Rabu, 2 November 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Terkini! Lagi Gambar Najib Rosmah Buat Umrah Didedahkan. Hebat!

Posted: 02 Nov 2011 08:51 AM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/297972_10150348128172592_358919387591_8768703_1201910857_n.jpg

PRU 13 pada 9 Disember 2011?

Posted: 02 Nov 2011 07:23 AM PDT

Oleh Wong Choon Mei,

Spekulasi bertiup kencang bahawa pilihan raya umum Malaysia akan diadakan dengan tergesa-gesa pada 9 Disember nanti. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang kini berada Mekah mengerjakan haji, dijangka akan membubarkan Parlimen sebaik sahaja dia kembali pada 9 November.

"Satu bulan adalah cukup untuk SPR menyediakan segala-galanya . Mereka seharusnya sudah pun bersedia . Itu pun jika Najib mendapat inspirasi selepas mengerjakan haji. Jika tidak, maka PRU akan diadakan pada tahun depan," kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.

Kepada mereka yang mengikuti teka-teki mengenai tarikh PRU ke 13, ini adalah sesuatu yang mengejutkan. Ramai yang menjangka ia akan berlaku pada bulan November kerana Disember selalunya musim hujan lebat. Dan apabila jelas PRU tidak mungkin berlaku pada bulan November, jangkaan seterusnya adalah bulan Mac atau April 2012.

Sebuah kejutan yang basah untuk Pakatan?

Tetapi ada yang mengatakan bahawa terdapat beberapa isyarat yang dinantikan oleh Najib. Yang paling penting adalah unsur kejutan terhadap musuhnya Anwar Ibrahim dan parti pembangkang Pakatan Rakyat . Yang kedua adalah hujan yang boleh menjadikan jumlah mengundi rendah dan ini akan memihak kepada BN yang tidak popular.

Pakatan jauh lebih bersedia kali ini, berbanding dengan tahun 2008 apabila mereka menyapu bersih 5 daripada 13 negeri di negara ini. Walau bagaimanapun, Pakatan menjangkakan penipuan undi besar-besaran dan dengan ini mereka tidak berupaya memeriksa di kebanyakkan tempat seperti yang merka mahu sebelum pergi mengundi.

Pakatan juga boleh membuat keputusan menentang kemahuan Najib dalam membubarkan dewan undangan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan supaya dapat memberi fokus dengan lebih kepada negeri-negeri lain.

Secara teknikalnya, mandat untuk memerintah tidak berakhir sehingga selepas Mac 2013.
"Kami harus bersiap sedia kalau tidak, ia ibarat membunuh diri. Tetapi secara peribadi, saya masih fikir Najib akan menunggu sehingga 2012 selepas sogokkan daripada Bajet dan wang tunai telah diedarkan sebelum membubarkan Parlimen," kata Naib Presiden PKR Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

Malaysia Chronicle

Anwar persoal kos lebuhraya Jabor RM5 bilion

Posted: 02 Nov 2011 05:00 AM PDT

KUALA LUMPUR 2 Nov: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pembinaan Lebuhraya Jabor di Kemaman, Terengganu yang menelan kos tinggi sehingga melebihi RM2 bilion daripada kos asal.

Anwar berkata, kos asal pembinaan lebuhraya yang termasuk dalam projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT) itu hanya bernilai RM3 bilion, tetapi kini menjadi RM5 bilion.

Menurut beliau, perkara itu tidak sepatut berlaku kerana ia melibatkan wang rakyat yang sepatutnya digunakan dengan cara yang betul.

"Siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini. Kenapa kejadian ini berlaku? Ini merupakan kelemahan JKR dan kementerian terbabit perlu bertanggungjawab dalam hal ini," katanya ketika berucap pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, projek tersebut yang dibina sejak 2007 dan sepatutnya siap tahun lalu, sehingga kini masih gagal disiapkan.

Ia katanya, belum lagi mengambil kira persoalan tol dan syarikat pemegang konsesi.

"Sehingga sekarang, kita masih belum tahu siapakah yang akan mengendalikan tol dan siapakah yang akan memegang konsesinya," katanya yang juga Ketua Umum KEADILAN.

Selain itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan projek membina jambatan di atas daratan di Kemaman, Terengganu dengan kos RM174 juta yang melebihi RM70 juta dari harga sebenar.

"Ini merupakan satu projek pelik Umno BN yang membina jambatan di daratan dan dan kosnya pula amat tinggi serta melebihi kos sebenar," katanya, lapor Harakah Daily

Beliau turut membidas sikap para pemimpin Umno yang lebih mementingkan diri daripada memikirkan derita rakyat dengan membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat.

Sehingga kini, katanya, kemiskinan tegar di kalangan rakyat masih belum diatasi, tetapi para pemimpin Umno sanggup membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat tanpa memikirkan derita rakyat.

Debat Belanjawan: Hanya respon Anwar, tiada maklum balas Najib

Posted: 02 Nov 2011 04:17 AM PDT

(Nabihah Hamid)

KUALA LUMPUR 2 Nov : Penganjur Debat Belanjawan 2012, Akademi Pak Sako kesal dengan Datuk Seri Najib Razak yang masih membisu berhubung jemputan debat berkenaan, meskipun surat jemputan telah dihantar.

Dalam satu kenyataanya hari ini, Akademi itu difahamkan Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dilapor ke Mekah Isnin lalu bagi menunaikan ibadah haji.

"Pihak kami hanya mendapat tahu pemergian Perdana Menteri ke Mekah dari laporan media dan tiada sebarang makluman rasmi daripada pihak Pejabat Perdana Menteri tentang perkara ini, walhal surat jemputan debat telah dikemukakan dua minggu lebih awal,"

"Sehingga kini iaitu sejak surat jemputan debat diserahkan kepada Pejabat Perdana Menteri dan Pejabat Ketua Pembangkang, kami hanya menerima maklumbalas dari pihak Ketua Pembangkang iaitu Ketua staf Ibrahim Yaacob.

"Ketua Pembangkang telah menyatakan kesudian untuk menyertai debat tersebut. Namun demikian, tiada sebarang maklumbalas dari pihak Pejabat Perdana Menteri," kata kenyataan itu.

Surat pelawaan dihantar kepada Najib di Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya, selain turut diserahkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim di ibu pejabat KEADILAN, 21 Oktober lalu.

"Justeru, pihak kami kesal kerana sehingga hari ini pihak Pejabat Perdana Menteri masih mendiamkan diri dan tidak memberikan sebarang jawapan rasmi."

"Namun Akademi Pak Sako menghargai keterbukaan Anwar Ibrahim yang telah menerima jemputan debat dan tawaran anjuran debat tersebut," Katanya lagi.

Akademi Pak Sako sebelum ini menawarkan menjadi penganjur bagi debat Belanjawan Negara 2012 antara Ketua Pembangkang dan Perdana Menteri 19 Oktober lalu.

Debat itu sepatutnya berlangsung pada esok Khamis, 3 November pada jam 9 malam dan bertempat di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya namun ia terpaksa dibatalkan memandangkan ketiadaan Najib di Malaysia.

Kerabat Raja Perak beri amaran kepada Raja Ahmad Nasir

Posted: 02 Nov 2011 01:46 AM PDT

IPOH: Sepuluh ahli kerabat Raja Perak memberi amaran kepada Raja Ahmad Nasir Raja Abdullah Azizi supaya menghentikan tindakannya memfitnah dan mencemar nama Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Bergelar dalam usahanya menuntut satu daripada jawatan Raja Bergelar itu.

Raja Omar Ikram Raja Abdullah yang bertindak sebagai jurucakap kumpulan itu berkata, perbuatan Raja Ahmad Nasir itu di dalam blog dan terbaru menjelajah ke daerah termasuk menyampaikan "titah" atau "perutusan" umpama dirinya seorang raja kepada rakyat, bukan saja mencemar nama baik Sultan Perak malah memalukan kerabat.

Beliau mendakwa antara kenyataan dibuat Raja Ahmad Nasir termasuk memberi gambaran sultan hanya seorang anak angkat.

Raja Omar Ikram berkata demikian pada sidang media di sini.

MIPAS: Apa jasa Nalla kepada negara, kaum India?

Posted: 02 Nov 2011 12:00 AM PDT

Barathidasan Saminathan

Persatuan Progresif India Malaysia (MIPAS) difahamkan bahawa Datuk KS Nallakaruppan dilantik sebagai senator dan dijadualkan mengangkat sumpah di Dewan Negara.

MIPAS ingin mempersoalkan adakah ia suatu majlis yang harus di bangga kan? Nallakaruppan menubuhkan Parti Bersatu India Malaysia (MIUP) setelah keluar daripada PKR, malangannya MIUP tidak menyertai pilihan raya umum ke-12, ia hanya menumpukan kepada kerja-kerja dalaman parti sahaja.

Selain daripada itu MIUP bukanlah sebuah parti majoriti yang mewakili masyarakat India.

MIPAS ingin bertanya apakah sumbangan Nallakaruppan untuk masyarakat India dan negara? Pernahkah beliau membawa apa-apa perubahan dari segi ekonomi, sosial dan politik?

Juga apakah sumbangan beliau terhadap pembangunan negara dan isu-isu semasa seperti masalah setinggan, peluang perniagaan, pembelajaran, novel Interlok, perjuangan penduduk Ladang Bukit Jalil untuk mendapatkan tanah seluas empat ekar, kempen sejarah sebenar dan banyak lagi isu-isu semasa masyarakat India yang harus ditangani.

Bagi MIPAS, Nallakaruppan hanyalah merupakan bekas "rakan tenis" Datuk Seri Anwar Ibrahim, adakah untuk itu beliau dilantik sebagai senator?

Penulis adalah setiausaha agung, Persatuan Progresif India Malaysia

Seksualiti Merdeka 2011: Kembalilah kepada fitrah

Posted: 01 Nov 2011 11:10 PM PDT

Nasrudin Hassan at-Tantawi

Negara kita gempar lagi dengan satu program yang dikenali sebagai Seksualiti Merdeka 2011 dengan temanya "Queer Without Fear" yang berlangsung pada 2 Nov 2011 hingga 13 Nov 2011 di The Annaxe Gallery.

Program ini kononnya berteraskan perjuangan "Human Right", menuntut hak dan kebebasan golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transeksual [LGBT] untuk mengamalkan gaya hidup pilihan mereka secara sah dan terbuka. Sekilas pandang, mereka sedang memperjuangkan hak dan kebebasan dengan gaya hidup pilihan mereka dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia. Justeru itu, mereka tidak lagi teragak - agak untuk mengiklan, memperjuang dan menganjurkan programnya secara terbuka

Sungguhpun mereka tampil dengan prinsip perjuangan Human Right, Islam mempunyai pandangannya yang tersendiri mengenai perkara ini, sementara Dewan Pemuda PAS Malaysia berpaksi teguh kepada ajaran Islam, justeru Islam adalah agama petunjuk dari Allah swt Tuhan yang mencipta manusia.l

Islam adalah agama fitrah sementara fitrah manusia ialah hidup berpasang - pasangan lelaki dan perempuan. Justeru itu, perkahwinan yang sah di sisi Islam hanyalah perkahwinan yang melibatkan lelaki dengan pasanganya perempuan yang bukan mahramnya. Sementara perkahwinan atau hubungan sesama jenis adalah suatu noda yang dilarang oleh Islam ke atas penganutnya kerana ia jelas bertentangan dengan fitrah kejadian atau ciptaan manusia di atas muka bumi.

Firman Allah swt:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. (Surah ar Ruum: ayat 21)

Asas larangan tersebut adalah untuk memelihara fitrah manusia sekaligus mempertahankan tamaddun ummah dari kepincangan sosial dan malapetaka yang bakal menimpa ekoran tercetusnya kemurkaan Allah swt. sebagaimana murkanya Allah swt ke atas kaum Nabi Luth as. yang mengamalkan gaya hidup homoseksual.

Budaya gay dan lesbian adalah budaya songsang yang tidak sewajarnya diperjuangkan dan diamalkan oleh ummat manusia amnya dan ummat Islam khasnya. Malah ia sangat bertentangan dengan nilai moral dan fitrah kemanusiaan serta tamaddunnya. Jika budaya ini menjadi amalan bagi manusia selaku penduduk di bumi ini, nescaya suatu ketika kelak akan pupuslah generasi ummat manusia sedang Nabi saw berbangga dengan lahir ummatnya yang ramai.


Sabda Rasulullah saw

تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم يوم القيامة
Kahwinilah olehmu akan perempuan yang penyayang dan mampu melahirkan anak kerana sesungguhnya aku sangat berbangga dengan ramainya ummatku diakhirat kelak. (Riwayat Imam Ahmad)

Kecenderungan mengamalkan kehidupan gay, lesbian dan biseksual ini adalah bertolak dari nafsu yang tidak dikawal. Sedang Islam telah menganjurkan ummat manusia supaya berkahwin secara normal dan menggariskan kaedah kawalan nafsu bagi mereka yang tidak mampu melakukannya. Seperti sabda Rasulullah saw dari Ibnu Masuud radhiyallahu 'anhu :


يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج ، ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء

Wahai sekelian anak muda ! barangsiapa yang mampu [dan bersedia untuk berkahwin] dari kalangan kamu, maka berkahwinlah, sesungguhnya perkahwinan itu membantu menundukkan pandangan, memelihara kemaluan dan barangsiapa yang tidak mampu melakukannya, maka berpuasalah kerana sesungguhnya puasa itu adalah perisai [dirinya agar tidak terjerumus dalam kancah keruntuhan sosial]. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Dewan Pemuda PAS Malaysia menyeru penganjur dan penyokong program Seksualiti Merdeka 2011 agar tidak meneruskan perjuangan dan kempen mereka ke arah menuntut kebebasan pada gaya dan cara hidup barat yang salah dengan norma, tatasusila, budaya dan agama. Sedarlah bahawa gaya hidup seperti ini akan berdepan dengan kemurkaan Allah swt selain ia membuka pintu kepincangan sosial dan budaya negara kita.

Ia adalah satu bentuk kemungkaran yang tidak wajar diperjuang dan diamalkan, bahkan ia sangat menyentuh sensitiviti ummat manusia yang menjalani kehidupan normal. Dewan Pemuda PAS yakin, jika mereka mendapat bimbingan wajar dari pihak berkuasa agama dan lainnya yang berkaitan, perkara ini dapat dibendung dengan baik daripada terus menular lalu membentuk satu budaya.

Inilah rasionalnya Dewan Pemuda PAS menasihati dan menegur pemerintah agar tidak meluluskan penganjuran konsert icon gay Elthon John di negara ini sebagai langkah menutup pintu - pintu mungkar yang mengundang kemurkaan Allah swt Tuhan yang Maha Mencipta. Walaupun dikatakan Elthon John tidak akan menyeru rakyat Malaysia meniru gaya hidup gaynya, tetapi sudah cukup pengiktirafan yang diberikan kepada beliau menyuburkan budaya gay di Malaysia yang semakin hari semakin menular.

Kebebasan bukan bermakna manusia bebas melakukan apa sahaja sehingga bertentangan dengan fitrah dan agama. Kalaupun seseorang tidak beragama sekalipun, aqal yang masih dimiliki tidak mungkin membenarkan manusia melakukan apa sahaja di atas ticket kebebasan. Sebaliknya manusia mesti hidup berasaskan peraturan - peraturan tertentu yang mengikat komitmen dirinya agar tidak terbabas dari kebaikan dan kemuliaan.

Secara analoginya boleh saya contohkan seperti memandu kereta. Sungguh pun kereta itu milik kita yang sah, pula kita telah membayar road tax dan insuransnya, maka atas nama kebebasan lalu kita bebas untuk memandu laju tanpa menghirau peraturan lalulintas. Ini sangat merbahaya terutama pemanduan dengan had kelajuan melampau seperti 160 kmj di selekoh tajam yang bertanda 20 kmj. Awas ! Ini bukan lagi bebas tetapi babas.

Dewan Pemuda PAS merayu agar mereka kembali menjalani kehidupan normal berasaskan petunjuk Allah swt Tuhan yang Mencipta manusia. Formula kehidupan Islam sungguh indah dan damai malah membawa ketenangan yang dicari dalam hidup. Sebagaimana firman Allah swt di dalam surah Ar Ruum ayat 21. Dewan Pemuda PAS sedia berdialog ke arah itu bagi menangani perkara ini.

Usah lari dari fitrah dan meninggalkan kehidupan beragama kerana jiwa tidak tenteram dan tidak pun boleh menyelesaikan masaalah. Sebagai contoh pengalaman hidup yang dialami oleh Elthon John sendiri selepas beliau berkahwin dengan kaum sejenis atau pasangan gaynya, keinginan atau naluri mahu memiliki anak tetap menguasai dirinya lalu mendorong beliau mendapatkan anak melalui ibu tumpang.
Terdapat 2 perkara yang tidak boleh menyelesaikan masaalah dan konflik jiwa mereka.

Pertama: perkahwinan sejenis yang mereka amalkan tidak boleh memenuhi kehendak mereka untuk memiliki seorang anak.

Kedua: biarpun mereka boleh mendapatkan anak melalui proses ibu tumpang, mereka tetap tidak boleh memenuhi hasrat naluri mereka untuk memiliki anak kandung yang tentunya hadhir secara fitrah.

Sedangkan dua perkara inilah antara pelengkap kebahagiaan dan kasih sayang dalam kehidupan berumahtangga bersama pasangan hidup sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam. Rumahtangga yang dibina melalui perkahwinan sejenis ini hanya mungkin boleh mencapai kepuasan dari sudut melampiaskan nafsu seksual tetapi jiwa mereka meronta mencari sebuah ketenangan hakiki.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Majlis Peguam harus peka dengan sensitiviti peguam Muslim

Posted: 01 Nov 2011 11:09 PM PDT

Noorazmir Zakaria

Saya melihat Bar Council Malaysia acap kali terlepas pandang dengan bertindak tanpa mengambil kira sensitiviti ribuan ahlinya yang juga terdiri daripada Peguam-peguam yang beragama Islam.

Contoh yang terbaru adalah dalam perihal sokongan secara terbuka Bar Council Malaysia dalam kempen "SEKSUALITI MERDEKA".

Agama Islam secara terang-terangan mengharamkan homoseksual, baik yang bergelar gay mahupun lesbian di mana pengamal homoseksual ini dilaknat sekeras-kerasnya oleh agama Islam.

Namun, ia bukan bermakna saya menentang hak rakyat Malaysia untuk mengamalkan agama masing-masing sepertimana yang dijamin oleh Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan. Sebaliknya, saya sedar agama-agama lain juga tidak menyokong kepada sesuatu perkara yang boleh mengharu-birukan institusi kekeluargaan dan menambahkan barah kepada moral masyarakat.

Malah, terdapat pendapat di dalam agama Kristian sendiri yang mengatakan perhubungan homoseksual adalah suatu dosa di mana ia dinyatakan di dalam ajaran-ajaran seperti Roman Catholic Church, Eastern Orthodox Churches, Methodist Churches dan lain-lain lagi.

Justeru, atas faktor apakah Bar Council Malaysia menyokong kempen yang sebegini tatkala banyak lagi isu moral di kalangan masyarakat yang boleh diketengahkan?

Saya sebagai salah seorang Peguam yang berdaftar dengan Bar Council Malaysia melihat tindakan Bar Council Malaysia sebegini mencerminkan sikap tidak profesional Bar Council Malaysia yang membelakangkan kehendak ribuan ahlinya yang beragama Islam.

Seharusnya Bar Council Malaysia sedar bahawa setiap tindakannya yang menyokong kempen sebegini sedikit sebanyak memberikan tempias kepada para Peguam yang berada di bawah naungannya. Tatkala keluar berita sebegini, rata-rata masyarakat akan menunding jari kepada kami sebagai Peguam Muslim umpamanya kami menyokong kempen sebegini dan kami tidak sensitif dengan agama Islam. Tidakkan Bar Council Malaysia sedar bahawa kami malu berhadapan dengan masyarakat apabila kami turut dipersalahkan walaupun hakikatnya kami tidak bersetuju dengan tindakan Bar Council Malaysia menyokong kempen sebegini?

Kesimpulannya, Bar Council Malaysia harus lebih peka dengan kehendak ahli-ahlinya dan bukannya "syok sendiri" demi kepentingan peribadi. Bar Council Malaysia harus lebih merakyat dengan peguam-peguam di bawahnya dan peka dengan kehendak para Peguam secara keseluruhannya, baik yang beragama Islam mahupun yang bukan beragama Islam.

Politik rempit – Oleh Adil Mat Selamat

Posted: 01 Nov 2011 09:51 PM PDT

2 NOVEMBER – Kita sebagai anggota masyarakat menyedari kewujudan golongan anak muda yang menggunakan motosikal sebagai alat untuk melepaskan perasaan atau tekanan perasaan yang berpunca dari keadaan tempat kerja, sekolah atau keluarga.

Siapa Mat Rempit

Kita amat bersimpati kepada golongan ini yang rata-ratanya anak muda Melayu. Umumnya golongan ini bukanlah dari mereka yang berpendidikan tinggi atau keluarga mewah, sebaliknya mereka yang terkandas di peringkat sekolah menengah atau yang gagal melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Mat Rempit juga merupakan golongan dari keluarga miskin bandar dan dari keluarga luar bandar. Mereka merempit siang dan malam, selain berpunca dari tekanan hidup, majoriti mereka ini sekadar ingin berseronok dan ada pula yang sudah ketagih.

Tetapi, kita juga sedar bahawa ada segelintir dari mereka yang memang ada bakat menunggang dan menyimpan cita-cita untuk menjadi pelumba profesional.

Namun, dari segi jumlah dan faktor persekitaran, maka niat itu selalunya gagal dicapai. Dilema ini mengundang pelbagai rantaian masalah yang tak kunjung selesai.

Nikmat merempit

Memulas throttle minyak dengan kelajuan yang maksimum, berserta deruman bunyi ekzos motor yang berdemping kuat akan mudah menarik perhatian orang ramai kepada gelagat mereka. Kebisingan dan kelajuan ini akan bertambah hebat apabila semua mata tertumpu melihat aksi mereka. Inilah antara perhatian yang amat diinginkan oleh para Mat Rempit.

Malah ia akan lebih seronok dan ghairah apabila ada polis yang membuat sekatan jalan raya semata-mata kerana Mat Rempit. Suasana kesesakan jalan ketika road block akan menimbulkan semacam kebanggaan di hati Mat Rempit.

Keadaan ini akan lebih teruja apabila ada adegan polis trafik mengejar Mat Rempit, dan tentunya nikmat kemuncak golongan ini tercapai apabila berjaya melepaskan diri dari sekatan polis. Inilah dunia Mat Rempit.

Mereka bukan saja berani dan mahir dengan teknik menunggang malah mereka kreatif mengubah suai motosikal. Segala jenis alat ganti semuanya mereka tahu. Pendek kata, hal motosikal di hujung jari mereka saja.

Manja menuntut perhatian

Namun sayang sekali, kreativiti ini biasanya akan berakhir seperti bakat mengubah suai mercun hari raya tanpa memahami asas fizik dan kimia, biasanya tangan dan jari yang putus, kalau pun tidak disambar maut. Lebih buruk lagi, nyawa orang lain yang tidak berdosa pula yang melayang.

Secara asasnya, golongan ini manja mahukan perhatian. Sama seperti golongan artis dan ahli politik yang amat dahagakan perhatian umum, Mat Rempit mahu masyarakat menghargai dan menghormati mereka.

Mereka juga mahu kemahiran mereka mengendalikan aksi-aksi stunt di jalan raya diiktiraf dan dipuji oleh masyarakat termasuk pihak berkuasa.

Hakikatnya, niat mereka tidak banyak beza dengan manusia lain yang mahu diberi perhatian. Tetapi, sekali lagi, niat mereka ini tidak terzahir seperti yang diharap dek kerena sikap, mentaliti dan bakat yang disalahgunakan.

Ia tidak ubah seperti anak kecil yang nakal dan 'buas' sehingga pecah dan rosak barangan dalam rumah semata-mata mahu menarik perhatian ibu bapa yang biasa sibuk dengan tugas seharian. Jika tidak diendahkan keluarga, 'buas' mereka akan dijaja di sekolah pula.

Politik rempit sembrono

Kini, kelompok-kelompok politik yang gila kuasa, korup dan amat terdesak telah mula mencari jalan untuk memanipulasi minda Mat Rempit yang hanya ketagihkan perhatian. Golongan ini telah mempergunakan Mat Rempit sebagai alat untuk menjustifikasikan tindakan politik kasar, hodoh dan jahil.

Ia merupakan gaya mainan politik keji yang baru dengan menggabungkan politik fitnah yang sudah menjadi darah daging golongan terdesak itu. Ia dinamakan sebagai politik rempit – memanipulasi minda anak muda yang gila merempit.

Inilah yang berlaku beberapa hari lalu di Pulau Pinang. Bila insan waras melihatnya, mahu tertawa pun ada, mahu menangis pun ada.

Sifat asas politik rempit ini masih sama dengan kerja merempit. Mereka sekadar mahu perhatian dengan cara yang mengundang bahaya dan kekecohan kepada masyarakat umum. Kreativiti politik jenis ini hanya untuk mahu memuaskan nafsu politik mereka.

Kononya, dengan bertindak sedemikian, mereka berharap masyarakat akan membenci kerajaan Pulau Pinang yang dipimpin oleh DAP dalam gabungan Pakatan Rakyat bersama PKR dan PAS.

Niat mereka mahu masyarakat melihat kononnya Mat Rempit adalah mangsa dasar kerajaan negeri. Dengan cara yang sembrono seperti merempit juga mereka cuba mengungkap keinginan mereka dengan cara sensasi dan 'gempak'.

Sama seperti pecutan motosikal yang memecut laju dan mengambil selekoh maut dengan gaya yang paling sembrono tanpa mempedulikan pandangan masyarakat kepada mereka sendiri.

Mungkinkah kejadian kumpulan Mat Rempit menguasai jalan raya di pusat Bandar Georgetown baru-baru ini dibayangi oleh UMNO-BN?

Seperti biasa, UMNO cepat-cepat menafikannya.

Politik rasis konspirasi siapa

Tetapi semua orang tahu kerja-kerja menuduh Ketua Menteri Pulau Pinang dengan ayat-ayat dan perkataan-perkataan tertentu datangnya dari pihak mana. Fitnah zalim yang dilontarkan terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang semakin menjadi-jadi sejak pilihan raya umum 2008.

Mungkinkah kumpulan Mat Rempit berkenaan mempunyai begitu banyak wang sehingga mampu menyediakan t-shirt dengan slogan "Selamatkan Pulau Pinang, LGE Rasis" serta sepanduk-sepanduk besar yang turut menuntut supaya "Selamatkan Mat Rempit" dan mahu disediakan litar lumba motosikal?

Jika golongan Mat Rempit ini benar-benar ikhlas mahukan litar lumba untuk golongan mereka, mintalah seperti mana orang lain yang inginkan sesuatu dari kerajaan negeri.

Mengapa perlu mengaitkan permintaan mereka dengan slogan yang bukan-bukan seperti 'LGE Rasis'? Apa kaitan permintaan litar lumba dengan tuduhan 'rasis'? Jika Pulau Pinang tiada litar lumba, maka mengapa Pulau Pinang perlu 'diselamatkan'? Diselamatkan dari apa, dari siapa?

Adakah Pakatan Rakyat Pulau Pinang pernah berjanji dalam manifestonya untuk membina litar lumba untuk Mat Rempit atau pelumba motosikal Melayu sahaja?

Atau selepas ini Mat Rempit seluruh negara akan bermaharajalalela di jalan raya untuk menuntut perkara yang sama di negeri-negeri seperti Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu dan sebagainya?

Bayang-bayang UMNO-BN

Modus operandi ini sudah menceritakan dari mana gaya politik sebegini datang. Kita masih tidak lupa bagaimana demonstrasi haram yang pernah dibuat oleh beberapa pihak termasuk Senator Ezam Mohd Noor yang pernah memberi amaran mahu membakar pejabat portal media bebas kerana tidak sependapat dengannya.

Semua ini adalah gaya politik rempit yang terlalu hangit bau UMNO-BN. Tidak kira sama ada mereka mencipta kumpulan-kumpulan mi segera, hakikatnya kebanyakan mereka adalah dari parti satu kaum itu juga.

Cuma kali ini kita cukup tersinggung kerana pemimpin politik dewasa tergamak memperalat golongan Mat Rempit. Anak muda ini adalah golongan bermasalah yang perlu dibantu tetapi sebaliknya mereka diperalat oleh pemimpin kaum mereka sendiri.

Dari sudut sosial, Mat Rempit bukan punca masalah, mereka adalah tanda atau symptom kepada masalah yang lebih besar. Beberapa pandangan pakar telah dikemukakan untuk menyandarkan punca masalah itu kepada dasar-dasar perkauman kerajaan UMNO-BN yang mengakibatkan pengasingan atau alienation kumpulan remaja.

Memperalat dan mempergunakan anak muda

Apa yang semakin terserlah ialah UMNO-BN hanya tahu mengguna dan memperalat golongan muda, bakat muda, pengundi muda, tenaga muda dan segala yang 'muda' demi melampias politik kotor mereka.

Bukan remaja Melayu sahaja yang dipergunakan, model-model mini skirt wanita muda kaum Cina juga dijadikan wakil ke persidangan MCA baru-baru ini, atas sebab yang sama, iaitu untuk menarik perhatian masyarakat.

Sama ada UMNO menafikan atau tidak penglibatannya dalam demonstrasi Mat Rempit di Pulau Pinang, yang jelas adalah anak muda yang gila merempit telah tergolong dalam sasaran UMNO untuk dijadikan pekakas dan akhirnya, setelah cita-cita politik mereka tercapai, Mat Rempit akan sekali lagi kembali menjadi 'kambing hitam'.

Hanya Mat Rempit sendiri mampu mengubah nasib mereka. Jika mereka berani menolak tawaran beberapa ringgit, termasuk duit minyak serta hadiah t-shirt daripada kumpulan-kumpulan pelampau kaum, Mat Rempit akan membuktikan kepada masyarakat bahawa mereka benar-benar indipenden dan pantang dipergunakan oleh mana-mana pihak.

Dengan adanya sikap berani dan adanya keikhlasan hati, tidak ada kerajaan yang lokek untuk menabur dana demi kemajuan kerjaya dan hobi Mat Rempit, asalkan tidak melibatkan nyawa pengguna jalan raya yang lain.

Jangan dikatakan litar lumba, sekolah belajar berlumba sekali pun mungkin mampu ditawarkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat asalkan golongan Mat Rempit ini menyulam diri dengan usaha gigih, dan bukan sekadar mahu jadi jaguh jalan kampung.

Jika diri diperalat orang lain, yang rugi adalah diri sendiri. Semua Mat Rempit faham keadaan ini. – Roketkini.com

Dewan Pemuda PAS Kelantan Membantah Sekeras-kerasnya Penganjuran Seksualiti Merdeka 2011

Posted: 01 Nov 2011 09:29 PM PDT

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) membantah sekeras-kerasnya penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 yang dirancang oleh beberapa pertubuhan NGO dan individu bermula 1 – 13 November 2011. DPPNK berpandangan bahawa penganjuran program seperti ini hanya akan membawa kepada kemusnahan moral dan menggalakkan hubungan sejenis yang ditentang bukan sahaja oleh Islam bahkan oleh semua agama di dunia.

2. Jika merujuk kepada laman web rasmi penganjuran program berkenaan iaitu http://www.seksualitimerdeka.org/ jelas sekali matlamat golongan berkenaan ialah untuk mengiktiraf golongan gay, lesbian, bisexual, intersex, transgender untuk mengamalkan gaya hidup masing-masing dengan bebas dalam masyarakat. DPPNK berpandangan bahawa ini merupakan satu langkah permulaan terhadap pemusnahan besar-besaran moral dan akhlak rakyat di atas nama kebebasan hak asasi.

3. DPPNK menjunjung tinggi hak asasai manusia selagi mana ia tidak merosakkan suasana dan nilai-nilai murni masyarakat secara keseluruhannya serta tidak bertentangan dengan syariat Islam. Dalam hal ini, DPPNK berpandangan kerajaan sewajarnya bertindak tegas menghalang perhimpunan dan gerakan seperti ini. DPPNK percaya sebagaimana kerajaan menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 pada bulan Julai yang lalu dan membuat penangkapan besar-besaran sebelum perhimpunan tersebut berlangsung, tidak syak lagi kerajaan juga boleh dan mampu bertindak sedemikian rupa terhadap penganjur Seksualiti Merdeka ini.

4. Bagi pihak DPPNK, kegagalan kerajaan untuk bertindak tegas terhadap penganjur program ini akan membuktikan bahawa ia mendapat lampu hijau sepenuhnya dari kerajaan Malaysia sekalipun disensasikan dengan hebat oleh media massa.
Sekian, wassalam.

Yang menjalankan tugas,

Mohd Nuri Mat Yaakub,

Setiausaha,

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

Bertarikh : 2 November 2011

Najib Tidur Pulak?

Posted: 01 Nov 2011 09:26 PM PDT

http://www.keadilandaily.com/wp-content/uploads/2011/11/Najib-Tidor.png

Calon Senator Selepas Nalla Ialah?

Posted: 01 Nov 2011 05:00 PM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi4i2a6FYJ301dwSy5VByLP_2pGmsV3LJu_4OHauGi8i4Imm90jcu0Q48Vr-mfFjf4HQt9dtylNuFYnBl3cjpJ07NQznM_ER_SCpQFW4-5mSXtpX8trvKz6BCZWbo44tsIMypNrJ69nSzw/s400/Umi+Hafilda+Taubat.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiy9Bg3acuBh_YX_HiqzTegXJQdPvgWSKu0O2XN0N0fwNhGnVpy1jM7pb_kvp8Jc7XboF3vFHjkgui930h7HxiSQ-B-VVP1d1IJXIaHVMSRL_YnDWwNfo7JJtf8_HL33DgkRadf0nkPqaYf/s200/Umi-Hafilda.jpg


blogger umno mesti suka

Tiada ulasan: