Sabtu, 3 Disember 2011

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


JELAS UMNO MENUJU KEHANCURANNYA?

Posted: 03 Dec 2011 08:54 AM PST

Dakwaan sumpah Bai'ah di kalangan pemimpin PAS turut menarik perhatian seorang perwakilan Umno yang membahaskan usul agama di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.
Perwakilan Umno Terengganu, Komaruldin Omar mencadangkan kepada pucuk kepimpinan juga mengadakan sumpah bai'ah di kalangan perwakilan untuk mengelak parti disabotaj oleh 'pengkhianat' dalam pilihan raya umum.

Bahkan, katanya, bai'ah itu juga bagi menyatakan sokongan kepada kepimpinan berhubung pemilihan calon boleh menang dalam pilihan raya itu.

"Saya cukup yakin, yang bercakap tentang calon, dan yang bercakap sabotaj yang membimbangkan, kita buat sumpah bai'ah supaya tidak ada pengkhianat dalam perjuangan kita ini.

"Kita bersumpah Wallahi, Wabillahi, Watallahi, kita sokong calon pilihan pucuk pimpinan dan tak akan sabotaj parti ini setuju," katanya.

Lantas disambut oleh perwakilan yang hadir di Dewan Medeka melaungkan: "Setuju".
"Pembangkang membuat bai'ah juga," tambahnya.
Bercakap membahaskan usul agama, pendidikan dan sosial, Komaruldin berkata ia juga sebagai bukti bahawa Umno tidak pernah mengetepikan perjuangan agama yang berlandaskan Al-Quran dan Al Sunnah.

Katanya, orang yang berani adalah orang yang ikhlas sambil memberi contoh Presiden Umno Datuk Seri Najib pernah bersumpah untuk menafikan fitnah yang dilemparkan kepadanya.

"Ada ketua umum PKR berani bersumpah. Ada? Dekat mana dia bersumpah?" sindir Komarul.

"Andai kata kita tulus dan mulus, maka sumpah ba'iah adalah sesuatu yang penting untuk mempastikan tiada pengkhianatan dalam parti dan memastikan Umno berkuasa di negara ini," katanya.

UMNO BIMBANG AHLI YG TIDAK DIPILIH BERTANDING BOIKOT UMNO

Posted: 03 Dec 2011 06:30 AM PST

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ada wakil rakyat Umno yang telah menyatakan kesediaan mereka untuk memberi laluan kepada muka baru untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

"Ada berjumpa dengan saya secara peribadi... Sanggup beri laluan, beri kepada muka-muka baru," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan ucapan penggulungan.

Ditanay mengenai penyandang kerusi parlimen sama ada dipilih semula,  Najib berkata, beliau akan melihat sejauh mana prestasi mereka sebagai wakil rakyat.

"Prestasi baik, kemungkinan di pilih semula. Kita tidak kata dua penggal atau tiga penggal, kita tengok kepada winnable candidate," katanya.

KAMI MINTA MCA TINGGALKAN UMNO

Posted: 03 Dec 2011 04:15 AM PST

Melangkah ke pusingan akhir persediaan untuk menghadapi "pilihan raya yang paling sukar dalam sejarah negara ini", Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan serangan terhadap Pakatan Rakyat di hadapan ribuan perwakilan parti itu.

Sambil mendakwa PAS telah diperkudakan oleh DAP, Najib mencabar parti Islam itu meninggalkan DAP.

"Kalau perjuangan berdasarkan Islam, tinggal daripada jadi rakan DAP," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung Umno di PWTC petang ini.

NONEMenurut lagi,  sekiranya ada pertentangan fahaman antara parti dalam Pakatan Rakyat,  maka rakyat tidak boleh memberi negara ini ditadbir oleh  Pakatan Rakyat.

Dalam ucapannya, Najib turut menempelak Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan menyifatkan "dia tak kuat sangat, tapi pandai berkokok macam ayam".

"Berkokok sana sini, bohong sana sini, tipu sini, tipu sana, fitnah sini, fitnah sana, main sini dan main sana," kata Najib sambil disambut gelak ketawa perwakilan.

"(Dia) bohong tak berhenti-henti, dia kat eh kami juara...parti sendiri (pun) kucar-kacir," katanya sambil menyifatkan pembohongan terbesarnya adalah mengenai 16 September.

Najib turut membidas Anwar yang mendakwa akan mengangkat sumpah sebagai perdana menteri yang menyebabkan perwakilan bersorak 'boo'.

"Saya dengan Pak Lah masa tu, daripada mana dia dapat dia cakap, saya tanya Yang di-Pertuan Agong, baginda gelengkan kepala.

"Geleng kepala kita...cer cerita, cer cerita," katanya  sambil tersenyum dan menyebabkan dewan Merdeka gamat dengan gelak ketawa.

Katanya lagi, ia berhubung dakwaan 30 ahli parlimen BN melompat kepada Pakatan.

"Nak main selamat, kepung dia, bedooh (melampau), tak ada seorang pun yang seberang," katanya.

Menurutnya lagi, tidak cukup beliau diserang dan difitnah selama tiga tahun, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor juga diserang.

"Isteri saya duduk diam-diam, kena serang... Saya dah bersumpah di masjid, empat kali saya bersumpah.

"Saya nak tanya dia, berapa kali dia bersumpah?. Di dalam masjid? di luar masjid?... Di mahkamah, tak berani (bersumpah), masuk dalam kandang tak berani bersumpah... Ini kes Saiful lawan dia, tidak ada kena mengena dengan Umno.

"Siapa yang pilih Saiful... Orang macam inikah yang nak jadi PM," kata Najib.
Beliau juga menyindir PKR sebagai parti anak beranak yang didakwanya mencatatkan rekod sejarah dunia bahawa "paling ramai pemimpin keluar parti".

Katanya, beliau telah membuat semakan dan mendapati enam ahli parlimen dan lima ADUN termasuk peguam peribadinya bertindak keluar parti.

"Segala rahsia (dia) pada DAP. DAP ada segalanya, sebab itu, jalan berkepak, jalan lain macam sebab (rahsia) ada di tangan dia," katanya.

JIKA SAMA SAMA PEMBANGKANG: UMNO ATAU PAS YG BERANI MENGARAB SPRINGKAN NEGARA?

Posted: 02 Dec 2011 10:00 PM PST

Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 memperakui bahawa Barisan Nasional berada di hujung kuasa dan langkah terdesak itu akan menjadikannya akan mengikuti kejatuhan rejim-rejim Timur Tengah yang dijatuhkan oleh rakyat.
Ahli Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Zakaria (gambar) menyatakan demikian sebagai respons kepada rang undang-undang itu yang diluluskan Dewan Rakyat oleh kerajaan Barisan Nasional pada 29 November lalu.
"Satu lagi titik hitam tercatat di dalam negara kita. Ia hanya menambah senarai kezaliman yang tidak berkesudahan malah membuktikan  ketakutan Barisan Nasional berdepan kebangkitan rakyat," ujarnya kepada Harakahdaily.
Beliau melihat cubaan pihak kerajaan BN mengemukakan rang undang-undang itu secara tergesa-gesa merupakan cubaan terancang mereka untuk mencabul hak kebebasan berhimpun yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
Tambahnya, ia meletakkan kedudukan negara kita setaraf dengan negara-negara yang mundur demokrasi seumpama Myanmar, bahkan lebih teruk lagi.
Katanya lagi, rang undang-undang itu menjelaskan retorik janji Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden Umno pada tanggal malam sambutan Hari Malaysia 15 September 2011.
"Rang undang-undang ini mengesahkan keberkesanan kuasa rakyat yang berhimpun tanggal Julai 2011 menuntut pilhanraya bersih dan adil," ujarnya yang juga Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kedah.
Baginya, undang-undang itu memperlekehkan intelek rakyat di samping Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang sedang mengkaji syor rakyat bagi menambahbaik pilihanraya hanyalah topeng palsu bagi menipu dan memperbodoh rakyat.
"Belumpun sempat syor untuk ruang yang lebih adil diberi kepada parti politik bergerak dicadangkan, Barisan Nasional telah melakukan tindakan jijik mengemukakan undang-undang ini.
"Tiada masyarakat sivil yang sukakan sekatan seperti ini. Justeru, tiada jalan lain bagi rakyat. Bangkit dan jatuhkan Barisan Nasional," ujarnya lagi.

Partai Salafi An-Nur Mesir Tegaskan Hukum Allah Satu-Satunya Sumber Hukum

Posted: 02 Dec 2011 09:41 PM PST

Hasil pemilu Mesir menunjukkan mayoritas partai-partai Islam berhasil mengalahkan kelompok aktivis liberal yang memimpin pemberontakan terhadap Husni Mubarak.
Sayap politik Ikhwanul Muslimin siap untuk mengambil bagian terbesar dari suara, sebanyak 45 persen. Namun Partai Salafi An-Nur, yang mengemban interpretasi di mana demokrasi harus dibawah Al-Quran, bisa memenangkan seperempat suara, memberikan mereka banyak kekuatan untuk mempengaruhi perdebatan.
Seorang juru bicara partai Salafi An-Nur, Yussari Hamad, mengatakan, partainya menganggap hukum Allah satu-satunya sumber hukum.
"Di negeri Islam, saya tidak bisa membiarkan orang memutuskan apa yang diperbolehkan atau apa yang dilarang," kata Hamad kepada Associated Press. "Hanya Allah yang berhak memberikan jawaban apa yang benar dan apa yang salah."
Partai An-Nur adalah sayap politik utama dari gerakan Salafi yang ada di Mesir. Mereka berbicara secara terbuka tentang tujuan mereka untuk mengubah Mesir menjadi negara di mana kebebasan pribadi, termasuk kebebasan berbicara, perempuan berpakaian dan seni, harus dibatasi oleh hukum Islam.
Salafi melarang perempuan masuk dalam peran kepemimpinan, mengutip hadits Nabi Muhammad yang melarang kepimpinan diberikan kepada perempuan." Namun, ketika peraturan pemilihan memaksa semua partai untuk melbatkan perempuan, ulama Salafi Yassir el-Burhami mengalah, mengatakan bahwa "melakukan dosa-dosa kecil" adalah lebih baik daripada "melakukan dosa yang lebih besar" - yang maksudnya membiarkan orang-orang sekuler menjalankan pemerintahan.
Pada akhirnya, partai An-Nur menempatkan perempuan di bagian bawah daftar pemilih, diwakili oleh foto bunga karena perempuan dianggap tidak pantas memamerkan wajahnya.
Salafi adalah pendatang baru di panggung politik Mesir. Mereka sejak lama menjauhi konsep demokrasi, mengatakan demokrasi memungkinkan hukum manusia mengesampingkan hukum Tuhan. Namun mereka akhirnya membentuk partai dan masuk ke dunia politik setelah penggulingan Mubarak, berusaha untuk mengabadikan hukum Islam dalam konstitusi baru Mesir.(fq/ap)

LEMBU MAMAK MASIH DIKIRA?

Posted: 02 Dec 2011 04:38 PM PST

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata siasatan terhadap projek lembu Perbadanan Fitlot Kebangsaan (NFC) masih diteruskan walaupun setakat ini didapati tiada unsur
pecah amanah.

"Hakikat bahawa tiada pecah amanah tidak bermakna kes ditutup. Ia masih berlangsung," katanya.

Bercakap dalam sidang media selepas bertemu pelajar luar negara di ibu negaran, Hishammuddin bagaimanapun enggan mengulas lanjut perkara itu.

Katanya, ia ekoran kedudukan polis di bawah pengawasannya.

"Tidak bertanggungjawab untuk saya mengeluarkan sebarang kenyataan berdasarkan perkara ini," katanya.
Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata tiada unsur pecah amanah atau penyelewengan dalam isu dana NFC dengan pembelian kondominium mewah di ibu negara.

Khalid dilaporkan berkata siasatan polis setakat ini mendapati tiada elemen pecah amanah.
Namun, katanya, pihak polis masih menyiasat secara keseluruhannya kes ini termasuk ke mana wang atau dana NFC dibelanjakan.

Menurutnya, 74 individu telah sudah panggil untuk diambil keterangan setakat ini

Tiada ulasan: