Selasa, 25 Oktober 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Najib tak hadir, demo pro-Aziz diteruskan

Posted: 24 Oct 2011 09:49 PM PDT

HA..HA..PM takut lagi rupanya..walau dah tarik balik gantung Aziz Bari...kumpulan mahasiswa nak buat demo.Najib kejut lagi..Sama macam sepupunya si Hishamudin Hussein...dulu Mahfuz Omar...Masa tu tak dapt Dato lagi...tak caya tanya la Ustaz Zaharuddin....dia jadi PRESIDEN GAMIS BUAT KAT UKM....Dato Mahfuz panggil dia pondan..aku ingat lagi ketika itu Zain Isma yang hadir....dia la kena boooooo dgn Mahasiswa.., menteri apa takut nak debat.Stesen Tv ada, Akhbar ada...ajak debat ...debat lah...nak takut apa?






Walaupun penggantungan Prof Dr Abdul Aziz Bari ditarik balik semalam, kumpulan mahasiswa tetap mahu meneruskan perhimpunan di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dekat ibu negara malam ini.

Perhimpunan anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) itu juga akan berlangsung tanpa kehadiran Merdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di universiti itu malam ini.

azlan"Kami bersetuju meneruskan bantahan terhadap isu itu kerana SMM cuba mengangkat isu kebebasan akademik dan bukan hanya kes Aziz Bari semata-mata," kata Penyelaras Kumpulan Aktivis Mahasiswa Indipenden (KAMI) Khalid Mohd Ismath.

Katanya, mereka insaf bahawa banyak lagi kes dalam bidang pengetahuan di mana kebebasan menyampaikan maklumat akademik ditahan.

KAMI antara kumpulan bergabung dalam SMM.

SMM: Najib takut mahasiswa

Peguam Aziz semalam memberitahu, UIA menarik balik penggantungan itu berkuatkuasa serta merta dan dipercayai ekoran tekanan pelbagai pihak.

Najib dijadual hadir ke pertandingan akhir Debat Piala Perdana Menteri antara institusi pengajian tinggi di UIA.

NONEBagaimanapun, jadual terkini yang dikeluarkan agensi berita nasional Bernama menyatakan, teks ucapannya akan dibacakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Dalam kenyataan hari ini, Khalid berkata, bantahan itu bertujuan menggesa UIA menghentikan siasatan terhadap Aziz susulan penarikan balik penggantungan itu.

Sementara itu, Pengerusi SMM Ahmad Syukri Ab Razab (atas, berucap) menyifatkan pembatalan lawatan perdana menteri sebegai "takut" untuk berdepan dengan mahasiswa.

Katanya, penyerahan memorandum pada malam ini tetap akan berlangsung dan pihaknya menjangkakan Hishamuddin akan menerima memorandum mereka selaku wakil perdana menteri.

Perhimpunan malam ini dijadual bermula pada jam 7 petang di depan pintu utama UIA di Gombak.

Program Pembasmian Kemiskinan Bandar : Bantu 480 keluarga Sambut Deepavali dan Aidil Adha.

Posted: 24 Oct 2011 09:45 PM PDT



SUBANG JAYA 24 OKT: Sambutan Deepavali dan Hari Raya Aidil Adha menjadi lebih bermakna apabila Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) bermurah hati menyampaikan sumbangan berupa barang keperluan asas serta wang tunai RM100 kepada golongan yang memerlukan.

Menurut Yang Dipertua MPSJ, Datuk Asmawi Kasbi, pemberian sumbangan ini merupakan komitmen MPSJ bagi menunaikan tanggungjawab sosial kepada golongan yang memerlukan, selain menimbulkan semangat muhibbah di kalangan komuniti tanpa mengira kaum.

Seramai 480 keluarga dari 24 Zon Jawatankuasa Penduduk MPSJ menerima sumbangan. Mereka terdiri daripada golongan kurang berkemampuan, ibu tunggal, anak-anak yatim dan Orang Kelainan Upaya (OKU)

Tambahnya, MPSJ juga merancang dan melaksanakan program-program pembangunan dan sosio-ekonomi bagi membantu golongan sasar di bawah Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) telah dijalankan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) itu.

"Justeru, mulai tahun 2010 MPSJ telah menambah jumlah peruntukan bagi Program Pembasmian Kemiskinan Bandar menjadi RM300,000 berbanding RM100,000 seperti tahun-tahun sebelumnya," kata beliau pada Majlis Penyampaian Sumbangan Program Pembasmian Kemiskinan Bandar di Hotel Grand Dorsett, baharu-baharu ini.

Antaranya, program perkongsian pintar dengan agensi berkaitan seperti Program Bengkel IT Ibu Tunggal untuk memberi latihan dan kemahiran komputer, Program Bengkel Seni Jahitan dan Sulaman Kreatif, Program Pembangunan Usahawan Wanita MPSJ dan Program Zero to Hero dan Train and Place.

Selain itu, seminar Bazaar Ramadan MPSJ yang melibatkan peniaga kecil serta Program Rumah Rakyat MPSJ yang didiami oleh keluarga tidak berkemampuan, ibu tunggal dan Orang Kurang Upaya (OKU) di di Pangsapuri Enggang Bandar Kinrara dan Pangsapuri Sri Kayan Pinggiran USJ.

"Menerusi inisiatif ini, saya yakin pelbagai aktiviti seperti seminar keusahawanan, latihan dan kursus kemahiran dapat dilaksanakan kepada golongan sasaran dengan lebih efektif lagi," ujarnya.

Dalam pada itu, sebanyak 13 Zon JKP MPSJ turut dipilih bagi melaksanakan program-program bersesuaian di bawah PPKB MPSJ 2011 dengan peruntukan sejumlah RM12,000 dan RM17,000 untuk melaksanakan aktiviti yang dirancang.

Majlis itu disempurnakan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan dihadiri Exco Selangor, Ronnie Liu dan Rodziah Ismail, Ahli Parlimen Kelana Jaya, Gwo Burne Loh, Pegawai Daerah Petaling, Datuk Zulkepli Ahmad, Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor, Tukiman Nail serta Ahli-Ahli Majlis MPSJ.

MARA Beli Barangan 100 Kali Ganda Harga Pasaran Bagi Program Orang Miskin

Posted: 24 Oct 2011 09:34 PM PDT



KUALA LUMPUR 24 OKT: Laporan Audit Negara 2010 mendedahkan bahawa Majlis Amanah Rakyat (MARA) membelanjakan dana yang diperolehnya secara keterlaluan untuk mendapatkan beberapa peralatan tertentu.

Mengikut laporan itu yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini, peruntukan RM54 juta yang dimiliki agensi itu dibelanjakan untuk membeli peralatan seratus peratus lebih tinggi berbanding harga pasaran.

Jumlah itu merupakan dana yang disediakan di bawah program rangsangan ekonomi kedua untuk membantu golongan miskin meningkatkan pendapatan mereka.

Berikut beberapa barang yang dilaporkan dalam laporan berkenaan:

Ketuhar berharga RM1,200 berbanding harga pasaran RM419

Katil Boleh Lipat berharga RM500 berbanding harga pasaran RM100

Dua dapur gas pembakar pada harga RM200 setiap satu berbanding harga pasaran RM59.90

Mesin gunting rambut yang dibekalkan pada harga RM250 setiap satu, berbanding harga pasaran RM79.

Pengisar pada RM140 dan berbanding harga pasaran RM60.

Ketuhar yang dimaksudkan itu digunakan untuk membuat roti dan pastri bagi kursus di Kelantan

Manakala, katil boleh lipat itu digunakan untuk kursus urutan secara tradisional bagi ibu selepas bersalin dan mesin gunting rambut digunakan untuk kursus menggunting rambut.

Laporan tersebut mencatatkan bahawa sebahagian besar pembelian dibuat melalui rundingan terus, tidak melalui tender terbuka dan tanpa kelulusan daripada Kementerian Kewangan, dipetik portal Malaysia Kini.

HIMPUN, Petani Miskin dan Anak Menteri. Apa Kaitannya?

Posted: 24 Oct 2011 09:31 PM PDT




Ketua Pembangkang Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim menghuraikan dedahan terbaru bagaimana RM250 juta yang diperuntukan untuk menolong petani dan nelayan telah salurkan kepada seorang individu.

Berucap pada satu sessi dialog bersama graduan muda di Petaling Jaya pada 23 Okt, Anwar berkata isu tersebut telah dibawa oleh Pakatan Rakyat ke Dewan Rakyat tetapi hingga sekarang, masih tiada penjelasan daripada kerajaan Barisan Nasional.

Catatan bekas pelajar Aziz Bari: Di Mana Maruah Dan Budaya Ilmu?

Posted: 24 Oct 2011 09:18 PM PDT

Catatan bekas pelajar Aziz Bari:
Di Mana Maruah Dan Budaya Ilmu?


Minggu lepas kita digemparkan dengan satu berita penggantungan seorang ilmuwan Undang-Undang Perlembagaan, Prof Dr.Abdul Aziz Bari oleh Universiti Antarabangsa Islam Malaysia. Penggantungan tersebut adalah berikutan kenyataan beliau berkenaan batasan kuasa Sultan di bawah Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia.

Secara peribadi, penggantungan Prof Dr.Abdul Aziz Bari oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bukanlah sesuatu di luar norma kerana Malaysia adalah terkenal sebagai sebuah negara yang mengekang hebat kebebasan berfikir dan bersuara. Kekangan terhadap kebebasan berfikir dan bersuara terzahir dalam undang-undang lapuk yang diwarisi dari zaman penjajah dalam usaha mengekalkan kekuasaan dan kepentingan golongan pemerintah.

Persoalan yang sering bermain di fikiran saya adalah sejauh manakah kita akan tersasar dari perjuangan mempertahankan maruah dan budaya ilmu sekiranya gedung-gedung ilmu yang diamanahkan mempertahankan maruah dan budaya ilmu itu sendiri terjebak dalam permainan kotor golongan pemerintah sehingga sanggup menggadaikan kebebasan akademik?

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia gah sebagai sebuah institusi pendidikan yang dikenali sebagai "Garden of Knowledge and Virtue" (Taman Imu dan Nilai Murni). Sebagai seorang graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan bekas pelajar Prof Dr Abdul Aziz Bari, saya tidak dapat melarikan diri dari mempersoalkan samada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia benar-benar serius dalam memartabatkan dan mempertahankan maruah dan budaya ilmu?

Adakah Taman Ilmu dan Nilai Murni ini sekadar laungan kosong yang lambat laun akan mendedahkan kepura-puraan yang hanya akan menjauhkan kita daripada kebenaran yang hakiki?

Ilmu itu diraikan kemuliaannya melaui proses pendidikan yang dibekalkan di gedung-gedung yang dihuni manusia yang mampu mengungkap hati nurani dalam mencari makna dan tujuan kejadiaan manusia di bumi yang penuh dengan penderitaan, penindasan dan ketidakadilan sistem yang sedia ada.

Para ilmuwan di gedung-gedung ilmu bertanggungjawab dalam melahirkan manusia yang peduli kepada tanggungjawab sosial dan ini hanya boleh dicapai melalui proses pendidikan yang bersifat bebas dari kekangan dan ancaman golongan pemerintah. Maruah dan budaya ilmu itu akan tergadai sekiranya proses pendidikan itu dikekang oleh tangan-tangan yang mengendalikan gedung-gedung ilmu yang jelas bersekongkol dengan golongan pemerintah yang hanya berminat dalam menggunakan proses pendidikan bagi melahirkan manusia yang patuh kepada sistem yang sedia ada, dan bukan manusia yang patuh kepada kebenaran dan berani mencabar sistem tersebut.

Kes penggantungan Prof Dr Abdul Aziz Bari oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia jelas mengancam dan mencabul kebebasan akademik dan ia adalah satu tindakan yang menghina maruah dan budaya ilmu yang menjadi teras sebuah insititusi pendidikan. Penggantungan Prof Dr.Abdul Aziz Bari menghantar mesej yang jelas kepada para ilmuwan yang lain bahawa jika mereka berani mempersoalkan sistem yang sedia ada semasa menjalankan tanggungjawab mereka dalam mendidik, mereka akan dihukum.

Penggantungan ini secara terang bercanggah dengan falsafah penubuhan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia yang menyatakan bahawa penyampaian ilmu itu adalah sebuah amanah yang perlu dilaksanakan dalam proses mencari kebenaran.

Jika maruah dan budaya ilmu terus-terusan dikecam, kita akan akan kehilangan para ilmuwan yang berani bangkit untuk mempertahankan maruah dan budaya ilmu dalam usaha memartabatkan nilai- nilai kemanusiaan, kebebasan dan keadilan. Jika maruah dan budaya ilmu terus-terusan dihinjak, kita akan kehilangan para graduan yang peduli dengan penderitaan umat manusia yang ditindas sistem yang tidak adil, sistem yang hanya memperkayakan golongan pemerintah yang hanya berminat untuk mempertahankan kepentingan dan kekuasaanya. Jika maruah dan budaya ilmu terus-terusan diperdagangkan kita akan kehilangan nilai-nilai kemanusiaan dan sebagai ganti kita akan melahirkan generasi manusia yang terlalu mengangungkan sifat kebendaan untuk menjaga kepentingan diri sendiri, dan bukannya kepentingan masyarakat keseluruhannya.

Bersediakah kita menggadaikan kebebasan akademik dengan kepura-puraan para ilmuwan yang hanya mengajar berdasarkan silibus yang ditetapkan dan bukannya mendidik berdasarkan nilai-nilai kebenaran? Bersediakah kita menggadaikan kebebasan akademik dengan kepura-puraan insititusi-institusi pendidikan yang hanya akan melahirkan generasi manusia yang patuh kepada kefasikan dan bukan kepada kebenaran?

*Fadiah Nadwa Binti Fikri ialah peguam dari Lawyers For Liberty, bekas pelajar kepada Profesor Abdul Aziz Bari.

**Berita terkini melaporkan bahawa penggantungan tugas Profesor Abdul Aziz Bari telah ditarik balik. Abdul Aziz diminta untuk melapor diri kepada dekan fakulti undang-undang pada 25 Oktober 2011. Pada 21 Oktober, kira-kira 700 siswa-siswi berkumpul dan mendesak agar UIAM mengambil tindakan untuk menyelesaikan isu ini, dan mereka tidak menolak kemungkinan untuk menghantar memorandum kepada Perdana Menteri yang dijadualkan melawat ke UIAM pada 25 Oktober- seandainya isu ini tidak diselesaikan dengan baik. 【Baca: "Lawan ilmu dengan ilmu!" 700 siswa bangkit pertahankan Aziz Bari

Tiada ulasan: