Selasa, 11 Oktober 2011

.

.


Laporan Lewat

Posted: 10 Oct 2011 03:32 AM PDT

Ramah Mesra Pemimpin Pas Kota Bharu
Dengan Anak Kelantan Di Perantauan


HARI minggu semalam telah berlangusng majlis ramah mesra Wakil Rakyat Kota Bharu dengan anak-anak Kelantan di perantauan yang bergabung dalam Perkaran bertempat di perumahan Pantai Dalam Perai, Pantai Dalam.

Kesemua wakil rakyat dalam kawasan Kota Bharu hadir kecuali Annuar Tan Abdullah yang tidak dapat hadir kerana keuzuran terseliuh bahu.

Ahli parlimen Kota Bharu yang juga Yang Dipertua Pas Kawasan Kota Bharu, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah hadir bersama isteri pertamanya Kak Jah.

Adun Bunut Payung yang juga Timbalan Yang Dipertua Takiyuddin Hassan hadir tanpa membawa mana-mana isterinya. Manakala Adun Tanjung Emas, Wan Rohani Wan Ibarhim ikut sama hadir.

Adun semarak Wan Hassan Wan Ibrahim juga yang begitu mesra dengan pengundi luar menyempatkan diri ikut hadir sama. Khadiran atau penglibatan Wan Hassan dengan program parti di luar Kelantan sejak akhir-akhir ini begitu ketara. Kerajanan dan keperihatinanya perlu menjadi contoh kepada wakil rakyat lain.

Selain itu beberapa pemimpin Pas kawasan Kota Bharu juga turut sama hadir dalam majlis berkenaan, termasuk Ketua Penerangan dan Bendahari Nik azlan.

Majlis itu adalah kesenimbungan beberapa majlis atau pertemuan tidak rasmi peimpinan Pas Kota Bharu dengan anak-anak Kelantan yang berada di perantauan.

Dalam majlis dihadiri lebih 200 orang itu, selain daripada hadiri dihidang dengan makan tengah hari dan perembahan dikir barat, anak-anak Kelantan dapat penjelasan berapa isu politik semasa khasnya yang bersangkutan dengan Kelantan. Misalnya mengenai ketegasan Pas mengenai hukum hudud.

Takiyuddin Hassan yang juga Anggota Exco menjadi jurucakap dalam pertemuan itu menjelaskan akan kedudukan hukum hudud kini yang mendapat sokongan rakyat Kelantan.

Katanya himpunan kesyukuran hudud yang diakan di stadium Muhammad Ke IV beberapa hari lalu membuktikan sokongan padu rakyat Kelantan terhadap hudud.

Selain itu Takiyuddin juga turut berintraksi dan menjawab beberapa persoalan dan resposn ke atas cadangan yang dibangkit oleh anak Kelantan berhubung masa depan kerajaan Pas Kelantan. Antara yang dibangkitkan mengenai kebersihan, jenayah dan juga tentang bajet 2012 yang baru dibentang serta nasib rakyat Kelantan yang berada di luar.

Menurut Takiyuddin kerajaan Kelantan memang menyedari semua masalah itu dan ia sedang mengatasinya secara berperingkat. Dalam pada itu katanya kerajaan bercadang untuk mewujudkan Little Kelantan di Kuala Lumpur yang akan mempromosikan Kelantan serta menyediakan lokasi khas untuk rakyat Kelantan berniaga atau mempromiskan barangan jualan mereka.

Terlupa turut sama hadir dalam pertemuan itu bekas Ketua Pemuda Umno Ketereh yang kini sudah bersama Pas Soberi Sahafii dan juga bekas Timbalan Ketua Umno Rantau Panang yang kini merupakan aktivis Pas di Rantau Panang Rushadan Mustafa. [wm.kl.6:42 am 10/10/11]

Tiada ulasan: