan lain-lain) tapi pendapatan bertambah, lebihan masih ada, pelaburan asing unggul di Malaysia masih Pulau Pinang dan Selangor," katanya.

Konvensyen ini menyaksikan lebih 500 orang hadir dengan keadan penuh sesak.

Turut serta dalam konvensyen itu, Ahli Parlimen Kuching, Chong Chien Jen dan puluhan pemimpin Pakatan Rakyat peringkat negeri dan pusat.

Jepun sah letupan loji tenaga nuklear Fukushima, penduduk dipindah

Posted: 12 Mar 2011 10:09 AM PST

Rakaman gambar menunjukkan asap keluar dari loji nuklear Fukushima Daini hari ini. – Foto ihsan msn.com
TOKYO, 12 Mac – Kerajaan Jepun mengesahkan letupan di loji tenaga nuklear Fukushima Daini hari ini ekoran gempa bumi dan tsunami semalam. Terdahulu agensi berita Jiji memetik polis tempatan berkata letupan dan asap kelihatan di loji tersebut – sehari selepas timur laut Jepun digegarkan dengan gempa bumi paling buruk dalam 140 tahun.
Awal hari ini, kerajaan Jepun memberi amaran wujudnya cairan di reaktor nuklear yang rosak ekoran gempa bumi dan tsunami semalam, tetapi berkata, risikonya kecil.
Bagaimanapun Ketua Setiausaha Kabinet Jeoun Yukio Edano kemudian mengesahkan satu letupan dan kebocoran radiasi di loji tersebut.
"Kami sedang melihat punca dan situasi dan kami akan memaklumkan publik apabila kami ada maklumat lanjut," kata beliau.
"Buat masa ini kami merasakan pengosongan kawasan dalam lingkungan 10 kilometer adalah wajar," katanya.
Malah beliau juga berkata Jepun telah memperluaskan kawasan yang dikosongkan sekitar loji Fukushima Daini.
Beberapa jam kemudian kerajaan mengumumkan bahawa ia memutuskan untuk memperluaskan kawasan yang perlu dikosongkan sekali ganda kepada 20 kilometer.
Edwin Lyman dari Union of Concerned Scientists berkongsi keseriusan keadaan di pusat-pusat kemudahan nuklear yang dilanda gempa bumi dan tsunami, dan pilihan-pilihan yang ada bagi mengelakkan bencana nuklear.
Stesen TV NHK melaporkan bahawa beberapa pekerja cedera dalam letupan di Unit 1 loji tersebut.
Agensi berita Kyodo pula berkata, radiasi dikeluarkan setiap jam bersamaan dengan kadar yang dibenarkan bagi tempoh satu tahun.
Laporan msnbc memetik stesen Sky News dari Britain berkata, penduduk di kawasan sekitar diminta tidak keluar rumah, tidak minum air paip dan perlu menutup muka mereka dengan topeng pernafasan ataupun tuala basah.
Operator-operator di Unit 1 loji Fukushima Daiichi telah mengesan kadar radiasi lapan kali ganda di luar dan 1,000 kali ganda di dalam bilik kawalan.
Dua reaktor telah hilang keupayaan mengawal tahap kedinginan dan cairan kemungkinan berlaku di salah satu reaktor disebabkan suhu terlalu tinggi, kata Ryohei Shiomi, seorang pegawai di suruhanjaya keselamatan nuklear Jepun.
Ketika bercakap kepada pemberita sebelum letupan, beliau berkata, jikapun ada cairan ia tidak akan memberi kesan ke atas mereka di luar kawasan 10 kilometer.
Kebanyakan daripada 51,000 orang yang tinggal dalam lingkungan kawasan bahaya sudah dipindahkan, kata Ryohei. – Reuters

Melampauu...Inikah Hasil "Tarbiyyah" Umno..??

Posted: 12 Mar 2011 01:09 AM PST

Tinjauan Metroplus di Dataran Merdeka mendapati berpuluh pasangan menjadikan kawasan itu setiap malam terutama pada larut malam untuk melakukan pelbagai aksi tidak senonoh. Suri rumah, Noriza Abdullah, 35, berkata, setiap malam terutama hari minggu dipenuhi pasangan remaja yang mengambil kesempatan melepaskan rindu dengan pasangan masing-masing tanpa menghiraukan kehadiran orang lain.

Katanya, keadaan itu boleh menyebabkan isu gejala sosial merebak kerana pasangan berani melakukan aksi romantik termasuk tidur di atas peha pasangan.

"Keadaan itu tidak elok untuk kami yang sudah berkeluarga terutama kanak-kanak kerana mereka mungkin akan meniru aksi berkenaan pada masa depan.
"Saya risau keadaan ini berleluasa sekiranya tidak dipantau pihak terbabit kerana Dataran Merdeka dipenuhi keluarga yang mahu meluangkan masa bersama anak," katanya ketika ditemui.

Menurutnya, pasangan remaja itu langsung tidak menghiraukan kehadiran orang ramai kerana mereka asyik melakukan perbuatan terkutuk dan bimbang sekiranya mereka berani melakukan aksi tidak elok.
Pengunjung, Suffian Ghazali, 40, mahu pihak berkuasa berkaitan melakukan rondaan setiap masa mencegah gejala pasangan kekasih yang melakukan aksi romantik di tempat awam.
"Mereka perlu melakukan aktiviti pencegahan bagi membendung pasangan membuat perkara sumbang kerana Dataran Merdeka dikunjungi ratusan keluarga.
"Nampaknya bilangan pasangan makin bertambah kerana tidak ada orang yang memarahi mereka walaupun melakukan perbuatan salah," katanya.

Baru Bian : Pilihanraya Masa Terbaik Rakyat Sarawak Ubah Nasib

Posted: 12 Mar 2011 01:08 AM PST


KUCHING 12 MAC : Pilihanraya negeri yang akan dihadapi dalam masa terdekat ini adalah kesempatan terbaik bagi rakyat Sarawak mengubah nasib diri menjadi lebih baik dan maju ke hadapan.
Kerakusan kepimpinan negeri Barisan Nasional atau BN diketuai Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumpul kekayaan dengan mengaut keuntungan dari hasil negeri dengan berlaku penyelewengan termasuk rasuah di sepanjang pentadbirannya harus menyedarkan rakyat bahawa perubahan perlu dilakukan demi kebaikan bersama.  
Ketika berucap dalam konvensyen Parti Keadilan Rakyat atau PKR Sarawak di sini hari ini Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri , Baru Bian berkata Ketuanan Rakyat yang diperjuangkan Pakatan Rakyat atau PR sememangnya nyata kerana rakyatlah yang berkuasa menentukan tampuk kepimpinan di negeri Sarawak.
Dengan kuasa rakyat ini serta senario politik negara yang berubah masa kini, katanya PR yakin adalah tidak mustahil BN dapat ditumbangkan dalam pilihanraya negeri ke 10 akan datang.
Katanya, kehidupan serba mundur yang ditempohi oleh ramai masyarakat etnik Sarawak selama ini adalah bukti nyata BN tidak menjaga kebajikan rakyat dan hanya mementingkan golongan tertentu serta kroni dari kalangan pemimpin mereka.
Jelasnya, kenaikan harga barang seperti petrol dan makanan menyebabkan kehidupan rakyat semakin tertekan ditambah dengan ketamakan Ketua Menteri dan pemimpin BN lain yang menerajui negeri berpuluh tahun mengaut kekayaan dari hasil negeri menjadikan rakyat terus menerus mundur dan tidak terbela.
Adalah malang ujarnya Sarawak sebagai negeri yang punya banyak sumber dan terbesar di Malaysia menjadi mangsa barisan pemimpin  seperti ini yang semudahnya merampas harta rakyat seperti tanah adat atas nama pembangunan.
Baru Bian berkata, PR menawarkan pilihan lebih baik kepada rakyat dan akan memperjuangkan kepentingan rakyat apabila diberi mandat mengambilalih pentadbiran negeri selepas pilihanraya negeri nanti.
Baru Bian berkata, PR memberi fokus terhadap lima isu dalam pilihanraya negeri ini iaitu menghapuskan kemiskinan, meningkatkan pembangunan insfrastruktur di bandar dan pendalaman, memajukan bidang pendidikan, menghapuskan amalan rasuah, kronisme dan nepotisme serta mengembalikan tanah NCR kepada rakyat.  
Keengganan Abdul Taib menyahut cabaran debat dengan pelbagai alasan tambahnya merupakan jawapan betapa Ketua  Menteri itu cuba mengalihkan tumpuan terhadap segala salah laku dan penyelewengan yang berlaku di sepanjang tempoh kekuasaannya.
Tsunami politik yang berlaku pada 2008 adalah bukti rakyat di negara ini dahagakan perubahan dan rakyat Sarawak perlu melakukan perubahan  dengan menyingkirkan regim Abdul Taib dalam pilihanraya negeri ini ke arah mengecapi kehidupan lebih sempurna dan masa depan yang terjamin.

Bible Bahasa Melayu - Najib Khianati Penganut Kristian Sarawak

Posted: 12 Mar 2011 01:06 AM PST


KUCHING 12 MAC : Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Sarawak,  Baru Bian membidas Perdana Menteri Najib Razak dan Kementerian Dalam Negeri kerana mendalangi penahanan 30 ribu naskah Kitab Injil versi Bahasa Malaysia di Pelabuhan Kuching sejak Januari lalu.
Dalam kenyataannya, Baru menganggap tindakan itu sebagai pencabulan hak masyarakat Kristian di Sarawak dan kegagalan Putrajaya mendokong kebebasan beragama yang termaktub dalam perjanjian Perjanjian Persekutuan 1963 yang membolehkan Sabah dan Sarawak menanggotai Malaysia.
"Ia bukan sahaja pencabulan terbuka terhadap hak orang Kristian yang termaktub dalam pelembagaan tetapi bertentangan dengan provisi dan syarat-syarat dalam Perjanjian Malaysia 1963. Sebagai rakyat beragama Kristian di Sarawak, kita diberi jaminan bahawa hak kebebasan agama sebelum Sarawak menyertai Malaysia" kata Baru Bian.
Menurut Baru, sebuah surat bertarikh 12 Januari 2011 mengenai penahanan itu oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran Negeri Serawak menyatakan rampasan itu dilakukan dibawah seksyen 9A, 17 dan 18 di bawah Akta Penerbitan dan Mesin Cetak 1984, sementara menanti keputusan Menteri Dalam Negeri.
Sebelum ini KDN turut menahan lima ribu kitab Injil Bahasa Melayu di Pelabuhan Klang sejak tahun lepas.
Menurut Baru lagi, hal ini tidak dapat diterima masyarakat Kristian di sini dan mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab sebagai ketua Kerajaan Persekutuan.
"Beliau (Najib) tidak boleh memberi sebarang alasan bahawa 'Napoleon Kecil' yang menyebabkan masalah ini," tegas beliau.
Baru berkata masyarakat Kristian di negara ini, terutamanya di Sarawak harus menghantar mesej tegas dengan mengubah kerajaan pada pilihanraya negeri dan pilihanraya umum akan datang.

Razaleigh: Saya tiada wang untuk politik wang

Posted: 12 Mar 2011 01:05 AM PST

Sekali lagi saya dituduh membawa parti ke mahkamah.  Saya juga dituduh terlibat dalam politik wang semasa pemilihan parti dalam tahun 1987.  Saya tidak mempunyai wang untuk tujuan itu.  Saya tidak ada kroni.  Sebenarnya, saya menentang politik wang.  Allah Maha Mengetahui bahawa saya tidak pernah membuat segala perkara itu.  Sungguhpun demikian, saya dipilih setiap kali saya bertanding di Gua Musang.
Saya tidak pernah mencuri.
Saya tidak pernah menipu.
Dia yang mencuri dan menipu akan rasa berdosa sepanjang masa, sepanjang hayatnya.
*Ulasan Tengku Razaleigh Hamzah (gambar kiri) mengenai perkara yang dibangkit dalam buku Mahathir Mohamad pada 11 Mac 2011.
 

SUPP ada senjata rahsia pada pilihan raya negeri

Posted: 12 Mar 2011 01:04 AM PST

Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) memiliki senjata rahsia untuk menghadapi pilihan raya negeri akan datang, kata presidennya Tan Sri Dr George Chan.

NONEBagaimanapun, Dr Chan, yang kelihatan ceria ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, petang semalam setibanya dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), enggan menjelaskan tentang senjata rahsia yang beliau maksudkan itu.

"Saya sungguh gembira kerana memiliki senjata rahsia selepas pulang dari Kuala Lumpur. Senjata ini akan digunakan pada masa yang sesuai.

"Sesiapa daripada anda yang ingin tahu tentng senjata rahsia saya ini, silalah baca buku 'The Art of War'. Anda akan tahu tentang senjata rahsia ini melaluinya," kata Dr Chan, yang juga Timbalan Ketua Menteri Sarawak, kepada pemberita di Kuching.

Buku yang beliau maksudkan itu adalah karangan Sun Tzu, seorang pakar strategi ketenteraan China pada akhir abad keenam Sebelum Masehi. Ia mengandungi falsafah peperangan dalam menangani konflik dan untuk memenangi pertempuran.

NONEBuku ini bukan sahaja popular dalam kalangan ahli teori ketenteraan, tetapi juga pemimpin politik dan pengurus syarikat.

Sebagai sebahagian daripada strategi untuk memenangi semua 19 kerusi pada pilihan raya negeri akan datang, Dr Chan berkata SUPP telah melantik 300 juru kempen yang terdiri daripada kalangan golongan muda dan bersemangat tinggi.

Beliau berkata 'perajurit' yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat ini dilatih dan diberi tanggungjawab untuk bertemu pengundi dan mendapatkan keyakinan mereka.

"Saya telah serahkan senarai nama 300 'perajurit' ini kepada Perdana Menteri (Datuk Sri Najib Razak).

"Mereka sudah bersiap sedia untuk turun ke gelanggang dan berjuang pada pilihan raya negeri akan datang, yang saya sifatkan sebagai suatu peperangan.

NONE"Di samping itu, terdapat 10,000 lagi anggota baru parti ini yang saya mahu mereka tampil ke hadapan untuk membuktikan bahawa mereka mampu memberi sumbangan dan membantu parti memenangi pilihan raya negeri nanti.

"Kami akan menghadapi satu peperangan yang sungguh hebat, tapi saya yakin kami mempunyai peluang baik. Saya nampak ada perubahan pada sikap (masyarakat Cina) terhadap kami. Mereka dapati SUPP juga serius untuk berubah," katanya.
Ditanya sama ada kunjungan beliau ke Kuala Lumpur akan disusuli dengan lebih banyak berita baik dan hadiah bagi masyarakat Cina, Dr Chan berkata: "Ya, kami sentiasa berjuang ke arah itu".

Pada pilihan raya negeri lalu, SUPP kalah lapan daripada 19 kerusi yang ditandinginya, tetapi mendapat satu kerusi tambahan apabila ADUN kawasan Engkilili daripada parti Bebas, Dr Johnicol Rayong, menyertai SUPP pada tahun lalu.

- Bernama

First Lady caught with sticky fingers in pie

Posted: 12 Mar 2011 12:58 AM PST

First Lady caught with sticky fingers in pieFew will forget July 17 2008, the date when investigating officer Jude Pereira said he took a statement from the First Lady Rosmah Mansor over Saiful Bukhari Azlan complaint's that he was allegedly sodomised by Opposition Leader Anwar Ibrahim in June 2008.
No doubt, Saiful denies he ever met Rosmah. And government prosecutors solemnly assure us this 'fact' is correct - he never met her! But then, Saiful and her husband Prime Minister Najib also once said they never met each other. But later, they admitted they did - i.e. Najib did meet Saiful and Saiful did meet Najib!
Will Saiful and Rosmah later recant? After all, why should the police take her statement if she is not involved?
The sorry plot thickens. This time the First Lady is implicated in this most farcical of trials in Malaysian history. She is like the rabbit which is caught in the headlights of a car. Her involvement which was disclosed via Pereira's admission, adds a new twist to this sorry saga.
Is Pereira foolhardy or simply doing his job in telling the truth so that he will not commit perjury? Others before him have lied through their teeth and been awarded inducements behind the scenes. Is this the first breakthrough in Sodomy II?
Those who have been following the trial will agree that Saiful sounds like a person who should be put in a straight jacket, then committed and have the key to his padded cell thrown away. He seems to revel in telling the whole world that he has been sodomised and conveniently points his finger at Anwar.
But when the medical examinations are done, his own semen is found in his rectum along with a whole load of other people's semen. Apart from the distasteful disclosures of ejaculate being found on the outside of his clothes, does this guy have hair-trigger problems?
The First Lady's statement must mean her involvement is damning. It is puzzling that someone who is nothing more than a teaboy in the office can be whisked straight away to meet the First Lady. And her husband.
Saiful who claims to have been sodomised was reported to have run into the arms of the First Lady. She may deny it but is her home that accessible to members of the public who have something to complain about? Is she the mother of all compassionate counselors? Otherwise what is so special about Saiful then? Is she his protector or has she designs on younger men?
Few people believe that Saiful can be sodomised by a man with a bad back. Never mind the ludicrous plot, even the actors are wrongly picked.
Is there anything that the First Lady does not involve herself in? She has been criss-crossing the globe and covering all those events that do not need her presence at all. Even her specially dedicated team called the F.L.O.M. attracted criticism that her hubby had to withdraw it from his website.
The First Lady went to the Middle East and talked about all the talented children but ignored all those girls who had been raped in the Sarawak rainforest.
She stood in for her husband when he had chicken pox and met the Australian premier and the US Secretary of State.
Now that we are told the First Lady has some sort of involvement in Sodomy II, perhaps Prime minister Najib Abdul Razak was never ill with chicken pox. Perhaps she told him to be isolated in the ICU so that she could have an excuse to meet the Julia Gillard and Hillary Clinton.
The odd appearance at the last round of by-election campaigning to ask the public if she had the "face of a liar" is a stupid act. If she accepted the crowd's silence as an agreement, then she is more foolish than she looks. Of course no one will admit that to her face.
The First Lady has been involved in some dicey scams before – who is to know she actually phoned up her so called buddy the King of Saudi Arabia? All this name dropping is so pat as we have no means to verify if this is true or not. Perhaps it was done to make us think she is important, with friends in high places.
Other incidents like making the Hollywood actor Robert De Niro come into the country incognito is another publicity stunt. It is to increase the First Lady's popularity ratings, principally among the rural voters.
How many other pies has the First Lady got her finger in?  And will this First Lady score a first by being asked to appear in the witness stand?

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT