Jumaat, 21 Oktober 2011

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


APA KATA KITA BOB LOKMAN UBAH SIKIT AYAT DR HASSAN ALI?

Posted: 21 Oct 2011 07:00 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

HIMPUNAN Sejuta Umat (HIMPUN) hari ini dijangka turut dimeriahkan dengan kehadiran Exco Agama Kerajaan Selangor, YB Dr Hassan Ali. Beliau tetap akan hadir sebagai individu Islam katanya, ertinya bukan sebagai Exco Agama mahu pun sebagai Adun dari PAS. Walaupun Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan PAS sendiri mengambil keputusan untuk tidak akan terlibat di dalam HIMPUN, namun Dr Hassan Ali punyai pendiriannya sendiri.

Beliau menyebut, "Saya akan hadir, melangkah keluar dari rumah atas nama Aqidah, saya akan berada di situ selama tiga jam atas nama Aqidah serta kepulangan saya ke rumah juga atas nama Aqidah, tidak tidur malam kalau saya tidak pergi kerana ia adalah isu Aqidah, kalau bola, Selangor lawan Kelantan tiada keperluan untuk saya hadir."

Kenyataan beliau di atas itu seandainya diungkapkan oleh Bob Lokman atau YB Khalid Samad mahu pun mana-mana Adun PAS Selangor yang ditangkap atau didakwa oleh JAIS kerana memberi tazkirah, tentu Dr Hassan Ali berbeza pandangan.

Contohnya, ayat yang Dr Hassan Ali guna itu diubah sedikit oleh YB Khalid Samad atau Bob Lokman seperti berikut, " Saya tetap akan beri Tazkirah, melangkah keluar dari rumah atas nama Aqidah dan Dakwah, saya akan berada di masjid/surau ini selama satu jam sahaja atas nama aqidah dan dakwah serta kepulangan saya ke rumah juga atas nama aqidah dan dakwah, tidak tidur malam kalau saya tidak membuat kerja dakwah/tazkirah kerana itu adalah kewajipan saya sebagai pemimpin dan umat Islam, kalau berunding dalam gelap dengan Umno tiada keperluan untuk saya hadir".

Gamaknya, apa komen Dr Hassan Ali ke atas JAIS jika mereka yang ditangkap semata-mata kerana memberikan tazkirah dengan jawapan yang hampir serupa dengan kenyataan Dr Hassan Ali itu? Saya rasa ayat itu boleh digunakan suatu masa nanti...../wfauzdin.blogspot.com

HIMPUNAN SEJUTA UMAT, BENARKAN KUMPULAN KATAK BERUCAP APA SALAHNYA?

Posted: 21 Oct 2011 11:25 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH kepada Kerajaan Negeri Selangor yang memberikan kebenaran berhimpun di Stadium Shah Alam yang dijadualkan berlangsung hari ini di dalam `Himpunan Sejuta Umat', walaupun PKR Negeri Selangor bahkan Kerajaan Negeri tidak mahu dilibatkan di dalam perhimpunan yang lebih dikenali sebagai `Himpunan Katak-Katak' itu. Gamaknya, jika di Negeri bawah Umno/Bn dapat atau tidak stadium tersebut?

Mengapa dikenali sebagai `Himpunan Katak-Katak'? Sebabnya, beberapa ekor katak telah berbunyi untuk mendendangkan suara merdu mereka nanti di Stadium Shah Alam. Di antaranya, Senatak Ezam sesumpah, Berahim Alkataki dan Zul Kulim@lembu. Mereka ini teramat kepingin untuk berucap nanti, maklumlah sudah lama tidak berucap di hadapan lebih dari 300 orang. Selalunya, di dalam mana-mana ceramah politik, katak-katak ini mujur jika dapat mengumpulkan 300 pendengar termasuk petugas parti dan pihak Polis.

Mungkin dirasakan perhimpunan hari ini bakal dihadiri oleh jutaan manusia, maka ini lah waktu yang sesuai untuk mereka `perasan' bahawa mereka mempunyai ramai peminat. Jadi, elok benar rasanya pihak Penganjur memberi peluang kepada katak-katak ini bersuara segarau yang mungkin agar mereka tidak kecewa.

Saya sedih kerana PKR dan PAS ambil keputusan tidak mahu hadir di dalam perhimpunan itu nanti. Bukan mudah untuk kita menyaksikan badut-badut upahan ini beraksi, terlebih lagi untuk mendengar ucapan Zul Kulim yang baru-baru ini disekolahkan semula oleh PAS di dalam bab Akil Baligh dan Mumayyiz serta Hukum Hudud. Tidak menjadi masalah sesekali kita mendengar orang bodoh berucap sekadar hiburan dan lawak jenaka buat kita.

Apa pun, syabas kepada pihak Penganjur yang berniat baik. Maaf, kami tetap akan menghantar wakil ke sana nanti untuk meramaikan orang agar katak-katak itu tidak kecil hati.

KOPIAH TINGGI TAPI BENGAP, PENAKUT DAN EGO

Posted: 21 Oct 2011 03:21 AM PDT

Zul Kulim pernah dicabar berdebat dalam isu Kalimah Allah. Cabaran tersebut dibuat oleh MP Shah Alam, YB Khalid Samad. Beliau tak berani sahut pun. Baru-baru ni Prof Aziz Bari cabar beliau berdebat dalam isu kononnya Prof Aziz Bari menghina Sultan Selangor. Sebelum itu, Zul Kulim tuduh Prof Aziz Bari menghina Sultan Selangor dalam isu kuasa Sultan.

Prof Aziz Bari nafikan dan berkata Sultan boleh ditegur atau dikritik. Maka, Prof Aziz Bari cabar MP Bebas yang ditendang keluar oleh PKR ini berdebat. Zul Kulim beri syarat bodoh dan kelakar, iaitu sebelum debat Prof Aziz Bari kena minta maaf dulu dengan Sultan Selangor. Apa bodoh punya syarat. Kalau sudah minta maaf, ertinya Prof Aziz Bari seperti mengaku beliau menghina Sultan. Maka, buat apa nak debat lagi atas isu tersebut? Jelas, memang bengap sungguh beri alasan semata-mata takut untuk berdebat.

Beliau hanya berani di depan TV saja menyalak setiap malam. Terbaru, di Parlimen orang yang pakai kopiah ini menunjukkan bebalnya lagi dengan berhujah bab ugama. Beliau mahu tunjuk pandai dalam isu Hukum Hudud berkaitan Liwat dan juga isu Akil Baligh. Kali ini, kompom beliau sebenarnya jahil di dalam ugama. Patut pun beliau duduk bersekutu dengan Umporno yang sememangnya spesis jahiliyyah.

Baca di bawah ini bagaimana Us Harun Taib mengajar si bebal ini;

ZULKIFLI NORDIN BODOH JAHIL DAN GOBLOK?

From: ruang a bismillah

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib menyifatkan dakwaan ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berhubung suami meliwat isteri melambangkan kejahilannya dalam hukum hakam yang berkaitan dengan hukum syarak. Menurutnya, hukum syarak tidak boleh dibaca sepintas lalu tetapi memerlukan disiplin ilmu yang tinggi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan ahli parlimen tersebut di Dewan Rakyat semalam bahawa hukum hudud yang hendak dilaksanakan oleh PAS membenarkan suami meliwat isteri.

Selain itu, Zulkifli juga dilaporkan mendakwa bahawa umur 18 tahun yang ditetapkan dalam enakmen hudud bercanggah dengan Islam yang menetapkan had baligh ialah 15 tahun. Ustaz Harun menjelaskan, liwat di antara suami isteri tidak termasuk di dalam hukum hudud tetapi bukan bererti perbuatan itu tidak salah.

Jelasnya lagi, perbuatan itu tetap salah, cuma tidak termasuk dalam hukum hudud dan dari sudut hukuman ia akan dikenakan hukum takzir. " Mengapa ianya dikenakan hukuman takzir dan bukannya hudud? Jawapannya ialah kerana berlaku syubhah di situ.

"Untuk makluman beliau, dalam perlaksanaan hudud, seperkara yang mesti diambil kira dalam perlaksanaan ialah perlaksanaan hukuman hudud mesti meraikan satu kaedah yang penting iaitu tudra'ul hudud bi syubhat iaitu hudud itu tidak boleh dilaksanakan sekiranya ada syubhah.

"Persoalannya di mana syubhah itu dalam kes ini? Syubhahnya ialah hubungan suami isteri itu sendiri atau dalam istilah feqahnya ialah syubhatul milk iaitu syubhah kerana isteri itu adalah milik suami tidak sepertimana dalam kes kesalahan hudud yang beliau nyatakan yang mana pasangan yang bersalah tersebut tidak mempunyai hubungan yang sah dari sudut syarak, ianya adalah berbeza dengan kesalahan liwat suami isteri," tambah beliau lagi.

Beliau berkata, Zulkifli sebagai ahli parlimen tidak sepatutnya membaca sepintas lalu tanpa merujuk kepada para ulama kerana pengetahuan hukum syarak ada disiplinnya yang tersendiri, bukannya mengikut akal fikiran manusia yang lemah.

Beliau turut mengulas tentang dakwaan ahli parlimen itu bahawa had umur 18 tahun bercanggah dengan hukum syarak.

"Masalah berkenaan had baligh seseorang muslim itu, sebenarnya ianya adalah perkara khilafiah, ianya bukan suatu yang qat'ie.

"Ada ulamak dalam mazhab Syafie kata 15 tahun, barulah seseorang itu dianggap baligh, kalau dalam mazhab Hanafi, mereka kata 18 tahun barulah dikira sebagai mukallaf. Jadi dalam isu yang beliau bangkitkan ini, maka kita mengambil had umur yang paling tinggi supaya tidak berlaku masalah khilafiah. Sebagai contoh, jelasnya kalau diambil umur 15 tahun, nanti apabila perbicaraan diadakan, mungkin pihak peguam tertuduh akan mendakwa bahawa anak guaman bermazhab Hanafi, semata-mata untuk lari daripada hukuman.

"Jadi kita ambil pandangan 18 tahun supaya tidak berlaku at-tahayul atau helah dalam perbicaraan, itu hanya satu sebab mengapa kita pilih 18 tahun dan di sana masih ada sebab-sebab lain yang boleh kita rujuk kepada buku-buku feqah," ujar beliau lagi.

http://suwaritimur.blogspot.com/2011/10/zulkifli-nordin-bodoh-jahil-dan-goblok.html#ixzz1bPVouY1X

Tiada ulasan: