Nuffnang

Pengikut

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Ahli Akademik tolong jangan bercakap macam Ketua Cawangan Umno

Posted: 14 Jan 2011 05:53 AM PST

KUALA LUMPUR 14 JAN : PAS merasa hairan dengan segelintir ahli akademik pengampu yang memberi kenyataan seperti ketua cawangan Umno.

Menurut laporan Harakah Daily. Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, mereka cuba berlakon seperti orang yang tidak menyebelahi mana-mana pihak, hakikatnya masyarakat kampus kenal siapa mereka itu.

"Mereka hanya memberi kritikan kepada Pelan 100 Hari Pakatan Rakyat yang dianggap boleh memusnahkan negara kerana negara akan pincang dari segi kewangan," ujarnya.

Tambahnya, rakyat tidak mendengar pula komen mereka mengenai projek Menara Warisan 100 tingkat yang bernilai RM5 bilion, peruntukan kepada projek Permata sebanyak RM111 juta, pada hal ia bukan sebuah kementerian, tarafnya seperti belia 4B Rembau sahaja.

"Ahli akademik pengampu ini membisu ketika wang negara difaraid kepada Apco Yahudi sebanyak RM77 juta setahun," ujarnya.
Mereka juga, katanya tidak memberi apa-apa komen mengenai subsidi kepada penjana kuasa (IPP) sebanyak RM19 bilion, sedangkan untuk 27 juta rakyat sebanyak RM11 bilion dihapuskan.

Beliau menambah, ketika rakyat bawahan mengikat perut kerana kenaikan harga barang akibat kenaikan harga petrol, waktu ini mana suara ahli akademik pengampu itu.

Justeru, kata Idris PAS juga hendak mengingatkan kepada ahli akademik sedemikian agar jangan merosakkan nilai akademik dan memalukan status intelektual dengan memberi komen untuk mengampu dan tidak mempunyai nilai akademik.

"Mereka ini ialah kelompok yang tidak popular di kampus baik dari segi pengajaran dan penyelidikan. Kelebihan yang ada ialah mengampu penguasa negara dengan harapan untuk naik pangkat."Jangan kerana nila setitik, susu sebelanga rosak," katanya lagi.

Beliau berkata, ahli akademik yang hendak menjadi pengampu dan melawan arus kebangkitan rakyat supaya memikirkan dengan matang, sekarang bukan zaman batu, tetapi zaman rakyat boleh mengetahui maklumat beribu batu. Sepatutnya, kata beliau sebagai ahli akademik mereka cuba membentuk pemikiran rakyat dengan berfakta, walaupun teguran itu terkena kepada Pakatan Rakyat.

"Inilah politik Malaysia yang diidam-idamkan oleh rakyat Malaysia," ujarnya.- tvsnews.net

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


PANAS: Blogger Umno, Papa Gomo dedah gambar dan video seks ADUN Perupok!

Posted: 20 Jan 2011 09:03 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Isnin, 20 Disember tahun 2010, seorang blogger tegar Umno, Papa Gomo telah mengeluarkan amaran keras kepada seorang ADUN Pas Kelantan...

GEMPAR 18 SX - Letak Jawatan Sekarang Atau Kami Dedahkan Gambar Anda Berzina!!!

Gomo memberi AMARAN KERAS Kepada Adun PAS Dun Perupok Untuk segera meletakkan Jawatan Adun Perupok yang di sandang kini. Tempoh Akhir bagi anda Meletakkan Jawatan adalah pada Bulan ini iaitu December 2010.

Pada Bulan January jika anda iaitu Datuk Omar Mohamad Adun PAS Perupok tidak Meletakkan jawatan maka Kami di NADI RAKYAT akan mengeluarkan segala BUKTI BUKTI Bergambar dan Rakaman Video SEKS Anda untuk tatapan Umum.

Ini Bukan UGUTAN tetapi ini adalah AMARAN KERAS kepada Pemimpin PAS yang cuba berlagak ALIM TAIK KUCING!!!
Hari ini, 21 Januari 2011, genap sebulan amaran ini berlalu..namun sehingga ke saat ini, janji hanya tinggal sekadar janji..bukti bergambar dan video rakaman seks sebagaimana yang dijanjikan tidak dikotakan...TERNYATA, IA HANYALAH FITNAH SEMATA-MATA!!..



Nampaknya, blogger Umno tidak pernah serik dengan cerita fitnah..selepas satu persatu fitnah dijaja dan direka..belum selesai fitnah berzina terhadap ADUN Selising, ADUN Perupok pula menjadi mangsa fitnah mereka..ternyata Papa Gomo telah melakukan fitnah yang 'maha' dahsyat kepada pemimpin2 PAS!!

Fitnah zina terhadap ADUN Selising

Dalam kes fitnah zina terhadap Adun Selising, ternyata mereka telah melakukan pembohongan dan sandiwara yang paling menjengkel dan memualkan...lakonan mereka tidak menjadi, sandiwara mereka terkantoi ditengah jalan..

Kalian boleh lihat sendiri bagaimana Papa Gomo, team Nadi Rakyat bersama Saidi Hussin sendiri telah melakukan pembohongan kepada kalian..sila baca pada dua link di bawah, terutama pada siri yang pertama..


1. BONGKAR: Sandiwara Papa Gomo, Nadi Rakyat dan Saidi Hussin isu ADUN Selising! (siri 1)
2.
BONGKAR: Sandiwara Papa Gomo, Nadi Rakyat dan Saidi Hussin isu ADUN Selising...(siri 2)

Sehingga kini, mereka belum menjawab hujah-hujah yg dikemukakan oleh berisan blogger pro-PR..antara hujah dan persoalan penulis yang masih gagal di jawab Papa Gomo dan rakan2nya adalah:
"...Dan katanya, laporan polis telah dibuat...apa yang dituntut kini ialah, mana bukti laporan polis? balai polis mana mereka laporkan jika benar laporan telah dibuat? mana gambar bukti kecederaan pada Saidi Hussin..penulis soalkan ini sebab biasanya puak2 gerombolan laju je lampirkan bukti laporan polis, tapi kali ni?..." (klik di SINI)
Ya, jika kalian perhati dalam kes2 sebelum ini, jika mereka (puak gerombolan) benar2 berhadapan dgn situasi seperti ini, mereka akan segera membuat laporan polis, dan akan melampirkan bukti laporan polis pada umum sebagai bukti..


(Tidak beberapa lama isu lakonan ini dimainkan, dikhabarkan ketua team Nadi Rakyat, Azmy Awang telah diugut bunuh oleh seseorang, dan laporan polis terus dibuat sebagaimana bukti pada foto di atas..)

Namun, dalam dua kes ugutan bunuh (kononnya) terhadap Saidi Hussin sebagaimana yang diceritakan dalam link pertama diatas (kes langgar lari dan cubaan bunuh dengan parang), mereka gagal kemukakan bukti laporan polis..

Ternyata Papa Gomo, Azmy Awang dan Saidi Hussin adalah golongan pembohong dan munafiq, dan golongan ini sumpah dan janji mereka tidak bernilai di sisi Islam!..




Solat hajat

Berdasarkan pemerhatian penulis, selain faktor untuk melariskan blog, punca lain blogger Umno ini semakin BERANI menabur fitnah adalah kerana beliau tlh mendapat sokongan padu dari rakan2 blogger (pemfitnah) yang lain, satu kepala..inilah punca blogger Umno ini tidak sedikitpun rasa takut dgn bahana dan malapetaka fitnah..

Untuk yang terakhirnya, penulis ada mendengar khabar bahawa akan di adakan solat hajat ke atas puak-puak munafiq ini..penulis setuju 100%..dan penulis minta supaya disebut nama samaran blogger "Papa Gomo" ini secara jelas, termasuk rakan-rakan mereka yang menyokong perlakuan blogger terlaknat ini..moga Allah menjatuhkan balasan setimpal ke atas perbuatan2 hina mereka..


Akhir kalam..ingat Umno, ingat fitnah...fikir2kan..wallahua'lam..

NOTIS: Terbaru, calon PAS DUN Tenang, Cikgu Normala Sudirman telah menjadi mangsa fitnah terbaru, berzina/khalwat oleh kumpulan-kumpulan terlaknat ini..kalian boleh rujuk di SINI..

p/s: Penulis yakin Papa Gomo akan 'persetankan' artikel ini..oleh itu penulis mohon supaya rakan-rakan dapat sebarkan artikel ini ke ruang blog dan facebook..biar semua kenal siapa blogger Umno ini..fitnah dan cerita aib tidak dpisahkan dr mereka..pada Papa Gomo, sila buktikan tuduhan kamu!


Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Roti Tisu Penang Tertinggi Di Malaysia 2009

Posted: 19 Jan 2011 11:38 PM PST

usinkata;...kalau ini macam projek 100 hari PR senang-senang la nak capai..bayangkan ini baru kejayaan negeri dibawah Pakatan Rakyat..kalau Malaysia dibawah pentadbiran PR..apa pula yang nak tinggi..



Pulau Pinang catat pelaburan tertinggi
RM12,238 juta berbanding RM2,165 juta pada 2009
oleh;Syajaratulhuda dan Mohamad Rosli Sinar Harian

Buat julung kalinya Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) Pulau Pinang mencatatkan jumlah pelaburan tertinggi di Malaysia dalam tempoh setahun berbanding tahun lalu dengan kedudkanya di tempat keempat.
Ketua Menteri,Lim Guan Eng mengumumkan perkara itu berikutan pengumuman yang dibuat oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa,Datuk Seri Mustapa Mohammed iaitu dalam aspek pelaburan bagi sektor pembuatan untuk Malaysia peratusanya meningkat sebanyak 45% iaitu daripada RM32,637 juta kepada RM47,177 juta.


Ini menunjukan Pulau Pinang mencatat sejarah paling besar dalam aspek pelaburan dengan jumlah RM12,238 juta berbanding RM2,165 juta pada tahun 2009 iaitu meningkat 5 kali ganda selain angka pelaburan bagi tahun ini paling besar berbanding jumlah pelaburan sejak 1980.


* Petikan Sinar Harian Edisi Utara U3 Khamis 20 Jan 2011

Anak Bapa

0
sumber :-

Anak Bapa


Dasar Jenis Lidah Bercabang

Posted: 20 Jan 2011 09:09 AM PST


Satu ketika dulu apabila tersebar cerita bahawa YB Teresa Kok (terbukti tidak benar kemudian) beri arahan supaya azan diperlahankan atau dihentikan di kawasan bukan Islam, maka melantun-lantun UMNO dan kuncu mereka mengutuk dan menghina Teresa. Teresa dianggap menghina umat Islam dan anti-Islam. Tetapi apabila orang kuat MCA terbukti sememangnya menyuruh masjid berhampiran rumahnya memperlahankan azan maka ia dianggap salah faham. Bukan saja UMNO turut memaafkan beliau malah satu majlis berpeluk-peluk di hadapan media turut diadakan.

Apabila Anwar Ibrahim ajak Najib berdebat berhubung Buku Jingga PR, Najib jadi kecut perut lalu memberi alasan ia membuang masa kerana kononnya dia tahu semua sedangkan perdebatan antara ketua negara dan ketua pembangkang adalah sesuatu yang lumrah di negara yang mengamalkan demokrasi.

Apabila Markom Giran, Pengarah Pelajaran Johor di"tangkap" berkempen untuk BN di Tenang, maka jawabnya adalah menjadi tugasnya mengenalpasti mana-mana guru yang menyokong pembangkang. Itu mungkin sebabnya dia cuba pindahkan suami calon PAS di Tenang ke Johor Baru secara mengejut. Tetapi apabila MB Selangor menolak calon SUK negeri kerana beliau tidak dimaklum terlebih dahulu dan kerana Khusrin sememangnya tidak layak, maka UMNO kata MB tidak menghormati kakitangan awam dan Sultan.

Apabila kerajaan Selangor berhasrat menambah peruntukan RM 1 juta kepada ADUN-ADUN PR Selangor untuk kerja-kerja penambahbaikan infrastruktur, maka UMNO tuduh PR tidak demokratik kerana tidak memperuntukkan jumlah yang sama untuk ADUN-ADUN BN sedangkan dah berpuluh tahun mereka mengabaikan sebarang peruntukan kepada ADUN dan ahli parlimen pembangkang.

Apabila isu larangan MPSJ ke atas umat Islam yang bekerja di premis-premis yang menjual arak ditegur oleh YB Ronnie Liu atas alasan perkara ini perlu diteliti dan diperhalusi oleh kerajaan negeri terlebih dahulu maka UMNO dan balaci mereka lantas saja menghentam dan mengutuk Ronnie habis-habisan. Tetapi apa yang UMNO buat tentang nasib umat Islam yang terbabit di negeri-negeri yang mereka perintah. Malah ada di kalangan kaum kerabat mereka bukan saja bekerja di premis-premis yang dimaksudkan malah jadi tauke dan pengarah di syarikat judi dan arak.

Apabila YB Teo Nie Ching melawat masjid dan surau beliau dianggap menghina Islam kerana tidak tutup aurat dan berstatus perempuan haid, sedangkan semua maklum beliau bukan Islam dan tentu tidak ada istilah aurat dan mandi hadas baginya. Tetapi apabila Rosmah dan puteri UMNO bukan kerja yang sama tak ada pula UMNO kata apa walaupun mereka dikehendaki menutup aurat sentiasa apabila di luar rumah.

Sehari dua lagi kita akan saksikan satu lagi kelidahcabangan UMNO yang paling mega setakat ini. Jika selama ini mereka mengaku taatkan Sultan dan bersedia menjunjung kasih ke atas baginda kini apabila kerajaan Selangor akan meminda undang-undang negeri yang mengembalikan kuasa asal Sultan dan MB berhubung perlantikan SUK, Penasihat Undang-Undang dan Pegawai Kewangan Negeri, UMNO kata mereka tidak akan menyokongnya. Jika kuasa Sultan yang mereka buang dulu masa tahun 1993 nak dikembalikan oleh PR, UMNO tak nak sokong jadi siapa yang derhaka?

Anak Bapa: Pandai korek lubang kini UMNO terjun sendiri ………

Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Amarika & Israel Cuba Sabotaj Iran

Posted: 20 Jan 2011 08:51 AM PST

Tag : Santai

WASHINGTON: Pasukan perisikan Amerika dan Israel bekerjasama membangunkan cecacing pemusnah komputer bagi mensabotaj usaha Iran membuat bom, lapor The New York Times, kelmarin.

Dalam edisi onlinenya akhbar itu memetik laporan pakar perisikan dan ketenteraan yang berkata, Israel sudah berjaya menguji keberkesanan cecacing komputer Stuxnet yang mampu menutup emparan nuklear kelima Iran pada November dan membantu menangguhkan keupayaannya dalam pembuatan senjata nuklear yang pertama.

Ujian diadakan di kompleks Dimona yang dikawal ketat di padang pasir Negev perumahan satu-satunya di Asia Barat, walaupun program senjata nuklear yang tidak diumumkan.
Pakar dan pegawai memberitahu Times usaha mencipta Stuxnet adalah projek Amerika-Israel dengan bantuan, secara sedar atau tidak, Britain dan Jerman.

"Cecacing itu berkesan kerana Israel sudah pun mencubanya," kata pakar Amerika.

Spekulasi mengatakan Israel dalang kepada serangan cecacing Stuxnet ke atas komputer di Iran dan Tehran menyalahkan negara Yahudi itu dan Amerika Syarikat kerana membunuh dua saintis nuklearnya pada November dan Januari.

Laporan Times disiarkan selepas Iran sebelum ini berkata, program kontroversi pengkayaan uranium negara itu berkembang 'sangat pesat', hanya beberapa hari menjelang pertemuan Tehran dengan enam kuasa dunia berhubung program nuklear. – AFP

Cari N3 lama-lama disini

Adun Merlimau Disahkan Meninggal,Al - Fatihah

Posted: 20 Jan 2011 02:43 AM PST

YB Datuk Mohd Hidhir Bin Abu Hassan
Tag : Isu Semasa

PUTRAJAYA 20 Jan. - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan meninggal dunia hari ini setelah tenat selepas mendapat rawatan serangan jantung.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abd. Aziz Mohd Yusof kepada Utusan Malaysia selepas menerima berita itu daripada Pengarah SPR Melaka.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat dalam tempoh 10 hari untuk menetapkan tarikh pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau yang kosong setelah kematian penyandangnya, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, hari ini. Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya telah menerima surat rasmi dari Speaker DUN Melaka memaklumkan kekosongan itu, tetapi SPR mempunyai tempoh sehingga 30 Januari untuk menetapkan tarikh pilihan raya tersebut

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/1/20/mstar_berita/20110120152453&sec=mstar_berita


Takziah kepada keluarga  allahyarham.Semoga Allah menerima taubatnya dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. 

Cari N3 lama-lama disini

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BLOGGER YANG HIDUP HANYA MENGEMBANGKAN FITNAH, MATI LEBIH BAIK BUATNYA

Posted: 20 Jan 2011 10:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

BETAPA ruginya aku tak datang semasa perjumpaan Bloggers PR dengan MB Kelantan Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini. Bayangkan, seperti yang dilaporkan oleh KL Today yang mendedahkan satu blog pro-BN iaitu Papagomo mendakwa di dalam pertemuan itu setiap blogger yang hadir diberikan wang tunai sebanyak RM500, sebuah komputer riba laptop, kemudahan percuma talian broadband dan sebuah telefon mudah alih jenama Blackberry.

Tetapi, itu cuma kisah dari beberapa kisah fitnah dari Blogger paling bodoh yang tidak tahu bagaimana lagi untuk berhujah bagi mengampu Umno. Blogger ini fikir bahawa semua Blogger sama sepertinya yang hidup hanya memikirkan perut. Sebab itu jika dilihat pada perut Blogger ini dipenuhi dengan najis dan bangkai.

Bukan sedikit Blogger pro Umno seperti beliau yang hidup dengan memakan bangkai. Jenis ini kita percaya tidak pernah mendapat didikan agama sejak kecil dan beliau lahir pun mungkin semata-mata untuk membantu Iblis dan Syaitan untuk menyesatkan orang lain. Jauhilah kita dari mendapat zuriat atau keturunan seperti Blogger ini. Di masa kecil tidak mahu mampus, apabila besar menyusahkan dan menyesatkan orang lain. Apa beza kerja beliau dengan Syaitan?

Aku setuju kita pakat-pakat adakan Solat Hajat untuk memberi kesedaran kepada Blogger celaka ini. Seandainya hidup beliau akan menghasilkan banyak lagi fitnah, mati tentulah lebih baik untuknya agar dosanya tidak bertambah. /wfauzdin.blogspot.com

SEBUT SAHAJA KERUSI DIKOSONGKAN, PENYAKIT PUN HILANG

Posted: 20 Jan 2011 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SPEAKER Dun Selangor Datuk Teng Chang Khim telah mengistiharkan kerusi Dun Pelabuhan Kelang kosong ekoran kegagalan YB Badrul Hisham Abdullah menghadiri persidangan Dewan selama 6 bulan tanpa alasan munasabah. SPR masih belum menerima surat secara rasmi dari Speaker dan Najib pula berkata Bn akan mengkaji kesahihan kekosongan itu terlebih dahulu.

YB Badrul Hisham Abdullah yang memenangi kerusi tersebut atas tiket PKR, kemudiannya keluar dari PKR menjadi Bebas dan akhirnya menjadi ahli Umno menyebut bahawa beliau akan menggunakan saluran undang-undang bagi mempertahankan kedudukannya sebagai DUN Pelabuhan Klang. Di samping itu, beliau berkata akan tetap hadir pada persidangan Dun Isnin ini kerana masih belum menerima surat rasmi mengenai kekosongan kerusi tersebut.

Secara tiba-tiba boleh pula YB ini hadir sidang dan hilang segala sakitnya setelah mendengar pengumuman Speaker tersebut. Di sini, rakyat di Dun Pelabuhan Kelang boleh menilai sendiri `permainan' Wakil Rakyat mereka. Sudahlah undi dari rakyat `dijual'nya kepada Umno, YB ini tidak mempunyai tanggungjawab langsung kepada pengundi-pengundi di kawasannya.

Sekiranya terpaksa diadakan PRK di situ, saya yakin rakyat di Pelabuhan Kelang tidak akan memaafkan beliau dan Umno. Sebab itulah seboleh-bolehnya pihak mereka tidak mahu diadakan pilihanraya kecil di kawasan tersebut walaupun terpaksa ke mahkamah. Adakah mahkamah di negara ini boleh diyakini? Kita tunggu dan lihat./wfauzdin.blogspot.com

PRK DUN MERLIMAU, BUKAN MUDAH BUAT PR DI MELAKA

Posted: 20 Jan 2011 08:43 AM PST

NONEOleh: WFAUZDIN NS

ADUN Merlimau, Melaka Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan meninggal dunia pada jam 8.10 malam tadi di Hospital Pakar Putra, Melaka selepas mengalami serangan jantung. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan keluarganya diberi kekuatan serta kesabaran dengan ujian ini.

Kematian Mohamad Hidhir dijangka bakal menyebabkan pilihan raya kecil ke-15 diadakan sejak Pilihanraya Umum 2008. Melaka, sebuah negeri yang mengambil alih tempat Johor yang begitu `pekat' Umno nya akan diuji kali ini. Buat PR, bukan mudah untuk memenangi Pilihanraya di negeri Hang Tuah tersebut. Kekuatan Umno di Melaka bukan kerana rakyat Melaka menolak PR, jauh sekali kerana kepimpinan Ali Rustam tetapi adalah kerana keburukan demokrasi di negeri tersebut jika di bandingkan dengan lain-lain negeri.

Setiap program ceramah oleh PR di Melaka sentiasa mendapat provokasi melampau oleh Umno khususnya. Bukan sedikit program ceramah oleh PAS atau PKR yang diganggu dengan program ceramah Umno yang diadakan bersebelahan. Sukar untuk difahami bagaimana permit boleh diberikan di dalam keadaan sedemikian. Pernah beberapa tahun dahulu, ceramah Presiden PAS Tuan Guru Hj Hadi Awang diganggu dengan jeritan `Dajal' oleh Ali Rustam yang berceramah bersebelahan.

Inilah corak amalan demokrasi yang dipraktikkan di Melaka. Di negeri berkenaan, saluran maklumat daripada akhbar PR seperti Harakah atau Suara Keadilan begitu sukar sekali. Tiada siapa yang berani menjualnya secara terbuka. Rakyat di Melaka sentiasa dimomokkan bahawa PAS atau PKR adalah pemecah belah masyarakat. Hanya kaum Cina sahaja mempunyai sedikit kelebihan kerana DAP di Melaka tidak mendapat sekatan sehebat PAS atau PKR.

InsyaAllah, pilihanraya kecil kali ini kita mengharapkan strategi yang lebih baik dan berkesan daripada PR untuk menghadapi mereka. PAS Melaka terutamanya tentu telah memikirkan cara sebaiknya untuk menghadapi Umno dengan cara kotor mereka itu. Inilah peluang untuk PAS Melaka membuktikan bahawa Umno tidak boleh mendabik dada dengan kekuatan mereka sekarang./wfauzdin.blogspot.com

KU LI ISTIQAMAH TUNTUT ROYALTI MINYAK

Posted: 20 Jan 2011 07:00 AM PST

Ku Li timbulkan semula isu royalti minyak K'tan

Jan 20, 11 1:16pm

Ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah yang berdepan masalah dengan istana Kelantan kini kembali menyuarakan tuntutan negeri itu ke atas royalti minyak.

Katanya, rakyat negeri itu berhak ke atas sumber berkenaan yang didapati daripada bumi mereka sendiri.

Putera raja Kelantan itu juga berkata, perkara berkenaan merupakan isu yang perlu diselesaikannya demi kepentingan rakyat Kelantan.

Jelasnya, ia akan diteruskan walaupun beliau kini menghadapi masalah dengan Istana Kelantan.

Sultan Muhammad V pada akhir tahun lalu bertindak menarik balik darjah kebesaran yang dikurniakan kepada Tengku Razaleigh sebelum ini.

Tengku Razaleigh menjelaskan, isu royalti minyak dan isu pengurniaan darjah kebesaran itu merupakan dua perkara berbeza.Beliau memberi alasan, isu royalti minyak melibatkan konsep federalisme.

Jelasnya, penubuhan Petronas juga bertujuan memajukan negeri-negeri di pantai timur semenanjung.

Langkah oleh Petronas itu berbeza dengan perjanjian oleh British yang tidak memberikan hak kepada negeri sekiranya minyak ditemui di luar pantai, katanya lagi.

Katanya lagi, atas dasar itu lah menteri besar dan ketua negeri menandatangani perjanjian dengan Petronas di bawah konsep federalisme untuk menyerahkan hak negeri kepada syarikat tersebut.

Tambahnya, perkara itu amat mudah untuk difahami.

Sekiranya negeri minyak ditemui di negeri Terengganu, Pahang, Johor, Kelantan atau di Sabah dan Sarawak, negeri-negeri ini perlu dibayar royalti, katanya./Malaysiakini

DATUK PUJANGGA DALAM MUSANG BERJANGGUT KATA PILIHANRAYA PUNYA PASAL, MATI PUN JADI MAIN....

Posted: 20 Jan 2011 04:00 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

ANDA tentu masih ingat tentang dialog Datuk Pujangga di dalam filem `Musang Berjanggut' tatkala beliau menggatal di rumah Puspawangi. Dialog lucu dan popular itu adalah, "Puspawangi punya pasal, kicap pun kicap lahh!! Satu lagi dialognya ialah," Puspawangi punya pasal, mati pun jadi main...".

Bila sebut pasal mati, terutamanya di kalangan orang politik yang memegang jawatan MP atau Adun, kita lihat sejak kebelakangan ini seolah-olah ramai yang suka Wakil Rakyat itu mati. Ianya bukan terjadi kepada Wakil Rakyat dari Umno/Bn sahaja, bahkan Mursyidul Am PAS pun pernah diberitakan di dalam blog pro Umno telah meninggal dunia. Nampaknya tahap politik di negara kita ini semakin `hebat'. Mati pun jadi main....

Saya dapat rasa ada faktor yang menjadikan isu mati ini seperti disukai. Pertamanya, pengundi-pengundi suka jika diadakan Piliuhanraya Kecil kerana sudah tentu `habuan' akan datang melimpah tanpa diminta. Lihat sahaja di dalam berbelas-belas PRK sebelum ini, betapa beruntungnya rakyat di kawasan Wakil Rakyat yang mati. Walaupun banyak janji yang tidak dipenuhi, setidak-tidaknya ada juga satu dua habuan diperolehi selain dari kain batik, topi, payung atau T-Shirt. Makan percuma sepanjang kempen sudah pasti. Perut punya pasal, mati pun jadi main.............

Di sebalik ada yang suka dan gembira dengan berita kematian Wakil Rakyat ini, ada juga yang paling kecut perut. Paling takut mendengar berita kematian Wakil Rakyat ini tentunya pemimpin Umno, khususnya PM. Boleh demam dibuatnya kerana memikirkan di mana mahu korek wang lagi. Beliau tahu, tanpa wang partinya mana boleh hidup.

Apa pun, soal hidup dan mati itu kerja Allah SWT. Mahu atau tidak, takut atau suka, sampai masanya kita mati juga termasuk Wakil Rakyat. Paling penting, yang pergi biarlah pergi, yang hidup mesti terus berjuang demi agama dan negara. Janganlah kerana `Pilihanraya punya pasal, mati pun jadi mainn....."/wfauzdin.blogspot.com

BERANI ATAU TIDAK PENGERUSI SPR KALI INI?

Posted: 20 Jan 2011 02:57 AM PST

Oleh: Mandor

SPEAKER Dun Selangor, YB Datuk Teng Chang Khim hari ini mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri Pelabuhan Klang kosong berikutan kegagalan penyandangnya, YB Badrul Hisham Abdullah menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri Selangor selama lebih setengah tahun. Pengumuman itu dibuat petang semalam di Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah di Shah Alam.

Pengerusi SPR malam tadi berkata, beliau belum terima surat rasmi daripada Speaker. Beliau mempertikaikan mengapa Speaker tidak memaklumkan kepadanya terlebih dahulu sebelum mengadakan pengumuman di media. Bukankah maklumat rasmi beliau belum terima, maka tunggulah. Masalah Speaker nak umumkan pada media itu bukan satu kesalahan dan itu juga maklumat tidak rasmi. Apa masalahnya?

Perlantikan SUK Negeri Selangor pun MB Selangor tidak tahu, kisah apanya? Sekarang ini Pengerusi SPR kena berhati-hatilah buat keputusan samada disahkan kerusi tersebut kosong atau tidak. Jangan kena cucuk hidung pula nanti. Kita tunggu berani atau tidak Pengerusi SPR ini buat keputusan tanpa dicucuk hidung./mandor.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Bini yang bongkak dan sombong ... Najib mungkin tak selamat

Posted: 20 Jan 2011 06:31 PM PST

Rosmah continues to dismiss the concerns of the Malaysian public, she is in danger of being likened to Imelda Marcos, or even, Marie Antoinette.

The First Lady, Rosmah Mansor brushed off negative comments about her overseas visits and justified them because she was the prime minister's wife and 'her trips were at the invitation of the governments or women ministers of the countries involved'.

She said, "So, let them say whatever they want to say, but I feel that this visit is very beneficial not only to us but to all Malaysians regardless of race, religion or even what party they belong to."

"I'm not here to represent certain sections of the people but we're here to represent Malaysians."

Rosmah pointed out that she and her delegation from the Association of Wives of Ministers and Deputy Ministers (Bakti), had been well-received in Oman.

If Rosmah continues to dismiss the concerns of the Malaysian public, she is in danger of being likened to Imelda Marcos, or even, Marie Antoinette.

Rosmah, who came from a humble background, is now known as the power behind Najib's throne and her love of money and opulent homes.

High Commission and airline staff have revealed, on condition of anonymity, her frequent forays to exclusive shops and her massive cargo shipments, when she returns with her husband from overseas.

Rosmah's official residence, Seri Perdana is undergoing a RM65 million facelift. Her visit to the USA was heralded by a centre-fold spread in the New York Times, which was estimated to cost about USD 5 million.

Most people are appalled at the staggering amounts spent on these vanity projects. Several schools or mobile clinics could have benefited from these monies, as could the hardcore poor.

Perhaps Rosmah should be more sensitive to the rakyat who struggle to pay ever increasing toll charges, fuel and food costs.

If she continues with her contempt of the Malaysian public, much of the anger on the streets may soon be directed at her husband, the prime minister Najib Tun Razak.

No help for Penan women

On a recent trip to Saudi Arabia, Rosmah said that she addressed an international conference on total quality management (TQM) in education.

She said, "I was informed in Riyadh that I hadn't been invited just because I'm the wife of a prime-minister. They had apparently done their homework, research to see what I've contributed to children's education, especially those below four years old as well as gifted children."

No one disputes her interest in children's education; however, people do wonder why her organisation, Permata, received RM150 million within a week of Najib becoming PM, and why other organisations are excluded from the 'fast-track'? Why is Permata exempted from regulation?

Rosmah said, "And I'm very happy that even in Saudi Arabia, they've now recognised the fact that it's very important to give attention to early childhood education and care and also gifted children."

If the welfare of children is of such importance to her, why has she not responded to the requests, from the Penan Support Group (a coalition of 36 NGOs), for the building of pre-schools in the Sarawak interior, for the Penan children?

Not all children are gifted. What support has she given to children with learning difficulties? Special schools, teachers and financial assistance for these children, are not readily available.

Rosmah swept aside criticisms about her: "To me, if they want to complain, I've got no issues. Let it be. I'm only doing this as a leader's wife. It's my duty and responsibility to help any way I can, especially with regards to women empowerment and children's issues."

Sadly, being the PM's wife, does not entitle Rosmah to abuse the system or be prejudicial about apportioning help.

Rosmah has done nothing to help the Penan women who were raped.

She has done nothing to address the high levels of incest among the Malay villagers.

She has done nothing to prevent old men from marrying girls as young as 11, who can do so with the approval of the state religious authorities.

Perhaps, these pressing issues are not glamorous?

Wedding or Arabian visit?

Rosmah also said, "I'm not involved in politics, I'm not involved with the policies of the government — that's being taken care of by the cabinet, the prime minister, deputy prime minister. We're only putting in our effort and time and interest in children and the less privileged, so what's the problem."

Despite her denials about meddling in politics, Rosmah was heard, during the Hulu Selangor by-election, last April, to promise people a Permata centre, if BN should win.

When Najib was stricken with chicken pox, Rosmah sidelined the Deputy PM. She received the Australian Premier Julia Gillard and US Secretary of State Hillary Clinton, in his stead, when they arrived for on official visit. Why?

Perhaps, Rosmah is unaware that Malaysians feel cheated with the liberties she has taken with the taxpayer's money.

She is unaccountable to the Malaysian parliament unlike elected representatives of the Malaysian parliament, although they seem to ride rough shod over any accounting procedures.

Many questions arise from her latest trip to the middle-east and Bangladesh.

How many people were in her delegation? What were their official capacities? Who decided who should accompany her? Who picked up the tab? Did anyone accompanying her pay their own way? What gifts did she give the respective heads of state? Have members of her delegation declared their gifts to the tax authorities? What was her itinerary?

Rosmah started her three-day visit to Saudi Arabia on Jan 8. Then she flew home to prepare herself for Taib Mahmud's wedding reception. The day after, she resumed her mid-east trip and spent four-days in Oman. Lastly, on Jan 19, she flew to Bangladesh for three-days.

Was it necessary for her and her delegation to go back and forth and waste resources?

She should have decided which is more important – the wedding or the Arabian visit?

It appears that Rosmah's foreign trips and intrusions into politics are given carte-blanche by Najib.

If the 'First Couple' continue to disregard the peoples' rumblings, they are in danger of alienating themselves from the electorate.

Najib may have said: "We (BN) are not power crazy, but want power so that the people will be the priority".

The rakyat thinks otherwise. - FMT

Mariam Mokhtar is a petroleum chemist and also an environmental pollution-control scientist.
MS; Biarlah si katek tu terus menerus berperangai macam tu mudah-mudahan cepat lah sikit najib turun dari tahta kekuasaannya di Putrajaya ... aku selalu mendoakannya ... Insyaallah

Apakah PKR bakal kehilangan 1 kerusi Parlimen lagi?

Posted: 20 Jan 2011 05:38 PM PST


Lembaga disiplin PKR tentukan masa depan MP Gobalakrishnan

Oleh Clara Chooi

KUALA LUMPUR, 21 Jan – Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan berhadapan dengan risiko masa depan politiknya dalam PKR sementara lembaga disiplin dijangka bersidang dalam waktu terdekat ekoran kegagalan beliau menjawab surat tunjuk sebab berhubung tindakannnya mengecam teruk kepimpinan parti.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail mengesahkan kepada The Malaysian Insider bahawa langkah seterusnya ialah lembaga disiplin bersidang untuk mendengar kes Gobalakrishnan yang gagal membalas surat tunjuk sebab sebelum 17 Januari lalu.

Wakil rakyat penggal pertama itu diberi surat tunjuk sebab pada 31 Disember lalu.

"Beliau enggan memberi respons kepada surat daripada kami meskipun kami menghantar surat kedua awal bulan ini dan melanjutkan tarikh untuk beliau menjawab," katanya.

Kepimpinan parti pada awalnya memberikan masa selama seminggu untuk beliau menjawab surat tunjuk sebab 45 muka surat yang difaks ke pejabatnya pada 4 Januari lalu.

Ekoran aduan bahawa beliau memerlukan lebih banyak masa untuk menjawab, parti kemudian menghantar surat kedua bertarikh 10 Januari yang memaklumkan perlu menjawab sebelum 17 Januari.

Bagaimanapun kelmarin, wakil rakyat itu mengadu bahawa Saifuddin telah gagal menjalankan tugasnya sebagai setiausaha agung memandangkan surat kedua hanya diterima pada 17 Januari.

"Bagaimana mereka boleh mengharapkan saya menjawab surat pada 17 Januari sedangkan surat hanya tiba kepada saya pada 17 Januari," kata beliau kepada pemberita selepas menghadiri majlis pelancaran parti Kita yang diketuai Datuk Zaid Ibrahim.

Gobalakrishnan kemudian mengisytiharkan bahawa beliau tidak akan menjawab surat itu, tindakan yang dilihat akan membawa kesan ke atas beliau.

Susulan komen itu, Gobalakrishnan terus membidas kepimpinan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan timbalan presiden Azmin Ali menerusi Twitter.

Saifuddin menafikan beliau telah gagal untuk melanjutkan tarikh bagi Gobalakrishnan menjawab surat tunjuk sebab.

Kata beliau, pihaknya menggunakan kesemua saluran untuk memastikan Gobalakrishnan menerima notis berkenaan.

"Kami menghantar (notis) menerusi e-mel dan juga Daftar AR," kata beliau.

PKR pernah memecat seorang ahli Parlimennya awal tahun lepas selepas kesnya didengar oleh lembaga disiplin.

"Beliau seorang celik IT, lihat beliau dalam Twitter ... jadi saya sangat pasti beliau telah menerima surat kami pada masanya," kata beliau.

Saifuddin menambah, selaku ahli politik senior Gobalakrishnan seharusnya menerima tindakan susulan berhubung kenyataan-kenyataan beliau sebelum ini.

"Bagi parti, kami hanya mengikut prosedur," kata beliau.

"Sekarang beliau enggan dan telah gagal untuk membalas surat, jadi langkah seterusnya ialah beliau berhadapan dengan lembaga disiplin," kata beliau lagi.

Lembaga disiplin menurut Saifuddin, akan menentukan masa dan tarikh untuk bersidang lalu mendengar kes Gobalakrishnan.

Gobalakrishnan merupakan salah seorang calon naib presiden yang kalah dalam pemilihan PKR yang baru berakhir.

Akhir bulan lalu, Gobalakrishnan meningkatkan kecaman dan kritikan ke atas Anwar dan Azmin serta menjawab ulasan pelbagai pihak tetapi menafikan akan keluar parti.

Ia membawa kepada andaian sesetengah pihak bahawa Gobalakrishnan juga akan keluar PKR mengikut beberapa bekas wakil rakyat parti itu.

"Mengapa mesti saya keluar parti, ini parti reformasi, kita mesti melakukan reformasi. Saya berada sejak awal penubuhan parti.

"Kami baru mengadakan pemilihan, saya memberi panduan kepada pemimpin-pemimpin yang baru ... saya memberikan pandangan ikhlas, itu sahaja," katanya.

Dalam salah satu mesej Twitter bulan lalu, Gobalakrishnan berkata, "semua pimpinan PKR harus sedar saya tidak kecam parti, malah pimpinan yang tidak telus dan juga mereka yang tidak hormati rakyat."

Satu lagi mesej pula berbunyi, "Anwar boleh pecat saya, mengkhianati saya, malah menghantar saya ke neraka. Tiada mengapa. Tolong buka (laluan ke) Kuil Siva (di Bukit Gasing, Petaling Jaya), yang dia tutup," katanya.

Gobalakrishnan menambah, "saya telah melalui laluan yang ranjau, tetapi hasilnya hanya pengkhianatan Anwar (yang saya terima)."

Pada majlis pelancaran Kita kelmarin, Gobalakrishnan memuji tindakan Zaid, seorang lagi pemimpin yang meninggalkan PKR akhir tahun lalu.

Zaid bertanding jawatan timbalan presiden tetapi memutuskan untuk menarik diri di separuh perjalanan atas alasan proses pengundian cacat dan menyeleweng.

Gobalakrishnan menggambarkan Kita sebagai "parti yang cantik", tetapi menegaskan akan kekal dalam PKR - TMI

Cilaka haramjadah punya Cina pelakon porno ...

Posted: 20 Jan 2011 03:08 AM PST


"Jangan undi Normala, kerana bekas guru itu tak akan melawat tokong Cina, sama seperti Presiden PKR, DS Wan Azizah hanya akan berjabat tangan sekiranya dia memakai sarong tangan ..."

Hoi, cina lahanat, itu tuntutan agama, jangan permainkan Islam ... dalam umno mungkin boleh ....


Dan dalam MCA lagi boleh, terang-terang kongkek lain perempuan pun ahli masih suka ... isteri masih boleh terima .... cina haramjadah ...


Jadi soi lek, jangan cakap lg pasal agama dalam kempen

MCA president Chua Soi Lek again resorted to religious bigotry calling on the Chinese community not to vote for PAS candidate Normala Sudirman in the Tenang by-election because the former teacher would not visit places like Chinese temples, and like PKR president Wan Azizah, she would only shake hands if she wore gloves.

"Normala will not come here to a Chinese temple, she doesn't even shake hands with the people. I have received complaints about this. She is like Anwar Ibrahim's wife. She wears gloves when she shakes hands. If you can accept this kind of Islamic value, go ahead and vote for PAS," Malaysiakini reported him as telling the committee members of the San Ti Shu Thai Buddhist temple in Labis.

He did not mention if Umno candidate Azahar Ibrahim was willing to visit the Chinese temples in the constituency, but pledged to campaign on Azahar's behalf.

Will Tenang open the floodgates

Chua is fighting tooth and nail for the BN after Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin set a high winning-majority target of at least 5,000 votes. He is feeling the heat because Labis is his stronghold and parliamentary seat before he was forced to resign due to his sex scandal.

Tenang is a mixed seat, where Chinese form 39 percent of a 14,753-strong voter base. In the 2008 general election, BN won the seat with a 2,500-vote margin, after having taken it with a 5,500-odd margin in 2004.

All eyes are on whether this margin of victory will be further trimmed on January 30, when the constituents go to the ballot boxes. Even Prime Minister Najib Razak is concerned and dropped in for a full-day visit on Tuesday. The PM brought along election goodies and pledges of at RM1.6 billion to woo the Tenang voters.

"Tenang is especially significant to BN because if this state goes to Pakatan Rakyat, it means Johor is no longer safe. The Pakatan has made inroads and these will continue into the next GE," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.

Nonetheless, despite the hard work he and his colleagues have put in, Tian has given his own coalition only 40 percent chance of pulling off an upset. Like DAP adviser Lim Kit Siang, he has cautioned Pakatan supporters not to underestimate the BN's abuse of the federal government machinery and its ability to tap into the national coffers.

Brushes aside Umno's religious fanaticism

Meanwhile, Soi Lek has set himself the target of visiting all of Tenang's 27 temples within three days. He will visit eight Chinese temples and religious associations on Thursday.

He also urged the Chinese in Tenang to accept Azahar, a former assistant district officer, saying that Azahar would be able to help the constituents because of his past administrative experience.

"In the spirit of BN, we always accept whoever is decided. This is to ensure all component parties will work as a team. We respect the Umno choice in the same way when we decide on an MCA candidate, Umno and the rest of the component parties will also accept. That's how we keep BN alive and working as a team and we don't quarrel openly over candidate over the last 53 years. We are not like Pakatan which continously fights among themsleves in the state they rule." said Soi Lek.

While it was to be expected Soi Lek would take a dig at his political rivals, he conveniently omitted to mention the frequent occasions that he himself had been publicly blasted by Umno leaders for allegedly questioning Malay rights.

Just days ago, he had to rush to distance himself from a row that erupted in Selangor over the loudness of the azan or call to prayer. The incident ended with the MCA embarrassed and the MCA member who complained of the azan's loudness forced to apologize to all Muslims at a press conference organized by Umno.

Indeed, while Soi Lek attacked PAS for its religious fundamentalism, he did not once mention that the azan protest had been stirred up by Umno-linked groups Pekida and Perkasa.

Soi Lek did however admit Umno was "not perfect" and PAS was only less corrupt than Umno because it was not yet the federal government.

"Umno is not perfect. It has corruption. But PAS is also not perfect. You need to look at (PAS-ruled) Kelantan. If you have friends in Kelantan, ask them about it. It's just that PAS is not the federal government thus they don't have large-scale corruption," said Soi Lek - Malaysia-chronicle

Melayu Singapura kecam Mahathir

Posted: 20 Jan 2011 01:42 AM PST

Ulasan pembaca BH Singapura kecam hujah Mahathir

SINGAPURA, 20 Jan – Bekas perdana menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad telah menjadi topik hangat di sini apabila ulasan-ulasannya mengenai nasib Melayu Singapura menjadi polemik dan mendapat kritikan pedas beberapa orang Melayu setempat.

Akhbar Berita Harian Singapura telah menyiarkan beberapa surat daripada pembacanya sepanjang minggu lepas yang mengecam Dr Mahathir kerana sering memberi ulasan mengenai nasib Melayu republik itu yang telah terpinggir dan ketinggalan.

Dalam ruangan forum akhbar itu, seorang pembaca Haji Sallim Haji Ahmad menulis bahawa beliau rasa tercabar mengikuti ulasan Dr Mahathir yang membuat kenyataan yang tidak berasas bahawa Melayu republik itu terpinggir dan tertinggal.

"Inilah hujah kegemarannya yang pedas dan luncas setiap kali mempersoalkan masalah yang menghambat Melayu Malaysia yang belum lagi terpinggir pada logika Dr Mahathir.

"Kekerapan ungkapan yang menjadi sandarannya ialah menegaskan bahawa Melayu Singapura terpinggir sehingga akhir dunia," kata Sallim.

Katanya Dr Mahathir yang terbuai dengan populariti di alam siber dan blog suka menggunakan Melayu Singapura sebagai contoh.

Penulis itu juga mempertahankan kedudukan Melayu Singapura dengan menyatakan kaum itu maju tanpa menagih subsidi dan kedudukan agama Islam di sini terpelihara dan berkembang walaupun ia bukan agama rasmi."Kita tidak kontang jenayah, tapi yang ditugaskan beramanah. Rasuah di sini wujud, tetapi tahapnya tidak mengejut. Sumbang mahram itu keji, dahsyat lagi buang bayi. Mat Rempit bukan hambatan, tabiat lepak bukan amalan," ungkap Sallim.

Seorang lagi pembaca, Hajah Kamariah Lim Li Hwa menegur Dr Mahathir bahawa sebelum membuat apa-apa kenyataan tentang orang Melayu Singapura, diharap beliau "menyelidik dulu keadaan kami."

"Kami orang Melayu Singapura berasa senang hati dan bersyukur kerana pemerintah Singapura menjalankan amanah dengan telus," katanya.

Menurutnya, walaupun Singapura bukan negara Islam, kebanyakan undang-undang di sini tidak ada yang bercanggah, malah sejajar, dengan ajaran Islam.

Hajah Kamariah berkata kemungkinan Dr Mahathir (bersikap demikian kerana) berurusan dengan seseorang individu (rakyat Singapura) yang tidak berpuas hati atas beberapa dasar pemerintah Singapura kerana tidak dapat memenuhi kepentingan diri sendiri.

Seorang lagi pembaca, Eusope Musawa menulis Melayu Singapura hidup dengan selesa dan "duduk sama rendah, berdiri sama tinggi", dan mereka ada kebebasan dalam hal agama dan pelajaran mereka juga setaraf dengan penduduk masyarakat lain.

"Tun Dr Mahathir sepatutnya menasihatkan orang Melayu Malaysia agar belajar daripada orang Melayu Singapura bagaimana boleh maju. Saya berharap kenyataan beliau akan membakar semangat orang Melayu setempat untuk terus maju," tulis Eusope.

Bagaimanapun, seorang pembaca yang menamakan diri beliau, Walid Jumblatt Abdullah menulis dalam forum akhbar itu semalam, bahawa beliau amat gembira sekali apabila melihat masyarakat Melayu Singapura bergegas menyangkal kritikan Dr Mahathir.

Katanya, "alangkah baiknya kalau masyarakat Melayu begitu cepat sekali bertindak ketika masalah-masalah seperti keluarga pincang, keruntuhan akhlak, keputusan pelajar kurang memuaskan berbanding kaum lain dan sebagainya timbul untuk menangani masalah-masalah tersebut."

Menurutnya, memang tidak dinafikan, Dr Mahathir sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang kontroversial dan tidak semestinya semua yang dinyatakan beliau adalah benar.

Namun, setiap manusia ada kelemahannya, katanya, dan beliau amat terkejut apabila melihat surat-surat yang mengutuk Dr Mahathir, malah, ada yang menggunakan kata-kata agak keras sehingga mengecapnya "seorang tua yang nyanyuk".

Walid berkata walaupun jika seseorang yang mempunyai pandangan yang berbeza dengan orang lain, tidak perlulah digunakan bahasa sedemikian kerana sikap serupa itu memang bukan daripada budaya Melayu itu sendiri.

Katanya Dr Mahathir adalah satu-satunya pemimpin Melayu yang dikenali di seluruh dunia, bahkan beliau disanjung dalam Dunia Islam.

"Walaupun beliau mempunyai kekurangan sendiri, beliau terlalu banyak berjasa kepada dunia Islam: sering sekali beliau memperjuangkan isu-isu yang tidak sama sekali diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin Islam di mana-mana sahaja, seperti isu Bosnia (Herzegovina), Kosovo, Somalia, Sudan, Palestin dan lain-lain lagi," tambah Walid.

Menurutnya, Dr Mahathir dicalonkan oleh empat kumpulan badan bukan kerajaan (NGO) dari Bosnia-Herzegovina, dua daripada empat kumpulan ini adalah kumpulan Kristian, untuk memenangi Hadiah Keamanan Nobel pada 2007.

"Setahu saya, beliau pemimpin Melayu pertama dicalonkan bagi anugerah penghargaan tersebut," jelas Walid.

Mengulas komen seorang pembaca yang mengatakan tidak ada pembangunan bagi orang Melayu di bawah kepimpinan Dr Mahathir, Walid bertanya, "tahukah anda bahawa kadar kemiskinan di Malaysia telah dikurangkan sebanyak 80 peratus sewaktu Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri?"

Bahkan, katanya kemajuan Malaysia diiktiraf seluruh dunia sehinggakan negara itu digelar sebagai "Harimau Asia" oleh IMF (Dana Kewangan Antarabangsa) kerana kemajuan ekonominya.

Walid berkata Dr Mahathir telah menaikkan martabat bangsa Melayu di mata dunia, dan, "Janganlah kita dibutakan kebencian kita terhadapnya sehingga kita tidak mengiktiraf jasa-jasa beliau kepada dunia Melayu dan dunia Islam."

"Juga, janganlah dengan kita mengambil sikap defensif terhadap kritikan orang luar, kita tidak melihat masalah-masalah dan kekurangan masyarakat kita sendiri," tambah Walid. – Bernama

Pertemuan blogger pro-PR dgn TGNA dapat RM500, Laptop, Broadband, Blackberry? hahaha

Posted: 19 Jan 2011 11:27 PM PST

KUALA LUMPUR, 20 Jan: Tarmizi Mohd Jam dengan blognya di sanggahtoksago.blogspot hari ini di dalam satu kenyataan media telah membuat seruan kepada ahli-ahli PAS, dan penyokong Pakatan Rakyat (PR) yang beragama Islam supaya mengadakan solat hajat bagi dijauhkan daripada sebarang fitnah jahat para blogger yang didakwanya sebagai pemfitnah atau pro-Umno/BN yang bergentayangan di alam siber.

KLToday.com melaporkan Tarmizi yang juga penyelaras majlis makan malam bersama kerajaan negeri Kelantan di sebuah hotel di ibu negara mendedahkan satu blog pro-BN iaitu Papagomo dikhabarkan sedang ligat memutarkan fitnah yang mendakwa pertemuan blogger bersama Menteri Besar Kelantan, Datuk Abdul Nik Aziz Nik Mat pada Sabtu lalu yang kononnya setiap blogger yang hadir diberikan wang tunai sebanyak RM500, sebuah komputer riba laptop, kemudahan percuma talian broadband dan sebuah telefon mudah alih jenama Blackberry.

Sementara itu juga, seorang pemunya laman Facebook, "Suara Dari Bumi" pula di dalam mesej facebooknya pula membuat fitnah yang mendakwa calon PAS di Tenang, Normala Sudirman (gambar bawah sebelah kanan) meninggalkan suaminya, tohmahan mempunyai skandal luar dan malah menyeru pembacanya jika ingat perkataan zina kenalah ingat PAS.

Tarmizi mendakwa taktik-taktik jahat ini adalah sama dengan yang dilakukan ke atas semua calon dari PR sebelum ini. Contohnya calon PAS di PRK Galas sebelum ini yang didakwa berzina dengan ibunya sendiri dan calon PKR semasa di Hulu Selangor dahulunya, Datuk Zaid Ibrahim dikaitkan dengan isu arak dan judi lumba kuda.

Mengulas lanjut, Tarmizi yang juga Setiausaha Jawatankuasa Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat berkata, semua blogger pro-PR adalah diseru melancarkan kempen alam siber mendedahkan laman dan blogger-blogger 'pemfitnah' pro-Umno secara besar-besaran dan berterusan setiap hari. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kekeliruan persepsi dan minda di kalangan pembaca blog dan pengunjung alam siber.

Beliau bagaimanapun, menghormati pandangan yang berbeza dengan para blogger Umno yang tulen, berhujah dengan fakta dan bukti, serta menghormati hak demokrasi di negara ini. Tetapi, blogger-blogger yang memilih cara fitnah yang saban hari mengada-ngadakan cerita patut dibanteras, dihukum dan dinyahkan dari alam siber.

Tarmizi juga menyeru semua cawangan PAS, dewan-dewan, kawasan menganjurkan solat hajat ini, kerana ia adalah lanjutan Solat Hajat Perdana di Stadium Melawati Shah Alam yang diadakan baru-baru ini agar negara diselamatkan dari kekacauan dan fitnah dahsyat para blogger pemfitnah pro-Umno ini.

Pada 15 Januari lalu, Kerajaan Kelantan telah menganjurkan majlis ramah-mesra dengan para blogger dan facebooker di Kuala Lumpur . Lebih 200 blogger pro-PR dan pro-rakyat hadir dan mereka benar-benar berpuashati dengan keraian yang ditunjukkan oleh kepimpinan kerajaan negeri. Hampir semua Exco hadir termasuklah Timbalan Menteri Besar dan Speaker DUN Kelantan. - HD
MS: Kalau tak kaki fitnah bukan papagomo. Apa yang dia xfitnah. macam-macam. Yg terbaru calon PAS di Tenang cik gu Normala dikatakan berzina. ... "menuduh wanita baik melukan zina adalah salah satu DOSA BESAR" .... hati hati papa gomo ...

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT