Khamis, 24 November 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Cabaran PKR menjelang PRU-13

Posted: 24 Nov 2011 04:12 PM PST

Oleh: Zikri..


'Demi Rakyat' adalah tema utama Kongres Keadilan ke-8 yang akan berlangsung pada 25-27 November depan di Johor Bharu.
Tema ini juga akan menjadi manifesto Pakatan Rakyat dalam menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Menurut Setiausaha PKR, Saifuddin Nasution Ismail, Johor dipilih bukan sekadar untuk melengkapkan giliran negeri-negeri tetapi disebabkan negeri tersebut merupakan kubu kuat Umno.

"Kalau roboh kubu kuat (Umno), maknanya (peluang) di negeri-negeri lain akan jadi lebih cerah." jelas Saifuddin ketika sidang media baru-baru ini.

Sementera menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli parti itu memerlukan penambahan 15 kerusi tambahan selain mempertahankan 31 kerusi yang dikuasai semasa PRU-12 pada 2008 lalu. Secara keseluruhannya pada PRU-13 nanti PKR akan bertanding di 46 kerusi parlimen diseluruh negara.


Parti yang relevan

Sebagai sebuah parti politik yang diasas berdasarkan masyarakat pelbagai kaum, PKR dilihat sebagai sebuah parti yang paling relevan dengan tuntutan semasa dan masa depan.

Impian untuk mewujudkan sebuah parti berbilang kaum merupakan impian setiap perdana menteri sebelum ini tetapi gagal dilaksanakan. Ini disebabkan kemunculan parti-parti yang diwakili pemimpin tersebut diasas berdasarkan kaum-kaum tertentu.

Kemunculan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berjaya menggabungkan parti-parti pembangkang dalam sebuah entiti parti politik amat mengejudkan pemimpin-pemimpin Umno/BN.

Berasaskan komposisi politik semasa, parti politik yang berjaya menggabungan pelbagai kaum akan dilihat sebagai parti yang paling berjaya mendominasi kerajaan dimasa depan.

Diatas alasan asas inilah seluruh rakyat negara ini dapat menyaksikan fitnah dan tohmahan yang bertali arus di kenakan kepada Anwar. Matlamat serangan tersebut semata-mata untuk memberikan imej buruk terhadap Anwar dan parti yang di pimpinnya.

Penglibatan Anwar dalam pelbagai gejala rasuah, penyalahgunaan kuasa atau kronisme ketika beliau berada dalam kerajaan tidak dapat dibuktikan secara berfakta.

Justeru tidak ada jalan lain bagi musuh-musuh Anwar selain fitnah dengan pelbagai kes yang membabitkan isu moral. Tujuan isu tersebut direka cipta bagi menghilangkan kredibiliti Anwar dimata rakyat.

Sistem Dua Parti

Kewujudan gabungan Pakatan Rakyat (PR) selepas PRU-12 telah membuka lambaran baru kepada landskap politik negara.

Sebelum ini PRU akan disertai pelbagai parti. BN yang diwakili 14 komponen parti terus unggul menjuarai setiap PRU.

Gabungan tiga parti pembangkang terbesar PKR,PAS dan DAP membentuk PR ternyata mencabar keegoan BN yang selama ini mendabik dada dengan penguasaan mereka dalam kerajaan.

Kata-kata " Hanya BN sahaja yang mampu memerintah negara dan memberi kemakmuran kepada seluruh rakyat" yang sering di ucapkan oleh pemimpin-pemimpin BN sudah dianggap sumbang.

Manakala Anwar pula telah diberi pengiktirafan oleh kepimpinan PAS dan DAP sebagai bakal perdana menteri sekiranya PR menguasai Putrajaya.

Ketokohan Ketua Umum PKR itu bukan sekadar kekuatan mental dan bakat kepimpinan beliau malah beliau dianggap sebagai penyatu kepada komponen pembangkang.

Cabaran kepada PKR

Sebagai sebuah organisasi politik yang mana pemimpinnya merupakan tokoh berwibawa serta bakal memimpin negara, PKR memerlukan mekanisma pengurusan dan strategi yang berkesan bagi memastikan kemenangan besar dalam PRU-13.

Kepimpinan parti perlu mengenal pasti setiap kelemahan yang ada terutamanya melibatkan jentera parti disemua peringkat dalam menghadapi PRU akan datang.

Begitu juga dengan saluran media terhad yang sedia ada perlu dimaksimakan sehingga seluruh pelusuk negara mendapat maklumat secukupnya.

Kejayaan pemerintahan negeri-negeri yang dikuasai PR dalam pengurusan dan pentadbiran berhemah seharusnya disebarkan seluas mungkin termasuk di Sabah dan Sarawak.

Ini adalah antar aset yang harus diberikan kepada rakyat supaya rakyat dapat membuat penilaian dan perbandingan berhubung kemampuan PR sekiranya menguasai kerajaan.

Pemilihan calon

Selepas tamat PRU 12 dan PKR berjaya menguasai 31 kerusi parlimen. Setelah itu menyaksikan beberapa MP PKR seperti Zaharin Hashim (Bayan Baru), Gobalakrisnan (Padang Serai),
Mohsin Fadzil Samsuri (Bagan Serai) bertindak sebagai pengkhianat kepada parti
Begitu juga beberapa calon Adun dari PKR seperti Mohamad Fairus Khairuddin, Osman Jailu, Radzhi Salleh, Jamaluddin Mohd Radzi dan beberapa tokoh lain Tan Tee Beng,Salahuddin Hashim serta beberapa lagi yang juga memilih jalan yang sama.

Isu lompat parti dikalangan pemimpin-pemimpin PKR telah memberi imej yang kurang baik berhubung jati diri perjuangan pemimpin-pemimpin di peringkat atasan. Berdasarkan isu tersebut akan memberikan persepsi yang buruk terhadap PKR.

Parti juga perlu banyak bermuhasabah mencari jalan penyelesai berhubung calon-calon yang akan di pilih. Bukan setakat itu persepsi parti-parti komponen lain terhadap calon-calon PKR yang akan menyertai PRU juga perlu dipertimbangan.

Parti-parti komponen PR seperti PAS dan DAP mungkin masih menaruh kebimbangan terhadap calon-calon dari PKR berdasarkan pengalaman 'lompat parti' yang turut mencemar nama baik parti-parti komponen lain.

Revolosi dalam AMK dan wanita

Memandangkan Kongres kali ini merupakan kongres yang kelapan justeru ahli-ahli serta seluruh rakyat perlu melihat suatu progres yang sihat dan menyeluruh dalam setiap lapisan dalam parti.

Sejauh manakah penglibatan pelbagi kaum dalam kepimpinan PKR yang selama ini dianggap sebagi sebuah parti yang diwakili oleh keahlian dari pelbagai kaum perlu diketengahkan.

Apakah jentera dan kepimpinan pemuda dan wanita berjaya menarik minat golongan muda dan profesional. Berdasarkan kajian mendapati 70% pengundi terdiri dari golongan ini yang berusia 21 -40 tahun.

Dalam ertikata lain nya golongan muda ini merupakan penentu kepada kerajaan selepas PRU-13 nanti.

Persoalannya apakah langkah dan tindakan yang telah diambil oleh kedua-dua sayap parti ini bagi memastikan generasi muda ini dan seterusnya memastikan kemenangan mutlak dalam PRU-13 nanti.

Menurut bancian oleh UMR baru-baru ini juga mendapati wanita berusia antara 20 -30 tahun juga lebih berminat menyertai BN berbanding PR juga harus disambut sebagai cabaran yang memerlukan tindakan serta merta.

Untuk itu jentera pemuda dan wanita harus memulakan jentera gerak kerja untuk mengumpul seramai mungkin ahli hingga menembusi kubu kuat Umno/BN diseluruh pelusuk.

Data-data ini harus dikumpul secara berfakta dan bukannya berdasarkan persepsi dan retorik untuk menyedapkan hati pemimpin atasan.

Dilema Orang melayu

Walaupun sejak kebelakangan ini Umno/BN menggunakan pelbagai propoganda dan serangan media bagi menghidup persepsi rakyat terhadap PKR sebagai perti yang tidak membela nasib orang melayu perlu dilihat sebagai positif.

Ini memandangkan pengundi melayu merupakan penentu kepada penguasaan PR ke Putrajaya. Umno telah bertindak berpatah arang berkerat rotan untuk hanya memberi fokes kepada pengundi melayu. Ini bukan disebabkan isu melayu sebagai agenda perjuangan parti tersebut tetapi melihat isu tersebut bagi menyelamatkan BN dari mengalami kekalahan lebih teruk.

Kurangnya agenda dan untuk memartabatkan isu-isu orang melayu seperti isu PPSMI, isu Islam seperti hudud,hak keistimewaan orang melayu, institusi sultan dan raja-raja dan tanah rezab melayu telah diambil kesempatan oleh Umno untuk melebelkan PKR sebagi parti yang hanya mementingkan kaum-kaum lain.

Dalam masa yang sama PKR juga dianggap sebagai parti yang takut memperjuangkan isu-isu melayu kerana terpaksa menjaga sentimen kaum-kaum lain. Akhirnya PKR terjerat dan setiap pemimpinnya terpaksa 'menolak' isu tersebut kepada PAS bagi menangani isu berkaitan orang melayu.

Walau apa pun kongres ke-8 kali ini merupakan landasan bagi memastikan segala kelemahan dan kelebihan yang ada agar dapat diseimbangkan.

Fokas untuk menghadapi PRU-13 bukan merupakan perkara mudah sebagaimana pepatah menyatakan usaha mempertahan lebih sukar dari usaha menguasai sesuatu keadaan.

Justeru untuk menang dan berkuasa memerlukan strategi dan kaedah yang memerlukan pengorbanan sebuah pasukan yang mantap.

Maka seharusnya kongres ke-8 yang akan disertai oleh 2,534 perwakilan dan 1,055 pemerhati berdaftar ini perlu menganggap usaha pemantapan pasukan bagi menghadapi sebuah medan peperangan yang besar serta bagi survival parti dimasa depan

Maka pengorbanan tersebut perlu disertakan dengan tindakan dan bukan sekadar bersemangat berkongres tetapi layu dimedan sebenar perjuangan.

Peperangan itu adalah untuk menang dan menguasai Putrajaya selepas PRU-13 nanti

Selamat berkongres dan selamat berjuang kepada semua perwakilan.

Siapa yang memerlukan 798 peti undi?

Posted: 24 Nov 2011 07:39 AM PST

Siapa yang memerlukan 798 peti undi?

Wong Chin Huat | Nov 24, 2011 04:06:32 pm

MCA menyatakan bantahannya terhadap cadangan untuk memperluaskan hak mengundi kepada warga Malaysia yang menetap di luar negeri. Alasannya cukup bodoh, sehingga mengundang cemuhan warga Malaysia - sama ada di luar mahupun di dalam Malaysia. MCA kemudiannya memberi alasan baru, yang disahut Perdana Menteri - bahawa pelaksanaannya terhalang dengan masalah teknikal yang agak rumit, kerana kira-kira 800 peti undi perlu diletakkan di Kedutaan Besar Malaysia di luar negeri.

Mengapa perlunya kira-kira 800 peti undi? Ini kerana kita mempunyai 222 kawasan parlimen dan 576 kawasan ADUN. Seandainya 13 DUN dibubarkan serentak dengan pembubaran parlimen, maka terdapat 798 kawasan pengundian. Namun, apakah setiap Kedutaan Besar Malaysia akan mempunyai pengundi yang datang dari kesemua 798 kawasan?

Pengundian tidak hadir semestinya perlu didaftarkan. Seandainya hanya pengundi dari 20 kawasan mengundi di satu Kedutaan Besar, apa perlunya untuk menyediakan 798 peti undi? Justeru itu, jikalau pengundi dari 30 kawasan parlimen dan 90 kawasan DUN tampil mendaftarkan diri, apakah kita perlu menyediakan 120 peti undi?

Semestinya tidak. Malah jika kesemua 798 kawasan pengundian mempunyai pengundi yang tampil untuk membuang undi sekalipun, mustahil setiap kawasan pengundian mempunyai ratusan orang pengundi. Jadi, melainkan kawasan pengundian yang mempunyai bilangan pengundi yang ramai, lantas memerlukan peti yang khusus, kawasan yang lain boleh berkongsi peti berdasarkan negeri/wilayah - hanya diasingkan semasa perkiraan undi. Dengan ini, kita mungkin hanya memerlukan 16 peti untuk parlimen dan 13 peti untuk negeri, atau lebih kurang - untuk menyempurnakan pengundian pos di luar negeri.

Justeru itu, logistik bukan masalahnya. Masalahnya sama ada ahli politik mempunyai tekad politik. Bantahan terhadap pengundian di luar negeri dengan alasan teknikal, meskipun lebih "mendalam" nampaknya, tetap bangang.

Anda yang cerdik mungkin akan menemui satu lagi persoalan, seandainya dikatakan berdepan dengan tekanan logistik seandainya hak pengundian diberikan kepada warga yang menetap di luar negeri - maka bagaimana pula dengan pengundi pos yang sedia ada, termasuk diplomat, penuntut dan keluarga mereka? Apakah mereka tidak memerlukan 798 peti undi?

Seandainya kita kerap membaca buletin antarabangsa, akan kita mendapat tanggapan bahawa mereka bakal pergi mengundi di Kedutaan Besar, sebagaimana yang dilakukan buruh asing dari Indonesia atau Filipina. Namun, hakikat di sebaliknya, mungkin tiada orang yang pernah membuang undi yang berkesan dari luar negeri!

Pengundi dari luar negeri yang sedia ada akan menghantar undinya kembali ke tanahair. Persoalannya, rekod tempoh kempen PRU kita yang tersingkat adalah lapan hari. Undi pos dikirim empat hari sebelum hari membuang undi. Kalaupun mereka menerimanya pada hari pengundian, apakah mungkin ia sampai ke tangan pengarah kawasan pengundian pada hari tersebut sebelum jam 5 petang?

Hj Rahim Salleh yang pernah menjawat Pengarah SPR di Kedah (1999), Pulau Pinang (2004) dan Kelantan (2008), pernah membuat kenyataan dalam ceramah selepas dirinya bersara, bahawa dirinya tidak pernah menjumpai satu pun undi yang dikirim dari luar negeri.

Ini mengapa tiada masalah logistik dalam hal mengundi oleh warga Malaysia yang menetap di luar negeri - pengundian luar negeri tidak memberi makna selain pada namanya.

Mengapa buruh asing lebih senang untuk memperolehi hak mengundi berbanding warga Malaysia yang menetap di luar negeri? Jawapannya senang, ramai warga Malaysia pindah ke luar negeri kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan. Bukankah kerajaan sebenarnya menghentak kaki diri dengan batu seandainya membenarkan mereka mengundi?

M.Bakri Musa yang kini berada di Amerika Syarikat berkata, warga Malaysia yang menetap di luar negeri untuk jangka panjang, terutamanya mereka yang mempunyai hak menetap di negara asing, tidak harus memiliki hak mengundi di Malaysia, kerana pertama, mereka tidak menanggung akibat daripada keputusan pengundian; kedua, mereka tidak membayar cukai; dan ketiga ia bakal menambah kos pilihan raya.

Pertama, pendirian ini bercanggah dengan perlembagaan, kerana kedua-dua sebab pertama bukan alasan pelucutan hak pengundian sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan. Sesungguhnya, kita boleh meminda perlembagaan untuk menyesuaikannya. Persoalannya, apakah ia selari dengan kepentingan negara untuk menyekat hak pengundian warga Malaysia di luar negeri?

Dalam zaman globalisasi, semakin ramai yang mana kehidupan, kerja, pemilikan harta dan pembelanjaan seseorang tidak terbatas di satu tempat. Seandainya kita masih mengharapkan lebih ramai pakar pulang dari luar negeri, maka kita perlu menghargai mereka yang berada di luar negeri, tetapi enggan melepaskan hak mereka untuk mengundi. Untuk persoalan cukai pula, kita tidak seharusnya hanya tertumpu pada cukai pendapatan. Mereka yang berada di luar negeri masih memiliki harta dan saudara mara di sini, malah sering juga menghantar wang balik ke rumah - tidak harus dianggap tidak membayar cukai langsung.

Pada dasarnya, pilihan kita adalah bersifat politik: adakah kita mahu pakar ini pulang dari luar negeri? Jika mahu, maka ia tidak harus hanya tertumpu kepada faktor ekonomi, tetapi perlu merangkumi hak politik, perlu menyambut dan bukannya menolak mereka.

Dari kenyataan Peguam Negara, nampaknya pihak berkuasa tidak bersedia untuk menghalang penggunaan dakwat kekal. Pendaftaran secara automatik sebagai pengundi dan peluasan hak mengundi kepada warga di luar negeri - meliputi lingkungan yang lebih luas - sama ada pihak berkuasa melaksanakannya bergantung kepada sejauh manakah hasrat rakyat. Mungkin pindaan perlembagaan diperlukan untuk melaksanakan penggunaan dakwat kekal, namun, dalam isu hak pengundian warga Malaysia di luar negeri, ia sememangnya akan bercanggah dengan perlembagaan seandainya tidak dilaksanakan.

Jikalau warga Malaysia di luar negeri ingin memperjuangkan hak dirinya, maka mereka seharusnya menyahut Global BERSIH 2.0, untuk memprotes pada 26 November di seluruh dunia, agar kerajaan memandang serius kemarahan yang terpendam dalam hati rakyat.

*Wong Chin Huat ialah pengkaji politik dan kolumnis MerdekaReview. Diterjemah dan disunting dari teks asal yang disiarkan pada 16 November 2011.

Sekat Suara Rakyat, PR Bantah RUU Perhimpunan Aman

Posted: 24 Nov 2011 03:23 AM PST



KUALA LUMPUR 23 NOV : Pakatan Rakyat akan mengemukan memorandum membantah Rang Undang-Udang Perhimpunan Aman 2011 yang telah dibentangkan di Dewan Rakyat kerana mendakwa bil tersebut menyekat kebebasan berhimpun dan bertentangan dengan semangat demokratik.

Sehubungan dengan itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata rombongan Pakatan akan menghantar memo tersebut kepada Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (SUHAKAM) pada hari esok, jam 1.30 tengahari.

"Majlis Pakatan Rakyat memandang berat, kerana ia jelas memperlihatkan satu rang undang-undang yang bertentangan dengan jaminan yang dibuat oleh Datuk Seri Najib Razak untuk memberikan kelonggaran dan hak rakyat dalam negara demokratik.

"Walaupun Seksyen 27 Akta Polis itu bakal dibatalkan, tetapi ada beberapa perkara syarat baru dalam soal perhimpunan, seperti notis 30 hari, kuasa mutlak kepada pihak polis, dan segala bentuk perhimpunan yang tidak akan diizinkan di bawah kelulusan mereka, dan rayuan hanya kepada menteri. Ini semua tidak mempamerkan suatu perkara yang demokratik," katanya pada satu sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen.

Antara cadangan di dalam rang yang dibentangkan pada Isnin lalu adalah:

- Notis awal 30 hari hendaklah diberi untuk berhimpun. Perhimpunan boleh diteruskan, kecuali terdapat bantahan daripada polis.

- Tiada protes jalanan dibenarkan.

- Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat.

- Denda RM10,000 kepada penganjur perhimpunan yang tidak mengemukan notis kepada polis.

Sementara itu, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan rang undang-undang itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang memberi kebebasan untuk berhimpun dan bersuara.

"Ia merupakan satu langkah ke belakang, dan semua merasa amat kecewa dengan Rang Undang-Undang ini, Datuk Seri Najib telah memusnahkan apa yang beliau ucapkan pada dua bulan lepas (15 September ) yang memperkatakan Malaysia akan mempunyai sistem demokrasi yang terbaik di dunia, " katanya.

Menurut Kit Siang, rang itu menaikan denda individu yang ditahan dalam perhimpunan daripada RM2,000 hingga ke RM20,000.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata sekiranya Parlimen meluluskan rang ini, ia akan menyempitkan ruang kepada penyuburan demokrasi yang lebih segar.

"Yang jelas beberapa perkara itu mengecilkan ruang demokrasi. Bayangkan kalau esok Israel serang Arab Saudi, dan kita mahu mengadakan perhimpunan secara aman berkenaan perkara itu, bagaimana dalam tempoh 30 hari untuk mendapatkan satu notis daripada pihak Polis, jadi ini satu contoh yang mengecilkan demokrasi dan kita bimbang ia datang kepada ceramah-ceramah kecil yang hari ini kita boleh buat dengan notis selama 10 hari yang kini memerlukan 30 hari, jadi bayangkan," katanya.




P/raya Serentak, SPR Perlu Tunaikan Dahulu Tuntutan BERSIH

Posted: 24 Nov 2011 03:15 AM PST





KUALA LUMPUR, 24 NOV : Pakatan Rakyat mengambil pendirian bersedia bertemu dan berbincang dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) berhubung penetapan tarikh pilihanraya secara serentak antara negeri dan pusat.

Namun menegaskan SPR tidak perlu hanya tertumpu kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat disamping Suruhanjaya tersebut perlu melunaskan tuntutan BERSIHN 2.0 terlebih dahulu, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Satu keputusan dibuat oleh Pakatan Rakyat,setelah Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan hasrat beliau untuk menemui pimpinan Pakatan Rakyat merujuk kepada kes pilihanraya persekutuan dan negeri, pada saya ia agak aneh, kalau dia hendak berunding , dia perlu berunding kepada semua kerajaan negeri," kata Anwar pada sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen

Sebelum ini, SPR berharap pilihan raya umum bagi kerusi Parlimen semua negeri dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kecuali Sarawak diadakan serentak.

Abdul Aziz berkata, beliau akan menemui para pemimpin politik parti Pakatan Rakyat yang memerintah di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan berhubung pilihan raya umum ke-13.

Dakwa SPR,pertemuan itu bertujuan menerangkan kebaikan pilihan raya peringkat DUN dan Parlimen diadakan serentak antaranya bagi menjimatkan perbelanjaan, masa dan tenaga kerana prosesnya sama.

" Kalau nak berunding ialah antara kerajaan Malaysia ( pusat ) dengan kerajaan-kerajaan negeri ataupun Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR), ini seolah-olah Tan Sri Aziz berucap untuk menjadi jurucakap dan pandangan bagi Umno dan Barisan Nasional.

" Saya nak nasihatkan dia ( Tan Sri Aziz) supaya perhati betul-betul, kalau hendak runding jangan dia runding khusus dengan negeri-negeri Pakatan Rakyat, jadi ada peraturan yang berbeza, jadi kita ingin menyebut, kita sedia berunding dengan SPR, tetapi yang kita hendak SPR ini melaksanakan tuntutan-tuntutan Bersih 2.0 ini, dan jangan melengah-melengahkan dengan menggunakan jawatankuasa pilihanraya," kata Anwar.

JANGAN SEKAT HAK RAKYAT HANYA KERANA TAKUT UNTUK JATUH DALAM PILIHANRAYA AKAN DATANG

Posted: 24 Nov 2011 03:07 AM PST




SHAH ALAM 24 NOV: Badan Bukan Kerajaan (NGO), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius pembentangan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman bagi menjamin kebebasan berhimpun yang dianggap sebagai penipuan licik kerajaan BN untuk menafikan hak rakyat yang dijamin oleh perlembagaan.

Pengasas SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata Rang Undang-undang tersebut merupakan 'tranformasi Politik' negetif Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai suatu perangkap yang menjelaskan lagi sikap kerajaan yang begitu takut melihat kebangkitan rakyat.

"Sebelum ini rakyat seolah-olah dijanjikan sebuah sinar harapan apabila beberapa langkah Kerajaan Malaysia termasuklah pemansuhkan akta keselamatan dalam negeri (ISA), namun akhirnya rakyat sekali lagi ditipu atas nama transformasi Barisan Nasional apabila akta tersebut masih lagi digunakan di Sabah dengan penahanan 13 aktivis PAS." jelas beliau yang juga dikenali sebagai Chegu Bad.

Beliau yang juga Ketua Cabang Rembau berkata dengan rang Undang-Undang tersebut bukan sahaja menyebabkan perhimpunan aman tidak dapat dijalankan malah tiada lagi ceramah umum akan dibenarkan.

"Kita sebenarnya menuju ke pemerintahan kuku besi dalam bahasa lunak yang dicanang kerajaan pemerintah." jelas beliau dalam satu kenyataan media.
Semalam, ketika pembentangan rang undang-undang itu, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata antara kandungan penting undang-undang yang dicadangkan itu, termasuk:

*Notis awal 30 hari untuk berhimpun, kecuali mereka yang berada di kawasan yang dtetapkan oleh menteri dalam negeri.
negeri.

*Selepas memaklumkan, perhimpunan boleh diteruskan, kecuali terdapat bantahan daripada polis.

*Tiada protes jalanan dibenarkan.

*Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat, Empangan, takungan dan kawasan tadahan air,Loji rawatan air, Stesen penjana elektrik, Stesen minyak,Balai bomba, Lapangan terbang, Landasan keretapi, Terminal pengangkutan awam darat, Pelabuhan, terusan, limbungan, dermaga, jeti, jambatan dan marina.

Menurut Ghegu Bad, Rang Undang-Undang tersebut sengaja digubal disaat Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir bagi menghalang kebangkitan Pakatan Rakyat.

Dalam masa yang sama rang tersebut juga sebagai usaha menghalang kebangkitan rakyat mengadakan protes berhubung kelemahan dan penyelewengan yang sedang berlaku secara berleluasa dalam kerajaan pimpinan Najib.

Katanya berdasarkan lokasi-lokasi larangan yang telah ditetapkan tersebut menunjukkan tidak ada tempat lagi yang dibolehkan untuk diadakan perhimpunan.

Ketika Dewan Rakyat bersiap sedia untuk perbahasan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, hari ini, beberapa kumpulan pejuang hak asasi mengadakan demonstrasi bagi membantah penggubalan akta baru itu.

NONESambil menuntut hak perlembagaan dilindungi, aktivis hak sivil yang diketuai oleh NGO, Kempen Kebebasan Berhimpun (KKB) berkumpul di hadapan pintu pagar bangunan Parlimen.

Menghairankan, jumlah polis yang dikerahkan bagi mengawal perhimpunan itu adalah minimum.

"Kami mahu Parlimen tarik balik rang undang-undang yang zalim ini serta-merta kerana ia adalah tidak sah dan menindas.

Tiada ulasan: