Rabu, 28 Disember 2011

SIASAH

SIASAH


Zaid Ibrahim bantu Nurul Izzah lawan Azmin?

Posted: 28 Dec 2011 03:57 AM PST

Persaingan kuasa dalam PKR, yang semakin jelas dilihat sejak menjelang pemilihan lalu muncul lagi, mengaitkan pemimpin-pemimpin tertinggi parti.

Pengendali laman Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin mendakwa Azmin Ali, timbalan presiden PKR di belakang penyebaran surat layang memburukkan Nurul Izzah Anwar, naib presiden PKR.

Surat itu menggesa ahli-ahli PKR menghalang Nurul Izzah yang didakwa cuba membawa semula Datuk Zaid Ibrahim - yang kini memimpin partinya Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita) - menyertai semula PKR.

Dalam kolum terbaharunya, Raja Petra menerbitkan semula surat itu dengan ulasan ringkas mengatakan Azmin dipercayai di belakang penyebaran surat layang tersebut, dalam usaha menyekat anak kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim itu daripada menghalang kemaraan Azmin.

Menurut surat itu, Nurul Izzah mempunyai pengaruh untuk membolehkan Zaid dibawa semula menyertai PKR disebabkan kedudukannya.

"Sebagai naib presiden paling kanan dalam PKR dan anak kepada Anwar Ibrahim, Nurul Izzah pastinya mampu memanipulasi ayahnya dan setidak-tidaknya dapat membuka ruang buat Zaid menyertai PKR dan Pakatan Rakyat semula."

Menurut surat itu lagi, "Nurul Izzah perlu sedar bahawa status beliau sebagai anak kepada Anwar Ibrahim tidak semestinya akan merestui semua tindakan politiknya."

Zaid keluar parti setelah kecewa dengan politik Anwar dan permainan Azmin menyekat kemaraannya dalam parti.

Dakwaan Raja Petra ini sekiranya benar memberi gambaran usaha Azmin mengukuhkan kedudukannya dalam parti termasuk dengan menyekat Nurul Izzah, pemimpin muda yang dilihat berpotensi dan tidak mempunyai beban sejarah seperti beberapa pemimpin lain termasuk Azmin.

Kedudukan Nurul Izzah sebagai anak Anwar, pemimpin kanan yang muda dan popular mampu menggugat Azmin dalam kepimpinan parti.

Zaid semasa masih dalam PKR juga dilihat sebagai pencabar terdekat Azmin, disebabkan kedudukan seniornya yang dilihat mengatasi kelayakan Azmin.

Misteri kemunculan semula Razak Baginda terjawab

Posted: 27 Dec 2011 08:24 PM PST

Kebelakangan ini, beberapa media mula memperkatakan semula tentang Dr Abdul Razak Baginda, yang muncul di tengah-tengah satu kes yang memanaskan politik negara.

Tanpa memberikan sebarang maklumat terperinci, Abdul Razak hanya dikatakan "muncul semula" dalam program dialog dan juga "mula mendekati Islam."

Abdul Razak, yang kini diperkenalkan dengan nama Abdul Razak Abdullah, ialah pengerusi sebuah pertubuhan bukan kerajaan Islamic Peace Foundation yang berpangkalan di London, United Kingdom.

Beliau menggunakan nama Razak Baginda di laman jaringan sosial Facebook, dengan maklumat ringkas "Ex-prisoner, Oxford doctorate and now in the wilderness."

Yayasan beliau telah mengadakan dua majlis perbincangan berkisar tentang Islam di Kuala Lumpur sejak Mac lalu, terbaharu satu syarahan pada 14 Disember lalu bertajuk The Islamic World: Between Politics and Religion, di sebuah hotel yang terletak kurang 500 meter dari Bangunan Getah Asli, pejabatnya semasa terseret ke dalam kes pembunuhan pada 2008.

Yayasan beliau menekankan ciri Islam sebagai agama yang aman dan menolak ekstremisme dan terorisme, satu mesej yang hampir dengan mesej moderat global yang diusahakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Walaupun berpangkalan di London, Abdul Razak dijangka akan aktif dalam program dialog di Malaysia, meningkatkan profilnya kembali sejak dibebaskan daripada dakwaan subahat membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada Oktober 2008.

Tiada ulasan: