Jumaat, 16 Disember 2011

SIASAH

SIASAH


Game changer?: Selebriti dan parti politik (Bhg 2/3)

Posted: 15 Dec 2011 07:11 PM PST

2. Selebriti dan kempen politik

Sasterawan A Samid Said kini menjadi seniman paling lantang berkempen untuk pakatan pembangkang, menggesa segera dilakukan "regime change," iaitu menukar pemerintah Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat.

Samad Said merupakan seniman yang agak lewat menyatakan pendirian politik secara jelas, tidak seperti seniman lain contohnya Sasterawan Negara Prof Emiritus Datuk Shahnon Ahmad, yang memanaskan politik negara dengan novel kritik pentadbiran Mahathir, Shit.

Penglibatan sasterawan besar seperti Shahnon dan Samad Said menjadi berita panas pada masa penglibatan aktif mereka, kerana kedudukan mereka dan juga mesej yang mereka sampaikan.

Gesaan menukar rejim dan novel Shit boleh dilihat sebagai kritikan paling keras dan tidak berselindung terhadap parti pemerintah.

Kedua-dua sasterawan pula terlibat aktif dalam politik pembangkang di barisan hadapan, dengan Samad Said berdemonstrasi bersama Bersih kedua dan Shahnon bertanding mewakili PAS dan memenangi Parlimen Sik di Kedah pada 1999.

Shahnon semasa penglibatannya menjadi salah satu kempen paling berkesan dalam menentang parti pemerintah. Tambahan pula, pentadbiran Mahathir pada masa itu menghadapi cabaran getir ekoran tentangan popular terbuka terhadap parti pemerintah.

Kali ini, selepas lebih 12 tahun Shahnon mula terlibat dalam politik, Samad Said pula mendepani kempen menentang pemerintah, membawa kempen "regime change" yang dipopularkan semula oleh pentadbiran Bush di Amerika Syarikat.

Menjelang Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac, 2008, penglibatan selebriti dalam politik semakin menjadi fenomena biasa, di kedua-dua pihak pemerintah dan pembangkang.

Menyedari impak yang dapat dihasilkan daripada penglibatan selebriti, parti-parti politik semakin berusaha menarik artis popular sebagai kempen menarik sokongan popular.

Maka dalam kempen pilihan raya umum nanti, boleh dijangka penglibatan lebih tersusun selebriti dalam kempen, yang tidak terhad kepada ceramah tetapi juga aktiviti-aktiviti lain.

Seniman-seniman popular yang semakin menunjukkan sikap politik masing-masing dijangka berada di barisan hadapan dan menjadi satu tumpuan dalam fenomena kempen politik negara ini.

Samad Said, seniman yang paling agresif menentang pemerintah pada masa ini, telah memulakan kempen dengan membawa mesej "regime change."

Menghadapi kempen agresif sasterawan ini, parti pemerintah akan memerlukan kempen yang lebih daripada apa yang dibawa selama ini.

Bahagian 3: Politik selebriti dan selebriti politik

Tiada ulasan: