Khamis, 10 November 2011

Addin

Addin


Chef Wan Marahkan Anaknya Sebab Tipu CV

Posted: 10 Nov 2011 08:21 AM PST

Duta Makanan Malaysia Datuk Redzuawan Ismail, yang popular dikenali sebagai Chef Wan menggunakan laman sosial Facebook untuk melahirkan rasa kecewa dan memarahi anak lelakinya, Mohd Nadzri Redzuawan atas kesilapan memberi maklumat berkaitan dirinya dalam program MasterChef Malaysia. Program itu disiarkan oleh Astro Ria sejak 22 Oktober lalu. Menurut Chef Wan, tindakan memberi maklumat 'berlebihan yang tidak sepatutnya' bukan sahaja memalukan Nadzri, yang turut dikenali sebagai Chef Riz, malah keluarga personaliti TV itu. 

Chef Wan memberitahu peminat dan pengikutnya bahawa beliau hanya mengetahui mengenai isu Chef Riz malam tadi apabila ditemu bual menerusi program televisyen AS, The Today Show. "Apabila saya diberitahu berita tentang anak saya, saya memberitahu dia bahawa ia bukan sahaja memalukan dia tetapi juga (mengaibkan) saya dan keluarga, dia mesti meminta maaf kepada orang ramai dan menerima kesilapan dan berhadapan dengan kesan," kata Chef Wan.

Bintang program Best Wan siaran Asian Food Channel ini tidak mempertahankan tindakan anaknya. Sebaliknya tegas beliau, "biar orang bertindak ke atasnya, padan muka dia." "Sebagaimana saya selalu mahu bertindak jujur tentang apa yang saya perkatakan, saya memberitahu dia malam tadi bahawa ini tindakan paling buruk berbanding seorang guru menangkap anak muridnya berbohong di kelas. Amat memalukan," katanya lagi.

 

Chef Wan juga berkata: "Sebagai seorang ayah, saya tidak boleh selalu bertanggungjawab ke atas anak-anak saya yang dah besar-besar ini punya perbuatan." Chef Riz, salah seorang juri program itu, merupakan satu-satunya anak lelaki Chef Wan.


Negara Arab Tawar Presiden Syria Tempat Perlindungan

Posted: 10 Nov 2011 05:47 AM PST

WASHINGTON - Para pemimpin Arab secara pribadi memberi tahu Amerika Serikat (AS) bahwa mereka telah menawari Presiden Suriah Bashar al-Assad (gambar) "tempat perlindungan yang aman". Tawaran itu merupakan upaya untuk meyakinkan dia agar mundur, kata seorang pejabat penting AS, Rabu (9/11/2011).

"Hampir semua pemimpin Arab mengatakan hal yang sama: pemerintahan Bashar sudah akan berakhir. Perubahan di Suriah sekarang tak dapat dihindarkan," kata Pembantu Menlu AS untuk Urusan Timur Dekat Jeffrey Feltman pada Komisi Hubungan Luar Negeri Senat.

"Sejumlah pemimpin Arab telah mulai menawari tempat perlindungan yang aman dalam upaya untuk mendorong dia (Bashar al-Assad) pergi dengan damai dan cepat," kata Feltman saat dengar pendapat mengenai kebijakan AS terhadap kekacauan berdarah di Suriah.

Tindakan keras mematikan oleh Bashar terhadap demonstrasi yang meletus pertengahan Maret lalu, menurut PBB, telah menyebabkan lebih dari 3.500 orang tewas. Aksi kekerasan itu telah membuat marah dunia internasional pada rezim di Damaskus itu.

Sebuah kelompok hak asasi manusia, Rabu, mengatakan, pasukan keamanan telah menewaskan 12 warga sipil di Suriah, yang baru pekan lalu menandatangani rencana perdamaian Liga Arab yang meminta diakhirinya kekerasan. Berdasarkan rencana itu, Damaskus juga harus membebaskan orang-orang yang ditahan karena melakukan demonstrasi dan menarik semua pasukan Suriah dari kota-kota besar dan sedang.

Negara itu mengatakan, mereka telah membebaskan lebih dari 500 tawanan.Namun, sejak penandatangan peta jalan Arab itu, hingga Selasa, menurut PBB, pasukan Suriah telah menewaskan 60 orang yang lain./kompas


Kredibiliti Juri Master Chef Di Persoal

Posted: 10 Nov 2011 04:08 AM PST

Kredibiliti juri program televisyen Masterchef Malaysia, Mohd. Nadzri Redzuawan (gambar) atau Chef Riz tergugat apabila pihak pengurusan sebuah restoran terkemuka di Amerika Syarikat menafikan anak kepada chef selebriti, Chef Wan itu pernah bekerja dengan mereka.  Penafian itu dibuat selepas Chef Riz, 29, dalam profil kelayakannya yang disiarkan dalam laman web Astro Ria mendakwa beliau pernah bekerja di dua restoran terkenal di Amerika Syarikat iaitu sebagai 'Chef de Cruisine' di Babboo dan 'Sous Chef' di Le Bernardin.

Astro dalam satu kenyataan semalam mengesahkan wujud kesilapan fakta dalam profil Chef Riz tersebut dan ia telah dikeluarkan dari laman web itu. "Chef Riz telah memohon maaf kepada penonton program Masterchef Malaysia di atas kesilapan memperincikan butiran profil kelayakannya secara berlebihan dan pihak Astro Ria telah menerima penjelasan beliau itu," jelas kenyataan tersebut.

Restoran Babboo yang terletak di New York milik chef terkenal, Mario Batali. Pengarah Komunikasi Batali, Pamela Lewy, dalam respons e-mel kepada sebuah portal berita semalam menjelaskan Chef Riz tidak pernah bekerja dengan mereka.

Pengurusan Le Bernardin pula setakat ini belum mengeluarkan sebarang kenyataan. Portal berita tersebut melaporkan Chef Riz ketika dihubungi semalam terkejut dengan penjelasan pengurusan restoran Batali itu dan akan merujuk perkara tersebut dengan mereka.

"Saya Muak Dengan Netanyahu" - Sarkozy

Posted: 09 Nov 2011 08:56 PM PST

CANNES - Para jurnalis yang meliput pertemuan puncak G-20 di Cannes, Perancis, pekan lalu, mendengar Presiden Perancis Nicolas Sarkozy mengeluh kepada Presiden Amerika Serikat Barack Obama soal Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu. "Saya muak dengan dia (Netanyahu). Dia pembohong," kata Sarkozy, seperti dilaporkan Arret Sur Images, sebuah laman Perancis.

Lalu jawab Obama, "Anda muak dengan dia, bagaimana dengan saya? Saya yang harus berurusan dengan dia setiap hari." Sarkozy mengucapkan itu dalam bahasa Perancis, sementara Obama memberi respons dalam bahasa Inggris yang kemudian dialihbahasakan oleh seorang penerjemah.

Obrolan santai itu terjadi sebelum konferensi pers bersama Obama dan Sarkozy. Panitia rupanya tidak menyadari bahwa mikrofon dalam keadaan hidup, bukan mati seperti seharusnya. Akibatnya, obrolan itu bisa didengar siapa saja yang berada di situ, termasuk para wartawan.

Menurut Arret Sur Images, para wartawan mendengar perkataan kedua kepala negara itu, tetapi mereka bersepakat untuk tidak melaporkannya. "Kami tidak merekamnya dan menggunakannya (sebagai berita) berarti memaksa kami mengakui bahwa kami curang," Arret Sur Images mengutip perkataan seorang wartawan yang mendengar pembicaraan pribadi itu.

"Ini juga akan menimbulkan masalah besar bagi panitia penyelenggara," imbuh wartawan yang namanya tidak diungkap oleh Arret Sur Images itu. Menurut Dan Israel, penulis Arret Sur Images yang mengungkap kejadian itu, obrolan itu terdengar selama tiga menit sebelum mikrofon dimatikan. "Ini kesalahan panitia penyelenggara KTT G20," kata Israel.

Ditambahkannya, para wartawan bersepakat untuk menganggap perkataan Obama dan Sarkozy itu sebagai pernyataan off the record karena mereka tidak ingin para petugas mengalami masalah. Namun, tetap saja kejadian itu menyebar dengan cepat di kalangan para wartawan di Paris sehingga Arret Sur Images mulai melacak kebenarannya.

"Beberapa dari mereka (wartawan) memberi kutipan itu, yang lain hanya membenarkannya," kata Israel dalam wawancara dengan CNN.Hingga kini, tidak ada tanggapan dari Elysee Palace, istana kepresidenan Perancis, tentang berita itu. Pihak Gedung Putih juga enggan mengomentari soal itu./kompas

PBS Bakal Sertai Pakatan Rakyat

Posted: 09 Nov 2011 07:40 PM PST

Selama beberapa tahun, presiden Parti Bersatu Sabah Joseph Pairin Kitingan telah membuat permintaan yang sama tanpa mendapat sebarang retorik politik. Beliau sentiasa mengadakan Perhimpunan Tahunan PBS pada hujung tahun bagi membuat permintaan yang sama. Tidak terkecuali tahun ini juga sama tetapi terdapat unsur gesaan dalam permintaannya.Dan apa yang Pairin mahu? Beliau inginkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (SSD) ditubuhkan sebelum tahun 2012 bagi menyiasat Jabatan Pendaftaran Negara kerana mengeluarkan MyKad kepada warga asing di Sabah tanpa melalui proses kewarganegaraan dan tanpa izin kerajaan negeri.

Beliau berkata pencabutan hak memilih dan peminggiran rakyat Sabah yang berterusan mesti berakhir kerana ia memberi kesan kepada masa depan anak-anak dan cucu-cicit mereka. Dan tiada salah di dalam kenyataannya.

Pairin (gambar) berpendapat bahawa bukti yang mencukupi telah dikumpulkan untuk memerangi JPN oleh pelbagai pihak dan diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan. Syak wasangka diletakkan pada unit rahsia di dalam Ibu Pejabat JPN di Putrajaya dan bukannya di Sabah. Unit rahsia ini mempunyai kaitan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis.

Akibat daripada Projek M

Pairin bukanlah pemimpin yang boleh dipandang rendah. Beliau merupakan Huguansiou (ketua utama ) Dusun dan juga Kadazan (iaitu Dusun bandar) - dan juga Murut. Beliau juga Timbalan Ketua Menteri, telah menjadi bekas Ketua Menteri (1985 hingga 1994) dan pengaruh besar dalam masyarakat Kristian di Malaysia.

Adiknya, Jeffrey Kitingan, bercita-cita untuk memimpin kuasa ke-3 dalam Parlimen Malaysia. Yang sedihnya, Jeffrey tidak mempunyai kredibiliti dan dikenali sebagai "RajaKatak" dan bukannya dikenali kerana idea-idea atau reformasi yang bermakna. Malah, beberapa penduduk Sabah akan memaafkannya untuk berhenti dari PBS pada kemuncak kemelut Projek M yang digunakan oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad untuk merampas kuasa Sabah dari Pairin, yang kemudian ditarik keluar dari BN. Projek M adalah tempat kelahiran penipuan semasa untuk mengeluarkan MyKad kepada warga asing sebagai pertukaran untuk mengundi BN.

JPN dan KDN setakat ini telah keras menafikan tentang mengeluarkan MyKad kepada warga asing tanpa melalui prosedur yang betul. Walau bagaimanapun, JPN belum lagi meyakinkan rakyat bahawa tiada sebarang tipu muslihat dalam pengeluaran MyKad. Jelas sekali, penduduk tempatan tahu dengan lebih baik siapa orang tempatan dan siapa bukan.

Jika disemak walaupun senarai yang mudah, orang asing yang memegang MyKad di Sabah akan didapati mempunyai jumlah tertinggi. Jika mereka kelahiran tempatan, seperti yang dituntut dalam Akuan Berkanun dan sijil kelahiran pendaftaran lewat, lebih banyak lagi soalan akan timbul. Selalunya, mereka tidak boleh mengemukakan sebarang dokumen sekolah atau bukti mereka memiliki tanah asli nenek moyang atau datang dari kampung tradisional.

Untuk mengeruhkan lagi keadaan, warga asing berdaftar sebagai pengundi dan memainkan peranan penting dalam menentukan nasib parti-parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen.

Pesalah – JPN di Putrajaya, SPR dan KDN

Kebanyakan rakyat Sabah menyalahkan Mahathir sebagai penjahat dalam perkara ini melalui pengkhianatan serta hasutan, penganugerahan status asli serta-merta melalui pintu belakang dan mengeluarkan MyKad kepada beribu-ribu warga asing di Sabah. Selain dari warga Filipina dan Indonesia, India, Pakistan dan Bangladesh juga mencapai nombor yang tinggi. Kebanyakannya tidak percaya nasib mereka diterima sebagai Bumiputera di negara yang jauh.

Rakyat Sabah kecewa dengan huru-hara sosial yang berpanjangan yang diakibatkan oleh Projek M. Ramai 'benefisiari' projek tersebut berani memandang rendah terhadap rakyat tempatan Sabah. Mereka mencari pasal setiap hari dengan terus menunjukkan dua jari kepada rakyat tempatan, manakala 'bermaharajalela' atau bersantai di Sabah. Jika bukti yang diperlukan oleh rakyat Semenanjung Malaysia dan Sarawak, seseorang itu hanya perlu terbang ke Kota Kinabalu dan melihat untuk dirinya sendiri.

Kerajaan Persekutuan - JPN di Putrajaya khususnya dan KDN - mesti beroperasi atas dasar bahawa rakyat Sabah adalah orang paling kurang bijak dan /atau jika mereka tidak, apa yang mereka boleh lakukan adalah amat sedikit .

Orang Islam tempatan, yang telah lama mengalihkan mata daripada warga asing yang mendapat MyKad, kini berada di barisan hadapan dalam mengambil tindakan. Mereka lambat sedar bahawa mereka merosakkan peluang rakyat tempatan dan peluang ini direbut oleh warga asing disebabkan oleh kemasukan pendatang haram.

Tidak kisahlah SSD pun?

Jika Kerajaan Persekutuan yang degil enggan untuk menubuhkan SSD, seperti yang dituntut oleh rakyat Sabah sekian lama, bagi menyiasat JPN Putrajaya kerana mengeluarkan MyKad kepada warga asing yang tidak layak, Pairin percaya bahawa beliau boleh melakukan sesuatu mengenainya. Dan dia akan membuatnya, ia bukan persoalan jika tetapi apabila.

Ini adalah maklumat yang dibocori penyokongnya bagi pihaknya dalam usaha untuk sekali lagi menjadikannya seorang 'hero'. Tetapi ia mungkin terlalu lewat. Masalahnya, tak kisahla? Apa yang baiknya tentang SSD. Jika perlu, kerajaan persekutuan di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dijangkakan untuk menampungMahathir, yang masih memegang kuasa besar dalam Umno.

Contoh yang baik adalah SSD pada kematian Teoh Beng Hock, yang menegaskan ia adalah bunuh diri walaupun bukti yang berlawanan adalah sangat mendalam. Di sini, adalah jelas bahawa Najib cuba untuk menutup bagi pegawai SPRM yang terlibat dalam plot oleh Umno Selangor untuk merampas kuasa kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Tetapi ia tidak berjaya apabila penyiasat SPRM melampaui batas dalam memaksa pengakuan dari Beng Hock.

Petunjuk yang kabur dan ancaman bagi berhenti dari PBS

Pairin telah membayangkan bahawa beliau akan berhenti sebagai Presiden PBS sekiranya SSD tidak menjadi kenyataan. Beliau menganggap bahawa PBS, tanpa beliau menerajuinya, akan kalah dengan mudah bagi parti gabungan pembangkang Pakatan Rakyat. BN, sudah resah oleh Parti Liberal Demokratik (LDP), Parti Maju Sabah (Sapp) dan Gerakan, akan dicampakkan sepenuhnya ke dalam kegawatan.

Sebagai alternatif, PBS mungkin enggan membiarkan Pairin pergi dan sebaliknya memutuskan untuk mengikuti beliau sekali lagi menjadi pembangkang. Parti itu tidak asing kepada politik pembangkang, setelah meninggalkan parti pemerintah pada tahun 1990 pada malam sebelum Pilihan Raya Umum. Ia "Déjà vu" jika pemergian PBS dari BN yang berlaku pada malam sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 kerana SSD.

Ada di peluang tipis SSD akan menjadi kenyataan tahun depan, mungkin berjanji untuk menubuhkannya selepas Pilihanraya Umum, tetapi bukan dengan tujuan yang sama bagi rakyat Sabah. Terma Rujukan bagi SSD, jika ia menjadi kenyataan, mungkin untuk menghadkannya untuk mencadangkan cara-cara bagaimana JPN di Sabah boleh memperbaiki prosedur dan proses.

Penipu dalam kumpulan bukanlah JPN Sabah tetapi di Putrajaya yang telah bekerja lebih masa menyediakan MyKad kepada warga asing di Sabah. Jadi, perihal SSD menyiasat JPN Sabah tidak seharusnya timbul. Ia seperti menyalak pada pokok yang salah.

Jika dan apabila pakatan pembangkang mendapat kuasa, dengan atau tanpa PBS di pihak mereka, orang-orang di unit rahsia di JPN Putrajaya, Mahathir dan Suruhanjaya Pilihan Raya, antara lain, akhirnya akan dihadapkan ke muka keadilan.

Berkurangan dan berjuang bagi kepentingan sendiri?

Persoalannya ialah sejauh mana keikhlasan Pairin. Dan soalan ini tidak merangkumi kemampuan beliau untuk benar-benar langkah kepada Pakatan, tetapi untuk rakyat sendiri.Dengan pilihan raya umum mengejut tidak lama lagi, Pairin sendiri menghadapinya secara berperingkat kerana berdiam diri selama ini.

Adakah perkara terbaru ini satu lagi drama untuk meyakinkan rakyat Sabah bahawa beliau adalah serius dan untuk kesekian kalinya? Jika beliau serius, beliau akan secara terbuka menyertai Pakatan. Tetapi pada masa ini, ia kelihatan seperti beliau menggunakan gabungan yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim untuk meningkatkan kuasa tawar-menawar diri sendiri.

Ini sememangnya satu gambaran yang menyedihkan bagaimana pengaruh Pairin ke atas rakyatnya sendiri telah berkurangan. Beliau mungkin seorang Huguansiou, tetapi ramai rakyat Sabah telah lama berhenti berharap kepada dia dan saudaranya.

Tiada ulasan: