Nuffnang

Pengikut

Anak Bapa

0
sumber :-

Anak Bapa


Tahun Nyahkan Para Diktator

Posted: 06 Feb 2011 03:00 AM PST


Jika ada tahun kebangkitan rakyat menyahkan pemimpin mereka yang zalim, Anak Bapa yakin tahun 2011 adalah tahunnya. Apa taknya, baru-baru ini rakyat Tunisia berarak beramai-ramai menghalau diktator Ben Ali keluar jauh daripada tanah air selepas memerintah cara kuku besi selama lebih 30 tahun.

Kini kita lihat Hosni Mubarak, Presiden Mesir, pula sedang bergelut untuk kekal memerintah walaupun hanya tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja. Jutaan rakyatnya bangun berarak di jalan-jalan raya seluruh Mesir saban hari sejak 12 hari lalu sehingga lumpuh segala aktiviti lain.

Anak Bapa yakin semua diktator yang ada terutama di Timur Tengah sedang kecut perut memikirkan nasib mereka selepas ini. Dengar cerita di Yaman, Jordan dan Syria pun dah mula ada demonstrasi membantah pemerintahan kuku besi di negara masing-masing.

Jika "momentum" ni dah ada elok kita teruskan dengan "bertakbiratul ihram di Tunisia, rukuk di Mesir, dan beri salam di Saudi". Puak-puak pemerintah mereka dah memerintah terlalu lama, buat negara macam mak bapa mereka punya, rakus dan kejam dengan rakyat, demokrasi di"pimpin" untuk sesuaikan dengan selera mereka, dan rela terus menerus menjadi boneka Amerika.

Rata-rata pemimpin ini sudah memerintah lebih 3 dekad. Jika mereka mati atas singgahsana sekali pun maka anak cucu mereka akan dipastikan mewarisi pemerintahan dan kekayaan yang tak masuk akal nilainya. Hosni Mubarak dikatakan berhasrat melantik anaknya Gamal menggantikan beliau kelak. Dengan kekayaan dianggarkan sekitar US$70 bilion (RM213 bilion), beliau jauh mengatasi Bill Gates.

Menurut seorang profesor sains politik Universiti Princeton, Amaney Jamal, anggaran kekayaan Hosni adalah munasabah kerana rata-rata pemimpin rantau Teluk memiliki kekayaan mencecah AS$40 bilion (RM122 bilion) atau lebih besar.

Satu yang pasti ialah ciri-ciri pemerintahan para diktator ini hampir sama. Pertama, mereka ini anak kesayangan Amerika dan dibenci rakyat. Kedua, pemerintahan mereka zalim dan tidak demokratik. Jika pun ada pilihanraya (seperti Mesir) ia umpama sandiwara kerana natijahnya semua dah maklum sapa akan menang. Seperkara lagi mereka ini tahi rasuah, mengumpul harta secara haram sehingga mencapai jumlah nilai yang hampir tak masuk akal.

Cuma satu harapan Anak Bapa supaya rakyat yang berkaitan jangan berhenti membantah selagi tidak betul-betul wujud kerajaan yang bersih dan demokratik di negara masing-masing. Amerika akan cuba mensabotaj dengan mengenengahkan pemimpin yang "sederhana" supaya rakyat akan sejuk sedangkan itu hanyalah langkah menganti seorang diktator dengan bakal diktator yang lain.

Anak Bapa: Jika diamati ciri-ciri diktator di atas, banyak yang ada pada UMNO dan BN. Kecut perut juga nanti ……….

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Seorang blogger UMNO kantoikan Najib,bukti Najib keluar banyak duit untuk isterinya Rosmah Mansor

Posted: 06 Feb 2011 02:09 AM PST

dah 3 jam dah..aku baru sampai hostel..

3 jam jugak aku menunggu wifi masuk line..harharhar

sila baca berita harian keluaran hari ini dan jangan percaya pada tajuk bulat2...

sapa percaya bulat2 sedangkan dia dah baca isi dah tu nk komplen bla bla bla

pasal posting aku dan tajuk yg ada unsur fraud..

orng itu akan terkena masalah zakar besar sebelah..kalau dia tu girl..

dia akan terkena masalah payu dara kecik sebelah..

najib merajuk..kecewa..usaha dia bawak balik anak2 malaya ke mesir difitnah..

konon tak da duit bla bla bla..

aik??hari tu kata negara banyak utang??ari tu masa interbiu tv3 kata kos guna penerbangan adalah tinggi..

kita yg denga mesti la angin..eleh..dah takut kena kondem baru la nk buat statement camni..

apa yg lawak lg??

ramai jugak anak malaya pergi mesir ambik medik..

yg heran malaysia ni tetap kekurangan doktor..

mana graduan2 ni menghilang???

ahahahahahahaha betul tak???

ini baru mesir..belum masuk yg kat indon,rusia,uk dan amerika syarikat,india..

kalau malaysia ada hubungan diplomatik ngn israel..mahu jugak dihantar anak2 malaya ke universiti tel aviv...

lawak2...yg private tu aku tk komplen la..yg dapat pegi atas tiket governemnt tu yg aku nk kondem..

harharharhar..

heran2...

kalau pandangan aku ni slah tk pe la..aku cuma mempertikaikan aje..

sama la jugak..belajar undang2..masuk politik jadi menteri perubatan..

sapa??tu ha chua jui meng masa dalam BN..

harharhar..

serupa mcm kapal singh dilantik menjadi menteri pengangkutan..

student mesir balik berseri..
yg tak leh tahan awek cun yg amik jurusan perbuatan..
anwar ibrahim penah jadi menteri..
nasib baik mahathir lom nyanyuk pi bagi dia jadi menteri kesihatan..

harharharharhar...best tak pantun aku??dah lama tk berpantun oi..

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Photo terbaik 'ISLAM Memimpin Perubahan'

Posted: 06 Feb 2011 05:29 PM PST



Main Image
The Muslim Brotherhood has held talks with Vice President Omar Suleiman to press 'legitimate and just demands' as the government attempts to end 12 days of protests.
Senior Brotherhood leader Mohammed Mursi said the group was sticking to the protesters' main condition that President Mubarak stand down.
They are the first known discussions between the government and the Brotherhood in years, suggesting the group could be allowed an open political role in the post-Mubarak era.
Some opposition leaders met with Mr Suleiman over the weekend, but said they had been no breakthrough.
Defiant: A protester has a precarious nap on the track wheels of a tank near Tahrir Square, Cairo
Defiant: A protester has a precarious nap on the track wheels of a tank near Tahrir Square, Cairo
Staying put: Hundreds of Egyptians pray in Tahrir Square after nearly two weeks of protests. Anti-government supporters insist that President Mubarak steps down
Staying put: Hundreds of Egyptians pray in Tahrir Square after nearly two weeks of protests. Anti-government supporters insist that President Mubarak steps down

One million tourists have also been driven away from the country because of the violence and the Egyptian pound slumped to a six-year low.
Mr ElBaradei said there was still a 'hard core' who would not give up protesting as long as Mr Mubarak held on to power.
Talks: Opposition group the Muslim Brotherhood will hold discussions with the Egyptian government today for the first time in years
Talks: Opposition group the Muslim Brotherhood will hold discussions with the Egyptian government today for the first time in years

Daily life: Banks and shops reopened their doors today after nearly two weeks of protests across Egypt
Daily life: Banks and shops reopened their doors today after nearly two weeks of protests across Egypt
Protesters flee from tear gas fire during clashes in Cairo January 28, 2011. REUTERS

Main Image
Anti-government protesters take part in Friday prayers at Tahrir Square in Cairo February 4, 2011. REUTERS

Main Image

A woman opposition supporter takes shelter while providing water during rioting with pro-Mubarak demonstrators near Tahrir Square in Cairo February 3, 2011.

Main Image
Opposition supporters throw stones at pro-Mubarak demonstrators in Tahrir Square in Cairo February 3, 2011. REUTERS


MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Kenapa Pakatan Rakyat gagal di PRK Tenang

Posted: 06 Feb 2011 06:09 PM PST

Para pengundi tidak menganggap Pakatan Rakyat sebagai satu alternatif yang mantap dan berupaya untuk memerintah negara oleh sebab kelemahan kepimpinannya

Oleh Mazlan Mutallib

PETALING JAYA: Pilihanraya kecil kawasan DUN Tenang pada 30 Januari telah berakhir dengan kemenangan calon BN ke atas calon PAS, seperti yang telah dijangkakan oleh banyak pihak.

Ini adalah berasaskan hakikat bahawa kawasan tersebut memang telah sebegitu lama asyik memilih wakil dari Umno/BN ke DUN Johor dan juga terdapat tiga penempatan Felda yang merupakan kubu kuat Umno di dalam kawasan tersebut.

Bagaimanapun, memandangkan penurunan mendadak majoriti kemenangan BN pada pilihan raya umum ke-12 (PRU 12) pada Mac 2008, iaitu lebih kurang 2,500 undi daripada lebih 5,000 semasa pilihan raya 2004, maka Pakatan Rakyat (PR), yang diwakili oleh calon dari PAS, beranggapan bahawa terdapat peluang untuk membuat kejutan.

Ini pula berdasarkan faktor terdapatnya peratusan pengundi bukan Melayu yang tinggi iaitu 52%, berbanding pengundi Melayu sebanyak 48%. Walaupun kawasan tersebut secara tradisinya mempunyai ahli parlimen MCA dan mempunyai reputasi sebagai kubu MCA, PRU 12 telah melihat ramai pengundi Cina dan India memberi undi kepada calon PAS.

Peratusan pengundi Cina yang berbuat demikian adalah 64% manakala bagi pengundi India peratusan mengundi PAS adalah 50%.

Faktor tambahan yang menambahkan harapan PAS untuk menang adalah calon parti itu seorang anak tempatan yang pernah bekerja sebagai guru di kawasan tersebut dan sudah dikenali dan disenangi ramai.

Walau tidak menang sekalipun, adalah juga harapan PAS dan PR untuk sekurang-kurangnya terus menguncupkan lagi majoriti kemenangan BN dari 2,500 undi yang diraih semasa PRU 12.

Keputusan pilihan raya kecil Tenang setelah diumumkan secara rasmi amat mengecewakan bagi PAS.

Undi PAS telah mendadak turun dari 2,992 berbanding 3,875 yang didapati dalam PRU 12. Ini adalah penurunan 883 undi atau sebanyak 23% dari pilihan raya sebelumnya.

Peralihan sokongan besar-besaran pengundi Cina dari BN ke PAS telah tidak menjadi kenyataan.

Peralihan inilah yang diharap-harapkan sangat oleh PAS dan PR bagi menembus kubu BN tersebut. Peratusan pengundi Cina yang mengundi PAS adalah dianggar 64%, sama seperti yang berlaku semasa PRU 12.

Manakala bagi pengundi Melayu, peratusan yang memberi sokongan kepada BN naik sebanyak 4% kepada 83.3% berbanding PRU 12. Pengundi India juga naik peratusannya yang mengundi BN iaitu lebih 80% berbanding hanya 50% semasa PRU 12.

Penurunan sokongan kepada PAS secara drastik ini tidak diramal langsung sebelum pilihan raya kecil ini.

Kelemahan Pakatan

Satu-satunya kesimpulan yang mungkin boleh dibuat berdasarkan keputusan pilihan raya kecil Tenang ini ialah sokongan kepada pembangkang sebelum ini bukanlah bersifat tegar.

Berpunca dari ketidakpuasan hati dan marah yang amat sangat di kalangan para pengundi terhadap kerajaan BN yang diterajui oleh Abdullah Ahmad Badawi, 'tsunami' PRU 12 telah berlaku di mana ramai calon parti pembangkang telah meraih banyak undi dari orang yang sebelum itu tidak pernah mengundi parti pembangkang.

Ini juga telah terjadi di Tenang pada Mac 2008, walaupun calon pembangkang tidak menang.

Pada pilihan raya kecil Tenang kali ini, pengundi mungkin telah melihat dan sedar bahawa Pakatan Rakyat yang disertai oleh PAS adalah satu pakatan politik yang serba lemah dan kurang mantap.

Statistik kawasan peti undi menunjukkan 11 dari 12 kawasan peti undi telah dimenangi oleh BN berbanding hanya 9 dari 12 semasa PRU 12.

Pengundi yang dahulunya mengundi PAS memilih untuk tidak memberi sokongan kepada parti itu lagi.

Kelemahan yang terdapat di dalam PR dan kurang mantapnya pakatan itu sebagai satu gabungan politik pada dasarnya adalah berpunca dari kelemahan pimpinan di dalam PKR.

Pucuk pimpinan parti itulah yang yang sering disebut-sebut sebagai faktor penggandingan kesefahaman dan halatuju di antara parti-parti lain yakni PAS dan DAP yang menganggotai pakatan tersebut.

Pimpinan PKR yang lemah dan telah tidak menjalankan tanggungjawabnya untuk menangani permasalahan dan percanggahan yang telah timbul dan mungkin akan terus timbul di dalam permuafakatan politik itu memberi kesan negatif kepada PR.

Juga masalah dalaman PKR dan dalam negeri Selangor yang diperintahnya memberi gambaran negatif kepada umum.

Para pengundi mungkin telah melihat akan kelemahan ini dan di Tenang, PASlah yang telah menerima penangan dan tempiasnya.

Tiada formula penyelesaian

Sekiranya dilihat 'trend' di kalangan pengundi muda pula, penunjuk dari Tenang juga pasti tidak menggembirakan PAS dan PR.

Pengundi muda kerap dilaung-laungkan sebagai segmen pengundi yang lazimnya menerima dan menyokong mesej perubahan yang dibawa oleh PR.

Bagaimanapun, di Tenang, analisa saluran undi di kawasan-kawasan peti undi menunjukkan sokongan terhadap PR di kalangan pengundi muda telah jatuh mendadak dan bertambah pula untuk BN.

Ini adalah sesuatu yang PAS dan PR perlu beri perhatian serius oleh sebab perubahan selera pengundi muda ini adalah tidak dijangka dan mungkin diulangi di kawasan-kawasan dan negeri-negeri lain.

Majoriti kemenangan BN sebanyak 3,707 undi, 63% darinya telah didapati dari tiga kawasan Felda iaitu Felda Tenang, Felda Chempelak dan Felda Chempelak Barat yang rata-rata adalah kawasan pengundi Melayu.

Mengambilkira keseluruhan 83.3% undi Melayu yang diraih BN, satu-satunya kesimpulan yang boleh dibuat adalah pengundi Melayu tidak ada ataupun telah hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap PR dan kepimpinannya yang diterajui oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Mereka tidak menganggap PR sebagai satu alternatif yang mantap dan berupaya untuk memerintah negara oleh sebab kelemahan kepimpinannya dan ketiadaan kesungguhan di kalangan pemimpinnya untuk memantapkan pakatan itu untuk menjadi satu gabungan politik yang tulin dalam erti katanya yang sepenuhnya.

Satu gabungan politik yang benar sekurang-kurangnya akan mempunyai satu formula atau jalan penyelesaian yang boleh diterima sesama sendiri untuk menetapkan calon parti manakah yang wajar bertanding di sesuatu kawasan bagi memaksimumkan peluang untuk gabungan itu menang.

Sama-samalah kita saksikan sama ada di Merlimau, di mana pilihan raya kecil seterusnya akan diadakan, PAS dan PKR akan mencapai satu persetujuan calon siapakah yang wajar bertanding berdasarkan sebab-sebab yang rasional dan munasabah dan yang boleh mencerahkan harapan untuk Merlimau dirampas dari BN. - FMT

'Anwar cakap tidak serupa bikin' - Pajudin

Posted: 06 Feb 2011 02:39 AM PST


Pajudin bersalaman dengan Musa Aman, KM Sabah

KUALA LUMPUR, 6 Feb — PKR membentuk sebuah majlis presiden untuk menguruskan badan perhubungan negeri Sabah ekoran keputusan ketuanya yang baru, Pajudin Nordin keluar parti dan menyertai Umno semalam.

Langkah itu diumumkan oleh Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua cabang Sabah di Kota Kinabalu petang ini.

Pagi tadi di Kuching, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pajudin kemungkinan memutuskan untuk keluar PKR dan menyertai Umno semalam kerana menganggap keputusan menggantikan beliau buat sementara sebagai satu tamparan ke atas kepimpinannya.

Ketua Umum Pakatan Rakyat itu mengakui memang ada keputusan untuk melantik Dr Wan Azizah menerajui badan perhubungan negeri Sabah buat sementara sehingga krisis semasa reda.

PKR Sabah berhadapan dengan krisis kepimpinan selepas Pajudin dilantik sebagai ketua negeri itu pada 10 Januari lalu. Pelantikannya dibantah 18 daripada 25 cabang PKR Sabah.

Pajudin, 42, berkata keputusan itu dibuat kerana kecewa dengan kepimpinan pusat iaitu Anwar dan Dr Wan Azizah yang tidak serius dalam menangani masalah-masalah dan isu Sabah.

"Saya kesal kerana Datuk Seri Anwar selama ini mengatakan bahawa beliau menghormati hak-hak negeri Sabah, tetapi tingkah lakunya jelas menunjukkan bahawa beliau mengamalkan 'cakap tidak serupa bikin'.

"Maka saya menganggap PKR di Sabah ini sudah tidak relevan untuk kita jadikan sebagai satu parti masa hadapan atau parti yang dikatakan akan menuju ke Putrajaya... maka saya mengisytiharkan diri keluar dari PKR dan melepaskan semua jawatan saya di dalam parti," kata Pajudin.

Kekayaan Taib Mahmud heboh di internet

Posted: 06 Feb 2011 12:35 AM PST

KUALA LUMPUR: Sebuah video dokumentari bertajuk 'Bloody Wealth' atau 'Harta Berdarah' Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud di laman youtube, hari ini hampir mencecah 30,000 penonton dalam masa singkat.

Video yang mengulas kronologi pentadbiran Taib Mahmud sejak 30 tahun lalu itu dimuat naik dari akaun 'tarnaktaib' sejak 18 Disember 2010.

Antara yang didedah dalam klip hampir lima minit itu adalah persoalan mengenai kekayaan Taib Mahmud sedangkan rakyat Sarawak antara paling miskin di Malaysia.

Video dengan suara latar berbahasa Melayu, mengupas dakwaan kerosakan di Sarawak, termasuk pengambilan tanah orang Penan, monopoli pembalakan dan peranan keluarga Taib Mahmud dalam pentadbiran di Sarawak.

Ia turut memetik laporan dari blog Sarawakreport.com yang mendakwa Taib mempunyai harta kekayaan berjumlah USD80 juta di Kanada dan USD60 juta di London.

Selain itu, peranan syarikat Cahaya Mata Sarawak atau disebut sebagai 'Chief Minister & Sons' dipapar melalui montaj imej dan didakwa 'menyapu' semua projek pembinaan jalan raya, memasang paip dan membina kilang.

Turut disentuh ialah kongkongan melampau terhadap media di Sarawak dan kekangan terhadap aktivis yang mempejuang nasib rakyat Sarawak dengan memperalat polis dan samseng.

Ia boleh dilayari melalui: http://www.youtube.com/watch?v=GMOXPesJYdQ&feature=player_embedded

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Melayu mesti bersatu: debat kulup dengan cikgu songkok tinggi

Posted: 04 Feb 2011 06:29 AM PST

"Kita mesti bersatu. Melayu semakin tergugat sekarang." kata Cikgu Kama, guru besar sekolah yang juga rakan sepermainan sejak kecil. Pandai menyelit-nyelit akhirnya dia memegang jawatan setiausaha pemuda parti songkok kat kampung. dia dengar dari kawan-kawan yang aku ada blog dan kuat melawan, lalu satu hari dia datang ziarah membawa hajat.

aku : melayu umno ke tergugat? melayu lain aku tengok biasa je...yang susah tetap kena kerja, yang senang pun kena berhempas pulas dalam ekonomi yang teruk ni...cuma puak atas tu je yang gelabah.

dia: kau tak sedar ke lup, cina keling sekarang makin naik mua..mintak macam-macam. sampai hak istimewa melayu pun dia nak sentuh!

aku: hak istimewa apa yang kau rasa sebagai melayu? beli rumah dapat diskaun? atau biasiswa belajar kena bayar balik? yuran sekolah percuma? kah kah!

dia: kau tengok penang dia dah halau melayu semua..

aku: tanah rezab melayu tinggal tak sampai 5% sebelum mac 2008 kau tau? masa tu kerusi umno paling banyak tapi bangang pi bagi gerakan pahal?

dia: emm...er...tengok kampung buah pala..

aku: itu kes peninggalan BN..buat pa pi jauh-jauh? meh tengok kg.berembang, kg.chubadak, kg.bandar dalam, kg.kerinchi sampai kg.baru pun dah tergugat. sapa punya kerja?

dia : (terdiam) tapi kita kena berpadu. masalahnya nik aziz ni pengacau, haji hadi dah setuju dah..

aku: kan nik aziz kata dia setuju dengan syarat umno terima islam sebagai ad-din?

dia : yalah...slow-slowlahhh...nanti kita ubahlah dulu..yang penting bersatu dulu..aku pelik ngapa Pas sanggup gadai agama bergabung dengan DAP?

aku : maksud kau kerjasama umno-MCA rompak PKFZ tu bagus?

dia : eheh...taklah tu, Perak masa Nizar jadi MB habis tanah bagi cina sampai beratus tahun pemilikannya.

aku : cina miskin, melayu india miskin pun dapat jugak...yang genting, langkawi, pangkor tu cina kaya dapat macamana? seorang kaya dapat tanah yang luas.beratus tahun jugakan?

dia : ya..tapi kita jangan ulang lagi kesilapan tu..kita kena ke depan..bersatu! islam akan teguh kalau melayu kuat.

aku : hadis mana tu? hihi..

dia : ya Lup, kalau melayu kuat islam akan kuat!

aku : cina dan india islam nak duduk mana?

dia : kita jaga kepentingan mereka..

aku : Kama, 50 tahun malaysia merdeka takde sesaat pun kerajaan lain memerintah selain umno. sepatutnya melayu makin kuat dan tak tergugat di bawah perjuangan melayu umno. kaum lain pun akan kagum dengan kekuatan melayu dan kemantapan islam jika umno buat betul2. mengapa setengah abad makin lemah? umno buat apa?

dia: itulah aku cakap, kita kena bergabung untuk menguatkan semula yang lemah. cina india dah makin mencabar.

aku: ye ke? Soon Kooi tauke welding tu dah turun temurun niaga, kedai selvam pun sama. adakah depa mencabar? depa nak meniaga dengan amankan? hei kama dengar sini betul-betul. takde satu kaum pun atas dunia ni boleh bersatu termasuk yahudi. semuanya berpecah-pecah kerana ada fahaman masing-masing. itu realiti. manusia hanya akan bersatu jika ada kepentingan. melayu-india-cina yang di atas bersatu padu merompak melayu-india-cina yang di bawah. kau ni dipermainkan oleh mereka yang mahu mempertahankan kuasa yang terhakis. tapi jika keadilan dibagi betul2, semua rakyat berbilang kaum akan aman dan cintakan negara ini.

dia: aku cuma tak mau melayu tergadai di tanahair sendiri, macam singapore..lepas tu penang..

aku : singapore, presiden umno yang bagi kat kuan yew. hei kama! dengar lagi..dalam dunia sekarang termasuk di malaysia hanya ada DUA KAUM saja.. KAUM PEMODAL dan RAKYAT. malaysia ini sebenarnya diperintah oleh KAUM PEMODAL alias kapitalis. bukan BN atau PR. itu cuma wayang saja wal hal merekalah di belakangnya. mereka akan tengok dasar kerajaan yang mana akan menyebelahi dan menguntungkan mereka dan mereka akan bantu melabur kemenangan kerajaan yang akan menyokong mereka. kerajaan yang memerintah akan tunduk akur dengan mereka kerana mereka ini adalah bank. aku setuju kita berpadu tapi bukan dasar kaum melayu atau apa-apa. aku bersetuju bersatu sebagai 'kaum rakyat' yang terdiri dari melayu-cina-india-kaum lain untuk menumbangkan kapitalis. mereka telah goyang dengan kebangkitan rakyat dan kerajaan yang banyak termakan budi dengan mereka juga sedang ketakutan lalu isu ketuanan terhakis dimainkan..bla..bla..

dia termenung, tak fahamkah atau sedang cuma memahami permainan silap mata politikus yang aku cuba bongkar..ketika kawan-kawan kedai kopi aku yang kerja biasa2 boleh faham, cikgu besar ni amat slow otaknya....

dia terhangguk-hangguk macam faham tapi dengan perlahan dia berkata," kita kena bersatu juga demi melayu.."

LANTAK KAULAH! - http://kulupsakah.blogspot.com

Aku cuma nak kata:

Macam itu lah standard mentaliti dan berfikir puak songkok tinggi. PAS kawan dengan DAP tak boleh, tapi UMNO kawan dengan MCA & Gerakan boleh pulak.


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

Saman ekor: 1 lagi kes Penganiayaan yang diteruskan

Posted: 31 Jan 2011 01:10 AM PST


Gambar hiasan

Terkejut terima saman menunggang laju

30/01/2011 7:03pm

KANGAR – Seorang warga emas, Bakar Ismail, 85, tidak pernah memiliki motosikal berkuasa 500cc tetapi beliau menerima saman kerana menunggang motosikal berkuasa besar itu melebihi had laju di lebuh raya Kuala Lumpur-Seremban pada 30 Julai lepas.

Petani yang hanya memiliki motosikal jenama Honda berkuasa 70cc itu dan telah lama tidak ke Kuala Lumpur bimbang namanya akan disenarai hitam oleh pihak berkuasa jika tidak membayar saman itu.

Bakar yang menetap di Kampung Sungai Padang, Simpang Empat, dekat sini, berkata, beliau dikehendaki membayar saman itu secepat mungkin atau sebelum 28 Februari ini sebelum dikenakan tindakan senarai hitam.

Beliau berkata, selepas menerima saman itu, anaknya, Mohd Noor, 47 telah mengemukakan masalah itu kepada cawangan Trafik Perlis yang kemudian memintanya merayu kepada Ibu Pejabat Trafik Bukit Aman dengan bukti kukuh bagi membatalkan saman itu. – Bernama

Aku cuma nak kata:

Ini baru 1 kes yang dilapurkan. Mungkin ada banyak kes lagi yang tidak dilapur. Sudah pasti kes seperti diatas gara-gara ada orang menggunakan nombor pendaftaran kenderaan orang lain. Tak ke naya pakcik tu....

Sebab itu lah saman ekor ini tidak relevan. Ia nya hanya menyenangkan kerja Polis tetapi menyusahkan pengguna keseluruhan nya.


Sekian


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


KARPET KUNING

0
sumber :-

KARPET KUNING


Presiden Mubarak terus didesak letak jawatan segera.

Posted: 06 Feb 2011 07:33 PM PST


KAHIRAH: Kumpulan pembangkang terbesar di Mesir, Ikhwanul Muslimin (Persaudaraan Islam), semalam mengadakan rundingan bersejarah dengan pemerintah Mesir untuk cuba menamatkan krisis politik di negara itu yang telah berjalan hampir dua minggu.

Bagaimanapun, kumpulan tersebut menekankan dengan jelas bahawa ia masih mendesak agar Presiden Hosni Mubarak meletakkan jawatannya dengan segera.

Keputusan kumpulan itu, yang telah diharamkan sejak 1954 tetapi menawarkan calonnya sebagai calon bebas, dibuat sedang kepimpinan Mesir cuba mencari jalan untuk meredakan pemberontakan besar-besaran - kini memasuki hari ke-13 - Ikhwanul Muslimin mengusulkan beberapa langkah pembaharuan, tetapi masih belum bersedia memenuhi permintaan para pembantah supaya Presiden Mubarak meletakkan jawatannya.

Presiden Mubarak berkata beliau tidak akan meneruskan jawatannya untuk tempoh selanjutnya tetapi para pembantah mahu beliau meletakkan jawatannya sekarang.

Rundingan kali pertama diadakan antara pihak pemerintah Mesir dengan para pemimpin Ikhwanul Muslimin sejak bertahun-tahun lamanya itu menandakan satu perubahan dasar yang mengejutkan kerana sudah bertahuntahun juga rejim Mesir yang disokong pihak Barat itu mengenakan tindakan keras terhadap kumpulan tersebut.

Ia juga menimbulkan kemungkinan bahawa kumpulan berkenaan sedang menuju ke arah pengiktirafan peranan utamanya dalam masyarakat Mesir secara rasmi.

Selain Ikhwanul Muslimin, beberapa pemimpin pembangkang lain dan pemimpin pembantah turut diundang mengadakan rundingan dengan pemerintah Mesir itu.

Awal dari itu, Ikhwanul Muslimin, dalam satu kenyataannya, berkata para wakilnya akan bertemu dengan Naib Presiden Mesir, Omar Suleiman, untuk mendesak 'permintaannya yang sah dan adil'.

Suleiman pernah menuduh Ikhwanul Muslimin, para peniaga dan warga asing yang tidak dikenal pasti, sebagai bertanggungjawab ke atas beberapa insiden mencuri dan kebakaran yang terjadi di negara itu pada hujung minggu lalu, selepas pasukan keselamatan memutuskan untuk berundur dari jalan-jalan raya.

Sementara itu, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton, secara berhatihati turut mengalu-alukan penglibatan Ikhwanul Muslimim dalam rundingan politik di Mesir itu, sambil berkata Washington akan 'menunggu dan melihat' bagaimana perkembangan rundingan tersebut.

'Hari ini (semalam) kami diberitahu bahawa Ikhwanul Muslimin telah memutuskan untuk menyertai (rundingan itu), yang menunjukkan mereka kini sekurang-kurangnya mahu terlibat dalam dialog yang kami galakkan,' kata Clinton kepada sebuah stesen radio, National Public Radio (NPR), di Munich, Jerman.

'Kami akan menunggu dan melihat bagaimana ia berkembang, tetapi kami amat jelas tentang apa yang kami jangkakan,' tambahnya.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon, pula berkata beliau prihatin akan suasana pergolakan di Mesir yang mungkin mempunyai 'kesan serius' terhadap proses damai Timur Tengah.

Ban, yang turut hadir dalam satu sidang keselamatan tahunan di Munich, memberitahu sekumpulan wartawan di hotelnya bahawa Presiden Mubarak dan pemerintah Mesir telah memainkan peranan penting dalam rundingan antara Palestin dengan Israel.

'Itu sebabnya kami berasa bimbang.

'Mesir telah memainkan peranan amat strategik dalam proses damai Timur Tengah; Presiden Mubarak ialah antara satu pemain utama dalam percubaan untuk memudahkan penyelesaiannya,' jelas Ban. -- Agensi

Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Aku Dah Nekad Sokong Umno

Posted: 06 Feb 2011 06:16 PM PST

Gambar: Aku Tetap Sokong UMNO/BN Walau Rumah Macam Reban Ayam

 Ini rumah orang UMNO/BN

Gambar dari dekat

Baca lagi kat sini :

http://kijang59.blogspot.com/2011/02/gambar-aku-tetap-sokong-umnobn-walau.html

 
Cari N3 lama-lama disini

Mesir Semakin Bergolak(Video Terkini)

Posted: 06 Feb 2011 07:30 AM PST

Tag : Isu Semasa

Ya Allah,selamatkan kami dan saudara seislam kami dari kejahilan diri kami sendiri dan dari kejahatan pemimpin yang zalim,serta jauhkan kami dari tipudaya Iblis ,dajal, amarika dan Yahudi laknatullah..





 
Cari N3 lama-lama disini

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


SYABAS SELANGOR BELA ADUN SERI MUDA, BIARKAN GAPS DENGAN SAKIT HATINYA

Posted: 06 Feb 2011 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

BETAPA bengangnya GAPS (Gabungan Anti Penyelewengan Selangor) apabila Kerajaan Negeri Selangor akan membiayai kos perundangan Adun Seri Muda, YB Shuhaimi Shafie yang bakal didakwa atas tuduhan menghina Sultan Selangor. Sememangnya puak-puak ini suka melihat Adun tersebut tersungkur di mahkamah dan kemungkinan akan ada lagi PRK di Selangor untuyk mereka merampas kerusi Dun Seri Muda.

GAPS berkata tindakan kerajaan Selangor membiayai kos perundangan ADUN Seri Muda Muda Shuhaimi Shafiei - yang akan dihadapkan ke mahkamah ekoran tulisan berkaitan Sultan Selangor - disifatkan sebagai "pembaziran dan penyelewengan wang rakyat". Pembaziran wang rakyat apanya jika Adun tersebut menulis demi untuk kesejahjteraan rakyat dan kedaulatan raja-raja? Bukankah rakyat dan raja tidak boleh dipisahkan? Raja boleh menitah kepada rakyat, manakala rakyat juga boleh menegur raja untuk membuktikan kasih sayang kita kepada raja.

Membela seorang Wakil Rakyat yang dianggap menderhaka kepada Sultan, sedangkan tiada satu bukti pun kita lihat bentuk penderhakaan itu bahkan Adun berkenaan secara terbuka menyebut sekiranya ada ayat atau frasa di dalam tulisannya yang menyinggung Sultan, beliau rela memohon maaf dan bersedia untuk berjumpa Duli Tuanku. Itu membuktikan betapa ikhlasnya Adun tersebut. Butakah mata GAPS dengan berbagai bentuk penderhakaan kepada raja yang lebih dahsyat sebelum ini?

Cuba tanya Tun Mahathir, tanya Ibrahim Ali dan tanya juga geng-geng Idris Jusoh di Terengganu tentang sejarah Sultan di hina. Mereka semua boleh ceritakan kisah-kisah `keberanian' mereka kepada raja. Ada pernah mereka didakwa seperti Adun Seri Muda ini? Justeru itu, GAPS jangan hipokrit kerana rakyat tidak lagi sebodoh kamu./wfauzdin.blogspot.com

THEMA MAULIDUR RASUL - 1 MALAYSIA 1 UMMAH, BERTENTANGAN DENGAN ISLAM?

Posted: 06 Feb 2011 09:21 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SLOGAN `1 Malaysia 1 Ummah' dikatakan menjadi thema sambutan Maulidur Rasul peringkat Kebangsaan tahun ini. Biasalah, kerajaan sekarang semuanya mahu dijadikan `1 Malaysia' dengan berbagai jenama `1 Malaysia' di tempelkan. Apa yang tidak kena dengan thema `1 Malaysia 1 Ummah' ini?

Pertamanya, kita diberitahu bahawa konsep 1 Malaysia adalah menunjukkan kesamarataan di antara semua kaum dan agama di negara ini. Konsep ini kununnya memberi keadilan kepada semua kaum dan agama. Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dan lain-lain, begitu juga semua agama seperti Islam, Kristian, Budha, Hindu dan lain-lainnya adalah terdapat di dalam konsep 1 Malaysia. Ertikata, konsep 1 Malaysia meliputi semua kaum dan agama di negara ini.

Apa pula yang dimaksudkan dengan `Ummah' di dalam konteks Islam? Di dalam Islam, yang dimaksudkan dengan Ummah itu adalah semua penganut agama Islam. Adakah penganut ugama Kristian, Budha, Hindu dan selain dari Islam itu termasuk di dalam konteks `Ummah'? Jawapannya sudah pasti tidak. Kristian bukan Ummah yang sama dengan Ummah Islam. Kristian tentulah ada Ummahnya sendiri iaitu Umat Kristian. Begitu juga dengan ugama yang lainnya.

Sambutan Maulidur Rasul adalah sambutan yang berhubung kait dengan Nabi Muhammad SAW iaitu sambutan bercorak keagamaan di dalam Islam. Justeru itu, wajarkah konsep `1 Malaysia' dicampor adukkan di dalam sambutan keagamaan Islam seperti ini? `1 Malaysia 1 Ummah' bermaksud semua agama yang terkandung di dalam konsep 1 Malaysia itu adalah 1 Ummah dengan Islam? Betulkah begitu? Adakah kita mengiktiraf semua agama yang terkandung di dalam konsep 1 Malaysia adalah 1 Ummah dengan kita sebagai umat Islam?

Saya merasakan thema sedemikian tidak tepat samasekali malahan ianya amat bertentangan. Umat Islam tidak boleh disamakan dengan Umat ugama lain, jauh sekali untuk disatukan. Saya berharap agar pihak-pihak berkenaan lebih berhati-hati dengan memilih thema bagi program atau sambutan keagamaan yang melibatkan ugama Islam yang maha suci ini. Jangan kerana terlalu inginkan kemegahan di dalam jenama 1 Malaysia, kita satukan kesemuanya./wfauzdin.blogspot.com

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Kisah Mak Andeh Gemok...

Posted: 06 Feb 2011 06:02 PM PST

Hek eleh....Lebih2 pulak Mak Andeh ni...

Aku boleh percaya ni semua kalu Pak Pandir boleh suruh Israel serahkan Al-Aqsa kepada orang islam. Bukan apa...isteri Mak Andehkan baik dengan Upco.

Najib-Rosmah's ties with Saudi king help evacuations

The government of Saudi Arabian granted unlimited access for the Royal Malaysian Air Force (RMAF), MAS and AirAsia to airlift Malaysian evacuees from Egypt to Jeddah after getting a call from Prime Minister Najib Abdul Razak's wife Rosmah Mansor.

Reporting this today, the Star said the rare move was made possible due to the close personal relationship between Najib and Rosmah Mansor and the Saudi monarchy.

"I am very happy with the Saudi authorities for granting us all sorts of special concessions in the airlifting of our citizens," said Najib according to the English daily.

"They have told us that we can mount as many flights as we need in the rescue mission.

"This is a rare privilege, mostly because of the close personal ties my wife and I have with King Abdullah Abdul Aziz and his family," said Najib.

The Saudi government had granted blanket visas to all those evacuated from Egypt as well as landing rights for the eight RMAF, Malaysia Airlines and AirAsia aircraft taking part in the evacuation exercise, said the Star.

Rosmah: I reported to Najib... later

When faced with such a crisis, said Najib, it was diplomatically acceptable for both private and official channels to be used to ensure the rescue operation was successful.

"It is fortunate that we enjoy such a good relationship with the Saudi royal family. I was actually awakened at 2.30am on Thursday by a call from Saudi Arabia confirming the various special concessions for our airlift.

"I think it takes a very special friendship to work until so late to solve someone else's problem and then to call someone at that hour to tell them about the blanket approval."

Rosmah (left), on her part, reportedly said she had also made some calls because she could not stand by and watch the students suffer "as some of them had nothing to eat".

"As a mother, how could I not act? I feel for all the mothers whose children are studying there. I am glad I could help.

"Some of the Malaysian officials, aware of my Saudi connections, also asked me to assist. My husband was busy so that was why I helped," she said.

"I could not afford to take any risk by waiting as every minute matters in a situation like this. Waiting a minute could cost lives. That's why I made the call to the Saudis," she said.

"Of course, I reported to him (Najib) what I did later."

Students accomodated in Jeddah

Bernama, meanwhile, has reported that Tabung Haji and the Malaysian Embassy in Saudi Arabia will think of other measures to accommodate Malaysian students from Egypt if the number of evacuees exceeds the capacity of the Madinatul Hujaj transit
centre in Jeddah.

Minister in the Prime Minister's Department Jamil Khir Baharom said so far, more than 3,600 students had been placed at the centre which could accommodate up to 4,000 people at any one time.

"But this is not a problem because Tabung Haji has the experience in managing up to 30,000 haj pilgrims each time during the pilgrimage season.

"We are increasing the number of mattresses and pillows for use by the students. The sending off of a portion of the students on Sunday will enable us to reduce the congestion and accept other students who have just arrived from Cairo," he told Malaysian journalists in the port city yesterday.

Jamil Khir said that from the feedback received, it was clear that the
students were satisfied with the facilities provided at the transit centre.

"Other facilities are also being provided, including wifi for them to communicate with family members as well as television sets at several locations to enable them to follow current developments," he said.

15 Februari, 2011 ya tuan2..!!

Posted: 06 Feb 2011 04:54 PM PST

Aik...lain macam tajuk berita ni..?? He he...

Posted: 06 Feb 2011 03:52 PM PST

Oh padanlah polis dok balun Shakir dan kawan2nya hari tu??

Don't try Egypt style power grab in Malaysia, says Najib

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has warned against any attempt to usurp power in Malaysia, using demonstrations like those in Egypt. "Don't think that what is happening there must also happen in Malaysia. We will not allow it to happen here," he said at the national-level Chinese New Year open house in Miri.

Activate your Email Subscription to: ZAKRI ALI

0
sumber :-
Hello there,

You recently requested an email subscription to ZAKRI ALI. We can't wait to
send the updates you want via email, so please click the following link to
activate your subscription immediately:

http://feedburner.google.com/fb/a/mailconfirm?k=i4UuaVN7AAj5vNIx9PvcIt1DDfM

(If the link above does not appear clickable or does not open a browser
window when you click it, copy it and paste it into your web browser's
Location bar.)

As soon as your subscription is active, FeedBurner will send a daily email
message if ZAKRI ALI has new content.

If you did not request this subscription, or no longer wish to activate it,
take no action. Simply delete this message and that will be the end of it.

Cheers,

ZAKRI ALI


--
This message was sent to you by FeedBurner (feedburner.google.com)
You received this message because you requested a subscription to the feed,
ZAKRI ALI.
If you received this in error, please disregard. Do not reply directly to
this email.


Activate your Email Subscription to: ZAKRI ALI

0
sumber :-
Hello there,

You recently requested an email subscription to ZAKRI ALI. We can't wait to
send the updates you want via email, so please click the following link to
activate your subscription immediately:

http://feedburner.google.com/fb/a/mailconfirm?k=i4UuaVN7AAj5vNIx9PvcIt1DDfM

(If the link above does not appear clickable or does not open a browser
window when you click it, copy it and paste it into your web browser's
Location bar.)

As soon as your subscription is active, FeedBurner will send a daily email
message if ZAKRI ALI has new content.

If you did not request this subscription, or no longer wish to activate it,
take no action. Simply delete this message and that will be the end of it.

Cheers,

ZAKRI ALI


--
This message was sent to you by FeedBurner (feedburner.google.com)
You received this message because you requested a subscription to the feed,
ZAKRI ALI.
If you received this in error, please disregard. Do not reply directly to
this email.


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


ADUN Sri Muda didakwa menghasut-Mkini

Posted: 06 Feb 2011 08:44 PM PST

ADUN Sri Muda Shuhaimi Shafiei hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan menyiarkan artikel berbentuk hasutan dalam blog peribadinya.

Beliau didakwa mempersoalkan kuasa Sultan Selangor dalam blog pada 30 Disember tahun lalu melalui artikel berjudul "Pandangan saya berasaskan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959".

NONEShuhaimi tiba di mahkamah kira-kira jam 9.30 pagi membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepadanya oleh jurubahasa mahkamah.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan kerana didakwa menulis pendapatnya mengenai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor yang baru pada 31 Disember lalu.

Jika sabit kesalahan ia membawa hukuman denda tidak melebihi RM5,000, atu penjara sehingga tiga tahun bagi kesalahan pertama.

Hakim Latifah Mohd Tahar membenarkan beliau diikatjamin sebanyak RM8,000 dengan seorang penjamin.

Shuhaimi diwakili tujuh peguam, diketuai peguam hak asasi manusia terkenal Edmund Bon.

Peguam lain, termasuk Lateefa Koya, Yusmaidi Yusoff, N Surendran, Amer Hamzah, Fahri Azzat dan Nizam Bashir.

Manakala pihak pendakwaan pula dikendalikan oleh timbalan pendakwa raya Mohamad Hanafiah Zakaria dan Ishak Mohd Yusof.

Mahkamah menetapkan kes itu akan disebut pada 28 Mac ini.

Turut hadir pada prosiding di hadapan Hakim Latifah Mohd Tahar ialah wakil rakyat Pakatan Rakyat, termasuk Azmin Ali, Nurul Izzah Anwar dan Yaakob Sapari.

PKR MELANGKAH KEHADAPAN

Posted: 06 Feb 2011 08:08 PM PST


Bera-PKR Bera kini telah melangkah kehadapan dengan penubuhan ranting baru di daerah tersebut di mana Seramai 50 ahli PKR telah menjadi ahli dan pembukaan cawangan baru di Kampung Muhibbah di Bera telah berlangsung pada 6 februari baru-baru ini.Majoriti ahlinya adalah kaum India Majlis membuka cawangan baru telah di adakan di kampong mihibbah Bera dan di rasmikan oleh Timbalan Pengerusi perhubungan negeri Pahang , Sdr Nizam Hamid , Tuan Hj Abas Awang selaku ketua cabang dan pengerusi pendidikan PKR kebangsaan, Sdr Saravanan Timbalan AMK Pahang dan juga EXCO AMK Pusat, Dr Yahya Abd Rahman , Pengerusi perhubungan Raub dan juga Setiausaha Cabang Temerloh, dan Sdr Bob Monolan iaitu Biro Orang Asal Pusat dan juga selaku EXCO AMK Pusat serta wakil PAS Bera.

Dalam ucapannya Hj Abas Awang menjelaskan bahawa dengan pembukaan cawangan di kampong Muhibbah ini, ianya bukan sahaja menunjukkan bahawa sokongan kepada PKR tidak berubah, malah bertambah di sana sini kerana parti ini bukanlah sebuah parti yang berdasarkan perkauman dan juga ianya adalah sebuah parti yang memperjuangkan hak rakyat. Rakyat adalah tuan di Negara ini jelasnya lagi.

Selain merasmikan pembukaan cawangan baru di kampong Muhibah , di Bera ini, masyarakat di Kampung Mihibbah ini yang tinggal lebih 40 tahun selama ini masih lagi gagal untuk mendapatkan geran tanah bagi penempatan mereka .Perkara ini turut dibangkitkan oleh Sdr Saravanan dalam ucapannya dan menjelaskan bahawa kaum India dinafikan hak mereka di kawasan ini dan wakil rakyat juga tidak pernah hadir untuk melawat mereka dan bertanya khabar. Malahan, menurut beliau lagi sekolah tamil di kawasan berkenaan dibina hanya mempunyai sebuah tandas . malahan tempat pembuangan sampah juga di letakkan di hadapan sekolah tersebut.

" Kawasan ini bukan kaum india sahaja yang menetap, terdapat juga kaum Melayu di kawasan ini.Walau kerajaan menyatakan bahawa tanah rezab ini adalah tanah kezab KTMB, namun kawasan ini terletak lebih jauh dari tanah rezab KTMB sebagaimana yang di wartakan" demikian jelas beliau lagi.

Majlis kemudiannya di rasmikan oleh Sdr Nizam Hamid selaku Timbalan pengerusi perhubungan negeri Pahang .Beliau juga menerima memorandum dan borang penyertaan ahli dari kaum India dan juga kaum Melayu di kawasan tersebut.


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT