Jumaat, 16 September 2011

SIASAH

SIASAH


Najib, Anwar dan makna 16 September

Posted: 16 Sep 2011 05:47 AM PDT

Satu persaingan utama dalam politik negara kini ialah antara Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin de facto PKR dan Pakatan Rakyat.

Hari ini, 16 September, 2011, Najib merakam sejarah terkini tarikh yang mencetus debat panas sejak 2008 ini dengan menjadikan satu tindakannya berita terbesar yang dikait dengan tarikh ini.

Najib kini mengatasi Anwar dalam meletakkan makna pada tarikh 16 September, dengan menjadikannya tarikh yang dikaitkan dengan pemansuhan undang-undang keselamatan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, atau ISA.

Najib juga mengatasi Anwar dengan menjadi perdana menteri yang memansuhkan ISA, sesuatu yang dilihat menjadi impian Anwar dan gabungan parti Pakatan Rakyat.

Sambutan Hari Malaysia tahun ini diraikan bersama satu tindakan berani Najib memansuhkan ISA yang menjadi bahan kempen pembangkang dan pelbagai kumpulan menyerang Umno dan Barisan Nasional.

Hari Malaysia yang kini menjadi satu tarikh yang diraikan tidak seperti sebelum ini juga tidak dapat dinafikan dicetuskan oleh Anwar, hasil daripada projek menawan Putrajaya pada 2008.

Tindakan itu mendorong pentadbiran Najib menjadikan tarikh 16 September sebagai tarikh yang dirakan di peringkat nasional, sebahagiannya juga untuk mengambil hati warga Sabah dan Sarawak yang menjadi peserta penting projek 16 September Anwar pada 2008.

Hari ini juga, ketika Najib menyambut Hari Malaysia di Semenanjung, PKR menumpukan tenaga kepada konvensyen PR di Sabah, negeri yang mempunyai signifikan tersendiri kepada projek 16 September Anwar dan kegiatan politiknya semasa dalam Umno lagi.

Pembangkang dan kumpulan bukan kerajaan anti-ISA walau bagaimanapun masih meneruskan kempen negatif terhadap pemerintah, menafikan kredit yang boleh diperolehi Najib.

Risiko yang diambil Najib dalam tindakannya ini bukan kecil, kerana mengundang rasa tidak puas hati kelompok lebih konservatif dalam Umno dan kumpulan bukan kerajaan yang menyokong kuat Umno.

Ini merupakan antara risiko utama yang perlu dihadapi Naji dalam usaha menyaingi imej liberal dan terbuka yang menjadi antara kekuatan utama Anwar dan pembangkang.

Tetapi, Najib dilihat berpotensi menarik sokongan kelas menengah yang menerima baik langkah itu, antara segmen masyarakat yang menjadi rebutan utama pemerintah dan pembangkang.

Pendekatan ini dijelaskan dalam pengajian politik sebagai teori pengundi median, iaitu kelompok pertengahan dalam spektrum antara ekstrem berhaluan kiri dengan ekstrem berhaluan kanan.

Menurut teori, strategi ini boleh memberi pulangan dengan bergerak ke tengah, menambahkan lagi sokongan dan mengambil penyokong pihak lawan.

Najib sebelum ini telah melaksanakan pelbagai pendekatan untuk kelihatan lebih liberal, tindakan yang berupaya membolehkan parti pemerintah merebut undi kelas menengah daripada PR.

Dalam pelbagai pendekatan sosial dan ekonomi, Najib sendiri telah memperlihatkan kecenderungan liberal dan neoliberal, sebagai usaha menyaingi apa yang menjadi kekuatan Anwar.

Pemansuhan ISA ini merupakan satu lagi tindakan Najib yang mencetuskan rasa tidak puas hati kelompok berhaluan kanan dalam Umno dan dalamm kalangan penyokong Umno.

Perkembangan persaingan ini semakin menarik untuk diperhatikan, dan melihat sejauh mana keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 nanti terkesan oleh tindakan-tindakan tersebut.

Tiada ulasan: