Isnin, 7 November 2011

shalehudin

shalehudin


Pi mampuih la ngan Bee End...

Posted: 07 Nov 2011 10:00 AM PST

Berusaha keras tumbang BN

Oleh Anti Jerung
PAKATAN RAKYAT tidak mustahil melakukan kejutan di Pahang, Johor dan memperolehi majoriti dua pertiga kerusi di Parlimen.Umno tunjang BN hanya bersandar kepada pengundi yang kurang pendedahan dan penjawat awam yang tertekan.

Tempoh berhujah di dewan negeri BN, dewan negara atau mahkamah tidak lagi bermakna kerana sekarang adalah tempoh melancarkan boikot majlis kerajaan dan berkempen awal.

Modalnya adalah kos, masa dan penerangan sistematik.

Pimpinan Pakatan Rakyat berjawatan atau berpendapatan harus bertebaran jauh ke pandalaman dan berkorban memberi ruang pada barisan pelapis memangku tugas sementara. Pakatan Rakyat seharusnya cukup bersedia berdepan karenah SPR yang memanipulasi peti undi, sabotaj dewan pengundian dan pernah berlakunya salah umum pemenang.

Semasa PRN10 Sarawak menampakkan kematangan kempen menarik DAP dan ketidakseragaman strategik Pakatan. PAS sebagai penamat Umno seharusnya menguasai tiga isu Melayu. Iaitu hakikat sejarah kemerdekaan, defisit negara dan kesyumulan syariat berlandaskan martabat ulama yang antaranya meliputi mata wang dinar dan hudud.

Setelah Mat Sabu mendedahkan peranan ulama sebagai pejuang kemerdekaan kini masanya Melayu didedahkan pula siapakah dalang di sebalik penasihat-penasihat raja. Mereka hanyalah berorientasikan kutipan zakat, aset dan tabungan Islam.

Sekiranya fokus, nekad dan perancangan pakatan yang selaras Pakatan Rakyat hanya selangkah membentuk kepimpinan baru negara, dilimpahi khazanah hasil bumi-NYA, begemerlapannya syiar Islam, menapak maju di persada global dan BN terkubur sendiri selamanya.

Orang politik bukan boleh diharap sangat...

Posted: 07 Nov 2011 08:30 AM PST

Bila Parti Politik Tak Boleh Harap! "direct Democracy" Pilihan Kita

"Setiap hari, kita mendengar sebutan kepada demokrasi: demokrasi berparlimen, demokrasi Westminster, demokrasi Australia, demokrasi perwakilan, dan majoriti demokratik. Dan, sudah tentu, kita punya hadiah yang memberahikan buat mereka yang yang melanggar dan memusnahkan-(George Bush)

Frasa ini adalah gambaran yang salah, apa yang kita harus menerangkan dengan tepat sebagai produk perhubungan awam, propaganda, indoktrinasi, maklumat yang salah atau indoktrinasi; bergantung kepada perbendaharaan kata yang digemari anda. Apa yang perlu ialah kita mesti terus kepada , dalam konteks politik kontemporari, tiada kena-mengena dengan demokrasi tulen.

Salah satu akan membayangkan bahawa yang lebih separuh jalan orang pintar akan mengesyaki integriti perkataan yang digunakan sebagai sepanduk oleh George Bush ketika dia membunuh lebih daripada setengah juta orang awam Iraq yang tidak bersalah.

Jauh lebih itu pandangan mata kita kira - kira 70 tahun dahulu menyangka yang United Malays National Organisation adalah sebagai pembela melayu .Dan apabila masa berlalu dan keadaan berubah maka United Malays National Organisation kini bertindak sebagai kuku besi bersama aparat Barisan Nasional nya.

Dalam keadaan itu kini kita telah melihat Pakatan Rakyat sebagai seorang wira penyelamat bangsa
yang baru.

Tapi dalam pada itu harus kita tertanya - tanya apakah Pakatan Rakyat itu akan datang seagai "malaikat" yang akan menyelamatkan Rakyat Malaysia?

Jangan nak mengarut!! Itu semua hanya Janji manifesto yang segala manis di curah demi memperoleh majoriti agar dapat merampas kuasa dari Barisan Nasional tetapi hakikatnya kita sudah maklum bahawa sama seperti di Amerika Republikan dan Demokrat adalah umpama Coca - cola dan Pepsi Cola.

Manakala di Malaysia ini Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat adalah umpama Susu Cap Teko dan Susu Cap Junjung. Andai kita buka salah satu nya tetap kita akan dapat minum susu juga. Maknanya cara penipu dan pembohongnya sama dan tak lari telonya.

Hakikat dan Realitinya di hadapan mata kita ialah ianya menjadi rutin mekanisme sistem
demokrasi dalam menaikkan dan menurunkan rejim tapi kaedah dan metodoloji pentadbiran dan cara kekuasaannya.Malah dalam pada itu sejarah semenjak revolusi Bolsheviks hinggalah ke Revolusi Mesir memperlihatkan bahawa regim yang baru di lihat lebih zalim dari yang lama.

Kalau dulu ramai umat islam turki meletakkan keyakinan kepada Mustaffa Kemal Attarturk untuk membawa perubahan setelah kejatuhan empayar Ottoman tapi apa yang berlaku selepas itu dan tak perlu kita perkatakan lagi biarpun kita menyaksikan berjuta rakyat russia selepas Stalin berkuasa selepas kejatuhan maharaja Tsar.

Begitu jua dalam kita meneliti betapa zalimnya Ayatollah Khameinei dan regim Mahmoud Ahmadinejad dalam beberapa siri pembunuhan rakyat iran selepas kejatuhan Raja Shah Mohammad Reza Pahlevi dan beberapa siri kezaliman regim ghanouchi ke atas para demonstran selepas kejatuhan Zine El Biden Ben Ali.

Di Tanah air kita pula baru sahaja beberapa tahun lalu ketika najib membentangkan belanjawan terdapat ahli parlimen yang di pilih rakyat melalui pilihanraya dan di bayar elaun yang tinggi dan punya "claim" atas semua kos perjalanan dan tempat tinggal di lihat gagal menghadirkan diri dalam dewan rakyat.

Realiti tugas sebagai MP bukan di kawasan Parlimen atau di Kawasan DUN adalah di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri atau lebih mudah kita panggil ia sebagai Majlis Legaslatif.Kuasa yang di peruntukkan melalui undian untuk melantik wakil di persia kan begitu sahaja.

DAP memang kaki perlingkup dalam PR...

Posted: 07 Nov 2011 07:41 AM PST

DAP yang semakin melingkupkan PAS + PKR =PR

Oleh anak_muara

"Maafkan saya, hanya sekadar memberikan pandangan peribadi dan sama sekali bukan tujuan melakukan statement provokasi terhadap kesepakatan PR namun ianya dari pemerhatian sejak 3 tahun kebelakangan ini.

PAS dan PKR dilihat dapat memahami dan menyesuaikan antara satu sama lain dalam beberapa isu dan juga perselisihan pendapat PAS dan PKR. PKR amat jelas dilihat menghormati PAS serta kepimpinan Tuan Nik Aziz dan juga Tuan Guru Hadi Awang

.PAS dan PKR sentiasa dilihat serasi dan sependapat terhadap perkara-perkara dasar melibatkan Isu Islam dan Melayu walaupun dalam PKR terdapat pemimpin non Muslim dan Melayu walapun terkadang terdapat sedikit perselisihan pendapat namun ia cepat diselesaikan dengan berhikmah.

DAP pula dalam PR sering menunjukkan sikap keras kepala dan berkeras terhadap isu-isu yang mereka rasa tidak setuju khususnya dalam isu melibatkan dasar Islam dan Melayu.DAP tidak mudah menunjukkan sikap mengalah dan bersepakat terhadap isu-isu tersebut malah sering mengeluarkan kenyataan yang kritikal sehinggakan menjejaskan imej PR khususnya terhadap pemimpin Melayu Islam yang dianggap pengkhianat dan kuda tungangan DAP dan sebagainya. Akhirnya ia menjejaskan sokongan dan keyakinan rakyat terhadap PAS dan PKR selain propaganda dan fitnah dari UMNO yang dari segenap isu yang timbul hasil dari sikap keras DAP.

Apakah DAP lebih selesa PR hanya menjadi pembangkang kerana ketakutan DAP terhadap PAS yang komited untuk melaksanakan dasar Islam dalam pemerintahan negara jika berjaya menawan Putrajaya?Adakah faktor-faktor tersebut menjadikan sebab DAP tidak pernah memikiran matlamat besar untuk PR menawan Putrajaya. Tidak dinafikan DAP bersepakat dalam PR dengan PAS dan PKR atas isu kepentingan bersama iaitu ketegasan rasuah dan salahguna kuasa serta pemerintahan yang mengutamakan kehendak dan permasalahan rakyat terbanyak namun DAP tidak mengendurkan penentangannya terhadap isu-isu dasar iiaitu Islam dan Melayu.

Walaupun hujan dan penjelasan telahpun diberi oleh PR melalui kepimpinan Melayu Islam dalam usaha memperbaiki imej yang amat buruk DAP di mata orang Melayu hasil propaganda yang dimainkan namun DAP tidak pernah melakukan perkara yang sama terhadap kepimpinan Melayu Islam dalam isu Islam malah terus mempamerkan sikap tidak mahu mengalah mereka terhadap PAS dan DAP.Dalam masa yang sama tidak dinafikan bahawa sebilangan pemimpin DAP mula memahami dan mengenali Islam seterusnya mengakui akan kebaikan dan kebenaran akan dasar Islam itu sendiri.

Pemimpin Melayu Islam dalam PR tidak sama sekali menerima tuduhan bahawa mereka adalah boneka dan kuda tungangan DAP namun situasi dan keadaan menjadikan tuduhan itu seperti ada kebenarannya walaupun pendekatan pemimpin Melayu Islam yang begitu berlembut dengan tujuan berharap DAP akan menerimanya namun selalunya tidak.

Apakah kehendak DAP yang sebenarnya terus mencalarkan imej PAS dan PKR khususnya terhadap pemimpin Melayu Islam dalam PR.Apakah ketakutan DAP terhadap dasar Islam membuatkan tindakan DAP bakal melingkupkan usaha PR untuk melakukan gerakan pembaharuan terhadap dasar pemerintahan negara kepada yang lebih baik serta mengutamakan kehendak rakyat terbanya? "

Tak baik woii kata Ezam ni sampah... kahkahkah...

Posted: 07 Nov 2011 05:30 AM PST

Senator atau Sampah

Oleh Ismail Dahlan

Dewan Negara Malaysia terdiri daripada 70 ahli, yang majoritinya (44) dilantik oleh Raja atas nasihat Perdana Menteri. Selebihnya mewakili negeri masing-masing. Peranan asal Senat adalah untuk mengimbangi Parlimen setelah majoriti daripada Ahli Dewan Negara terhutang pelantikan mereka kepada PM. Mereka tidak mungkin akan menolak bil-bil yang diluluskan oleh Parlimen.

Oleh sebab itu, Senat telah menjadi satu jalan bagi BN untuk melantik Menteri daripada golongan ahli politik yang telah ditolak oleh rakyat, seperti Shahrizat Jalil, Presiden Gerakan Koh Tsu Koon dan Ketua MIC G Palanivel.

Ia juga satu cara untuk parti politik BN untuk memuaskan dahaga ahli mereka yang tidak pernah puas dengan kuasa, kedudukan dan wang. Matlamat sebenar Senat seolah-olah telah hilang.

Pantas menawarkan diri sebagai calon untuk PRU-13

Pelantikan KS Nallakaruppan baru-baru ini, yang satu masa dahulu merupakan pengikut Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan kini sudah menjadi pengkritik atas dasar tidak puas hati telah menunjukkan penurunan taraf Senat Malaysia dengan lebih teruk lagi. Tidak diketahui apakah bidang Nallakaruppan mahupun khidmat sosial yang pernah dijalankannya. Partinya, MUIP,hanya mewakili dirinya sendiri.

Nalla dikenali sebagai seorang yang tegar menhadiri ceramah-ceramah pada musim pilihan raya bersama Ummi Hafilda dan melemparkan dakwaan-dakwaan keji terhadap Anwar Ibrahim. Ini akan disertai oleh perisytiharan bahawa dia akan memberikan 'bukti' untuk tuduhan pada masa yang sesuai '. Bilakah masa yang sesuai itu? Anda akan tunggu dengan sia-sia!

Cukup jelas bahawa Nallakaruppan mendapat ganjaran bagi kesediaannya dipergunakan oleh BN untuk memburuk-burukkan Anwar. Dalam keadaan yang serupa, pembelot PKR yang kini sudahpun bergelar Senator, Ezam Mohd Noor, juga mendapat ganjaran senator atas sebab yang sama.

Adalah malang yang Dewan itu kini dibanjiri watak-watak yang meragukan dan keji seperti mereka. Adalah lebih malang bahawa pembayar cukai Malaysia membayar gaji lumayan mereka, elaun mereka, tuntutan mereka dan peruntukkan RM200,000 untuk mereka.

Nallakaruppan mengangkat sumpah hari ini, dan kemudian dengan segera mengisytiharkan bahawa dia bersedia untuk menjadi calon dalam pilihan raya jika Perdana Menteri mengarahkannya untuk berbuat demikian. Sudah tentu Najib tidak mahu perkara itu berlaku kerana Nallakaruppan bukanlah seorang calon yang boleh menang. Dia adalah bahan untuk ditertawakan sahaja.

MIC masih bertelingkah dan tidak berbuat apa-apa untuk kaum India
Pelantikan Nalla juga sudah semestinya menjadi sumber kemarahan MIC kerana mereka suka untuk menggambarkan diri mereka sebagai wakil tunggal kaum India dalam BN. Dewan dipenuhi dengan pegawai dan ahli-ahli politik MIC pada hari Rabu kerana ada orang-orang mereka juga yang mengangkat sumpah sebagai Senator.

Antara mereka ialah K Devamany, yang sudah tentu yang akan digugurkan sebagai calon MIC bagi Cameron Highlands, serta M Saravanan dan P Kamalanathan yang mungkin juga tidak dikekalkan.Perpecahan dan persengketaan yang berterusan MIC adalah berpunca daripada perbalahan GPalanivel dan Samy Vellu .

MIC sudah tentu benci akan hakikat slot untuk Nalla tidak diberi kepada mereka. Walaupun anda tidak dapat syak perkara itu daripada cara mereka berjabat tangan dan memberi senyuman palsu.

Kita hairan dengan nasib kaum India yang ditimpa kemiskinan di ladang-ladang manakala pemimpin mereka, memakai sut mahal, makan bufet yang sarat di Parlimen sambil merencanakan rancangan jahat dan tipu daya terhadap satu sama lain dalam kumpulan kecil mereka. Sekali sekala mereka akan bangun, tersenyum dan bersalaman dengan ahli-ahli politik lain yang besar kemungkin telah mereka maki hamun. Ini hanyalah kepura-puraan makhluk yang bergelar ahli politik.

Kita hanya boleh berharap bahawa semua ini akan lenyap atau dibuang ke dalam tong sampah sejarah, selepas pilihan raya umum akan datang.

Malaysia Chronicle

Mahathir tu Melayu ka? Kahkahkah...

Posted: 07 Nov 2011 04:00 AM PST

Melayu yang bagaimana dapat puaskan Ibrahim Ali dan Dr M?

Oleh Maclean Patrick


Angan-angan Ibrahim Ali berjuang untuk orang Melayu adalah sehebat keinginan kita menghidupkan semula Dodo dengan pembiakan silang antara burung merpati dengan burung unta.

Dakwaan bahawa hanya Melayu yang unggul, sudah ketinggalan kerana pada masa yang sama Ibrahim tidak mahu kehilangan hak keistimewaan yang telah dilanjutkan, ia sebenarnya adalah penghinaan kepada idea apa ertinya menjadi Melayu.

"'Melayu Moden' adalah campuran berbilang kaum," kata Profesor Zilfalil Alwi, dalam kajian beliau "AsalUsul Melayu berdasarkan fakta genetik" . Ia membincangkan satu kajian yang dilaksanakan selama tiga tahun yang melibatkan kira-kira 50,000 sukarelawan. "Kini anda tidak dapat membezakan sama ada seseorang itu Cina atau Melayu hanya dengan melihat ciri-ciri fizikalnya semata-mata," kata beliau.

Sebenar Asia

Sains telah membuktikan bahawa orang Melayu mungkin "Sebenar Asia" dalam erti kata literal. Penyelidikan mendapati bahawa orang Melayu dalam kumpulan-kumpulan sub-etnik (Melayu Bugis, Melayu Sumatera, Melayu Minang, Melayu Kedah dan Melayu Kelantan ) mempunyai genetik yang terdiri daripada beberapa Melayu Proto-(orang asli Melayu), Semang dan DNA India, dengan sekurang-kurangnya 20 peratus Melayu dan 52 peratus DNA Cina.

Persoalan penting sekarang ialah Melayu bagaimanakah Melayu yang tulen? Kerana dari segi genetik, tidak menyebut ketulenan-darah Melayu - apakah seterusnya yang terbaik dianggap sebagai Melayu yang sebenar?

Jawapannya tidak seperti Ibrahim Ali atau penaung beliau, Mahathir Mohamad mahu kita percaya, mungkin kerana kebenaran akan menjadi suatu azab untuk Perkasa- pelindung kepada semua perkara yang berkaitan Melayu di Malaysia.

Ibrahim Ali dan Mahathir, bekas Perdana Menteri, sudah memalukan semua orang Melayu dengan menegakkan pemikiran palsu bahawa wujudnya darah Melayu tulen, yang dilahirkan dengan hak untuk menjadi tuan ke atas semua kumpulan etnik yang lain yang tinggal di Malaysia. Hakikatnya adalah bahawa seseorang Melayu tulen dari segi darah adalah mitos semata-mata dan istilah Melayu di Malaysia adalah suatu yang bersifat undang-undang dan bukan darah atau genetik.

Ditakrifkan oleh Perlembagaan dan berakar umbi dalam Kontrak Sosial

Maksud Melayu sebenarnya digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 160 (2): "Melayu" ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu, sesuai dengan adat istiadat Melayu dan-(a) sebelum Hari Merdeka yang dilahirkan di Persekutuan atau di Singapura atau yang lahir daripada ibu bapa yang telah lahir diPersekutuan atau di Singapura, atau pada hari itu bermastautin di Persekutuan atau di Singapura; atau (b) adalah isu orang itu ".

Oleh itu, orang Islam yang bertutur dalam bahasa Melayu boleh dikenal pasti oleh undang-undang sebagai seorang Melayu. Angan-angan Ibrahim Ali dan Perkasa,apabila mereka menjerit membela hak-hak dan ketuanan Melayu dengan menyerang orang bukan Melayu pada asasnya adalah salah.

Dengan cubaan terbaik untuk menendang tiap-tiap kumpulan etnik yang lain daripada negara ini,Ibrahim Ali, Perkasa dan UMNO juga telah merendahkan martabat keturunan mereka sendiri. Hakikatnya ialah kebanyakan pemimpin-pemimpin dalam kerjaan sendiri adalah campuran kumpulan etnik dan berkemungkinan tidak berdarah Melayu tulen.

Adalah lebih selamat untuk mengatakan bahawa masyarakat Orang Asli, pribumi Sabah dan Sarawak,mempunyai tuntutan yang lebih besar terhadap ketulenan etnik daripada orang Melayu akan tetapi mereka tidak pula menggunakan komposisi genetik mereka untuk mendakwa diri tuan kepada bangsa lain seperti Ibrahim Ali, Perkasa atau UMNO.

Orang Melayu membentuk kerajaan kerana kumpulan etnik yang lain membolehkan mereka berbuat demikian. Orang Melayu juga membentuk kerajaan kerana sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang melindungi masyarakat Melayu. Sebenarnya adalah tidak relevan perjuangan Perkasa dan Ibrahim Ali melindungi orang Melayu. Tidak ada keperluan bagi mereka untuk berbuat demikian kerana Perlembagaan melakukannya.

Diatasi oleh orang bukan Melayu

Jadi, Melayu bagaimana lagi yang diiktiraf sebagai orang Melayu? Cadangan yang lebih baik adalah untuk melihat orang Melayu sebagai yang bertanggungjawab bagi keselamatan dan kesejahteraan semua kumpulan etnik lain yang tinggal di Malaysia.

Tuntutan oleh ramai pemimpin Melayu bahawa orang Melayu juga pihak berkepentingan yang merupakan golongan majoriti di Malaysia adalah palsu kerana mereka sebenarnya telah ditasi oleh orang bukan Melayu. Hakikatnya, secara kolektif, bukan Melayu (termasuk bumiputera) membentuk majoriti penduduk dan boleh meletakkan tuntutan untuk menjadi pembuat raja-sebenar dan bukan seperti yang dicanangkan oleh Perkasa dan Ibrahim Ali .

Untuk menjadi seorang Melayu yang sebenar juga anda perlu menjadi pelindung orang-orang yang bukan Melayu kerana ini adalah tanggungjawab yang diberikan oleh orang bukan Melayu kepada orang Melayu seperti yang tersirat dalam kontrak sosial semasa merdeka.

Pokoknya, dakwaan Ibrahim Ali, Perkasa, dan beberapa pemimpin UMNO adalah sama sekali tidak relevan apabila mereka membincangkan apa ertinya menjadi Melayu hakikatnya, tidak wujud Melayu berdarah tulen yang sebenar.

Malaysia Chronicle

Caya lah Che'gu Bard...

Posted: 07 Nov 2011 02:00 AM PST

Kita bising ahli sukan Israel masuk tapi senyap dengan hubungan dagang?

http://chegubard.blogspot.com


Ini gambar Menteri Umno dan dibelakng beliau berdiri seorang peninju Israel yang masuk ke negara ini melalui sempadan Malaysia - Thailand. Dikatakan peninju tersebut ditahan oleh Imegresen ketika cuba memasuki negara. Jelas Malaysia tidak membenarkan warga negara malaysia memasuki Israel dan begitu juga sebaliknya namun kerana campur tangan Menteri sendiri peninju tersebut kemudian dibenarkan masuk. Imegresen hanya akur arahan Menteri, membenarkan peninju itu masuk.

Memang benar kononya Malaysia menyokong perjuangan rakyat Palestin dengan memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel. Walaupun begitu ramai yang sudah maklum pemutusan hubungan diplomatik itu bersifat lemah dan longgar. Pernah didedahkan seorang warga negara Malaysia yang terdiri dari kerabat diraja pernah memasuki Israel atas urusan perniagaan. Malah Malaysia sendiri berapa banyak kali telah ditembusi oleh warga Israel atas nama persidangan dan sukan. walaupun putus hubungan diplomatik tetapi ia boleh disambung dalam keadaan tertentu berdasarkan kepentingan semasa. maka apa erti pemutusan hubungan diplomatik ini?

Terbaru masuk seorang peninju dari Israel dan kali ini menjadi sedikit heboh kerana kononya peninju ini telah ditahan Imegresen tetapi kerana campur tangan menteri dia dibenarkan masuk. Menteri tersebut pula secara dangkal menyalahkan pula orang lain kononya tindakan dia halal hanya semata-mata acara sukan tersebut turut mendapat tajaan Kerajaan Selangor. Adakah kalau perkara salah tetapi turut dibuat PR maka ia menghalalkan tindakan salah tersebut turut dilakukan Bn ? seperti hujah anak tahun 3 sekolah rendah sahaja. Kerajaan Selangor dalam respon mereka kemudian menyatakan dengan jelas tajaan diberikan kepada penganjur kerana penganjuran secara tidak lansung mempromosikan pelancongan Selangor dan penganjur tidak dimaklumkan kehadiran peninju Israel tersebut.

Namun bagi SAMM isu ini masih kecil dalam perihal menangani keganasan Israel. Tahukah kita semua bahawa Malaysia telah lama punya hubungan dagang dan membantu ekonomi Israel. Soalan ini telah dibangkitkan dalam parlimen minggu lepas oleh Ahli Parlimen Bakri. usaha beliau menuntut jawapan telah menyebabkan beliau dihalau dari dewan.

 
 
 
Di atas ialah bukti jelas bergambar bahan - bahan rujukan berkaitan perdagangan Malaysia - Israel yang terdapat di perpustakaan MITI di Kuala Lumpur.

Malah dalam satu petikan ucapan pimpinan utama negara haram israel Micha Harish, Israel Minister of Industry & Trade dalam Israel-Asia Chamber of Commerce menulis pernah menulis kata-kata aluan yang dipetik dalam satu makalah promosi perdagangan Israel mengucapkan penghargaan kepada Kerajaan Malaysia kerana sudi punya hubungan dagang membantu ekonomi Israel.

Dahulu sememangnya Malaysia ada satu undang – undang yang dipanggil Akta Larangan Perdagangan yang menghalang sebarang hubungan dagang lansung dan tidak lansung dengan dua buah negara iaitu Israel dan Afrika Selatan kerana dasar Apartheid.

Namun sebaik sahaja dasar Apartheid di Afrika Selatan 'runtuh' maka pada tahun 1994 dibawah kabinet Dr. Mahathir dasar kerajaan telah diubah dengan meluluskan pindaan Akta Larangan Import (pindaan bil.7) yang bukan sahaja menarik balik sekatan larangan dagang dengan Afrika Selatan tetapi kesempatan diambil untuk jalin hubungan dagang dengan Israel.

Sejak itu Malaysia menjadi antara rakan dagang utama dan penyumbang kekuatan ekonomi kepada negara haram Israel ketika kebanyakan negara memboikot Israel.

Kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya organisasi yang memperjuangkan isu Palestin, tidakkah kita membuang masa mengumpul dana kecil atau baju terpakai untuk rakyat Palestin sedangkan regim penguasa sedang giat secara rasmi jalin hubungan dagang bantu ekonomi negara haram Israel.

Seluruh rakyat harus malu dengan hakikat ini, melawan Israel itu wajib khususnya bagi umat Islam. Tidak ada yang paling bangsat bagi satu-satu umat itu apabila kiblatnya dijajah. Maka bangkitlah, hanya satu cara sahaja jatuhkan Bn regim pewaris penjajah penjaga legasi perang salib maka kita meletakkan negara ini dalam trek betul membantu perjuangan pembebasan Palestin khususnya Al Aqsa.

Kenyataan terbuka
Che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)
2 Nov 2011

Mat Sabu tetap terbaiklah... kahkahkah...

Posted: 07 Nov 2011 12:58 AM PST

UMNO Guna 3R Untuk Pengaruhi Rakyat - Mat Sabu

BANDARAYA MELAKA - Barisan Nasional (BN), khususnya Umno didakwa menggunakan senjata 3R iaitu 'Racist, Religion, Royal' (rasis, agama dan Raja) bagi mempengaruhi rakyat menyokong mereka.

Sambil melabelkan mereka sebagai dalam keadaan nazak, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berkata, tindakan menggunakan senjata 3R itu nyata gagal mempengaruhi rakyat.

Menurutnya, ini kerana rakyat sudah matang dengan permainan politik mereka yang sudah ketandusan isu, lantaran sengaja memutar belit fakta untuk kepentingan politik mereka.

"Pada mulanya, mereka rasa rakyat bersama mereka tetapi akhirnya mereka sedar rakyat sudah semakin sedar permainan politik Umno dan BN.

"Mereka cuba menggunakan isu komunis untuk menarik sokongan orang Melayu. Apabila isu ini tidak berkesan mereka mainkan isu agama pula untuk menakutkan orang Cina," katanya dalam satu ceramah sempena majlis makan malam Pas Melaka, di sini, kelmarin.

Mohamad Sabu berkata, Umno menggunakan isu perkauman Melayu manakala MCA menggunakan isu perkauman Cina dan MIC menggunakan isu perkauman India untuk mendapat undi.

Sumber SinarHarian

Zaman dah terbalik kuang...

Posted: 06 Nov 2011 06:00 PM PST

Zaman Sudah Terbalik - Presiden PAS

KUALA LUMPUR 5 Nov. - Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menyampaikan Amanat beliau bersempena dengan Sambutan Hari Raya Aidiladha yang bakal berlangsung esok.

Melalui amanat yang dihantar ke rakan media Harakahdaily, beliau telah menjelaskan bahawa di zaman ini sudah jadi terbalik apabila pemimpin umat Islam mengorbankan agama untuk kepentingan diri dan duniawi.

"Maka menjadi tanggungjawab kepada kita untuk meneruskan pengorbanan dizaman ini, bagi memastikan tertegakkan keadilan Islam yang akan memayungi kesejahteraan hidup manusia pelbagai bangsa dan agama. Malanglah di zaman ini, ramai manusia mengorbankan agama untuk kepentingan diri dan duniawi sehingga membiarkan dunia terus rosak dengan jenayah, ekonomi, politik dan sosial yang pincang akibat mengenepikan syariat Allah," katanya.

Beliau turut mengingatkan kembali kepada kesemua Umat Islam tentang pengorbanan para Nabi yang sanggup meninggalkans segala usaha demi kepentingan diri seperti harta kekayaan demi menegakkan Islam.

Mengambil contoh kisah Nabi Ibrahim, beliau menjelaskan Baginda sanggup berkorban dengan meninggalkan anak dan isterinya di kawasan yang kering. Begitu juga kata beliau melalui kisah Nabi Musa yang sanggup meninggalkan istana Firaun yang sudah pasti menyediakan kekayaan demi Agama.

"Junjungan besar Nabi Muhammad SAW sendiri meninggalkan tanah air tercinta untuk menegakkan syariat Allah."

"InsyaAllah dengan kesedaran yang sama-sama kita bina sempena hari raya ini, akan membuahkan hasil yang baik kepada diri, masyarakat dan negara ini ke arah melahirkan negara yang sejahtera dan adil untuk semua dengan cara mematuhi perintah Allah dalam semua perkara.

"Selamat hari raya, maaf zahir dan batin daripada kami Parti Islam Se-Malaysia PAS."

Presiden PAS juga merupakan Ahli Parlimen bagi kawasan Marang.- KLpos

Depa buat2 lupa dah tuntutan rakyat...

Posted: 06 Nov 2011 04:00 PM PST


BERSIH 2.0 Melancarkan Kempen Propaganda Terbaru

"Tunaikan 8 Tuntutan, Barulah PRU-13"

Tujuan utama 'Perhimpunan dan Perarakan Demokrasi 709' tahun ini yang dilancar dan dipimpin oleh BERSIH 2.0 adalah untuk menyampaikan hasrat umum rakyat Malaysia secara tegas dalam menuntut pilihanraya yang bersih dan adil, melalui penyerahan memorandum "8 tuntutan refomasi sistem pilihanraya" kepada DYMM Yang Dipertuan Agong.

Namun, kerajaan BN telah mengabaikan hasrat dan tuntutan rakyat yang munasabah dan sah dari segi undang-undang. Kerajaan BN menggerakkan sejumlah besar pasukan polis untuk melakukan penahanan secara menyeluruh dan mengepung pusat bandaraya Kuala Lumpur. Tindakan represi yang ganas tersebut akhirnya mencetuskan satu perarakan tunjuk perasaan yang memberangsangkan dimana seramai 50 ribu rakyat semua bangsa semua lapisan turun ke jalanraya dengan satu tujuan yang sama.

Najib Menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (JPKP)untuk Menipu Rakyat

Rancangan penyerahan memorandum "8 tuntutan refomasi sistem pilihanraya" kepada DYMM Yang Dipertuan Agong tidak dapat dilaksanakan kerana represi ganas kerajaan BN yang diketuai oleh Najib. Walau bagaimanapun, pada petang 15 Julai (hari Jumaat), perwakilan BERSIH 2.0 telah hadir ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum tersebut kepada DYMM Yang Dipertuan Agong melalui setiausaha sulitnya. Kini lebih daripada tiga bulan sudah berlalu, tiada balasan langsung yang munasabah daripada YDA dan kerajaan BN. Pelbagai tanda menunjukkan golongan pemerintah BN yang diketuai oleh Najib sedang cuba memperdayakan rakyat, seperti mana yang selalu dilakukan, dengan menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (JPKP)yang kononnya berfungsi mereformasikan sistem pilihanraya demi terus menipu rakyat untuk mengekalkan pemerintahan mereka.

Faktor Dalaman dan Luaran Menyebabkan Golongan Pemerintah Najib yang Gelisah Mahu Pilihanraya diperawalkan

Golongan pemerintah yang diketuai oleh Najib mengambil alih rejim yang dikuasai sejak lebih daripada 50 tahun dahulu yang didominasi oleh UMNO daripada tangan Abdullah Badawi selepas"ribut reformasi 308" dilancarkan oleh rakyat Malaysia dengan berani pada tahun 2008. Selepas itu, Najib melancarkan beberapa rancangan umpamanya "Transformasi Politik", "Transformasi Ekonomi", "Transformasi Sosial" dan sebagainya yang kelihatan hebat sekali di bawah slogan "Satu Malaysia" yang secara khususnya direkacipta oleh kumpulan pemikirnya(think-tank). Namun, dalam sekelip mata, segala rancangan tersebut tinggal janji-janji kosong kepada rakyat yang mustahil direalisasikan oleh Najib dan golongan pemerintahnya kerana dua faktor yang berikut:

Yang pertama kerana faktor luaran. Dunia kapitalis, terutamanya negara-negara Eropah Barat dan Amerika Syarikat, pada masa kini, sedang mengalami krisis ekonomi yang ulung kali terjadi. Krisis ekonomi yang mungkin menghancurkan sistem kewangan mereka ini nampaknya terlampau susah untuk dipulihkan. Gelombang krisis kewangan dan ekonomi dunia Barat tersebut pasti akan melanda sistem kewangan dan ekonomi banyak negara di dunia ini termasuk negara kita. Sejak gerakan "Occupy Wall Street" tercetus pada 17 September, rakyat di Negara-negara Eropah Barat turut mengikuti jejak rakyat Amerika Syarikat dengan melancarkan perjuangan "99% lawan 1%", "Orang Miskin lawan Orang Kaya" yang hampir sama dari segi isi dan bentuk. Pemerintah di Negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat saban hari makin resah. Golongan pemerintah Najib juga pasti dapat memperhatikan ketidakpuasan rakyat negara kita yang semakin meningkat dan perjuangan yang semakin hebat.

Kedua adalah faktor dalaman. Ini merujuk kepada pengaruh politik BN yang seperti kain jadi basahan dan konflik dalaman UMNO yang semakin sengit. Najib mengambil alih kuasa pemerintahan pada ketika BN kehilangan lebih daripada 1/3 kerusi parlimen dan kehilangan pemerintahan di negeri Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Rakyat semua bangsa (terutamanya Kaum India) telah menolak Parti Malaysian Indian Congress (MIC) dan 'pemimpin-pemimpinnya'kerana selama ini sudi menjadi budak suruhan UMNO bagi memerintah dan memperbudak rakyat! Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) dan Malaysian Chinese Association (MCA) dan'pemimpin-pemimpinnya'juga ditolak oleh rakyat semua bangsa (terutamanya Kaum Tiong Hua)! Dalam pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak baru-baru ini turut menyaksikan Sarawak United People's Party (SUPP) dan 'pemimpin-pemimpinnya'mengalami nasib buruk ditolak oleh rakyat semua bangsa (terutamanya kaum Tiong Hua) di Negeri Sarawak!

Oleh kerana wilayah pemerintahan telah mengecut dengan mendadak, kuasa dan kedudukan yang dikuasai juga berkurangan dengan mendadak, konflik dan perbalahan antara beberapa puak utama di dalam UMNO sudah pasti menjadi semakin hebat. Silap-silap, Najib mungkin terpaksa berundur tidak lama lagi.

Walaupun tempoh rasmi pasukan pemerintahan yang diketuai oleh Najib ini masih tinggal lebih daripada setahun, dalam kesukaran luaran dan dalaman yang dihadapi sekarang, Najib ingin mengadakan pilihanraya umum seawal mungkin. Ini adalah harapan Najib.

8 Tuntutan reformasi sistem pilihanraya BERSIH 2.0 adalah munasabah, rasional dan sah

Kini, Parlimen telah memutuskan untuk menubuhkan "Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen"yang didakwa akan melakukan "reformasi sistem pilihanraya", Najib pula tidak sabar hendak mengadakan pilihanraya umum ke-13 (kecuali DUN Sarawak). Memandangkan kerajaan BN sengaja mengabaikan "8 tuntutan reformasi sistem pilihanraya", Jawatankuasa Pepandu BERSIH 2.0, setelah mengkaji dengan teliti, telah membuat keputusan untuk melancarkan satu lagi kempen propaganda di seluruh negara. BERSIH 2.0 berharap untuk menubuhkan Jawatankuasa yang mewakili BERSIH di setiap negeri, yang bertanggungjawab menggerakan pelbagai bentuk aktiviti propaganda, supaya rakyat semua bangsa semua lapisan dalam negeri boleh memahami dengan jelas perkara-perkara penting berikut:

1. "8 Tuntutan reformasi sistem pilihanraya" yang telah dikemukakan kepada DYMM Yang Dipertuan Agong dan kerajaan BN ialah: (1) Bersihkan Senarai Undi; (2) Mereformasikan Undi Pos; (3) Gunakan Dakwat Kekal; (4) Akses Media Yang Bebas dan Adil; (5) Tempoh Kempen minima 21 hari; (6) Kukuhkan Institusi Awam; (7) Hentikan Rasuah; dan (8) Hentikan Politik Kotor.

2."8 tuntutan reformasi sistem pilihanraya" di atas dikemukakan oleh BERSIH 2.0. Ia merupakan satu gabungan yang terdiri daripada 88 buah (62 buah sebelum "709",selepas itu telah meningkat kepada 88 setakat ini ) "pertubuhan bukan kerajaan" (Non-Governmental Organisations) yang sah dari segi undang-undang. Ia mewakili kepentingan dan hasrat rakyat semua bangsa dan semua lapisan, dan bertujuan untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil.

3."8 tuntutan reformasi sistem pilihanraya" yang dikemukakan selaras dengan prinsip asas "Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat" dan "Perlembagaan Persekutuan". Ia dikemukakan melalui jalan berperlembagaan yang terbuka dan aman. Ia bukan "aktiviti haram" yang dilancar dan dipimpin oleh "pertubuhan haram". Sebaliknya, ia merupakan tindakan yang munasabah, rasional dan sah dari segi undang-undang untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil.

Jangan ditipu lagi, "Tunaikan 8 tuntutan, barulah PRU-13"

BERSIH 2.0 berharap NGO-NGO di setiap negeri mengambil inisiatif untuk berhubung dan berkerjasama secara sukarela supaya satu jawatankuasa peringkat negeri yang mewakili BERSIH dan mengamalkan prinsip non-partisan dapat dibentuk dengan segera. Jawatankuasa ini akan bertanggungjawab untuk mempromosikan "8 tuntutan reformasi sistem pilihanraya"di Bandar-bandar dan desa-desa dalam negeri masing-masing, dan menggerakkan kerja-kerja menuntut reformasi sistem pilihanraya.

Apa yang paling penting ialah mesti menggemblengkan rakyat jelata secara meluas untuk mengingatkan Najib dan kerajaan BN bahawa: Pilihanraya umum ke-13 tidak harus diadakan sebelum "8 Tuntutan reformasi sistem pilihanraya" tercapai. Dalam kata lain, "Tunaikan 8 tuntutan, barulah PRU-13"adalah pendirian tegas semasa BERSIH 2.0 dan 88 NGO terhadap pilihanraya.

Rakyat negara kita telah ditipu oleh Parti Perikatan dan Barisan Nasional (BN) lebih daripada 50 tahun, kita tidak mahu diperbodohkan lagi! Rakyat negara kita tegas menuntut satu 'pilihanraya yang bersih dan adil', supaya rakyat bebas memilih wakil yang benar-benar memelihara kepentingan rakyat dan membentuk kerajaan yang benar-benar mewakili kepentingan rakyat.

Pendek kata, "Tunaikan 8 tuntutan, barulah PRU-13" juga merupakan pendirian tegas semasa rakyat semua bangsa semua lapisan negara kita terhadap pilihanraya.

Ayuh, mari kita menggemblengkan tenaga! Bertindak segera! Ini satu perjuangan yang pantang patah di tengah, demi merealisasikan sasaran semasa 'pilihanraya yang bersih dan adil', iaitu "Tunaikan 8 tuntutan, barulah PRU-13", habis kapak bergantilah dengan beliung.

Kenyataan ini dikeluarkan oleh Jawatankuasa Kerja Sahabat SUARAM Negeri Johor (Friend Of Suaram Johor) pada 4hb November 2011. FOS Johor merupakan organisasi akarumbi Suara Rakyat Malaysia(SUARAM) di Negeri Johor. SUARAM merupakan salah satu pertubuhan yang membentuk gabungan BERSIH 2.0.

Fang Pei Fen
Johor Branch Coordinator
Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

Pasai apa pompuan perlukan lelaki...

Posted: 06 Nov 2011 02:30 PM PST

Gambar sekadar hiasan... hihi...


Nota: Sila baca keseluruhan titipan ini. Satu pengajaran yang berguna khususnya buat wanita.

Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala.

Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?

Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.

Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.

Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.

Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.

Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita.

Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.

Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.

Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.

Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia.

Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.

Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.

Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.

Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.

Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.

Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.

Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.

Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.

Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.

Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah… Kerajaan Rakyat

Tiada ulasan: