Nuffnang

Pengikut

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


Analisa Politik Terengganu, Mampukah PAS kembali memerintah?

Posted: 21 Feb 2011 05:53 PM PST

Oleh: Shuhaimi Al-Maniri

Berikutan tulisan saya bertajuk Analisa Pilihanraya kecil: Dimanakah kesudahannya strategi politik PAS? dalam Siasah keluaran lepas, bil: 0251 (18-24 Februari, 2011) telah mendapat respons dari beberapa orang kenalan meminta saya mengulas berkaitan dengan pandangan saya terutama berhubung dengan cakap-cakap politik dewasa ini bahawa PAS mempunyai peluang kembali memerintah  Terengganu selepas PRU-13 tidak lama lagi.

PAS telah melepaskan satu peluang yang baik untuk berkuasa semula di Terengganu bagi kali ke-3 dalam PRU ke-12 dimana PAS berjaya mempertahankan Kelantan dan merampas Kedah bersama dengan Pakatan Rakyat serta membentuk kerajaan di Selangor dan Perak pada tahun 2008 yang lepas. Kegagalan PAS menawan Terengganu dalam PRU ke-12 adalah kerana kesilapan strategi atau ada sebab lain?

Saya masih ingat, lebih kurang 9 bulan sebelum PRU ke-12 yang lepas, Ikatan Anak Perantauan Terengganu (Perantau) mengadakan "Seminar : Analisa Politik Terengganu – Mampukah PAS Menguasai Terengganu?" sempena dengan Kongres Anak Terengganu pada Sabtu, 30hb. Jun 2007 di Kuala Lumpur.

Seorang wakil Perantau, Dr. Shafie Abu Bakar membuat satu kertas induk bertajuk ‘Mampukah PAS kuasai Terengganu?' dan mantan Menteri Besar Terengganu yang juga Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memberikan ucaptama yang bertajuk, "Kembalikan Pemerintahan Islam di Terengganu” serta saya sendiri memberikan ucapan aluan bertemakan 'memikirkan masa depan Terengganu!.

Masa depan PAS di Terengganu

Dalam satu kajian lapangan (Perantau, 2007) menunjukkan beberapa fakta yang menarik, iaitu mereka (rakyat Terengganu) tidak kisah siapa yang memerintah, asalkan tidak ganggu kerja mereka (63%), manakala yang mahu memastikan pemerintah (32%) dan yang tidak tahu (5%). Pandangan pihak wanita pula lebih berbeza, tak kisah, jangan ganggu kerja mereka (67 %), perlu pastikan pemerintah (24%) dan tak tahu (9%) (Perantau, 2007: 11 & 19)

Ini menunjukkan penduduk Terengganu bersifat terbuka dan sedia menerima pelbagai parti dan ideologi. Tiada elemen budaya dan dialek bahasa tempatan (seperti Kelantan) yang boleh mengikat rasa 'kekitaan dan kemegahan' yang tinggi untuk mempertahankan identiti negeri khususnya bila berada di luar Terengganu di kalangan penduduk negeri Terengganu berbanding dengan penduduk negeri Kelantan.

Kerajaan PAS berjaya memerintah Terengganu sebanyak 2 kali. Kali pertama bertahan selama 2 tahun 4 bulan (1959 hingga 1961) pimpinan (Allayarham) Daud Samad sebagai Menteri Besar dan kemudiannya selama satu penggal sahaja pada kali kedua (1999-2004) pimpinan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Menteri Besar.

Setakat ini PAS hanya mampu bertahan memerintah Terengganu tidak lebih dari satu penggal  berbanding di Kelantan. Kali pertama kerajaan PAS Kelantan bertahan selama 18 tahun dan kali kedua bertahan sehingga sekarang (telah melebihi 20 tahun).

Semasa berkuasa selama 4 tahun (1999-2004) di Terengganu, PAS berusaha mewujudkan pembangunan dan menjaga kebajikan rakyat seperti pembahagian tanah kepada rakyat, menghapuskan cukai pintu dan tol serta berusaha melaksanakan pemerintahan Islam di Terengganu tetapi disebabkan berbagai halangan dari segi ekonomi dan politik, kemampuan mereka dilihat sebagai terhad.

Selepas kekalahan PAS kepada UMNO (BN) pada pilihanraya 2004, PAS seharusnya telah mengatur langkah bagi memulihkan kekuatan bagi menguasai pemerintahan di Terengganu. Mengikut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Harun Taib, "perancangan untuk merampas semula telah berlaku lama sejak 2004 lagi, selepas Terengganu dirampas semula oleh BN…Bermula tahun ini, kita mulakan satu langkah baru daripada persiapan peribadi sehingga menyerang BN dengan slogan yang digunakan diperingkat pusat, iaitu "PAS Ganti UMNO".

ADUN Manir tersebut berkata, "kita sudah mula bergerak untuk menyakinkan rakyat negeri Terengganu bahawa PAS mesti menggantikan UMNO. Sekarang ini kita sudah menyerang. Kita menerangkan kepada rakyat tentang penyelewengan-penyelewengan yang dibuat oleh kerajaan BN Terengganu, ketidakupayaan UMNO BN Terengganu memberikan kesegaran kepada rakyat negeri itu".

Diperingkat 'grass root' rakyat bermuafakat sesama mereka, dan kata orang Terengganu…"tahun ini kita ubah (kerajaan) sekali", kadang-kadang bukan orang PAS sahaja, orang UMNO pun sama juga. Mereka mahu berubah kepada kerajaan PAS", tegas beliau yang juga Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat.

Pengundi memberi sokongan politik bergantung kepada isu semasa. Dari segi psikologi dilihat jiwa dan fikiran rakyat Terengganu kurang berstrategik sebagaimana pengundi di Kelantan, sebaliknya dilihat sebagai 'mudah berubah angin dan berubah rasa'. (Dr. Shafie Abu Bakar, Analisa Politik Terengganu: Mampukah PAS Kuasai Terengganu: 10)

Di sini pentingnya adunan diantara calon lama dan baru berdasarkan kelayakan dan kesesuaian. Kelapan-lapan ADUN sedia ada terdiri Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (Rhu Rhendang), Dato' Harun Taib (Manir), Mohd Abdul Wahid Endut (Wakaf Mempelam), Dr. Syed Azman Syed Nawawi (Batu Burok), Datuk Tengku Hassan Tengku Omar (Landang), Wan Hassan Mohd Ramli (Sura), Mohd Nor Hamzah (Bukit Payong) dan Dr. Alias Razak (Bukit Tunggal) boleh dipertaruhkan sebagai "muka lama" yang akan mempertahankan kerusi masing-masing.

Daripada 24 kerusi berbaki yang masih dipegang oleh BN, PAS hanya memerlukan 9 kerusi sahaja lagi (dengan syarat 8 kerusi diatas kekal)  untuk membentuk kerajaan ke-3 PAS yang baru di Terengganu. Di sinilah letaknya kebijaksanaan percaturan politik Datuk Harun Taib sebagai "nakhoda" atau Pesuruhjaya PAS di Terengganu.

Dalam menghadapi PRU ke-13 nanti, PAS mesti bijak membuat percaturan politik dalam usahanya menggantikan UMNO di Terengganu. Pemilihan calon pilihanraya hendaklah dari kalangan berkelayakan yang boleh menang dan menepati kehendak pengundi serta dilihat sebagai satu pasukan yang boleh memberikan "harapan baru" kepada PAS memerintah negeri Terengganu.

Artikel ini diterbit untuk akhbar Siasah



MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Siapa memperkosa hak Melayu selama ini?

Posted: 21 Feb 2011 08:57 PM PST

Apabila mereka buka mulut, mereka cuba melabel diri sebagai "hero" dan pembela bangsa. Mereka menjaja nama bangsa mahupun agama demi mengemis sokongan masyarakat. Mereka menggunakan alasan "Hak Melayu yang dijamin perlembagaan" untuk mewujudkan ketidakharmonian antara kaum. Walhal hakikat sebenarnya, mereka cuma mahu mempertahankan "periuk nasi" dan keberlangsungan saki-baki kuasa yang ada. Persoalan "hak Melayu" sememangnya telah terjamin oleh perlembagaan sampai bila-bila. Persoalannya, siapa yang memperkosa hak Melayu ini selama lebih separuh abad merdeka?

Bayangkan, walaupun bersandarkan dengan fakta-mereka akan terus cuma menegakkan benang yang basah. Saya melihat ia suatu yang sangat bodoh dan tidak matang apabila golongan ini cuba mempolitikkan segala isu yang timbul dan dilihat cuba menggugah keamanan dengan menjerumuskan hampir apa jua isu ini kepada isu perkauman.

myBALIKpulau oh myBALIKpulau

Kali ini isunya bukan kepala lembu, bukan kandang babi, bukan "Cina" masuk surau. Kali ini, isunya adalah mengenai risalah myBALIKpulau yang diterbitkan oleh Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang (Arts-ED) yang dikatakan "menghina Melayu dan sangat berbahaya".

Ada dua kekeliruan yang telah ditimbulkan mereka yang tidak berpuas hati. Pertamanya adalah berkaitan sumber-sumber sejarah yang dituduh "menghina Melayu dan berbahaya". Kedua adalah mengenai "siapa" yang bertanggungjawab menerbitkan risalah tersebut.

Pada 11 Februari baru-baru ini, Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang telah mengeluarkan tiga mukasurat Kenyataan Akhbar yang menjawab semua pertuduhan mengenai sumber-sumber sejarah yang menjadi rujukan. Jelas, terang lagi bersuluh sebenarnya tiada isu panas yang boleh dimainkan.

Mari kita turuti sepintas lalu kronologi myBALIKpulau. Isu ini dibawa oleh ADUN Pulau Betong Muhammad Farid Saad (gambar kanan). Risalah ini seperti yang kita sedia maklum dituduh sebagai menghina orang Melayu, cuba melupuskan sejarah Melayu di Balik Pulau dan cuba mengelirukan generasi muda. Muhammad Farid Saad juga menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Pentadbiran Pakatan Rakyat telah menerbitkan risalah myBALIKpulau tersebut.

Maka seperti biasa, Utusan Malaysia akan mula "memukul gendang" perkauman. Pada 2 Februari 2011 terpampang besar tajuk utama berita akbar tersebut "Lupa Sejarah, Hina Melayu" yang dilihat cuba memainkan sentimen perkauman. Ya. Mungkin inilah hakikat sebenar 1Malaysia yang dibanggakan Najib Razak. Jelas, wajah 1Malaysia ini kelihatan sangat capik.

Isu ini tidak terhenti setakat ini. Sejurus selepas itu, pada 9 Februari 2011 sebuah badan yang menamakan diri mereka Gabungan Bela Hak Islam (Gabungan) yang terdiri dari empat NGO mendesak kuat agar Kerajaan Pulau Pinang mengharamkan risalah tersebut dengan sebab yang sama.

Kerajaan Negeri meminta agar Utusan dan Muhammad Farid memohon maaf tetapi tidak diendahkan. Malang sekali buat ADUN Pulau Betong ini. Pada 15 Februari, kerajaan Pulau Pinang bertindak memutuskan untuk menyaman beliau dan Utusan Malaysia. Hal ini disebabkan kerana risalah itu sebenarnya ditaja oleh Kerajaan Negeri dan juga Jabatan Pelancongan Pulau Pinang bawah kepimpinan GERAKAN-BN. Ini beerti, segala tuduhan yang dilemparkan terhadap kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang adalah sesuatu yang berniat jahat.

Agenda Jahat UMNO-BN

Masih tidak berpuas hati dengan "sambutan hangat rakyat". Api perkauman terus-menerus ditiup sebaik mungkin. Pada 16 Februari 2011, beberapa lagi pertubuhan NGO dan individu membuat laporan polis berhubung risalah ini. Pertubuhan NGO tersebut terdiri daripada Pertubuhan Seni Silat Gayung Pulau Pinang, PERKASA, Belia 4B Permatang Pauh dan Johari Ahmad. Pertubuhan Suara Anak-Anak Malaysia misalnya dilihat cuba mengheret Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang dengan menyerahkan tiga sampul surat yang mendakwa mengandungi "bukti pembabitan kerajaan negeri" dalam penerbitan dan pengedaran risalah myBALIKpulau ini.

Belumpun isu myBALIKpulau reda, media UMNO memainkan isu perobohan yang melibatkan 1,000 gerai penjaja haram oleh Majlis Perbandaran Seberang Perai di sekitar Taman Pelangi. Isu ini telah mendapat liputan yang meluas media cetak maupun elektronik. Kerajaan Negeri Pulau Pinang digambarkan "tidak perihatin" kepada nasib yang menimpa masyarakat Melayu. Walhal notis sebanyak empat kali telah dikeluarkan oleh pihak majlis.

Ini semua adalah permainan jahat. Para pemerhati menyimpulkan isu yang dilihat "membakar sentimen" perkauman ini adalah percubaan menjerumuskan kestabilan negeri ke kancah "ketegangan kaum". Dalam banyak-banyak isu yang timbul di Pulau Pinang. UMNO dilihat menjadi dalang utama memanipulasi isu. Bagi pendapat saya, isu ini sepatutnya tidak timbul. Rakyat Pulau Pinang lebih mengetahui perkara yang sebenar.

Soalan saya, apakah ini sesuatu yang bagus untuk rakyat, negeri mahupun negara? Tentu sekali tidak. Soalan saya lagi, sekiranya UMNO-BN berjaya menaikkan kemarahan rakyat khususnya orang Melayu, siapa yang akan untung? Tentulah UMNO. Adakah orang Melayu terbela di bawah BN satu ketika dahulu? Anda sendiri tahu jawapannya!

Skandal RM30 juta Pulau Jerejak??

Jangan jadi bodoh. Jangan bantut akal. Mari kita lihat dan fikirkan. Semasa isu Interlok timbul- isu ini telah dibawa ke peringkat tertinggi Kementerian Pelajaran. Walaupun pada mulanya mengundang tindakan emosi sesetengah pihak, Interlok dibawa ke meja mesyuarat dan rundingan. Wacana-wacana bersifat ilmiah terus dibahaskan.

Berbeza dengan apa yang berlaku di Pulau Pinang; risalah myBALIKpulau tidak diberikan tempat yang adil seperti Interlok. Tindakan yang diambil dilihat emosi semata-mata. Mengapa ia jadi begini? Jawapannya amat mudah - Interlok disuarakan MIC manakala myBALIKpulau cuba diletakkan di bahu DAP! Bagi saya, apa yang berlaku sangat-sangat memalukan.

Ada beberapa sebab mengapa UMNO menimbulkan isu perkauman sebegini. Salah satu sebab adalah untuk menutup mata rakyat atas pembongkaran skandal RM30 juta Pulau Jerejak yang berlaku di bawah pimpinan Koh Tsu Koon (gambar kanan) di mana beliau telah menyerahkan Pulau Jerejak kepada UDA. Ini merupakan skandal yang sangat hot. Cuba teka, siapa yang untung?

Rakyat Malaysia semakin matang. Ini bukan lagi zaman fotostat. Ini bukan lagi zaman mesin taip. Segala maklumat cuma dihujung jari rakyat. UMNO-BN harus sedar dan insaf. Sekiranya wujud kedaifan di kalangan rakyat Pulau Pinang, apatah lagi dari kalangan masyarakat Melayu; UMNO harus cermin diri mereka sendiri. Hodohkan?

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas

... kerana kamu BUKAN YB UMNO!

Posted: 21 Feb 2011 07:35 PM PST


Setakat yang saya ketahui, tidak ada perbincangan mengenai laporan ini. Saya agak terkejut Free Malaysia Today (FMT) menyiarkan laporan yang tidak berasas ini," - Azmin Ali

"Setakat yang saya tahu, tidak ada laporan mengenai KPI ahli parlimen PKR," - Syed Husin

Pengesahan Fuziah Salleh;

Sementara itu, naib presiden PKR, Fuziah Salleh mengesahkan bahawa beliau telah membangunkan sistem penilaian KPI untuk semua ahli parlimen PKR, dan diluluskan oleh MPP, ADUN dan ahli majlis tempatan bagi meningkatkan prestasi mereka, sewaktu beliau menjadi pengarah latihan parti itu pada 2009.

Laporan penuh mkini di sini

EDYES wrote:

Timbalan Presiden kata tidak berasas, bekas Timbalan Presiden pula kata tidak ada laporan! Tetapi seorang Naib Presiden yang berani menempelak dengan mengesahkan memang wujud sistem penilaian KPI untuk semua ahli parlimen PKR.

Kepada Ahli Parlimen yang lain, Yang Berhormat dan Yang Berkhidmat harus yakin bahawa samada wujud atau tidak penilaian prestasi KPI, ahli MP harus peka terhadap keperluan rakyat setempat dan juga menjaga displin kehadiran di Parlimen tanpa memikirkan sistem pemantauan yang sedia ada.

Adakah YB perlu tahu terlebih dahulu bahawa ada penilaian KPI, maka selepas itu baru bekerja keras untuk rakyat dan kehadiran penuh di Parlimen? Tolonglah jadi ahli parlimen yang hebat di mata rakyat, kerana kamu bukan YB UMNO !

Gajah Putih RM56juta di Keramat ... Nong Chik pi tengok sat

Posted: 21 Feb 2011 03:28 PM PST


TERBIAR....Keramat Mall yang masih tidak beroperasi.
KUALA LUMPUR: Projek gajah putih. Itu gelaran yang diberikan penduduk sekitar Keramat terhadap kompleks pasar dan perniagaan moden, Keramat Mall yang siap dibina pada penghujung 2008 apabila sehingga kini ia masih gagal beroperasi.

Malah, tinjauan Metroplus mendapati kompleks berharga lebih RM56 juta kira-kira setengah kilometer dari pasar lama dilengkapi pelbagai kemudahan antaranya teknologi tinggi tenaga solar, dewan serba guna selain menempatkan 448 gerai itu masih ditutup kepada orang awam dan beberapa kawasan di sekelilingnya terbiar dan dipenuhi semak-samun.

Lebih menyakitkan pandangan apabila dinding zink yang dibangunkan di hadapan pasar itu roboh dan tidak diselenggara sehingga berbahaya kepada orang ramai khususnya pejalan kaki dan kanak-kanak.

Bukan itu saja, rata-rata peniaga yang ditemui di Pasar Datuk Keramat masih enggan berpindah ke kompleks berkenaan berikutan kegagalan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyediakan kemudahan dan memenuhi tuntutan mereka.

Peniaga, Sohid Ariffin, 49, berkata lokasi pasar basah yang ditempatkan di bahagian atas kompleks itu tidak praktikal apatah lagi kedudukan lot kedai yang dipisahkan dengan tembok tidak dipersetujui peniaga.

Katanya, peniaga mahukan pasar berkonsep terbuka bagi memudahkan pelanggan membuat pilihan seperti yang diguna pakai pasar raya besar kerana ia lebih relevan dan mesra pengguna.

"Selagi semua tuntutan tidak dipenuhi, kami enggan berpindah ke sana. Peniaga memerlukan sebuah pasar bukan kompleks seperti itu dengan kedudukan lot kedai tidak teratur dan boleh menyebabkan kami kehilangan pelanggan.

"Bukan hanya perlu menampung kos sewa yang berkali ganda mahal daripada kos sewa kini, bahkan saiz lot kedai di kompleks itu jauh lebih kecil berbanding lot kedai kami yang sedia ada," katanya.

Bagi peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Ibrahim, 64, peniaga kesal berikutan pihak bertanggungjawab tidak mendapatkan pandangan peniaga sebelum projek itu dibangunkan.

"DBKL seharusnya belajar melalui kesilapan dan kegagalan pihaknya terhadap operasi di tiga pasar awam moden sebelum ini. Lihat saja Kompleks Perniagaan dan Komuniti Bandar Baru Sentul, apa sudah jadi dengan kompleks itu.

"Kami bukan minta secara keterlaluan, tetapi hanya kemudahan yang cukup untuk membolehkan peniaga terus berniaga dan pelanggan berasa selesa," katanya.

Sementara itu, pelanggan Mokhtar Sajir, 75, berkata kompleks berkenaan tidak mesra pelanggan khususnya warga emas kerana menempatkan pasar basah di tingkat atas.

"Mengapa pasar basah diletakkan di bahagian atas. Biarpun kemudahan lif disediakan, ia tetap menyusahkan pelanggan warga emas. Selain itu, kemudahan tempat meletak kenderaan yang tidak mencukupi bukan hanya menyusahkan peniaga, tetapi pelanggan," katanya.

Kemelut yang melanda kompleks itu bermula apabila peniaga membuat keputusan sebulat suara mahu DBKL memenuhi semua tuntutan mereka sebagai syarat 'wajib' untuk berpindah antaranya meminta DBKL menyediakan peti sejuk besar untuk penyimpanan barangan basah, menyediakan lif bersesuaian untuk kemudahan mengangkut barang selain kadar sewa bulanan lebih rendah. Pada Jun 2009 Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta DBKL bersetuju membina bangunan tambahan yang dikhususkan untuk lebih 124 peniaga barang basah dengan menambah peruntukan RM15 juta.

Bagaimanapun, difahamkan bangunan tambahan itu belum dibangunkan sehingga kini bagi menunggu persetujuan berpindah dari semua peniaga, malah difahamkan satu sesi dialog yang diadakan Oktober lalu turut menemui jalan buntu apabila peratusan persetujuan masih rendah -metro
STONE : Kontraktor kroni dah sebat 56juta ... lantak korang le nak buka ke tidak. Nong Chik pun buat 'bodoh' jer sebab ni projek utk rakyat, kalau projek utk YB2, Menteri2, atau projek di kawasan elite dh lama siap, ni projek di Keramat, utk rakyat biasa-biasa jer, lambat pun tak apa. Tapi kalau nak tengok dia orang datang perbaiki jalan esok, pasang lampu jalan esok, percepat pembukaan pasar tersebut, dan macam-macam lagi projek (yang memang dah lama diluluskan)penduduk Keramat kena lah berdoa supaya ADUN Keramat tu cepat padam (maaf aku tak tau siapa ADUNnya) ... sesudah subuh esok Nong Chik akan sampai, silap-silap Najib yang datang rasmi ... itu lah kerajaan 1Malaysia ... Rakyat diutamakan KONON NYA ...kepala bapak depa lah ... bila masa rakyat didahulukan?. Kalau ya dah lama segala tuntutan peniaga di sini dipenuhi ...

Bukan kerana suka pembangkang, tetapi benci sangat kat Umno

Posted: 21 Feb 2011 07:09 AM PST

Malaysiakini hari ini menyiarkan berita bertajuk "Azmin rubbishes 'KPI report' which panned him". Sebelum itu, hari ini juga, Free Malaysia Today menyiarkan berita bertajuk "Azmin and six others flunk KPI test" (sila klik gambar di sebelah untuk besarkan).

Kita tak perlu baca berita yang disiarkan oleh FMT itu. Kita juga tak perlu buang masa membaca penafian Azmin Ali dalam berita Malaysiakini itu. Kita dah baca pelbagai rungutan terhadap Azmin. Malangnya, Mamat tu tak pernah jawab dengan meyakinkan. Semakin dia jawab, semakin hilang rasa nak percaya kat dia.

Memang sakit hati. Rakyat seperti saya siang malam berharap Umno dapat dihambat dari tampuk kekuasaan. Parti perasuah yang busuk hingga ke usus itu adalah mudharat paling besar ke atas negara ini. Negara ini tak akan selamat selagi mudharat terbesar itu tak melingkup.

Nak lawan mungkar terbesar itu sorang-sorang mana nak boleh. Nak tak nak, kita terpaksa ambik parti-parti pembangkang sebagai kuda untuk menghambat Umno dari puncak kekuasaan. Bukan sebab kita suka sangat kepada parti-parti pembangkang. Banyak sangat yang kita meluat. Tetapi sebab kita lebih meluat kepada Umno.

Malangnya, banyak jelatang dalam parti-parti pembangkang yang bubuh paku atas jalan perjuangan rakyat yang berusaha menghambat Umno. Pada saya, jelatang-jelatang yang bubuh paku atas jalan perjuangan rakyat itu lebih jahat dari Umno.

Saya tak payah tuduh Azmin adalah salah seorang dari jelatang yang bubuh paku atas jalan perjuangan rakyat. Semua orang ada akal. Boleh nilai sendiri. Yang sah, apa pun orang kata, Azmin tetap wangi di hati Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tak siapa boleh buat apa. Isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan anaknya Nurul Izzah pun tak boleh buat apa-apa.

Berikut ialah sebahagian rungutan yang semakin Azmin jawab semakin kita tak percaya:

"Ahli-ahli PKR di sini mahu saya lawan dengan Azmin, sebab Azmin 'cakap tak serupa bikin', di kawasan saya Taman Seri Gombak, Azmin hanya turun melawat dua kali sahaja sejak bergelar Ahli Parlimen. Hand phone tak buka, sms tak jawab" - Abu Bakar Ninggal

"...maka pada hemat kami bila YB Azmin mengambil alih ,perkara ini di masukan dalam rancangan bagi kesejahteraan rakyat yg memilih nya. Tapi hampeehh!! Habis mcm mana kami nak undi beliau lagi pada PRU13 nanti ,jika perkara sebegini pon tidak di ambil perhatian?" - Indraputra 80

"Saudara Azmin, I valued some leaders of PR like TSKI for his professionalism and hard work and YB Zuraidah who at least try to help me. It is my prayer that PR continue to rule Selangor for another 5 years but my worry is that people like you will bring the downfall of PR" - Dr Rafick

PANAS! Aset Taib Mahmud & Keluarga bakal dibeku

Posted: 21 Feb 2011 02:52 AM PST


KUCHING: Governments in eight countries have been urged to freeze assets belonging to Sarawak Chief Minister Taib Mahmud and his family members following a disclosure today that 49 companies over there were linked to him.

Anti-corruption and anti-money laundering authorities in the eight nations were also urged to launch investigations into Taib-linked businesses.

Revealing the names of the 49 companies, the Swiss-based Bruno Manser Fund (BMF) said: "The Bruno Manser Fund has today released a blacklist of companies related to the family of Abdul Taib Mahmud, the long-serving Chief Minister of the Malaysian state of Sarawak.

"The blacklist contains the names and company numbers of 49 companies in eight countries which are thought to be worth hundreds of millions, if not billions, of US dollars. A considerable number of the companies are active in the real estate and property sector."

The list included 13 Malaysian companies and firms in Australia (10),Canada (nine), Hongkong (seven), US (four), British Virgin Islands (three) and Jersey (one).

(The list can also be viewed under: stop-timber-corruption.org/resources.)

Among the Malaysian companies, the most notable is the Taib family-owned Cahya Mata Sarawak (CMS) which incidentally is the state's largest private company, and the Ta Ann logging group.

The other companies listed are Sakto, an Ottawa-based property developer and London-based Ridgeford Properties which deals in high-end realty. Also on the list is Wallysons Inc, the owners of the FBI Northwestern Regional Headquarters building in Seattle.

FMT previously reported that Wallysons Inc was believed to be co-owned by Taib's son and Kota Samarahan MP Sulaiman Abdul Rahman Taib and son-in-law, Sean Murray.

CMS was involved in the construction of the Bakun hydroelectric dam and the RM300 million parliament building in Kuching.

Prosecute the Taibs

BMF's list confirms extensive reports, which have been circulating on the web in recent months, about Taib's colossal wealth in Sarawak and abroad derived from corruption and the destruction of the state's rainforest through logging and oil palm plantations.

"The blacklist's intention is to help the listed countries' anti-corruption and anti-money-laundering authorities identify and freeze illicit Taib assets in their countries.

"Corruption has been identified as one of the main drivers of deforestation in Sarawak," BMF said, adding that in 2007, the Tokyo tax authorities had uncovered a massive corruption scheme involving kickbacks to the Taib family.

In return for payments to Taib's family, nine Japanese shipping companies had received export licences to carry logs to Japan, Sarawak's largest timber export market.

Described as one of the most corrupt politicians in Southeast Asia, Taib's illicit wealth has also been blamed for the state's poverty status.

Land grabs and illegal logging have deprived Sarawak's indigenous communities of their land and livelihood.

"Taib and his family members have illegally acquired assets worth billions of dollars in Malaysia, Canada, the UK, Australia, US and other countries.

"These assets should be restituted to the people of Sarawak, and the Taib family should be prosecuted for corruption, abuse of public funds, fraud, money-laundering, tax evasion and other related crimes" a posting on the BMF site stated.

Global pressure

BMF is also mobilising international political pressure against Taib and his family and had launched an online signature petition against timber corruption.

Taib, who has helmed Sarawak since 1981, holds three key portfolio as Chief Minister, Minister of Finance and State Planning and Resources Minister.

Together, the three portfolios collectively give him a RM38,000 a month salary and allow him "god-like" powers over every aspect of Sarawak life.

Online newsportal Sarawak Report has in recent months exposed Taib's billion dollars worth of foreign properties in Australia, Canada, the US and London, native customary rights (NCR) lands being leased to his crony companies and members of his family and land grab issues.

Meanwhile, DAP has also accussed Taib of failing to account for a staggering RM4.8 billion of Sarawak's funds over the past three years alone.

Several parties have lodged reports against Taib through the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), but no action has been taken todate.

Taib, too, has not responded to any one of these allegations. - FMT

Kenapa Bob Lokman sertai PAS

Posted: 21 Feb 2011 02:35 AM PST


by Dr. Dzul

.(Tahniah!- dari Pengerusi dan Ahli-Ahli JK Lujnah Seni dan Budaya PAS Pusat)

Nazri Abdullah, Hakarahdaily – KUALA LUMPUR, 21 Feb: Pada 19 Februari lalu, pelakon dan penulis lirik terkenal Mohd Hakim Lokman atau lebih dikenali sebagai Bob Lokman mengejutkan banyak pihak apabila menyerahkan borang menjadi ahli PAS.

Beliau menyerahkan borang itu kepada Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Razak yang juga Menteri Besar Kedah pada majlis Himpunan 30 ribu Pemuda PAS, di Kompleks PAS Kota Sarang Semut, Alor Setar, kelmarin.

Bob, penulis lirik lagu terkenal Isabela nyanyian Amy Search bukanlah artis pertama yang menyertai PAS.

Sebelum ini terdapat juga artis lain seperti Akill Hayy, Ito daripada kumpulan Blues Gang dan Ringgo dari kumpulan Arrow telah menyertai PAS lebih awal.

Harakahdaily sempat bertemu beliau bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung tindakan beliau itu.

Ikuti temubual beliau dengan wartawan Nazri Abdullah.

Harakahdaily: Apa yang menyebabkan saudara Bob terdorong untuk memilih dan menyertai PAS?

Bob Lokman: Sebab saya rasa ada masalah dengan sistem kehidupan. Saya nak mendidik anak saya dengan jalan Islam tetapi dia ada masalah dengan sistem persekolahan, sistem pergaulan, dan sistem masyarakat.

Bila saya di rumah suruh dia sembahyang, di luar ada kumpulan yang suruh dia buat benda lagha. Masa saya muda dulu saya tak sedar, dan itu berlaku pada anak saya sekarang, dan sekarang sara rasa tanggungjawab pada anak.

Tengok anak kita tidak menjadikan Allah nombor satu… dia duk ikut 'rakyat didahulukan pencapaian diutamakan', pada hal Allah nombor satu, takwa diutamakan tapi anak-kita tak tahu.

Harakahdaily: Jadi adakah faktor anak saudara itu yang telah mendorong saudara menyertai PAS?

Bob Lokman: Ya…Saya selalu merasa saya gagal mendidik anak saya dan rasa saya akan masuk neraka. Kerana itu saya rasa tidak ada tempat nak mintak bantuan, saya masuk PAS ini saya rasa ada jemaah yang boleh membawa saya ke jalan yang betul.

Mengakkan Islam itu adalah wajib, kalau saya tak terlibat, harapkan orang lain berjuang, apa akan jadi dengan anak saya nanti.

Harakahdaily: Saudara tahu PAS adalah parti pembangkang. Jadi adakah saudara tidak risau ianya akan menjejaskan sumber rezeki saudara dalam kerjaya saudara.

Bob Lokman: Saya tahu risiko itu, tapi saya serahkan rezeki saya bulat-bulat pada Allah, yang penting saya dapat selamatkan kehidupan anak saya di dunia dan saya tak masuk neraka.

Harakahdaily: Sejak kebelakangan ini, saudara dilihat banyak memegang watak-watak sebagai seorang alim berbanding watak lain termasuk pelawak. Adakah itu perubahan berterusan yang saudara akan lakukan.

Bob Lokman: Mengikut pandangan ustaz-ustaz yang saya belajar, sebab berlakon itu sumber rezeki saya, ustaz-ustaz kata boleh berlakon tetapi pilihlah watak-watak yang tidak menjadikan dosa bila kita dah tak ada nanti, pilih watak yang mendatangkan manfaat.
PAS Kelantan alu-alukan Bob Lokman

Sementara itu, di KOTA BHARU, Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, mengalu-alukan kemasukan artis terkenal negara yang juga penulis lirik lagu 'berhantu' Isabela, Bob Lokman yang kini telah menjadi ahli PAS.

Ketuanya, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman, ketika dihubungi juga turut mengucapkan tahniah di atas keberanian artis terkenal yang juga berasal dari Kelantan itu.

Sambungnya, penerimaan artis itu untuk bersama PAS cukup membuktikan parti yang memperjuangkan Islam itu tidak pernah menutup pintunya untuk mana-mana artis.

Beliau bagaimanapun tidak terkejut dengan keputusan yang diambil Bob Lokman, memandangkan latarbelakang artis itu merupakan cicit ulama terkenal Kelantan iaitu, Tok Kenali.

"Apapun tahniah kami ucapkan di atas keputusan yang diambil dan berharap beliau mempertahankan sebaik mungkin keputusan yang diambil.

"Kita juga berharap beliau akan menjadi ikon kepada generasi muda dalam memilih cara hidup yang baik,"ujarnya.

Semalam, Bob Lokman telah membuat kejutan besar pada majlis Himpunan Pemuda PAS 30k bersama pimpinan tertinggi Pemuda PAS.

Tidak cukup dengan itu beliau telah menyerahkan borang keahlian menyertai PAS kepada Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang juga Menteri Besar Kedah.



dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


5.8% saja? Mana ada cukup !!!

Posted: 21 Feb 2011 04:39 AM PST

"EPF declared that the rate,which was approved by the Finance Minister,was the 'highest dividend payout amount ever'..."

Poodahhh pundek!!!... agak-agak laa kalau nak cakap pun, apa? ingat ahli-ahli EPF melayu mudah lupa ka?! Woii... lu orang pernah bayar 8% laa, simpanan pelaburan yang lain-lain yang ada sekarang pun ada yang bagi sampai antara 8% - 10%. ASB pun bagi sampai dekat 9%, tak tau ka??! Atau buat bodoh tak tau?! Ada pula yang bagi dividen lagi tinggi siap dengan bonus lagi!.

EPF sepatutnya kena bagi lebih tinggi lagi sebab mereka ini sudah 'roling' duit simpanan kita ini dah berpuluh-puluh tahun kalau nak dibandingkan dengan lain. Sekurang-kurangnya kalau yang dah nak cukup umur lagi tiga empat tahun tu boleh lah merasa sikit lebihan dan 'enjoy' lebih sikit tabungan untuk hari tua tu.


dollah yankee -
Gurkah-gurkah politik di'port' pun lebih kurang KJ lahh..EPF nombor pun tarak!



Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Gunakanlah Gay Tanpa Was-Was

Posted: 21 Feb 2011 07:05 PM PST

Filem Kita Wajah Kita

Posted: 20 Feb 2011 09:50 PM PST


~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Kita akan diseligi Melayu ayam daging dan Melayu wala'?

Posted: 21 Feb 2011 11:30 AM PST

Bukan kerana suka pembangkang, tetapi benci sangat kat Umno

Posted: 21 Feb 2011 04:49 AM PST

Belum perintah dah nak jadi diktator

Posted: 20 Feb 2011 09:58 PM PST


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Amazing...Malaysia boleh..wow!!

Posted: 21 Feb 2011 07:00 AM PST

Saiful's sperm found inside his own anus, indicating DNA was planted
Written by Stan Lee, Malaysia Chronicle

The Malaysian government's DNA expert Dr Seah Lay Hong continued to duck tough questions from Opposition Leader Anwar Ibrahim's lawyers, even though a chemist report from her own department confirmed that complainant Saiful Bukhari Azlan's DNA had been found in semen samples extracted from his own anus.

The significance of such a finding suggests that the DNA samples taken by the BN government was planted and underscores the malicious prosecution pressed by Prime Minister Najib Razak against Anwar, his political arch rival.

"Firstly, I think it is a physical impossibility for Saiful to ejaculate into his own anus. Secondly, why would he want to do such a thing? It is more probable that somebody has been trying to frame Anwar but messed up badly. We would also point out that the chemist report was among those documents that Najib refused to allow the defense lawyers access to," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.

Selective testimony

Anwar's lawyers had earlier in today's court hearing pointed out that the chemist report showed the presence of at least 5 DNA profiles from 5 different males, but Dr Seah failed to indicate such a fact in her testimony.

Under cross-examination, she had initially acknowledged only the presence of three DNA profiles but when quizzed further by Ramkarpal Singh, she did not deny the findings of the two other DNA profiles.

However, she refused to offer any explanation as to whose, how and where the two additional DNA profiles could have come from, claiming that it was "speculative".

In the afternoon session, Ramkarpal pointed out another startling discovery in the chemist report. He said the report also showed Saiful's DNA profiles were present in both sperm extract and non-sperm extract found in the high rectal area.

"I suggest to you the profile in B8 (swab) is Saiful, therefore (it) can be interpreted that [his] semen was found up his own anus," Malaysian Insider reported Ramkarpal as saying in court on Monday.

Dr Seah denied this, saying that Saiful's DNA profile fell in the non-sperm category. She appeared to have completely ignored the part of the report that showed Saiful's DNA was also found in the sperm extract.

"What Dr Seah has not answered is that his DNA is also found under the sperm extract of B8. Saiful's DNA is not only the main contributor in this case, but it is also found in both extracts," said Sankara Nair, another of Anwar's lawyers.

Plunging Malaysia and her judiciary into disgrace

The 63-year old Anwar was accused of sodomising Saiful at a posh condominium in Kuala Lumpur in 2008, just weeks after he announced his decision to make a comeback to Parliament.

He has denied the charges and accused Najib and wife Rosmah Mansor of plotting with Saiful to frame him and derail his political career.

The case tagged Sodomy II by the press has been embroiled in controvery since day one, plunging the country and its judicial system into international notoriety.

Despite calls from lawmakers around the world, Najib refused to follow United Nations guidelines for a fair trial, where the defense is granted access to the same information as the prosecution so as to ensure a level playing field when the hearing began.

Najib and his Umno colleagues have tried to brazen it out, but Sodomy II has taken a toll on Malaysia's image. Last year when British tycoon Richard Branson was in Kuala Lumpur, he advised the government to drop the case as it disgusted investors and gave Malaysia a bad name.

Tun Saban Balek

0
sumber :-

Tun Saban Balek


ALI Ketam Menipu.Shahrukhan disambut mcm Raja

Posted: 21 Feb 2011 07:22 PM PST

Tamparan Tepat Ke Muka Ali Rustam: Negeri Maju Tiada Elektrik..!!

Beberapa bulan lalu, Melaka diisytiharkan sebagai 'negeri maju' oleh ketua menterinya, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Bagaiamanapun, C Ragunathan tidak bersetuju. Rumahnya yang berusia lebih 25 tahun terletak di atas sebidang tanah milik swasta di sebuah estet kelapa sawit di Kampung Paya Yoki, kira-kira 6km dari pekan Merlimau dan kira-kira 500 meter dari kawasan kejiranan yang paling hampir.

Hanya lima tahun lalu Ragunathan mendapat sambungan bekalan elektrik ke rumahnya, itupun bukan melalui cara yang sepatutnya.

Selepas bertahun-tahun permohonannya asyik ditolak, beliau membayar RM30,000 kepada seorang juruteknik bagi membuat penyambungan 'haram' bagi mendapatkan bekalan elektrik. Ini dilakukan dengan pemasangan tiang ke rumahnya dari grid tenaga yang terletak kira-kira 2km jaraknya.

Namun, bagi rumahnya yang didiami oleh lebih 10 orang itu, mereka masih tidak menikmati bekalan air bersih.

Ragunathan, ayah kepada tiga anak itu berkata, bekalan air harian kini diperolehi menerusi sebuah kolam di belakang rumah mereka. Bagi air minuman, bekalan diperolehi dari sebuah perigi.

"Saya masih bertanya kepada pihak berkuasa bila boleh dapat bekalan air paip. Malah, sehingga hari ini, saya terus telefon mereka," katanya ketika ditemui.

"Mereka (pihak berkuasa) kata tidak dapat bekalkan keperluan itu kerana tidak ada orang tinggal di kawasan ini tetapi, bukankah kita juga orang?"

Terdapat lebih kurang 20 pemilik tanah yang masih tinggal di kawasan yang sama. Ada yang telah berpindah kerana terlalu sukar bagi meneruskan kehidupan tanpa keperluan asas.

Menjelang pilihan raya kecil ini, Ragunathan berharap masalahnya dapat diselesaikan.

Awal bulan ini, pembantu ketua menteri Melaka melawat kawasan itu bersama pegawai Tenaga Nasional Bhd, dan berjanji masalah mereka akan diselesaikan sebelum pengundian bagi pilihan raya kecil DUN Merlimau pada 6 Mac ini.

"Saya telah undi dacing (logo BN) sejak beberapa pilihan raya lalu, dan ini kali pertama ada orang yang bertanyakan mengenai kehidupan kami.

"Keluarga saya ada 12 undi… kita akan lihat apa yang berlaku pada pilihan raya kecil nanti," kata Ragunathan, yang juga mendakwa dirinya sebagai penyokong MIC. -mkini

Note: Kah..kah..kah..kah.. Hidup umno..!!!

GoMalaysian

0
sumber :-

GoMalaysian


(Pilihanraya Kampus) Pro Mahasiswa Menang Di UM, UPM Dimenangi Oleh Pro Aspirasi

Posted: 21 Feb 2011 06:09 AM PST


Keputusan Pilihanraya Kampus bagi Universiti Kebangsaan akan diketahui kelak. Setakat ini, UM dan UPM telah mengumumkan keputusan pilihanraya mereka...

Keputusan Pilihanraya Kampus UM:

Pro Mahasiswa: 23
Pro Aspirasi: 16


Keputusan Pilihanraya Kampus UPM

Pro Mahasiswa: 11
Pro Aspirasi: 32


Keputusan Pilihanraya Kampus UKM

Pro Mahasiswa: 22
Pro Aspirasi: 15


Keputusan Pilihanraya Kampus USM

Pro Mahasiswa: 18
Pro Aspirasi: 23


[ADS] Terima Email Dan Dapatkan $$$ Setiap Kali Membacanya !!!
[ADS] Malaysia Online Contest, Promotion & Earning Blog!!!


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


SELAMATKAN MALAYSIA DARI FLOM

Posted: 21 Feb 2011 07:11 PM PST




INI BARU TANGAN



nota:
tangan gempal macam ini
agaknya seluar dalam
gempal macam mana?
kah kah kah


SAKSI :TIADA BUKTI BENG HOCK PANJAT KELUAR TINGKAP -meloya

Seorang pegawai penyiasat polis memberitahu Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock bahawa tiada bukti yang menunjukkan setiausaha politik kepada exco Selangor itu memanjat keluar dari tingkap di mana tempat dia dipercayai terjatuh.

Cif Inspektor Mazli Jusoh@Che Kob dari bahagian forensik Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam berkata, beliau tidak menemui apa-apa kesan yang menunjukkan mangsa telah memanjat keluar daripada tingkap tersebut.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… INI PELIK… INI MENGHAIRANKAN…. kah kah kah..

kah kah kah…INI MACAM KES MISTERI AIR MANI MISTER Y…. kah kah kah…

kah kah kah… KALAU MACAM INI … BAIK PERGI SIASAT BETUL BETUL… kah kah kah…

kah kah kah…MASA MAYAT BENG HOCK DI TEMUI… DI MANA CHRISTOPHER REEVE?… kah kah kah..

kah kah kah… INGAT BETUL BETUL…. MALAM ITU ADA BURUNG GARUDA TERBANG BERHAMPIRN DENGAN OPIS SPRM ATAU TIDAK…. kah kah kah..

kah kah kah…ATAU DI MANA BIK MAMA MALAM ITU…. kah kah kah…

kah kah kah… BILA BIK MAMA AMPAI SELUAR DALAMNYA AKAN TERJADI RIBUT TAUFAN…. kah kah kah

kah kah kah… RIBUT TAUFAN INI BOLEH MENYAMBAR BENG HOCK…. kah kah kah…

kah kah kah…. TAK CAYA?.... KALAU TAK CAYA KENAPA MAT MONGOL MAKIN BOTAK… kah kah kah….




INI SELUAR DALAM TUAN TANGAN ITU



nota:
patutlah ribut
malam itu kah kah kah

BERITA DARI FACEBOOK

Posted: 21 Feb 2011 12:07 PM PST



TAHNIAH UNTUK MEREKA YANG BERANI



nota:
ombak perubahan sedang berlaku
anak muda yakinlah
dunia ini akhirnya milik kamu!!!


GENGGAM DAN LAWAN

SALUT MEREKA YANG BERANI




ANAK MUDA TELAH BANGUN

KEPUTUSAN PRK UNIVERSITI. (PRO M)

Dari facebook Pro-Mahasiswa UTHM, Batu Pahat, Johor (sehingga jam 2.10 am)

UM : MENANG [Menang 23 dari 41 kerusi]
UKM : MENANG [Menang 25 dari 37 kerusi]
UMK : MENANG [Menang 8 dari 12]
UPSI: MENANG [Menang 11 dari 18 kerusi]
USIM: MENANG [Menang bersih]
UMS : MENANG
UPM : KALAH [Menang 11 dari 43 kerusi]
UTM: KALAH [Menang 11 dari 57 kerusi]
USM Kubang Kerian: MENANG [Menang semua kerusi]
UMSKAL : MENANG [Menang 3 dari 6 kerusi]
USM Penang : KALAH [15 seat dari 39 kerusi]



SIAPA BOLEH BANTU INI

show details 1:51 PM (3 hours ago)
Salam,

Saya salah seorang peminat blog saudara. Last saya surf on Saturdays 19 Feb 2011. Semalam 20 Feb 2011 tak berkesempatan sebab balik kg Jolobu. Tetiba ari ni dah tak jumpa cari. Jadik nak tanyalah skit. Apa dah jadi sebenarnye? Klu nak redirect kat mana?

Sila maklumkan saya. Terima kasih


UBU AKAN MUNCUL KEMBALI




TERKINI DARI LIBYA

Posted: 21 Feb 2011 11:16 AM PST




HARI HARI AKHIR SAEKOR KOLONEL



NOTA:
ini gambar MIRAGE F1 jet pejuang libya
yang lari mendarat di malta
pemandu jet pejuang ini lari kerana tidak mahu
menjatuhkan bom ke atas penunjuk perasaan




MUAK MUAK MUAK DENGAN DINASTI


dari hafez al asad ke basheer al-asad
dari kolonel gadafy ke saih al-islam gadafy
dari mubarak ke gamal mubarak
dari razak huseein ke najib razak
dari hussein onn ke hishamuin hussein
dari mahathir ke mukhriz mahathir

tak kan tak ada orang lain woi

muak muak muak
loya loya loya
muntah muntah muntah


GADAFY DI TV

malam tadi kolonel gadafy berucap di tv
ucapan ini sedang tersebar luas
ucapan ini dalam bahasa arab
terjemahan telah dilakukan

ini betul betul ucapan kaki temberang
ini betul betul mat lebong
ini betul betul kaki kuntau muntau

malaon yang satu ketika dulu diagung agungkan
oleh pelajar islam adalah saekor malaon
yang amat tulen kah kah kah

ini muka penyamun memakai konsep islam

sila cari dan baca ucapan malaon ini
kah kah kah

malaon ini menuduh anak anak muda
yang turun ke jalan raya di pengaruhi oleh ajen asing
kah kah kah... macam pernah dengar ... kah kah kah

kemudian malaon ini kata:


anak muda yang turun ke jalan raya ini
kaki dam
kaki ganja
kaki arak
dan mat gian
kah kah kah

malaon ini terlupa
gian yang paling tegar
ialah gian terhadap kuasa
kah kah kah


SOLDADU UPAHAN

kolonel yang dulunya diagung agungkan sebagai
pejuang islam telah menggunakan orang afrika
untuk menembak curi dari bangunan tinggi
ramai tekah gugur
ada angka 200
ada angka 300
ada yang mengatakan 500 telah gugur
jumlah masih tidak jelas
tetapi yang jelas memang ramai
telah dibunuh mati

HAMPIR LUPA

malaon pejuang islam yang dulu diagung agung
kan oleh pelajar islam di malaysia ini
telah naik tahtha semenjak 1969 kah kah kah

semenjak bila?

semenjak tahun 1969 beeeeb - kah kah kah

TAHUKAH ANDA

di libya tidak ada perlembagaan

TERKINI

ramai askariah telah berpaling tadah
ramai telah memecahkan gudang senjata
dan memberikan kepada para penunjuk perasaan
kini bertempuran telah bermula

SATU JEMPUTAN


JANGAN LUPA MALAM INI

Posted: 21 Feb 2011 10:30 AM PST




MEREKA TELAH BANGUN



nota:
sila dengar tuntutan anak anak muda ini
sila hayati perjuangan mereka
bersetia kawanlah dengan
mereka yang berani




JEMPUTAN UNTUK MALAM INI





nota:
jangan lupa untuk datang
ke dewan perhimpuan china
malam ini jam 8.00 malam



INI BERITA PELIK BIN HAIRAN

Posted: 21 Feb 2011 09:39 AM PST




INI CONTOH JUDI HARAM



INI CONTOH JUDI HARAM



POLIS TUMPASKAN SINDIKET JUDI HARAM, 11 DITAHAN
-meloya

Polis Pahang menumpaskan satu sindiket perjudian dan pertaruhan haram bernilai kira-kira RM13 juta apabila menahan enam lelaki dan lima wanita dalam serbuan serentak di tiga lokasi berbeza di daerah ini semalam.

Kesemua mereka yang berusia antara 30 hingga 50 tahun ditahan dalam `Ops Dadu' yang dijalankan pada pukul 6.30 petang di sekitar Bentong, Karak dan Manchis di sini.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


kah kah kah... INI BERITA CUKUP PELIK.... kah kah kah...

kah kah kah....INI BERITA CUKUP HAIRAN.... kah kah kah...

kah kah kah.... INI BERITA DARI ALAM BARZAKH.... kah kah kah...

mari kita analisa berita ini :

pelik atau tidak bila membaca tajuk berita ini?
baca sekali lagi dan sila baca perlahan lahan

polis tumpaskan sindiket judi haram, 11 di tahan
kunci ayat ini ialah judi haram
apakah ada judi halal?
jangan silap faham – jangan salah jawab
memang ada judi halal
betul ke ada jusi halal?
ada dan polis tidak tangkap

tak caya?

judi halal ialah genting milik cukong lim goh tong
judi halal ialah tikam ekor milik lebai vincent tan

kenapa judi ini polis tak tangkap?
ini kerana towkay judi ini telah kautim dengan ketuanan melayu
ketuanan melayu ada saham dalam judi halal ini

maka polis dijadikan baru untuk tangkap judi haram
polis buat kerja ini kerana kalau tak tangkap judi haram
judi halal akan hilang pelanggan

jelas polis digunakan untuk menambah kaya towkay judi halal
inilah dia contoh ketuanan melayu
peroalan sekarang apakah judi ini halal atau haram?
kah kah kah

nota:
lihat dimana tangkapan ini dibuat
betul betul tak jauh dari surau lebai lim kah kah kah


SATU LAGI PROJEK KETUANAN MELAYU

Posted: 21 Feb 2011 09:15 AM PST




PROJEK TIPU MELAYU



nota:
projek tipu melayu ini
masih berjalan

melayu ini amat senang ditipu
katakan kepada mereka bahawa
orang melayu ialah tuan negara ini
maka mereka kan gumbira kah kah kah
tapi tak sedar siap yang sebenarnya
tuan negara ini kah kah kah



NUTP BANTAH PENSWASTAAN SEKOLAH - mkini

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) hari ini berkata kesatuan itu membantah sebarang langkah untuk menswastakan sekolah kerajaan.

Setiausaha Agungnya Lok Yim Pheng berkata dasar baru kerajaan berhubung kerjasama awam dan swasta dalam pendidikan perlu hanya terhad kepada penambahbaikan dalam infrastruktur serta peralatan dan tidak seharusnya menyentuh aspek akademik.

Beliau berkata penswastaan bidang lain akan 'melonjakkan kos dan menjadikan persekolahan terlalu mahal dan di luar jangkaan golongan miskin.'

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


kah kah kah… SATU LAGI PROJEK KETUANAN MELAYU…. kah kah kah

woit… INI LAH DIA KERAJAAN KETUANAN MELAYU…. kah kah kah..

kah kah kah..INI LAH DIA PIMPINAN KETUANAN MELAYU… kah kah kah…

kah kah kah…ROMPAK HARTA NEGARA…. kah kah kah..

kah kah kah… REMBAT HARTA NEGARA…. kah kah kah…

harta-harta orang ramai yang telah jadi harta pribadi:


- hospital
- klinik
- keretapi
- lebuhraya
- putrajaya
- kapal terbang mas
- universiti
- air
- api leterik


semua harta ini satu ketika dahului adalah milik kerajaan
ertinya milik orang ramai
ertinya milik rakyat
ertinya milik kita bersama

ketika milik kerajaan dan orang ramai
kalau dulu kerugian akan kita tanggung bersama
kalau dulu keuntungan akan masuk
ke dalam dana nagara – baitulmal – dikongsi bersama

apabila diswastakan ianya menjadi harta persendirian
apabila untung masuk ke dalam poket pribadi tuyan milik saham
apabila rugi pulangkan kepada kerajaan – orang ramai

tak caya?

ini berlaku pada tahun 1998
hutang mas
hutang plus
semua di ammbil oleh khazanah

inilah dia ketuanan melayu yang heboh heboh berjuang untuk melayu
lebih baik china dari dari NUTP ini - yang sedar akan tanggung jawab
sebagai warga negara

sampai bila agaknya orang melayu nak sedar
kenapa agaknya orang melayu ini bodoh sangat
diterangkan tak faham faham

agaknya bila negara ini dah lungkup – baru nak sedar
ketika itu dah terlambat
yang tinngal hanya polis dan askar yang jadi kuli
jaga harta cukong

mungkin ada pegawai polis atau berkas pegawai polis atau askar
yang dijadikan barua untuk towkay judi - ini juga untuk
menipu orang melayu


nota:
di mesir anwar sadat swastakan
kilang dan syarikat kerajaan
habis semua diambil oleh kroni

30 tahun kemudian baru rakyat mesir sedar

berapa lama agaknya orang melayu akan sedar?
kah kah kah



TERKINI DARI BANGI

Posted: 21 Feb 2011 12:52 AM PST




DEMO MALAM INI DI UKM JAM 8.00 MALAM


jawatankuasa mpp ukm gagal dengan tugas

jk mpp telah gagal mengistiharkan dua
calon apirasi - calon pro gerombolan -
sebagai hilang kelayakan

dua malaon ini telah tidak datang
ke bengkel calon - yang diwajibkan

kalau calon pro-mahasiswa yang gagal datang
ke bengkel sudah pasti akan dibatalkan
pencalonan

kerana itu mahasiswa akan mengadakan demo
jam 8.00 malam ini membantah pekara ini

pelajar diminta berkumpul pada jam 8.00 malam ini
di hadapan pusat penjumlahan undi



KONSPIRASI KANTOI MANTOI


INI TILAMNYA



nota:
tak lama lagi tilam
akan sampai ke mahkamah
bulu sudah sampai
air mani sudah sampai
seluar dalam sudah mari

takkan ngentot atas lantai
mak cik felda pun tak caya
kah kah kah



LAGI MISTERI DNA DI LUBANG JUBUR SAIFUL , SELUAR : PEGUAM BELA


Anwar Ibrahim's lawyers today continued to cast doubt on a government scientist's DNA profiling report, claiming that it failed to include two more unknown DNA profiles.

"It seems like half a football team's DNA is found but you chose not to report it," defence counsel Ramkarpal Singh said today.

He accused forensic scientist Dr Seah Lay Hong of failing to comply with basic international guidelines of DNA profiling, saying that the chemist report was "biased"

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… INI PASOKAN BOLA MANA SUDAH SUTUT JUBUR SAIFOOL…. kah kah kah..

kah kah kah…PEGUAM SUDAH KATA…. HALF FOOTBALL TEAM…. kah kah kah..

kah kah kah…INI KES TONGGENG TONGENG BALON….. kah kah kah..

woit… NAK BUAT KES… BUAT LAAA BETUL BETUL…. kah kah kah..

kah kah kah... NAK BUAT KONSPIRASI...BUAT LAAA CEKAP CEKAP... kah kah kah

kah kah kah…. BIAR ORANG PERCAYA…. kah kah kah…

kah kah kah…INI BUAT LAWAK SERAM…. kah kah kah


INI SELUAR DALAM


nota:
ciput punya seluar dalam
tak erotik langsung
kah kah kah









SATU JEMPUTAN



SELAMATKAN MALAYSIA DARI FLOM

Posted: 20 Feb 2011 10:17 PM PST




BAKAL DUTA KE MONGOLIA?




NAJIB CABAR PAKATAN KEMUKA KABINET BAYANGAN - mkini

Najib Razak mencabar Pakatan Rakyat yang begitu berhasrat untuk memerintah negara supaya memperlihatkan bayangan kabinet mereka kepada rakyat.

Namun beliau berkata kalau di negara luar, penubuhan kabinet bayangan di kalangan parti pembangkang merupakan satu perkara biasa.

"Di Malaysia kita cuma ada kabinet kerajaan sahaja. Pembangkang tidak mampu dan tidak tahu untuk memberikan portfolio kepada tokoh yang sesuai di kalangan mereka," katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


APA YANG PASTI DALAM KABINET PAKATAN:

tidak ada mat mongol
tidak ada rottweiler
tidak ada malikul sembab
tidak ada pundek pundek pundek
tidak ada raja porno

paling pasti:
hanya satu perdana menteri
hanya ada satu menteri pertahanan
hanya satu menteri pelajaran

yang paling paling pasti:
tak ada bini buat huru hara
tak ada janda mengaku dara

paling paling paling pasti:


tidak ada sesiapa yang gila nak jadi fat lady of malayia
kah kah kah

hanya satu belum tentu:
siapa yang akan menjadi duta ke mongolia
kah kah kah


SATU JEMPUTAN


FACE BOOK BIK MAMA DIGODDAM

Posted: 20 Feb 2011 09:18 PM PST




SIAPA SABOTAJ FB BIK?



nota:
sedih
sedih
sayu
air mata berderai derai
siapa jahat mengodam fb bik mama









KENYATAAN MEDIA
BAHAGIAN FLOM
PEJABAT PERDANA PERDANA MENTERI
20 FEBRUARI 2011


Saya kesal dan kecewa dengan tindakan pengurusan Facebook (FB) yang memadam laman FB rasmi BIK MAMA. Laman tersebut dikendalikan secara peribadi oleh saya sendiri dan bertujuan untuk memudahkan interaksi serta memupuk hubungan mesra antara saya dengan semua lapisan hamba rakyat.

Menurut siasatan daripada pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), difahamkan tindakan pihak FB adalah berdasarkan kepada laporan yang dibuat oleh beberapa penyokong parti pembangkang kononnya laman tersebut telah digunakan bagi tujuan memburuk-burukkan tokoh pembangkang terutamanya Anwar Ibrahim, Nik Aziz Nik Mat dan Lim Kit Siang.

Tindakan terdesak pembangkang ini jelas membuktikan bahawa mereka gentar dan takut dengan pengaruh serta karisma saya selaku Wanita Pertama Negara yang semakin hari semakin mendapat tempat di hati hamba rakyat.

Penerimaan meluas di kalangan hamba rakyat terhadap gagasan 1Malaysia yang dicetuskan oleh isteri saya atas nasihat dan tunjuk ajar syarikat perunding dari Israel iaitu APCO Worldwide turut menjadi punca keresahan pihak pembangkang yang semakin hari semakin hilang arah dan menuju perpecahan.

Maka, saya dengan ini menggesa agar penyokong pembangkang supaya menghentikan tindakan terdesak sebegini dan menerima hakikat bahawa pengaruh dan karisma saya selaku Wanita Pertama Negara tidak akan dapat digugat walaupun dengan menutup laman FB saya.

Sekatan dan sabotaj sebegini tidak akan mematahkan semangat saya untuk terus mendekati dan berinteraksi dengan hamba rakyat selaras dengan konsep 1Malaysia yang meletakkan kepentingan hamba rakyat mendahului segala-galanya.

BIK MAMA
Suami kepada Perdana Menteri Malaysia
Bahagian FLOM
Pejabat Perdana Menteri
Jabatan Perdana Menteri
Putrajaya
Tel: 03-8888 8037


YA AMPOOOON !

Posted: 20 Feb 2011 08:21 PM PST




SULATAN MELAKA



nota:
ini hebat
ini sejarah
inilah sebenarnya raja kita
inilah raja dari segala raja raja

jangan biarkan sultan melaka ini
hanya jadi tukang urut
kah kah kah




UMNO SABAH MAHU SULTAN SULU DIPECAT
– mStar

Umno Sabah mengesyorkan ahli perniagaan Datu Mohd Akjan Datu Ali Muhammad, yang mengisytiharkan dirinya sebagai 'Sultan Sulu Ke-33' baru-baru ini, dipecat daripada parti itu, kata Ketua Menteri Musa Aman.

"Umno Sabah telah membuat ketetapan untuk mencadangkan kepada Majlis Tertinggi Umno supaya Mohd Akjan dipecat daripada Umno," kata beliau yang juga Pengerusi Perhubungan Umno negeri.

Musa berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Umno Negeri malam Khamis.

Mohd Akjan, yang merupakan anggota Umno Bahagian Kota Kinabalu, telah mengisytiharkan dirinya sebagai keturunan Sultan Sulu yang terakhir memerintah,iaitu Paduka Mahasari Maulana Al-Marhum Sultan Shariful-Hashim.

Beliau dikatakan telah diisytihar sebagai Sultan Sulu ke-33 dalam satu upacara tertutup di rumahnya di Kampung Likas di sini pada 2 Feb lepas, yang dihadiri sekumpulan 60 orang, termasuk pengikutnya dari wilayah Sulu.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… CAKAP GEROMBOLAN INI PARTI SUKA RAJA… kah kah kah..

kah kah kah… CAKAP GEROMBOLAN TAAT SETIA MENYEMBAH RAJA…. kah kah kah…

kah kah kah…CAKAP RAJA INI KETUANAN MELAYU…. kah kah kah…

wout… PASAL APA TAK SEMBAH YANG INI…. kah kah kah..

kah kah kah...TAK KETUANAN LAGI KE?.... kah kah kah

kah kah kah…PATUTNYA BERBANGGA KERANA ADA RAJA BERSAMA… kah kah kah..

kah kah kah…INI BUKAN RAJA KECIK ANAK…. INI SULTAN SULU…. kah kah kah.,…

kah kah kah… INI SULATAN NEGARA BESAR …. DARI SELATAN PILIPINA HINGGA SABAH… kah kah kah…


YA AMPOOON - DAULEEK TUNKU



nota:
amat jelas bahawa sultan ini boleh diturunkan naikan
amat jelas bahawa sultan ini bukan jelaman tuhan di bumi
amat jelas sultan boleh dipecat
amat jelas segala gelaran sultan ini kelentong belaka
amat jelas sesiapa pun bolehjadi raja atau sulatan


POKOK MULA BERGOYANG

Posted: 20 Feb 2011 07:23 PM PST




FESHEN RAMBUT LELAKI IRAN





nota:
lelaki iran
tidak dibenarkan berambut panjang
tetapi di wajibkan berjangut panjang
kah kah kah





UMMI HAFILDA HARAP SAIFUL DIBERI KEKUATAN -meloya

Ummi Hafilda Ali hari ini mempertikaikan dakwaan pihak tertentu bahawa Mohd. Saiful Bukhari Azlan menerima upah untuk berbohong dalam kes liwat kedua membabitkan Anwar Ibrahim.

Beliau yang merupakan saksi utama kes liwat Anwar pada 1997 berkata, sebagai orang yang bermaruah, sudah tentu Mohd. Saiful selaku mangsa dan bapanya, Azlan Mohd. Lazim yang turut difitnah tidak akan sanggup untuk berbuat demikian.

"Ujian cukup berat bagi beliau, sudahlah diliwat, dimaki hamun, dihina, disumpah seranah, diri pula difitnah kononnya dapat upah.

''Di manakah rasionalnya seorang bapa sanggup mengheret anak ke sana ke mari untuk mendapat keadilan hingga pergi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin semata-mata untuk memaklumkan bahawa anaknya diliwat dan mohon diadili seadilnya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… INI KES SEDIH…. kah kah kah…

kah kah kah…INI KES MERANA BADAN…. kah kah kah…

woit… TAK KAN TAK ADA SUARA LAIN BERI SOKONGAN… kah kah kah..

kah kah kah…INI MACAM TERBERAK TEPI JALAN… kah kah kah…

kah kah kah... TERPIJAK TAHI SENDIRI... kah kah kah..

kah kah kah… BAK KATA KARAM SINGAH WARIAH…. TAK ADA GUNTING JANTAN ROKOK PUN BOLEH ASALKAN POKOK ADA BERGOYANG… kah kah kah

SATU JEMPUTAN



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT