Rabu, 23 November 2011

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Kenapa Putu Halba popular di Kelantan time musim hujan?

Posted: 23 Nov 2011 02:26 AM PST

Oleh : AdukaTaruna


"Kenapa asal hujan jer, semua sibuk bisnes Putu Halba? Semua orang sibuk beli Putu Halba?" Soalan gua kepada satu pakcik surau.

"Bukan Putu Halba.. tapi ubi kayu. Bila musim hujan, ubi kayu mudah rosak. Time ni la ubi kayu digali. Dijual. Bila lambakan ubi kayu dipasaran, maka, macam2 kuih la berasaskan ubi kayu wujud." Kata pakcik tersebut. Gua tak ingat dialog sebenar. So, gua guna dialog gua sendiri. Hua3..

Kepada orang luar, menatang Putu Halba ni macam Putu Piring rupanya. Kaedah masak pun sama. Kalau Putu Piring rasa kelapa (rasa kelapa kan?), Putu Halba ni tak rasa kelapa, tak rasa ubi pun. Rasa lemak dan ofkos la manis. Kuih Kelate, maa..

Makan time panas. Dia bungkus dalam plastik dan dibalut dengan surat khabar. RM2 dapatla dalam 5 keping. Ikut kawasan la. Bila buka bungkusan tu, bleh nampak wap2 panas keluar. Sedap. Tapi gua setakat 2 keping jer la. Tak bleh bla dah. Manis woo inti dia tuh. Banyak makanan dan kuih tradisional Kelate nih. Ntah sapa yang eksperimen cipta semua2 nih, gua pun tak tahu la.


95% kanak2 Kelantan rosak gigi.

Posted: 22 Nov 2011 06:16 PM PST

Oleh : AdukaTaruna
Sumber : Utusan Malaysia

Main dengan abah lagi baik, kan Khai Muhammad Taruna. Dari layan Utusan Malaysia. Ada seltan pun dayus. Hasil bumi tak bleh fight. Hak peruntukan tak bleh fight. Disanjung konon. Baik konon. Umbrella kami konon. Time berebut songkok dengan adik-beradik, baik la.. Nak sokongan. Dah dapat songkok lebih 5 tahun nanti, tengok... apa jadi. Khakhhh ptuih!

Khai Muhammad Taruna ketika berumur 23 hari. Tunggu ada gigi nanti, kite tunjuk kat Pejabat Utusan Kota Bharu deh. Abah tunjuk gigi palsu dah la..

Tiada ulasan: