Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PENULIS SERANG MSO, MENGAPA SERANG ANWAR SERENTAK?

Posted: 07 Feb 2011 08:00 PM PST

Aku ada baca tulisan seorang penulis bernama Zahash di Tranungkite, yang mengkritik MSO kerana dikatakan MSO ini memperbodohkan Presiden PAS Tuanm Guru Hj Hadi. Aku setuju banyak tentang pendapatnya itu, bahkan aku juga tak setuju sebodoh itu MSO nak perbodohkan Tuan Guru Haji Hadi hanya kerana PAS tewas di dalam Pilihanraya.

Cumanya aku bengang sikit dengan penulisan Zahash tersebut apabila beliau ingin mempertahankan Presiden PAS, beliau memburukkan DS Anwar pula. Beliau menyebut DS Anwar suka buat keputusan sendiri. Benarkah begitu atau hanya satu dakwaan? Adakah beliau punyai fakta tentang tuduhan beliau terhadap DS Anwar?

Jika kerana beberapa MP dari PKR keluar parti boleh dianggap DS Anwar lemah dan tidak boleh dipercayai, bagaimana dengan PAS yang dahulunya kehilangan Presiden mereka sendiri seperti Datuk Asri Muda? Bagaimana dengan keluarnya Naib Presiden PAS seperti Us Nakhaie dan beberapa orang lagi? Adakah PAS tidak boleh dipercayai ketika itu? Mengapa PAS bertambah kuat sekarang? Ini bermaklna, PAS telah alami proses itu dan banyak belajar dari proses itu untuk menjadi lebih kuat sekarang. Maka, apa salahnya kita anggap PKR juga seperti PAS sewaktu dulu apatah lagi PKR terlalu muda jika dibandingkan dengan PAS dan DAP.

Bukankah DS Anwar sendiri secara terbuka mengakui kelemahannya dan akan belajar dari apa yang berlaku di dalam PKR? Maka, bijakkah kita memburukkan DS Anwar setelah ada serba sedikit jasanya kepada kekuatan PAS? PAS juga mempunyai jasanya kepada PKR, begitu juga dengan DAP. Mengapa kita mahu menembak satu musuh di depan, kita mesti menembak rakan kita di sebelah serentak dengan musuh? Bijakkah kita?/budakmental.blogspot

TUAN IBRAHIM TIDAK DIKECAM ATAU DIHINA SEBENARNYA...

Posted: 07 Feb 2011 05:49 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

MASIH ada yang mempersoalkan samada PAS perlu bertanding di dalam PRK Dun Merlimau ini setelah diketahui secara jelas betapa buruknya demokrasi yang diamalkan di negara ini. Pakatan Rakyat sentiasa akan berhadapan dengan Umno/Bn di dalam gelanggang yang tidak pernah rata, namun PR masih ampuh dan jika tewas sekali pun mereka tidak dapat memalukan kita.

Zulkkefli Sulong, Ketua Pengarang Harakahdaily ada menulis bahawa PAS mempunyai 3 pilihan di dalam menghadapi PRK Dun Merlimau khususnya. Pilihan pertama, PAS masuk bertanding. Pilihan Kedua, PAS serahkan kepada PKR dan pilihan ketiga, PAS boikot pertandingan, yakni tidak menyertai pilihanraya tersebut. Beliau menyebut sekiranya PAS mengambil keputusan memboikot, tidak menjadi satu keganjilan kerana PAS pernah memboikot PRK sebelum ini dan ianya juga pernah disuarakan oleh Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man.

Pandangan Sdr Zulkefli mendapat kritikan oleh seorang penulis di sini. Kesilapan penulis menyalahtafsirkan tulisan Sdr Zulkefli mengakibatkan beliau mendakwa Sdr Zulkefli menghina Tuan Ibrahim Tuan Man. Saya telah membaca habis tulisan Sdr Zulkefli Sulong itu, namun tidak kelihatan oleh saya bentuk penghinaan atau kecaman penulis kepada Tuan Ibrahim Tuan Man.

Namun demikian, sebagai orang penting di dalam lidah resmi Harakahdaily dan juga sebagai ahli PAS, tindakan memohon maaf Sdr Zulkefli Sulong kepada Tuan Ibrahim Tuan Man wajar diberi pujian. Walaupun beliau tidak bersalah seperti yang didakwa, namun dibimbangi tuduhan ke atasnya boleh mengakibatkan fitnah atau menyinggung perasaan orang lain, maka tindakan memohon maaf adalah satu tindakan mulia.

Tidak menjadi satu kesalahan sekiranya sesiapa yang mahu menulis dan mencadangkan sesuatu kepada PAS. Sdr Zulkefli Sulong tidak mencadangkan apa pun, beliau cuma menyenaraikan 3 pilihan yang PAS boleh ambil. Saya juga berpendapat, PAS wajar meletakkan calonnya di PRK Dun Merlimau. Jika kita mahu menanti `gelanggang menjadi rata', sampai kiamat tidak akan berlaku selagi sekutu Apco ini memerintah Putrajaya. InsyaAllah, hasil usaha kita semua, tidak mustahil di dalam gelanggang yang tidak rata seperti yang ada sekarang kita mampu usir sekutu Apco ini dari Putrajaya.

PR mesti terus bekerja kuat. PR khususnya di Melaka sepatutnya kini sudah bersedia dengan `peluru-peluru' mereka untuk menyerang kepimpinan Ali Rustam yang pernah dikaitkan dengan rasuah politik itu. Kerajaan Umno/Bn di Melaka mesti `ditelanjang'kan agar rakyat kenal siapakah yang selama ini berpura-pura berbakti kepada rakyat Melaka.

Jika dikatakan Melaka itu maju, PR Melaka mesti membuktikan betapa kemajuan itu lah sebenarnya yang merosakkan nilai dan moral anak muda Melaka. Kemajuan yang tidak seiring dengan nilai keagamaan tidak harus dibiarkan bertapak lama di bumi Hang Tuah itu./wfauzdin.blogspot.com

KERAJAAN PR SELANGOR - JANGAN SAMPAI DISUMPAH TUJUH KETURUNAN

Posted: 07 Feb 2011 08:16 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

AKHIRNYA MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim bertolak ansur juga dengan apa yang telah terjadi. Nasi sudah menjadi bubur. Maka, MB Selangor mengambil keputusan untuk menjernihkan keadaan dengan menerima SUK yang beliau serta majoriti rakyat Selangor tidak `redhai' tetapi mendapat perkenan Sultan Selangor dan juga dari Pusat.

Bukan salah atau kealpaan Tuanku, tetapi semuanya kerana ada yang bersifat `khianat' terhadap seluruh rakyat Selangor dan orang yang `khianat' itu sudah pun bersara serta goyang kaki. Mungkin merasa lega kerana `hasad dengki dan busuk hatinya' kini telah tercapai. Makanlah dia dengan wang pencennya selepas ini samada `halal' atau `haram' hasil dari sabotaj beliau sebelum meninggalkan Pejabat SUK.

MB Selangor mahu lupakan kisah yang `menyakit'kan itu, namun kerajaan harus hidup dan rakyat harus dibela. Maka, Tan Sri Khalid mengadakan perjumpaan dengan Datuk Khusrin selaku SUK yang baru. Alhamdulillah, jika di Perak di bawah Dato Nizar, Kerajaan PR Perak tidak sempat mengenali `musuh dalam selimut', tetapi di Selangor lain situasinya. Samada Datuk Khusrin `musuh dalam selimut' atau tidak, semuanya bergantung kepada apa yang akan berlaku selepas ini.

Dalam pertemuan MB Selangor dan Datuk Khusrin, SUK ini telah diberi `test' pertama. Menteri Besar mengarahkan Mohamad Khusrin untuk memberi keutamaan kepada hartanah milik Kerajaan Selangor, terutamanya yang terbiar dan bermasalah. Menteri Besar telah memberitahu Mohamad Khusrin bahawa beliau perlu bekerjasama dengan pegawai daerah dan pihak berkuasa tempatan bagi memastikan hartanah milikan Kerajaan Selangor ini dijaga dengan baik. "Tan Sri Abdul Khalid juga menyarankan supaya Mohamad Khusrin mengadakan perjumpaan atau dialog dengan penduduk setinggan yang mendiami tanah milik kerajaan Selangor dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik," katanya.

Mungkin banyak lagi ujian demi ujian yang akan diberikan kepada SUK baru ini, maklumlah beliau bukannya dari Pegawai Kerajaan yang asalnya ada kelayakan Gred A, tetapi sekadar mempunyai kelayakan Gred C, cuma `bernasib baik' melompat Gred ke Gred A. Justeru itu, segala bidang tugasnya perlu diajar dan diuji. Nasiblah kali ini Kerajaan Selangor dapat Pegawai Kerajaan seperti beliau.

Cuma perlu diingatkan, untuk menjadi seorang `pengkhianat atau kaki sabotaj' tidak perlu kepada Gred A. Cukup sekadar mempunyai naluri seperti Syaitan yang penuh dendam, hasad dan dengki. Saya yakin, Datuk Khusrin tidak akan meletakkan dirinya sampai ke tahap itu. Seandainya beliau cuba untuk menjadi seperti mantan SUK sebelum ini, nasib beliau mungkin malang sekali. Pisang takkan berbuah dua kali. Selaku bekas Pengarah JAIS, tentunya beliau sedikit sebanyak ada ilmu agama dan keimanan.

Walau bagaimanapun, MB Selangor tidak boleh `lena' walau sedetik pun selepas ini. Kesemua Ahli Exco Kerajaan Selangor juga mesti peka apa yang berlaku di sekeliling mereka. PR Selangor khususnya, mesti menggenggam erat bucu takhta Kerajaan Negeri Selangor ini walau apa pun yang terjadi. Seandainya Negeri Selangor tumbang dan kembali kepada puak mereka yang zalim dan perasuah itu, rakyat akan menyumpah PR tujuh keturunan. /wfauzdin.blogspot.com

KEJAP PUJI, KEJAP KUTUK DAN PUJI LAGI, ITU KERJA AWANG SELAMAT

Posted: 06 Feb 2011 09:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

KESIHAN Awang Selamat Utusan Meloya yang diperbodohkan orang. Di dalam beliau memburukkan DS Anwar di dalam tulisannya, beliau memuji dan memuja Presiden PAS. Ada udang balik batu.

Tulisannya di petik, "Di Tenang, ceramah Anwar kurang mendapat sambutan. Cubaan beliau untuk bermain sentimen liar juga tidak berjaya. Malah Awang difahamkan, di sebuah kawasan Felda, seorang pemuda yang hadir bangkit merampas mikrofon kerana membantah ketua pembangkang itu memburuk-burukkan Felda. Khabarnya, Anwar yang sedang berceramah ketika itu terpaksa menghentikan ucapannya kerana ternyata hadirin tidak memihak kepada beliau.

Cerita yang beliau katakan di atas itu dapat dari mana? Beliau tulis, `difahamkan' , siapa yang memahamkan beliau? Seorang Pengarang hebat kununnya tetapi boleh kutip cerita sampah seperti itu? Jika benar, masakan TV 3 suku tidak mainkan isu tersebut? Bukankah TV3 suku ini pantang mendapat berita sedemikian?

Nampaknya Awang Selamat tidak puas hati kerana PAS masih kuat di Johor, sebab itu impian Muhyiddin mahu majoriti mencecah 5 ribu tidak kesampaian. Awang Selamat cuba pula untuk melaga-lagakan PAS dengan PKR, terutamanya di antara Presiden PAS dengan DS Anwar. Mengapa tidak dengan Tuan Guru Nik Aziz? Sebab, Awang Selamat tahu bahawa Mursyidul Am PAS itu tetap akan mempertahankan DS Anwar lebih-lebih lagi Tuan Guru Nik Aziz lebih `vokal' tidak mahu PAS bekerjasama dengan Umno dalam aspek politik. Adakah Awang Selamat sangka Presiden PAS lebih mudah untuk dirunding dan `rujuk' kepada Umno? Jika itu andaian beliau, teramat bodoh Awang Selamat yang masih tidak mengenali Presiden PAS tersebut.

Usahlah Awang Selamat banyak buang masa untuk melaga-lagakan DS Anwar dengan pemimpin PAS. Buruk-buruk DS Anwar pun pada pandangan PAS, beliau jauh lebih baik dari Najib dan Muhyiddin yang pengecut itu. /wfauzdin.blogspot.com


Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Tak sempat update blog,aku tertipu

Posted: 07 Feb 2011 11:17 PM PST


Tunggu punya tunggu bas mutiara express tak sampai sampai,
rugikan masa hampir 4 jam di stesyen bas.

apa-apa hal petang nanti cerita selanjutnya..



Cari N3 lama-lama disini

Santai Bersama Kopratasa

Posted: 07 Feb 2011 07:36 AM PST

Tag : Islamik Muzik



Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila tiba detik kembalilah kita kepadaNya
Kita datang ini kosong tangan kosong dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada tuhan kepada insan
Pada tetamu yang datang dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka kepada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke biru laut ke kuning darat
Harus kita lekas segera sedar pada tugas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawalah bakti padat berkat


 
Cari N3 lama-lama disini

Hukum Berkhalwat Di Alam Cyber

Posted: 07 Feb 2011 03:56 AM PST

Tag : Soal Jawab Agama

Assalamualaikum dan salam blogger,
Kita semua dah tahu hukum berkhalwat atau berdua-duaan lelaki-perempuan yang bukan muhrim di tempat-tempat sunyi .Tahukan anda hukum yang sama juga boleh berlaku jika berchating di alam cyber tak kiralah melalui YM ke FB ke Twiter dn sebagainya .Mengikut kenyataan Ustaz Zawawi Jusoh seorang penceramah bebas memang begitulah kenyataannya.
saya kira benda ni baik untuk dikongsikan bersama.
------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR: Wanita dan lelaki bukan mahrim yang berbual berduaan biarpun di alam siber, melakukan perlakuan sama seperti berkhalwat kerana ia mengundang bisikan syaitan yang akhirnya akan menarik mereka melakukan perbuatan mungkar, termasuk curang pada suami atau isteri.

Sehubungan itu, penceramah dan pakar motivasi, Datuk Mohd Zawawi Yusoh, berkata mereka yang menggunakan kemudahan Internet perlu meletakkan sempadan syariat dan sempadan hati supaya teknologi itu tidak disalah guna atau menjadi alat perantaraan untuk membuat maksiat.

Beliau berkata, isteri tidak seharusnya membenarkan lelaki bukan mahrim memasuki rumahnya ketika suami tiada di rumah, begitu juga halnya dengan perbuatan isteri berbual dengan lelaki lain menerusi Internet, seumpama membenarkan individu itu memasuki rumahnya, seterusnya merosakkan rumah tangga.

"Membenarkan perkara sebegini memasuki rumah bermakna membenarkan ia memasuki hati dan apabila manusia sudah keluar daripada sempadan, manusia itu akan menjadi rosak," katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, bisikan syaitan menjadikan seseorang itu merasakan sesuatu perkara itu begitu menyeronokkan hingga sanggup melakukan perkara mungkar termasuk meninggalkan suami, isteri atau anak-anak, sedangkan ia bakal menyesali perbuatannya kerana keseronokan berkenaan hanya bersifat sementara disebabkan ia berada dalam alam fantasi.

Katanya, alam khayalan dan realiti tidak sama dengan di alam nyata, kita semua mempunyai tanggungjawab dan amanah yang perlu dipikul, bukan sekadar untuk berseronok.

"Asasnya adalah apabila hubungan dengan Allah rosak, maka semuanya akan meruntuh. Teknologi itu tidak salah, tetapi orang yang menyalah gunakan teknologi untuk tujuan terpesong," katanya.
Sekian.. Allahua'lam

Saya jumpa artikel ni kat sini:
http://jemarisunnah.blogspot.com

Cari N3 lama-lama disini

KARPET KUNING

0
sumber :-

KARPET KUNING


Presiden Hosni Mubarak tetap mahu terus berkuasa.

Posted: 07 Feb 2011 04:36 PM PST


Mesir - Presiden Hosni Mubarak tetap berpegang kepada kuasanya semalam, melawan arus pemberontakan besar-besaran yang menentang pemerintahan autokratiknya, selepas pemerintah membuka rundingan dengan pembangkang bagi menyelesaikan krisis terbesar Mesir dalam 30 tahun.

Kumpulan Ikhwanul Muslimin (Persaudaraan Muslim) yang diharamkan antara kumpulan yang berunding dengan para pegawai hujung minggu lalu, menunjukkan perubahan besar yang telah berlaku dalam 13 hari yang telah menggegar Dunia Arab dan membuat kuasa Barat cemas.

Namun tokoh-tokoh pembangkang berkata tuntutan utama supaya Encik Mubarak turun dengan segera masih belum dipenuhi.

Ada pihak prihatin pemerintah sedang berdalih dengan harapan Encik Mubarak dapat kekal berkuasa hingga penggalnya tamat pada September.

Kumpulan perusuh di Dataran Tahrir, tempat tumpuan pertempuran ribuan orang yang telah menyebabkan kira-kira 300 orang terkorban sejauh ini, berkata mereka akan meningkatkan bantahan.

Selepas senja kelmarin, tentera melepaskan tembakan ke udara. Tetapi para perusuh itu, yang baring bagi menghalang kemaraan kereta kebal tentera Sabtu lalu, terus bertahan.

Warga Mesir kembali ke tempat kerja kelmarin dan bank dibuka kepada barisan orang yang ingin mengakses akaun mereka, setelah krisis selama seminggu itu.

Para menteri mengadakan mesyuarat kabinet penuh pertama mereka semalam sejak Encik Mubarak menyusun semula kabinetnya pada 28 Januari dalam usaha menenangkan pemberontak yang telah berang setelah bertahun-tahun menghadapi rasuah, kesempitan ekonomi dan penindasan politik.

Namun, di sebalik rayuan daripada sekutu lama Encik Mubarak, Amerika Syarikat, supaya diadakan satu 'peralihan aman' ke arah demokrasi, ketegangan di negara itu nampak belum kendur.

Kehadiran Persaudaraan Muslim, yang ahlinya sudah bertahun-tahun ditindas pemerintahan Encik Mubarak, di rundingan itu satu kemajuan penting.

Selepas rundingan itu, yang diketuai Timbalan Presiden, Encik Omar Suleiman, pemerintah setuju melakar satu pelan bagi rundingan-rundingan, menunjukkan Encik Mubarak akan kekal berkuasa bagi menyelia perubahan.

Pemerintah akan juga mengambil langkah membebaskan aktivis yang dipenjara, menjamin kebebasan akhbar dan memansuhkan undang-undang darurat.

Namun pembangkang berkata pemerintah gagal memenuhi tuntutan mereka agar membaik pulih sepenuhnya sistem politik negara itu.

Pembangkang telah menolak sebarang kata sepakat yang membolehkan Encik Mubarak memindahkan kuasa kepada Encik Suleiman tetapi tetap menghabiskan penggalnya.

Ini pada asasnya bergantung pada sistem lama yang autoritarian bagi bergerak ke arah demokrasi sivil penuh. Pada masa sama, ia menjaga maruah presiden. -- Reuters.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Bekas Duta Amerika ke Malaysia hentam Najib .. haha 'cermin muka dulu' Najib ooii katanya ..

Posted: 07 Feb 2011 10:24 PM PST

Mantan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia John Malott mengecam kemunafikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung slogan 1Malaysia dalam sebuah artikel pedas yang diterbitkan di Asia Wall Street Journal, hari ini.

Malott, seorang pengkritik kerajaan sejak menamatkan jawatannya selama tiga tahun sebagai duta besar Amerika pada tahun 1998, berkata Najib perlu "merenung lama di cermin" jika beliau serius mahu melihat matlamat 1Malaysia tercapai.

"Di sebalik slogan baru kerajaan, ketegangan perkauman dan agama hari ini adalah lebih tinggi hari ini berbanding ketika Najib dilantik pada 2009.

"Malah, ia lebih buruk daripada bila-bila masa sejak 1969, ketika sekurang-kurangnya 200 orang dibunuh dalam pergaduhan kaum antara masyarakat majoriti Melayu dan minoriti Cina," kata Malott dalam komentarnya di AWSJ.

Malott mempersalahkan peningkatan ketegangan kaum dan agama yang tercetus baru-baru ini kerana sikap "toleransi kerajaan dalam beberapa kes memprovokasi dan faksionalisme etnik melalui kata-kata dan tindakan kerajaan".

Sambil memberi beberapa contoh, beliau juga mengimbas kejadian di mana seorang pembantu kanan Najib - Hardev Kaur menyarankan supaya tidak ada salib dipamerkan semasa perdana menteri mengunjungi rumah terbuka hari Krismas di kediaman Paderi Besar Katolik Kuala Lumpur.

500,000 tinggalkan Malaysia

"Ms Kaur kemudian berkeras berkata saranannya itu satu permintaan dan bukannya arahan, seolah-olah seperti rakyat Malaysia boleh menolak permintaan daripada pejabat perdana menteri," keluh Malott.

Contoh lain berhubung ketidak sensitif kerajaan, kata Malott, termasuk tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien yang membela tindakan sekumpulan penduduk yang berarak membawa kepala lembu sebagai membantah pemindahan sebuah kuil Hindu di kawasan kejiranan mereka.

Malott juga menyentuh mengenai kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi yang mempersoalkan "kurangnya patriotisme"di kalangan masyarakat Cina dan India di negara ini.

Turut dibidas bekas duta itu adalah akhbar Utusan Malaysia, milik Umno yang didakwa mencetuskan kebencian perkauman dengan secara teratur menyerang "ahli politik Malaysia berbangsa Cina dan bahkan mencadangkan seorang daripada mereka, ahli parlimen Teresa Kok, harus dibunuh".

Akibat ketegangan perkauman yang semakin memuncak, sebanyak 500,000 rakyat Malaysia meninggalkan negara itu antara tahun 2007 dan 2009 - jumlah itu kecam Malott, adalah lebih dari dua kali ganda jumlah profesional Malaysia yang tinggal di luar negeri.

Beliau juga berkata Najib terpikat untuk mempertahankan kumpulan pelampau seperti PERKASA yang secara terang-terangan menentang pembaharuan ekonomi atas nama 'ketuanan Melayu' - mkini

Jamil Khir, hang jangan main terjah je, faham dulu apa yang TGNA cakap ...

Posted: 07 Feb 2011 09:34 PM PST


MS : Ini lah masalahnya kalau jadi 'menteri bodek, menteri kipas' .. lain yang orang cakap lain yang dia cakap .. main redah saja, janji boleh cakap, tapi apa yang dicakap tak kena langsung.

Ni Jamil ooii, bukan Nik Aziz yang NAK MENGHERET MAJLIS FATWA ... ulang BUKAN NIK AZIZ YANG NAK MENGHERET MAJLIS FATWA tapi orang lain yang mencadangkannya ... ada faham? Kalau tak faham lagi bahsa Malaysia, aku nak ingatkan lebih baik jangan jadi Menteri la ya ....

Satu lg Jamil, lama dah duk tunggu ni, bila nak nasihat Ro$mah FLOM (Fat Lady of Malaysia) tu menutup aurat ... hahaha. Kenapa takut ker nak ngadap FLOM tu?

Yang lain hang hebat sangat, bila mai tang bini tok ketua, kenapa diam ??? hahaha .. menteri cari makan ...

Nik Aziz anggap Jamil Khir keliru
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 Feb: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa hairan apabila membaca kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Jamil Khir Baharom di dalam Berita Harian hari ini.

"Jelas beliau keliru dengan rentetan isu ini," tulis beliau di laman twitter.

Akhbar berkenaan melaporkan Jamil Khir Baharom berkata Nik Aziz tidak perlu mengheret pihak lain, termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan untuk menegakkan kebenaran memadai berhadapan dengan Mohd Noor.

"Selesai dulu dengan Mohd Noor, soal agama ini bukan kira setaraf, layak atau tidak, dia (Nik Aziz) tak perlu babitkan orang lain, Majlis Fatwa kalau minta bagi fatwa bolehlah, tapi bukan atas permintaan individu tapi Raja. Itu peraturan fatwa, kalau dia nak cabar Majlis Fatwa, maknanya dia tidak faham fungsi dan peranan majlis," kata Jamil.

Justeru, Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengingatkan bahawa bukan beliau yang mengheret nama Majlis Fatwa Kebangsaan tetapi orang lain yang mencadangkan pandangannya dibincangkan oleh Majlis Fatwa.

"Saya hanya menyatakan persetujuan apabila ditanya oleh wartawan," jelasnya yang juga Menteri Besar Kelantan.

ADUN BN - Kalau dgn Najib pun depa tipu ......!!!

Posted: 07 Feb 2011 09:21 PM PST

Beberapa ADUN BN dilaporkan berbohong tentang diri mereka sendiri ketika pertemuan hati ke hati mereka dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak Najib di Miri, minggu lalu.

ADUN BN, Dr Jerip Susil dan Daud Abdul Rahman mengesahkan sesetengah rakan mereka berbohong.

Dr Jerip, seorang pengamal perubatan berkata perdana menteri kelihatan marah apabila mendapati sesetengan ADUN tidak memberikan cerita yang sebenar mengenai kawasan mereka.

"Beliau memiliki semua maklumat yang tercatat dalam buku nota bagi setiap ADUN yang diperolehi dari BN.

"Maklumat ini dikumpul oleh Cawangan Khas, Jabatan Penerangan dan agensi-agensi yang berkaitan berhubung setiap ADUN.

"Walaupun kami bertemu satu dengan satu dengan perdana menteri, tetapi mereka yang menunggu di luar boleh mendengar perbualan yang berlangsung.

"Saya terdengar ada yang cuba untuk mengatakan sesuatu, tetapi Najib yang menyelak halaman buku notanya dan bertanya 'awak pasti?'dengan suara yang jelas," kata Dr Jerip, yang juga ADUN Bengoh.

Beliau memberikan contoh, apabila perdana menteri bertanyakan tentang demografi penduduk, beberapa ADUN jelas tidak dapat memberikan jawapan dan cuba menukar tajuk.

"Perdana Menteri tidak senang dengan jawapan seperti itu," katanya.

Menurutnya, perdana menteri dilaporkan berkata pengetahuan mengenai demografi penduduk adalah penting bagi menentukan pola pengundian sesuatu kawasan dan masyarakat.

Dr Jerip berkata dia tidak menghadapi masalah pada sesinya dengan Najib.

Daud, yang juga naib presiden Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB) dan penolong menteri di pejabat ketua menteri berkata sesetengah ADUN menaanggap diri mereka sebagai luar biasa kemampuan mereka.

Menurut Daud, tidak ada gunanya berbohong atau terlalu memuji diri mereka sendiri di hadapan perdana menteri kerana Najib tahu perkara yang sebenarnya.

"Apabila mereka terlalu memuji diri sendiri, perdana menteri terus menegur mereka. Najib tidak menyembunyikan rasa tidak senangnya pada ADUN seperti itu, "katanya yang juga ADUN Tupong.

Pemindahan saham Carrefour M'sia : Aziz Shamsuddin kalah

Posted: 07 Feb 2011 07:28 PM PST

Carrefour Malaysia seems to have full control of its business here following the Court of Appeal's ruling to overturn an injunction granted to its Malaysian minority shareholder.

The judgment enables Carrefour to execute the transfer of shares from its 30 per cent Bumiputera partner Hartajaya Harmoni Sdn Bhd.

Hartajaya, however, plans to appeal against the decision.

Hartajaya had previously requested the High Court to grant an injunction on the transfer of shares, pending the decision of an oppression suit filed by it on November 10 last year.

Its local partner is suing Carrefour for exercising its call option at a prescribed fee of RM23 million, which is the initial investment sum for Hartajaya's 115.71 million shares. This would give it no return on its investment.

Hartajaya is arguing that it should be paid higher, considering the bids that Carrefour had received when it announced the sale of its stores here.

Hartajaya's counsel Gideon Tan of Gideon Tan Razali Zaini said it plans to appeal the decision of the Court of Appeal.

"Hartajaya will proceed to seek leave for appeal to the Federal Court within the next two days, and apply for an injunction to prevent the transfer of shares," Tan told Business Times. Hartajaya is majority-owned by former rural and regional development minister Tan Sri Aziz Shamsuddin.
Maybankard 2 Cards. 2 is all you need. Find out more.

Carrefour in Malaysia is operated under the name Magnificient Diagraph Sdn Bhd.

Meanwhile, Carrefour's counsel, Chew Kherk Ying of Wong & Partners, said it plans to file an application in the High Court to assess damages for losses as a result of the injunction imposed.

Arief Emran Arifin, co-counsel for Carrefour, said that the injunction was part of the reason rendering it unable to proceed with the sale of its Malaysian business.

The French retailer had cancelled initial plans to sell its Malaysian business citing low bids and promised to invest and expand instead.

"In the meantime, we have actually filed a stay of the (oppression suit) case pending arbitration. We want it to be arbitrated instead of having to go before the courts," Emran said.

The remaining shareholders of Magnificient Diagraph are Carrefour Netherland BV (CNBV) (26.06 per cent), Carrefour Malaysia Sdn Bhd (9.33 per cent), and Mildew BV (34.61 per cent).

- Business Times

TERKINI : Bekas menteri mati ditembak

Posted: 07 Feb 2011 06:31 PM PST

Bekas menteri disyaki rasuah mati ditembak

Setiausaha Kesihatan berkata, bekas panglima angkatan tentera yang dikaitkan dengan skandal penyelewengan mati akibat kecederaan tembakan.

Setiausaha Kesihatan, Enrique Ona, berkata Jeneral Angelo Reyes diumumkan mati selepas tiba di hospital hari ini selepas ditembak di bahagian dada. Ona enggan mengesahkan sama ada Reyes membunuh diri berkata, dia masih menunggu laporan bedah siasat. Reyes ketika ini menjadi perhatian umum selepas seorang bekas pegawai bajet tentera menuduhnya melakukan penyelewengan.

Beliau berkhidmat di bawah pentadbiran Presiden Joseph Estrada dari 2000 hingga 2001 dan memegang beberapa jawatan Kabinet ketika penggal Presiden Gloria Arroyo dari 2001 hingga 2010. - AFP

PRK Merlimau : BN bakal letak Rosmah Mansor sebagai calon?

Posted: 07 Feb 2011 05:48 PM PST




Merlimau: Najib dicabar letak Rosmah calon BN

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 Feb: Adalah amat dikesali bila mana isteri kepada Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor yang cuba mengambil kesempatan publisiti atas misi murni menyelamat rakyat Malaysia di Mesir baru-baru ini.

"Peranan beliau dalam misi ini nampaknya sudah melebihi tugasan seorang Menteri. Saya melihat keadaan ini jelas menunjukkan bahawa Rosmah sebenarnya mahukan pengiktirafan dalam kerja kuatnya di Oman, Bahrain dan kini di Mesir," kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin (gambar) dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Maka, katanya adalah sesuai sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) memberi peluang kepada Rosmah untuk bertanding di PRK Merlimau yang akan datang.

Tambahnya, cabaran itu juga sesuai buat BN sebagai pujukan kepada hasrat Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang telah gagal meletakkan calon wanita pada PRK Tenang lalu.

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang melihat pemilihan Rosmah amat penting bagi menyelamatkan berjuta-juta wang rakyat Malaysia daripada terus dibazirkan dalam siri jelajah dunia dan pelbagai persidangan mengarut di bawah rancangan 'Wanita Pertama' Malaysia ini.

"Andai benar PM Najib mahu buktikan perubahan, saya mencabar beliau untuk menerima cabaran ini," ujarnya

PRK Merlimau : Sah, PAS tanding

Posted: 07 Feb 2011 08:07 AM PST


KUALA LUMPUR, 7 Feb – Kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) menafikan desas-desus bahawa PAS mempertimbangkan untuk tidak bertanding di kerusi DUN Merlimau, sebaliknya parti Islam itu akan menurunkan calonnya pada pilihan raya kecil 6 Mac ini.

Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) mengumumkan bahawa PR secara sebulat suara telah bersetuju bahawa PAS harus bertanding pada pilihan raya kecil ke-15 itu.

"Tidak benar, tidak benar," kata beberapa wakil rakyat PR yang turut berada pada sidang media susulan pertemuan mereka di ibu pejabat DAP di sini hari ini.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali juga mengambil kesempatan dengan bertanya siapakah sumber berita yang mengatakan PAS tidak akan bertanding di DUN Merlimau.

"Dari mana anda mendapat maklumat itu? Ada nama disebutkan? Tidak? Jadi tidak, ia tidak benar," katanya.

Anwar menambah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengharapkan sokongan keseluruhan jentera PR membantu persediaan menghadapi pilihan raya kecil itu.

Mengenai calonnya, Hadi yang turut menghadiri sidang media itu berkata keputusan mengenainya akan dibuat pada mesyuarat kepimpinan parti itu 13 Februari ini.

"Kami akan menyenarai pendek nama kemudian," kata beliau lagi.

Katanya, berdasarkan amalan biasa calonnya adalah warga tempatan dan kepimpinan pusat akan berbincang dengan pemimpin-pemimpin PAS Melaka sebelum menamakan calon mereka.

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 54, pada 20 Januari lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 26 Februari sebagai tarikh penamaan calon dan sekiranya ada pertandingan, pengundian pada 6 Mac.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir menewaskan calon PAS, Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi - tmi

PRK Merlimau : PAS tidak akan letak calon ...

Posted: 07 Feb 2011 01:41 AM PST

Oleh Adib Zalkapli
February 07, 2011

KUALA LUMPUR, 7 Feb — Barisan Nasional (BN) yang menyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dilihat kemungkinan boleh mengekalkannya tanpa cabaran jika Pakatan Rakyat khususnya PAS memutuskan untuk tidak meletakkan calon mereka kali ini.

Pilihan raya kecil kerusi DUN Merlimau akan berlangsung 6 Mac ini.

The Malaysian Insider difahamkan beberapa pemimpin kanan PAS sedang melobi untuk tidak menurunkan calon mereka di kubu kuat BN itu.

"Kita perlu memilih pertarungan, kita tidak boleh bertanding hanya kerana adanya kekosongan. Kosnya tinggi dan ini masa untuk kita memfokus pada pilihan raya umum," kata seorang anggota biro politik PAS yang tidak mahu namanya didedahkan.

Daripada 14 pilihan raya kecil sejak 2008, PAS bertanding tujuh kali dan menang empat.

Kali terakhir PAS memutuskan untuk tidak bertanding pada pilihan raya kecil ialah Januari 2007, yang diadakan ekoran kekosongan kerusi DUN Batu Talam di Pahang.

PAS menggariskan kelemahan proses pilihan raya sebagai alasan memulau pilihan raya kecil ketika itu.

"Kecuali beberapa pemimpin yang ghairah mahu mengadakan bilik gerakan di Merlimau, kebanyakan kami di peringkat nasional tidak cenderung untuk bertanding," kata sumber itu.

Pemimpin jawatankuasa kerja PAS pusat itu berkata halangan dihadapi hanyalah hasrat kepimpimpinan parti peringkat negeri dan kawasan Jasin.

Perkara itu dijangka dibincangkan pada mesyuarat Pakatan Rakyat petang ini.

Biro politik PAS akan mengadakan mesyuarat mereka malam ini.

The Malaysian Insider isu tersebut akan disentuh dalam kedua-dua mesyuarat itu.

Dipercayai Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dilantik sebagai pengarah pilihan raya kecil Merlimau menyokong idea itu.

Seorang lagi pemimpin PAS berkata parti itu perlu membuat keputusan itu sebelum memujuk rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat mengambil langkah yang sama.

"Masalahnya ialah PKR dan ketua Angkatan Mudanya Shamsul Iskandar Akin yang berminat mahu bertanding, akan ada kesan dalaman lebih buruk jika PKR bertanding," katanya dengan merujuk kepada persefahaman ketika pilihan raya umum 2008 di mana Shamsul tidak bertanding di Jasin tetapi memilih kerusi Dungun di Terengganu.

Bahagian Parlimen Jasin mempunyai lima DUN di mana BN menang kesemuanya pada 8 Mac 2008.

PKR juga menunjukkan minat ke atas Merlimau agar boleh ditandingi oleh Shamsul - TMI

Kapal pesisir pantai Tentera Laut : New Zealand beli RM210juta - Malaysia beli RM1 Bilion : Rakyat M'sia mari kita tepuk tangan ramai2 ...hahaha

Posted: 07 Feb 2011 12:34 AM PST

Pembelian oleh Kementerian Pertahanan sekali lagi menarik perhatian apabila dikatakan bersedia membayar RM6 bilion bagi mendapatkan enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama.

Menurut ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, pembelian kapal peronda pesisir pantai OPVs oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lepas hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu. - mkini

Orang lain aku tak tahulah... tapi aku takkan duduk diam!! aku akan pastikan rakyat bangkit menentang kebejatan serupa nie!! Bangsat!! Macamana negara nie tak bankrap kalau berniaga macam jutawan baghdad !!

BANGKIT BANGKIT!! BANGKIT RAKYAT !!
HANCUR HANCUR !! HANCUR BN !!!
MS : Inilah kerajaan 1Msia Najib yang begitu cerdik ... rakyat mesia bangkit segera, kita tentang pembaziran kerajaan haramjadah ni ...

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


PULANGKAN !!!

Posted: 07 Feb 2011 05:59 PM PST


Kerajaan Negeri Kedah tetap menuntut pampasan balak bernilai RM100 juta daripada Kerajaan Pusat sekali pun berjaya meningkatkan jumlah hasil pembalakan daripada RM8juta pada 2008 kepada RM53 juta tahun lalu (2009).
Walaupun sudah banyak kali Kerajaan Negeri menyuarakan perkara itu,Kerajaan Pusat masih tidak memberikan sebarang reaksi terhadap tuntutan Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat ( PR).
Menurut Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Kerajaan Negeri akan terus menuntut pampasan itu memandangkan ia merupakan "HAK" rakyat Kedah untuk menjana pembangunan dan ekonomi negeri lebih-lebih lagi dengan kenaikan kos perbelanjaan pada masa kini.
sumber; petikan Sinar Harian Edisi Utara Sabtu 22 Januari 2011 m/s U2 oleh Khairil Anwar Mohd Amin




usinkata;..2 tahun sudah berlalu..rakyat negeri Kedah masih menanti..kepulangan "HAK" rakyat..
Kerajaan Negeri masih berpegang pada janji utk tidak membalak melebihi keluasan yg ditetapkan apatahlagi kawasan tersebut merupakan kawasan tadahan hujan utk tiga empangan yg membekalkan air kepada Perlis,Pulau Pinang dan Kedah sendiri.
Seharusnya Kerajaan Pusat menghargai usaha yg dilakukan dengan membayar pampasan balak bernilai RM100 juta..
Kenapalah dinafikan "HAK RAKYAT" Negeri Kedah ini..adakah Kedah bukan berada di dalam Malaysia dan bernaung dibawah payung slogan 1Malaysia..??






Kami masih belum nyanyuk..
Kami masih ingat..
Kami tidak mudah lupa..
Kami akan tuntut hak kami..

*peringatan(lagu)

"Tiada kemaafan di sini..."
"Kau ragut degupan hati ku ini..."
"Akan ku jejakimu, kemana jua..."
"Hingga akhir masa..sayang..."
Ingatlah...selagi tuntutan ini tidak dipenuhi..


Pulangkan...Pulangkan..HAK KAMI !!!

"I Dont Want Banana Fruit Two Times"..???

Posted: 07 Feb 2011 06:48 AM PST

" I dont want banana fruit two times about this Kampung-Kampung ok"



Usinkata;...5 Feb 2011 yang lalu kesungguhan Kerajaan Pusat utk memberikan satu nafas baru buat Kampung Baru terserlah apabila PM Najib mengumumkan bahawa Masjid Kampung Baru akan dijadikan "Ikon Kampung Baru Moden"...Dengan peruntukan RM20juta kerja-kerja menaik taraf Masjid tersebut akan dimulakan dalam tempoh enam bulan dengan peruntukan tersebut disalurkan melalui syarikat 1Malaysia Development Berhad ( 1MDB).-sumber;http://bernama.com/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=561720

"Tahun ini adalah detik permulaan era baru Kampung Baru.Isyarat saya jelas.Saya datang setahun lalu bukan untuk melawat sahaja tetapi dengan niat membangunkan Kampung ini " kata Najib semasa merasmikan Program Ziarah Masjid di masjid berkenaan..

Senang sekali hati ini mendengar khabar berita ini..tetapi jauh disudut hati ..terkenang juga akan nasib golongan nelayan nun jauh diutara di Kampung Sungai Chenang Pulau Langkawi Kedah..

Ceritanya bermula begini...sekitar bulan Feb 2010 ..PM Najib dan isteri sedang menikmati percutian peribadi di Pulau Langkawi kemudian Datuk Jo ( Johari Baharom Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani) memalumkan kepadanya beliau tentang masalah yg dihadapi oleh nelayan di Kampung Sungai Chenang.
2 hari kemudian Najib dalam pertemuan tidak rasmi dengan 100 nelayan tempatan mengumukan peruntukan "segera" berjumlah RM7juta utk pembinaan jeti baru dikawasan terbabit..
sumber;http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/2/16/mstar_berita/20100216223142&sec=mstar_berita

Setahun sudah berlalu..ramai yg sudah terlupa akan hadiah segera yg diumumkan oleh Najib kepada kira-kira 100 nelayan Kampung Sungai Chenang..

Kemudian datanglah seorang wartawan muda bernama Liza Hasan dari Skuad Cakna Sinar Harian melaporkan keluhan Pengerusi Komuniti Pengurusan Sumber Perikanan (KPSP) Sungai Chenang Asri Shaaban ..


"Sejak Perdana Menteri ,Datuk Seri Najib Razak ke pangkalan ini Febuari tahun lalu (2010),hinga kini (2011) keadaanya masih sama.
"Ketika itu beliau berjanji meluluska peruntukan sejmlah RM7 juta dan terdapat pertambahan RM2 juta lagi,namun hingga kini keadaan masih sama", katanya.
Asri berkata, pihak KPSP memohon pihak berkaitan membina pangkalan nelayan lengkap dengan restoran dan kemudahan lain seperti yang dijanjikan dengan segera ketika lawatan Perdana Menteri lalu.
Menurutnya, keadaan pangkalan kini hanya berubah sedikit selepas LKIM menyiapkan pangkalan sedia ada bernilai RM470,000 yang dimohon ketika tahun 2007.


"Projek menaik taraf ini dipohon empat tahun lalu dan siap pada Disember lalu (2010),jika projek bernilai jutaan ringgit seperti yang dijanjikan,tidak tahu bila akan siap.
sumber; http://apadianie.blogspot.com/2011/01/magic-dari-kedah-yang-kantoi.html

Untuk itu..hati ini berasa bimbang sekali akan nasib penduduk Kampung Baru.."i dont want banana fruit two times" ( pisang berbuah dua kali)..

Namun begitu..hati ini merasakan projek Kampung Baru akan berjalan dan siap mengikut jadual..maklumlah..Kampung Baru "tanah-tanihnya" bernilai tinggi..utk memilkinya perlulah dikeluarkan dahulu modal..gula-gula..hadiah-hadiah.

Orang kata kalau hendakan anak daranya..teckel dulu ibu-bapanya..
Org tua-tua ni mudah percaya kalau kita buat baik..sopan santun..hormat orang tua..

Apa lagi kalau dengar saja azan terus amik air sembahyang dan bergerak sepantas kilat ke surau/masjid mengerjakan solat berjemaah..fuhhh..confirm !!!..1 bulan saja buat benda yang sama bulan depan bole masuk meminang hujung tahun depan terus kahwin..dn dapatlah memiliki tanah pusaka kedua mertuanya itu..

Tanah-tanih di Kampung Sungai Chenang ada apa..busuk selut..lumpur dan hanyir bau ikan saja..anak dara disana pon gelap-gelap saja..almaklumlah org pulau..sudahlah rupa paras tadak..miskin pula..kais pagi makan petang..kais petang makan malam..itupun dah kira nasib baik..kalau nasib xberapa baik..posa sunat sajalah..

Inilah dinamakan "perbezaan"...Kampung yg dibandar dan Kampung yg mmg dikampung...dimana 1Kampung 1Malaysia?????

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


CALON MERLIMAU

Posted: 07 Feb 2011 08:39 PM PST

Ketuanan Melayu Umno tidak laku kepada anak muda

Posted: 07 Feb 2011 08:26 PM PST

Mohd Aizat Mohd Salleh


Apabila memperkatakan tentang ketuanan Melayu, maka kita akan bercakap mengenai hak orang Melayu. Hari ini banyak pihak begitu lantang menyuarakan berkenaan itu terutama daripada Umno dan NGO Pro-Umno.

Bagi anak muda, sesetengah mereka berasa tidak ada keperluan 'terpekik-pekik' seperti mana yang dilakukan sesetengah pihak. Mungkin kerana anak muda hari ini tidak tahu langsung, ataupun barangkali sudah faham benar.

Bagi anak muda, khususnya pasca-Merdeka yakni mereka yang lahir selepas Merdeka ataupun sepuluh tahun selepas merdeka, Ketuanan Melayu tidak boleh dipaksa kepada mereka untuk diperjuangkan.

Lebih lagi anak muda yang faham.

Sejarah

Bukan bermaksud anak muda ini gagal menghayati sejarah, jauh sekali 'menderhaka' perjuangan tokoh-tokoh Melayu yang memperjuangkan kemerdekaan dahulu. Malah ada dikalangan mereka, walaupun tidak melaluinya (situasi perjuangan kemerdekaan), lebih menjiwai melalui penceritaan tokoh dan dokumentari.

Jika dahulu, pelajar dipaksa memahami sejarah melalui buku-buku teks sejarah yang kadangkala faktanya lebih berat sebelah yakni hanya memaparkan perjuangan tokoh Umno yang pro-penjajah. Mereka seumpama Dr Burhanuddin dilabel sebagai tokoh berhaluan kiri, walaupun beliau juga memperjuangkan kemerdekaan yang bersifat anti-penjajah.

Namun, anak muda hari ini, maklumat dan aksesnya lebih luas. Ada facebook, blog, e-book, wikipedia dan pelbagai lagi sumber maklumat untuk mengetahui sejarah.

Bahkan buku-buku sejarah orang Melayu yang bersifat analisis semakin banyak diterbitkan. Misalnya karya Dr Syed Hussin Ali bertajuk Melayu: Masalah dan Masa Depan dan The Malay Dillema karya Tun Dr Mahathir. Malah karya bertajuk Membina dan Meruntuh Malaysia yang ditulis oleh Datuk Ahmad Mustafa Hassan juga sebagai catatan sejarah berkenaan perjuangan Melayu era dahulu dan kini.

Tidak boleh tipu anak muda

Anak muda hari ini tidak lagi boleh ditipu dengan sejarah, apatah lagi ditipu dengan perjuangan menuntut Ketuanan Melayu.

Anak muda akan mempersoalkan dicelah manakah perjuangan Ketuanan Melayu, namun dalam masa yang sama hak mereka untuk mendapatkan biasiswa di dalam pendidikan yang sepatutnya diberikan kepada kesemua anak-anak Melayu dinafikan.

Anak muda juga akan mempersoalkan siapakah sebenarnya pejuang sebenar Ketuanan Melayu pada hari ini, apabila usul di dalam Dewan Undangan Negeri Selangor untuk mengembalikan kuasa Sultan ditolak oleh Adun Umno. Sedangkan anak muda boleh membaca sejarah tentang perjuangan Melayu itu.

Anak muda boleh dengan mudah mendapatkan fakta dengan luas dan dapat membezakan bagaimana harga barang yang melambung naik pada hari ini di negara Malaysia jika dibandingkan dengan negara-negara jauh lebih murah yang sama majunya dengan Malaysia.

Begitu juga anak muda akan mempersoalkan berkenaan 'kekeringan' peluang pekerjaan di negara tanah tumpah air mereka ini jika hendak dibandingkan dengan negara yang sudah merdeka sama seperti Malaysia. Semua itu anak muda ketahui.

Justeru untuk menipu 'bulat-bulat' anak muda dengan perjuangan Ketuanan Melayu sebagai pembela adalah tindakan yang meludah ke langit, terpercik ke muka sendiri.

Walhal nasib anak muda hari ini tidak juga berubah. Sudahlah perlu membayar semula pinjaman pendidikan, dengan peluang pekerjaan yang tidak menentu serta gaji yang tidak sepadan dengan harga barang dan perbelanjaan. Belum lagi memikirkan bagaimana tempat tinggal, jauh sekali mahu mendirikan rumah tangga.

Saya tidak pasti, bilakah akan berlaku 'pemuda membakar diri' kerana kesempitan ini. Kita jangan rasa tidak mungkin berlaku. Ini kerana sifat anak muda itu adalah tidak mudah dijangka (unpredictable).


Kos kapal tentera laut mahal 870 peratus'-lagi petanda pilihanraya??

Posted: 07 Feb 2011 01:14 AM PST

Pembelian oleh Kementerian Pertahanan sekali lagi menarik perhatian apabila dikatakan bersedia membayar RM6 bilion bagi mendapatkan enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama.

Menurut ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, pembelian kapal peronda pesisir pantai OPVs oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lalu hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu.

NONEIsrael, tambahnya, yang sedang berperang, membayar AS260 juta (RM791 juta) untuk OPVs, kira-kira RM219 juta kurang daripada apa yang sedia dibayar oleh Kementerian Pertahanan.

Menurutnya, kelas Roisin buatan Ireland bernilai AS34 juta (RM103 juta); Super Vita dari Greek bernilai AS$108 juta (RM329 juta); Type 130 dari Jerman (AS188 juta atau RM572 juta) dan Saar V dari Israel (AS260 juta atau RM791 juta) setiap satu.

"Hatta dalam kelas yang amat tinggi, Lockheed Martin dan General Dynamics, dua syarikat persenjataan terbaik dan terbesar di dunia, membina kapal perang Littoral (LCS) Amerika Syarikat dengan nilai kurang daripada AS300 juta (RM913 million) pada tahun 2004," kata Pua.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pua juga setiausaha publisiti DAP mempertikaikan kerana pembelian itu tidak dibuat secara kompetitif apabila negara yang jauh lebih maju dalam ketenteraan seperti Amerika Syarikat mengamalkan perkara itu.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT